Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Hanzi op zondag 09 augustus 2020, 17:35:27Terug dus maar weer naar de treintjes. Ook daar kan zich een dergelijke situatie voordoen zodra er een zware -al dan niet Chinese- voeding wordt toegepast, zonder beveiligingen en liefst met te dunne bedrading. "Het is toch maar 12V of 16V, oftewel "zwakstroom" dus ongevaarlijk" wordt nog te vaak gedacht. Ook daar kunnen bij kortsluiting aanzienlijke kortsluitstromen optreden! De voeding zelf heeft vaak wel een beveiliging, maar die schakelt pas uit op de maximum stroom die die voeding kan leveren; bijvoorbeeld 10A ...
Zoiets had ik bij mijn vorige voeding. De trafo was nominaal 10 A. Als er een trein ontspoorde en een kortsluiting veroorzaakte, dan liep er 70 A. De wielen lasten daarbij aan de rails vast. Want bij ca. 60 A ben je aan het lassen. Na inbouw van een maximaal-stroomrelais van 10 A was het probleem opgelost. De lastijd was toen namelijk te kort.
Re: De baan van een geluidsman -
Ooit een foto gezien van Wimula, Hamburg, waar een lok was ontspoord op de grens van 2 stroomkringen.
Die lok was dus compleet uitgefikt.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
WIniaturMUnderLAnd ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Het houd de gemoederen bezig  :)

Nogmaals ik vind het niet erg als er in mijn topic over iets anders gesproken wordt dan treinen, het bouwen aan de baan ligt i.v.m. tijd en het warme weer toch op zijn gat.

@ Hans,

Als twee speakers uit fase staan zou het in theorie stil moeten zijn, in de praktijk hoor je zeker wel geluid.
Lage frequenties staan over het algemeen in het midden van het stereo beeld en dan heb je nagenoeg geen laag in je geluid zitten.

Anders is het met frequenties die links of rechts in het stereo beeld staan, die hoor je wel maar afhankelijk van de positie in het stereo beeld in meerdere of mindere maten.

Als iets uit fase staat gebeurd er iets in mijn hoofd, ik kan er gewoon niet tegen en hoor het vrijwel gelijk  :)

Om zeker te weten dat een systeem in fase staat had ik een fase tester, die geeft iedere seconden een geluid puls, de ontvanger hou je voor de luidspreker en dan kun je doormiddel van twee leds aflezen of hij wel of niet in fase staat.
Groene led was in fase rode led uit fase.

Tegenwoordig worden systemen met behulp van software afgeregeld, hierin kun je ook duidelijk zien als er een fase probleem is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: joske3 op zondag 09 augustus 2020, 21:58:54... waar een lok was ontspoord op de grens van 2 stroomkringen.
Bij mijn loc was een koolborstel versleten. De loc stopte met de sleper op de grens van 2 stroomkringen. Van snel rijden (16 V) naar langzaam rijden (8 V). Om het inbranden van de sleper te voorkomen had ik een weerstand van 1 Ω; 10 W ingebouwd. Daardoor liep er toen langdurig 8 A door die weerstand. Het vermogen dat er in opgestookt werd was 8 x 8 = 64 W. Dat is een leuke soldeerbout. Dat bleek te kloppen. De weerstand had zichzelf losgesoldeerd en was op de vloerbedekking gevallen. Met een leuk brandgat tot gevolg.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Dank je Peter, voor de uitleg van een stukje geluidstechniek. Maar ja, jij bent wel de geluidsman natuurlijk!
En fijn dat we je topic wat mogen vervuilen met allerhande interessante prietpraat :-). Het is idd te warm om aan de treinbaan te werken. Bovendien ben ik op vakantie B).
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat
Je staat er niet altijd bij stil Martin, maar het is gelukkig goed gedaan ( op die brandplek na dan  8o ).



@citaat
Graag gedaan Hans, ja op zolder moet je nu niet zitten zeggen ze  :D
Fijne vakantie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Hallo allemaal,

Jaren terug had ik het kleinste kamertje van het huis ( op de wc na ) voor mijn modelbaan, nadat onze jongste dochter het huis had verlaten ben ik naar de zolder vertrokken en is de oude treinen kamer omgebouwd tot de hobbykamer van Saskia.

