Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - Het is nog geen Sinterklaas, maar daar is hij dan.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 447 448 [449] 450 451 ... 484   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - Het is nog geen Sinterklaas, maar daar is hij dan.  (gelezen 5380666 keer)

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22400 Gepost op: woensdag 02 juni 2021, 20:05:08 »

Hallo allemaal,

Vandaag lag er een enveloppe in de brievenbus met de 3 bestelde mp3 players.

Het eerste deel is dus binnen, nu is het wachten op de bestelde sd kaarten die erin geplaatst moeten worden.
Zover ik weet zijn deze nog steeds niet in Nederland aangekomen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22401 Gepost op: zaterdag 05 juni 2021, 18:23:09 »

Hallo allemaal,

Net eens gekeken bij Tante A waar mijn sd kaartjes blijven, als het goed is zijn ze in Nederland aangekomen en dan zouden ze aankomende week toch wel in de brievenbus moeten liggen.

Vandaag was een mooie dag geweest om te gaan testen, de temperatuur op zolder was goed te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22402 Gepost op: zaterdag 05 juni 2021, 18:32:34 »

 @citaat Ik had ze ook besteld en inmiddels al een week binnen. Soms wil de douane het wel eens wat langer vast houden of nog erger de boel terug sturen.

Ik had 2 maanden geleden een doosje onbeschilderde Preiser figuren besteld in Canada, na veel heen weer gemaild kreeg ik mijn geld terug.
Krijg ik van de week bericht dat ze het bestelde weer terug hebben ontvangen.
Als het nu iets bijzonders was geweest dan ok, maar een doosje onbeschilderde Preiser figuren is toch niet echt iets wat in Nederland de volksgezondheid schade kan berokkenen.

Denk dat we momenteel te maken hebben met te ijverige douane ambtenaren.  :)
Gelogd
Met vriendelijke groet.
Tom (iTom)

DR5000 | Rocoline | iTrain | Rosoft | DCCNext

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22403 Gepost op: zondag 06 juni 2021, 12:33:03 »

 @citaat

Hoi Tom en alle anderen.

Je kunt er je klok niet op gelijk zetten.
Ik hoop dat de douane het snel doorstuurt zodat ik wat testen kan gaan doen.

Ik zag dat er op de print van de player een kanaal als luidspreker aansluiting op zit.

Ik hoop wel dat de mini-jack aansluiting stereo is?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22404 Gepost op: woensdag 09 juni 2021, 19:38:20 »

 @citaat

Hoi Ben en alle anderen,

Ik snap de vraag stelling Ben  :) natuurlijk zou ik graag treinen zien rijden en het moment waarop dat gaat gebeuren komt steeds dichterbij.

Omdat het een redelijke baan is komt er nogal wat bedrading en degelijke aan te pas en dat doe ik met de nodige ( extra ) aandacht.
Dat het niet snel gaat neem ik voor lief, ik heb een drukke baan waarbij ik iedere dag zo rond 6 uur van huis ga en ik nooit weet wanneer ik thuis kom, om een voorbeeld te geven maandag was het na 19:00 uur, dinsdag na 21:30 en vandaag lekker op tijd thuis 18:00 uur.

Je zult begrijpen dat het bouwen bij mij vooral in het weekend plaatsvind en alleen als ik er zin in heb.

Nu ben ik lid van een kleine gezellige modelspoorclub en daar wordt wel gereden en kan ik mijn hart hier ophalen.

Ook help ik nog 2 mensen met het bouwen van hun baan, kortom ik kom tijd te kort  :D


Het getut met de mp3 spelers en audio installatie hoort voor mij bij de hobby, zo kan ik dingen lekker afwisselen.
Ik hoop dat de kaartjes van de week in de bus vallen zodat ik hiermee aan de slag kan ( hoef ik niet op de warme zolder te doen ).

