Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman -
Pagina's: 1 ... 448 449 [450]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman -  (gelezen 4669771 keer)

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe Marklin aanwinst binnen gereden.
« Reactie #22450 Gepost op: dinsdag 25 mei 2021, 18:56:50 »

Hi Peter,

Inderdaad een leuke winkel, vroeger kwam ik er vaker (Toen had ik mijn Bus nog en daar parkeren op de laad en loshaven).
Maar toevallig daar pas nog geweest want mn dochter woont al een tijdje in Harmelen en dan is het ff verder.

groet
Harald

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
« Reactie #22451 Gepost op: dinsdag 25 mei 2021, 20:28:27 »

Hoi Peter,

Ken de zaak al meerdere jaren en zelfs voor die verbouwing kwam ik er al ;)

Dus kende ook de speelgoedafdeling die nu meer de scenery bevat, en ja zelfs zijn broer kende ik ook.
Zijn vrouw doet nog aan geboortekaartjes bestellen, maar grote oplagen besteden ze uit tegenwoordig.

Ben er twee maanden geleden nog langs gekomen maar had meer te doen dan alleen aan de hobby te denken :D

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #22452 Gepost op: donderdag 27 mei 2021, 06:09:23 »

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Harald,

Klopt dat je met een bus recht voor de deur kan parkeren een soort VIP plaats  >:-D
Soms ben ik zelf met mijn bus in Woeden voor werkzaamheden maar parkeer hem daar eigenlijk nooit, heb altijd het gevoel dat ik dan binnen 2 minuten terug bij de auto moet zijn.

Als ik in een winkel ben wil ik graag op mijn gemak kijken  :)

@citaat
Hoi Hans,

Dat Johan ook een broer in de zaak had is mij nooit opgevallen, ik hem eigenlijk alleen en mijn eerste kennismaking is toch zeker zo’n jaar of 14 geleden, toen begon het treinenvirus weer de kop op te steken en is daarna nooit meer weg gegaan  :D

Voor geboortekaartjes hoef ik er niet heen, die tijd heb ik gehad    8o :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22453 Gepost op: donderdag 27 mei 2021, 18:32:36 »

Hoi Peter,

Die broer zag je ook niet al te vaak want die was vaker achter de toenmalige toonbank bezig, daar zat namelijk de drukkerij die vroeger veel meer deed.
Zo af en toe kwam ie kijken als ik er met een mede-modelspoorder weer eens langs ging.

Zelf was die ook liefhebber van treinen en wel het Zwitserse smalspoor, en hij bouwde dan ook aan modellen en die liet hij ook af en toe zien.
Soms had ik voorbeelden voor hem want ik las veel over de Zwitserse spoorwegen en nam die dan soms ook mee.

Op die manier leerde ik die man kennen, en kende ik de zaak nog van de tijd dat ze zowel de drukkerij als de speelgoedafdeling hadden.
Zoals de zaak nu is betekende dus het einde van die afdeling, maar zo af en toe denk ik nog weleens terug aan die tijd.
Johan had in die tijd ook heel veel klanten, ja zelfs Bert (Baureihe 103) heb ik daar weleens gezien.

Die kwam eigenlijk meer in de zaak in Gouda, daardoor kwam ik daar ook tot de boel op slot ging.
Heerlijk keuvelen met hobbyisten onder elkaar, de zaterdag was zo voorbij :D
Daar bleef het dus niet bij :D want met lege handen huiswaarts te rijden was bijna haast onmogelijk 8o

Nu ligt het anders voor mij, zoek het plezier niet meer in aantallen wagons of lok's, maar meer in het rijden en bouwen.
Werk nu als vrijwilliger bij een stichting, alwaar ik veel leer van mede hobbyisten, en waar ik kennis mee probeer te delen over de digitale techniek.
Ook daar merk ik verschil, niet iedereen houd zich daarmee bezig, maar soms heb je een project te voltooien waar het wel bij komt kijken.
Niemand geloofde dat de aanwezige draaischijf nog ooit zou draaien met de decoder en de CS 2, pas na vele maanden tobben kwam ik eens langs, en kreeg het voor elkaar dat ding te laten werken B)
Nu dat euvel zo goed als voorbij is, kan ik samen met nog twee anderen weer verder werken aan die hoek van de lokloods.
Er moeten nog wat sporen worden aangesloten, en het terrein van de kolenopslag kan nu aangepakt worden.

