Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

De baan van een geluidsman /ook hier zijn de prachtige forumwagons in dienst genomen

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

jeroen62 en 68 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 Rail Force One filmpje.
 @citaat Misschien niet aan gedacht Adriaan, maar als die wissel(s) een meter (of meer) uit het zicht ligt/liggen... kan je er moeilijk boven hangen om de wisseltongen te zien...  >:-D
Re: De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 Rail Force One filmpje.
Klopt, maar op een wat grotere baan zijn de lantaarntjes toch duidelijker.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op dinsdag 12 mei 2026, 16:05:28ik snap dat dit eigenlijk niet op een NL baan hoort, maar ga je ze niet missen als je even snel de stand van een wissel wil zien (desnoods ter controle of dat wat je op je beeldscherm ziet overeen komt met de werkelijkheid)?
Hoi Hans,

Nee ik ga ze niet missen, ik had de leds nog niet aangesloten dus het waren zwarte vierkantjes voor mij  :)
Ook laat ik koploper zijn werk doen en ga er vanuit dat de wissels altijd schakelen.

Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 12 mei 2026, 19:35:34@citaat Kijken hoe de wissel staat :P Kan je toch zien aan de wisseltongen?
Dat ligt aan wel een beetje aan de grote van de baan Adriaan  :)
Forum Moderator

Citaat van: hermanvk op dinsdag 12 mei 2026, 20:11:24@citaat Misschien niet aan gedacht Adriaan, maar als die wissel(s) een meter (of meer) uit het zicht ligt/liggen... kan je er moeilijk boven hangen om de wisseltongen te zien...  >:-D
Bij een wat grotere baan is dan zeker lastig Herman, ik vertrouw volledig op de software en de wisselaandrijvingen.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 12 mei 2026, 20:27:52Klopt, maar op een wat grotere baan zijn de lantaarntjes toch duidelijker.
Als alles volledig automatisch gaat moet je er gewoon op vertrouwen dat de soft en hardware zijn werk doen Hans.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk gelezen hebben heb ik mijn wissellantaarns van de baan gehaald en heb die zojuist aangeboden hier op het forum Wissellantaarn

Ben nu druk bezig met het samenstellen van die setjes ( heb er best veel ).

Zaterdag ga ik naar Houten en kan ik ze natuurlijk voor je meenemen, dat scheelt weer verzendkosten  :)

Verdere communicatie via PB.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Helaas Peter, ik heb voor een andere oplossing gekozen.
Moet alleen nog 'even' geplaatst worden.

Henk
Forum Moderator

@citaat
Geen probleem Henk  :)
Ondertussen is de helft al van eigenaar gewisseld :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Indrukwekkende loc, Peter  :thumbup:
Tja, en die wissellantaarns.....als ze je storen; weg ermee !
Tis jouw baan !

Grtz Tony
Forum Moderator

Het is zeker een indrukwekkende loc Tony  :favorite:
Hij is ondertussen geijkt en rijd mee in de dienstregeling, er hangt nog niets aan de haak op dit moment.

De wissellantaarns stoorde me op zich niet maar op een Nederlandse baan horen ze niet thuis en daar had ik in eerste instantie niet bij stil gegstaan.
En zo kwamen ze op de todo lijst lijst en nu kan ik ze daar vanaf strepen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dan moet je de C rails ook verwijderen Peter, dat hoort ook niet op een Nederlandse baan. :P :D
Forum Moderator

@citaat
Martin, er is iets mis met je toetsenbord  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman / Toch een machinist af fabriek op de bok.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Dirk-Jan scheef kort geleden dit:
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 08 mei 2026, 17:18:01:o) En als je er een machinist in zet moet de huidtint een beetje oranje achtig worden en met blond/grijzig haar.
Dan lijkt ie op die snuiter in de Air Force One. :D

Ik dacht al dat ik toen een machinist in de loc had gezien en beloofde dat ik hier een foto van zou maken, gisteren kwam de loc op het maaiveld en stond ik klaar met de camera.

Er zit dus vanaf de fabriek al een machinist in  :)
Ik reed blijkbaar achteruit want de machinist zat in de achterste cabine, ik heb gelijk de loc omgedraaid  :D

In koploper heb ik ingesteld dat de cabine verlichting na 3 seconden gaat branden als de loc in het station gestopt is, deze gaat weer uit als hij de opdracht krijgt om weer te gaan rijden.
Dit soort instelling maken het geheel wel af.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Mooi gedetailleerd (geprint) achterwandje in de cabine :thumbup:.

