Gisteren door een lange en zware werkdag geen antwoord kunnen geven lag uitgeteld op de bank snooker te kijken en had geen puf om wat op de laptop te doen dus bij deze de antwoorden / reactie op de leuke berichtjes.
Citaat van: lucdiels op zondag 03 mei 2026, 08:48:00Leuke aanwinsten Michel, jij hebt toch een schat van een vrouw hoor. Ik heb ook twee militaire slepen met ervoor zo'n militaire stoomloc in camouflagekleuren. Ik weet niet of er zo zwitserse bestaan maar misschien target voor een zoektocht. Have fun met de aanwinsten.
Luc
Dank je wel Luc en ja die heb ik zeker en ze onthoud meer als ik.
Met de fun komt het zeker goed Luc voor de tanks en andere gevechtsvoertuigen rijd een Vectron in de Cargo uitvoering en en voor de sleep met hulpvoertuigen rijd een Ae 620 staat ook erg mooi dus ik weet niet of er een Zwitserse stoomloc ervoor komt te rijden.
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 03 mei 2026, 09:43:11
Dat zijn toch best hele mooie aanwinsten ondanks wat ontbrekende onderdeeltjes.
En die zijn waarschijnlijk allemaal wel te bestellen en de rekening daarvan kan naar Karin, je moest het tenslotte van haar kopen.
Suc6 vandaag met het aansluiten van het 4e schaduwstation op de juiste bezetmelder, gaat vast helemaal goed komen.
Ze zijn heel mooi Dirk-Jan en de onderdeeltjes zijn al besteld dus gaat dat zeker goed komen en bedankt voor het idee om mijn vrouw te rekening te laten betalen ik zal het voorstellen mocht ik wat langer afwezig zijn dan kan daar de doorzaak inzitten.
Ik was zo lekker aan het rijden en afstellen van de Vectron loc om alles goed in het blok te krijgen dat ik niks gedaan heb wat ik wilde doen gelukkig heb ik nog wat dagen deze week.
Citaat van: frank-103 op zondag 03 mei 2026, 10:06:11Mooie wagens Michel en het verliezen van onderdeeltjes hoort helaas een beetje bij de hobby. Als ze alles vastplakken en iets beschadigd kan je het niet meer vervangen, zo heeft elk voordeel ook een nadeel!
Dank je Frank.
En daar heb je een goed punt.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 mei 2026, 11:00:50Dag Michel.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!
Jij boft toch maar met zo'n vrouw
En met Marktplaats natuurlijk

Groeten,
Erik.
Dank je wel Erik voor je feliciatie.
Ik bof zeker Erik met mijn meedenkende vrouw die veel meer op marktplaats kijkt als ik maar waar ik toch weer plezier van beleef.
Citaat van: Freek op zondag 03 mei 2026, 12:48:09Mooie aanwinsten Mies en als je Karin niet had ..........
Maar eh in het echt zitten die wielen ook niet in een zak. Kortom een wielen wagen lijkt mij noodzakelijk en uiteraard opslag alwaar de wielstellen verwisseld, dan wel gereviseerd worden.
Mijn vrouw is veels te goed voor mij Freek anders had ik deze prachtige militaire aanwinsten niet gehad.
Ik zal eens wat wielen/asjes bij 1 van de werkplaatsen leggen Freek dan heb ik meteen mijn scenery-quotum weer gehaald voor dit jaar.
Citaat van: ÖBB op zondag 03 mei 2026, 14:00:03Zo Michel top vrouw heb jij. Dat ze voor jou meekijkt. Maar mooie aanwinsten. Zelf geen militair spul op de baan. Tzt wellicht een keer. Veel plezier van je aanwinsten. Gr henk
Ik mag mij zeker gelukkig prijzen Henk met haar om mij heen zei weet beter wat ik leuk vindt dan ik van haar al weet ik wel dat ze mij heel leuk vindt.
Een klein militaire sleep je zou zeker niet mis staan op je mooi baan Henk.
Citaat van: Appermont1991 op zondag 03 mei 2026, 14:51:46Damn dat zijn leuke wagons! Dat is best handig zo een vrouwtje die ook kijkt naar materiaal & de vraag stelt!
Beetje vernieuwen en dan dubbel plezier alweer!
Wel sjiek om te zien hoeveel dagen gereden & hoeveel km😅 hoe groot is 1 rondje dan wel niet?
Ze zijn zeker leuk Kenny en geven een mooie afwisseling tussen al het andere goederenvervoer die over de baan heen rijden.