Vooral omdat ik nu de ruimte niet heb voor een modelbaan, is dit een hele fijne uitlaatklep :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22454 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 09:41:14 »

@citaat

Hoi Hans,

Ja de drukwerk afdeling is er nagenoeg niet meer, ik denk dat dit ook komt doordat mensen kleine dingen zelf kunnen printen zeker als de oplage klein is.

Die broer heb ik dus nooit gezien ( of het is me niet opgevallen   :)  )

Mooi dat je de draaischijf aan de praat hebt gekregen, die dingen horen het ook gewoon te doen.
In clubverband bouwen is ook leuk / gezellig, mooie oplossing als je zelf geen ruimte hebt.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22455 Gepost op: vrijdag 28 mei 2021, 17:29:48 »

Hoi Peter,

Na dat ik de draaischijf voor elkaar had gingen we ook verder met andere projecten en stond ie weer tijden stil.
En wat denk je?
Na die stilte weer een weigering, dus opnieuw tobben met dat ding.
Er is toen nog wel veel gebeurd voor we iemand lieten komen, die eigenlijk niet veel heeft uitgehaald behalve dat we zelf achter dingen kwamen.
Zo is het met de decoder 7687 bijna niet te doen om in de programmeerstand te komen, maar we kregen de tip de stoptoets 2 keer in te drukken van de CS 2, en we sloten een tijdelijk sein aan op die decoder.
Dat seintje gaf met de leds de bedrijfstoestand weer, wat dus erg hielp bij het afstellen.

Daarna liep de brug weer vast en toen heeft zelfs Harald er naar gekeken.
Er zaten ook lijmresten in de spooraansluitingen waar het tandwiel in vast liep.
Nadat die waren verwijderd liep de brug al wat beter, toen hebben we ook nog wat massacontacten  (onder de rails van de brug)verwijderd daar de brug en de sporen een eigen voeding hebben.
Daarna hebben we de decoder opnieuw afgeregeld en hij doet het nog steeds als men er maar vanaf blijft nu.
Het lastige van deze genoemde decoder is dat ie snel in de war is als je de brug verzet, en ik vermoed dat dit laatste nog weleens ongemerkt gebeurd is.

Gewoon de brug dan opnieuw programmeren en nu weet ik hoe dat truukje in zijn werk gaat.
Ja het is heerlijk om bij die club (eigenlijk is het een stichting genaamd Stomm) te werken aan die baan, soms doe ik alleen een projectje, soms doe je dat in teamverband.
En ik steek behoorlijk wat kennis op, wat je prachtig mee kunt nemen als jezelf aan de slag wil of als je iemand anders helpt.

Heb een reuze zin om die draaischijf af te maken en de sporen aan te sluiten (die aan de loods of erbuiten liggen) de andere sporen zoals toe-, en uitrijden met bijbehorende wissels zijn inmiddels ook aangesloten en bedrijfsvaardig.
Nu is het nog een houtvlakte, maar dat staat niet bij een lijnwerkplaats, dus dat wordt nog flink vervuild en aangekleed :thumbup:

Zo nu maar lekker weekend houden en ik ga op weg naar mijn vriendin, die dit weekend jarig is.

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22456 Gepost op: zondag 30 mei 2021, 11:23:36 »

@citaat

Hoi Hans en alle anderen,

Voor mijn eigen draaischijf moet ik nog beslissen welke decoder er gaat komen, ik ben een tijd geleden bij een demonstratie geweest van digikeijs en was onder de indruk van de manier waarop hij de schijf aanstuurden.

