Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Güshausen, de nieuwe baan van Guus

Gestart door Guus donderdag 02 januari 2025, 18:59:00

Re: Güshausen, de nieuwe baan van Guus
Hoog tijd voor een update, anders komt er nog stof op het draadje.

Het hout voor het bw deel is inmiddels getekend, gefreesd en verwerkt. Het is echt genieten als blijkt dat alles goed is berekend en de stukken mooi in elkaar passen.

De eerste foto toont de tekening van de spanten, de rest is het resultaat van een middagje spelen met de freestafel.

De volgende foto's zijn van vanmiddag. Het paste allemaal perfect, dus het ging als een speer

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo hee, dat is wel even luxe bouwen zo :thumbup: !
Ook meteen maar even een onderstel gemaakt...
De rails doen we deze keer een beetje anders. Ik heb alvast 4 mm kurk op een plaat geplakt. Daarna heb ik het railverloop geprint op het kurk middels een rode lijn.
Precies op deze lijn is een snede gemaakt van 4 mm, dus door het kurk precies tot op het hout. Daar schuif ik dan heel eenvoudig de pukostrips in.
Deze hebben dan precies de goede hoogte. De peco code 100 rails gaan daar dan weer eenvoudig overheen. In dit gedeelte van de baan dus geen enkele marklin rail.
En als laatste even een kleine proefpassing bij de baan om te zien of alles inderdaad goed berekend is 👍

Lekker opgeschoten dus. Nu volgt het vervelendste klusje; het schilderen. Als dat klaar is wordt hel wel weer leuk.

Groet,

Guus

Als het maar Zwitsers is.

Schitterend Guus.  :thumbup:

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Guus,

Héél mooi!

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Guus,

Man man man wat maak jij mooie dingen  :favorite:

Natuurlijk heb jij de machines, maar ook het technisch inzicht om dit allemaal te bedenken en uit te voeren, super om te zien dat alles als een puzzel in elkaar steekt.
De bw wordt weer een top stukje waar ik de vorderingen graag van volg  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

US rail .. what else?

Guus,

Jij kunt zo de professionele modelbaanbouw in :thumbup:. Lekker hoor als je de juiste kennis, ruimte en gereedschappen daarvoor hebt!

Groeten,
Wico

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik volg dit draadje bij toeval sinds gisteren en ben erg onder de indruk van hoe deze modules tot stand zijn gekomen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Guus.

Dit is toch wel het summum van modulair werken!  :cool:
De derde module sluit naadloos aan op de rest,
mede door het goede voorbereidende tekenwerk
in combinatie met een gewillige freestafel  :cool:
Je hebt ook een deftige werkruimte beschikbaar.
Dat alles leidt tot een superstrak resultaat  :thumbup:
Nu nog even met die vervelende kwast in de weer ...

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ff de Kärcher vullen met grijze verf; zo klaar :D !

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Tjonge wat een mooie modules maak je zeg! Top!
Re: Güshausen, de nieuwe baan van Guus, schilderen en printen
Even een kleine mini update. Het vervelende schilderen is gelukkig afgerond. Nu kunnen we lekker los met het bouwen van het bw,

Groet,

Guus
Güshausen, de nieuwe baan van Guus, 3d resin!
En er is ook nieuw speelgoed: een resin 3d printer!
Zoonlief heeft 'em gekocht, maar tot nu toe ben ik de gebruikert 😉

Groet,

Guus

Guus,

Citaat van: Guus op zondag 08 maart 2026, 18:37:20Het vervelende schilderen is gelukkig afgerond.

Maar uiteindelijk heb je wel eer van je werk.

Citaat van: Guus op zondag 08 maart 2026, 18:39:34Zoonlief heeft 'em gekocht, maar tot nu toe ben ik de gebruikert 😉

Dat doe je goed!  :D  :D

Henk
Citaat van: Trainhenk op maandag 09 maart 2026, 11:09:47Dat doe je goed!  :D  :D
Henk

payback-time :)
Goedenavond! Kom toevallig de 'voorbeelden' van Guus tegen! Wat een profi...zwaar-zwaar onder de indruk. Ben zelf bezig met ook weer een nieuwe baan te bouwen, en dacht het dit keer met nog meer voorbereiding en detail te doen. Maar 'oef'....wat word ik teruggeworpen. En het top gereedschap, dat mag er eveneens zijn. Dat puko-onderwerp: jaloers nogmaals...Ik moet het (helaas?) houden bij K-rail van tante M. Anyway, even pas op de plaats dus! (maar het is en blijft een mooie hobby: geniet er van :-)
Avondgroet, Paul

Dwarsliggers op de rails sporen niet

:offtopic: Jaloersmakende ruimte!
En een schitterend resultaat. Laten we wel zijn!

