Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman -
d1bbes en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 447 448 [449]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman -  (gelezen 4624331 keer)

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railion loc rijd weer en heeft sluitverlichting.
« Reactie #22400 Gepost op: zondag 25 april 2021, 20:36:21 »

Hallo allemaal,

Vanavond de loc weer opgehaald bij Sander  :)
Ik ben super blij dat de loc weer doet wat de bedoeling was namelijk goed rijden en het kunnen schakelen van de sluitverlichting.

Ik wil iedereen bedanken voor alle input en in het bijzonder Sander die het voor elkaar gekregen heeft :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Het was weer een mooi leermoment, en een andere kijk om een decoder uit te lezen via de proefstand van Esu.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: De baan van een geluidsman - Railion loc rijd weer en heeft sluitverlichting.
« Reactie #22401 Gepost op: dinsdag 27 april 2021, 21:51:36 »

Hoi Peter,

Mooi dat je sluitseinen werken, maar ik heb op jouw vraag nog niet eerder kunnen reageren.

Overal kan je wel zo'n beetje die pinbezetting vinden, en ook in de beschrijving van een decodermerk die niet jouw voorkeur geniet.

Succes met de lok en veel plezier met de afbouw van je baan :thumbup:

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22402 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 06:03:55 »

@citaat

Hoi Hans,

Naar aanleiding van jou reactie heb ik nogmaals gezocht naar verschillen in de pinout  ( tussen diverse merken ) van deze connector maar niet gevonden.

Wel ben ik er achter gekomen waar MTC voor staat: Marklin Trix Conector en de 21 verwijst naar het aantal pinnen die hij heeft, dat laatste lag voor de hand maar het eerste wist ik niet  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dennis

• Events Team
  • 3rail Events team
    • Mijn website
« Reactie #22403 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 12:23:35 »

@citaat

Weer iets geleerd. nooit geweten waar MTC voor staat.

Gr. Dennis

Seinwezen

• Stamgast
« Reactie #22404 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 12:48:42 »

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk. Er wordt ook gesproken over Modern Train Connector

https://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren

Groeten Sander

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22405 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 20:14:11 »

Hoi Peter,

Zelfs de techneut in mij zegt dat je eerst moet meten voor je een decoder van een ander merk in de 21 mtc connector doet  8)
Zoals je kunt zien op de Wiki verschillen de pinbezettingen dusdanig, dat je de decoder moet vertellen (programmeren) waar je de functies naar toe wilt verdelen.

Door dat verschil heb je de sluitseinen in eerste instantie niet aan de praat gekregen :(

Dankzij je groepje in Wijk, ben je toch goed geholpen en het mag dan wel een connector zijn om je decoder te vervangen/uit te wisselen, zal je toch aan de slag moeten om alles te laten werken naar wens ;)

Plug and play is er niet meer bij als je van decodermerk wisselt :important:

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22406 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 07:20:03 »

@citaat

Hoi Hans en alle anderen,

De uitdaging zat in het aansturen van aux 3, de handleiding van was hier niet duidelijk in.
In een plaatje was te lezen dat zowel aux 3 en 4 aan moest staan om de c sinus motor aan te sturen, even later wordt er alleen over aux 4 gesproken.

Met aux 3 wordt de sluitverlichting bedient.

Mvg,

Peter Degeluidsman

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22407 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 08:16:53 »

Zoals je kunt zien op de Wiki verschillen de pinbezettingen dusdanig, dat je de decoder moet vertellen (programmeren) waar je de functies naar toe wilt verdelen.

Functiemappen heet dat. Maar dat heeft niets met de pinbezetting te maken, die is identiek bij zowel de oude als de nieuwe decoder in de lok van Peter. Dus blijf dit nou niet roepen Hans, de bezetting is eender.

Gr, Ben.

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22408 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 18:36:26 »

Hoi Ben,

Peter heeft dus de 21 mtc Lopi5 gebruikt en die kan dus wel 1 op 1 overgezet worden.

Haalde de plux 22 en mtc 21 door elkaar, maar je hebt gelijk dat het met functiemapping moet gebeuren.

Zelf zit ik daar niet mee want ik gebruik zelf geen Esu decoders in een Märklin lok.

Wel in wat Piko locomotieven maar die hebben een plux 22.

Zal stoppen met roepen en vooral hulp verlenen Ben want volgens jou kan ik geen goede info geven, dus hierbij zal ik alleen gaan lezen en niet meer reageren bij problemen.

Daarvoor kunnen ze beter een beroep op jou doen ;)

Nu maar weer verder met de baan van Peter, want die sneeuwde een beetje onder.