Er was toen nog wel een uitdaging om hem in te zetten voor 3 rail, of dat opgelost is weet ik nog steeds niet.

De positionering gebeurde volgens mij via S88 contacten., ik ben nog niet zover dat de draaischijf in mijn baan komt maar zal weer eens gaan kijken of er al iets bekend is.

Veel plezier bij je vriendin en gefeliciteerd met haar verjaardag, met dit weer lekker bbq en in de tuin om het te vieren  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

pukkie

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • Verzamel alle nederlandse locomotieven
    • www.boefendot.nl
« Reactie #22457 Gepost op: zondag 30 mei 2021, 13:52:21 »

Ik ben wel benieuwd naar de aansturing voor de schijf.
Ik neem aan dat je de digiturn bedoeld
Michael
Directeur van Boef en Dot

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22458 Gepost op: zondag 30 mei 2021, 22:57:02 »

Hoi Peter,

Volgens mij gaat de positionering niet met S88 contacten maar met een magneet, en dat luistert erg nauw bij het afstellen of bij het bepalen van de juiste plek voor die magneet.
Er zijn wel een aantal bekenden van mij die ermee gestoeid hebben, maar die gasten in Zwolle (dacht ik) geven je goede ondersteuning als jij er zelf niet uitkomt.

Dat kan wel betekenen dat je hem een aantal dagen kwijt bent, maar als ie dan draait dan zit je goed.

Heb de felicitaties overgebracht en ze was er blij mee :thumbup: alleen hebben we zoveel andere dingen gegeten dat de BBQ wel uit kon blijven :D

Groeten,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22459 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 06:00:43 »

@citaat @citaat

Hoi Michael,

Ik bedoelde zeker de digiturn, gisteren bij de buren een actueel draadje gevonden waarin hij besproken wordt.
Ook de opzet is hetzelfde ECoS, het Marklin systeem en terugmelding via loconet.

De antwoorden worden gegeven door Karst Drent, hij is volgens mij betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze decoder.
Ik heb de notificatie aangezet zodat ik het makkelijk kan volgen  :)

@citaat

Hoi Hans,

Ik denk dat jij het nu over de positionering hebt bij jullie schijf?
Bij de digiturn gaat het via S88 contacten, en loconet.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22460 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 17:42:03 »

Hoi Peter,

Dat is bij Stomm niet zo maar bij een andere firma zo. ben alleen de naam kwijt :?

Die digiturn ken ik nog niet ;)

Groeten,

Hans V200.0

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
« Reactie #22461 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 17:50:42 »

Hij schoot me weer te binnen en dat is Dynasis draaischijfdecoder, en die hadden een paar andere forummers onder hun schijf zitten.

Bij Stomm waar ik zo naar toe ga hebben we nog de 7687 eronder hangen.

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22462 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 18:15:18 »

Duidelijk verhaal Hans  :thumbup: :thumbup:

Die ze de groeten bij Stomm.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

• Forum Moderator
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
« Reactie #22463 Gepost op: woensdag 02 juni 2021, 20:05:08 »

Hallo allemaal,

Vandaag lag er een enveloppe in de brievenbus met de 3 bestelde mp3 players.

Het eerste deel is dus binnen, nu is het wachten op de bestelde sd kaarten die erin geplaatst moeten worden.
Zover ik weet zijn deze nog steeds niet in Nederland aangekomen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22464 Gepost op: zaterdag 05 juni 2021, 18:23:09 »

Hallo allemaal,

Net eens gekeken bij Tante A waar mijn sd kaartjes blijven, als het goed is zijn ze in Nederland aangekomen en dan zouden ze aankomende week toch wel in de brievenbus moeten liggen.