@citaat

Helemaal mee eens JW. :thumbup:

Groet Michel
Bedankt iedereen voor de positieve reacties. Ik ben momenteel erg druk met het leggen van de rails voor het BW.
Omdat ik deze keer ook in het niet zichtbare gedeelte ga werken met puko-strips is het wel wat meer werk. Ik heb voor het bw gekozen voor een dikke laag kurk, omdat er bij een bw niet gewerkt wordt met een bedding kan alles dezelfde hoogte houden.
Ik heb de platen daarvoor van tevoren voorzien van kurk en ben ze daarna pas gaan frezen.
Ook heb ik voor de puko-strips machinaal een snede gemaakt, die ik om het een beetje zichtbaar te houden ook nog met een geprinte rode lijn heb aangegeven.
In principe prik je de strips er nu zo in. Alleen af en toe een gat boren voor de voeding.

Verder heb ik de wisselpolarisatie deze keer anders aangepakt. Ik heb de verbindingen onder de wissel doorgeknipt zodat er geen kortsluiting meer ontstaat wanneer een wissel verkeerd staat en vanaf de stompe zijde wordt bereden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is op de foto's.

Groet,

Guus
Ja dan.. dat is echt een heel werkje! Geduld ga je zeker en vast nodig hebben hiervoor.
Dit gaat zoals de rest zeker en vast inorde komen! Succes nog ermee
Güshausen, de nieuwe baan van Guus, bw in actie
Inmiddels wordt het wel weer tijd voor een kleine update. Ik ben nog steeds bezig met de bw-module. Binnenkort wat meer foto's, maar voor nu een kort filmpje:

Het thema voor vandaag is beweging 😉

Groet,

Guus
 @citaat Heel simpel EN heel mooi...  :thumbup:  :thumbup:

US rail .. what else?

Guus,

Goed getroffen die grauwe sfeer op het BW :thumbup:. Ik neem aan dat er later nog wel wat spoorarbeiders worden toegevoegd.

Groeten,
Wico
Waarom soldeer je die draden voor de wissel polarisatie niet aan de railstaven?
Lijkt me een stevigere verbinding. Plaats genoeg aan de onderzijde tussen de biels.

Mvg Robin

Waar een wil is, is een spoor

Wow, das gaaf! :thumbup: Ik was al helemaal blij toen ik een notificatie van Guus had :D

Mooi gedaan hoor Guus!  :thumbup:

Ik zag alleen dat als de draaischijf draait hij van stop naar stop gaat.
Kan het niet in een vloeiende beweging naar de gewenste stop?

Henk
@Trainhenk : dat kan zeker, maar ik wist het spoornummer even niet en had mijn telefoon in een hand, en de andere beschikbaar voor handbediening. De module staat nog even helemaal los van de baan aan een 'oude' cs2 gekoppeld om te kunnen testen en is dus 'handbediend'. Over een tijdje wordt deze aan de rest van de baan gekoppeld met de Cs3 en iTrain en gaat alles automatisch, inclusief alle servo bewegingen die je in het filmpje ziet.
De draaischijf wordt ook nog helemaal geweatherd.

@Hero : ik heb nu gebruik gemaakt van de bestaande soldeerpads onder de wissels. Dat zit stevig genoeg en omdat er ruimte is uitgespaard in de onderplaat kan ik er ook nog bij. Alle bezetmelders en massaverbindingen zijn wel aan de railstaven gesoldeerd en vallen weg in het ballastbed.
Alles, dus ook de wissels, zijn 100% gedetecteerd.

@Wico : het is zeker de bedoeling dat er nog wat volk komt. De scenery is voor mij het leukste onderdeel en is bijna aan de beurt :)

@hermanvk : bedankt. Het was nog wel een hele strijd om de miniservo in de faller kolenkraan te frotten. De waterkranen zijn voorzien van een draaimechanisme van Lego.
Ik speel nog met de gedachte om de kraan een klein beetje heen-en weer te laten rijden dmv een constructie met visdraad.

Groet,

Guus
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ha die Guus,

Net met veel plezier naar je filmpje gekeken, leuk dat er zoveel beweging is  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Güshausen, de nieuwe baan van Guus, foto’s bw
Ik zag dat ik de foto's die ik hd gemaakt van het bw in aanbouw nog niet had gepost, dus maar even weer een update van dit stoffige draadje,

Groet,

Guus
En deel twee met wat locs

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Guus.