Nu heb ik hier ook het een en ander staan op scenery gebied en omdat het op zolder niet te harden is en ik toch iets wilde doen heb ik toestemming gekregen om tijdelijk weer gebruik te maken van deze kamer  :D

Ik had nog een set Nederlandse kolen wagons in de kast liggen ( Marklin 00789 ) en in onze Wiki eens gekeken of hier af fabriek kolen in zaten dat bleek niet het geval te zijn.

Eerst wat ruimte gemaakt.




Daarna op zoek gegaan naar kolen, ik vond 3 bakjes die in aanmerking kwamen.




Als voorbeeld gebruik ik deze Railion wagons.






Het gaat om deze set met 12 wagons, je wilt natuurlijk niet te snel klaar zijn  :D






En zo zijn ze geworden.




Is het geen plaatje  :)














Zonder gekheid, ik was verbaast dat de wagons blijkbaar af fabriek al voorzien waren van kolen, nu ben ik wel benieuwd of ik een speciale versie heb staan  :help:

Wie heeft deze set nog meer in zijn bezit en zaten daar wel of geen kolen in.


Al met al was ik dus snel klaar met deze set  8o
Tja wat ga ik dan doen, even door mijn collectie gelopen kwam ik nog twee kalk wagons tegen van dit type, daar ga ik zo maar eens mee aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Ik ben blij dat je weer terug bent Ben  :)

Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt  :D

Leuk om mijn oude baantje weer te zien, daar heb ik toch vele uren met veel plezier gezeten.

Het raadsel is gelukkig opgelost, ik ben nu met de twee lege kalkwagons aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Ik heb de set ook, zonder kolen.

Ik heb in totaal 24 van deze wagons, als je je verveelt omdat het te heet is op de zolder, mag je die van mij onder handen nemen. Je was er tenslotte snel mee klaar.

Zien er namelijk goed uit zo gevult.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
 @citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 14:02:55

Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zou zo maar in Andijk zijn gebeurt, workshop hoe maak ik kolenlading met Jaap Vriend.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Dag peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 13:21:43
Zonder gekheid, ik was verbaast dat de wagons blijkbaar af fabriek al voorzien waren van kolen, nu ben ik wel benieuwd of ik een speciale versie heb staan  :help:

Wie heeft deze set nog meer in zijn bezig en zaten daar wel of geen kolen in.

Ik heb deze set ook en ik zag dat hij al weer tien jaar oud is.
Dit kon ik nazien op de computer omdat ik ze destijds in etappes gekocht heb.
Om te zien of ze met kolen zijn gevuld moest ik naar zolder en daar is het nu 35 graden.
Maar goed, je moet wat over hebben voor een collega-hobbyist.

Oh ja, vergat ik bijna nog te vertellen  8o bij mij zijn ze niet met kolen gevuld.
Misschien heeft Saskia dat al gedaan voor je?
Ik weet niet beter dan dat ze leeg werden opgeleverd.

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 13:21:43
Tja wat ga ik dan doen, even door mijn collectie gelopen kwam ik nog twee kalk wagons tegen van dit type, daar ga ik zo maar eens mee aan de slag.

Maar dan wel met kalk vullen.
Was dat nu gebluste of ongebluste kalk?  >:-D

Henk
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Hallo allemaal,


Citaat van: flyerman op woensdag 12 augustus 2020, 14:16:57
Ik heb de set ook, zonder kolen.

Ik heb in totaal 24 van deze wagons, als je je verveelt omdat het te heet is op de zolder, mag je die van mij onder handen nemen. Je was er tenslotte snel mee klaar.