Vandaag was een mooie dag geweest om te gaan testen, de temperatuur op zolder was goed te doen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

iTom

• Vaste Inboedel
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #22465 Gepost op: zaterdag 05 juni 2021, 18:32:34 »

@citaat Ik had ze ook besteld en inmiddels al een week binnen. Soms wil de douane het wel eens wat langer vast houden of nog erger de boel terug sturen.

Ik had 2 maanden geleden een doosje onbeschilderde Preiser figuren besteld in Canada, na veel heen weer gemaild kreeg ik mijn geld terug.
Krijg ik van de week bericht dat ze het bestelde weer terug hebben ontvangen.
Als het nu iets bijzonders was geweest dan ok, maar een doosje onbeschilderde Preiser figuren is toch niet echt iets wat in Nederland de volksgezondheid schade kan berokkenen.

Denk dat we momenteel te maken hebben met te ijverige douane ambtenaren.  :)
Met vriendelijke groet Tom
EPOCHE IIIa tot IV | DB/DR
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22466 Gepost op: zondag 06 juni 2021, 12:33:03 »

@citaat

Hoi Tom en alle anderen.

Je kunt er je klok niet op gelijk zetten.
Ik hoop dat de douane het snel doorstuurt zodat ik wat testen kan gaan doen.

Ik zag dat er op de print van de player een kanaal als luidspreker aansluiting op zit.

Ik hoop wel dat de mini-jack aansluiting stereo is?

Mvg,

Peter Degeluidsman

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22467 Gepost op: woensdag 09 juni 2021, 13:34:49 »

Ik vroeg me af Peter: al dat getut met MP3 en een SD kaartje leidt dat niet af van waar het om gaat: modelbaan bouwen? Je bent bijna 5 jaar geleden begonnen, rijdt er nou al een trein op je zolder?

Hoe hou je dat vol, ik heb mijn modelbaan net afgebroken en mis het nu al. Maar hier gaan al heel snel weer treinen rijden.

Gr, Ben.

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22468 Gepost op: woensdag 09 juni 2021, 19:38:20 »

@citaat

Hoi Ben en alle anderen,

Ik snap de vraag stelling Ben  :) natuurlijk zou ik graag treinen zien rijden en het moment waarop dat gaat gebeuren komt steeds dichterbij.

Omdat het een redelijke baan is komt er nogal wat bedrading en degelijke aan te pas en dat doe ik met de nodige ( extra ) aandacht.
Dat het niet snel gaat neem ik voor lief, ik heb een drukke baan waarbij ik iedere dag zo rond 6 uur van huis ga en ik nooit weet wanneer ik thuis kom, om een voorbeeld te geven maandag was het na 19:00 uur, dinsdag na 21:30 en vandaag lekker op tijd thuis 18:00 uur.

Je zult begrijpen dat het bouwen bij mij vooral in het weekend plaatsvind en alleen als ik er zin in heb.

Nu ben ik lid van een kleine gezellige modelspoorclub en daar wordt wel gereden en kan ik mijn hart hier ophalen.

Ook help ik nog 2 mensen met het bouwen van hun baan, kortom ik kom tijd te kort  :D

Het getut met de mp3 spelers en audio installatie hoort voor mij bij de hobby, zo kan ik dingen lekker afwisselen.
Ik hoop dat de kaartjes van de week in de bus vallen zodat ik hiermee aan de slag kan ( hoef ik niet op de warme zolder te doen ).

Dat jij het rijden al mist begrijp ik, ik ben nog steeds in shock dat jou mooie baan nu in de kliko ligt  :-(

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2021, 19:52:53 door Degeluidsman »

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22469 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 06:48:29 »

Ik snap de vraag stelling Ben  :) natuurlijk zou ik graag treinen zien rijden en het moment waarop dat gaat gebeuren komt steeds dichterbij.

