Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
-Roel:
Variant 6 vind ik beter zo kan je rechtstreeks naar de bekoling rijden zonder te moeten rangeren.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dank je Jørg, ik ga uiteraard ook voor variant 6 >:-D >:-D >:-D maar de aangepaste variant 3 is minstens zo goed, ook dan is de bekoling bereikbaar zonder rangeren, toch :? Voordeel van variant 3b is dat al het materiaal voorradig is. Wel zou ik het 2e bochtwissel weglaten, erg kort spoortje en te dicht op elkaar: voegt niets toe. Bij variant 6 hou je wel de mogelijkheid voor dat derde spoortje, parallel aan de stationssporen.
Alles met elkaar zou ik zeggen: kies toch maar voor variant 6, heb je gelijk een goede reden om dit weekend naar Den Haag (Rijswijk) te komen: http://modelspoordagen.nl/

Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Hallo forumvrienden,

vanmorgen had ik een nieuw stukje geplaatst, maar nu zie ik dat het om de een of andere reden verdwenen is  :( :(. Dan maar een nieuwe poging wagen.

Allereerst heel hartelijk dank voor jullie meedenken. Ik heb er een nachtje over geslapen en vanmorgen gelijk de landmeetkundige dienst ingeschakeld om de beide voorstellen op realiseerbaarheid te kunnen beoordelen.
Helaas, Hans en Jørg, in variant 6 komt het spoor nog steeds te dicht bij de vervelende uitstekende punt van de kruising van de schuine wanden.  :( :(. Ik moet deze variant dus maar even laten liggen.

Dan de variant 3 aangepast volgens Erik. Die past wel  :P :P. Alleen dat spoortje naast het tweede bochtwissel, dat ligt er niet erg fraai bij. Dus heb ik het eerste bochtwissel iets eerder laten beginnen. Dan wordt het al een ander gezicht:



En als ik het tweede bochtwissel vervang door een normaal linksbuigend wissel, dan krijg je eindelijk een rustig beeld, dat realistisch oogt.Zeker als je bedenkt dat deze (korte) sporen gebruikt worden door een tenderloc. De grootste is de T18, zo'n 16 cm over de haak. En een wagon of 2-3 met kolen kan op het meest linkse spoor gemakkelijk geplaatst worden.


Het korte spoortje, dat in variant 6 nog overbleef, wordt in deze variant niet gemist. Immers alle depot functies liggen bij elkaar.

Ik overweeg ook nog om ergens in deze sporen een slakkenkuil te maken. Ik kwam in de rommeldoos een oude ontkoppelrail tegen. Daar was ooit een probleem mee ontstaan, waardoor ik dat ontkoppelmechnisme er uitgesloopt heb. Dan houd je een rails ter lengte van 9 cm over met een ruim gat tussen de beide spoorstaven plus een dunne metalen geleiding voor de sleper. Nog eens even nadenken maar daar moet je toch wat mee kunnen doen, lijkt me.

Omdat ik in de laatste variant nog een wissel 5137 rechtsleidend heb overgehouden, zou ik dat wissel aan de andere kant van het station kunnen plaatsten. Daar heb ik 2 korte sporen, bedoeld voor de locaaltreintjes voor de bergbaan resp. naar het kopspoor op het lagergelegen station. Als ik dat wissel daar neerleg ontstaat er nog een kopspoortje, waar een of twee wagonnetjes van die locaaltreinen even geparkeerd kunnen worden. Het plaatje:



Ik probeer nu eventuele aanpassingen op de stationsplaat samen te voegen. De plaat moet nog een keer los om de wisselverbinding naar het depot te wijzigen en nog een paar kleine dingetjes aan te passen. Dus als ik nog ergens een wissel en/of extra spoor moet aansluiten, kan dat in een moeite door. Ik ben benieuwd naar de reacties.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dag Roel.

Mooi opgelost zo! Heb je alle rails al uitgelegd?
Bij het toepassen van de 5137R vraag ik mij af
of de uitstulping van het wisselmechanisme niet
tegen de voorliggende wissel aankomt ... :roll:

Die slakkenkuil (tje) van een gesloopte ontkoppelrail
lijkt mij een mooi projectje; alvast slim bedacht :thumbup:
Ik ben benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit zal gaan zien!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Jammer dat variatie 6 niet past met je dak, kan het me in combinatie met de andere varianten bijna niet voorstellen of had de landmeetkundige dienst die nog niet beoordeeld? Uiteraard heeft de landmeetkundige dienst variant 6 goed gemeten.
Zoals t nu is ontworpen ziet t er ook prima uit, met als bijkomend voordeel dat je het met "voorraadmateriaal" kunt bouwen  :thumbup:
Wat die 5137 betreft heeft Erik gelijk vrees ik, desnoods een klein passtukje ertussen en dat probleem is ook weer opgelost.
Ben benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien!
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Citaat van: Hanzi op dinsdag 05 januari 2016, 21:51:26
Jammer dat variatie 6 niet past met je dak, kan het me in combinatie met de andere varianten bijna niet voorstellen of had de landmeetkundige dienst die nog niet beoordeeld? Uiteraard heeft de landmeetkundige dienst variant 6 goed gemeten.

