Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Waar vroeger een klein beetje werd gedroomd bij ruimschoots rijdende treinen wordt er nu een klein beetje gereden en ruimschoots gedroomd...

Ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
 :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Qua treinen bedoel ik dan natuurlijk hè?! Tsssss...

*** moppert iets over de jeugd van tegenwoordig ***
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hallo Martijn,

Fijn om weer wat te horen van je. Leuk om weer te lezen dat je weer de draad oppakt. Mag misschien niet snel gaan, maar het resultaat telt.

Veel succes.

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hoi Martijn.
Fijn om te lezen dat er weer wat modelbouw plannen zijn maar hoe staat het dan met de andere plannen?
Huis niet meer in de verkoop en vriendin.......? O:-D

Maar natuurlijk verheug ik me weer op jouw geweldige presentatie van nieuwe updates.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hoi AlbertJan,

Geen zorgen, met mij en mijn vriendin gaat het prima :smile: :thumbup:

Alleen het plan om samen een huis te gaan kopen is om verschillende redenen wat uitgesteld (maar niet afgesteld!). In de tussentijd vind ik het gewoon leuk om een beetje te knutselen en in dat kader komt er dus een stuk enkelsporige lijn van een meter of vijf, om de treinen van de Museumclub die in de Analoge Speeltuin huist ergens heen te kunnen laten rijden. Om het in stijl te houden heb ik besloten om het geheel in M-rails aan te leggen. De eerste werkzaamheden zijn inmiddels van start gegaan (de bouw van een brug) en mijn vriendin heeft aangeboden om te helpen met scenerydingetjes :smile:

Groeten,

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Hallo daar!

Al enige tijd ben ik weer af en toe aan de knutsel en ik blijk al aardig wat foto's verzameld te hebben. Genoeg voor meerdere afleveringen, dus tijd voor een update :smile:


Deze foto is gemaakt halverwege de schilderwerkzaamheden aan de kozijnen. De brug en de rails liggen los maar het geeft aan wat de bedoeling ongeveer is.


De schildertroep is opgeruimd en de werkzaamheden kunnen beginnen. Uiteraard moet straks de brug de rails gaan dragen, dus die plank zal eruit moeten.


De camping, compleet met barbeque, komt in het hoekje, daar. Er moet alleen nog wel iets met die strook waar de bus op staat gebeuren...


Nu is het eerst tijd voor, jawel, nog meer sloopwerk. Dit keer is het echter in het kader van nieuwbouw :wink:


Aangezien de plank eruit moet, moet het stukje spoor dat erop ligt het veld ruimen.


Na het verwijderen van ballast en kurk komen de schroeven tevoorschijn waarmee de plank vast zit.


En hop, oude plank eruit...


...en de nieuwe erin.


De nieuwe is een stuk korter omdat hij maar totaan de brug hoeft te lopen.


Daarna is het even puzzelen met kurk om het spoor mooi vlak te krijgen. De Analoge Speeltuin is aangelegd in M-rails en ik was aanvankelijk van plan deze uitbreiding ook in M aan te leggen. Daar ben ik om verschillende redenen op teruggekomen: het wordt toch K-rails. Dat betekent dat er een overgangsrail van M naar K in dit stukje moet komen, en die kent vanzichzelf een flinke helling die gecompenseerd moet worden. Ook moet de brug iets hoger komen te liggen dan wanneer daar M-rail op zou komen.


De overgang van M naar K zal uiteindelijk nog wat dichter bij het station komen te liggen.


Overzichtsplaatje.


Het ligt allemaal nog los, maar dat is dus de bedoeling met de brug :smile:


Uiteraard staat de brug niet op houten palen van de bouwmarkt, dus worden de palen bekleed met een steenmotief.


Om het er goed strak op te krijgen wordt de paal na elke beplakte zijde in de lijmtangen gezet totdat het echt goed vast zit. Het steenmotief wordt zo gewoon om de paal heen gewikkeld, dat scheelt veel passen en meten :wink:


Terwijl de palen drogen kunnen we mooi onze aandacht gaan richten op de driehoek met de camping erop. Die is nu nog los en dus kun je er makkelijk aan werken. Het plan is dat langs het betonpalenhekje een weggetje komt te lopen.


Aangezien je die weg niet zomaar kunt laten eindigen in de afgrond waar de brug overheen komt, gaat-ie de enige andere mogelijke kant op, en dat is het spoor over. Daarvoor moet wél even de zaag erin... maar alleen om het muurtje door te zagen :razz:


Om de weg over het spoor te kunnen leiden moet een stukje van de begroeiing het veld ruimen.


