Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman -
0 leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 429 430 [431] 432 433 434   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman -  (gelezen 4341692 keer)

flyerman

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21500 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 00:09:08 »

Zeker gemotiveerd dit te gaan doen Peter. Maar helaas niet thuis, geen kolen en eerst nog andere dingen te doen voor de baan, zoals de spanten zagen voor de volgende twee verdiepingen op mijn baan.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Arnold

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21501 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 07:05:57 »


Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt   :D

Hi Peter,

Je word natuurlijk ook een dagje ouder :D
Maar het is dan wel weer een bonus als je ze uit de verpakking haalt, en ziet je dat al gedaan is.

Op naar de volgende klus, je zal er vast nog een of meer hebben liggen  :D

Gr,
Arnold


« Laatst bewerkt op: donderdag 13 augustus 2020, 07:45:45 door Arnold »
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21502 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 14:45:59 »

@citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Zo is het Bas  :) al ben ik meer van de radler maar dat schijnt kinder bier te zijn  >:-D
Het is wel kinderbier, maar als het koud geserveerd wordt met deze temperaturen vind ik het geen probleem :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21503 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 15:45:04 »

Radler kinderbier? Nee hoor, waar heb je dat gehoord? Fietsersbier is het. Vandaar de naam Radler, radlen is fietsen.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21504 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 16:29:20 »

Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 augustus 2020, 16:31:00 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21505 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 16:47:56 »


Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)


Kalktrein plaatjes van het Raadplaatforum: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg18895/#msg18895

Edit: link geplaatst.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 augustus 2020, 16:55:20 door ACTS.zuid »
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21506 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:21:54 »

ik kan Ben's link wél bekijken...
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21507 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:27:03 »

 @citaat

ik ook!  :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21508 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:55:00 »

Mijn god, wat kunnen jullie ouwehoeren.....
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21509 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 18:05:59 »

 @citaat Jouw God? :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21510 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 19:43:18 »

@citaat @citaat tis de warmte, Ben :cool:
Duidelijk is wel te zien dat kalk niet zo ver wordt afgevuld dan bv kolen (waarschijnlijk om stuiven te voorkomen) ook zijn er mooie vulhoopjes te zien.
Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21511 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 19:54:11 »

@citaat

Ik denk, dat kalk vergeleken met hetzelfde volume kolen domweg meer gewicht heeft, namelijk 2,24 g/cm3 en 1,4-1,8 g/cm3. Dan kun je ruwweg een kwart minder laden.

(Excuses voor de natuurkunde, John) :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 augustus 2020, 07:33:30 door Zilte »
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21512 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 22:58:09 »

Mijn god, wat kunnen jullie ouwehoeren.....

Dat weet je al heel lang, groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21513 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 07:06:37 »

Ja ik weet heel veel al heel lang maar het is weer even wennen. Maar er zijn al wat berichten verwijderd.


Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.


 :thumbup:

Dat was ook de reden om het voorbeeld aan te halen. Zie ook erts: onderlossers van M* Langer Heinrich, te vol:



Met groet, Ben.
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21514 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 08:50:07 »

Hallo allemaal,

Zeker gemotiveerd dit te gaan doen Peter. Maar helaas niet thuis, geen kolen en eerst nog andere dingen te doen voor de baan, zoals de spanten zagen voor de volgende twee verdiepingen op mijn baan.
Hoi Martin,
Herkenbaar  :) je kunt nu alvast kolen bestellen dan heb je het liggen als je tijd en zin hebt  :)




Blijkbaar heb ik dit dus zelf gedaan alleen weet ik het zelf niet meer  8o laten we het erop houden dat dit door het warme weer komt   :D

Hi Peter,

Je word natuurlijk ook een dagje ouder :D
Maar het is dan wel weer een bonus als je ze uit de verpakking haalt, en ziet je dat al gedaan is.

Op naar de volgende klus, je zal er vast nog een of meer hebben liggen  :D

Gr,
Arnold
Hoi Arnold,
Iedere dag wordt ik een dagje ouder, net als jij  >:-D
De volgende klus zijn twee kalk wagons die nog volledig leeg zijn en twee gevulde kalk wagons die ik met het zelfde materiaal ga vullen.
Deze klus is overigens bijna klaar, gisteravond nog in de lijm gezet en straks eens even kijken hoe het geworden is.