Heel goed.  :)
Er ligt nog een oude vraag/opmerking over het maximum aantal rijdende treinen met Koploper en het moment dat het gaat stalken, ben benieuwd hoe dat uitpakt bij jou. Ergens ligt een grens tussen 15 en 20, er zijn weinig banen waar er zo veel treinen kunnen rijden, althans: ik kom het niet tegen. Ik ken één geval van Edwin (Edwin1962).

Gr, Ben.

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #22470 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 09:59:16 »

@citaat

Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22471 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 10:13:29 »

Klopt Anne, maar het fenomeen doet zich voor bij computergestuurd rijden. Ook bij Motorola en MFX overigens.

Gr, Ben.

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #22472 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 10:27:46 »

hoi,

Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Er zijn meer factoren die meespelen hoeveel treintjes je tegelijk kan aansturen. Naast de centrale en de gebruikte protocollen. Je loopt mogelijk een keer tegen de limieten aan van de gebruikte protocollen. DCC, Motorola en MFX / M4. Mogelijk is daar ook weer verschillen in als die protocollen wel of niet gelijktijdig in gebruik zijn. Is ook de rest van de configuratie een factor. Bijvoorbeeld de computer is zo'n factor. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld een EEE-pc het niet zo fijn vindt als je een baan hebt met 7 tegelijk rijden treintjes in combinatie met een IB. Overgestapt op een zwaardere laptop en de boel draaide als een zonnetje. Het is een interessant iets. Peter heeft met zo'n grote met de computer gestuurde baan de kans dat hij tegen bepaalde limieten aan gaat lopen. Dat kan een leuk uitzoekwerk zijn.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #22473 Gepost op: donderdag 10 juni 2021, 13:45:12 »

@citaat

Mijn bron heet Wim Ros.daarna gechecked bij wijlen Marco van der Toorn, antwoord: klopt, een van de zaken waarmee je kunt spelen zijn de herhalingsinstructies voor lokdecoders, maar dat vereist samenwerking tussen de programmeurs van de programma's en de programmeurs van de centrales en dat is een grote uitdaging.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22474 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 09:01:25 »

Hallo allemaal,

Even een algemene reactie of de vragen / opmerkingen van Ben, Anne en Ronald.

Ik had een tijd geleden gelezen dat je niet een onbeperkt aantal treinen tegelijk kan laten rijden, de data die verstuurd wordt heeft zo zijn beperkingen.

Ik heb in het verleden veel problemen met MFX gehad en ook vrienden van mij met een redelijk grote baan hadden hier last van.
Daarom heb ik het MFX protocol uitgeschakeld en stuur mijn treinen alleen aan met Motorola en DCC, hierdoor belast ik de data stroom al een stuk minder.

Het liefste zou ik alleen DCC gebruiken maar gelukkig rijden Marklin treinen ook op Motorola vandaar dat ik deze protocollen aan heb staan.

Buiten de treinen om worden de wissel opdrachten en straks mijn draaischijf via DCC aangestuurd.

Hoeveel treinen er straks tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden moet ik in de praktijk gaan uitproberen.
Maar als het er rond de 15 zijn lijkt mij dat prima.

Veel treinbewegingen zullen in het schaduwstation plaatsvinden op het maaiveld verwacht ik zo'n 6 treinen tegelijkertijd te hebben rijden.
4 treinen in de spiralen? dan kunnen er 5 opschuiven in het schaduwstation.

Bovenstaande lijkt mij voldoende maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.

Mijn configuratie bestaat uit:

Esu ECoS ( interne booster wordt niet gebruikt )
Esu boosters ( 5 stuks )
Rosoft S88 via loconet
Rosoft WDD wisseldecoder ( DCC en losse voeding )
Grote pc met meerdere monitoren.

De bekabeling is DIK voor elkaar al zeg ik het zelf  :D

En tot slot wordt de baan aangestuurd door koploper.