Hallo Hans,
Ik begrijp je teleurstelling, maar ik kom op het cruciale punt 3 cm te kort om variant 6 uit te kunnen voeren  :( :(

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 05 januari 2016, 20:40:28
Mooi opgelost zo! Heb je alle rails al uitgelegd?
Bij het toepassen van de 5137R vraag ik mij af
of de uitstulping van het wisselmechanisme niet
tegen de voorliggende wissel aankomt ... :roll:
Citaat van: Hanzi op dinsdag 05 januari 2016, 21:51:26
Wat die 5137 betreft heeft Erik gelijk vrees ik, desnoods een klein passtukje ertussen en dat probleem is ook weer opgelost.
Ben benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien!

Hallo Erik en Hans,
jullie hebben op dit punt gelijk. Ik was het vergeten te tekenen. Heb het inmiddels in het stationsplan aangelegd. Ik wilde er een 5210 (= 2 dwarsliggers) tussen leggen, maar dat wringt toch een beetje, dus heb ik er een 5110 (= 3 dwarsliggers) tussen gelegd.

Ook heb ik de sporen naar het depot uitgelegd. De oplossing met één bochtwissel en één linksleidend normaal wissel komt heel mooi over.
Het is een beetje te donker vandaag om er foto's van te maken. Ik zal binnenkort bij meer licht de beide aanpassingen wel op de foto zetten.

dank voor jullie adviezen.

groeten.
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Mooi dat het opgelost is & past en leuk dat we dat min-of-meer met z'n allen verzonnen hebben  :D
Het gaat vast mooi worden en wacht de foto's nog even af :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dag Roel.

Ik ben blij en tevreden dat ik hieraan een positieve bijdrage heb kunnen leveren! :wink:

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 06 januari 2016, 16:55:33
... Ik was het vergeten te tekenen.

Da's het nadeel van al die ontwerp-software, de 'uitstulpingen' van M-rails zijn daar niet in meegenomen :confused:
Daarom teken ik alles in AutoCad met zelfgemaakte Blocks, waarbij de wisselmechanismen wel zijn uitgetekend!
Helaas werkt mijn versie niet meer sinds Windows7 en wacht ik met opnieuw installeren tot Windows10 erop staat ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
hallo forumvrienden,

Vandaag was de lichtinval weer stukken beter dan eerder deze week, dus heb ik, zoals beloofd, foto's gemaakt van de voorgenomen aanpassingen. Nog even op een stukje plaat, die nog op maat gezaagd moet worden, de sporen van het depot uitgelegd. Ik ben er tevreden over. Oordeel zelf:

depot vanuit het station gezien; voldoende ruimte langs de schuine wand


voldoende ruimte langs de schuine wand


zicht op de 3 kopsporen; links voor kolen laden en lossen; midden voor kolen laden en water nemen; rechts voor water nemen


Aan de andere kant van het station is het opstelspoor voor de locaaltrein toegevoegd. Eerst maar even de foto's:

zoals het was


toevoeging van het wissel en het opstelspoor aan de onderzijde


idem, met inkorten van het perronspoor; de loc staat dan wel op het wissel


De perronsporen zijn kort. Op zich is het geen probleem omdat de locaaltreinen uit 2 (bergspoor) of 3 (naar het kopspoor een niveau lager) rijtuigen bestaat. Toch heb ik nog even zitten stoeien of een iets andere layout ook mogelijk zou zijn met een iets langer perronspoor. Er is een oplossing uitgekomen, die ik graag voor commentaar aan jullie wil voorleggen.

zo is het momenteel


en zou zou het ook kunnen


Omdat ik de stationsplaat toch even los moet koppelen om het aansluitwissel naar het depot te verplaatsen en nog een paar extra draden te trekken voor de aansluiting van het depot, wil ik proberen om zo snel mogelijk ook een keuze te maken over het perron- en opstelspoor voor de locaaltrein. Als de plaat dan toch los moet, dan maar in een keer alle aanpassingen doen  :)

hartelijke forumgroeten,

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
-Roel:
Ziet er allemaal toppie uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zou als ik van jouw was niet te veel meer wijzigen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Roel,