Groeten,
Wico
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2026, 09:10:59Er zit dus vanaf de fabriek al een machinist in  :)
Ik reed blijkbaar achteruit want de machinist zat in de achterste cabine, ik heb gelijk de loc omgedraaid  :D

OEPS!!   8o  8o

Ik zou de rest van je loks ook maar even nakijken, misschien komen er nog meer verrassingen boven water.  B)  B)

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2026, 09:10:59In koploper heb ik ingesteld dat de cabine verlichting na 3 seconden gaat branden als de loc in het station gestopt is, deze gaat weer uit als hij de opdracht krijgt om weer te gaan rijden.

dit zijn inderdaad de instellingen die het leuk maken.
Lang geleden had ik een proefbaantje met Koploper en daar had ik drie loks met geluid op rijden.
Als de lok het stationsspoor op reed een hoorn of toeter laten gaan.
Als de lok stil stond motor geluid uit en binnenverlichting aan.
En bij vertrek het riedeltje in omgekeerde volgorde.
Ik kon daar heel veel van genieten.

Henk
 :) Peter, dat soort instellingen maken het inderdaad wel af, best wel realistisch zo.
En inderdaad een mooi achterwandje zit erin. :thumbup:
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Wico op zaterdag 16 mei 2026, 09:19:11Peter,

Mooi gedetailleerd (geprint) achterwandje in de cabine :thumbup:.

Groeten,
Wico
Het was mij eerlijk gezegd ook niet opgevallen, pas met deze foto werd het mij ook duidelijk  :)
En zoals jij zegt mooi gedetailleerde achterwand, die jongens van Sudexpress maken er wel werk van  :thumbup:

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 16 mei 2026, 10:12:27
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2026, 09:10:59Er zit dus vanaf de fabriek al een machinist in  :)

OEPS!!  8o  8o

Ik zou de rest van je loks ook maar even nakijken, misschien komen er nog meer verrassingen boven water.  B)  B)

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2026, 09:10:59In koploper heb ik ingesteld dat de cabine verlichting na 3 seconden gaat branden als de loc in het station gestopt is, deze gaat weer uit als hij de opdracht krijgt om weer te gaan rijden.

dit zijn inderdaad de instellingen die het leuk maken.
Lang geleden had ik een proefbaantje met Koploper en daar had ik drie loks met geluid op rijden.
Als de lok het stationsspoor op reed een hoorn of toeter laten gaan.
Als de lok stil stond motor geluid uit en binnenverlichting aan.
En bij vertrek het riedeltje in omgekeerde volgorde.
Ik kon daar heel veel van genieten.

Henk
De loc nog even goed bekeken Henk, maar er is mij niets extra's opgevallen  :)

Koploper is een prachtig programma waar je helemaal los kunt gaan met dit soort dingen  :favorite:
Net nog een loc ingesteld als hij op het station komt en gestopt is, dan wordt er lucht afgeblazen en net voordat hij weer gaat rijden hoor je een conducteurs-fluit zodat de reizigers moeten rennen om deze trein te halen  :D

Dit soort acties zijn geweldig, hier kan ik erg van genieten.

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 16 mei 2026, 11:36:49:) Peter, dat soort instellingen maken het inderdaad wel af, best wel realistisch zo.
En inderdaad een mooi achterwandje zit erin. :thumbup:
Klopt als een bus Dirk-Jan ( die instellingen ) :)
Het achterwandje is prachtig gedaan, maar de door jou voorgestelde persoon zit toch niet op de bok  >:-D

Vandaag twee prachtige forumwagons opgehaald met de bijhorende certificaten, ik denk dat jullie wel weten hoe deze eruit zien  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Over wissellantarens gesproken, sporadisch kwamen ze voor in Nederland. Alleen is het op jouw baan natuurlijk niet sporadisch.
Wat we nog wel steeds kennen is de rouwbrief wat gemakshalve ook onder wissellantaarn verstaan wordt.
Forum Moderator

Hoi Freek,

In het moderne treinbedrijf ben ik ze nog niet tegen gekomen, toch leerde ik net tijdens het zoeken naar wissellantaarns in combinatie met rouwbrief dat er wel een aantal in Nederland hebben gestaan en waarschijnlijk vinden we nog wel terug in het spoorwegmuseum  :)

Over een rouwbrief heb ik niets terug kunnen vinden en dat zegt mij ook eerlijk gezegd niets.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 mei 2026, 09:23:58Over een rouwbrief heb ik niets terug kunnen vinden en dat zegt mij ook eerlijk gezegd niets.