Mvg,

Peter Degeluidsman

flyerman

• Stamgast
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #22475 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 09:45:10 »

Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2021, 11:02:21 door flyerman »
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #22476 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 10:05:57 »

@citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #22477 Gepost op: vrijdag 11 juni 2021, 11:02:02 »

Hoeveel treinen tegelijk rijden hangt natuurlijk van de type baan af. Zijn het alleen voorbij razende treinen, zitten er meervoudige tracties bij en/of dubbele treinstellen, zijn er functiedecoders in stuurstanden of rijtuigen in het spel en zijn er ook kleine lokjes die langzaam op een neer pendelen. Het communiceert allemaal tegelijk en je verbaast hoe snel je aan de limit kunt zitten.

Gr, Ben.

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #22478 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01 »

Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan “troubles” want zie er maar eens bij te komen..
Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2021, 00:55:08 door Barry1972 »

mphoi

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #22479 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 09:47:04 »

Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

flyerman

• Stamgast
    • Mijn Website
« Reactie #22480 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 11:07:00 »

Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #22481 Gepost op: zaterdag 12 juni 2021, 17:27:58 »

Hallo allemaal,

Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
Op mijn baan zullen vooral de goederen treinen doorrijden en staat het personen vervoer een tijdje aan het perron.
De hoeveelheid treinen die het maaiveld op mogen rijden is makkelijk in te stellen in koploper dus het is een kwestie van de juiste balans vinden.

@citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald
Voor mijn gevoel is bij iedere baan maatwerk vereist, het aantal treinen en beschikbare rails moet in balans zijn, in het schaduwstation zijn de meeste blokken bezet en schuift er steeds een trein door naar voren.

Hoeveel treinen tegelijk rijden hangt natuurlijk van de type baan af. Zijn het alleen voorbij razende treinen, zitten er meervoudige tracties bij en/of dubbele treinstellen, zijn er functiedecoders in stuurstanden of rijtuigen in het spel en zijn er ook kleine lokjes die langzaam op een neer pendelen. Het communiceert allemaal tegelijk en je verbaast hoe snel je aan de limit kunt zitten.

Gr, Ben.
Er zijn treinen die getrokken worden door 4 locomotieven en ze hebben ieder een eigen adres, voor koploper is het een trein maar in werkelijkheid zijn het er dus meer.

Ook heb ik functiedecoders in gebruik dus de data die verstuurd wordt is best groot.

Er is maar een manier om er achter te komen en dat is testen  :)

Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan “troubles” want zie er maar eens bij te komen..

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
Dat herken ik niet, ik heb een tijd gereden met een koppeling tussen beiden spiralen en het geluid was goed te doen, er ligt wel isolatie onder de rails dat scheelt ook een hoop.

Wissels worden alleen bij het binnen rijden bedient, de rest wordt open gereden.

Vast wel  :D

Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
Ik gebruik voor mijn wissels de standaard Marklin aandrijvingen, maar pas deze gelijk aan als ze uit de verpakking komen, op mijn oude baan heb ik ooit een slecht werkende gehad en daarna ( afkloppen ) nog nooit problemen gehad.

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2021, 17:31:55 door Degeluidsman »

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #22482 Gepost op: Vandaag om 00:45:34 »

Heb je daar toestemming voor nodig dan? 😅😊

Heb gewoon zelf geen goede ervaringen met een schaduw station en digitaal rijden. (Mijn eigen ervaring ik kraak wat Peter doet niet af, maar zo mooi doe ik het zelf niet na ! )
Stroomafname/ contact is daar soms gewoon wat minder en het is moeilijk om de rails schoon te houden.
Een slechte wissel is niet meer bereikbaar om te vervangen.
Ontsporing door een wissel die net niet overslaat en dat de wagons dan net allemaal op een opgestelde trein ernaast kletteren en die ook nog even meeneemt enz..

Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik te weinig ruimte tussen de verschillende verdiepingen heb gemaakt in het verleden, dus ik ben gewoon niet zo goed hierin, des te meer respect voor wat Peter neerzet  :thumbup: :thumbup:
Pagina's: 1 ... 448 449 [450]   Omhoog