Ook het hek staat in de weg en moet voorzichtig uit het hout worden gewrikt. Desondanks heeft het derde paaltje van links dat niet overleefd. Geeft niet, want het hek wordt korter en dus houden we paaltjes over.


De grens van de begroeiing is aangepast, het hek kan weer geplaatst worden.


Het resultaat: een bochtje waarlangs de weg komt te lopen.


Ondertussen zijn de palen droog en kan het steenmotief omgevouwen worden voor de volgende zijkant.


En dan is het weer wachten... :wink:


Maar: wordt binnenkort vervolgd :smile:


Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Prachtige update Martijn. :thumbup:
Zalig om naar te kijken. :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Moooooi.
Next next next!
:D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Ha die Martijn.
Prachtig om te zien dat er weer de nodige bouw activiteiten plaatsvinden! :thumbup:

Veel succes met alle aanpassingen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Fijn om je knutselwerk weer te kunnen volgen.
Sucsez
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-12-2014: Een brug en een AKI (1))
Ziet er weer leuk uit!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Dank allemaal voor de positieve reacties :smile: :thumbup:

We gaan vrolijk verder:


Verder met de pilaren voor de brug: laatste ronde vouwen en plakken.


En dan kunnen ze op hun plek :smile: (al staat-ie hier nog niet helemaal recht :razz:)


Ondertussen levert mijn geliefde ook een bijdrage: zij gaat de kale strook langs de camping aankleden met een plakweg, strooisel, gras en enkele bomen.


Alles is voor haar nieuw, inclusief het druppelen met water en latex. Ook zo'n plakweg kan een hele uitdaging zijn zonder de juiste aanwijzingen én een proefstukje. Ging allemaal goed :smile: :favorite: :thumbup:


Tussenstand na het strooiselen en begrassen. Zoals bekend moet dat laatste royaal gebeuren. Het overschot moet hier nog weggezogen worden.


Terwijl zij zich met de scenery vermaakt, hou ik me bezig met de techniek. Ik wilde eigenlijk een simpele onbewaakte overweg met Nederlandse andreaskruizen. In de winkel kon ik die echter niet vinden, maar zag ik wel een heuse NS AKI van Busch. Dát is natuurlijk ook wel erg leuk... :smile: Hier ben ik aan het uitvogelen hoe je het ding moet aansluiten.


Hij doet het! :mrgreen:


Uiteraard kan er nog wat aan verfraaid worden. Op de achterkant waren allemaal blote LEDs en draadjes te zien, dus daar moest wat zwarte verf overheen. De grijze paal is uiteindelijk ook zwart geworden.


Deze horen bij een Duitse overweg (waarvan ik de slagboom voor de losweg gebruikt heb) maar de verkeersbordenborden kan ik mooi gebruiken. Die zijn echter veel te plastic-wit, dus met roest- en zilverkleurige verf gaan we daar wat aan doen.


Als je dat een heel klein beetje mengt krijg je mooi verroest metaal (zie ook het golfplaten hutje bij De Veldweg). De voorkant heeft een wet wash (roestkleur) gekregen ter veroudering.


Bij het weggetje zijn bomen geplaatst en het begint al ergens op te lijken :smile:


Gezellig hoor, zo samen knutselen :wink:


Voordat de camping weer op zijn plek kan, moet er ook aan dit hoekje nog wat gebeuren. Ook hier is een stukje betonpalenhek weggehaald om de twee 'wegen' een beetje op elkaar aan te kunnen laten sluiten. Het schroefgat zal niet meer gebruikt worden en verdwijnen onder het asfalt.


Bestrating, strooisel en grasjes erop. Het muurtje aan de linkerkant wordt ook nog aangepakt.


Nu de camping nog niet op zijn plek zit, kan mooi het spoortje tussen het station en de brug aangelegd worden. Uiteraard begint dat met het leggen van kurk.


De gaatjes in het kurk zijn voor de pootjes van de overgangsrail van K naar M-rails. Om het spoor vlak te houden moet het hoge deel van die rail wat verzonken worden.


Spoortje ligt erin! Eén van de redenen om K-rails te gebruiken is omdat je de overweg dan kunt aansturen met een bezetmeldingssectie, wat de meest natuurgetrouwe manier is. Daarom is het stukje M dat er nog in ligt ook wat korter geworden. Zo kon ik de sectie laten beginnen bij het eind van de overgangsrail (K-zijde) in plaats van precies op de overgang van M naar K, wat mogelijk voor problemen zou kunnen zorgen.


