Citaat van: Wico op donderdag 14 mei 2026, 18:16:19Michel,
Mooie aanwinsten zijn er weer bij gekomen. Nieuwe loc zal leuk staan voor de militaire sleep
. En met het nieuwe schaduwstation er bij weer genoeg ruimte om uit te breiden
.
Groeten,
Wico
Wij zitten op 1 lijn Wico want ik vind ze ook erg mooi.
Ik denk ook dat het mooie oranje van de loc mooi afsteekt tegen het groen/bruin van de legervoertuigen.
En ja wat opstelsporen erbij kan geen kwaad integendeel ik zit er met smart op te wachten.
Citaat van: Appermont1991 op donderdag 14 mei 2026, 18:34:52Prachtige aanwinsten alweer! Zoals Wico zegt die gaat leuk voor de militaire sleep worden!
Hopeloijk gaat morgen alles meevallen voor in koplopper te zetten zodat je het volgende schaduwstation kunt vullen!
Dank je wel Kenny.
Het zat even tegen althans tegen we moesten even weer inkomen in het programma koploper want zo vaak zit je niet te pielen in de instellingen maar daar over later meer Kenny.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 14 mei 2026, 19:39:47Dag Michel.
De felicitatie-dienst heeft het maar druk:
die staan bijna wekelijks bij jouw op de stoep 
Die oranje loc is trouwens best een leuk snoepje
Triest dat zo'n fleurig locje dan
voor een militaire sleep is ...

En een rollenbank is een eigenlijk een must have
voor de hobby, ik heb er een tijdje geleden ook één
aangeschaft, overgenomen van een forumlid 
Proficiat met alle nieuwe aanwinsten!
Groeten,
Erik.
Voorlopig komt er niks binnen al weet je het natuurlijk nooit hier in Michelstadt Erik.
Het is zeker een snoepje de prachtige orange Re 4/4 die morgen geijkt gaat worden zodat hij voorlopig mee kan rijden met de losse locs om te leren remmen enz.
Zelf denk ik dat het wel een leuk gezicht zal zijn de aparte kleurencombinatie dat oranje met dat leger groen/bruin.
Ik weet nu wat ik altijd gemist heb Erik met deze prachtige rollerbank makkelijk voor onderhoud en andere dingen die bij locs gedaan moeten worden.
Mijn dank is weer groot voor je felicitatie Erik.
Citaat van: Trainhenk op donderdag 14 mei 2026, 20:52:58Mooie aanwinsten weer Michel,
Citaat van: h0_miessie op donderdag 14 mei 2026, 18:02:55En ik heb speciaal voor het loc onderhoud zodat ik het vet bij de wormwielen kan spuiten als de loc langzaam rijd (betere verdeling) een KPF-Zeller h0 800 mm rollerbank gekocht perfect ding makkelijk aan te sluiten en erg handig hoe heb ik al die jaren zonder kunnen doen.
Mooie aanwinst de rollenbank, daar ga je veel plezier aan beleven.
Ik heb er zelf ook een van 800 mm met 10 (nu nog 9) wielsetjes.
De rollenbank heb ik op een plank geschroefd.
Door de beide zwarte uiteinden een klein gaatje boren en een schroef er doorheen.
Dat voorkomt dat de rollenbank gaat "zwabberen" en dat je de wieltjes verliest.
Als je de zwarte stukken goed naar het einde zet dan kun je met marklin stekkertjes je draad vast maken.
IK zal een fotootje plaatsen.
Henk
Ik heb er nu al veel plezier van Henk van de rollerbank.
Handige tips Henk wordt zeer gewaardeerd de tips en ik ga ze zeker toepassen.
Ik heb je mooie foto's al bekeken en ja zo ga ik het ook doen.
Citaat van: frank-103 op donderdag 14 mei 2026, 20:55:44Mooie aanwinsten Michel, vooral die lok vind ik erg fraai! Ik ben heel benieuwd hoe die je bevalt.
Dank je wel Frank.
Tot nu toe al heb ik nog niet veel mee gereden morgen ijken en dan mag hij aan de bak.
