Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig  (gelezen 7721 keer)

georgevandamme

• Nieuwe Gast
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 31 oktober 2019, 18:25:37 »

Bedankt, ik ga hiermee aan de slag, hopelijk krijg ik beeld op het tft-scherm

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 31 oktober 2019, 19:26:18 »

Als je helemaal geen beeld krijgt kan in theorie het backlight nog stuk zijn. ;)
Johan

Gezocht: Roco Railpro Fccpps 988-0 | (--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 31 oktober 2019, 20:08:56 »

Van het aansluitschema begrijp ik nix, Johan  :D

De wisselende verlichting in de huizenrij is des te indrukwekkender  :thumbup:
Ben benieuwd, wanneer de Marsmannen landen en hoe dat er uitziet.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 31 oktober 2019, 22:16:09 »

@citaat Met wat sneaky-snakes als je die op de goede plaatsen vastknoopt dan kan je dat er mee maken. Nuttige beestjes hoor.

Afgelopen weekend weinig tijd, komend weekend weinig tijd. Weekend daarop naar Houten (weer weinig tijd). Lijkt erop dat het wat rustig zal blijven in het topic wat betreft de bouw updates.
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 oktober 2019, 22:17:48 door NL-modelspoor »
Johan

Gezocht: Roco Railpro Fccpps 988-0 | (--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T?
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 19:18:36 »

In de afgelopen maanden zo niet jaren was ik op zoek naar een kopbak van een Roco Plan T of V. Gisteren kreeg ik een mooi setje aangeboden. Vandaag had ik hem in huis.

Nu kan ik eindelijk een plan gaan proberen uit te voeren wat ik al een paar jaar over na aan het denken ben.

Dit weekend helaas behoorlijk verkouden, dus even geen kleine frutsels doen welke ik aan het huizenblok nog moet doen om het af te maken. Daarom maar alvast een begin aan dit iets wat ambitieuze project. Vooral meten, rekenen en tekenen.
Johan

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T?
« Reactie #105 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 18:28:20 »

Een paar jaar terug had ik deze al gekocht. Niet helemaal de juiste schaal, maar we gaan er wat leuks van proberen te maken.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 17 november 2019, 08:16:47 door NL-modelspoor »
Johan

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
« Reactie #106 Gepost op: zondag 17 november 2019, 19:13:59 »

Deze foto van de werkzaamheden van dit weekend zou zo uit een aflevering van 'Air Crash Investigation' kunnen komen.
Johan

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #107 Gepost op: zondag 17 november 2019, 22:24:16 »

Zo aan de delen te oordelen die je laat zien (je bent aan het knippen geweest lijkt me) moet het geen Boeing 747 worden die je gaat bouwen. Ik ben benieuwd wat je er wèl van gaat maken.

Wimdouwe

• Toffe Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #108 Gepost op: zondag 17 november 2019, 22:44:23 »

@citaat @citaat
Dit toestel heb ik op schiphol nog kunnen bewonderen toen Barrack Obama naar nederland kwam. Prachtig toestel, kun je nog wat leuks van maken. :thumbup:

Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Steem

• Vaste Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #109 Gepost op: maandag 18 november 2019, 00:33:36 »

Dat wordt een plan T met vleugels. :D
Mvg,
Steven

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #110 Gepost op: maandag 18 november 2019, 02:20:10 »

Ik zie de voorbeeld puzzel nergens op de foto,s  :D

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #111 Gepost op: maandag 18 november 2019, 06:26:09 »

@citaat ik vermoed eerder een plan T met vliegtuigneus >:-D.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #112 Gepost op: maandag 18 november 2019, 08:46:23 »

Dat wordt een plan T met vleugels. :D

Helemaal correct.

Inspiratie hiervoor is de oude reclame campagne 'Spoorbaan naar Startbaan' welke werd gebruikt bij de opening van de Schiphollijn.

bron: Marktplaats jaren geleden.
Misschien dat iemand dit model ooit wel eens heeft gezien. Heeft niet veel detail, maar ik vond het altijd wel een grappig ding.

