Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Meine en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast

:) Tom, dat lijkt wel mooi te kunnen daar. B)
Met wat rotsen erbij en een smalle doorgang voor de trein moet het passen lijkt me.
(Dus dat de trein tussen de rotsen en onder het gebouw door rijd)

Dirk-Jan

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Vanmorgen de oogjes laten controleren, de staaroperatie is 100% goed gelukt, vanavond nieuwe fok uitzoeken en dan hopen dat ze snel mijn nieuwe bril kunnen leveren want ben er nu wel klaar mee. De hele maand augustus duurde me veel te lang met die oude bril.

Inmiddels gat gezaagd en de grindfabriek passend maken.
Moet nog wel een beetje aan geknutseld worden maar ben wel tevreden met het resultaat.
Inderdaad komen er wat rotsen omheen en verder metsel ik de gaten wel dicht met styrodur en Roodband.

De tussenwand moet nog uitgericht worden en dan met MEK aansmeren.
De witte wanden worden ook nog aangepast en dan delen van de opbouw aanpassen.
hallo Tom.
Fijn te lezen dat de staaroperatie 100% is gelukt.
Is toch een heel belangrijk deel van het lichaam.
Heel veel succes verder met de bril.
gr Gerard
Hallo Tom,

Goede berichten. Succes met het vinden van een mooie orthese.

Railbusfan

Prima plekje voor je schotterwerk. :P
Ben benieuwd naar je nieuwe fok, maar die zal je ons toch wel even showen. ;)
-Tom:
Dat wordt dan een nieuwe profielfoto'  :-)

Ben ik lekker rustig op mijn gemak bezig om de Alte Schotterfabrik nog een beetje met een metamorfose aan te passen komt er alweer een pakketje binnen met het volgende project, de 2 rail pendelbaan.
Rails en Bussie weer netjes met een pakkie Hariobobeertjes.

Ik kan weer het weekend gaan zagen en schuren want dit gaat natuurlijk wel weer even voor.
Zaterdag bij HIP eerst het bussie testen, ze hebben er bij Lippe een Lopi4 ingeprikt, zal wel adres 3 zijn dat dan ook maar gelijk aanpassen.

Op de pendelbaan gaat alleen de Railbus motorwagen rijden zonder aanhanger, mocht iemand interesse hebben doe per Pb een leuk bod en de aanhanger is voor jou. Binnenkort zet ik het ook op MP. Let op, het is dus 2rail en nieuwer kan het niet.

Ben den Hollander
gast

Mooi bussie. :)

Stroomafname is slechts 2 assen dus 2rail goed vlak leggen zonder torderen.
Tom

Het word ook met de keer mooier bij jou op de baan, ben benieuwd naar verdere afwerking van je project.
Tom, deze railbus aanhangwagen heeft een stuurstand. Toch?
Of wordt de combinatie dan te lang voor de door jou bedachte toepassing?
De twee extra assen zijn nooit weg v.w.b. de stroomafname ...  ;)

@citaat @citaat @citaat Ben, ik zal er rekening mee houden, weekend gelijk maar weer even multiplexplaatje halen van 9mm en dan alles goed waterpas leggen.
Moet geen probleem zijn.
Bedankt voor de tip.

@citaat  @citaat Wim, ja met de aanhangwagen wordt het te lang, komt maar een kleine halte in een wintersportgebied.

Citaat van: peterke33 op donderdag 31 augustus 2017, 16:39:56
Tom

Het word ook met de keer mooier bij jou op de baan, ben benieuwd naar verdere afwerking van je project.

Peter, ik probeer altijd mijn best te doen, dat zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw. :)
Hoy Tom,

Voor je het weet ga je die gaten gebruiken om de baan ook aan de andere kant verder te bouwen zoals bij mij.

Dus oppassen  :D

Ziet er allemaal heel goed uit.  Ga het eens om men gemak doorlezen je topic.

Bart
Hoi Tom,

Wat fijn dat de operatie geslaagd is. Nu een nieuwe look met een nieuwe bril.

De plek voor de schrotterfabriek is mooi zo en zal ook door jou mooi afgewerkt worden. Waarom laat je de aanhanger eraf?
Veel succes met de bouw van de pendelbaan.

