Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Da's geen prijs en een nette kopie van de echte......  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inderdaad, daar kan je er nog eens eentje voor verslijten, boorkop is ook onderweg, kost ook geen drol.
Ben ik gelijk van dat spantang gedoe af en de neefjes van Tante Ali (pakketbezorgers) blijven zo ook lekker aan het werk, levertijd was 12 dagen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Natuurlijk hebben we nog hard gewerkt om het diorama van Wessel af te krijgen.
Nu kan hij er van genieten als het op zijn kamer staat.
Het meertje is eerst vol gegoten met epoxy (stond nog een staartje van de scheepsmodelbouw) en later met heldere silicone golfjes er bij gemaakt.
Nu maar de plaatjes laten zien want ook al het groen is er nu bij gezet.



[imghttps://myalbum.com/photo/4i21QdWUEKUS/1k0.jpg]http://[/img]



Dan een laag ModPodge er op want er moeten natuurlijk wel golfjes bij komen



Met een gewoon rietje wat meer beweging er in blazen, kan natuurlijk ook met een airbrush maar die heb ik niet.



En zo is het dan geworden, leuk om dat samen met je kleinzoon te doen, natuurlijk moet hij nog wel veel leren maar het begin is er.



En dan nog even afweken met silicone want het moet wel een beetje echt lijken.





Zo en morgen weer wat aan mijn eigen baantje doen, onderstel in de verf zetten, dat lukt wel met dat anderhalve oog.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk geworden Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat hebben jullie erg mooi gedaan, welke schaal zijn de auto's en het water is mooi gedaan.  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Peterke, geen idee welke schaal schat 1:45, zijn gewoon autootjes (soort van Dinky Toys) uit de speelgoed kist.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Je past inderdaad je scenery aan hoe groot de auto's zijn, hij heeft een goede leermeester wel.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk diorama wat je daar hebt gemaakt Tom. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom, dat dio heeft Wessel toch maar mooi voor elkaar gekregen, hij wordt nog een geduchte concurrent voor je.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 17 augustus 2017, 13:45:38
Net weer eens een pakje van Tante Ali, leuk boormachientje voor de krappe portemonnee, nog geen ? 15,- incl. verzendkosten.
Dag Tom,
Een vraagje, zitten er verschillende dopjes bij om stiften van verschillende diktes er in te kunnen doen?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk, helaas is deze momenteel alweeR 5 euro duurder maar als je een beetje verder zoekt vind je hem wel voor minder. Nee er zitten geen spantangen bij alleen een sleuteltje, 2 slijpsteentjes en koolborstels DREMEL ik heb er een aparte boorkop bij besteld, vind ik makkelijker dan iedere keer die spantangetjes wisselen BOORKOP alleen die is nog niet binnen, nu maar hopen dat het past.
Je kan het ook in je verlanglijst zetten, als het product goedkoper wordt krijg je vanzelf bericht tenminste als je een account hebt bij Tante Ali.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat hebben jullie erg mooi gemaakt Tom :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom.
Bijzonder leuk om samen met je kleinzoon zo'n mooi diorama te maken! :thumbup:
Het resultaat mag er zeker zijn en voor je kleinzoon een prachtig stukje dirt-trail voor op zijn kamer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prachtig resultaat!
Het fijt dat dit een heel andere look is dan je baan, maakt het nog indrukwekkender

Christian
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi diorama!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat hebben jullie samen mooi in elkaar geknutseld. :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op zaterdag 19 augustus 2017, 16:17:37
@citaat Peterke, geen idee welke schaal schat 1:45, zijn gewoon autootjes (soort van Dinky Toys) uit de speelgoed kist.

Hoi Tom,

Prachtige diorama geworden, ook het water geeft een mooi effect. Wat betreft de schaal zit je wel goed, ik heb zelf een hele collectie Audi's en VW's en die zijn 1:43.

Dat Wessel er maar lang mag van genieten.

