[update 2-10-'15-->binnenvaartschip spits "Fortuna" van artitec]
Zo, na een fikse poos weer eens een flinke update. Afgelopen maand lekker bezig geweest met een bouwpakket van artitec. Het gaat om een binnenvaartschip van het type "spits". Artitec noemt hem "fortuna".
Het begon zoals altijd met een hoop bouwdeeltjes in resin (hars). Verder een velletje zeer fijn messing etswerk, wat stukjes kunststof rondstaf, een stukje touw, en wat andere kleine spullen. Verder zit er een zeer summiere omschrijving bij de set. Gezien de prijs van het bouwpakket verwacht je toch wel iets meer als dit. Maar gelukkig staat internet vol met foto's van creaties van anderen. Hier kon ik het e.e.a op vinden, wat op de beschrijving onduidelijk was.
Het gietwerk van de romp was super. Heb maar enkele zeer kleine plekjes hoeven te plamuren/schuren. Het gietwerk van sommige onderdelen (uitlaat/schoorstenen, laadvloerplaten, ankers) was een stuk minder. De uitlaat/schoorstenen zijn bij mij in de prullenbak beland, net als de bodemplaten/laadvloer. Van de ankers zaten er wat meer bij. Van een paar heb ik nog iets kunnen maken.
De leefruimte achterop had rondom bijna 1mm speling in de uitsparing. Ik heb lang nagedacht hoe ik dit ging oplossen. De oplossing heeft me een avond werk gekost, maar is nu onzichtbaar. Met plamuur heb ik de ruimte opgevuld, bijgewerkt, en telkens gepast of de leefruimte paste. Enkele lagen plamuur en afwerken heeft het gedaan. de bovenbouw paste er daarna heel mooi strak in. Omdat ik deze los moest spuiten van de romp, kon ik deze niet vastlijmen en dan plamuren.
de laadvloer heb ik gemaakt van auhagen houtstructuurplaatjes, voorzien van evergreen strips.
Vervolgens het spuiten, wat meerdere dagen in beslag nam. Maar dan begint het ook wel echt "vorm" aan te nemen. Kleuren zijn allemaal mengsels van tamiya-kleuren. Toen het spuiten klaar was, begon het detaileren. Hiervoor gebruik ik penselen van "van gogh" in de maten 0, 000 en 5x0 en 10x0. Dit is erg leuk, en lekker zenuwslopend af en toe.
En dan het leukste, het samenbouwen. De bovenbouw kon erop, incl. kajuit. De laadvloer op zijn plek, en de opslagbakken. Hoe verder je vordert, hoe kleiner de onderdelen. Ankers, handwielen, kettingen, touwen, etc etc. De stickers heb ik zelf gemaakt met word/excel en geprint op stickervel. Vind dit veel fijner werken als decalpapier. je hoeft het ook niet eerst te "sealen" met blanke lak, omdat ze immers niet in het water hoeven. Daarnaast vind ik dat je op dit stickervel veel strakker printwerk krijgt, dan op decalpapier.
De touwen, kabels en kettingen is een werkje op zich. De leuningkabel langs de looppaden maakte ik van metaaldraad, van de gesloopte speelgoedgitaar van mijn dochter. (mijn boot was niet de reden van deze sloop

). De ankerketting haalde ik bij de modelbouwzaak in de buurt, en werd vastgezet met micro kristal clear. De rollen touw op het voordek was naaigaren, wat opgerold is, en waar een druppie secondenlijm op gedaan was. Na een paar minuten kun je hem verwijderen van het dopje waar je hem op gerold hebt. Daarna nog even soppen in sterk verdunde donkere verf, om een oud en smerig uiterlijk te geven.
Vervolgens nog aankleden met een paar mannetjes, die op de laatste beurs in houten gescoord werden. de vlag werd ook geprint op stickervel.
Deze boot krijgt straks een plekje in mijn haven. met behulp van mijn wiad-kraan en eigenbouw grijper is men dit schip aan het lossen of laden.