Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III  (gelezen 52584 keer)

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #300 Gepost op: woensdag 24 augustus 2022, 16:44:50 »

Let er wel op dat je de Digikeijs decoders voedt met een geschakelde voeding die genoeg vermogen kan leveren. Ik geloof dat ze zelf adviseren 2 amp bij 12 tot 15v. Bij  het opstarten heeft de decoder wat stroom nodig, zeker als er meer decoders aan dezelfde stroombron hangen. Bij te weinig stroom schieten ze in de programmeerstand en maken de servo's bruuske bewegingen.
Aan wat voor voeding moet ik denken? Voor de wisseldecoders (Rosoft) gebruik ik de 6002 transformator van Märklin.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #301 Gepost op: woensdag 24 augustus 2022, 17:11:56 »

Nee, een wisselstroomtrafo gaat niet goed werken. Een geschakelde voeding heb je nodig.
De betreffende decoders doen het beter op gelijkstroom.
Ik heb aanvankelijk een 18VA Märklin adapter uit een beginset gebruikt. Ging goed met twee decoders en 8 servo's, maar daarna niet meer.  Zo'n ding levert nauwelijks 1 Amp en dat is echt de bottleneck.
Volgens de handleiding is12v en 2A van een geschakelde voeding nodig.
Zelf heb ik een Meanwell voeding die 15v spanning zet en 5 ampère biedt. Er staan nu (bijna) 40 servo's op 10 decoders.

Groet,

Peter


Gelogd

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #302 Gepost op: woensdag 24 augustus 2022, 17:30:24 »

Bas,

Beetje late reactie, maar een zeer geslaagde metamorfose van je Insider wagonnetje :thumbup:.

Groeten,
Wico
Gelogd

Spoors

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #303 Gepost op: woensdag 24 augustus 2022, 17:47:59 »


Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo?


Zo kort als kan en lang als moet. Ik heb ze van 3,5m en dat gaat probleemloos hoor.

Over de voeding: dit zegt de ontwerper van de DR4024:

Citaat van: Karst Drenth

......beter neem je voor voeding van de DR4024 een gelijkspannings voeding van 10 - 12VDC of een AC trafo van maximaal 10V...


Hang je het ding aan een 18V AC trafo dan wordt dat intern 24,4V DC. Alles wat je er meer in stopt moet omgezet worden in nutteloze warmte immers er zit 2x een 7805 in als spanningsregelaar die dan bijna 20V voor de kiezen krijgt.
Gelogd
Spoorse groet van Ben.

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #304 Gepost op: donderdag 25 augustus 2022, 17:29:35 »

Dank voor de info en complimenten mannen :thumbup:

Ik kan verder met zoeken :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #305 Gepost op: donderdag 01 september 2022, 17:49:06 »

Op dit moment heb ik voor de elektriciteitsvoorziening van mijn wisseldecoders en oude Märklin trafo (6002). Deze levert wisselspanning. Aangezien ik ook met servo's wissels wil gaan voorzien (en deze een voorkeur hebben voor gelijkstroom) en geen zin heb om een aparte ringleiding te maken voor servodecoders, heb ik besloten om de trafo te vervangen door eentje van Mean Well. Het is besteld, alleen moet ik nog even wat geduld hebben voordat het geleverd wordt.

Daarnaast ben ik tijdens de bouw gaan nadenken over het tweede schaduwstation. Tijdens het bedenken en plannen voorzie je niet alles wat je in de praktijk tegenkomt. De baan zou te hoog worden; het eerste niveau ligt al op 90 cm hoogte ten opzichte van de vloer. En dan zou er in totaal iets van 50 cm boven op komen. Dat begon mij een beetje tegen te staan. Dus bedacht om het tweede schaduwstation, de middenlaag, om deze te schrappen.
Ik raak dan wel behoorlijk wat opstelruimte kwijt, maar ik hoef nu minder materiaal aan te schaffen. Daarnaast wordt de hoogte van het stationsniveau lager.
Uiteindelijk wat gepuzzeld en heb ik de volgende aanpassing gemaakt:



Voor het treinenverloop verwacht ik dat er geen veranderingen zijn ten opzichte van het originele idee.

