Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen

Gestart door hermanvk dinsdag 10 september 2024, 00:03:18

mcmikerd en 1 gast bekijken dit board.
Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Een paar ideeën:
KISS: Hou het poepsimpel :thumbup:
De idee is om twee ovalen te creëren, maar enkel voor bovenleiding.
Er wordt enkel links gereden.
Er zijn slechts twee locs, wat de logica heel simpel gaat houden, zowel aan de keerlus als binnen- en buitenrijden van het station.
En enkel de elektrische pantograaf locs gaan erop rijden, niet de pukolocs, zodat de pukos de wagons op volle spanning kunnen verlichten.
Een ruwe schets:
red_Marklin_plan_V51.jpg

Het speelelement zit hem in twee facetten:
Onderaan wordt er een station gesimuleerd, met de twee sporen, waarbij ik kan kiezen welk perron ik ga nemen.
En dat moeten dan ook nog twee blokken worden, zodat ik een trein kan laten stoppen of niet.
Het tweede speelelement is de keerlus bovenaan links.

Vermits het maar twee locs zijn en ik echt wel zelf wil rijden, ga ik enkel de speelelementen half automatisch beveiligen.
In casu: als een trein de keerlus inrijdt, wordt die afgesloten. En bij het verlaten uiteraard terug open gezet.

Eens een trein het station binnenrijdt, moeten de wissels getrokken worden, zodat een eventueel volgende of tegemoetkomende trein het andere spoor binnenrijdt. Contactrails om de wissels te trekken, maar waar, of enkel een waarschuwingslichtje, zodat ik manueel moet ingrijpen?

De aankleding gaat zeer beperkt zijn, eigenlijk gaat het allemaal niet veel om het lijf hebben. ;), maar zeg nooit nooit. Ik heb nog redelijk wat huisjes bemachtigd, die een plaatsje verdienen. want ik heb immers een kerkje MET bel.
Misschien moet ik daar maar een klein dorpje bij rond bouwen, want ik ben van plan de bel te laten klinken, door locs, die over de contactrails rijden in het station...
De nog op te bouwen watermolen met draaiende schoepen (getest), kan daar misschien ook een plaatsje vinden. Moet ik ergens water simuleren... ;)
Ik heb ook nog een verlicht perron (getest), waar ik de verlichting wil laten oplichten, zolang er een trein in het station staat.
Ga ik dan ook de watermolen daaraan koppelen? Dat wordt dan allemaal relais werk, toch?

Ik probeerde twee software solutions om dit te plannen, maar ik kreeg geen van beide serieus aan het werk. Mijn computer draait onder Linux, en dus is de keuze beperkt. Eén ervan was ook een online oplossing (traxeditor.com), maar ik kreeg die niet aan de praat. Oh wel... such is life.
Dus potlood en papier, je moet immers roeien met de riemen, die je hebt.. ;)
En uiteraard niet op schaal.
Het is nog een heel summiere opzet. Hoe dat allemaal moet geschakeld en bedraad worden... :roll:

En dan eerste wat testen met echte rails... zie foto's.
Gebruikte rails en wissels: 5140, 5202, 5100 en 5200 en de kruiswissel 5128.
5140: meegebogen wissels
5202: gewone wissels - tegenover mekaar gebruikt, laten die toe om sporen parallel te houden (77.4mm).
5100 en 5200: gebogen sporen - parallel.
5128: Engelse wissel

De keerlus, die ik ga gebruiken. Alleen, omdat alles nogal simpel is opgebouwd, behoud ik slechts 2 wissels en de kruiswissel over. De wissels boven rechts en onder links, gaan nooit gebruikt worden.
red_Marklin_keerlus_origineel.jpg
En voorzover ik kan nagaan, kan de linkse wissel zelfs een dummy zijn, omdat die nooit gaat gebruikt worden om een richting te kiezen, want er komen alleen treinen van de linkse sporen, ofwel van beneden ofwel van rechts. Ik heb een paar niet-werkende wissels, maar ik heb geen ervaring toch: ontsporen? Dacht ik niet, maar je weet maar nooit.
red_Marklin_keerlus_full.jpg
red_Marklin_keerlus_links.jpg
red_Marklin_keerlus_rechts.jpg

Scenario's:
Aan de keerlus:
Komende van rechts: via de kruiswissel gewoon rechtdoor rijden of de circel gebruiken om terug te keren bovenaan (nog steeds links rijdend).
Komende van links: ofwel gewoon rechtdoor, ofwel de bovenste wissel gebruiken om via de circel terug te keren (nog steeds links rijdend)
Opletten: bij het binnenrijden van de lus, moet die worden elektrisch afgesloten, zodat een tweede trein er nooit in kan, zolang de eerste trein de keerlus niet heeft verlaten.

