Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman / Intermodellbau 2026 Dortmund, kleine impressie.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Schienenbus2012, Colablik (+ 1 verborgen) en 266 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman / Ga ik dan toch Zwitsers rijden.
Peter even ter verduidelijking, uiteraard was Plan K en N van NS maar het beperkte zich niet tot binnenlands verkeer, en zoals ik al opmerkte, ze zijn destijds in Zwitserland gesignaleerd. Plan V bleef uiteraard wel in Nederland.
Zoals al opgemerkt, je wil niet weten wat voor goederen mat hier komt met als eigenaar een ander land. Kijfhoek is een leuke plek om eens te kijken wat er in de shuttles zit.
Kortom terecht dat je je dus niet druk maakt om een wagen waarvan SBB de eigenaar is. Mocht je een Italiaan of Oostenrijker tegenkomen dan is dat ook gerechtvaardigd.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Hoi Freek,

Bedankt voor je informatie  :thumbup: :thumbup:
Zo worden we allemaal weer een stukje wijzer  :)

Op de kijkhoek ben ik zo'n jaar geleden geweest met een collega, erg indrukwekkend terrein waar toen de RFO 9000 stadler stond die grote indruk op mij maakte ( nog een paar dagen en dan naar de Intermodellbau toch nog eens bij de stand van Sudexpress kijken ) die heeft die loc recent uitgeleverd.
Of toch wachten op de Marklin versie?

Mooi dat de wagons heel Europa doorrijden en er makkelijk gecombineerd kan worden dat maakt het zoeken naar actueel materiaal weer makkelijker.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Freek op maandag 13 april 2026, 11:55:23Peter even ter verduidelijking, uiteraard was Plan K en N van NS maar het beperkte zich niet tot binnenlands verkeer, en zoals ik al opmerkte, ze zijn destijds in Zwitserland gesignaleerd. Plan V bleef uiteraard wel in Nederland.
Zoals al opgemerkt, je wil niet weten wat voor goederen mat hier komt met als eigenaar een ander land. Kijfhoek is een leuke plek om eens te kijken wat er in de shuttles zit.
Kortom terecht dat je je dus niet druk maakt om een wagen waarvan SBB de eigenaar is. Mocht je een Italiaan of Oostenrijker tegenkomen dan is dat ook gerechtvaardigd.

Ik vraag me dan wel eens af: hebben de eigenaars van die goederenwagons nog enig idee waar alles rondrijdt :O ?
Theoretisch zal alles best in geavanceerde computersystemen worden bijgehouden, maar toch...
Datzelfde vraag ik me af bij (zee)containers die de hele wereld over reizen.

als er maar een "v" voor op staat

Zeecontainers worden dat pas als de containers van de vrachtwagen/trein/ opstelterrein zijn gehaald.
Dan zitten ze vast op de boot, met stalen vergrendeling.
De wagons/opleggers zijn van andere eigenaren dan de containers die ermee vervoert worden.

De wagon van Peter is bij de SBB in het wagenpark opgenomen.
Dat neemt niet weg dat goederenvervoer internationaal blijft en de wagon/ oplegger, van verschillende maatschappijen kunnen zijn.
Daarom blijft het goederenvervoer een best interessant item.
En combineren is dus haast eerder regel dan uitzondering  :D
 @citaat zelfs met baanverkeer... een trekker heeft een oplegger van een andere firma aanhangen, waarop dan weer een container van een derde firma (om over de inhoud maar te zwijgen :lol:)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat & @citaat @citaat
dat zal allemaal best en is me ook bekend maar geeft geen antwoord op hetgeen ik mij afvroeg ;) .
 @citaat
Ik kreeg dit antwoord:
Companies track containers through a combination of unique identifiers, digital systems, and sensors that provide real-time visibility across the supply chain.  Every container has a unique ISO alphanumeric code (e.g., ABCD1234567) that acts as a primary identifier, scanned at key waypoints like ports, gates, and terminals to update location data in centralized Container Fleet/Asset Management Systems and Terminal Operating Systems (TOS).