Dat jij het rijden al mist begrijp ik, ik ben nog steeds in shock dat jou mooie baan nu in de kliko ligt  :-(


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2021, 19:52:53 door Degeluidsman »
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22405 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 09:59:16 »

 @citaat

Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22406 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 10:27:46 »

hoi,

Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Er zijn meer factoren die meespelen hoeveel treintjes je tegelijk kan aansturen. Naast de centrale en de gebruikte protocollen. Je loopt mogelijk een keer tegen de limieten aan van de gebruikte protocollen. DCC, Motorola en MFX / M4. Mogelijk is daar ook weer verschillen in als die protocollen wel of niet gelijktijdig in gebruik zijn. Is ook de rest van de configuratie een factor. Bijvoorbeeld de computer is zo'n factor. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld een EEE-pc het niet zo fijn vindt als je een baan hebt met 7 tegelijk rijden treintjes in combinatie met een IB. Overgestapt op een zwaardere laptop en de boel draaide als een zonnetje. Het is een interessant iets. Peter heeft met zo'n grote met de computer gestuurde baan de kans dat hij tegen bepaalde limieten aan gaat lopen. Dat kan een leuk uitzoekwerk zijn.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22407 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 13:45:12 »

 @citaat

Mijn bron heet Wim Ros.daarna gechecked bij wijlen Marco van der Toorn, antwoord: klopt, een van de zaken waarmee je kunt spelen zijn de herhalingsinstructies voor lokdecoders, maar dat vereist samenwerking tussen de programmeurs van de programma's en de programmeurs van de centrales en dat is een grote uitdaging.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22408 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 09:01:25 »

Hallo allemaal,

Even een algemene reactie of de vragen / opmerkingen van Ben, Anne en Ronald.

Ik had een tijd geleden gelezen dat je niet een onbeperkt aantal treinen tegelijk kan laten rijden, de data die verstuurd wordt heeft zo zijn beperkingen.

Ik heb in het verleden veel problemen met MFX gehad en ook vrienden van mij met een redelijk grote baan hadden hier last van.
Daarom heb ik het MFX protocol uitgeschakeld en stuur mijn treinen alleen aan met Motorola en DCC, hierdoor belast ik de data stroom al een stuk minder.

Het liefste zou ik alleen DCC gebruiken maar gelukkig rijden Marklin treinen ook op Motorola vandaar dat ik deze protocollen aan heb staan.

Buiten de treinen om worden de wissel opdrachten en straks mijn draaischijf via DCC aangestuurd.

Hoeveel treinen er straks tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden moet ik in de praktijk gaan uitproberen.
Maar als het er rond de 15 zijn lijkt mij dat prima.

Veel treinbewegingen zullen in het schaduwstation plaatsvinden op het maaiveld verwacht ik zo'n 6 treinen tegelijkertijd te hebben rijden.
4 treinen in de spiralen? dan kunnen er 5 opschuiven in het schaduwstation.

Bovenstaande lijkt mij voldoende maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.

Mijn configuratie bestaat uit:

Esu ECoS ( interne booster wordt niet gebruikt )
Esu boosters ( 5 stuks )
Rosoft S88 via loconet
Rosoft WDD wisseldecoder ( DCC en losse voeding )
Grote pc met meerdere monitoren.

De bekabeling is DIK voor elkaar al zeg ik het zelf  :D

En tot slot wordt de baan aangestuurd door koploper.


Mvg,

Peter Degeluidsman

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22409 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 09:45:10 »

Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2021, 11:02:21 door flyerman »
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22410 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 10:05:57 »

 @citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22411 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01 »

Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan “troubles” want zie er maar eens bij te komen..
Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2021, 00:55:08 door Barry1972 »
Gelogd

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22412 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 09:47:04 »

Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22413 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 11:07:00 »

Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22414 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 17:27:58 »

Hallo allemaal,


Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
Op mijn baan zullen vooral de goederen treinen doorrijden en staat het personen vervoer een tijdje aan het perron.
De hoeveelheid treinen die het maaiveld op mogen rijden is makkelijk in te stellen in koploper dus het is een kwestie van de juiste balans vinden.



@citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald
Voor mijn gevoel is bij iedere baan maatwerk vereist, het aantal treinen en beschikbare rails moet in balans zijn, in het schaduwstation zijn de meeste blokken bezet en schuift er steeds een trein door naar voren.



Hoeveel treinen tegelijk rijden hangt natuurlijk van de type baan af. Zijn het alleen voorbij razende treinen, zitten er meervoudige tracties bij en/of dubbele treinstellen, zijn er functiedecoders in stuurstanden of rijtuigen in het spel en zijn er ook kleine lokjes die langzaam op een neer pendelen. Het communiceert allemaal tegelijk en je verbaast hoe snel je aan de limit kunt zitten.

Gr, Ben.
Er zijn treinen die getrokken worden door 4 locomotieven en ze hebben ieder een eigen adres, voor koploper is het een trein maar in werkelijkheid zijn het er dus meer.

Ook heb ik functiedecoders in gebruik dus de data die verstuurd wordt is best groot.

Er is maar een manier om er achter te komen en dat is testen  :)



Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan “troubles” want zie er maar eens bij te komen..
Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
Dat herken ik niet, ik heb een tijd gereden met een koppeling tussen beiden spiralen en het geluid was goed te doen, er ligt wel isolatie onder de rails dat scheelt ook een hoop.

Wissels worden alleen bij het binnen rijden bedient, de rest wordt open gereden.



Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Vast wel  :D



Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
Ik gebruik voor mijn wissels de standaard Marklin aandrijvingen, maar pas deze gelijk aan als ze uit de verpakking komen, op mijn oude baan heb ik ooit een slecht werkende gehad en daarna ( afkloppen ) nog nooit problemen gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2021, 17:31:55 door Degeluidsman »
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22415 Gepost op: zondag 13 juni 2021, 00:45:34 »

Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Heb je daar toestemming voor nodig dan? 😅😊

Heb gewoon zelf geen goede ervaringen met een schaduw station en digitaal rijden. (Mijn eigen ervaring ik kraak wat Peter doet niet af, maar zo mooi doe ik het zelf niet na ! )
Stroomafname/ contact is daar soms gewoon wat minder en het is moeilijk om de rails schoon te houden.
Een slechte wissel is niet meer bereikbaar om te vervangen.
Ontsporing door een wissel die net niet overslaat en dat de wagons dan net allemaal op een opgestelde trein ernaast kletteren en die ook nog even meeneemt enz..

Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik te weinig ruimte tussen de verschillende verdiepingen heb gemaakt in het verleden, dus ik ben gewoon niet zo goed hierin, des te meer respect voor wat Peter neerzet  :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22416 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 06:08:03 »

 @citaat

Hoi Barry en alle anderen,

Als ik het goed lees rij jij analoog?
Zelf heb ik de overstap naar digitaal gemaakt toen het virus weer de kop op stak  :)

Schone rails en een goede stroomvoorziening is erg belangrijk, en natuurlijk heb ik ook een aantal plekken waar je minder goed bij kunt komen.

De onderlinge hoogte tussen de verdiepingen is niet mega groot, maar ik heb ook te maken met 2 schuine daken waardoor het oppervlak van het maaiveld in het geding kwam.

Peter Oosterom heeft voor mij het baanontwerp gemaakt en zo konden we precies zien hoe het in de ruimte zou passen ( en ja de ruimte is altijd te klein  :) )

Om zo bedrijfszeker te rijden heb ik alle uitgaande wissels niet voorzien van aandrijvingen, deze worden open gereden en de veertjes zijn uit de wissels gehaald zodat je het tikken van de wisseltong niet hoort.