Hier te vinden wat dat is Peter! ;)
Forum Moderator

Dankjewel Thierry  :thumbup: :thumbup:

Nooit geweten dat deze seinpalen zo heten  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
En dan is er ook nog een sein wat "blaadje" genoemd werd. Dat is die met een rood kruis. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat die nog bij de Zaanstraat staan.
Forum Moderator

Hoi Freek,

Wat weet jij toch veel op dit gebied  :thumbup: :thumbup:
Er gaan op mijn baan diverse seinen komen en die liggen al op voorraad  :)
Voor nu nog te vroeg om ze te plaatsen, maar in koploper staan en werken ze al  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Nou veel weten ............... och je onthoud wel wat na 40,5 jaar NS en ja ik heb daar wel wat "hoeken" gezien dat dan wel. Maar ik ging wel de mist in met dat die "blaadjes" er mogelijk nog zouden staan  :oops:

Nu even waar ze voor dienden. Een aantal wissels op de Zaanstraat waren draad getrokken vanuit Post T. Kortom als je van het handwissel gedeelte naar het draad getrokken gedeelte ging had je toestemming van Post T nodig die dan veilig gaf middels het "blaadje" uiteraard na de ingestelde rijweg. 

De "blaadjes" staan er niet meer, die zijn verdwenen toen de Zaanlijn via Sloterdijk kwam te liggen en ook het sporenplan op de Zaanstraat gewijzigd werd.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 19 mei 2026, 17:02:24Er gaan op mijn baan diverse seinen komen en die liggen al op voorraad  :)
Voor nu nog te vroeg om ze te plaatsen, maar in koploper staan en werken ze al  :favorite:

Dus jij hebt nu een kast vol knipperende seinen?  :confused:  :confused:
Bijzonder hoor.  :-)

Henk
Re: De baan van een geluidsman /
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman /
Hallo allemaal,

Citaat van: Freek op dinsdag 19 mei 2026, 21:45:24Nou veel weten ............... och je onthoud wel wat na 40,5 jaar NS en ja ik heb daar wel wat "hoeken" gezien dat dan wel. Maar ik ging wel de mist in met dat die "blaadjes" er mogelijk nog zouden staan  :oops:

Nu even waar ze voor dienden. Een aantal wissels op de Zaanstraat waren draad getrokken vanuit Post T. Kortom als je van het handwissel gedeelte naar het draad getrokken gedeelte ging had je toestemming van Post T nodig die dan veilig gaf middels het "blaadje" uiteraard na de ingestelde rijweg. 

De "blaadjes" staan er niet meer, die zijn verdwenen toen de Zaanlijn via Sloterdijk kwam te liggen en ook het sporenplan op de Zaanstraat gewijzigd werd.

Hoi Freek,
Leuk om te lezen hoe dat een tijd terug in zijn werk ging  :thumbup: :thumbup:
Ik was laatst in een VL post, het gaat er nu allemaal anders aan toe maar er komt heel wat bij kijken om alle treinen goed door het land te laten rijden.

Citaat van: Trainhenk op woensdag 20 mei 2026, 10:12:49
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 19 mei 2026, 17:02:24Er gaan op mijn baan diverse seinen komen en die liggen al op voorraad  :)

Dus jij hebt nu een kast vol knipperende seinen?  :confused:  :confused:
Bijzonder hoor.  :-)

Henk
Hoi Henk,
Goed lezen ( maar in koploper staan er werken ze al )  >:-D
Het zou wat zijn als de seinen on-bedraad al ligt gaven, dan had ik goed in handen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman /ook hier zijn de prachtige forumwagons in dienst genomen
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman /ook hier zijn de prachtige forumwagons in dienst genomen
Hallo allemaal,

Ook hier zijn de prachtige forumwagons binnen gekomen, ik had ze al bijna een week in huis maar nog geen tijd gehad om ze uit het doosje te halen  8o

Ondertussen heb ik ze vandaag op de baan geplaatst en rijden al heerlijk mee met de dienstregeling  :favorite:

Fijne pinsterdagen allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Dat ziet er goed uit, mooie aanwinsten!

Groeten,
Wico
Dat zijn mooie aanwinsten Peter.

Luc
Gefeliciteerd Peter met de aanwinst en ik moet zeggen dat het met die loc een mooie combinatie is.
Mooi trio, Peter  :thumbup:
Maar het zó druk hebben, dat je in een hele week geen tijd hebt om die wagens uit het doosje te peuteren ?
Dat gaat wat worden, als je je op de scenery gaat storten  ;)

Grtz Tony  O:-D
 @citaat

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan helemaal nergens anders meer aan toe komt O:-D. Je bent gewaarschuwd!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Wico op vrijdag 22 mei 2026, 14:03:00Peter,

Dat ziet er goed uit, mooie aanwinsten!