Uitrijden uit het station:
red_Marklin_station_links_wissels.jpg
Aan de linkerkant:
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.

Aan de rechterkant:
red_Marklin_station_rechts_wissels.jpg
Komende van het linkerperron: netjes rechtdoor rijden, MAAR opletten dat de wissel inderdaad correct staat.
Komende van het rechterperron: de meegebogen wissel CORRECT schakelen en gebruiken om via het linkse perron weg te rijden.

En hier zitten mogelijke ongevallen te wachten: Vooral bij de meegebogen wissels kan een trein het station verlaten en op het rechterspoor terecht komen. Een mogelijke verkeer geschakelde wissel kan voorkomen worden, door dummies te gebruiken, die altijd op rechtdoor staan (orangje op het plan). Maar weerom: ontsporingen?

Zoals gezegd (geschreven): het is allemaal nog in de planning..
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
 @citaat Nou, succes Herman  :thumbup:
Laat de updates met vorderingen maar komen!

Groeten,

Erik.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Ziet er uit als een knap grote vierkante baan. Vooral die poten van de keerlus nemen veel plaats in beslag. Toch al gauw een twee meter zo te zien. Hoe denk je dat te gaan 'bereiken'? Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?

Citaat van: hermanvk op dinsdag 10 september 2024, 00:03:18Ik heb een paar niet-werkende wissels
Niet werkende wissels kun je prima "open rijden". Dat wil zeggen dat je het wissel zonder aandrijving kunt gebruiken en zelfs zonder veertje. Dan blijven de wisseltongen in de laatst bereden stand staan.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat Zonder veertje is zeker niet aan te bevelen, kan namelijk leiden tot ontsporingen.
Herman heeft M-rails en de wisseltongen daarvan hebben geen fixed position ...

Groeten,

Erik.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
misschien bij M rails wel maar hier liggen 15 k-rail wissels in de uitrit die niks veertjes hebben en nog nooit ontsporing gehad.Enkel als ze als klapwissel gebruikt worden laat ik er een veertje inzitten (de hendel dus)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 10 september 2024, 09:27:27@citaat Zonder veertje is zeker niet aan te bevelen, kan namelijk leiden tot ontsporingen.
Herman heeft M-rails en de wisseltongen daarvan hebben geen fixed position ...

Groeten,

Erik.
Dat wordt dan testen vooraleer ik de bovenleiding aanbreng.... :thumbup:
Mag niet zo'n probleem zijn, want ik ga toch minstens één rail op de puko aansluiten - later te gebruiken om de volle spanning op de rails te zetten.

Ga ik dan een gele stekker gebruiken of een rode....  ;)  :) :) :) :)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 10 september 2024, 08:03:02Ziet er uit als een knap grote vierkante baan. Vooral die poten van de keerlus nemen veel plaats in beslag. Toch al gauw een twee meter zo te zien. Hoe denk je dat te gaan 'bereiken'? Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?

Citaat van: hermanvk op dinsdag 10 september 2024, 00:03:18Ik heb een paar niet-werkende wissels
Niet werkende wissels kun je prima "open rijden". Dat wil zeggen dat je het wissel zonder aandrijving kunt gebruiken en zelfs zonder veertje. Dan blijven de wisseltongen in de laatst bereden stand staan.
Bedankt Henk. Ik had dat moeten uitmeten op het moment dat die keerlus op de grond lag... stom van mij :roll:, Nu ga ik het opnieuw moeten leggen, maar deze keer waar het eigenlijk gaat moeten dienen.
Maar inderdaad: het lijkt (de sporen geteld: een stuk of tien x 180mm) dat ik bijna de helft van de breedte ermee ga benemen. Dus het moet lukken :thumbup:
't Ja: ik blijf momenteel bij tante M   ;-)
Mijn plannetje was dus echt niet op schaal, enkel om de -min of meer- logica van mijn planning uit te tekenen.