Bedankt voor je complimenten, ik begreep wel dat je mijn baan niet afkraakt maar dat het gewoon voor jou niet de oplossing is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: maandag 14 juni 2021, 06:12:00 door Degeluidsman »
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22417 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 10:35:53 »

Het probleem van wissels die open gereden worden is dat wanneer het ergens fout gaat, bv trein rijdt te ver door, en je moet de trein terugduwen dat dat niet gaat.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22418 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 11:21:07 »

Wel als je, zoals Peter, de veertjes eruit haalt. Het wissel blijft dan liggen in de laatst bereden stand.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22419 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 12:14:40 »

@citaat vaak wel en meestal gaat t goed, maar soms ook in een ongedefinieerde middenstand...
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22420 Gepost op: dinsdag 15 juni 2021, 05:58:43 »

Hoi Martin, Laurent en alle anderen.

Het lijkt mij toch dat de wisseltong bij het open rijden helemaal tegen de zijkant van de spoorstaaf gedrukt wordt anders passen de wielen er toch niet tussendoor.

@ Martin, kun jij onderbouwen waardoor dit niet zou gebeuren en hij in een ongedefinieerde middenstand kot te staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Nielzie

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22421 Gepost op: dinsdag 15 juni 2021, 07:25:07 »

Goedemorgen Peter,

Geen Martin, maar misschien wel een antwoord. De wielen op de asjes staan niet altijd zo strak afgesteld tussen de spoorstaven, daar zit dus wat ruimte verschil tussen.
Dus de wisseltong hoeft daardoor dus niet perse altijd in de perfecte open stand te worden gedrukt.
Of door wat vuil tussen de wisseltong en railstaaf kan deze soms ook niet helemaal perfect open blijven staan.

Het gaat goed tijdens het open rijden, de terugweg kan dan net een probleem geven.
Kan.. niet gezegd dat het gebeurd.

M.vr.gr.,

Niels
Gelogd

eddyflame

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi
    • the corner group
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22422 Gepost op: dinsdag 15 juni 2021, 07:46:20 »

hallo Peter

ik heb ook een van een paar wissels de veertjes er uit gehaald
meestal gaat het goed, maar soms halverwege loop het toch mis

oorzaak weet ik niet maardan ontspoort hij in ene terwijl het daarvoor vele keren goeding met dezelfde trein

kan niet zeggen waardoor het komt

Gr Ed
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22423 Gepost op: dinsdag 15 juni 2021, 09:17:36 »

Wat ik bedoel Peter is dat wanneer er een trein, voor wat voor reden dan ook, teruggezet moet worden wanneer deze over een opengereden wissel is gereden, dat dit niet gaat lukken omdat de tong mogelijk verkeerd staat. Waardoor het lastig wordt, zeker bij weinig ruimte, om alles weer goed te zetten.

Ik zelf heb 4 schaduwstations met elk 6 sporen, dus 4 x 5 uitrij wissels. Op elke wissel zit een aandrijving. Kost inderdaad extra, maar op een grote baan is dat eigenlijk te verwaarlozen gezien de totale kosten. (Mijn idee).
Zeker omdat ik mijn wisseldecoders zelf bouw. Kosten praktisch niets.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22424 Gepost op: woensdag 16 juni 2021, 06:38:23 »

Hallo allemaal,


Goedemorgen Peter,

Geen Martin, maar misschien wel een antwoord. De wielen op de asjes staan niet altijd zo strak afgesteld tussen de spoorstaven, daar zit dus wat ruimte verschil tussen.
Dus de wisseltong hoeft daardoor dus niet perse altijd in de perfecte open stand te worden gedrukt.
Of door wat vuil tussen de wisseltong en railstaaf kan deze soms ook niet helemaal perfect open blijven staan.

Het gaat goed tijdens het open rijden, de terugweg kan dan net een probleem geven.
Kan.. niet gezegd dat het gebeurd.

M.vr.gr.,

Niels
Hoi Niels,

Zo had ik het nog niet bekeken  :)
Mijn schaduwstations zijn al klaar en de wissels liggen er aangepast in, ik heb al test gereden met alleen de schaduwstations ( verbindings rails tussen de spiralen ) en toen gelukkig geen problemen gehad.

