Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Michiel,

IK vond het wel handig om ze bij elkaar te plaatsen en met korte verbindings kabeltjes ze met elkaar te verbinden. Ik had al veel gelezen dat er op een gegeven moment een HSI van LDT nodig is voor een betere werking echter met de terugmeldingen heb ik nu nog geen problemen. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als ik er nog 6 of 7 s88's bijplaatst. Ik ga er nog even over nadenken wat nu het beste is en daarbij is elk advies welkom, maar hoe heb jij ze dan geplaatst Michiel?

groeten Martin
Op de U-tafel zitten ze bij mij aan de voorkant rondom zo ongeveer om de 100cm. 16 stuks over twee lagen en ja, meestal heb ik iets langere kabels daarvoor nodig maar die heeft LDT bijv.
Hoi Michiel,

Ik heb de pootjes bij Karwei gekocht.

groeten Martin.
Martin,

Je baan begint nu toch wel echt serieuze vormen aan te nemen, top!  :thumbup:

Wat betreft de besturing zou ik eerst maar bij iTrain blijven. Je kunt je geld voorlopig nog wel in de baan kwijt dus om nu opnieuw in software te gaan investeren lijkt me niet verstandig. Daarnaast heb je , denk ik, nog niet alle mogelijkheden van iTrain volledig uitgemolken...

De melders verplaatsen snap ik niet. Wanneer dat eenmaal is aangesloten, kom je er toch nooit meer aan? Ik niet in ieder geval, tenzij ik weer eens iets besluit te veranderen. Maar dan is het eigen schuld  :)
De melders dicht bij de bron voorkomt storing. Of je moet het heel rigoureus scheiden, zoals Arie (Dolphin) en John (Tilly) hebben gedaan. E´n kant van de ban de terugmelding verzamelen en de andere kant alle stroom voerende draden.
Een evenutele koppeling met een HSI gaat via netwerk kabels. Die hebben praktisch geen last van storing en kunnen wat langer zijn. Ikzelf heb alles via Loconet gekoppeld. Daar heeft Wim Ros kleine adapter prints voor die de s88 omzetten. Maar dan moet je centrale wel Loconet ondersteunen...

'k zie wel wat het wordt, want ik blijf je volgen.

Hoi Arjan,

Bedankt voor de info, ik denk dat je gelijk hebt de baan rijdt nu al een tijdje en ik heb gelukkig nog geen storingen gehad met de terugmelders.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Citaat van: oosterom op woensdag 09 januari 2013, 23:23:49
Hoi Joachim,

Ik denk dat het wel gaat lukken met i-train, ik vind de ondersteuning die je krijgt van Xander gewoon geweldig dus om nu over te gaan naar TC. Ik heb zelf nog een demo versie liggen van TC en als ik het bij Arjan zie vind i het wel een mooi programma. Ik denk dat i-train ook steeds mooier word of denk jij er anders over. De treinen die nu in het schaduwstation staan kunnen allemaal over de baan rijden en dat gaat probleemloos, ik laat de treinen wel allemaal een verschillende tijd wachten in het schaduwstation zodat het een beetje gevarieerd verloop heeft.

Was ook maar gekkigheid :). Itrain bevalt mij tot op heden ook goed en de support is snel en goed. Ik weet wel zeker dat het, zolang Xander blijft updaten, alleen maar beter wordt. Neemt niet weg dat ik gezien heb dat TC wel een heel uitgebreid en compleet programma is, waarbij je zeer gedetailleerd kunt gaan instellen/programmeren. Maar dat mag ook wel, want het kost ook wel een paar knaken.

Qua melders heb ik alles centraal, maar bij mij is dat ook geen probleem, aangezien ik maar een relatief kleine baan heb qua afmetingen. Ik heb deze onder de tafel tegen de achterwand gezet, aangezien mijn kinderen dan niet in de verleiding komen  eraan te zitten :?. Praktisch bekeken had het beter wat meer op de voorgrond kunnen zitten. met aansluiten zat ik mij een breuk. Ach, kan niet alles hebben. Blijft constant keuze's maken.

Hee, goed weekend.