Mijn vrouw weet precies wat ik wel en niet leuk vindt dus daar hoef ik mij geen zorgen om te maken.
En ik heb de Vectron met de militaire sleep een rondje laten rijden en dat waren 8,7 (schaal) kilometers en hij deed er 7 minuten en 36 over.
Citaat van: Wico op zondag 03 mei 2026, 18:37:18Michel,
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinsten. Zo vaak komt dit spul niet voorbij dus logisch dat je wel toe moest happen
. En de burgers van Michelstadt weten zich weer beter beschermd tegen onheil van buitenaf.
Tegenwoordig weet je al niet meer of je nu het oosten of het westen het meest moet vrezen ...
Groeten,
Wico
Dank je wel Wico ja inderdaad zo compleet met voertuig en wagon zie je ze bijna niet aangeboden worden dus toehappen en de prijs was ook niet verkeerd gezien de prijskaartjes die er nog opzaten.
Ja inderdaad we leven in een vreemde wereld tegenwoordig speelde iedere wereld leider maar met treintjes dan zou de wereld er veel beter uit zien.
Citaat van: hermanvk op zondag 03 mei 2026, 20:57:39Citaat van: h0_miessie op zondag 03 mei 2026, 08:32:09Totaal aantal km:...2,947,457,8
Altijd een beetje een probleem met die komma's?!
Zijn het nu decimale komma's of (zoals hier in Noord-Amerika) duizendtallen komma's...
Vooral die hierboven is op zijn zachts gezegd of geschreven, vrij verwarrend...
Ik of jij een probleem met de komma's Herman ?
2 miljoen 947 duizend 4 honderd 57 en 800 meter hebben de locjes en treinen nu gereden we gaan richting de 3 miljoen (schaal) kilometers.
En ik zou echt niet weten wat decimale komma's zijn dat dat zal ik er dan vast niet mee bedoelen.
Citaat van: Gerard31956 op zondag 03 mei 2026, 23:17:24Als de Spz 2000 op de trein vervoert wordt moet de loop naar voren staan. Ziet er raar uit zoals die nu is
Grappig Gerard bij de vorige lading legervoertuigen werd mij juist aangeraden om alle lopen naar achteren te zetten maar ik heb de lopen en kopels van Spz 2000 na allemaal naar voren gezet en ja het staat veel mooier en beter bedankt hiervoor.
Citaat van: ermindewinkel op zondag 03 mei 2026, 23:54:14Citaat van: Gerard31956 op zondag 03 mei 2026, 23:17:24Als de Spz 2000 op de trein vervoert wordt moet de loop naar voren staan.
Zeker weten? Ik ben niet bekend met de militaire doctrine maar wel met vervoer. Normaal zet je de gevoelige delen uit de wind. Bij containers bijvoorbeeld de deuren naar achteren, tenzij bij vriescontainers. Daar is de Thermoking het gevoeligst en dien achteraan te staan.
Ik denk dat Gerard het best zal weten Ermin anders zou hij het zeker niet schrijven en op mijn vrachtwagen zat de Thermoking achter de cabine dus voorkant van de oplegger want anders gingen de deuren van de oplegger niet open.
Maar we raken wat van de weg af tanks en andere gevechtsvoertuigen en containers is best een verschil.
Citaat van: hermanvk op maandag 04 mei 2026, 00:14:19
Ik was dus wel nieuwsgierig en vond eigenlijk geen echt duidelijke informatie:
Ik gaf dit op bij mijn zoekmachine: tanks vervoer per spoor loop kanon
En kreeg dan dit (door AI?) als antwoord:
Bij het vervoeren van tanks per spoor in Nederland wordt de geschutskoepel naar achteren gedraaid (180 graden), waardoor de loop naar beneden wijst en rust op de roosters van de transportwagon. De loop wordt vervolgens geborgd met een ketting om de buffer, terwijl er manchetten om de loop en de vatgemonteerde mitrailleur worden aangebracht om schade tijdens het transport te voorkomen.
Koepelpositie: Achterwaarts gedraaid voor stabiliteit en ruimtebesparing.
Loopbescherming: De loop rust naar beneden en wordt vastgeketend aan de wagon.
Extra bescherming: Beschermkleden en manchetten worden geplaatst rond de loop en koepelovergang.
Vergrendeling: Stalen keggen worden gebruikt om de rupsen tegen wegzakken en verschuiven te beveiligen.
Deze foto is niet echt bevestigend...
Maar deze video is dan wel duidelijk:
Bedankt voor de informatie Herman al gebruik ikzelf nooit AI of iets dergelijks wil er eigenlijk niks mee te maken hebben.