Nu heb ik mijn blokken gemaakt met altijd 2 railzen  als stop melder dus doorrijden zal niet zo snel gebeuren.



Het zal vaak goed gaan en een enkele keer niet, bij een ontsporing bijvoorbeeld.
Hoi Ben,

Ik kan al niet meer terug, dat gedeelte is klaar.



hallo Peter

ik heb ook een van een paar wissels de veertjes er uit gehaald
meestal gaat het goed, maar soms halverwege loop het toch mis

oorzaak weet ik niet maardan ontspoort hij in ene terwijl het daarvoor vele keren goeding met dezelfde trein

kan niet zeggen waardoor het komt

Gr Ed
Hoi Ed,

Je zou toch verwachten dat de trein niet ontspoort door de losliggende wisseltong, dat zou in mijn theorie alleen kunnen gebeuren als de trein achteruit rijd.
We gaan het zien.



Wat ik bedoel Peter is dat wanneer er een trein, voor wat voor reden dan ook, teruggezet moet worden wanneer deze over een opengereden wissel is gereden, dat dit niet gaat lukken omdat de tong mogelijk verkeerd staat. Waardoor het lastig wordt, zeker bij weinig ruimte, om alles weer goed te zetten.

Ik zelf heb 4 schaduwstations met elk 6 sporen, dus 4 x 5 uitrij wissels. Op elke wissel zit een aandrijving. Kost inderdaad extra, maar op een grote baan is dat eigenlijk te verwaarlozen gezien de totale kosten. (Mijn idee).
Zeker omdat ik mijn wisseldecoders zelf bouw. Kosten praktisch niets.
Hoi Martin,

Ik heb het niet uit kostenbesparing gedaan, het ging mij meer om de vaak besproken betrouwbaarheid van de Marklin aandrijvingen.
En ze zitten ook nog eens op lastige plekken als ze vervangen moeten worden, als in de praktijk blijkt dat het problemen oplevert ga ik ze alsnog voorzien van aandrijvingen maar hoop dat het zover niet komt  :)



Betrouwbaar terug rijden op een open gereden wissel kan alleen als er een veertje o.i.d. is wat de tongen in de juiste stand houdt. Mijn el cheapo wisseltjes hebben zo'n veertje wat om klapt en dat werkt perfect.



Gr, Ben.
Dat is een mooi wisseltje Ben, als ik opnieuw moest beginnen dan wist ik het wel.

De reden dat ik met Marklin rijd komt door het feit dat ik als kleine jongen van mijn ouders een Marklin trein kreeg en daar boorduur je dan op verder.


Mvg,

Peter Degeluidsman

AlbertG

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22425 Gepost op: woensdag 16 juni 2021, 07:57:29 »

Peter,
Ik heb bij de 7 uitgaande wissels (C-rails) van mijn schaduwstation het complete mechanisme verwijderd. De treinen rijden het wissel in de juiste stand en daar blijft hij liggen tot een volgende trein hem in een andere stand rijdt. Er is daar nog nooit een trein ontspoort.
Enige nadeel is, zoals hier al vermeld, dat het lastig is over het wissel terug te rijden omdat het wissel dan makkelijk kan verschuiven. Bij mij komt dat incidenteel voor als er een trein te ver doorschiet. En dat komt dan meestal weer door vervuilde rails of sleper.

Ik volg je vorderingen op de voet.
Gelogd
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22426 Gepost op: donderdag 17 juni 2021, 05:59:30 »

 @citaat

Hoi Albert en alle anderen,

Dat klinkt zeer positief allemaal, dat achteruit rijden zou hier niet voor mogen komen ( als het goed is  :) )

Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman

eddyflame

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi
    • the corner group
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22427 Gepost op: donderdag 17 juni 2021, 08:40:05 »

Peter,
ik bedoelde ook met terug/achteruitrijden
vooruit heeft nog geen problemen opgeleverd

gr Ed
Gelogd

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22428 Gepost op: donderdag 17 juni 2021, 11:53:48 »

hoi,

Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.