Groeten,

Hans V200.0

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22409 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 18:49:12 »

Zal stoppen met roepen en vooral hulp verlenen Ben want volgens jou kan ik geen goede info geven, dus hierbij zal ik alleen gaan lezen en niet meer reageren bij problemen.

Dat moet je zelf weten Hans maar het is niet wat ik zei, je hebt alle vrijheid wat dan ook te posten. Maar je komt me tegen als je iets roept wat niet klopt.

Gr, Ben.

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
« Reactie #22410 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 22:01:10 »

Peter, nog nieuws?
groet Chris

Baanbouw: Friedingen
Linkje naar de Friese Modelbaan Club

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22411 Gepost op: zaterdag 01 mei 2021, 16:02:01 »

Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat

@citaat @citaat

Hans en Ben, beiden proberen jullie te helpen en dat wordt gewaardeerd het is toch leuk om samen naar een oplossing te komen en als er een foutje in sluipt is dat toch niet erg.

De connector heeft dus een vaste pinout en is dus zo over te prikken, ondertussen is de loc ook bij mij nog even ingesteld dat hij geen sluitverlichting laat branden zolang er wagons achter hangen.

Peter, nog nieuws?

Hoi Chris,

Ja hoor er komt zeker nieuws  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #22412 Gepost op: zaterdag 01 mei 2021, 22:45:21 »

Als je er maar rekening mee houdt dat de uitvoering van de Esu en Märklin 21 MTC connectoren iets zou kunnen verschillen, elk keer als ik mijn Märklin BR 64 en 94.4 met ESU decoders openmaak voor onderhoud dan word ik met dat feit geconfronteerd.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22413 Gepost op: zondag 02 mei 2021, 14:03:20 »

@citaat

Kun je dit wat tastbaarder maken Anne, zover ik weet zijn de connectoren gelijk aan elkaar?

Mvg,

Peter Degeluidsman

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #22414 Gepost op: zondag 02 mei 2021, 14:12:15 »

@citaat Beste Peter, zie ook ===> klik
en ===> klak
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22415 Gepost op: zondag 02 mei 2021, 18:37:22 »

@citaat
Helemaal duidelijk Wim  :thumbup: :thumbup:

Gelukkig heb ik dit zelf nog niet meegemaakt en maken de pinnen goed contact met de connector.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22416 Gepost op: zondag 02 mei 2021, 23:55:39 »

Hoi Peter,

Ben blij dat jouw pinnen wel goed verbinden, en dat je decoder wel past.

Alleen dat functiemapping is nodig wil je de uitgangen goed configureren, immers Esu past zelf ook de decoder aan op de 21 MTC connector alleen zijn ze anders geprogrammeerd.

Zelf heb ik die niet maar wel de Plux 22 decoders van Esu die je o.a. kunt gebruiken in Piko locomotieven die ook deze connector hebben.

Maar ook hier is er al het nodige gestoeid om alles op zijn plek te krijgen (op een stamtafelavond), en daar heb je bij MFX dan weer geen last van.

Tja iedereen heeft een andere voorkeur en dat is maar goed ook ;)

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22417 Gepost op: maandag 03 mei 2021, 15:49:43 »

@citaat

Hoi Hans,

Ik vind de connector stevig over de pinnen gaan, het is wel zaak de decoder goed aan te drukken, dit doe ik zowel links als rechts en kijk of hij volledig tegen de print zit.

Functiemapping begin ik steeds meer onder de knie te krijgen en leer iedere keer weer wat bij  :)

MFX heb ik hier de deur uitgestuurd dus zal ik zelf het een en ander moeten instellen maar dat heb ik er graag voor over, gelukkig is er genoeg te kiezen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22418 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 21:02:01 »

Hallo allemaal,

Het bouwen schiet er even bij in op dit moment maar toch gebeurd er wel wat.

Afgelopen zaterdag heb ik eerst eens goed opgeruimd en schoongemaakt 🧹, dat was wel even nodig wat het was net een ontplofte bende   :D

Ik had een tijdje geleden in het topic van Tom een MP3 player gezien en daar wil ik ook iets mee gaan doen, het was even zoeken maar uiteindelijk vond ik de link van deze player.

Zojuist heb ik er 3 besteld bij tante Ali.

De gedachten is een 5.1 opstelling maar niet zoals je die in een huiskamer tegen komt, hier zal ik t.z.t. een verslag maken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: maandag 10 mei 2021, 22:09:11 door Degeluidsman »
Pagina's: 1 ... 447 448 [449]   Omhoog