Even kijken of het netjes recht ligt allemaal :wink:


Terug naar de camping. Bij de overweg komt een lichtmast.


De lichtmast zal gedeeltelijk omgeven worden door een grote boom (die nu tijdelijk verwijderd is) en krijgt daarom een wet wash met mat NATO groen om 'm er een beetje mossig uit te laten zien.


Aan de andere kant van de plank wacht het muurtje op herstel. Het zal daarbij flink opgehoogd worden, omdat het als keermuur moet gaan dienen voor het heuveltje waar het seinhuis op staat.


Gewoon met grote Zwaluw lucifers. De kop zaag je eraf met een ijzerzaagje, vastplakken met hobbylijm. Dat kan iedereen!


De verkeerbordjes zijn droog en hebben een plek gekregen.


Hier is duidelijk te zien wat de functie van het keermuurtje wordt. De kier tussen het muurtje en het talud van het seinhuis wordt opgevuld als de campingplaat definitief op zijn plek zit.


Eerst gaat nog even de kwast over het muurtje heen :wink:


Testje van de lichtmast, die (natrium)oranje licht geeft. Check.


De volgende uitdaging is hier een overweg aan te leggen...


Die overweg gaan we maken van Modelliermasse. Ik heb dat spul al vaker gebruikt in mijn verslag, maar voor wie het niet kent: het is heel fijn houtpoeder dat samen met water een iets vormt wat lijkt op gips, maar veel zachter en lichter is. Als het eenmaal droog is kun je het op allerlei manieren eenvoudig bewerken.


Nou, dat prut je er dan een beetje op, zo...


...en enig smeer- en kliederwerk later ziet het er dan zo uit :smile:


Bij wijze van experiment heb ik het stukje tussen de rails ook met Modelliermasse gedaan met in het achterhoofd dat het naderhand eenvoudig te bewerken is.


Zolang het volume niet te groot wordt kun je er prima hellinkjes mee maken. Het duurt wel lang voordat het helemaal droog is bij zo'n dikke laag (24 tot 48 uur). Het moet echt droog zijn wil je het kunnen schaven, schuren of snijden.


De Modelliermasse tussen de rails bleek toch niet zo'n goed idee, dus die moest er weer uit...


Ik had namelijk niet gezien dat bij de AKI ook een keurig passend plaatje wordt geleverd compleet met gaatjes voor Märklin puntcontacten, geschikt voor alle typen rails :thumbup:


Even één van de AKI-palen op zijn plek gezet om te kijken hoe het uit gaat pakken. Volgens mij wordt het wel wat :mrgreen:


Wordt vervolgd!

Martijn :cool:


Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Mooie reportage weer Martijn. :thumbup:
En zien er goed uit de NS AKI van Busch op je baan. :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Dag Martijn.

Mooi uitvoerig verslag, waar ik enorm van genoten heb.
Duidelijk in beeld gebracht en becommentarieerd! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Ziet er prachtig uit! Mooie details en kleurkeuze, ook de scenes/foto's zijn heel leuk :thumbup:
Groet Arend
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Hallo Martijn,

Leuke fotoreportage. Ik heb zelf een keer een overweg gemaakt en de rails vol gesmeerd met gips, als deze iets aangedroogd is met een oud wagonnetje erover gereden, hierdoor kon precies de treinen erover rijden. De puko's liet ik zo, ik heb een koperen draad erover getrokken en aangesloten op de puko's. Hierdoor reden de treinen er prima overheen. Is ook een maar een idee.

Ik ben strak benieuwd hoe het geheel wordt. Succes met de verdere bouw ervan.

groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-12-2014: Een brug en een AKI (2))
Hoi Martijn,
leuk verslag met mooie foto's.
Mooi gedaan allemaal.
Je brugpijlers hebben inmiddels navolging gevonden op mijn baan. :thumbup:

vriendelijke groeten,
Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Citaat van: Kawa op woensdag 14 januari 2015, 14:51:03
Je brugpijlers hebben inmiddels navolging gevonden op mijn baan. :thumbup:
Hee wat leuk :smile:

Ziet er goed uit! :thumbup:

Ondertussen heb ik weer wat plaatjes van het vervolg:


Om te beginnen heeft de overweg een basiskleurtje gekregen om te voorkomen dat de witheid van de Modelliermasse door het strooisel e.d. heen te zien is.


Omdat dit een vrij scherp bochtje is om met plakasfalt te leggen, heb ik 'besloten' dat het asfalt bij de overweg ooit opnieuw gelegd is. Dit nieuwere, effen asfalt kan ik gewoon uit een groot vel knippen, zodat ik niet met het "oude weg'-plakasfalt die bocht hoef te maken :wink:


Het asfalt ligt op zijn plek en de AKI-palen kunnen nu definitief op hun plaats gezet worden. De ruim 55 jaar oude 89 028 assisteert hierbij. De eerste paal staat...