Groeten Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Natuurlijk wordt er ook nog wel een beetje aan de baan gewerkt, gehele onderstel zwart geverfd, vind ik mooier dan dat bruin.
Vandaag het boorkopje van de namaak Dremel ontvangen, past perfect, nu geen gedoe meer met diverse spantangetjes.
Gelijk hier en daar een haak in het onderstel gedraaid daar hangt de boor aan en is dan lekker bij de hand.





Verder ook het smalspoortje gelegd naar de steenfabriek, wissel wordt nu aangedreven door de motorische mtb MP5 aandrijving.





Inmiddels begonnen met ballasten, wissel is al aangesloten op de WDD van Rosoft, werkt uitstekend alleen vind ik het geluid wel beetje irriterend.

Kort filmpje van de werking, ik heb de schakeltijd op 500ms gezet anders stopt de motor te vroeg.

www.youtube.com/watch?v=qB2oB4Du5y8

Kijken wat er deze week nog gedaan kan worden, 's-ochtends doe ik nu het meeste dan zijn de ogen nog niet vermoeid. Na 31/8 laatste controle en dan hopla naar de opticien voor een nieuwe bril. Ben er nu wel een beetje klaar mee.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ziet er weer goed uit, maar werd bij smalspoor ook ballast gebruikt? Ik dacht, dat dit zeg maar tijdelijk werkspoor was en er geen ballast werd gebruikt. Maar misschien ben ik abuis.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gerrit, ik denk dat beide mogelijk is, moet het een tijdelijk spoor zijn dan wordt het denk voor het vaderland weg gelegd, dit is echter iets wat permanent aanwezig is voor de aanvoer van steen, klei enz. voor de steenfabriek.
Maar ik kan de plank ook volledig misslaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Misschien heb je hier iets aan: " Het afwerken van de ballast
Normale H0 en zelfs schaal N ballast is te grof en is in onbehandelde toestand niet geschikt voor een smalspoorlijn. Slecht onderhouden ballast zoals je vaak bij een smalspoorbaan ziet, zit vol met zand, kolenas en onkruid. Bij normaal 009 of H0e spoor (Peco, Roco of Bemo) met correcte dwarsliggers wordt dus de ballast verder dichtgesmeerd met fijner materiaal. Dat geldt ook voor het N spoor elders op de baan, waar zelfs de dwarsliggers niet meer te zien zijn. Bij industriespoor zien we vaak dat de ballast (als daarvan al sprake is) geheel is dicht gelopen met zand, klei en kolenas. Met een dunne oplossing van grijs gips vullen we de meeste ruimte tussen de grove deeltjes, die er deels nog doorheen te zien zijn."
Dit citaat komt uit ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ziet er al zeer goed uit zeg  :thumbup:

Is de steenfabriek nu al helemaal klaar? Die aandrijving is ook apart, ik had er nog nooit van gehoord. Bedien je deze ook met I-train of separaat?
Rijdt je smalspoor ook op I-train?

Fijn dat het met je ogen de goede kant op gaat.

Groeten Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Ronald, de aandrijving gaat via iTrain het smalspoor gaat straks ook via iTrain en er komt ook nog een pendelbaan h0 langs de (nog te bouwen) wijnbergen.
Dat wordt een 2 rail Rail-bus van Roco (digitaal met geluid) daar komt dan ook eindelijk een mooi stuk 2 rail te liggen wat dan ook weer zal worden aangestuurd doo iTrain.
Misschien dat daar ook nog een wisseltje bij komt maar zover is het nog niet. Rail-bus is inmiddels wel besteld maar is net als het h0e loc niet snel leverbaar.

Ben wel van mijn geloof afgestapt en heb de loc en Rail-bus maar weer eens bij Lippe besteld. De zakjes Haribo raken hier op.  :-)

Nee de steenfabriek is nog lang niet klaar, ga proberen om zo'n kiepkarretje van de glijbaan af te laten rijden en uiteraard ook weer op.

Voorlopig heel veel plannen, moet natuurlijk ook nog een s88SD16-n er bij voor de stroomdetectie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi iTom,

Misschien heb je aan deze site wat http://www.tichelwoark.nl/ .Er staan oude foto's op van een treintje op een steenfabriek met helling enz..(is wel niet in Duitsland maar werking is hetzelfde)

gr Andre
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Andre daar heb ik zeker wat aan, leuke informatie en bruikbare foto's.
Super bedankt voor het mee denken.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Je hebt een PB, weet nu dat het bussie een 2railer is dus de vraag is al beantwoord.