Gr. Joachim
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/ voortgang en nieuwe aanwinsten
Afgelopen week heb ik er twee nieuwe Kombimodell wagons bij, het zijn Hupac wagons met een Vos oplegger en twee Vos wisselbakken. Het is een hoop werk om de kleine meegeleverde onderdeeltjes te monteren maar het resultaat is er naar. De bouw aan de baan gaat ieder weekend verder. Ik heb een groot gedeelte  voorzien van kurk en ben nu bezig met het isoleren van de rails voor de terugmelders en het bedraden.

groeten Martin.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie aanwinsten Martin,

Je kunt de s88 over je baan verdelen, het maakt niet uit dat je uit een blok op meerdere s88 module,s terecht komt als je het maar goed invult in je programma.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Martin,

Ik hoop dat deze Kombimodell wagens een succes worden op jouw baan. Ik heb ook een groot aantal van Kombimodell (komt er morgen weer één bij). Ik heb ze nog niet eens uit de verpakking gehaald, maar weet dat ze er prachtig uitzien. Ik zie dat de vorderingen aan je baan ook goed opschieten, dat is leuk om te zien! Als het een beetje verder is kom ik wel weer een keer kijken en neem ik weer een trein mee :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Dennis,

Lijkt me erg gezellig als je weer een keer langskomt en een mooie trein mee neemt, denk er wel aan dat ik 3 rail rij :D.
Dennis als je je Liliput niet kan ombouwen dan weet je waar je hem kwijt kan. De Kombimodell wagons rijden prachtig met Marklin wielen en Fleischmann profi koppelingen. Het zijn echt wagons voor jou lekker priegel werk

groeten Martin.
Blausee-Mitholz
gast

Orgineel hebben de Kombimodell wagens RP25 wielen met lage flens dus

Mvg, Johan
Hoi Johan,

Dat weet ik met de orginele wielen staan ze ook iets lager maar dat scheelt op het oog niet echt veel. Met de orginele wielen doen ze constant ontsporen en met de standaard Marklin wielen rijden ze perfect.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Ey Martin,

Mooie set hoor van KombiModell. Zijn deze wagons ook geschikt voor R1? Ik weet van sommige rijtuigen/wagons dat die soms moeite hebben met R1 en dan vervolgens ontsporen.

Mooi dat er ieder weekend gebouwd kan worden :thumbup:.

Gr. Joachim
Hoi Joachim,

Ik heb bochten van k-rail 2221, deze zijn volgens mij vergelijkbaar met r1 van c-rails en daar gaan ze probleemloos doorheen.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Citaat van: oosterom op vrijdag 08 februari 2013, 20:54:44
Ik heb bochten van k-rail 2221, deze zijn volgens mij vergelijkbaar met r1 van c-rails en daar gaan ze probleemloos doorheen.

Ey Martin,

Thanxs, dat zijn goede berichten..... (gaat weer geld kosten........ ;))

Succes met bouwen van t weekend.

Gr. Joachim
Blausee-Mitholz
gast

Martin, die info was bestemd voor Dennis.
Ik schroef er zelf ook andere wielen onder.

Mvg, Johan

Hoi Mart

Dat zijn weer mooie aanwinsten. Ik heb je een tijdje gemist op het forum, maar nu weet ik hoe dat komt je bent veel te druk het bouwen.
Zelf heb ik ook nog een paar aanwinsten, een aantal switchpilot, booster, lokprogrammer en een profi-prüfstand.

Tot volgend weekend
grt Bert
Hoi Bert,

Ik ben inderdaad elk weekend aan het bouwen en het bedraden kost gewoon erg veel tijd. En om nu van elk draadje dat ik soldeer een foto te maken lijkt me niet zo interessant.
Maar ik lees dat jij ook aardig wat inkopen gedaan hebt, een booster aangeschaft? Staat bij mij nu ook hoog op het verlanglijstje, maar voordat ik het nieuwe gedeelte kan aansluiten op de rest van de baan zijn we wel weer een tijdje verder.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/op bezoek bij Johan (Blausee-mitholz)
Goede avond,

Vandaag heb ik de modelbaan van Johan (Blausee-Mitholz) bezocht. Het was wel even een stukje rijden met hier en daar een sneeuw buitje maar het was het wel waard. Het vinden van het huis van Johan was niet echt moeilijk met dank aan TomTom en de rails in de voortuin :). Na het nuttigen van een bakkie koffie, uit hoe kan het anders een Zwitserse mok, en een appel puntje zijn we na wat kletsen over treinen naar de modelbaan kamer gegaan. Als liefhebber van Zwitserse treinen is het daar wel genieten. Ik zelf heb nu 3 kombimodell wagons en na het zien van de trein met kombimodell wagons van Johan ga ik er zeker nog meer aanschaffen. Nu is het zo dat mijn baan naar Zwitsers voorbeeld is maar het maakt mij niet zoveel uit uit welk tijdperk het is en of het ooit over de Ghottard heeft gereden. Bij Johan is dat even anders op zijn baan Blausee-Mitholz mogen alleen treinen rijden die er rijden of gereden hebben, ieder zijn keus toch ik vind zijn trein samenstellingen wel erg mooi. Johan bedankt voor deze leuke en gezellige dag. Ik ben alleen vergeten om wat foto's te maken het fototoestel lag nog in mijn auto moeten we deze dag nog maar eens overdoen.