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Ik ben het helemaal met je eens, de ontwerp afdeling van het forum hebben hun uiterste best gedaan om deze prachtige wagon te ontwerpen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: lucdiels op vrijdag 22 mei 2026, 15:47:28Dat zijn mooie aanwinsten Peter.

Luc
Dankjewel Luc, dit type wagon had ik nog niet in mijn collectie dus ben er super blij mee  :)

Citaat van: Freek op vrijdag 22 mei 2026, 17:31:04Gefeliciteerd Peter met de aanwinst en ik moet zeggen dat het met die loc een mooie combinatie is.
Dat was een toevalstreffer Freek, deze loc had 5 zuurflessenwagons aan de haak en daar was ik op uitgekeken.
Loc stond even naast het spoor te wachten op een andere inzet, toen deze wagons eindelijk uit het doosje mochten was de keus snel gemaakt  :)
Als je goed kijkt zie je dat de verlichting van de loc aan de verkeerde kant brand, ik moest de rijrichting in koploper nog veranderen en was eigenlijk te snel met deze foto.

Citaat van: Tony op zaterdag 23 mei 2026, 19:54:58Mooi trio, Peter  :thumbup:
Maar het zó druk hebben, dat je in een hele week geen tijd hebt om die wagens uit het doosje te peuteren ?
Dat gaat wat worden, als je je op de scenery gaat storten  ;)

Grtz Tony  O:-D

Keuzes Tony keuzes  :)
Ik kom soms wel een week of langer niet op zolder, natuurlijk moet je er zin in hebben en ook de energie is belangrijk.
Soms als ik uit mijn werk naar huis rijd denk ik zo ff naar zolder, maar na het douchen en omkleden is regelmatig mijn  :idea: uit.
Scenery, wat is dat  :P

Citaat van: Wico op zaterdag 23 mei 2026, 20:11:11@citaat

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan helemaal nergens anders meer aan toe komt O:-D. Je bent gewaarschuwd!

Groeten,
Wico
Dank voor de waarschuwing Wico, ik begin er maar niet aan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
De wagons zien er mooi uit en een ware aanwinst geniet ervan. :thumbup:
Mvgr,

Theo.
Forum Moderator

Hoi Theo,

Leuk weer eens een reactie van jou kant te lezen  :)

Ja het zijn prachtige wagons geworden, een leuke korte sleep hoort er natuurlijk ook bij op de baan.

Op dit moment vermijd ik de zolder I.v.m. het warme weer, maar het kriebelt wel om de treinen weer lekker te laten rijden.
Een airco zou een oplossing zijn maar waar laat je zo'n ding  en ik moet Saskia overtuigen  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Meteen airco aan leggen in het hele huis.
De airco is hier de bedte investering geweest, zowel living als de kamers boven uitgerust. Zoiets proberen te verkopen aan de wederhelft is nooit een slecht idee, dubbele win win situatie  :P
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 30 mei 2026, 10:38:48Een airco zou een oplossing zijn maar waar laat je zo'n ding  en ik moet Saskia overtuigen  >:-D
Toevallig kwam het hier toevallig te pas over wel of niet een airco te hebben, en misschien de moeite waard om te overwegen:
Er had iemand vorig jaar een airco professioneel geïnstalleerd, en ze heeft die dit jaar (je we hebben hier net een hete week achter de rug - airco waardig, zullen we maar zeggen) niet meer gebruikt, want de elektriciteitsrekening van vorig jaar had genoeg trauma achter gelaten...   🤔
Alleen dragen die airco's wel weer bij aan het opwarmen van de aarde. (En een belasting op het "overvolle" net)
 @citaat
Meestal laat je airco draaien als het te warm is en dus veel zon. De zonnepanelen zorgen dan voor de elektriciteit voor de airco. Dus geen belasting van het net, integendeel er wordt minder zonne-energie op het net gezet wat dus voor ontlasting zorgt. Kwestie van evenwichtig gebruik van de verschillende systemen. En dan heb je nog de thuisbatterij die de pieken opvangt zowel in verbruik als naar het net steken.

Luc
 @citaat

En als je een airco hebt die zowel kan verwarmen als koelen heb je in principe geen centrale verwarming meer nodig en dus kun je van het gas af.
Daarnaast heb ik begrepen dat deze airco's goedkoper in aanschaf zijn dan een warmtepomp.

Henk