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt Ben, bussie is besteld, niet met geluid want dat gaat me te lang duren.
Die is pas week 30 2018 leverbaar, dan ben ik misschien alweer aan een andere baan bezig.

Eindelijk is vandaag ook het tweede inspectie gat gezaagd. Nog even de randen afwerken dan kan ik vanaf de andere kamer bij het schaduwstation.





Gelijk het behang er af gehaald.













En poppetje gezien, kassie dicht.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Degelijke voorbereidingen zijn het halve werk. Aan deze kant van de baan geef ik Murphy niet veel kans. :D
Ben vooral benieuwd naar je bergen hier en met name de weingaarden. :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat weingaarden?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dass ist mein Steinkohlen Deutsch Ben  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 24 augustus 2017, 14:08:36
Eindelijk is vandaag ook het tweede inspectie gat gezaagd. Nog even de randen afwerken dan kan ik vanaf de andere kamer bij het schaduwstation.

Het lijkt wel een kijkdoos!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ceess, daar zal je nog wel even op moeten w8en.
De rails leggen is eersie en het landschapstofferen is tweesie.

Ondertussen genieten van Wein, Weib und gesang
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Trainhenk op donderdag 24 augustus 2017, 15:27:33

Het lijkt wel een kijkdoos!

Zo noem ik mijn vrouw als ze die platen er af haalt.  :-) :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :D :D :D

Gr. Charlie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 >:-D >:-D >:-D piep schow  >:-D >:-D >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ik ben erg benieuwd hoe het straks het eruit komt te zien.

Je hebt loket 1 en 2 zo gecrëerd, bij welk loket kan ik een patatje oorlog bestellen?  >:-D

Ga eerst maar rails neerleggen dan zien we wel weer  :D :D

Groet Ronald  :(
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Zonet je draadje weer bijgelezen. Je nieuwe baan gaat als een speer. Mooie scenery, petje af! Het diorama is ook wel fraai. Wat is eigenlijk modpodge voor dat water?

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag eens een beetje het kleine spul uitgezocht, beetje rustig aan doen, morgenochtend longonderzoek dan wil ik wel een beetje fit zijn.

Zo kwam ik weer wat leuke dingetjes tegen en één daar van gelijk in gebruik genomen, het geeft aan hoeveel mijn licht-trafo wordt belast, die is 10 vlt 3,3  Amp dus kan aardig wat hebben.

Gaatje gemaakt, de boel aangesloten en het werkt ook nog.



Licht van de ruïne ingeschakeld en een 5mtr led rol.



Zo kan ik aardig in de gaten houden of de boel niet zal worden overbelast, wat met 3,3 Amp, ook niet snel zal gebeuren denk ik.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat

Leuk Tom.
Ik heb ze ook al bij de Chinees gezien.
Ga ze op termijn ook aanschaffen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Kosten ook niet veel en het is een leuke gadget, alleen voor je baanspanning kan je ze niet gebruiken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En met deze regelaartjes breng ik de 10vlt terug naar het voltage van de lantaarns van Tante Ali of iets er onder zodat de lampjes ook een wat langere levensduur hebben.

4,98 volt



5,8 volt



Ze verbruiken natuurlijk ook wel wat stroom maar met 2 lantaarns van 6volt is het te overzien en is dit het verbruik.



Gaat de ruïne verlichting van 10 vlt aan dan krijg ik dit als verbruik.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Erg handig wel, ik ken helaas niets van electronica dus bestellen is dus zinloos hier.  :(
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Peter, ik heb daar ook geen verstand van maar zolang ik + en - maar niet aan elkaar verbind gaat het meestal wel lukken.
Gewoon doen is mijn motto, dat maakt het allemaal net en beetje leuker want Peter zeg nou zelf, jij wil toch ook je huisjes verlichten en mooie lantaarnpalen op je baan die ook licht geven.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen vroeg onderzoek en longtest, doorverwezen naar de KNO arts.
Dat geeft weer een andere kijk op de zaak, voorlopig dus weer even afwachten.

