Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 19906 keer)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #200 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 13:40:39 »


Jij hebt je leergeld betaald door met een andere centrale te beginnen, dat heeft ook geld gekost.

Heeft iemand ervaring met contactproblemen met geknipte C-rails? Ik hoor graag even.


Ik heb geen leergeld betaald met centrales, mijn Intellibox was op: versleten draaiknoppen en er was een LocoNet poort defect. Destijds was er niets anders te koop behoudens Marklin en dat vond ik een gruwel. Ik heb jaren met plezier met mijn Intellibox gereden.

Maar dit gaat niet over mij maar over jou: leg je rail vast, met name ook in de bogen. Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #201 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 16:25:09 »

Check: rails in de bogen liggen vast, de opstelsporen zelf (gelukkig? nog) niet.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #202 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 22:35:13 »

Nou hangt me bij dat jij hele lange meldstukken hebt, verder neem ik aan dat er maar één draad zit tussen het slechte meldstuk en de detector, er zijn dus veel railovergangen en dat zijn altijd weerstanden, dus probeer het nog eens met een 2e draad naar dat meldstuk een beetje op afstand van de 1e natuurlijk.

Het S88 detectie systeem werkt met 5 volt, in theorie is alles boven 2,5 volt "geen trein" en daaronder "wel trein", maar er zijn ook marges, als ik me niet vergis is het marge gebied om die 2,5 volt minimaal 1 volt groot, dus een grijs gebied waar de detectie "geen of wel een trein" kan zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #203 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 11:18:00 »

Nu de temperatuur gezakt is rijdt alles opeens weer zoals het hoort, zonder aanpassingen mijnerzijds. Dat kan duiden op een contactprobleem, te hete voeding van de ECoS of de PC, of iets anders dat ik nog niet bedacht heb.

Ik heb om een bepaalde reden even twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om de verschillen te laten zien wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe, oordeel zelf:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #204 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 19:05:15 »

 @citaat Dan heb je één zekerheid: het probleem komt weer terug.  ;)

De zijkanten al eens bekeken? Zoek de verschillen......  :D



Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #205 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 13:27:49 »

De opschriften hè? Ik heb ergens gezien dat de plaatsing daarvan werkelijkheid ook niet altijd op dezelfde plek was, dus wie weet is het wel correct. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet stoort trouwens, ook het "perzikenhuidje" niet. Op de foto is dat laatste wèl duidelijk te zien.

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #206 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 17:54:25 »

Olá,

Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?

Dank en groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #207 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:28:34 »

Altijd fijn dat je meeleest Petrus, en vragen staat vrij.

Vooral in de bochten treden krachten op de rails op (binnenste en buitenste wiel van een as hebben bijv. dezelfde snelheid, maar de binnenste legt wel een kortere weg af dan de buitenste en het gewicht van een loc kan de rails in een bocht iets naar buiten drukken), waardoor de rails tov elkaar lichtelijk kunnen verschuiven, in potentie voldoende om van een zwak contact een los contact te maken.
Om die reden liggen vooral de bochten en de wissels bij mij vast; de rechte stukken (nog) niet.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #208 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:37:54 »

Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.
In bogen. Bij deze, verklaard.  :)
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #209 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 05:46:55 »


Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?


1200blauw doet het uit de doeken, dat is ook wat ik bedoelde met contactproblemen. Met name in bogen maar niet alleen, rail zet je toch het beste vast om verschuiven te voorkomen.

Gr, Ben.
Gelogd

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #210 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 09:16:20 »

Dank voor de beantwoording van mijn vraag; het is duidelijk. Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #211 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 15:10:24 »

Op de Twentelijn is deze nieuweling verschenen:



Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In de cabine is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 staat klaar om de trein over te nemen, verder Nederland in richting Amsterdam. Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.



Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #212 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 15:34:10 »

Fraaie lok 1200blauw.  :thumbup
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #213 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2021, 18:28:29 »

Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D

Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. .... dus toen ESU een rerun

Wat een gaaf gedetaileerde machine. En ja, de foto's zijn ook top :biggrin:  :thumbup:
Het type lok heb ik altijd onder de meest monstreuze lomperds geschaard maar het model is echt gaaf.
Gelogd
Vriendelijke groet,

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 30 queries.