Mijn "tafel" beslaat 4.57m x 2.43m (niet afgerond omdat hier nog heel veel in de oude maten wordt gemeten - zoals bvb. 4' x 8' voor de platen, die op de Ikea tafels liggen, waarvan ik dan uit noodzaak een voet (±30cm) heb moeten afsnijden om te laten passen in de ruimte.
Och ja: en er is geen mangat in het midden, dus vroeg of laat kom/sta ik voor problemen...  ;)
red_Basement_Family_room_N_straat.jpgred_Basement_Family_room_Z_tuin.jpg 



Misschien moet ik toch maar dat mangat maken. nu het er nog maagdelijk blank bij ligt...  8o :razz:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 10 september 2024, 08:03:02Of moet het een rondom baan worden waarbij je in het midden staat?
Dat is inderdaad de bedoeling, maar -zie ook mijn ander antwoord- ik ga eens serieus moeten nadenken over dat mangat...  8o
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Wel dat mangat is een leuk idee, maar na verloop van tijd ga je merken dat het net iets te ver weg is van hetgeen dat je moet zijn.
Mijn baan heeft totaal geen mangat, daarom heb ik uitneembare scenery her en der zodat ik kan staan, maar ik heb dan ook geen rechthoekige ruimte waar ik zo een mooie plaat kan zetten..

Met jou mooie rechthoek waarom niet in het midden een tunnel hebben ipv een mangat? Ik heb even in Paint losgegaan met een doorsnede :)
Een mangat van 60cm omringd door bergen dan kan je in de basis van de berg twee schaduwstations plaatsen
De plaat van 100cm breed aan één kant en aan de andere kant 83cm.
Op die van 100cm kan je dan een vallei of station centraal zetten met een dorp bij.
Op die van 83cm kan je dan een meer natuur ding maken of industrie of gewoon twee verschillende thema's hebben, de berg is dan de scheiding van beide platen.
Als je dan nog eens met Levels gaat werken (Zie L1, L2, L3) kan je treinen apart laten rijden en dan heb je feitleijk op jou mooie plaat al drie slepen rijden die niet botsen.
Een schaduwstation onderin maken gaat je meer geneuzel geven want dan moet je een klimspoor/spiraal installeren. steek je dat in de voet van de berg dan kan je daar leuk parkeren.



Hopelijk heb hier wat ideen mee  :)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Yoni, hele leuke ideeën en prima voorstellen maar Herman is niet zo van de scenery. Er moet rails liggen waar treinen op kunnen rijden. Bij voorkeur onder de draad en daarmee is het wel gedaan. Met een paar huisjes op de plaat is de scenery wel klaar.
Schaduwstations gaat Herman helemaal niet nodig hebben, Zoveel treinen heeft hij niet.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 september 2024, 14:11:33Yoni, hele leuke ideeën en prima voorstellen maar Herman is niet zo van de scenery. Er moet rails liggen waar treinen op kunnen rijden. Bij voorkeur onder de draad en daarmee is het wel gedaan. Met een paar huisjes op de plaat is de scenery wel klaar.
Schaduwstations gaat Herman helemaal niet nodig hebben, Zoveel treinen heeft hij niet.
Drie maal de nagel(s) op de kop  :thumbup:

Je kent mij precies... ;)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@MrAdmiral (Yoni?)
Dat mangat of jouw tunneloplossing blijft mij plagen.

Hoe dan ook:
Wat wel een probleem is of gaat zijn: het midden van die ±2.5m blijft moeilijk bereikbaar.
Misschien moet ik alles toch wat uit elkaar trekken....:razz:
De hele opbouw ligt bovenop de onderliggende Ikea tafels...
En zo blijf ik maar bezig, in plaats van met mijn treintjes te spelen, nietwaar @Lobomotion69 ? ;)
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
CiteerEn zo blijf ik maar bezig, in plaats van met mijn treintjes te spelen,

Inderdaad Herman, bedenk dat een goede planning het speelplezier straks alleen maar verveelvoudigd.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Henk, heeft gelijk, een goede voorbereiding is het halve werk. Bereikbaarheid is best een pittig puntje. Dus ik denk dat je eerst je reikwijdte van je eigen armen al dan niet met een gebogen rug is. dan kun je kijken waar je eventueel mangaten kunt maken. Ik vind trouwens je ontwerp leuk bedacht. Jammer dat zoiets zoveel ruimte in neemt.
Ik weet ook niet hoeveel waarde je aan je ontwerp hecht, anders zou ik zeggen dat een U vorm misschien wel beter is.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Freek op woensdag 11 september 2024, 22:09:07Henk, heeft gelijk, een goede voorbereiding is het halve werk. Bereikbaarheid is best een pittig puntje. Dus ik denk dat je eerst je reikwijdte van je eigen armen al dan niet met een gebogen rug is. dan kun je kijken waar je eventueel mangaten kunt maken. Ik vind trouwens je ontwerp leuk bedacht. Jammer dat zoiets zoveel ruimte in neemt.
Ik weet ook niet hoeveel waarde je aan je ontwerp hecht, anders zou ik zeggen dat een U vorm misschien wel beter is.
Ondertussen, vooral door de opbouwende kritiek hier op het forum, ga ik toch even mijn opzet herbekijken.