Zien er namelijk goed uit zo gevult.
Hoi Martin,
Dat zal een mooie sleep worden met 24 stuks  :)
Ik stel voor dat jij nu zo gemotiveerd bent dat je er vanavond zelf in de tuin aan begint, als je een beetje opschiet kan het dit weekend dan al rijden  :D



Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 augustus 2020, 14:34:09
@citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Zo is het Bas  :) al ben ik meer van de radler maar dat schijnt kinder bier te zijn  >:-D



Citaat van: iTom op woensdag 12 augustus 2020, 14:39:07
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 14:02:55

Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zou zo maar in Andijk zijn gebeurt, workshop hoe maak ik kolenlading met Jaap Vriend.
Ik heb die workshop niet gevolgd Tom, ik ben wel eens bij een verouderings-workshop geweest maar dat was met een klein personen wagonnetje.



Citaat van: Trainhenk op woensdag 12 augustus 2020, 16:35:59
Dag peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 13:21:43
Zonder gekheid, ik was verbaast dat de wagons blijkbaar af fabriek al voorzien waren van kolen, nu ben ik wel benieuwd of ik een speciale versie heb staan  :help:

Wie heeft deze set nog meer in zijn bezig en zaten daar wel of geen kolen in.

Ik heb deze set ook en ik zag dat hij al weer tien jaar oud is.
Dit kon ik nazien op de computer omdat ik ze destijds in etappes gekocht heb.
Om te zien of ze met kolen zijn gevuld moest ik naar zolder en daar is het nu 35 graden.
Maar goed, je moet wat over hebben voor een collega-hobbyist.

Oh ja, vergat ik bijna nog te vertellen  8o bij mij zijn ze niet met kolen gevuld.
Misschien heeft Saskia dat al gedaan voor je?
Ik weet niet beter dan dat ze leeg werden opgeleverd.

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 13:21:43
Tja wat ga ik dan doen, even door mijn collectie gelopen kwam ik nog twee kalk wagons tegen van dit type, daar ga ik zo maar eens mee aan de slag.

Maar dan wel met kalk vullen.
Was dat nu gebluste of ongebluste kalk?  >:-D

Henk
Fijn dat je de moeite genomen hebt om naar zolder te lopen Henk  :thumbup: :thumbup:
Mijn set was dus ook leeg bewijst het filmpje, ik moet toch eens uitzoeken waar die kolen ineens vandaan gekomen zijn  :D

Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)
De boel staan nu te drogen en morgen eens kijken of ze naar mijn zin zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Zeker gemotiveerd dit te gaan doen Peter. Maar helaas niet thuis, geen kolen en eerst nog andere dingen te doen voor de baan, zoals de spanten zagen voor de volgende twee verdiepingen op mijn baan.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 14:02:55

Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt   :D

Hi Peter,

Je word natuurlijk ook een dagje ouder :D
Maar het is dan wel weer een bonus als je ze uit de verpakking haalt, en ziet je dat al gedaan is.

Op naar de volgende klus, je zal er vast nog een of meer hebben liggen  :D

Gr,
Arnold


Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 18:35:34
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 augustus 2020, 14:34:09
@citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Zo is het Bas  :) al ben ik meer van de radler maar dat schijnt kinder bier te zijn  >:-D
Het is wel kinderbier, maar als het koud geserveerd wordt met deze temperaturen vind ik het geen probleem :D
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Radler kinderbier? Nee hoor, waar heb je dat gehoord? Fietsersbier is het. Vandaar de naam Radler, radlen is fietsen.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
ik kan Ben's link wél bekijken...
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
 @citaat

ik ook!  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
 @citaat Jouw God? :D
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
@citaat @citaat tis de warmte, Ben :cool:
Duidelijk is wel te zien dat kalk niet zo ver wordt afgevuld dan bv kolen (waarschijnlijk om stuiven te voorkomen) ook zijn er mooie vulhoopjes te zien.
Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 13 augustus 2020, 17:55:00
Mijn god, wat kunnen jullie ouwehoeren.....