@citaat En vol glas koud bier ziet er altijd beter uit dan een leeg glas ;)
Zo is het Bas  :) al ben ik meer van de radler maar dat schijnt kinder bier te zijn  >:-D
Het is wel kinderbier, maar als het koud geserveerd wordt met deze temperaturen vind ik het geen probleem :D
Hoi Bas,
Gewoon bier vind ik helemaal niet lekker, tot twee jaar geleden dronk ik zelfs geen druppel alcohol  8o :)
De radler moet wel koud zijn en als je het glas ook nog eens uit de vriezer haalt is het helemaal lekker  :favorite:



Radler kinderbier? Nee hoor, waar heb je dat gehoord? Fietsersbier is het. Vandaar de naam Radler, radlen is fietsen.
Hoi Henk,
Zoiets als stella artois en Stella fietsen  :D



Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Hoi Hans,
Ik heb er helemaal geen verstand van, voor mij is de Amstel het lekkerste en het Griekse Mythos.




Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)


Kalktrein plaatjes van het Raadplaatforum: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg18895/#msg18895

Edit: link geplaatst.
Hoi Ben,
Ik heb eigenlijk de andere kalk wagons die ik heb als voorbeeld genomen, dan blijft het een geheel.



Duidelijk is wel te zien dat kalk niet zo ver wordt afgevuld dan bv kolen (waarschijnlijk om stuiven te voorkomen) ook zijn er mooie vulhoopjes te zien.
Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.
Hoi Hans,
Zoals ik net al schreef zijn mijn wagons goed gevuld  8o maar naar voorbeeld van mijn andere kalk wagons, niet helemaal de werkelijkheid dus maar ik kan er mee leven  :)



@citaat

Ik denk, dat kalk vergeleken met hetzelfde volume kolen domweg meer gewicht heeft, namelijk 2,24 g/cm3 en 1,4-1,8 g/cm3. Dan kun je ruwweg een kwart minder laden.

(Excuses voor de natuurkunde, John) :D
Hoi Gerrit,
Ja zo had ik het niet bekeken, maar jou verhaal klinkt wel logisch  :)





Geinig om die (vul-)verschillen te zien tussen kolen en kalk.


 :thumbup:

Dat was ook de reden om het voorbeeld aan te halen. Zie ook erts: onderlossers van M* Langer Heinrich, te vol:



Met groet, Ben.
Hoi Ben,
Er zijn dus duidelijk verschillen in lading, het laden van mijn kalkwagons heb ik gisterenavond afgemaakt en staat nu te drogen ( zal wel droog zijn met dit warme weer ).

Straks zal ik de wagons online zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21515 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:32:45 »

Dag Peter,

Ik had meer een soort kalk en dat heb ik erin gekieperd  :)
De boel staan nu te drogen en morgen eens kijken of ze naar mijn zin zijn.

Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21516 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 17:32:33 »

 @citaat

Dat heb gedaan Henk, we moeten natuurlijk wel op het gewicht letten  >:-D
Maar bedankt voor de tip.


Mvg,

Peter Degeluidsman

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21517 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 22:09:10 »

Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?
Wordt het dan niet topzwaar?
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

wimpietje

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21518 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 02:16:09 »

Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Now we’re talking
EN waar ik woon in België is op 2 km van het dorp Kwaremont -Kluisbergen en op boogscheut van de bekende Patersberg
Proost!
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Jakop

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21519 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 08:50:28 »

Wordt het dan niet topzwaar?

Dat hangt er vanaf hoeveel 'kalk' je nog bovenop het (piep)schuim lijmt.
Bij mijn kalktrein is dat slechts enkele millimeters tot bijna niks en ik heb goed rijdende wagens.
Zie nogmaals mijn draadje op MSW wat Ben ook al eerder linkte.
De tweede foto geeft links mét kalk en rechts wat er onder zit.
Als je de 'bult' ook van schuim vormt, valt de hoeveelheid strooisel wel mee.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 augustus 2020, 13:35:37 door Jakop »
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21520 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 11:07:08 »

Hallo allemaal,

Voordat je er een soort kalk in kiepert vul je dan de wagon nog met piepschuim o.i.d. op om het gewicht te beperken?
Wordt het dan niet topzwaar?
Hey Martin,
Dat valt erg mee, ik heb in het verleden wel meer wagons op deze manier voorzien van lading, de lading zelf weegt gelukkig ook niet zoveel.



Neehee, het enige echte fietsersbier is Kwaremont!
https://www.kwaremont.be/nl
Now we’re talking
EN waar ik woon in België is op 2 km van het dorp Kwaremont -Kluisbergen en op boogscheut van de bekende Patersberg
Proost!
Hey Wim,
Dat is handig, jij kunt op de fiets je voorraad op pijl houden  :D



Wordt het dan niet topzwaar?