groeten Martin.
Hey Martin,

Zo zo man je hebt al aardig vele meters rails liggen, mag zeker gezien worden,  :thumbup: en dan je nieuwe set van KombiModell gaaf.
Mooie overzicht foto van je modelbaan in aanbouw.
Heb je al een idee hoe en waar je de gebouwen gaat plaatsen op de modelbaan? of heb je hiervoor al een plan want lijkt me wel erg belangrijk.

Succes en ben benieuwd naar de volgende update.

Groet Wim.
Hoi Wim,

Wat de gebouwen betreft ik wil eigenlijk alleen echte Zwitserse huisjes plaatsen en deze zijn niet in grote hoeveelheden te koop. Ik heb er nu een aantal van Tilly models en een station van Kibri. Ik heb een aantal Faller gebouwen zoals een boerderij, touwslagerij en een water molen maar deze zijn eigenlijk allemaal van het zwarte woud dus komen waarschijnlijk niet op de baan. Maar voordat de huizen geplaatst kunnen worden moet er eerst nog een beetje rails gelegd worden, dit gedeelte moet een beetje de Gotthard voorstellen.

groeten Martin.

allegra

Hallo Martin,

Ja huizen en ander gebouwen uit een bepaalde streek blijven altijd
moeilijk te vinden, wat er dan rest is zelfbouw of verbouw.
Je kunt ook is op deze site kijken www.hr-modellbau.ch wie
weet vind je er wat van je gading.
Zal je nog een PB sturen omtrend je bezoek.

Groeten Johan
Speciale Gast

Hoi Martin.
Geweldig om te zien dat jouw baan in aanbouw mooie vorderingen maakt!
De nieuwe aanwinsten zijn prachtig en komen op de baan alleen maar nog mooier tot hun recht.

Wat de Zwitserse huizen en gebouwen betreft, gewoon alle catalogi doorspitten dan is er genoeg te vinden! :P
B.v. Kibri bergdorp Gresavalzas, Davos of Emmentaler Häuser.

Veel succes en plezier met bouw en zoeken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Johan bedankt voor de site daar zitten leuke huizen bij en de prijzen vallen nog mee. Heb jij daar weleens wat besteld?

Albert Jan het doorspitten van de catalogi blijft toch altijd een leuke bezigheid en ik weet zeker dat ik de baan wel vol krijg, maar ik ga pas wat bouwen als het gelijk geplaatst kan worden en ik wil ook eerst nog een airbrush aanschaffen ik zit te denken aan die van proxxon wil ik alleen een ander spuitpistool erbij.

groeten Martin.
Citaat van: brunigbahn op dinsdag 12 februari 2013, 11:38:06
Hallo Martin,

Ja huizen en ander gebouwen uit een bepaalde streek blijven altijd
moeilijk te vinden, wat er dan rest is zelfbouw of verbouw.
Je kunt ook is op deze site kijken www.hr-modellbau.ch wie
weet vind je er wat van je gading.
Zal je nog een PB sturen omtrend je bezoek.

Groeten Johan

Hoi Johan,

Wat een gave site zeg! Dank je voor het delen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

allegra

Martin en Dennis
Graag gedaan het delen van de site , daar is dit forum
ook voor, zo weet iedereen wel wat dat een ander kan gebruiken.

Grt Johan

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Wat een schitterende ruimte, en wat een mooie baan in wording.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/update 18-2-2013
In het weekend weer met de bouw verder gegaan, mijn streven was om het onderste schaduwstation af te maken d.w.z. de bedrading. Nou dat is gedeeltelijk gelukt de bedrading zit eraan gesoldeerd en een aantal voedingsdraden zijn op de voedingspunten aangesloten.
Maar ik had de bedrading van de terugmelding, ongeveer 10 meter per draad, gesoldeerd en via een gaatje naar beneden laten hangen. Dat was even een gevecht om 15 draad bossen uit de war te halen en netjes via kabelbinders aan de onderzijde van de baan te bevestigen. Onder het klussen met de bedrading heb ik nog een aantal treinen ingeleerd en dat is toch elke keer weer leuk om te doen er komen dan loc's uit de dozen die er al een tijdje niet uit zijn geweest. En dan is het ook leuk om er wat bijpassende wagons achter te hangen.