Groet Ronald  :)

Geslaagd voor een nieuw brilletje, nog 12 dagen wachten dan ga ik de wereld weer op een hele andere manier zien, zeg maar scherper.

De Railbus met de aanhanger vind ik te lang maar misschien als er geen interesse voor is ga ik hem er toch achter hangen, zie het straks met de nieuwe bril wellicht anders.

Morgen weer verder met de afwerking, nu even uithuilen van Frankrijk - Nederland.
Had nog zo op deze wissel gehoopt.

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) :) Hey Tom ,

Je schiet aardig op met je baan ... blijf je volgen  :thumbup: :thumbup:

Groeten Freddy

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Hey Tom,

goed om te lezen dat de operatie voor 100 % is geslaagd,
en op je baan schiet het ook weer goed op, trouwens een mooie schotterfabrik ..... ( al weet ik niet wat ze hier vroeger in bewerkstelligde)

grts Freddy
-Tom:
Het nieuwe brilletje ziet er verdraaid scherp uit,  :thumbup:

Jørg, laat ik dat nu zelf ook ondervinden, thnx voor het compliment.  :thumbup:
Ik kan nu zelfs de kleine lettertjes lezen, het leven wordt weer een stuk aangenamer.

Nu nog van het hoesten af zien te komen en dan ben ik weer helemaal de ouwe (denk ik)
Het ouder worden gaat vanzelf, je hoeft er niets voor te doen, niets voor te leren, gaat allemaal vanzelf.

Hoop morgen weer eens wat aan mijn baantje te kunnen doen want dat ligt ook al weer even stil.
Hoi Tom,

Je nieuwe bril staat prima. Wat kunnen mensen hiervan opknappen...  >:-D >:-D
Alle gekheid, top man dat je nu weer scherp kan kijken  :thumbup:

Lekker knutselen morgen.

Groet Ronald  :(

De planning was deze week weer wat aan de baan te doen maar eerst het kamertje ernaast even upgraden.
Muurtje geverfd met structuurverf, plankje geplaatst voor de bootjes en 2 schuifjes gemaakt om de inspectie gaten dicht te maken.
Nu kunnen de kleinkinderen weer komen logeren er komt geen licht meer door de gaten.
Moeders ook weer tevreden met het opgeknapte kamertje.

Hoop volgende week weer verder te gaan met de treinbaan want daar ligt alweer genoeg te wachten.
Hoi Tom,

Ziet er weer goed uit  :thumbup:
Je boten zijn ook prachtig zo te zien. Lekker dat de logeerkamer an kant is en dan weer vol gas aan de treinbaan. Voor het weer hoef je het niet te laten  :| wat een water valt er, waar halen ze het vandaan boven... :help:

Ja het is wel ineens goed raak met al die regen.
Een jaar geleden zaten we lekker 's-avonds buiten te BBQ'en na een dagje varen.

Morgen die 2 plaatjes spuiten, kijken wat er nog aan spuitbussen staat wat ik op kan maken.
Zaterdag weer eens een workshop iTrain, dus de hele dag onder de pannen.
Geef je de workshop zelf, of zit je in de 'studiebank'?

Ik geef de workshop iTrain al een paar jaar, nu versie 4, hier kan je inschrijven KLIK
Dank voor de link Tom :thumbup:
Ik hou het in mijn achterhoofd, aangezien ik in de toekomst aan de gang wil met iTrain. En ik zou het zonde vinden om nu een workshop te volgen en over een aantal jaar pas daadwerkelijk aan de slag te kunnen.
Hallo Tom,

Leuk dat je weer workshops houdt en met name voor I-train. Helaas ben ik nog niet in staat om naar Werkendam te rijden, maar ik hou me zeker een keer aanbevolen om aan je workshop deel te nemen.