De ventilator op standje 3 gezet want het zou weer en warme dag worden, normaal ga ik dan lekker van de zon genieten maar na mijn staar operatie vind ik het nog te fel licht, ook met de zonnebril.
Dan maar weer wat klussen in de treinkamer, eerst en lichtlijst gemaakt want als er later wijnbergen overheen komen dan is het wel lekker als er wat licht is.
De ledstrip met extra dubbelzijdig tape vast gezet en aangesloten via een drukknop schakel ik het aan of uit.



Vervolgens de draden aan de laatste bezetmelders gesoldeerd en op de s88 aangesloten, de treinen kunnen rond rijden.





En zo gaat de eerste met een mooi gangetje op weg naar het station Bad Ahrbach.





Nu wordt het wel tijd om de boel eens verder lekker op te ruimen, kijken of er morgen nog fut in het lijf zit, eerst boodschappies doen.
Dan kan ik weer verder met wat sceney en wachten op de rail voor het pendelbaantje met de Railbus.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Gisteren heb ik alleen wat gedaan in de garage (half uurtje) want echt puf heb ik nog niet. Man wat gaat het herstel toch langzaam, en het benauwde weer helpt ook niet op het moment. Ik maak wat graspolletjes en bomen.

Maar jij gaat lekker op je baan   :thumbup: is dat een Lint die je hebt rijden en in twee kleuren, zag ik dat goed?
Ik zag dat je een led strip gemonteerd had, maar ik dacht dat er een berg kwam? Hij geeft in ieder geval goed licht.

Groet Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Een berg licht dan?

Maar ik meen dat het Tom z'n schaduwstation wordt, verstopt dus......
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Ronald, jammer dat het herstel nog niet het gewenste resultaat geeft, weet er helaas van mee te praten maar goed, gewoon moed houden.

Nee het is geen Lintje, het is de Desiro (Piko) lijkt wel een beetje op een Lintje.
De led strip komt later onder de berg, als ik dan vanuit de naastgelegen kamer via de openingen in het schaduwstation moet zijn dan heb ik een beetje licht in de duisternis.

Vandaag niet veel puf, van mij mag het naar de 20 grdn, af en toe een wolkje aan de lucht en dat je dan 's-avond een vestje aan moet om dat het dan wat killer wordt  :-) als de tuindeur open staat.

ps. Ben je hebt het goed geraden, je mag door gaan voor de mega magnum met chocolade.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen eerst maar eens naar de meubelboulevard, nee het is geen tweede paasdag gelukkig.
Bij een oud-collega nieuwe boxspring besteld, we kunnen weer 10 jaar rustig slapen.

In de middag was het binnen gelukkig wat afgekoeld dus met de bezem en de mop het huis spic en span gemaakt.
Van modelbouw kwam niet veel maar wel kreeg ik een idee voor de scenery waar ik nu een beetje over twijfel.

De steenfabriek heeft zijn plek gevonden, moet nog veel aan worden afgebouwd maar dat is voor later.
Op de vorige baan had ik ook nog de alte schotterfabrik staan, is nog steeds mijn favoriet.



Ik dacht dat het misschien een idee is om deze hier te plaatsen,



maar dan een gedeelte in de baan te laten zakken anders bungelt een gedeelte boven het h0e spoor.
Met een beetje fotosjoppen getracht weer te geven wat ik bedoel.



Het landschap er omheen moet natuurlijk wel worden aangepast met rotswanden, glooiende stukken gras, bomen en struiken.
Ben benieuwd of er een mening komt, een alternatief of dat het misschien niets is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Vermits het reeds een industriezone is zou ik het daar laten staan,  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ik zal zeker moed houden, maar soms wil je zo graag... :?

Het lijkt mij een prima plek voor je schrotterfabriek. Dan heb je een industrieterrein met steen. Lijkt mij een "steengoed" idee  >:-D >:-D

Moet je het spoor ook nog aanpassen hiervoor?

groeten Ronald  :)