De rails van de onderste laag is gelegd maar er is toch nog iets wat ik wil wijzigen. De onderste bug in het wil ik toch wat naar voren halen en de aansluiting naar de klimspiraal met een flauwe boog laten verlopen welke ik ga maken met flex rail. Dit is wat ik het volgende vrije weekend wil gaan bouwen. Zo nu eerst een lekker biertje.  Groeten Martin.   
Nog een paar foto's waar je kan zien wat ik aan wil passen aan de onderste brug, ik heb hier twee stroken kunststof gelegd om aan te geven waar de brug naar toe moet. Verder kun je ook zien dat ik nu ga beginnen aan het tweede schaduwstation, dat word weer rails aanschaffen.

groeten Martin.
Jij bent met flinke werkzaamheden bezig , Martin ....   Ik volg dit al een tijdje in stilte en ben onder de indruk van je bouwkunsten.

Een hele leuke manier om de voeding van je soldeerbout te koelen trouwens !   Een heuse  "koeltoren" er bovenop gezet.
Alleen moet je wel op tijd zorgen dat die  "Hefe Weisse" niet warm wordt, door die regelmatig leeg te drinken, en dan ook weer bij te vullen zodat de bout niet oververhit.   Wat een opofferingen moet een mens toch brengen voor zijn hobby !!! 
Hoi Dani,

Ja je moet wat over hebben voor de hobby. Gelukkig staat de bier koelkast ook in mijn hobby ruimte anders had ik iedere keer naar boven moeten lopen. Dat bouwen is trouwens een heerlijke bezigheid as. weekend maar weer voor rails kijken in Houten kunnen we weer een verdieping erop bouwen. Jij bent trouwens ook lekker aan het knutselen met de lift :thumbup:.

groeten Martin.

Hoi Martin,

als ik zo'n biertje zie dat stoppen mijn hersenen met werken  :D

Hoe is het trouwens met je brug? Heb je de moed opgegeven?

Groetjes, John
bij ons gelukkig geen ruimte meer voor een koelkast op zolder.Dan komt er van aan de baan werken niks meer terecht  :mrgreen:

De fotos geven toch wel een imposant beeld  :thumbup:

Harald & Alex
Hoi John,

De bouw aan de brug staat inderdaad op een heel licht pitje, dat heeft een aantal redenen ik vind het resultaat niet naar mijn zin, ik heb de brug in een boog gemaakt en de pijlers vind ik niet mooi en hij komt in de baan niet helemaal tot zijn recht. Ik ga nu eerst een brug maken, die zie je op de foto, die wat eenvoudiger is. Ik ga daar eerst een mal van maken en de ruwe vorm gieten en dan krassen, dit heb ik ergens op een site gezien van een Zwitserse baan en het resultaat was fantastisch,

Hoi Harald en Alex,

Een biertje neem ik aan het einde van de dag als ik op mijn stoel naar de rijdende treinen kijk.
Kijk!! Dat is het betere biertje. Goed om te zien dat er meer fans zijn van deze zuid Duitse tractatie. Wij hebben een speciale logistiek naar Duitsland opgezet om de beste biertjes altijd voor een normale prijs in huis te hebben. Lang leve de leasebak. Trouwens een erg mooie baan die je aan het bouwen bent!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan-voortgang en nieuwe aanwinsten
Dit weekend met de wijziging aan de bocht die naar het dal loopt begonnen. Ik verander hem omdat ik er graag een mooie flauwe bocht in wil hebben. Het was eerst de bedoeling dat dit gedeelte hoofdzakelijk met tunnels gebouwd zou worden echter toen ik de flauwe bocht bij Wattens weer op de foto´s zag ging ik twijfelen en heb ik besloten het te veranderen. Nu kan het nog zonder al te veel sloopwerk. De eerste flex rails ligt er en ik heb hem verkant neergelegd, ik heb de kurk bedding aan 1 kant met strookjes kurk van 2 mm opgehoogd, ik ben tevreden met het resultaat. Nu heb ik een vraagje, ik zit te twijfelen hoe ik dit blok zal indelen. Vanuit het schaduw station komt de trein op dit baanvak en gaat dan de klimspiraal in. zal ik hier 1 blok van maken of in 2 stukken verdelen. Ik zelf denk dat het mooier is om de trein vanuit het schaduw station de klim spiraal in te sturen zonder dat de trein stopt in dit blok. Maar wat denken jullie het word wel een lang blok dan.

De mal van de eerste brug die in het dal komt is klaar moet alleen nog wat bewapening maken voordat ik kan gaan gieten. Ik kom als het resultaat bevredigend is hier later op terug.