Mooi hoor, en als je tevreden bent zo laten anders word je knetter gek.  :D


Groeten


Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron

Daar ga je geen spijt van krijgen, Roel  :thumbup:

Leuk ook, dat er zo hard wordt meegedacht  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Ziet er goed uit Roel. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Mooi uitgedacht Roel! :thumbup:
Eigenlijk heel logisch ... (JC) :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Hallo Roel,

Mooie oplossing zo  :)
Voor dat ene spoortje dat je er bij gemaakt hebt, heb je 2 korte railtjes genomen,
dat zou toch met een rail ook kunnen, de tegen bocht van het wissel?
Of een rails op maat zagen, of dremelen?

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron
Haha je geeft 3 varianten (de vijfde foto en eerste tekening zijn gelijk volgens mij [1], dan foto 6 [2] en tot slot tekening 2 [3]) en vraagt het forum om advies, en het enige antwoord is telkens weer heel enthousiast: ja mooi & prachtig zonder een keuze te geven  :D
In eerste instantie ging ik voor variant [1]; spoortjes net lang genoeg en ik vind de loop van het bergtraject mooier dan bij bv variant [3].
Bij variant [2] wordt het spoortje wel erg kort.
Variant [3] wordt wel druk qua sporen/wissels, maar het bergtraject is wel wat meer afgescheiden samen met z'n perronspoortjes van de rest van het station en dat is toch ook wel weer mooi.
Lastig om te kiezen, misschien moet je t in het echt zien om de juiste keuze te maken.
Ben benieuwd wat anderen en -last but no least- je er zelf van vindt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Beste forumvrienden,

het is heel erg fijn om zo met elkaar een plan te zien ontwikkelen, dat net weer even een stukje beter / mooier / realistischer is geworden.
Dus Jørg, Peter en Michel, bedankt voor jullie  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Tony op vrijdag 08 januari 2016, 18:12:48
Daar ga je geen spijt van krijgen, Roel  :thumbup:

Leuk ook, dat er zo hard wordt meegedacht  ;)
Volledig mee eens, Tony !

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 08 januari 2016, 19:45:43
Mooi uitgedacht Roel! :thumbup:
Eigenlijk heel logisch ... (JC) :wink:
Ja, Erik, dat is het altijd achteraf  ;) ;)

Citaat van: Einte op vrijdag 08 januari 2016, 19:52:56
Mooie oplossing zo  :)
Voor dat ene spoortje dat je er bij gemaakt hebt, heb je 2 korte railtjes genomen,
dat zou toch met een rail ook kunnen, de tegen bocht van het wissel?
Of een rails op maat zagen, of dremelen?
De korte railstukjes zijn 5108, 5102 en 5101. Ik heb dus nog even wat verder geschaafd aan het ontwerp en de 5108 weggelaten. Aan de andere kant, bij het perron heb ik de 5110 vervangen door 5129 zodat er een redelijk perron tussen past. En de rails op maat maken, dat doe ik pas tijdens de echte bouw.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 januari 2016, 23:09:00
Haha je geeft 3 varianten (de vijfde foto en eerste tekening zijn gelijk volgens mij [1], dan foto 6 [2] en tot slot tekening 2 [3]) en vraagt het forum om advies, en het enige antwoord is telkens weer heel enthousiast: ja mooi & prachtig zonder een keuze te geven  :D
In eerste instantie ging ik voor variant [1]; spoortjes net lang genoeg en ik vind de loop van het bergtraject mooier dan bij bv variant [3].
Bij variant [2] wordt het spoortje wel erg kort.
Variant [3] wordt wel druk qua sporen/wissels, maar het bergtraject is wel wat meer afgescheiden samen met z'n perronspoortjes van de rest van het station en dat is toch ook wel weer mooi.
Lastig om te kiezen, misschien moet je t in het echt zien om de juiste keuze te maken.
Ben benieuwd wat anderen en -last but no least- je er zelf van vindt.

Nou Hans, jij hebt de puzzel goed opgelost  :D :D :D.
[1] was het bestaande ontwerp, [3] het voorstel voor de aanpassing. Het aantal wissels (4 stuks) blijft gelijk. Ze zijn alleen wat anders gegroepeerd. Het voordeel van deze oplossing is inderdaad het wat gescheiden liggen van het bergtraject en de bijbehorende perronspoortjes, die beide een voldoende lengte hebben. Bijkomend voordeel is dat ik wat gemakkelijker de lus van het bergspoor kan inpassen.