Het aanpakken van het tankwagonnetje smaakte naar meer. Ik had eerder al eens een Hecht-rijtuig vervuild. Deze komt uit een set van Märklin (42269) waarin ook nog Silberlingen en een Schürzenwagen in zitten. Voor mijn nieuw projectje wilde ik de Schürzenwagen aanpakken. Dit is het resultaat geworden:





Het volgende slachtoffer wordt een Silberlinge.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #306 Gepost op: vrijdag 02 september 2022, 09:33:27 »

Hoi Bas,

Jammer dat het niet lukt om een tweede schaduwstation te bouwen, op een gegeven moment ben je door de ruimte heen en daar hebben meer modelspoorders last van ( bijna allemaal denk ik  :) )

Het verouderen gaat jou goed af, je mot het maar durven.


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #307 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 14:12:41 »

Vandaag een "power unit" vervangen.

Eerst had ik deze hangen, een wisselstroom transformator van Märklin (6002):


Die is nu vervangen door een gelijkstroom netvoeding van Mean Well:



Bij het omschakelen van de wissels ben ik nu af van het korte gezoem.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #308 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 14:30:40 »

Mean Well zijn de betere voedingen Bas, ik heb zelf nog een Marklin AC voeding op mijn ringleiding van de wissels zitten.
Het maakt dus in het geluid iets uit.

Vergeet je niet het kunststof plaatje over de aansluitingen te zetten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #309 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 15:25:36 »

Bij het overzetten van een wissel hoor je nu alleen een klik. Heerlijk rustig :D

Er zat geen plastic plaatje bij. Dus het blijft zoals het is :)
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Gertjan H

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #310 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 17:32:04 »

Hoi Bas,
Hoe gaat die bedrading nu verder? Je hebt zowel wisseldecoders (voor de oude spoelen?) en gaat met servo's werken (die ook een decoder nodig hebben).
Gebruik je die DC nu alleen voor het servo-deel?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #311 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 18:28:10 »

Nee, die gebruik ik voor beiden.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #312 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 19:34:53 »

Bij het overzetten van een wissel hoor je nu alleen een klik. Heerlijk rustig :D

Er zat geen plastic plaatje bij. Dus het blijft zoals het is :)
Het is toch echt raadzaam om zeker die 230V aansluiting af te schermen!
Verder wel een prima voeding :thumbup:!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #313 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 12:25:59 »

 @citaat Waarom is het raadzaam? Anders blijft het zo'n leeg advies ;)

Maar tussen de aansluitpunten zitten schotjes. Dat is niet duidelijk te zien op de foto.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 september 2022, 12:28:10 door basjuh1981 »
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Adjebelle

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Gek van treinen
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #314 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 12:35:34 »

Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Als je er dat niet bij hebt gekregen, dan zou ik het op een andere manier zeker wel afschermen. Omwille van veiligheid dus!
Je stoot er geheid een keer volkomen per ongeluk tegen met alle gevolgen van dien...... Echt levensgevaarlijk nu!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 september 2022, 12:39:06 door Adjebelle »
Gelogd
Groet, Ad.
CS3+; iTrain 5 pro; S88Link + S88AC; OC32

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #315 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 12:41:12 »

Ach, zal waarschijnlijk wel achter een aardlekschakelaar zitten en als die dan op tijd aanspreekt dan overleef je het in theorie wel (tip: niet de fase en nul tegelijk beetpakken, want daar reageert je aardlekschskelaar niet op).
Of je digitale techniek het ook overleeft als er eens een los draadje tegenaan bungelt valt te bezien.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 september 2022, 17:58:53 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Spoors

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #316 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 12:41:33 »

Dit is een terminal cover: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/cover-for-terminal-blocks-sd-50-s-60-s-40-nes-50-tbc--05

Het ding zit op de kop, waarom doe je dat? Er kan een schroefje in vallen of zoiets.
Gelogd
Spoorse groet van Ben.

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #317 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 15:51:00 »

Krijg je mooi vuurwerk van.  >:-D
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #318 Gepost op: zondag 11 september 2022, 11:30:52 »

Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar het is nog verdomd lastig!

Het ding zit op de kop, waarom doe je dat?
Omdat de draden niet langer zijn.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Spoors

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #319 Gepost op: zondag 11 september 2022, 12:20:08 »

Mensen reageren met de beste bedoelingen op wat je post maar ik geloof niet dat je het erg serieus neemt. Nou hoeft dat niet perse van mij maar je kunt die draden toch een beetje verlengen en het ding zoals het hoort plaatsen?
Gelogd
Spoorse groet van Ben.