Qua ontwerp: ja ik zou graag rondrijden... dus een U vorm gaat het niet echt worden.... denk ik toch... ;)

Dan eerst eens proberen hoe of wat ik al dan niet kan gedaan krijgen, met de onderliggende tafels wat uiteen te trekken. Die witte platen zijn vrij dun, en waren gekocht met de idee, dat onderliggende (Ikea) tafels voor genoeg ondersteuning konden zorgen. Dat moet ik even herbekijken...
Een goed idee om dan even zonder enig spoor te hebben gelegd, eens na te gaan hoever ik kan reiken... :thumbup:

Voor fase 1, zal dat niet echt een probleem zijn, want beide ovalen gaan aan de buitenzijde liggen. Maar dan mijn pukobanen, aan de binnenkant van de bovenleiding ovalen...
Is een ander paar mouwen, en die bovenleiding gaat -denk ik- aardig in de weg hangen.
Vandaar dus terug naar het mangat...
Werk aan de winkel.... ;)

En inderdaad hebben jullie allemaal 100% gelijk. Door mijn vroegere pogingen, had ik eigenlijk moeten weten dat planning nodig was.
Is trouwens de reden voor deze draad: versie 5 en deze keer MET planning...

Iedereen al "neig" (en dat is echt Vlaams) bedankt. Ik hou jullie op de hoogte....:thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Dat vind ik toch wel leuk... Herman die vooral wil rijden en toch 'geplaagd' wordt door de gedachten van Yoni over de tunnel/mangat-oplossing.

Ik weet wel zeker dat het speelplezier toeneemt door een visuele scheiding tussen de twee lange zijden. Zelfs zonder schaduwstation en zonder uitgebreide scenery kun je een heel leuk treinbedrijf maken. Het ene station is het schaduwstation voor het andere. En met een 'speler' aan de andere kant, kun je elkaar treinen toesturen, al dan niet met verrassende lading (een snoepje in een bakwagen). Er is toch een kleindochter die de spoorbaan wel interessant vindt? Als zij wat groter wordt, zal zij zoiets vast kunnen waarderen.

Maar je moet vooral doen waar je lol in hebt, Herman!

Groet,

Peter
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 12 september 2024, 11:22:04Dat vind ik toch wel leuk... Herman die vooral wil rijden en toch 'geplaagd' wordt door de gedachten van Yoni over de tunnel/mangat-oplossing.

Ik weet wel zeker dat het speelplezier toeneemt door een visuele scheiding tussen de twee lange zijden. Zelfs zonder schaduwstation en zonder uitgebreide scenery kun je een heel leuk treinbedrijf maken. Het ene station is het schaduwstation voor het andere. En met een 'speler' aan de andere kant, kun je elkaar treinen toesturen, al dan niet met verrassende lading (een snoepje in een bakwagen). Er is toch een kleindochter die de spoorbaan wel interessant vindt? Als zij wat groter wordt, zal zij zoiets vast kunnen waarderen.

Maar je moet vooral doen waar je lol in hebt, Herman!

Groet,

Peter
Hoi Peter,

Ik word "geplaagd"...  :D :D :D :D
Fantastisch hoe je dat verwoord hebt, maar het is eigenlijk meer een uitdaging om toch echt met dat mangat te gaan. Een tunnel en of verder opmaak is niet aan de orde zoals @Lobomotion69 heel klaar heeft geschreven.
Maar inderdaad, dat mangat moet ik echt wel overwegen. Anders wordt het midden heel moeilijk bereikbaar: 1.2m aan beide zijden, is moeilijk of haast niet bereikbaar, en zeker als daar aan de uiteinden die bovenleiding ligt...
Het is nu toch koud en aan het regenen: dus even de boel losmaken (de platen zijn met schroeven bevestigd aan de onderliggende Ikea tafels).

Ik weet nu niet wat je precies met een visuele scheiding bedoelt? Ik zie namelijk graag mijn treintjes rijden, aan beide kanten.
En buiten de twee bovenleiding ovalen, gaan er nog meer ovalen gebouwd worden voor mijn pukolocs, met stations zeker aan beide zijden, en een rangeerstation ook... wel allemaal nog wilde plannen. Maar de winter is op komst... dus tijd zat  ;)

En het kleindochter verhaal: dat was kort en intens, maar slechts die ene namiddag. Ik had gedacht dat ze meer interesse had, maar niet dus. Trouwens een teenager...
Wat gaan die nu met treintjes spelen bij opa?  :D