Dat hangt er vanaf hoeveel 'kalk' je nog bovenop het (piep)schuim lijmt.
Bij mijn kalktrein is dat slechts enkele millimeters tot bijna niks en ik heb goed rijdende wagens.
Zie nogmaals mijn draadje op MSW wat ben ook al eerder linkte.
De tweede foto geeft links mét kalk en rechts wat er onder zit.
Als je de 'bult' ook van schuim vormt, valt de hoeveelheid strooisel wel mee.
Hey Jacop,
Ik heb ze gelijk gemaakt aan de wagons die ik al had met kalk-belading wel gebruik gemaakt van het schuim onder in de wagon.


Mvg,

Peter Degeluidsman

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21521 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 12:01:41 »

Veel tekst maar nog geen foto's, is de lijm nog niet droog.
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

hier gaat het over onze hobby en hebben we respect voor elkaar.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - oude treinenkamer weer in gebruik genomen.
« Reactie #21522 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 12:04:17 »

 @citaat

Jaja, het komt eraan Tom, de hobby is niet het enige wat hier in huis gebeurt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21523 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 14:50:51 »

Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht gelezen hebben ben ik bezig geweest met het vullen van twee volledig lege wagons.



En twee gevulde wagons die niet naar mijn zin waren.



Van deze wagons heb ik er meer en die zien er zo uit.



Ik ga eerst de wagon vullen met licht materiaal, in mijn geval schuursponsjes waar ik het groene stugge materiaal vanaf haal.











Het vulmateriaal wordt ingesmeerd met houtlijm, hierna gaat de lading erop.







Nu zijn de twee al half gevulde wagons aan de beurt.









Dit is het geworden, wellicht niet volgens de werkelijkheid maar ik ben er tevreden mee  :)





Tot zover deze update, geen baanbouw maar wel iets voor de toekomstige baan, ik hoop dat jullie het leuk vonden :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

GTIBert

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ecos-2
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21524 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 17:30:32 »

Peter.

Mooi gedaan.
Zijn wel afgeladen vol.
Gelogd


Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper. Lokprogrammer ESU

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21525 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 18:37:41 »

 @citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21526 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 18:39:41 »

Hallo Peter,

Misschien is een half gevulde wagen wel realistischer maar wij willen de lading wel zien! :D Ziet er dus prima uit!

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21527 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 18:57:34 »

Hoi Peter, dat ziet er goed uit! Ik heb ook nog een paar van deze bakken zonder lading staan, dit kan ik mooi nadoen! Wat voor strooimateriaal gebruik je als lading?
Gelogd
Het is hachelijk!

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21528 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 19:01:28 »

Lekker bezig Peter. :)
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21529 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 20:19:17 »

@citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)

Dan zit je nu denk wel aan zo'n 30 ton asdruk i.p.v. de toestane 22,5 ton....  :D ;)
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21530 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 21:51:59 »

Wagons met schokkend realistische ladingen. Net eh... helemaal echt.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21531 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 23:03:35 »

@citaat

Dank je wel Bert, ja deze vervoerder houd niet van half lege wagons dat kost veel te veel geld  :)
Ik ken wat verhalen van een kraanmachinist die hoogovenslakken of staalslakken verlading deed. Dat heeft een dusdanig gewicht, dat je bij een doorsnee vrachtwagen met maximaal een kwart bakje rijdt. Daar zijn wel eens vrachtwagenchauffeurs geweest die hun baas konden bellen dat ze hun hele oplegger konden voorzien van nieuwe banden, omdat ze niet met een lege bak wilden rijden en eisten vol beladen te worden. :-)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 augustus 2020, 23:08:47 door Laurent »
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21532 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 23:17:49 »

Peter,

Misschien niet (helemaal) realistisch, maar als het voor jou werkt is het prima toch :important:.

Groeten,
Wico
Gelogd

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21533 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 23:59:27 »

Zoals gezegd de lading moet je kunnen zien zitten  >:-D
Gelogd

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21534 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 06:50:49 »

Och, Marklin zelve vult die karren helemaal, mogelijk is er zelfs onderscheid in vulgewicht tussen grove kalksteen en fijnere kalk, weet ik veel. Maar ik kan wel waarderen als mensen zelf wat bouwen en de moeite nemen het op een forum te delen. Wie het ook, mooier of beter kan: laat het maar zien. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21535 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 07:35:43 »

Hallo allemaal,

Marcel, Frank, Ben, Jacob, Martin, Laurent, Wico, en Wim bedankt voor jullie reacties  :thumbup: :thumbup:

Natuurlijk is dit alles behalve het realistische beeld wat het zou moeten zijn, maar zoals meerdere al opmerkte zie je de lading helemaal niet zitten en dat wil je natuurlijk ook niet.