Succes morgen.

groet Ronald  :)

@citaat Ronald, er staan nog workshops open voor oktober en november, wie weet ben je tegen die tijd zover opgeknapt.
Was weer een gezellige dag met 5 deelnemers die de beginselen van iTrain waarschijnklijk nu thuis aan het oefenen zijn  :)

Zitten we lekker in de tuin van het najaarszonnetje te genieten hoor ik ineens iemand mijn naam roepen.
Tijdje geleden wat spullen van mijn vorige baan verkocht o.a. aan iemand die bij mij in de buurt woont.
De man kwam het bij me ophalen en dan volgt er natuurlijk een gesprek over de hobby zittend naast de treinbaan.
Hij zag de platen Styrodur staan en vertelde dat op zijn werk van dat spul werd gebruikt en overtollig materiaal werd weggegooid.
Hij beloofde mij om wat platen langs te brengen en vandaag jawel, stond hij voor de (tuin)deur.
Met 3 platen van 60x60cm en 4cm dik op de fiets gebracht, ik ben er super blij mee en er komt nog meer beloofde hij.
Dit ga ik gebruiken om de bergen boven het schaduwstationnetje te maken,lekker ligt materiaal en geeft weinig rommel.

Komt goed uit want ik was nu wel weer eens van plan om verder aan de baan te gaan werken.
Hallo Tom,

Een workshop iTrain ga ik ook volgen, maar dan waarschijnlijk bij PiCommIt in Zwolle. Werkendam is gewoon te ver. Eigenlijk is Zwolle dat al, maar rond Beilen weet ik niets. Weet jij toevallig wel wat? 

@citaat Tja Gerrit het is 1uur en 45 min. rijden maar dan heb je ook wel wat.
Gisteren hadden we o.a. iemand uit Zutphen en Stein (L) die hadden ook ruim 1 uur en 30 minuten er op zitten.
Het zal dus wel de moeite waard zijn om naar Werkendam te komen  :)

Rondom Beilen zou ik niet weten.
Robtrein wil daar dacht ik wel een stamtafel oprichten alleen is er nog niet veel animo voor.
Zou mooi zijn als iemand met kennis van iTrain daar zijn kennis wil delen.
Ben den Hollander
gast

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 17 september 2017, 16:35:38

Werkendam is gewoon te ver. Eigenlijk is Zwolle dat al, maar rond Beilen weet ik niets. Weet jij toevallig wel wat?

Op clubavonden kun je binnenvallen in Assen. Het zijn weliswaar 2-railers met Koploper maar je kunt daar de nodige algemenen kennis opdoen.
http://www.mscassen.nl/club.htm

Emmen: komend weekend open dagen en voorts heel veel inloop avonden.
http://modelspoor-emmen.nl/blog/calendar-2/

Forumgebruiker Treinbert heeft heel veel kennis en woont in Drenthe, wellicht even bij hem je licht opsteken?

On-topic maar weer: baantje van Tom.

Gr, Ben.
hallo Tom,

het was een leerzame workshop. Ik uit Stein (L) heb er wel 2 uur overgedaan :(. Rijkswaterstaat was op het idee gekomen om de A2 tussen Echt en Eindhoven af te sluiten en dus moest ik via Venlo naar Eindhoven. Op de terugweg dezelfde ellende: de A58 tussen Tilburg en Eindhoven dicht, dus ik ben maar via België gereden.
Gelukkig was het redelijk weer en niet extreem druk  :)
Hallo Tim

Even teruggelezen wat er voor vorderingen er waren op je baan. Goed trouwens dat je nu weer beter ziet. Is weer wel zo prettig. Kun je nog meer genieten van je bouwsels.
Mooi stel trouwens die railbus. Wil zoiets ook maar dan voor 3 rail. Blijven toch leuke dingen voor het buurtverkeer of als pendeltreintje.  :thumbup:

@citaat Altijd lastig de i zo vlak naast de o  :), maar geen probleem hoor, vind Tim ook een mooie naam.

Inmiddels me eens over het h0e baantje gebogen, 2 rail stroomdetectie is toch weer iets anders dan massadetectie dus handen uit de mouwen, zagen en solderen.
Met het Rocozaagje de isolatie's gemaakt en daana de draadje er aan gesoldeerd.

Daarna de bezetmelddraadjes door de bekende rugbinders gedirigeerd en uiteindelijk aan de s88SD16-n aangesloten.
Het wissel is aan de kant van de plus geïsoleerd en dat is dan weer aangesloten op de centrale via en diodeschakeling.