Helaas is mijn BLS Re 4/4 van Roco terug naar Roco gegaan na 200 deed alles het geluid verlichting maar rijden ho maar andere decoder erin gedaan en toen reed hij wel weer maar omdat ik nog garantie is hij terug gegaan naar mijn Duitse hofleverancier die hem weer doorstuurde naar Roco maar ben hem zeker een half jaar kwijt.
Ik vind het heel erg jammer dat na 200 uur de decoder het al begeeft en heb daarom de helft van de 4 in bestelling staande loc van Roco geannuleerd en ga denkelijk toch maar weer en enkel Märklin kopen want mijn simpele locje van Railpool heeft al bijna
1000 uur gereden en rijd nog vrolijk in het rond al hoor je wel iets meer de sleper.
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 14 mei 2026, 21:01:32Citaat van: h0_miessie op donderdag 14 mei 2026, 18:02:55Vanochtend haalde mijn vrouw bij de bouwmarkt de laatste pakket op
Had je geen tijd, moest je stofzuigen of zo?
Maar het zijn weer mooie en leuke aanwinsten.
Zo'n rollenbank is natuurlijk ook toppie, dat is een handig hulpmiddel.
De oranje Re 4/4 is een mooie lok, eigenlijk eenvoudig van vorm zonder al te veel poespas maar een mooi ding.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 14 mei 2026, 19:39:47Triest dat zo'n fleurig locje dan voor een militaire sleep is
Toch beter fleurig dan legergroen/bruin, dan is het een somber ogende lok met een militaire sleep.
Allereerst bedankt voor de gepimte foto van de Re 4/4.
En nee ik hoefde niet te stofzuigen doe ik eigenlijk nooit ja de baan soms als ik gezaagd heb op zolder ja je leest het goed ik doe alles op zolder en vlak naast de baan terwijl de boel lekker rond rijd.
Ik moest 1 keer van mijn vrouw stofzuigen en dat deed ik expres verkeerd toen hoefde ik het nooit meer te doen want ze moest het daarna toch weer zelf doen en klaar was Miessie.
Ja de rollerbank is geweldig hoe heb ik al die modeltrein jaren zonder gekund en dankzij de tips van Henk ga ik er nog meer van genieten.
Citaat van: ÖBB op vrijdag 15 mei 2026, 07:16:13Hoi Michel wat een geweldige aanwinsten weer. Die loc is erg mooi. Heb hem bij mijn winkeltje ook zien staan. Voor mij begint aantal locs wel op Max te komen gezien grootte baan, maar bij jou is er nog wel een gaatje gevonden zie ik. Veel plezier met alles. Gr henk
Mijn dank is groot Henk en leuk dat je de aanwinsten mooi vindt.
Het prachtige oranje gaat zeker opvallen denk ik als hij straks met de sleep gaat rond rijden.
Gelukkig vindt ik nog steeds wat plekjes waar nog wat locs kunnen staan dus kan ik verder verzamelen nou ja verzamelen rijden want (bijna) alles staat op de baan behalve de modellen die ik als souvenier koop of verzamel zoals de Märklin Magazin wagons en Rothaus bierwagons omdat ik daar mooie herinneringen aan bewaar tijdens onze huwelijksreis.
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 15 mei 2026, 07:56:16Mooie dingen michel veel plezier ermee!
Dank je wel Adriaan.
Met het plezier gaat het zeker goed komen.
Citaat van: lucdiels op vrijdag 15 mei 2026, 11:02:36Amai Michel, je bent weer enkele aanwinsten rijker. Containerwagons passen perfect in jouw era en de loc is zoals meestal een zwitserse beauty. Nu ga je ook nog een vierde schaduwstation bouwen voor nog meer van dat moois. Bij mij is dat uitgesloten, ik heb er geen plaats voor, jammer maar helaas. Veel kijkgenot naar de aanwinsten.
Luc
Jawel Luc het gaat maar door al zal er zeker eens een eind aankomen maar voorlopig zit het wel goed met de aanwinsten.