De wagon die ik als voorbeeld gebruikte is af fabriek zo gevuld en zoals Ben al aangaf is dit een Marklin wagon.

@ frank, de ladingdragers ik gebruikt heb zit een in van de vele bakjes met strooi materiaal en helaas staat er niet bij van welk merk het is.


Mvg,

Peter Degeluidsman

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21536 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 07:47:28 »

Ze zijn gevuld en daar gaat het toch om, of het nu te hoog is of te laag weet ik ook niet maar het ziet er geloofwaardig uit en dat was dacht ik de bedoeling.
En je hebt het zelf gemaakt en dat geeft altijd veel meer voldoening.
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

hier gaat het over onze hobby en hebben we respect voor elkaar.

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21537 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 07:57:21 »

Hallo Peter, zo onrealistisch is het niet, tenminste niet ten opzichte van de wagens met kolenstof zoals ik die op mijn vorige werklocatie wekelijks zag (zie hier plaatjes [8] en [15]).

In plaatje [8] een hele rits wagens met (zie voorste wagen) aan 1 kant inderdaad niet zo erg gevuld, maar de andere kant wel.
Belangrijk is blijkbaar dat de lading er niet bovenuit steekt gezien de afvlakking van de 'stortheuveltjes'.

Plaatje [15] toont ook hoe hoog de lading aan deze kant is.

   
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21538 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 09:52:08 »

Een Marklin wagon kan dit hebben... O:-D
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21539 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 10:04:46 »

@citaat

Moet kunnen. 1,4 g/cm3 is 1400 kg/m3. Inhoud wagon is 77 m3, dus totaal afgeladen gewicht 107800 kg. Praktisch zal het ergens bij de 90000 kg zijn, dus schaalgewicht 1:87 is dan 1034 kg. Verklaard gelijk waarom dat de Märklin zo robuust zijn.  :D :D :D
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21540 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 10:35:07 »

 @citaat Dat is niet zo, gewicht kun je niet verschalen.
Gelogd

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21541 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 10:52:45 »

O?
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21542 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 10:55:36 »

Soortelijke massa van kalk is 2 ton per m3.
Wagon kan ongeveer 75 m3 hebben.   
Dus is ca 60-65% qua volume gevuld.
Heb ze zelf gelost en gevuld zien worden in Hermalle. België.
Ongebluste kalk is gebrand; (dmv olie of aardgas)
Hier wordt de kalksteen verhit, waardoor de helft van het gewicht in gas over gaat. (CO2)
De ongebluste kalk weegt dus 1 ton per m3. Dit moet echter in afgesloten wagens worden vervoerd om vochtopname/verwering tegen te gaan.

Daarnaast rijden de wagens op routes...
Naar België is op sommige sporen 22,5 ton per as toegelaten, Duitsland en Oostenrijk meestal 25 ton.en vergeet bij het berekenen ook niet het eigen gewicht van de wagen...
(Gewicht lading= (aantal assen x asdruk) - eigen gewicht.

Nog een ander puntje: Vergeet de punten van de assen van de wagons niet te smeren want ze kunnen snel uitslijten in de kunststof draaistellen doordat de wagon nu meer weegt.

Mvg. Marcel
(Werkzaam bij voormalige Hoogovens IJmuiden)
« Laatst bewerkt op: zondag 16 augustus 2020, 11:17:47 door loc1200 »
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21543 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 11:13:51 »


O?


Lees je post eens na: 1034kg is absolute onzin.
Gelogd

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21544 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 11:52:56 »

En waarom denk je dat  :D :D erachter staan?  :D :D
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21545 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 11:57:41 »

 @citaat
Een beetje uitleg hierbij is wel handig.
Volgens mij zit het zo:
Voor het juiste gewicht moet je delen door 87x87x87 dan is het gewicht 136,7 gram.  :P
Gelogd

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21546 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 12:21:26 »

:thumbup:

Helemaal goed, Wim. De inhoud was nog niet verschaald. Je hebt de geheel onverzorgde voetreis naar Rome gewonnen.  >:-D
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21547 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 12:31:31 »

 @citaat
Morgen maar eens vrij vragen aan de baas  >:-D

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
« Reactie #21548 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 12:33:16 »

  @citaat @citaat Humor?
Vind Peter 't wel prettig dat we z'n topic zo vervuilen?!
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #21549 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 12:53:06 »

Hallo allemaal,

Nogmaals ik vind het niet erg als er in mijn topic over iets anders gesproken wordt dan treinen, het bouwen aan de baan ligt i.v.m. tijd en het warme weer toch op zijn gat.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.077 seconden met 59 queries.