In die tijd is er ook een tekening gemaakt voor posters en folders.

bron: retours.eu

Deze tekening laat veel meer detail zien. Kijkende naar de tekening probeerde ik erachter te komen welk vliegtuig er gebruikt zou zijn (Boeing 747-100), gezien de tijd 1981 ook meest logische keuze. Met die informatie eens gaan kijken naar vliegtuig schaalmodellen. Als snel kom je er dan achter dan een 747 in 1:87 (als die al bestaat) veel te groot zal zijn. Met een foto van een 1:144 versie waarbij ook een liniaal afgebeeld stond had ik wat knip en plakwerk gedaan in een fotobewerkingsprogramma. Op dat moment had ik alleen een Fleischmann Plan V als donor en dan kom je erachter dat dat model nu niet bepaald een goed uitgangspunt is. Je zit met bagageruimte en de lengte van het model kwam niet lekker overeen met de tekening. Op basis van een zijaanzicht van een Roco model en omrekenen van de lengte had ik toen voor mezelf het volgende voorbeeld getekend.

Inmiddels ziet het als ik de delen los bij elkaar leg er ongeveer zo uit.
Johan

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #113 Gepost op: maandag 18 november 2019, 11:07:25 »

Hi Johan,

Hartstikke leuk.

groet
Harald

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #114 Gepost op: zondag 01 december 2019, 13:54:55 »

Langzaam bouwen we verder.
Pasvorm van het Revell bouwpakket valt mij erg tegen. Veel van de delen passen niet lekker in elkaar en hebben veel extra afwerking nodig (kieren vullen).

De twee helften van de versmalde onderkant zit aan elkaar. Het interieur heeft een 'nieuwe' bodemplaat en achterwand. Draden voor de verlichting zijn aangesloten.

De verlichting in de vleugels wordt aangesloten met stekkertjes zodat de vleugels demontabel blijven (voor opslag).

Om de neus van de trein goed aan te laten sluiten op de neus van het vliegtuig dacht ik gebruik te maken van de front-schortplaat van de Roco Plan V. Omdat ik ook nog een Fleischmann Plan V had voor donor onderdelen en de front-schortplaat daarvan zo goed als gelijk is aan de Roco heb ik gekozen om die van Fleischmann te gebruiken (van die ik heb gebruikt warende klik punten afgebroken zodat deze niet meer in de kap bleef hangen). Het kan zijn dat ik later alsnog de koppeling eraf haal en de losse koppeling van Roco plaats.

Grofweg aftekenen op de neus van het vliegtuig wat eraf moet om de neus van de trein ertegenaan te plakken.

Passen en meten....

... vastplakken en vullen.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2019, 08:18:18 door NL-modelspoor »
Johan

ramdani

• Toffe Gast
« Reactie #115 Gepost op: zondag 01 december 2019, 17:33:16 »

toen ik nog auto's in elkaar knutselde liet ik Revell links liggen,moeilijk deftig in elkaar te krijgen;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #116 Gepost op: zondag 01 december 2019, 17:46:38 »

8) Erg leuk project. B) :thumbup:
Ik heb zelf een origineel exemplaar, ooit gekregen van de vader van een vriendje, zijn pa werkte bij de NS.
Suc6 met de verdere bouw, zo te zien gaat je dat wel lukken.

Dirk-Jan

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #117 Gepost op: maandag 02 december 2019, 13:02:31 »

Een spannende en mooie uitdaging, Johan  :thumbup:

Uiteindelijk krijg je iets heel bijzonders én zelf gemaakt  ;)
Gaat vast goed komen !

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
« Reactie #118 Gepost op: zondag 08 december 2019, 13:46:05 »

Een weekend verder en daarin het volgende gedaan.

Neus weer in vorm gebracht na de putty behandeling. Verdere afwerking komt als neus weer vast zit aan het vliegtuig.

De reeds versmalde staart voorzien van nieuwe zijwanden en gevuld met putty (kan het weer een weekje uitharden). De bovenste rondingen zijn ook wat dikker gemaakt zodat ze beter aansluiten bij de ronding van de kap van de Plan T.

Bodem versmallen. Hiervoor zijn de zijwanden aan de binnenzijde iets dunner geschuurd waardoor ze soepeler worden. Zo zijn de zijwanden makkelijker iets dichter naar elkaar te brengen zodat de breedte gelijk wordt aan de breedte van de Plan T kap. De schuifmaat staat op de juiste breedte en door de onderzijde van het vliegtuig ertussen te klemmen tijdens het vastlijmen zou de breedte ook juist moeten blijven.
Johan

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
« Reactie #119 Gepost op: zondag 08 december 2019, 14:37:32 »

Kortom: een lijmklem met maataanduiding :P.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0