Dus voor mijzelf heb ik de keuze wel gemaakt voor de variant [3], of liever gezegd [3a]. De wisselstraat met perronsporen komt er dan zo uit te zien:


Om het in werkelijkheid te kunnen zien moet ik eerst de te verplaatsen wissels loskoppelen. Dat kan ik pas doen als ik de stationsplaat losmaak. Bovendien moet ik nog wat plaat bewerken om de nieuwe situatie op te kunnen uitleggen. Iets voor de komende weken. Voorlopig moet ik (en jullie dus ook) me behelpen met de 3D plaatjes uit WinTrack, maar die geven best een aardig beeld.





Nu moet ik het aansluitschema van de wissels en de sporen aanpassen. Dat betekent even wat tekenwerk en een lijst maken van te wijzigen draden.
De bouw wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
-Roel:
Graag gedaan, en de onderste 3D tekening ziet er erg fraai uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Dag Roel,

Fraaie foto's van het kopstation. Mooie sfeer met het stationsgebouw. Ik vind de drie opstelsporen bij het depot om de hoek wel erg kort. Kun je daar wel treinen plaatsen? Ik zal je hele draadje eens lezen
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Prachtig om zien hoe sommigen er in slagen op een beperkte ruimte een interessante baan te creëren.

Mvg,

Luc
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Ha Roel,
Je bent lekker bezig  :thumbup:. Het mooie is dat jij gelijk in praktijk kunt zien hoe het wordt.
Ik heb me wel afgevraagd waarom je op 2 plaatsen overloopwissels hebt gepland? Aan de kant van het station waar de treinen binnen komen (links in het station) heb je al 2 korte wachtsporen. Daar kun je toch een loc parkeren om de trein, hetzij op een ander spoor te trekken, hetzij over te nemen.
groet, Gertjan
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Hoi Roel,

Ziet er leuk plan uit kan je lekker veel mee doen.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
De 3D plaatjes zien er veelbelovend uit Roel!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !

Hopelijk kun je dit jaar "echte" 3D plaatjes met je camera schieten, Roel  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
beste forumvrienden,

bedankt voor de reacties en de complimenten.

Citaat van: Martijn op zaterdag 09 januari 2016, 19:01:52
Ik vind de drie opstelsporen bij het depot om de hoek wel erg kort. Kun je daar wel treinen plaatsen?
Martijn, op mijn baan rijd ik alleen met stoomlocs en dan nog uitsluitend met tenderlocs (T5, T12 en T18). De drie sporen bij het depot minimaal de lengte van één loc hebben. De grootste tenderloc is 16 cm, dus de sporen zijn lang genoeg. Het meest linkse spoor is door zijn lengte ook geschikt om 2 of 3 kolenwagons te plaatsen.

Citaat van: VC op zaterdag 09 januari 2016, 19:12:47
Prachtig om zien hoe sommigen er in slagen op een beperkte ruimte een interessante baan te creëren.
Dank je, Luc. Het is iets dat langzaam groeit, veel kijken op banen van anderen naar wat je wel en niet leuk vind, duidelijke keuzes maken, en gewoon uitproberen.

Citaat van: Gertjan H op zaterdag 09 januari 2016, 19:38:45
Ik heb me wel afgevraagd waarom je op 2 plaatsen overloopwissels hebt gepland? Aan de kant van het station waar de treinen binnen komen (links in het station) heb je al 2 korte wachtsporen. Daar kun je toch een loc parkeren om de trein, hetzij op een ander spoor te trekken, hetzij over te nemen.
Gertjan, mijn baan bestaat eigenlijk uit 3 banen, die op elkaar aansluiten. De hoofdbaan loopt van een schaduwstation op niveau 0 naar een schaduwstation op niveau 1. Hier rijden 6 treinen (analoog, automatisch geschakeld met relais, contactrails en schakelrails) afwisselend hun rondjes. Bij het zichtbare passeerstation op niveau 1 kan ik een trein de route naar het kopstation op niveau 2 laten kiezen. Deze komt dan op het kopstation binnen op een van de twee perronsporen langs het lange perron. Na binnenkomst vertrekt de gereedstaande trein van de andere zijde van dit perron. Aangekomen op niveau 1 gaat het automatische treinverkeer weer verder.