Dat zijn stuk voor stuk prachtige plaatjes  :thumbup:
Deel 1 toont inderdaad een leeg BW, maar daardoor wordt je niet afgeleid door de, overigens zeer schone, stoomlocs zoals in deel 2 en is goed te zien hoeveel werk er in zit!
Mooi afgestoft  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Guus,

De BW is zowel zonder locs als met locs een plezier om naar te kijken. :thumbup:

Groet Michel

US rail .. what else?

Guus,

Mooi vervuild dat BW en vervolgens ook mooi op de foto gezet. Daar kan ik erg van genieten! Niet onaardig bedoeld, maar de "schone" locs vallen daardoor extra op.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar staat het verouderen van de locs ook nog op je to-do lijstje?

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op donderdag 09 juli 2026, 20:02:52Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar staat het verouderen van de locs ook nog op je to-do lijstje?

Uiteindelijk wel, maar ik heb wat koudwatervrees. Ik zie het klooien met rijdend materieel als iets waar ik mee bezig ga als ik denk dat de baan min of meer 'af' is. Ik ben zelf niet zo'n rijder namelijk, meer een bouwer. Als het eenmaal gebouwd is dan is de lol er een beetje af voor mij.
Maar als het eenmaal zover is wil ik beginnen met de simpele goederenwagons om zo ervaring op te doen. Daarna misschien voorzichtig de locs.
Ik ben wel veel aan het ombouwen geweest. Ook een aantal locs voorzien van een sb-modellbau motor.

Maar wat het bw betreft eerst het feest van gras, struikjes, boompjes, diertjes en mensjes. Wat mij betreft de leukste fase.

Groet,

Guus

US rail .. what else?

Guus,

Dan kunnen we elkaar een hand geven. Ook ik ben in de eerste plaats bouwer en slechts een bescheiden rijder. En ook bij mij is de baan inmiddels "klaar" en was het verouderen van materieel een optie.

Ik heb uiteindelijk toch een andere keuze gemaakt, waarover in mijn topic binnenkort meer ...

Groeten,
Wico
Ik hoop toch wel dat het iets opbouwends wordt...

Guus,

Tip !:
Koop op een beurs heeele goedkope (€1,-- per stuk of zo) wagonnetjes en leef je daarop uit.
En bij voorkeur tweerail.  >:-D
Koop goedkope verf bij de Action of zo.
Kleur maakt niet zo veel uit, al zou ik geen hard roze nemen, het gaat er om hoe het oogt.
Bevalt het niet?
Dan in een vitrine plaatsen en een sticker erop: mijne eerste weather-pogingen.
Vuilnisbak is ook goed.  >:-D
Vergeet niet om foto's voor het forum te maken.

Tip 2:
Ga je wel eens BBQ'en?
In de zak houtskool/briketten blijft kolengruis achter.
Opvangen in een bakje en na een paar zakken heb je een bakje met kolengruis.
Heb je haast? Mobiliseer buren, vrienden en familie.
Begin bij je stoomloks bij de tender, smeer wat verdunde houtlijm op de kolen en strooi daar je gruis over heen.

Henk

Waar een wil is, is een spoor

Wow die Guus, die weet echt waar hij mee bezig is. Alles is een beetje grauw, maar toch is het mooi :thumbup:
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 10 juli 2026, 16:54:13Wow die Guus, die weet echt waar hij mee bezig is. Alles is een beetje grauw, maar toch is het mooi :thumbup:
We moeten nog aan het groen beginnen, dus naast stukken bos en gras komen er tussen alle sporen en kolen ook her en der grasjes en onkruidjes. Dat maakt de sfeer straks af.
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 10 juli 2026, 14:00:43Vergeet niet om foto's voor het forum te maken.

Henk

Check 👍
Hoi Guus, alle beWonderiing voor de manier waarop je je modules maakt en hoe je het BW vormgeeft. Mag ik je een tip geven? De aansluiting tussen muren en dergelijke en de tafel, daar zitten kieren tussen en dat doet afbreuk aan je prachtige scenery en je schitterende baan! Gr Peter
Hoi Peter,

Dat komt omdat de bw module tijdelijk even in mijn garage staat zodat ik er in de vakantie thuis aan kan werken. Hij maakt uiteindelijk deel uit van de hoofdbaan, en die staat op een insteekzolder in een magazijn van mijn bedrijf. Die ga ik nog volledig voorzien van geprinte platen Forex die als een losse achtergrond rondom de baan komen te staan. Op zo'n manier dat er nog zo'n 50-70 cm tussen zit waar je kunt lopen. Het ruimtelijk effect wordt dan ook mooier.
Het kan ook zijn dat de achtergrond gemaakt wordt van een textielframe. Net als de baan moet deze eenvoudig te demonteren en op te bouwen zijn.

Groet,

Guus