Helaas komt mijn h0e locje pas eind van het jaar uit, inmiddels heb ik wel van Kato een N-spoor onderstel besteld, kan ik een beetje oefenen of ik er een decodertje in kan bakken.

Om toch de boel te kunnen testen heb ik er even een N-loc opgezet, dat ging gelijk wel goed alleen af en toe hapert het locje op de wissel als deze rechtdoor staat.
Morgen eens kijken of ergens vuil zit.
Heb er maar een filmpje van gemaakt, geeft een beter beeld.
Het is de bedoeling dat straks 2 treintjes heen en weer gaan pendelen, aan de rechterkant verdwijnt dan een treintje dan in een soort van mijn, helaas geen goudmijn  ;)

www.youtube.com/watch?v=Jn_oFhO_rnk
Hoi Tom,

Je bent weer lekker bezig geweest zo te zien  :thumbup:
Ik wist niet dat ook N spullen had, jij hebt toch ook van alles hé  >:-D

Ik hoop,dat snel het euvel gevonden heb en dat het maar een stukje vuil mag zijn, anders zit je weer alles door te meten etc. Je schrotterfabriek staat ook al mooi ingebouwd.

Was een leuk filmpje om zeker een indruk te krijgen, succes verder met de afbouw.

@citaat Nee ik heb geen N-loc hoor, even geleend van HIP.
Deze gebruik ik o.a. bij de workshop. Is full-sound maakt herrie als een grote loc. :)
Maar goed dat het geen goudmijntje is Tom. Hadden anders niets meer te wensen. Nu is het toch nog iedere keer wikken en wegen als je in de winkel staat of iets besteld. En dat maakt je hobby toch ook wel weer leuk  :-)

Geen brug is te ver.

Hallo Tom,

Ziet er allemaal goed uit, :thumbup: :thumbup: maar waarheen gaat het linkerspoor ? Of komt hier een stootblok / Sttotjuk ?

M.vr.gr. Erwin
Hoi Tom

Lekker hard gewerkt zie ik, en erg handig die luikjes.
Ben je niet bang dat je bezoek die gaan opendoen en gaan prutsen aan je mooie baan.

@citaat @citaat Erwin Daar komt een bouwkeet en een stootjuk.
Had ik dit vooraf bedacht dan had ik er een ovaaltje van gemaakt maar dat gaat nu niet meer, jammer en helaas.

@citaat Peter, die moeten dan toch eerst naar het andere kamertje en als iemand er met zijn fikken aan gaat zitten dan ligt er nog een grote lat, kunnen ze daar kennis mee maken  :-) :-)  Nee hoor, mijn visite vind het wel prima zo, die gaan daar echt niet zonder het te vragen de luiken open schuiven en prutsen aan mijn baantje, dat laten ze aan mij over.  :)

Citaat van: iTom op woensdag 20 september 2017, 23:25:25
@citaat Nee ik heb geen N-loc hoor, even geleend van HIP.
Deze gebruik ik o.a. bij de workshop. Is full-sound maakt herrie als een grote loc. :)

Altijd handig dus een club  :P
Zo kan je wel gemakkelijk wat testen. Wij hebben op de club bijvoorbeeld een Noch grassmaster en die kan je ook even lenen, scheelt weer een dure aankoop  :-(

Ja Ronald, dat zijn zo de voordelen van een club alhoewel HIP eigenlijk geen club is want je kan geen lid worden wel Vriend van HIP 2.0.

Wij hebben ook zo'n grasmaster die hebben we over kunnen nemen van iemand die is gestopt met de hobby.