De loc van de binnengekomen trein op het kopstation wordt afgekoppeld en rijdt via de overloopwissels naar het depot of de locloods. Dezelfde of een andere loc van hetzelfde type komt vervolgens weer voor de trein, waarna deze gereed is voor vertrek volgens de hiervoor beschreven procedure. Het is mijn bedoeling vooral op het kopstation te spelen met rangerende loc's en zo. Daarom heb ik bewust die overloopwissels toegepast. Natuurlijk kun je met extra locs deze wissels laten vervallen, maar het is voor het rangeerwerk wel leuk. Ook voor het bijplaatsen van een extra wagon (bagagewagon bijvoorbeeld) aan het eind van de trein zijn deze overloopwissels handig.

De derde baan is de bergbaan, die vanaf het kopstation vertrekt, een rondje rijdt (met wachten in de tunnel) en dan weer terugkomt op het kopstation. Het onderste kopspoortje (wachtspoor) wordt gebruikt voor een locje voor het locaalspoor.

Citaat van: Tony op zondag 10 januari 2016, 10:36:40
Hopelijk kun je dit jaar "echte" 3D plaatjes met je camera schieten, Roel  :P
Ja, Tony, de schakelschema's heb ik inmiddels aangepast. De plaat voor het depot moet ik op maat aanpassen en een extra stationsplaat voor de locaalbaan moet ik nog even gaan halen. Ik hoop dat alles nog dit jaar  :D :D te kunnen realiseren. De foto's volgen dan vanzelf.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de oplossing !
Roel , dank voor het uitvoerige antwoord. Deze uitleg mis ik vaak bij baanplannen die gepresenteerd worden en juist daar ben ik altijd benieuwd naar.
Waarom liggen de sporen en wissels daar waar iemand ze plaatst. Vond jouw uitleg erg nuttig.

groet, Gertjan
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Hallo forumvrienden,

Wat vliegt de tijd, zeg. Ik zie dat het al een week of 5 geleden is geweest dat ik de gewijzigde opzet met 3D plaatjes van het kopstation heb gepresenteerd. In de afgelopen weken heeft het mij ontbroken aan een paar uur aaneengesloten tijd om de ombouw uit te voeren. Wel ben ik in wat schaarse uurtjes bezig geweest met de nodige voorbereiding ( je moet na een paar maanden toch weer even in de schema's kijken hoe je het ook al weer had gemonteerd  :D) en ben ik ingegaan op het verzoek van de redactie van de wiki om de bouw van deze baan in de wiki te zetten. Regelmatig voeg ik een hoofdstuk toe : beschrijving in de Wiki , voeg ik nog wat foto's toe of pas de teksten nog wat aan.
Het merendeel van de tekst en foto's heb ik in dit topic wel beschreven. Nieuw is de beschrijving van de schakelingen. Die zijn zo gekozen dat ze ook blijven werken als er een trein met meerdere sleepcontacten rijdt. Ik heb mijn wagons (nog) niet van verlichting voorzien, maar de TEE Ram bijvoorbeeld heeft standaard zowel voor als achter een sleper. Op het forum worden regelmatig vragen gesteld, waar mijn oplossing wellicht een antwoord voor is.

Dan nu naar de aanpassing van het kopstation. Gisteren had ik voldoende tijd om de klus aan te pakken. Het kopstation met plaat heb ik losgekoppeld van de baan en naar mijn werkkamer gebracht. Eerst de nodige draadjes losgemaakt, toen de wissels verplaatst en de draadjes weer gemonteerd. Nadat de wissels op hun werking zijn getest is de plaat weer gemonteerd. Vervolgens heb ik provisorisch met wat stuken plaat het locaalspoor station gemonteerd en wat foto's gemaakt. Het licht was niet al te best, en vandaag valt het ook tegen. Maar voor het idee zijn de foto's wel duidelijk, hoop ik.

stekker kroonsteentjes tussen de aansluitingen op de plaat en het schakelpaneel


voorbeelden van draden aan de onderzijde met identificatie




kopstation vanaf het stationsgebouw gezien


kopstation overzicht


kopstation vanuit de andere hoek gezien


bovenaanzicht


Het meegebogen wissel aan de bovenzijde op deze foto leidt naar het verzorgingsdepot. Er is in deze oplossing duidelijk ruimte om langs de hoek van de schuine kant te gaan.
In de komende tijd zal ik de provisorische platen definitief gaan maken. Dan worden daar de sporen ook op vastgezet en kan het locaalspoor gedeelte en het verzorgingsgedeelte verder vorm gaan krijgen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !

Zeker duidelijke foto's, Roel  :thumbup:

Goed te zien hoe een en ander in elkaar steekt .
Doel bereikt  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Hallo Roel,

Ziet er al leuk uit zo, nou een filmpje?