Ook nog dit:
 Vesselfinder
't Is maar een half antwoord, maar het geeft een idee...

Het lijkt een beetje op flight tracker, waarmee je kan zien waar een vliegtuig zich bevindt.
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 13 april 2026, 21:58:15Zeecontainers worden dat pas als de containers van de vrachtwagen/trein/ opstelterrein zijn gehaald.
Dan zitten ze vast op de boot, met stalen vergrendeling.
De wagons/opleggers zijn van andere eigenaren dan de containers die ermee vervoert worden.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken Hans? Ik snap het weer eens niet denk :O

Wagons hebben een verplicht UIC nummer van 12 cijfers.
Dit wordt ook wel EVN genoemd.
In ieder geval is dat het systeem waar ze ook de wagons mee kunnen volgen.
Of de containers ook zoiets hebben weet ik niet, vervoer geen containers :D
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 14 april 2026, 13:08:27Of de containers ook zoiets hebben weet ik niet
Jazeker hebben container een nummer. Hier een duidelijk beschrijving van de gebruikelijke nummering en markeringen op een container
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 14 april 2026, 13:08:27Wagons hebben een verplicht UIC nummer van 12 cijfers.
Dit wordt ook wel EVN genoemd.

Bij personen rijtuigen kennen we het RIC kenmerk, bij goederenwagens is dat een RIV kenmerk. Dus Peter als je dat in de smiezen houdt .........
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hans ( Hanzi), Hans ( V 200.0 ), Herman, Adriaan, Ermin en Freek, bedankt voor jullie input  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo leren we iedere keer weer leuke weetjes  :)

Hier is het weekend begonnen en staat er morgen een bezoek aan de Intermodellbau op het programma, lekker ons vergapen aan het nieuwste op modelspoor gebied.
Natuurlijk gaan we ook voor een broodje met worst  :favorite: en op de terugweg even een schnitzel eten  :)

Wat er zeker op het programma staat is een bezoekje aan Sudexpress, als ik er aan denk zal ik wat foto's maken voor de thuisblijvers.

Gaan er morgen nog meer mensen die kant op?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 16 april 2026, 17:30:38er is het weekend begonnen en staat er morgen een bezoek aan de Intermodellbau op het programma, lekker ons vergapen aan het nieuwste op modelspoor gebied.
Natuurlijk gaan we ook voor een broodje met worst  :favorite: en op de terugweg even een schnitzel eten  :)

Wat er zeker op het programma staat is een bezoekje aan Sudexpress, als ik er aan denk zal ik wat foto's maken voor de thuisblijvers.

als ik er aan denk???
Niet vergeten die foto's!
Plaats ergens op je telefoonscherm de naam "Trainhenk" dan vergeet je geen foto's te maken.
Als je weer terug bent mag je de naam weer weghalen.

In ieder geval veel plezier in Dortmund.
Ik kan niet want mijn kleinzoon is dit weekend jarig.

Henk

Helaas kan ik morgen die kant niet op.
Moet mijn werk doen,  en zal dat voor twee weken laten zien.
Daarna begint voor mij wellicht een mooie uitdaging.
Forum Moderator

@citaat @citaat

Ik ga mijn best doen om eraan te denken Henk, jammer dat je er zelf niet heen kunt maar een verjaardag van je kleinzoon kun en mag je natuurlijk niet overslaan.
De beurs is t/m zondag dus er is nog een mogelijkheid om zelf die kant uit te gaan.

@citaat
Ik ben wel benieuwd naar die uitdaging en wat je laat zien Hans.