...en de tweede ook :smile:


Nou moet de boel nog aangesloten worden en dat is best even puzzelen. De hele schakeling had ik op de eettafel al aan elkaar gehangen en getest, en daarna heb ik opgeschreven hoe de boel in elkaar steekt. Het bovenste blokje is de knipperschakeling die bij de AKI zit, het onderste is één van de bezetmeldings-relais van de voormalige keerlus. Geschakeld door de 16V~ lichtspanning en het contact dat de wielen op de rails maken, kan ik met het relaisje de overweg aansturen.


Volgende stap, en dat is even geleden: solderen!


Hier zit de hele boel eronder.


Het werkt! Als er geen trein in de sectie is, knipperen de gele lampen van de overweg. Te snel helaas, maar dat zit 'm in de bijgeleverde schakeling. Ze knipperen met dezelfde frequentie als de rode lampen, maar daar is denk ik weinig aan te doen.


Zodra er een trein de sectie in rijdt, gaan de rode lampen knipperen (met de juiste frequentie). Geluid zit er echter niet bij :wink:


Doorkijkje :smile:


Goed, de overweg zelf is nu klaar en de volgende stap is het ballasten van het stukje spoor tussen het station en de brug.


Faller 170751 Gleisschotter is mooi spul en prettig om mee te werken. Het is niet op een zacht materiaal als kurk oid gebaseerd maar het is een beetje steen-achtig. Met een theelepeltje 'stort' je de ballast en met een droge kwast kun je het in model brengen.


Direct na het druppelen met eerst water (met een beetje afwasmiddel) en daarna verdunde latex worden de grasjes aangebracht. Een beetje in ruime mate, want niet alles zal vast blijven zitten.


Om er niet een al te natte bende van te maken doe ik eerst één zijkant...


...daarna de ballast tussen de rails en als laatste de andere zijkant.


Een heggetje om het af te schermen aan de tafelrand, wat grasjes en het resultaat mag er zijn :smile:


Om er beter bij te kunnen heb ik twee van de drie grote bomen tijdelijk verwijderd.


Het spoor de brug op, gezien vanaf het station.


Een verhoging in de ballast links en rechts van het spoor geeft een realistisch effect. K-rails leent zich hier bijzonder goed voor :smile:


De campinggasten hebben alleen oog voor de barbeque... :razz:


De grote bomen zijn weer op hun plek gezet.


En daarmee is de van de oude hoofdtafel afgezaagde camping netjes geïntegreerd in het deel van de tafel dat behouden is gebleven. De camping ligt precies op dezelfde plek, alleen ongeveer 15 centimeter lager dan voorheen.


Jullie hadden natuurlijk al gezien dat er nog een stukje gedaan moet worden...


Er wordt een paadje aangelegd naar de relaiskast van de overweg.


De helling is zo steil dat strooiselen en druppelen niet gaat werken: het strooisel rolt dan gewoon van de helling af. Daarom is het strooisel hier vastgeplakt op een laagje hobbylijm. Als dat droog is, kan er alsnog wat verdunde latex op gedruppeld worden om de grasjes mee vast te zetten.


De anderte kant van het paadje wordt ook voorzien en daarmee is dit hoekje klaar :biggrin:


Wat nog wel moet gebeuren, is het verder opvullen van de kier tussen de plaat waar de camping op ligt en de rest van de tafel.


Die storten we gewoon vol met strooisel :wink: De schroef moet ook nog even weggewerkt worden.


Uiteraard gaan ook hier wat grasjes erop. Wat kleurverschil met de oude scenery is moeilijk te voorkomen omdat dat er al enkele jaren ligt en dan toch wat kleur verliest.


Het steunwandje van luciferhoutjes bewijst zijn nut en zo is er een nette aansluiting tussen de twee delen ontstaan.

Daarmee is dit deelprojectje afgerond! :biggrin: :thumbup:

Tijd voor wat plaatjes van het resultaat:











Op een ochtend kort daarna scheen de zon door de woonkamer vanaf de andere kant op het station. Daar had ik nog geen foto's van gemaakt, dus die doe ik er als bonus even bij :wink:












De brug is nog niet klaar en het spoor gaat nog nergens heen, dus...

Wordt vervolgd!

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Beproeft aanstuurconcept gebruikt zie ik. :D
Wordt al een mooi hoekje zo.