Ik heb ook nog twee nieuwe aanwinsten, een Zwitsers Brawa wagonnetje op rail gekocht, was een leuke en gezellige beurs met een aantal hele mooie banen . En mijn Rheingold set is nu compleet, is wel geen Zwitsers maar heeft van Hoek van Holland naar Basel gereden, is door geschoten richting de Gotthard zullen we maar zeggen.
Martin,

Mooi zo'n lange flauwe bocht! Ben benieuwd naar foto's met een trein erop, hoe de verkanting lijkt.

Ik ken je sporenplan niet (en ben te lui om te zoeken of je dat gepost hebt  O:-D ), dus zou ik het gewoon één blok laten zijn. Op dit soort paradesporen moeten treinen rijden, niet stilstaan. Misschien kun je iTrain wel zo instellen dat er lange remwegen zijn, zodat bij een bezet vervolgblok de trein mooi langzaam door dit blok rijdt. Maar stilstaan, nee, dat zou ik niet doen.

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Hoi!
Ik zou daar echt 1 blok van maken. Een trein die daar in vol ornaat over de vrije baan gaat moet je niet stilzetten. Dat ben ik met Arjan helemaal eens! Ben benieuwd naar wat het wordt.

Je geeft aan dat je de verkanting dmv 2mm kurk hebt gedaan. Is dat niet teveel juist in een flauwe bocht?
Hoi Arjan,

Ik heb niet echt een sporenplan ik teken wel wat in wintrack maar dat word eigenlijk nooit de werkelijke baan behalve dan mijn schaduw stations. Jij en Ernst hebben hezelfde idee over de blok indeling en ik ga hier 1 lang blok van maken.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/ bouw boogbrug
De bouw aan de baan gaat rustig verder, ik wil het eerste niveau eerst helemaal af hebben wat bedrading en indelen van de blokken betreft. Ik ben ook bezig om wat rails te schotteren ik heb gekozen voor schotter van Woodland. Verder ben ik bezig met de bouw van een boogbrug. Ik heb eerst een mal gemaakt van blauw schuim en daar omheen wit piepschuim gelijmd. In de mal heb ik van kippengaas bewapening gemaakt om het wat sterkte te geven. Er gaat een grote hoeveelheid gips in en het kost aardig wat tijd om de hele mal te vullen. Je moet er  goed voor zorgen dat er geen lucht bellen inkomen en dat is aardig gelukt. Het drogen duurt wel een week of twee. Ik wil hem er niet te snel uit halen om te voorkomen dat er wat afbreekt. Als het gips zo goed als uitgehard is kun je met een verfbrander het piepschuim laten verdwijnen, advies is om dit werkje wel buiten te doen. het verwijderen van de mal is wel spannend maar het resultaat was perfect. Het gips was nog niet geheel droog wat het inkrassen echter wel makkelijker maakt. De voorzijde is nu klaar en ik ben bezig met de binnenkant van de boog en daarna moet de achterkant nog gebeuren. Ik heb wat foto's van de bouw van de brug en ook nog een foto van een trein op het parade spoor hier kun je mooi de verkanting zien.

groeten Martin
nog een paar foto's

Rustaagh 😎

Ey Martin,

Mooi stukje huisvlijt hoor  :thumbup:
Zal lekker gestonken hebben met afbranden.... :-)

Leuk om te zien dat je weer een stuk opgeschoten bent.

Gr. Joachim
en dan de laatste foto's van deze keer.

groeten Martin.
Hoi Joachim,

Ja dat moet je echt buiten doen maar het is wel zo gebeurt.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Ik was al aan het zoeken naar de foto met de verkanting, maar je was nog bezig..... :D

Resultaat mag er zijn :thumbup:

Gr. Joachim

allegra

Hoi Martin,

Ziet er top uit je brug,ook de kleurstelling is goed gelukt.

Als je tijd over hebt , ik wil nog het Luoginnkinviaduct na bouwen....
Sucses bij de rest van de afwerking en tot 14 April.

Groet Johan
Goede middag Johan,

Dat lukt me niet om voor 14 april af te krijgen :D
Maar nu deze naar het zin is, ga ik er nog meer maken. De truc zit hem in de mal als deze goed is blijft het krassen over en verven.
Mijn vorige brug waren de pilaren niet naar mijn zin en ik blijf me daar dan toch aan storen.

groeten Martin.
Hoi Martin

Je brug ziet er geweldib uit zo.
Erg knap gemaakt.

Tony

Erg mooie brug ben erg benieuwd naar het vervolg

Gr henk
Mooi gemaakt Martin; schitterend!