De containerwagons zijn zeker perfect en geven altijd een hoop kijkplezier als ze langskomen rijden.
Ja de loc is zeker en vast een beauty en ondanks 1 van de vele Re 4/4 die hier rond rijden 1 van de mooiste.
Het vierde schaduwstation is klaar nu rijden en rijden en dan rails en hout sparen voor het 5de en laatste schaduwstation maar daar over verder meer info.
Citaat van: Tony op vrijdag 15 mei 2026, 12:57:50Mooie en aparte loc en wagens, Mies
En voor het eerst- dankzij jouw commentaar - het nut van een rollenbank begrepen
Grtz Tony
Dank je wel Tony.
En graag gedaan vaak zeg maar veel leer ik van jouw blij dat ik wat terug kan doen.
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 15 mei 2026, 14:39:18Hoi Michel,
Zoals beloofd een fotootje (eigenlijk 2) van mijn rollenbank:
Door gebruik te maken van stekkertjes blijft de rollenbank mobiel.
Wel heb ik nu de draadjes aan het stekkertje gesoldeerd want ze bleven los gaan.
De stekkeraansluiting op de lokprogrammer past ook op de ecos2 zodat ik hiermee meteen een programmeerspoor heb.
Door nog een stekkersetje te maken kan ik ook een analoge trafo aansluiten.
Het gaatje in de plank gebruik ik om de rollenbank aan de muur te hangen.
Aan de andere kant heb ik de "rail"staven doorverbonden voor een beter contact.
Wel af en toe de drie railstaven schoonmaken; daar kwam ik laatst door schade en schande achter toen loks het niet meer deden.
een doekje met schoonmaakalcohol deed wonderen.
Henk
Henk, zoals ik schreef bedankt voor de duidelijk foto's.
Ik ga je tips zeker namaken vooral de schroeven om hem op te hangen erg handig en makkelijk.
Nogmaals bedankt voor de tips wordt zeer en zeer gewaardeerd net als alle tips die ik krijg hier op het forum.
Omdat jij het laatste bericht was met je mooie duidelijke foto's Henk heb ik ze even verwijderd want ze staan er toch in het bovenste berichtje.
Vandaag zijn René en ik begonnen aan instellen van het
vierde schaduwstation die Michelstadt nu rijk is.
Er moest wat blokken bij komen in totaal 8 blokken met een totale lengte van 18 meter rails.
De opstelsporen hebben de lengte:
Blok 149 = 201 cm
Blok 150 = 204 cm
Blok 151 = 177 cm
Blok 152 = 158 cm
Blok 153 = 122 cm
Blok 154 = 123 cm
Blok 155 = 390 cm
Blok 155 is het blok waar alle andere blokken op uit komen en die gaat naar het eerste blok blok 1 wat naar het onderste schaduwstation gaat waarna de locs en treinen weer omhoog het spiraal in gaan.
We moesten nou ja René weer even inkomen in het vastleggen van de blokken en wisselstraten.
Nadat alles was vast gelegt bleken er 2 sporen op bezet staan dus even zoeken naar die hadden we snel gevonden en konden we rond 16 uur proefrijden maar vanuit 1 spoor gingen de locs op handmatig dus even zoeken maar we waren vergeten een vervolg blok aan te vinken.
Nu ga ik straks de snelheid aanpassen bij de opstelsporen en de rails schoonrijden al gaat dat best snel in een half uurtje tijd vanmiddag met het testrijden en ik ga morgen de brugdelen vast leggen met een constructie die ik net bedacht heb want nu dit huzarenstukje wil ik gaan beginnen aan het vijfde en laatste schaduwstation waar de zelfde opstelsporen komen te leggen dus kopïeren maar die hele boel en ook daar komen brugdelen met rails en dat moet een zwevende brugdelen worden dus even nadenken maar eerst genieten en sparen voor rails en wissels en wisseldecoders en voor de kijkers een filmpje maken dit weekend zodat jullie kunnen meegenieten van het 4de schaduwstation.
Groet Michel