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #320 Gepost op: zondag 11 september 2022, 12:45:54 »

Ben het helemaal met Ben eens.  :)
Zie: hier en ook hier .

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: zondag 11 september 2022, 13:04:28 door Haradigi »
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #321 Gepost op: zondag 11 september 2022, 13:34:17 »

Mensen reageren met de beste bedoelingen op wat je post maar ik geloof niet dat je het erg serieus neemt. Nou hoeft dat niet perse van mij maar je kunt die draden toch een beetje verlengen en het ding zoals het hoort plaatsen?
Daarom ook mijn waarom-vraag. En de voeding zal omgekeerd geplaats gaan worden.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

paulvanelst

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #322 Gepost op: zondag 11 september 2022, 18:22:35 »

gewoon inspuiten met plastik spray isoleert tot 1000 volt , probleem opgelost.
Gelogd
img]http://files.3rail.nl/3rail-briesser.gif[/img]

pjve64

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #323 Gepost op: zondag 11 september 2022, 23:27:09 »

Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar het is nog verdomd lastig!
Probeer het eens met je tong. :D

Mvg,
Peter
« Laatst bewerkt op: zondag 11 september 2022, 23:38:04 door pjve64 »
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #324 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 20:08:07 »

@citaat Waarom is het raadzaam? Anders blijft het zo'n leeg advies ;)
Maar tussen de aansluitpunten zitten schotjes. Dat is niet duidelijk te zien op de foto.
Hoi Bas,

In Nederland gelden de regels voor de NEN 1010/3140 overal!
Dus ook op trafo's voor "veilige spanning", waar je de 230 volt op aansluit.
Die Normen geven aan dat je de onder spanning staande delen (zoals van jouw trafo) moeten :warning: worden afgeschermd tegen aanraking.

Je laat je stopcontaten toch ook niet zonder afdekkapje in gebruik nemen?
Dat kapje daar doet precies hetzelfde, afschermen van die delen is een must, en die schotjeszorgen ook voor afstand onderling, dus waarom niet het geheel afschermen?
Dan kunnen we langer genieten van jouw kunsten ;)

Trouwens die cover in de link van Ben is een prima manier om enige afstand te creëren, zodat die aansluiting niet meer open en bloot aangeraakt kan worden.
Het zou eigenlijk verplicht moeten worden op dergelijke transformatoren, maar kennelijk zijn we qua norm hier anders dan elders op deze globe ingesteld.
Kom beroepsmatig deze dingen ook vaak tegen met scoop8 keuringen, en ik raad ook altijd covers aan dan wel bestel ik ze zelf om die dingen veiliger te maken.

M.v.g.

Hans V200.0
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 september 2022, 18:26:03 door Hans V200.0 »
Gelogd

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #325 Gepost op: woensdag 14 september 2022, 17:57:58 »

Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, ...
Dat heb ik 60 jaar geleden met één duim op twee fasen (380 V) "geprobeerd", doordat iemand een schakelaar inschakelde, want zijn tinbad koelde af. Binnen 10 seconden had ik mijn duim onder de kraan. Na een halve minuut dacht ik dat het over was, maar binnen één seconde voor langere tijd onder de kraan. Er zaten twee diepe putten in mijn duim.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #326 Gepost op: woensdag 14 september 2022, 18:27:44 »

Lassen met je duim is geen gezonde bezigheid!
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #327 Gepost op: woensdag 14 september 2022, 18:36:08 »

Bij mij was het met sanering van een oude goot, ja de spanning was overal vanaf werd mij verzekerd door een monteur die schakel bevoegd was.
Dus bij het terugtrekken van de kabel raakte ik een afgeknipte drie fasen kabel met de duim, en die sluiting sloeg ook een stuk uit mijn duim, en ik bloedde als een rund.
Snel werd de wond ontsmet en verbonden, en ik kan het dan ook iedereen afraden dit zomaar te doen.

De volgende keren mocht ik zelf schakelen en heb toen zelf alle kabels die nog onder spanning zouden kunnen staan.
Ja in sommige gevallen laten ze elektrische scheidingen in het ongewisse, en vaak levert dat nu juist dit soort ongevallen op.
Kasten voedingen en kabels coderen en soms ook moet je dat nog controleren wil je zeker zijn dat iedereen er veilig aan kan werken.

Maar goed we dwalen af, zaak is dat open delen moeten worden afgeschermd, en er zijn prima oplossingen voor te gebruiken.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.126 seconden met 36 queries.