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op zondag 14 februari 2016, 13:14:55
... en ben ik ingegaan op het verzoek van de redactie van de wiki om de bouw van deze baan in de wiki te zetten. Regelmatig voeg ik een hoofdstuk toe : beschrijving in de Wiki , voeg ik nog wat foto's toe of pas de teksten nog wat aan.

En terecht! :thumbup: Jouw modelbaan leent zich uitstekend als een goed voorbeeld
van een compacte M-rails baan met  mooie rij- en rangeermogelijkheden :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Hoi Roel

Mooie plaatjes zeer duidelijk allemaal ben benieuwd naar de afloop   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
-Roel:
Zeer duidelijk gedocumenteerde uitleg over je baan, mooi alles geordend en gelabeld, storing opsporen is nu kinderspel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Roel,
Bedankt voor de duidelijke foto's met tekst.
Je foto's van de onderkant van de baan met kroonsteentjes en je draden mooi weggewerkt geven veel inspiratie om het ook zo te doen. :thumbup:
Daar ga ik veel plezier van hebben bij mijn te bouwen baan. :)
De foto's van je kopstation zijn om van te smullen heb er lekker lang naar gekeken. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
ziet er allemaal keurig uit! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
alleen zie ik op de 2e foto een gele draad verbonden met een blauwe in het kroonsteentje.
jouw werkwijze een beetje kennende hou je je netjes aan de draadkleuren, dus misgeprikt of bewuste keuze :?
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
beste Forumvrienden,

Dank voor de reacties! Ik vind het fijn dat een en ander inspiratie geeft voor jullie. Daar doen we het toch voor, nietwaar? Ik krijg tips van jullie en jullie vinden weer oplossingen bij mij die voor jullie bruikbaar zijn. Nog een paar specifieke reacties:

Citaat van: Einte op zondag 14 februari 2016, 15:41:57
Ziet er al leuk uit zo, nou een filmpje?
Daar moeten we nog even op wachten.... De bos draden van de 4 stekkerkroonsteentjes moet nog aangesloten worden op het bedieningspaneel.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 14 februari 2016, 17:55:10
Citaat van: RoelMarklin op zondag 14 februari 2016, 13:14:55
... en ben ik ingegaan op het verzoek van de redactie van de wiki om de bouw van deze baan in de wiki te zetten. Regelmatig voeg ik een hoofdstuk toe : beschrijving in de Wiki , voeg ik nog wat foto's toe of pas de teksten nog wat aan.

En terecht! :thumbup: Jouw modelbaan leent zich uitstekend als een goed voorbeeld
van een compacte M-rails baan met  mooie rij- en rangeermogelijkheden :thumbup:
Dank je, Erik. Ik word er een beetje verlegen van  :D. Overigens, jouw baan leent zich er ook voor om in de Wiki opgenomen te worden  :D :D

Citaat van: Hanzi op maandag 15 februari 2016, 11:49:54
alleen zie ik op de 2e foto een gele draad verbonden met een blauwe in het kroonsteentje.
jouw werkwijze een beetje kennende hou je je netjes aan de draadkleuren, dus misgeprikt of bewuste keuze :?
Dat is even schrikken, Hans. Ik weet dat ik een tikkie kleurendoof ben met bepaalde tinten rood en bruin met minder goede lichtinval (vandaar mijn keuze voor zwarte ipv bruine draad voor de massa  :D), maar geel en blauw verwisselen??? Dus maar voor de zekerheid in de fotomap gesnuffeld. Ik heb maar een paar foto's geplaatst van de onderkant. Was als illustratie bedoeld. Gelukkig heb ik er veel meer gemaakt. Ietsje verschoven van hetzelfde blokje:

Hier zie je dat de 3 gele draadjes niet met het blauwe draadje verbonden zijn. Bovendien heb ik de wissels getest op goede werking. En de lampjes deden het goed. In ieder geval bedankt voor je oplettendheid  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
@citaat bizar hoezeer het op de 2e foto lijkt dat die ene gele in de verkeerde aansluiting zit, ook als je die foto uitvergroot...
maar oké, hij zat/zit goed en daar gaat het om.
het blijft een genot om de netheid waarmee je werkt te zien, overzichtelijk, netjes én een erg leuk sporenplan (in M-rail >:-D) op een relatief kleine oppervlakte! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Dank je Hans voor het compliment  :P.

Het is inderdaad een beetje gezichtsbedrog. Als je goed kijkt op die foto zie je dat het kroonsteenblokje een beetje perspectief toont naar rechts en het houten blokje aan de linkerkant naar links. Het was vanmiddag heel helder weer, dus heb ik het fototoestel onder de plaat geschoven, in de stand micro opname gezet en dit plaatje, recht onder de kroonsteen, gemaakt.