Je moet toch wat te doen hebben.  :D  :D Wil je het dan helemaal "veilig" maken zet je er een uithaalspoor in waar ze standaard naar toe geleid worden. Goed, dat is wel wat overdreven  >:-D  >:-D

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22429 Gepost op: donderdag 17 juni 2021, 11:54:08 »

Vergeet de grindbak dan niet.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22430 Gepost op: donderdag 17 juni 2021, 11:57:31 »

 @citaat  >:-D  >:-D :thumbup:
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22431 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 11:53:14 »

Hallo allemaal,


Peter,
ik bedoelde ook met terug/achteruitrijden
vooruit heeft nog geen problemen opgeleverd

gr Ed
Dat was mij helemaal duidelijk Ed, met het proefrijden lang geleden heb ik geen problemen ondervonden.



hoi,

Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.

Je moet toch wat te doen hebben.  :D  :D Wil je het dan helemaal "veilig" maken zet je er een uithaalspoor in waar ze standaard naar toe geleid worden. Goed, dat is wel wat overdreven  >:-D  >:-D

Groet Ronald.
Ik heb zat te doen Ronald  >:-D
Als er wat losschiet zal het een hoop kabaal en misschien schade opleveren daarom heb ik hier een aantal doosjes Fleismann profi koppelingen staan.

Mocht er iets spontaan ontkoppelen wordt de gehele stam voorzien van andere koppelingen, ik weet dat met de fFleismann koppelingen dit niet of nauwelijks gebeurd en een wagon uit een stam is een stuk makkelijker dan met de beugelkoppelingen.
Ik zou al mijn wagons wel willen uitvoeren met Fleismann koppelingen maar dan loopt het zo in de papieren.

Voor uithaalspoor heb ik helaas geen plaats  :D :D


Vergeet de grindbak dan niet.
>:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
 

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22432 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 12:14:26 »

die Fleischmann koppelingen gebruik ik ook zoveel mogelijk, ook de stroomvoerende versie van Viessmann; bij Märklin materiaal willen ze soms weleens moeilijk koppelen;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22433 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 12:30:33 »

Hier nog een fan van de Fleischmann profi-koppelingen  ;)
Gelogd
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22434 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 13:14:08 »

Hier nog één :)
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Dirk59

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22435 Gepost op: vrijdag 18 juni 2021, 13:54:09 »

Hier nog een fan :D
Gelogd
Groet Dirk



De bouw van Bad Dirksheim.          C-rails | ECoS II | iTrain | SwitchPilot Servo | DCC |

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22436 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 15:00:24 »

 @citaat
 @citaat @citaat
 @citaat @citaat @citaat
 @citaat @citaat @citaat @citaat

Ik ben dus niet de enige die enthousiast is over deze koppelingen, toch kan ik ze niet altijd inzetten, soms is de afstand iets te kort.
Ook heb ik gemerkt dat de nem schacht soms de krappe kant is ( dit zou toch een een vaste maat moeten zijn? )

Ik doe er dan een druppeltje olie op en dan floept hij zo naar binnen.

Voor stroomvoerede koppelingen gebruik ik 2 polige van Viessmann, als de stam niet te lang is gaat dit zonder problemen, bij een lange stam wil door de grotere ( trek ) weerstand het contact nog wel eens verbroken worden.

In Miwula gebruiken ze de 4 polige variant en die is een stuk degelijker.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 juni 2021, 15:06:38 door Degeluidsman »
Gelogd

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22437 Gepost op: zondag 20 juni 2021, 00:03:04 »

In Miwula gebruiken ze de 4 polige variant en die is een stuk degelijker.
Dan heb ik indertijd de juiste keuze gemaakt, denk ik.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22438 Gepost op: zondag 20 juni 2021, 13:02:38 »

 @citaat

Ik denk het ook Martin  :(

Dat MiWuLa ze gebruikt is wel een gokje van mij, ik heb ze goed bekeken en kwam op de 4 polige Viesmann versie uit.
Ik heb staan twijfelen om het te vragen maar mijn Duits is onder de maat dat het er niet van gekomen is.