Mvg Robin
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Hallo Martijn,
Schitterend, erg mooi gedaan met veel oog voor detail.
Weer mooie dingen gezien die ik ook ga proberen toe te passen.
Hele mooie foto's, dat is vast ook een hobby van je.
En oh ja, op advies van andere forumleden heb ik de middelste brugpijler onder het boogviaduct bij mijn baan verwijderd, ziet er dan inderdaad realistischer uit...😄.
Groet,
Paul.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Dag Martijn.

Prachtig stukje scenery geworden! :thumbup:
Modelbouw op de vierkante centimeter.

Ik vraag mij af: is het gras statisch aangebracht?

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Op zo'n klein stukje baan en dan dit presteren,
is hoge school perfect gedaan Martijn. :thumbup:
En heb je de latex ook verdund?

Grt Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Geweldig gedaan
zeker die een na laatste foto van de 2275 ziet er echt uit

ga zo door dit is een genot om naar te kijken

Gr Ed
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Ha die Martijn.
Dit is weer een prachtig stukje modelspoorbouw en het lijkt er op dat alles wat verdwenen is langzamerhand weer tevoorschijn komt!? :P
Natuurlijk blijf je lekker bezig maar van volledige afbraak en verkopen huis is voorlopig even helemaal geen sprake?

Veel plezier en succes met dit prachtige stukje "tussendoor" bouw! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Citaat van: Hero op woensdag 14 januari 2015, 22:43:27
Beproeft aanstuurconcept gebruikt zie ik. :D
Beproefd én realistisch :smile:

Citaat van: Kawa op donderdag 15 januari 2015, 07:25:39
Hele mooie foto's, dat is vast ook een hobby van je.
Klopt!

Citaat van: Kawa op donderdag 15 januari 2015, 07:25:39
En oh ja, op advies van andere forumleden heb ik de middelste brugpijler onder het boogviaduct bij mijn baan verwijderd, ziet er dan inderdaad realistischer uit...😄.
Goed idee, een boogbrug is immers juist bedoeld om dat stuk zonder extra steun te overbruggen :wink:

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 15 januari 2015, 08:30:48
Ik vraag mij af: is het gras statisch aangebracht?
Nope. De ondergrond van strooisel is met verdunde latex bedruppeld en daarna strooi ik het gras er overheen, gewoon door een plukje tussen twee vingers te nemen. Het dwarrelt dan naar beneden en omdat de ondergrond onregelmatig is, gaan de sprietjes verschillende kanten op staan als ze landen. Af en toe valt er een wat dikker plukje, maar dat geeft niet. Dat maakt het alleen maar realistischer. Ik probeer immers niet een gazon of voetbalveld aan te leggen... :wink:

Voor de volledigheid: de plukken lang gras zet ik vast met een 'omgekeerde druppeltechniek'. Normaal laat je water (met wat afwasmiddel) de weg door het strooisel banen voor de verdunde latex, dan de latex en dan het (korte) gras. Bij lang gras doe ik het min of meer andersom. Nadat het strooisel gedruppeld is en de korte grasjes erop zitten, plaats ik plukjes of losse sprietjes lang gras. Dan gaan er een paar druppels verdunde latex op, die in dat lange gras blijven hangen. Daarna een paar druppels water om de latex uit en naar beneden te laten vloeien. Het is daarbij niet erg als je de latex nog ziet zitten, het droogt immers transparant op. Maar 't zit dan wél vast :razz:

Citaat van: F.J.S. op donderdag 15 januari 2015, 09:00:12
En heb je de latex ook verdund?
Ja, ik gebruik latex van Heki, omdat die van Busch helaas niet meer te krijgen is, maar ik vind 'm iets te dik. Die van Busch hoefde niet verdund te worden.

Citaat van: eddyflame op donderdag 15 januari 2015, 10:41:39
zeker die een na laatste foto van de 2275 ziet er echt uit
Het zonlicht en de lucht zijn echt, net als de boom op de achtergrond van de laatste foto. Je kijkt daar door het raam van de kamer naar buiten :smile:

Citaat van: AlbertJan op donderdag 15 januari 2015, 11:01:34
Natuurlijk blijf je lekker bezig maar van volledige afbraak en verkopen huis is voorlopig even helemaal geen sprake?
Dit is puur omdat ik het leuk vind om te doen en het is zo kleinschalig dat het geen probleem vormt als er verhuisd moet gaan worden. Een kamer die helemaal gevuld is met een vaste modelbaan is dat wel... Aangezien de kamer nu slaapkamer is, gaat dat echter niet meer gebeuren... :wink:

Martijn


Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Hoi Martijn,

Man man, het ziet er echt fantastisch mooi uit allemaal. Kan niet anders zeggen :!:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Dag Martijn.

Bedankt voor de uitvoerige uitleg t.a.v. het begrassen  :thumbup:
Eerdaags de latex-vinger methode maar eens uitproberen
en dan mag de vliegenmepper in de kast blijven liggen ...

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Heerlijk update weer met veel foto's dus veel kijk plezier. :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 15 januari 2015, 18:27:17
Eerdaags de latex-vinger methode maar eens uitproberen
en dan mag de vliegenmepper in de kast blijven liggen ...

Het lijkt me dat de vliegenmeppermethode (ken hem niet maar ik kan me er wel wat bij voorstellen :wink:) meer geschikt is voor grotere oppervlakken, grasveldjes en gazonnetjes. De vingersmethode is meer voor het aankleden van bermen, het toevoegen van onkruid aan ballast tussen de sporen etcetera.

Succes!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Dank je Martijn!

Je hebt daar mooi aangegeven welke methode per situatie toegepast wordt. :thumbup:
Topic ombouwen vliegenmepper: Klik Bzzzzt :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Citaat van: Acido op woensdag 14 januari 2015, 22:37:12


De brug is nog niet klaar en het spoor gaat nog nergens heen, dus...

Wordt vervolgd!
hallo martijn,
ik vind dat u een mooie baan had met veel mooie nederlandse treinen. ik ben benieuwd wanneer het vervolg komt.
ik dacht trouwens bij het zien van de bovenstaande foto dat u die in het 1:1 spoor had gefotografeerd. ik had gelijk iets van hoe kan dat want de 2275 staat in amersfoort en is van de SHD dacht ik. maar die ziet er lang niet zo mooi uit. kort daarna realiseerde ik me dat het gewoon een foto vanaf de modelbaan was ;) . zeer mooi gedaan en ben benieuwd waar het spoor naartoe gaat lijden.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Prachtig. Veel geleerd waarvoor dank
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Hoi Martijn,

Wat een prachtige reportage heb je weer gemaakt.  :thumbup:

Dat hoekje ziet er weer perfect uit, grote klasse! Dat ziet er inderdaad uit als een hele puzzel je AKI's. Ik zag op 1 van de foto's dat je van die mooie kabelhouders hebt. Waar heb je die vandaan Martijn? Ik wil ze ook gaan gebruiken.

ik zie graag weer je volgende reportage(s)

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Kon het niet laten dit hele topic weer eens door te lezen (genoeg leesvoer voor heel wat uurtjes) :). Ben wel benieuwd of er inmiddels weer wat nieuws te melden is sinds januari :p...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Excuus voor de lange afwezigheid...

Ik ben er nog en de baan is er ook nog maar de werkzaamheden liggen al wel geruime tijd stil. Dat heeft enerzijds te maken met tijdgebrek, anderzijds met dat de verhuisplannen nu vrij serieus beginnen te worden, in die zin dat er druk gezocht wordt naar een leuk stekkie voor mij, mijn lief en uiteraard ook mijn treintjes.

Ik heb echter nog wel wat fotomateriaal dat ik nog niet geplaatst heb. Ik zal proberen binnenkort wat tijd vrij te maken voor een update.

Groets,

Martijn :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Ha die Martijn.
Leuk om weer eens iets van jou te horen en ook mooi dat de verhuisplannen nu serieus gaan worden! :thumbup:
Wij zijn met de verkoop gestopt en gaan ons nu beraden op een doorstart en bouw nieuwe boerderij en schuren voor ons paardenbedrijf.

Veel succes en alvast fijne feestdagen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Hoi Martijn,

mooie vorderingen, leuk verslag.

Wim
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-01-2015: Een brug en een AKI (3))
Laat maar komen Martijn.
Jou verslagen zijn een lust om te lezen.

Groetjes,

Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2016: De Overkant)
Hallo allemaal :smile:

Zoals eerder beloofd heb ik nog een setje foto's voor een laatste update. De verhuisplannen nemen dusdanig serieuze vormen aan dat er de laatste maanden niet veel meer gebeurd is. Maar: in wat zeer waarschijnlijk het nieuwe huis wordt is een prachtige zolder waar absoluut een nieuwe baan gebouwd gaat worden. Sterker nog: de Analoge Speeltuin, het laatste stuk van de oorspronkelijke baan dat nog bestaat, ga ik in zijn geheel meenemen. Dat zal het startpunt worden voor de nieuwe baan, de uitvalsbasis van de werktreinen en zo... :smile:

Maar eerst: een verslag van de laatste werkzaamheden in het huidige huis. We waren gebleven bij een brug die nog nergens heen ging. Daar gaan we wat aan doen:


Dit is een driehoekig stuk afvalhout waar je normaal gesproken niet zo makkelijk iets mee kunt. In dit geval bleek het echter prima geschikt om "De Overkant" van te maken. Eerst even aftekenen...


...en dan op maat gezaagd.


Dit is uiteraard niet het eindpunt (daarover later meer). Het spoor maakt hier een bocht van 90 graden om straks zijn weg langs de andere muur te vervolgen.


Overzichtsplaatje met op de voorgrond de bomen van de camping.


Uiteraard komt er ook scenery aan de overkant. Dit zijn voorbereidingen daarvoor.


Ook mijn vriendin hielp mee; dit huisje heeft zij in elkaar gezet...


...en aangekleed :smile:


:idea: Tip: het is lastig om dit soort onderdeeltjes in het interieur te plaatsen. Neem daarvoor een stukje doorzichtig plastic (wat je normaal voor ruiten gebruikt) en lijm daar het hele spulletje op. Als de lijm droog is zet je het geheel in één keer op zijn plaats in het huisje.


Ook hier het onvermijdelijke kurk als ondergrond voor de rails en de scenery :wink:


Nu er een bruggenhoofd aan de overkant is, kan de brug zelf vastgezet worden op zijn pijlers.


Even checken of alles netjes recht ligt, in lijn met spoor 1 van het station.


De 2417 had de eer om als eerste op eigen kracht de brug te berijden.


Na die geslaagde proefrit werden er profielmeetritten gehouden. Past precies :mrgreen: Rijtuigen als dit zullen er nooit komen te rijden, maar als dit past, weet je dat de rest er ook wel langs kan. Inclusief de DE-I, die ongeveer net zo lang is als deze Bm.


Het spoor is op een verhoginkje gelegd en van een klein zijspootje voorzien. Het is de bedoeling dat een oude bijwagen van een railbus daar komt te staan, omgebouwd tot snackbar/kiosk. Dat is echter een project op zich wat voorlopig nog even op de todo-list staat :wink:.


Zoals gezegd is dit niet het eindpunt, dat was gepland in de rechterhoek van de kamer. Daarvoor moeten we wel achter het bed langs. Uit dit stuk hout wordt daarvoor een smalle reep gezaagd.


Precies breed genoeg voor één spoor, tegen de muur aan geplakt :wink:


Rails erop en de eerste werktrein kan een proefrit maken.


Dat is meteen het eerste optreden van mijn nieuwste aanwinst: de 2242, gekocht op de beurs in Houten. Een geel/grijze 2200 ontbrak nog aan het materieelpark, dus ik ben er blij mee :smile:


In de tussentijd is het nodige materiaal verzameld voor de aankleding van de Overkant. Het zal duidelijk zijn: hier komen volkstuintjes! Leuk om te maken want je kunt er lekker veel leuke details in kwijt :smile: Enkele onderdelen hebben we gekocht, andere zijn overblijfselen van eerdere projecten.
Hier zijn we aan het schuiven en passen en meten geweest en dit is hoe het allemaal ongeveer moet komen te staan. Op de voorgrond, langs de rand van de tafel komt een pad of veldweg. Waar de aansteker op de rails ligt moet een overpad komen. De railbus staat ook alvast op zijn plek, met wat bankjes op de plek waar het terrasje moet komen.


Nadat de posities van de huisjes en paden zijn afgetekend, kunnen de bomen geplaatst worden.


Waar de autootjes staan komt een parkeerterreintje voor de bezoekers van de snackrailbus en de volkstuinders.


Het stukje in het midden dat bestraat is, moet plek gaan bieden aan een potterie/kwekerijtje, een winkeltje waar potten en planten verkocht worden: het witte hutje.


Al knustelend begint het langzaam vorm te krijgen. Het parkeerterreintje is aangelegd en er is een lichtmast geplaatst en aangesloten.


Leuk natuurlijk, al dat gefröbel, maar er moest ook nog wat gebouwd worden. Om het spoor te beschermen en om comfortabel rechtop in bed te kunnen zitten met kussens tegen de muur, komt er een plaat tegenaan. Die zorgt ervoor dat het spoor deel gaat uitmaken van het hoofdeind van het bed.


Door de plaat iets hoger te monteren onstaat een opstaand randje dat de rails en de treinen beschermt tegen al te opdringerige kussens :razz:


Nou, als je dat dan netjes wit schildert...