Het labelen is misschien niet zo professioneel, tenminste in de ogen van de electrotechnici onder ons. Maar het is wel doelmatig. Gewoon wit isolatietape en dat met een blauwe balpen beschrijven. Plakt goed, vlekt niet erg, zeker niet als het goed droog is. Blijft zeer lang leesbaar. En dan hebben we de foto's nog  :D :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
-Roel:
Indien het niet goed was aangesloten zou het ook niet goed werken, en je schreef in je bericht met al die foto's dat het goed werkte, dus de vorige foto zou idd gezichtbedrog zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
Roel,

Mooi kopstation heb je daar, en verder ziet er alles top uit hoor.  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en locaalspoor perron -> de bouw !
leuk draadje! dit blijf ik volgen! ga zo door
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Beste forumvrienden,

allereerst weer hartelijk dank voor jullie reacties.

In de afgelopen dagen ben ik weer een klein stapje verder gekomen. Het materiaal voor de definitieve bouw van het depot, de locaalsporen en de bergbaan is inmiddels ook in huis en dan ga je even passen. Met wintrack krijg je mooie plaatjes, ook in 3D, maar in het echt zie je pas goed of iets wel of niet gemakkelijk inpasbaar is. En dan zie je ineens dat het eerste wissel bij het kopstation niet zo natuurlijk in de sporen is ingepast. Het wordt een beetje krap met de bergbaan en de korte boog - recht - korte boog is wat minder fraai. Oordeel zelf:



en de tekening:


En de oplossing? Eigenlijk héél simpel, nog geen minuut puzzelen. Waarom zie je dat nu pas??? >:-D >:-D
Wissel iets verleggen, niet links maar rechts wissel en twee normale rechte 5106 en twee normale boog 5100:



En dat ziet er dan zo uit (plaatje moet nog onder het wissel geschoven worden) :


En vanuit het station ziet het er ook heel fraai uit:


Ondertussen ook even provisorisch het depot aangelegd. De passende plaat moet nog even met de zaag bewerkt worden. Een klus voor later deze week.


We gaan vrolijk stap voor stap verder  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
-Roel:
Das weer een hele verbetering, mooie update, blijf het met grote belangstelling volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....

Heel herkenbaar, Roel !!!

Ken zelfs jaaaaren duren voordat je iets écht ziet.
En inderdaad is de oplossing vaak simpel  :P

Geeft veel voldoening, als je het ontdekt en verandert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Inderdaad heel herkenbaar, Roel! En ik moet eerlijk zeggen dat ik even moest wennen aan die rails zo dicht op elkaar direct na het bochtwissel; aan de andere kant een kronkel minder in het binnenste spoor, dus een verbetering :thumbup:

Ik zeg niet voor niets herhaaldelijk: pak een berg rails en wissels en puzzel 't gewoon 1 op 1 lekker uit.
Als je niet in het rijke bezit bent van een voorraadje ontkom je natuurlijk niet aan een railplan om je boodschappenlijstje te maken, maar dan nog kan/zal het vaak zo zijn dat een net iets andere opstelling beter oogt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Ziet er allemaal prima uit, Roel, zowel de bedrading als de mooie M-rails  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Dag Roel.

Mooi vloeiend verloop zo! :thumbup: :thumbup:
Het is ongetwijfeld niet de laatste
aanpassing, maar wel een mooie!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Toch nog ff "stoken" Roel >:-D, zoals ik in m'n vorige reactie al aangaf zijn die sporen zo dicht naast elkaar na het bochtwissel niet mijn favoriet. Dusss... heb ik er ff een doos wissels bijgepakt en vraag me af waarom je geen normaal links wissel gebruikt ipv het bochtwissel, zoals op de 1e foto.
Qua railafstand kom je hetzelfde uit getuige de 2e foto waar de beide opties op elkaar liggen. Klopt natuurlijk ook wel want een bochtwissel is in principe opgebouwd uit twee 5100 bochten.
Het is eigenlijk maar een klein verschilletje, zie maar welke optie JIJ de mooiste vindt, want daar gaat het natuurlijk om!
Bij "mijn" optie kan ook je tunnelingang op de oorspronkelijke plek blijven ;)

Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Het is altijd een plezier om naar je updates te kijken Roel. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Beste forumvrienden,

hartelijk dank voor jullie reacties.