Ik kan helaas geen foto zien en het filmjes wat duidelijk en helder was heb ik even weggehaald anders wordt het berichtje niet meer te volgen.
Citaat van: Gerard31956 op maandag 04 mei 2026, 08:37:27de CV90 is gelijk aan de Spz van de Zwitsers. Hier een foto https://www.flickr.com/photos/nikmorris/6522345839
Dat de loop bij tanks naar achteren staat heeft meer met de lengte te maken als met bescherming. Immers, de sterkste zijde van de tank is de voorzijde.
Dank voor de info Gerard.
Citaat van: pinkf op maandag 04 mei 2026, 08:40:17Op mijn treinbaan alleen vredige zaken. Dus geen militaire voertuigen.
Mvg Hans
Heel goed Hans houden zo.
Ikzelf heb geen hekel aan militair materiaal op de baan zo houden we Michelstadt neutraal en ook vreedzaam net als het grote voorbeeld Zwitserland.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 04 mei 2026, 08:44:42Citaat van: Gerard31956 op zondag 03 mei 2026, 23:17:24Als de Spz 2000 op de trein vervoert wordt moet de loop naar voren staan. Ziet er raar uit zoals die nu is
@Gerard31956 Ik zie een losse wagon met daarop een tankje, deze is niet in een sleep opgenomen o.i.d.,
hoe maak jij daar uit op wat voor- en achterzijde is van de wagon en dat het tankje nu dus verkeerdom staat? 
Groeten,
Erik.
Goede vraag Erik.
Citaat van: Gerard31956 op maandag 04 mei 2026, 08:53:10Hoe het voertuig op de wagon staat maakt geen **** uit, het gaat hier erom hoe de koepel op de romp staat, loop naar voren of loop over het achterdek. Maar bij het het beladen van de trein is het natuurlijk het makkelijkste als alle voertuigen dezelfde kant op rijden (en later eraf). Overigens is de CV90 geen tank.
https://www.oost.nl/nieuws/260757/militaire-voertuigen-in-steenwijk-op-de-trein-gezet-voor-grote-oefening-in-polen
https://www.facebook.com/43Mechbrig/posts/pfbid0sEisuCjTZqYwzamJfWGk6DZdwua1b5XKKaz63FVmGmvsPjaYTBxKhD8gG3v94uupl
**** = reet ?
Wederom bedankt voor de informatie erg leerzaam.
Citaat van: wimpietje op maandag 04 mei 2026, 15:38:42Weer wat aanvulling erbij Michel 👌
Dank je wel Wim.
Ik ben er zeer zeer blij mee en het kijkgenot ook.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 04 mei 2026, 16:03:57
@Gerard31956
Maar nog geen richting van de wagon ... 
Citaat van: Gerard31956 op maandag 04 mei 2026, 08:53:10Overigens is de CV90 geen tank.
Geen verstand van oorlogstuig en
ook groen is ook niet mijn kleur ...
Groeten,
Erik.
Ik heb ooit eens een vriendin gehad met groene ogen en die waren best mooi Erik.
Citaat van: Gerard31956 op maandag 04 mei 2026, 16:16:57het maakt niet uit of de voertuigen vooruit of achteruit vervoerd worden. Ik heb even 2 filmpjes voor je gevonden zonder groen
Bedankt voor de 2 filmpjes Gerard al heb ik zeven weggehaald om het antwoord leesbaar te houden.
Citaat van: hermanvk op maandag 04 mei 2026, 16:51:42
twee schermafdrukken, eentje vooraan in de video en eentje achteraan
Bedankt voor de schermafdrukken Herman als snapte ik in het begin niet waarom ze er stonden.
Citaat van: Gerard31956 op maandag 04 mei 2026, 17:12:00Ja, over het algemeen zal de loop bij tanks over het achterdek gedraaid worden en daar vergrendelt zijn bij transport. Dit om de lengte te beperken. Een uitzondering die me te binnen schiet is de Sherman tank. Bij andere voertuigen zoals pantser infanterie voertuigen ( CV90 of M2 Bradley) of bij pantser houwitsers (Pantserhouwitser 2000 of M109) maar ook bij de luchtdoel pantsers (Gepard en PRTL Cheetah) wordt de loop/lopen naar voren vergrendelt en zal dus met de loop naar voren vervoerd worden. Maar hier zullen misschien ook wel uitzonderingen op zijn.
Kortom het zware geschut loop naar achteren en het lichtere militaire voertuigen loop naar voren Gerard ?
Groet Michel