Forum member sinds 2006

Citaat van: Varekamp op donderdag 21 september 2017, 20:14:20
Wij hebben op de club bijvoorbeeld een Noch grassmaster en die kan je ook even lenen, scheelt weer een dure aankoop  :-(
De Noch is zeker duur, maar daar zijn (goedkope) oplossingen voor.
Koop een electronische vliegenvanger, 2 USD bij de thuisbezorg chinees.
Haal bij Hema of Action een metalen thee zeefje, kost rond de 3 Euro
Demonteer het racket deel van de vliegenvanger en bevestig de theezeef, nadat je het handvat daarvan hebt ingekort, aan de vliegenvanger.
Sluit één van de draden die naar het 'racket' liepen aan op de thezeef, verleng de andere draad en bevestig er een krokodilklem aan.
Ik heb een perfect werkende immitatie grasmaster voor nog geen 6 Euro.

Ja Tom je leest het goed Polderdam krijcht gras en ook de ballast komt er aan.

grt Piet.

Nou Piet, ik viel bijna van mijn kruk, man, man, Polderdam met ballast en gras.
Mot niet gekker worden.

Ik heb ook 5 van die vlieggrasmeppers liggen (nog uit een workshop scenery verleden) maar gebruik ze zelden want vezels van 2mm gaat nog wel maar langer wordt het niet veel speos. oh ziet het ik bedoel natuurlijk soeps
Maar wat wel iets beter werkt is i.p.v. een theezeefje een cacaostrooier, heb je gelijk een voorraad busje en als je er dan lang genoeg overheen wrijft dan worden de grasvezeltjes een beetje hitsig en statisch.

Ben wel benieuwd naar het resultaat natuurlijk want deze schok moet ik nog wel ff goed verwerken en dan wil ik ook zien hoe het is geworden.  :) :) :)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Piet en Tom, er is nog iets beters op de markt wat qua budget niet overdreven is:
zoals hier vermeld  en hier te bestellen. :wink:

Groeten,

Erik.

Forum member sinds 2006

Citaat van: iTom op donderdag 21 september 2017, 22:10:23
Nou Piet, ik viel bijna van mijn kruk, man, man, Polderdam met ballast en gras.
Mot niet gekker worden.
Toen ik zat te schrijven, dacht ik: "Als hij zich maar niet bezeert"  ;)

Citaat van: iTom op donderdag 21 september 2017, 22:10:23
Ben wel benieuwd naar het resultaat natuurlijk want deze schok moet ik nog wel ff goed verwerken en dan wil ik ook zien hoe het is geworden.  :) :) :)
Ja dat gaat ook in het draadje Polderdam, geplaats worden.
Maar éérst wil ik mijn rails goed hebben liggen en dan komt er pas ballast op.
En dat gras komt als laatste Tom.

grt Piet.
Ha die Piet die wordt hovenier  >:-D >:-D
Ik heb ook zo´n theezeefje, maar net wat Tom schrijft: langere vezels gaan er niet doorheen. Maar als je van kort gemaaid gras houdt is het een prima alternatief.  :thumbup:

@Erik, het filmpje heb ik gezien op youtube. Deze werkt ook perfect kost even tijd om hem te fabriceren, maar dan heb je ook gelijk een goede naar mijn mening.

Ik heb inmiddels al vele graspolletjes gemaakt m.b.v. de grassmaster en in diverse kleuren. Dus mijn voorraad is al ruim voldoende en ik hoef niet zoveel gras meer op mijn baan te maken  :D

Inmiddels hersteld van de val van de kruk vanwege het bericht van Piet B.
De handen uit de mouwen gestoken en aan het werk vlerk.

De opbouw voor het pendelbaantje wordt vandaag gemaakt.
Steunen gezaagd, bodemplaten gezaagd en dan de hele boel over het schaduwstation monteren.
Met wat passen en meten heb ik de zondag versleten en tot slot het pendelspoor afgetekend, neopreenband er op geplakt en de hele mikmak in de (zwarte) verf gezet.

En vanuit de andere kamer door het inspectieluik.

Morgen eens kijken of de rails er op kan, dan isolatie's zagen en draadjes solderen om de stroomdetectie bezetmelders aan te sluiten
Wunderbar, es wird immer besser in St Allgäu.
Bals mit dem Zug Urlaub im Gegend.

@citaat Kloppie Leider ist Allgäu vorbei.
Jetzt ist es nur Bad Ahrbach im Ahrtal. ;)

Du bist auch vergessen, sich für das Mittagessen für den Gasttag anzumelden  :idea: