Ik zal nog even een foto maken van de wissels 'in volle glorie', maar eerst even een update!
Hallo allemaal,
Ondanks dat het railplan nog niet honderd procent uitgekristalliseerd is, is de bouw van de nieuwe baan begonnen
Ondertussen wordt er ook verder gewerkt aan de inrichting en aankleding van de zolder, zoals het monteren van verlichting boven het bureau.
Het is de bedoeling om als eerste de plaat te monteren die achter de bank komt. Daarvan is duidelijk hoe hij moet komen en wat de maten zijn, dus ondanks de verkenningen op het gebied van wisselstraten kan deze plaat alvast gemonteerd worden. Eerst nog even wat elektraknutsel.
Er moest een stopcontact vervangen worden en een elektra-aftakking gemaakt worden, onder andere om de Analoge Speeltuin straks van stroom te kunnen voorzien. Dat gaan we later aanleggen, dus voor nu beperk ik me even tot het pijpje dat achter de plank langs moet.
Boven de bank komen boekenplanken. Nu we toch bezig zijn in die hoek (en daarvoor de bank opzij is geschoven) nemen we dat meteen even mee
Dit balkje is officieel het allereerste onderdeel van de nieuwe modelbaan dat geplaatst is
Plaat erop en pootjes eronder: het eerste stukje tafel is klaar.
Het is zodanig ontworpen dat achter de bank en onder het blad nog plaats is voor een aantal verhuisdozen.
De bank staat weer op zijn plek. Links en rechts zullen er sporen achter vandaan gaan piepen. De bovenkant blijft gewoon open dus de bank hoeft niet van zijn plek als daar een keer iets mis gaat. Hij blijft overigens wel verplaatsbaar, anders kun je namelijk niet meer bij de dozen die erachter staan...
Leesvoer
Bovenop de achterplaat van de bank ligt een aluminium U-profiel waarmee ik die rand later ga afwerken.
Dit is een testje om te zien of ik de no-go zones (zie
vorige update) juist heb ingeschat. Dat blijkt gelukkig het geval
Hier liggen de nieuwe meegebogen wissels even op hun toekomstige plek om een idee te krijgen. Volgens mij is dat straks best een leuk gezicht als de treinen bijna letterlijk onder je neus door rijden als je op de bank zit
Omdat je onmogelijk vanaf een 2D tekening helemaal kunt inschatten hoe het plan uit gaat pakken moet er soms even creatief gemeten worden. Dit is om een idee te krijgen van de hoeveelheid ruimte die overblijft voor de bedieningsplek van de Analoge Speeltuin (die hier schuil gaat onder de houten plaat rechts in beeld).
Op de voorgrond is te zien dat er best een hoekje van het trapgat gemist kan worden. Niet alleen de zijlijn komt daar te lopen, ook twee van de schaduwstationsporen gaan straks langs de 'binnenkant' van de paal lopen. Daarmee komt voldoende ruimte beschikbaar achter de elektriciteitspijp - als je het hout wat tegen de muur opgesteld staat even wegdenkt.
Omdat het erg lastig blijft om in te schatten hoe het uitkomt als het emplacementje eenmaal op de juiste hoogte bevestigd is, besloot ik het ding gewoon maar eens op poten te zetten. Daarvoor gaat eerst de onderste beschermplaat eraf.
Daarna kan het geheel van poten voorzien worden. Een permanente (deze) en twee die waarschijnlijk tijdelijk zullen zijn.
De voorste poot in beeld komt midden in de bocht in het schaduwstation te staan, da's niet handig. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op ga lossen. Misschien met een draadeind als ondersteuning, dat neemt al veel minder ruimte in.
De achterste poot wordt vervangen door een bevestiging aan de muur.
En hop, het hele gevaarte rechtop gezet. Twee diagonale latjes doen wonderen voor de stabiliteit.
Dan kan de bovenkant eraf en kunnen de paaltjes waar deze op rustte verwijder worden. Tadaah
Met de Speeltuin op zijn plek heb ik opnieuw de hulpmeetlatten erbij gehaald. Nu die beschermplaten eraf zijn neemt het stuk baan een stuk minder ruimte in, omdat het aan de linkerkant taps toeloopt. Achter het aluminium profiel kun je nu comfortabel staan en er past zelfs nog een stoeltje of krukje.
De rolmaat geeft aan hoeveel ruimte ik nodig denk te hebben voor de zes schaduwstationsporen die buiten de paal van de trapballustrade om gaan lopen. Duidelijk is te zien dat die poot van de Speeltuin daar niet bepaald gelukkig staat.
Een ander vraagstuk dat ik nog moet oplossen is hoe ik de schaduwstationsporen ga aanleggen die onder de Speeltuin door komen te lopen.
Verder werd meteen duidelijk dat het bedieningspaneel, dat gemonteerd zat bij het gele plaatje met schakelaars ("The Yellow Panel"), naar links verplaatst moet worden. Dat wordt nog een klusje op zich want er moet een hoop bedrading verlengd en verlegd worden.
Zonder stroom gaat er echter helemaal niks gebeuren in het Analoge hoekje, dus gaan we eerst verder met het aanleggen van elektra. Altijd leuk, creatief met potjes, pijpjes, mofjes, knietjes en beugeltjes
Enige uren (en een avondmaaltijd) later... Het begint al aardig op te schieten. Ik ben al helemaal om de schoorsteen heen en heb nog een dubbele schakelaar, een wandcontactdoos en een spoitje te gaan.
Nou zo dus. Van de dubbele schakelaar schakelt de linkerkant het spotje en de rechterkant de wandcontactdoos. Daar komen de voedingen voor de Analoge Speeltuin op. Het potje heeft nog een extra vrije uitgang voor als ik de elektra verder door moet trekken voor de voeding van de hoofdbaan. Ook alle lasdopjes in het potje hebben nog een gaatje vrij. Regeren is vooruitzien
En zo staat er ineens een modelbaantje
Ik moet 'm nog vastzetten aan de muur en de nieuwe elektrapijpen behandelen met muurverf. Het neerzetten van dit ding levert meteen een hele reeks nieuwe uitdagingen op, waarvan ik er al een aantal al genoemd heb. De volgende stap is... eens even rustig nadenken over wat de volgende stap wordt
Soms moet je gewoon even gaan zitten en kijken. Visualiseren en broeden... En dan komt er altijd wel een plan uit!
Kortom: wordt vervolgd
Martijn