Mvg,

Peter Degeluidsman

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22439 Gepost op: zondag 20 juni 2021, 14:52:35 »

 @citaat2 met Google Translate kan je alle talen schrijven  :D


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22440 Gepost op: zondag 20 juni 2021, 19:46:19 »

Zelf gebruik ik de 4-polige Viesmann-versie voor het doorgeven van de rijspanning vanaf het restauratierijtuig met sleper.
De overgang naar het bagagerijtuig gebruik ik voor het doorgeven van de signalen, vanaf de decoder op een led-strip, naar de binnenverlichting en de sluitverlichting.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22441 Gepost op: maandag 21 juni 2021, 17:39:30 »

 @citaat @citaat

Dat was het nu juist Michel, ik kan geen Google translate gebruiken in een live gesprek  >:-D


 @citaat

Met zo’n 4 polige versie kun je wel een hoop realiseren Martin, ik zal ze eens op mijn lijstje zetten voor de aankomende beurs.
Zaterdag ga ik ook nog even naar een kleine lokale beurs, je weet nooit wat je er allemaal tegen komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22442 Gepost op: dinsdag 22 juni 2021, 17:23:09 »

Dat was het nu juist Michel, ik kan geen Google translate gebruiken in een live gesprek  >:-D
Tuurlijk wel. Inspreken op je telefoon en GT zegt het in een mooie vrouwelijke stem in de taal die je gekozen hebt ;)
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22443 Gepost op: woensdag 23 juni 2021, 17:44:34 »

 @citaat

Dat is mooie toekomstmuziek Bas, er zal een tijd komen dat wij gewoon in het Nederlands iets zeggen en degene die tegenover je staat en die hoort ons dan in zijn moerstaal en andersom.

Hoe dat er precies uit gaan zien en op welke manier???
Wie het weet mag het zeggen / uitvinden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22444 Gepost op: donderdag 24 juni 2021, 17:55:03 »

 @citaat Dat is geen toekomstmuziek Peter. Dat kan nu al :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22445 Gepost op: donderdag 24 juni 2021, 18:15:04 »

Inderdaad. Met een beetje moeite kan Google het op je smartphone. Maar er is ook een speciaal apparaatje ontwikkeld dat alles wat jij zegt onmiddelijk vertaald in iedere gewenste andere taal, één tegelijk hoor. De kwaliteit van het ding heb ik nog niet kunnen onderzoeken. maar men zegt dat het werkt.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22446 Gepost op: donderdag 24 juni 2021, 18:22:55 »

Vooral spreekwoorden en gezegden worden leuk vertaald. >:-D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22447 Gepost op: vrijdag 25 juni 2021, 06:52:33 »

 @citaat
 @citaat @citaat
 @citaat @citaat @citaat

Dat zijn toch wel mooie ontwikkelingen heren, taal is nooit mijn sterkste kant geweest en met zo’n apparaatje wordt het een stuk handiger om met elkaar te communiceren.


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22448 Gepost op: vrijdag 25 juni 2021, 17:00:14 »

Vooral spreekwoorden en gezegden worden leuk vertaald. >:-D
Dan krijg je van dit soort dingen:


 :D :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22449 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 08:09:17 »

Hallo allemaal,

Eindelijk is het zover, de maatregelen worden versoepeld en de eerste beurs sinds lange tijd staat vandaag in de agenda.
Samen met de mannen van The Duurstede Group trekken we er weer eens lekker op uit.

De beurs zal niet zo groot zijn, maar dat mag de pret niet drukken, je weet nooit wat er op je pad komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Pagina's: 1 ... 447 448 [449] 450 451 ... 484   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 65 queries.