Hallo allemaal
Zoals eerder beloofd heb ik nog een setje foto's voor een laatste update. De verhuisplannen nemen dusdanig serieuze vormen aan dat er de laatste maanden niet veel meer gebeurd is. Maar: in wat zeer waarschijnlijk het nieuwe huis wordt is een prachtige zolder waar absoluut een nieuwe baan gebouwd gaat worden. Sterker nog: de Analoge Speeltuin, het laatste stuk van de oorspronkelijke baan dat nog bestaat, ga ik in zijn geheel meenemen. Dat zal het startpunt worden voor de nieuwe baan, de uitvalsbasis van de werktreinen en zo...
Maar eerst: een verslag van de laatste werkzaamheden in het huidige huis. We waren gebleven bij een brug die nog nergens heen ging. Daar gaan we wat aan doen:
Dit is een driehoekig stuk afvalhout waar je normaal gesproken niet zo makkelijk iets mee kunt. In dit geval bleek het echter prima geschikt om "De Overkant" van te maken. Eerst even aftekenen...
...en dan op maat gezaagd.
Dit is uiteraard niet het eindpunt (daarover later meer). Het spoor maakt hier een bocht van 90 graden om straks zijn weg langs de andere muur te vervolgen.
Overzichtsplaatje met op de voorgrond de bomen van de camping.
Uiteraard komt er ook scenery aan de overkant. Dit zijn voorbereidingen daarvoor.
Ook mijn vriendin hielp mee; dit huisje heeft zij in elkaar gezet...
...en aangekleed
Tip: het is lastig om dit soort onderdeeltjes in het interieur te plaatsen. Neem daarvoor een stukje doorzichtig plastic (wat je normaal voor ruiten gebruikt) en lijm daar het hele spulletje op. Als de lijm droog is zet je het geheel in één keer op zijn plaats in het huisje.
Ook hier het onvermijdelijke kurk als ondergrond voor de rails en de scenery
Nu er een bruggenhoofd aan de overkant is, kan de brug zelf vastgezet worden op zijn pijlers.
Even checken of alles netjes recht ligt, in lijn met spoor 1 van het station.
De 2417 had de eer om als eerste op eigen kracht de brug te berijden.
Na die geslaagde proefrit werden er profielmeetritten gehouden. Past precies
Rijtuigen als dit zullen er nooit komen te rijden, maar als dit past, weet je dat de rest er ook wel langs kan. Inclusief de DE-I, die ongeveer net zo lang is als deze Bm.
Het spoor is op een verhoginkje gelegd en van een klein zijspootje voorzien. Het is de bedoeling dat een oude bijwagen van een railbus daar komt te staan, omgebouwd tot snackbar/kiosk. Dat is echter een project op zich wat voorlopig nog even op de todo-list staat
.
Zoals gezegd is dit niet het eindpunt, dat was gepland in de rechterhoek van de kamer. Daarvoor moeten we wel achter het bed langs. Uit dit stuk hout wordt daarvoor een smalle reep gezaagd.
Precies breed genoeg voor één spoor, tegen de muur aan geplakt
Rails erop en de eerste werktrein kan een proefrit maken.
Dat is meteen het eerste optreden van mijn nieuwste aanwinst: de 2242, gekocht op de beurs in Houten. Een geel/grijze 2200 ontbrak nog aan het materieelpark, dus ik ben er blij mee
In de tussentijd is het nodige materiaal verzameld voor de aankleding van de Overkant. Het zal duidelijk zijn: hier komen volkstuintjes! Leuk om te maken want je kunt er lekker veel leuke details in kwijt
Enkele onderdelen hebben we gekocht, andere zijn overblijfselen van eerdere projecten.
Hier zijn we aan het schuiven en passen en meten geweest en dit is hoe het allemaal ongeveer moet komen te staan. Op de voorgrond, langs de rand van de tafel komt een pad of veldweg. Waar de aansteker op de rails ligt moet een overpad komen. De railbus staat ook alvast op zijn plek, met wat bankjes op de plek waar het terrasje moet komen.
Nadat de posities van de huisjes en paden zijn afgetekend, kunnen de bomen geplaatst worden.
Waar de autootjes staan komt een parkeerterreintje voor de bezoekers van de snackrailbus en de volkstuinders.
Het stukje in het midden dat bestraat is, moet plek gaan bieden aan een potterie/kwekerijtje, een winkeltje waar potten en planten verkocht worden: het witte hutje.
Al knustelend begint het langzaam vorm te krijgen. Het parkeerterreintje is aangelegd en er is een lichtmast geplaatst en aangesloten.
Leuk natuurlijk, al dat gefröbel, maar er moest ook nog wat gebouwd worden. Om het spoor te beschermen en om comfortabel rechtop in bed te kunnen zitten met kussens tegen de muur, komt er een plaat tegenaan. Die zorgt ervoor dat het spoor deel gaat uitmaken van het hoofdeind van het bed.
Door de plaat iets hoger te monteren onstaat een opstaand randje dat de rails en de treinen beschermt tegen al te opdringerige kussens
Nou, als je dat dan netjes wit schildert...
...en het bed er weer tegenaan schuift, dan zijn bed en spoor netjes geïntegreerd
Treintjes door het hele huis is natuurlijk de droom van elke modelspoorder... Dit komt er een klein beetje bij in de buurt
Er wordt ook verder gewerkt aan de scenery. Het is weer tijd voor strooisel...
...en dat betekent druppelen
Tegelijkertijd wordt het spoor langs het hoofdeind van kurk voorzien.
Work in progress...
Het groene veldje moet dienst gaan doen als zonne- of picknickweide, waar de gasten met iets lekkers uit de snackrailbus kunnen neerstrijken. Dan moeten ze er wel kunnen komen, dus wordt er een paadje aangelegd. Tussen de bomen komt een eenvoudig toilet, dat in vroeger tijden op het
achterterrein van de werkplaats heeft gestaan.
De plaat moest er nog even af om het spoor langs het bed van rijstroomaansluitingen te kunnen voorzien.
Tot slot: de DE-I op proefrit.
Tot zover de vorderingen sinds de vorige update. De werkzaamheden zijn dus hier gestrand...
Ik heb inmiddels een plan uitgedacht om de complete Analoge Speeltuin op een veilige manier los te halen en te vervoeren. Daarvan zal ik in een volgende update verslag doen. Wanneer dat zal zijn durf ik nu nog niet te zeggen... we zijn nu
bijna rond met de aankoop van een nieuw thuis voor mij, mijn geliefde én de treintjes
Wordt vervolgd,
Martijn