Dat weet je al heel lang, groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Hallo allemaal,

Citaat van: flyerman op donderdag 13 augustus 2020, 00:09:08
Zeker gemotiveerd dit te gaan doen Peter. Maar helaas niet thuis, geen kolen en eerst nog andere dingen te doen voor de baan, zoals de spanten zagen voor de volgende twee verdiepingen op mijn baan.
Hoi Martin,
Herkenbaar  :) je kunt nu alvast kolen bestellen dan heb je het liggen als je tijd en zin hebt  :)



Citaat van: Arnold op donderdag 13 augustus 2020, 07:05:57
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 14:02:55

Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt   :D

Hi Peter,

Je word natuurlijk ook een dagje ouder :D
Maar het is dan wel weer een bonus als je ze uit de verpakking haalt, en ziet je dat al gedaan is.

Op naar de volgende klus, je zal er vast nog een of meer hebben liggen  :D

Gr,
Arnold
Hoi Arnold,
Iedere dag wordt ik een dagje ouder, net als jij  >:-D
De volgende klus zijn twee kalk wagons die nog volledig leeg zijn en twee gevulde kalk wagons die ik met het zelfde materiaal ga vullen.
Deze klus is overigens bijna klaar, gisteravond nog in de lijm gezet en straks eens even kijken hoe het geworden is.



Citaat van: basjuh1981 op donderdag 13 augustus 2020, 14:45:59
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 18:35:34
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 augustus 2020, 14:34:09
@citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Zo is het Bas  :) al ben ik meer van de radler maar dat schijnt kinder bier te zijn  >:-D
Het is wel kinderbier, maar als het koud geserveerd wordt met deze temperaturen vind ik het geen probleem :D
Hoi Bas,
Gewoon bier vind ik helemaal niet lekker, tot twee jaar geleden dronk ik zelfs geen druppel alcohol  8o :)
De radler moet wel koud zijn en als je het glas ook nog eens uit de vriezer haalt is het helemaal lekker  :favorite:



Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 13 augustus 2020, 15:45:04
Radler kinderbier? Nee hoor, waar heb je dat gehoord? Fietsersbier is het. Vandaar de naam Radler, radlen is fietsen.
Hoi Henk,
Zoiets als stella artois en Stella fietsen  :D



Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2020, 16:29:20
Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Hoi Hans,
Ik heb er helemaal geen verstand van, voor mij is de Amstel het lekkerste en het Griekse Mythos.



Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 13 augustus 2020, 16:47:56
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 18:35:34

Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)


Kalktrein plaatjes van het Raadplaatforum: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg18895/#msg18895

Edit: link geplaatst.
Hoi Ben,
Ik heb eigenlijk de andere kalk wagons die ik heb als voorbeeld genomen, dan blijft het een geheel.



Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2020, 19:43:18
Duidelijk is wel te zien dat kalk niet zo ver wordt afgevuld dan bv kolen (waarschijnlijk om stuiven te voorkomen) ook zijn er mooie vulhoopjes te zien.
Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.
Hoi Hans,
Zoals ik net al schreef zijn mijn wagons goed gevuld  8o maar naar voorbeeld van mijn andere kalk wagons, niet helemaal de werkelijkheid dus maar ik kan er mee leven  :)



Citaat van: Zilte op donderdag 13 augustus 2020, 19:54:11
@citaat

Ik denk, dat kalk vergeleken met hetzelfde volume kolen domweg meer gewicht heeft, namelijk 2,24 g/cm3 en 1,4-1,8 g/cm3. Dan kun je ruwweg een kwart minder laden.

(Excuses voor de natuurkunde, John) :D
Hoi Gerrit,
Ja zo had ik het niet bekeken, maar jou verhaal klinkt wel logisch  :)



Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 augustus 2020, 07:06:37

Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2020, 19:43:18

Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.


:thumbup:

Dat was ook de reden om het voorbeeld aan te halen. Zie ook erts: onderlossers van M* Langer Heinrich, te vol:



Met groet, Ben.
Hoi Ben,
Er zijn dus duidelijk verschillen in lading, het laden van mijn kalkwagons heb ik gisterenavond afgemaakt en staat nu te drogen ( zal wel droog zijn met dit warme weer ).

Straks zal ik de wagons online zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2020, 18:35:34
Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)
De boel staan nu te drogen en morgen eens kijken of ze naar mijn zin zijn.

Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?

Henk
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
 @citaat

Dat heb gedaan Henk, we moeten natuurlijk wel op het gewicht letten  >:-D
Maar bedankt voor de tip.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 14 augustus 2020, 11:32:45Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?
Wordt het dan niet topzwaar?
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2020, 16:29:20
Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Now we're talking
EN waar ik woon in België is op 2 km van het dorp Kwaremont -Kluisbergen en op boogscheut van de bekende Patersberg
Proost!
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Citaat van: mphoi op vrijdag 14 augustus 2020, 22:09:10Wordt het dan niet topzwaar?

Dat hangt er vanaf hoeveel 'kalk' je nog bovenop het (piep)schuim lijmt.
Bij mijn kalktrein is dat slechts enkele millimeters tot bijna niks en ik heb goed rijdende wagens.
Zie nogmaals mijn draadje op MSW wat Ben ook al eerder linkte.
De tweede foto geeft links mét kalk en rechts wat er onder zit.
Als je de 'bult' ook van schuim vormt, valt de hoeveelheid strooisel wel mee.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Hallo allemaal,

Citaat van: mphoi op vrijdag 14 augustus 2020, 22:09:10
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 14 augustus 2020, 11:32:45Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?
Wordt het dan niet topzwaar?
Hey Martin,
Dat valt erg mee, ik heb in het verleden wel meer wagons op deze manier voorzien van lading, de lading zelf weegt gelukkig ook niet zoveel.



Citaat van: wimpietje op zaterdag 15 augustus 2020, 02:16:09
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2020, 16:29:20
Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Now we're talking
EN waar ik woon in België is op 2 km van het dorp Kwaremont -Kluisbergen en op boogscheut van de bekende Patersberg
Proost!
Hey Wim,
Dat is handig, jij kunt op de fiets je voorraad op pijl houden  :D



Citaat van: Jakop op zaterdag 15 augustus 2020, 08:50:28
Citaat van: mphoi op vrijdag 14 augustus 2020, 22:09:10Wordt het dan niet topzwaar?

Dat hangt er vanaf hoeveel 'kalk' je nog bovenop het (piep)schuim lijmt.
Bij mijn kalktrein is dat slechts enkele millimeters tot bijna niks en ik heb goed rijdende wagens.
Zie nogmaals mijn draadje op MSW wat ben ook al eerder linkte.
De tweede foto geeft links mét kalk en rechts wat er onder zit.
Als je de 'bult' ook van schuim vormt, valt de hoeveelheid strooisel wel mee.
Hey Jacop,
Ik heb ze gelijk gemaakt aan de wagons die ik al had met kalk-belading wel gebruik gemaakt van het schuim onder in de wagon.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Veel tekst maar nog geen foto's, is de lijm nog niet droog.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
 @citaat

Jaja, het komt eraan Tom, de hobby is niet het enige wat hier in huis gebeurt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht gelezen hebben ben ik bezig geweest met het vullen van twee volledig lege wagons.



En twee gevulde wagons die niet naar mijn zin waren.



Van deze wagons heb ik er meer en die zien er zo uit.



Ik ga eerst de wagon vullen met licht materiaal, in mijn geval schuursponsjes waar ik het groene stugge materiaal vanaf haal.











Het vulmateriaal wordt ingesmeerd met houtlijm, hierna gaat de lading erop.







Nu zijn de twee al half gevulde wagons aan de beurt.









Dit is het geworden, wellicht niet volgens de werkelijkheid maar ik ben er tevreden mee  :)





Tot zover deze update, geen baanbouw maar wel iets voor de toekomstige baan, ik hoop dat jullie het leuk vonden :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Peter.

Mooi gedaan.
Zijn wel afgeladen vol.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
 @citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo Peter,

Misschien is een half gevulde wagen wel realistischer maar wij willen de lading wel zien! :D Ziet er dus prima uit!

Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hoi Peter, dat ziet er goed uit! Ik heb ook nog een paar van deze bakken zonder lading staan, dit kan ik mooi nadoen! Wat voor strooimateriaal gebruik je als lading?
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 15 augustus 2020, 18:37:41
@citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)

Dan zit je nu denk wel aan zo'n 30 ton asdruk i.p.v. de toestane 22,5 ton....  :D ;)
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Wagons met schokkend realistische ladingen. Net eh... helemaal echt.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 15 augustus 2020, 18:37:41
@citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)
Ik ken wat verhalen van een kraanmachinist die hoogovenslakken of staalslakken verlading deed. Dat heeft een dusdanig gewicht, dat je bij een doorsnee vrachtwagen met maximaal een kwart bakje rijdt. Daar zijn wel eens vrachtwagenchauffeurs geweest die hun baas konden bellen dat ze hun hele oplegger konden voorzien van nieuwe banden, omdat ze niet met een lege bak wilden rijden en eisten vol beladen te worden. :-)
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Peter,

Misschien niet (helemaal) realistisch, maar als het voor jou werkt is het prima toch :important:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Zoals gezegd de lading moet je kunnen zien zitten  >:-D
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Marcel, Frank, Ben, Jacob, Martin, Laurent, Wico, en Wim bedankt voor jullie reacties  :thumbup: :thumbup:

Natuurlijk is dit alles behalve het realistische beeld wat het zou moeten zijn, maar zoals meerdere al opmerkte zie je de lading helemaal niet zitten en dat wil je natuurlijk ook niet.

De wagon die ik als voorbeeld gebruikte is af fabriek zo gevuld en zoals Ben al aangaf is dit een Marklin wagon.

@ frank, de ladingdragers ik gebruikt heb zit een in van de vele bakjes met strooi materiaal en helaas staat er niet bij van welk merk het is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Ze zijn gevuld en daar gaat het toch om, of het nu te hoog is of te laag weet ik ook niet maar het ziet er geloofwaardig uit en dat was dacht ik de bedoeling.
En je hebt het zelf gemaakt en dat geeft altijd veel meer voldoening.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo Peter, zo onrealistisch is het niet, tenminste niet ten opzichte van de wagens met kolenstof zoals ik die op mijn vorige werklocatie wekelijks zag (zie hier plaatjes [8] en [15]).

In plaatje [8] een hele rits wagens met (zie voorste wagen) aan 1 kant inderdaad niet zo erg gevuld, maar de andere kant wel.
Belangrijk is blijkbaar dat de lading er niet bovenuit steekt gezien de afvlakking van de 'stortheuveltjes'.

Plaatje [15] toont ook hoe hoog de lading aan deze kant is.

   
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Een Marklin wagon kan dit hebben... O:-D
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Soortelijke massa van kalk is 2 ton per m3.
Wagon kan ongeveer 75 m3 hebben.   
Dus is ca 60-65% qua volume gevuld.
Heb ze zelf gelost en gevuld zien worden in Hermalle. België.
Ongebluste kalk is gebrand; (dmv olie of aardgas)
Hier wordt de kalksteen verhit, waardoor de helft van het gewicht in gas over gaat. (CO2)
De ongebluste kalk weegt dus 1 ton per m3. Dit moet echter in afgesloten wagens worden vervoerd om vochtopname/verwering tegen te gaan.

Daarnaast rijden de wagens op routes...
Naar België is op sommige sporen 22,5 ton per as toegelaten, Duitsland en Oostenrijk meestal 25 ton.en vergeet bij het berekenen ook niet het eigen gewicht van de wagen...
(Gewicht lading= (aantal assen x asdruk) - eigen gewicht.

Nog een ander puntje: Vergeet de punten van de assen van de wagons niet te smeren want ze kunnen snel uitslijten in de kunststof draaistellen doordat de wagon nu meer weegt.

Mvg. Marcel
(Werkzaam bij voormalige Hoogovens IJmuiden)
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
 @citaat
Een beetje uitleg hierbij is wel handig.
Volgens mij zit het zo:
Voor het juiste gewicht moet je delen door 87x87x87 dan is het gewicht 136,7 gram.  :P
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
 @citaat
Morgen maar eens vrij vragen aan de baas  >:-D