Citaat van: Jørg op maandag 22 februari 2016, 18:22:59
Das weer een hele verbetering, mooie update,
Hier heb ik niets aan toe te voegen, Jørg  :)

Citaat van: Tony op maandag 22 februari 2016, 18:49:02
Ken zelfs jaaaaren duren voordat je iets écht ziet.
En inderdaad is de oplossing vaak simpel  :P

Geeft veel voldoening, als je het ontdekt en verandert 
tja, je ziet vaker een verbeterpunt bij een ander dan bij jezelf. In ieder geval foto's bekijken helpt wel  ;)

Citaat van: Ta2trainman op maandag 22 februari 2016, 19:37:51
Ziet er allemaal prima uit, Roel, zowel de bedrading als de mooie M-rails  ;)
Ja Gerrit, persoonlijk vind ik die M-rails ook best mooi, zeker de laatste versie (met het omgebogen randje), zonder isolatoren die opvallen en véél minder gevoelig voor torderen.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 22 februari 2016, 21:02:46
Mooi vloeiend verloop zo! :thumbup: :thumbup:
Het is ongetwijfeld niet de laatste
aanpassing, maar wel een mooie!
Ja, Erik, grote aanpassingen zullen wel niet meer volgen op deze baan, maar het zijn vaak de kleintjes die het net afmaken. :P :P

Citaat van: h0_miessie op maandag 22 februari 2016, 21:53:19
Het is altijd een plezier om naar je updates te kijken Roel. :thumbup: :thumbup:
Dank je Michel. Ook al ben ik niet met digitaal bezig  :D :D :D

Citaat van: Hanzi op maandag 22 februari 2016, 21:31:48
Toch nog ff "stoken" Roel >:-D, zoals ik in m'n vorige reactie al aangaf zijn die sporen zo dicht naast elkaar na het bochtwissel niet mijn favoriet. Dusss... heb ik er ff een doos wissels bijgepakt en vraag me af waarom je geen normaal links wissel gebruikt ipv het bochtwissel, zoals op de 1e foto.
Qua railafstand kom je hetzelfde uit getuige de 2e foto waar de beide opties op elkaar liggen. Klopt natuurlijk ook wel want een bochtwissel is in principe opgebouwd uit twee 5100 bochten.

Ja Hans, jouw reactie heeft me bijna een slapeloze nacht gekost  >:-D >:-D >:-D.
Het stomme is dat ik daar zelf ook aan heb gedacht, maar omdat ik geen wissel 5137 meer over had, is die optie snel (te snel...) afgevallen. Maar jouw foto's en je meedenken (waarvoor dank  :thumbup: :thumbup:) hebben mij toch aan het denken gezet. Dus vandaag maar even in de doos met rails en wissels gedoken. Ik heb gezocht maar alleen een paar handwissels en de oude 5117 (die met de grote wissellantaarn) gevonden. Die grote wissellantaarn vind ik prima voor een schaduwstation of een wissel in de bergen, maar liever niet vol in het zicht. Nu heb ik nog een wissel 5137 L liggen als aftakking tussen het perronspoor voor de locaaltrein en het spoor naar de brug. Dat wissel ligt nog niet vast, dus die heb ik er maar even uitgehaald en geplaatst in plaats van het bochtwissel. Uiteraard past dat allemaal mooi.

Vervolgens ben ik nog even aan het puzzelen gegaan met de wissels uit mijn voorraad. Maar die hebben allemaal een booglengte van 30o (= 1 lengte 5100) in plaats van de gewenste 22,5o (= 5101 + 5102). Een alternatief van een links en rechts wissel 5202 lukte ook niet door het ontbreken van een wissel 5202 L. Dus het wordt een keuze uit 3 mogelijkheden:
(1) ergens een 5137 R op de kop tikken
(2) of een 5202 L
(3) of een dremel kopen (had eigenlijk allang gemoeten  :D) en zelf een passend (hand)wissel maken.
In ieder geval ligt dit wissel op zo'n gemakkelijke plek dat ik dat altijd nog kan aanpassen.

Voor de foto heb ik ook maar even het begin van de bergbaan (de locaalbaan) gelegd. Alleen de boog tussen de beide takken moet nog gelegd worden. Op de foto is ook de Jørgerbrug te zien. Het ligt nog niet helemaal op hoogte, maar voor de foto ziet het er wel aardig uit.



Ik ben hier wel tevreden mee. Nogmaals dank, Hans, dat je in je doos met rails en wissels bent gaan rommelen om het beeld duidelijk te maken. :thumbup:

wordt uiteraard weer vervolgd!
hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
... en zo kwam het uiteindelijk toch nog goed! :lol:

Groeten,

Erik.