Om 6 uur vertrekken we naar Dortmund, zin in  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Re: De baan van een geluidsman / Intermodellbau 2026 Dortmund, kleine impressie.
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman / Intermodellbau 2026 Dortmund, kleine impressie.
Hallo allemaal,

Ook dit jaar weer naar de Intermodellbau in Dortmund geweest, normaal gesproken gaan we met 3 man die kant op maar Aad ( onze maat  :) ) was dit jaar verhinderd.
Om 6 uur zijn Sander en ik vertrokken en zonder problemen stonden we rond 8:30 voor de deur.

Zoals ieder jaar is er een hoop te zien en heb ik ( als ik er aan dacht  :) ) wat foto's gemaakt.
We kwamen deze vrachtwagens tegen met een kleine modelbaan erop.

Voor Martin een aantal brandweer auto's op de gevoelige plaat vastgelegd.

Op naar de treinen :)
De foto's spreken voor zich en waar nodig zal ik er een stukje tekst bij zetten.

Hier leuke elektronica om de baan levendiger te maken.

Forum Moderator

Erg mooie bruggen van Hack.

Dit komt uit een 3D printer  :favorite:

Deze baan heeft een werkende sluis en varende boot  :favorite:

Forum Moderator

Deze wagon staat ondertussen op mijn verlanglijstje  :)

De Marklin Stadler 9000

Forum Moderator

Het had niet veel gescheeld of deze roze Class77 was meegegaan naar Duurstede, helaas heeft deze nooit in Nederland gereden  :(

Helaas nog weinig vorderingen van de ICNG.

Forum Moderator

Een prachtig interieur van REE.

Voor de liefhebbers van de 1300  :)

En toen stond ik bij Sudexpress voor de stand en heb een leuk gesprek gehad met een medewerker van de fabriek.
Ik heb mijn zorgen geuit over de spare parts o.a. ASB en slepers ( onderdelen die redelijk snel kunnen slijten ) en dat die niet op de website te vinden waren.
Ook de levering hiervan komt vanuit Portugal volgens een eerdere mail wissel.

Gelukkig was er ligt aan het eind van de tunnel, in Duitsland zit ook een distributie kanaal van Sudexpress en die leveren ook spare parts  :thumbup: :thumbup:
Hiervan heb ik een kaartje gekregen.
Op mijn vraag of er ook verkoop op de beurs was kwam een positief antwoord, helaas gewoon voor de adviesprijs.
Daarop heb ik besloten om de loc hier in Nederland bij een winkelier te kopen, dan verdient die er ook nog wat aan en is het voor eventuele garantie ook weer makkelijker.

Voor Saskia onderstaand plaatje gemaakt, die heeft wel iets met Sisi.

Nog een Chocomel wagon voor weinig  :?

Hierna zijn we weer huiswaard gereden en onderweg lekker een....

gegeten.

Tot zover mijn verslag van een geslaagde dag, ik hoop dat jullie het kunnen waarderen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dankjewel voor de leuke foto's, zo hebben ook een beetje kunnen meegenieten.
Uwe laatste aanwinsten zag er heel lekker uit !
 :) Peter, zo te lezen en te zien hebben jullie een leuke dag gehad met veel mooi treinenspul. B)
Ik zie erg veel leuke en mooie items, jammer dat ik er niet kon zijn, druk met mijn andere hobby; werken. :o) :|
Bedankt voor het plaatsen. O:-D  :thumbup:
Peter,

Dank voor je uitgebreid verslag van je beursbezoek. Leuk om de beurs vanuit jouw perspectief te zien
Op donderdag was het erg druk. Maar goed om te zien dat aantal leveranciers terug zijn als bv Sommerfeld.

Aan servies te zijn was de stop op de terugreis niet in Herten.
Dat moet een leuke dag zijn geweest Peter :)
De fictieve baan met sprookjes herken ik qua concept: De grote kleine treinencompetitie team geel als ik het goed heb. Ook met een klok en knuffelwolf. Ze waren er alleen gelijk uit...
Hele mooie plaatjes verder, is het geld nog een beetje in de zak gebleven?  :D