...en het bed er weer tegenaan schuift, dan zijn bed en spoor netjes geïntegreerd :wink:


Treintjes door het hele huis is natuurlijk de droom van elke modelspoorder... Dit komt er een klein beetje bij in de buurt :biggrin:


Er wordt ook verder gewerkt aan de scenery. Het is weer tijd voor strooisel...


...en dat betekent druppelen :wink:


Tegelijkertijd wordt het spoor langs het hoofdeind van kurk voorzien.


Work in progress...


Het groene veldje moet dienst gaan doen als zonne- of picknickweide, waar de gasten met iets lekkers uit de snackrailbus kunnen neerstrijken. Dan moeten ze er wel kunnen komen, dus wordt er een paadje aangelegd. Tussen de bomen komt een eenvoudig toilet, dat in vroeger tijden op het achterterrein van de werkplaats heeft gestaan.


De plaat moest er nog even af om het spoor langs het bed van rijstroomaansluitingen te kunnen voorzien.


Tot slot: de DE-I op proefrit.


Tot zover de vorderingen sinds de vorige update. De werkzaamheden zijn dus hier gestrand...

Ik heb inmiddels een plan uitgedacht om de complete Analoge Speeltuin op een veilige manier los te halen en te vervoeren. Daarvan zal ik in een volgende update verslag doen. Wanneer dat zal zijn durf ik nu nog niet te zeggen... we zijn nu bijna rond met de aankoop van een nieuw thuis voor mij, mijn geliefde én de treintjes :smile:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Martijn,

Wat een leuke update heb je weer geschreven.
Mooie foto van de brug om te kijken of alles recht liep. :thumbup:
De trein boven die rijd boven je bed is prachtig en ik zal het hier ook voostellen denk dat ik weinig kans heb maar met jouw foto's erbij misschien een kleine kans. ;)
Leuk om te lezen dat je verhuis plannen nu lekker vlot gaan succes ermee en hopelijk kun je ons snel de foto's van je zolder laten zien. :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Ha die Martijn.
Wat enorm leuk om zo toch weer wat updates te kunnen bewonderen! :thumbup:
Ook mooi om te lezen dat de aankoop nieuwe woning bijna rond is.

Veel succes met de aankoop nieuwe woning en hopelijk dan ook weer updates van het vervolg.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Wat een leuke update weer, Martijn. Goed te lezen dat je nog steeds bezig bent met de hobby.

Groet,

Tom
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Dag Martijn.

Een enorme update van een klein stukje 'modelbaan' (mag dit zo heten?).
Bijzonder leuk om te zien hoe je de ruimte creëert, benut en aankleed :thumbup:
En erg fijn dat je dit alles met jouw vriendin kunt delen en samendoen!
Dij de laatste foto moet ik wel aan Guus Meeuwis denken: kedeng kedeng ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Inderdaad leuk weer een update van je te lezen.
Dit is toch wel de ultieme hobbykamer.

Citaat van: Acido op zondag 14 februari 2016, 01:18:59

:idea: Tip: het is lastig om dit soort onderdeeltjes in het interieur te plaatsen. Neem daarvoor een stukje doorzichtig plastic (wat je normaal voor ruiten gebruikt) en lijm daar het hele spulletje op. Als de lijm droog is zet je het geheel in één keer op zijn plaats in het huisje.

Deze top tip vind ik tiptop :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
martijn,
prachtige update. hoe jij dingen maakt en (kleine) problemen oplost, fantastisch. je hebt een prachtig materieel park, die 2242 vind ik heel mooi. veel plezier ermee. succes met de verhuizing en ik ben toch eigenlijk stiekem wel een beetje benieuwd naar de plannen voor de baan op de zolder in de toekomst :P .
ik zie wel dat je een klein beetje achterloopt, we leven inmiddels al in 2016  :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Dank weer voor de complimenten! :smile: :thumbup:

@ marklintim: er zijn nog geen plannen op het moment. Het enige wat vast staat is dat de huidige Analoge Speeltuin er een plekje in zal krijgen. Maar: het is een zolder met de trap in het midden, dus waarschijnlijk gaat het iets worden dat helemaal rondom loopt :wink:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Hoi Martijn,

Weer een leuke update, die laat zien dat je toch niet veel ruimte nodig hebt om met je hobby bezig te zijn.
Heb je al wel een plan bedacht voor je nieuwe baan?

Groetjes,

Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2015: De Overkant)
Prachtige vorderingen Martijn. Heb met veel plezier gekeken naar de laatste updates van je baan(tje). :arrow: :thumbup: :thumbup: