Goedemiddag,
bedankt weer voor jullie reacties en bijdragen.
Goed dat jullie het even gehad hebben over detectie want dit loopt nu mooi over in mijn verhaal.
Nu probeer ik al langer het probleem van spookmeldingen op te lossen maar kom er maar niet aan uit en ik heb nu de hoop dat jullie mij na deze bijdrage kunnen helpen.
Het is een lastig verhaal dus ik heb er best wel veel energie in gestoken om jullie het probleem uit te leggen.
Hier eerst een tekening van de structuur van terugmeldingen:

De problemen bevinden zich in module 5 en 6 van de linkerstreng. Het gaat ALTIJD en ALLEEN om melders 5.10, 5.12, 5.14, 5.16, 6.02, 6.04, 6.06 en 6.08. Ik heb de terugmelders allemaal zo aangesloten dat de stopsecties aangesloten zijn op even uitgangen, dit maakt het programmeren in Koploper wat makkelijker en fouten worden voorkomen.
Op de baan zitten deze melders op de volgende plaats:

Nu had forumlid Koen ook problemen met zijn terugmelding en hij heeft mij geadviseerd om eens
Putty te gebruiken voor analyse.
Putty gedownload en vervolgens wat loggingen uitgevoerd. Loggingen worden trouwens uitgevoerd met volledig ingeschakelde baan en PC maar met Koploper uitgeschakeld! Met dit programma is het nl niet mogelijk om gelijktijdig com4(HSI88) uit te lezen en Koploper.
Deze loggingen zien er dan zo uit:

Je ziet een hele reeks cijfers en getallen waar ikzelf weinig mee kon. Koen(hartelijk dank daarvoor) had echter een exelfile gemaakt waarin hij de logging concreter zichtbaar kon maken en dat zag er zo uit:

Alle rode vakjes zijn onbedoelde signalen(spookmeldingen) waarbij kortstondig een melding van hoog naar laag of van laag naar hoog sprint.
Met behulp van Putty diverse loggingen uitgevoerd maar hier konden echter geen conclusies uit getokken worden en het lastige was dat je niet direct online kon zien wanneer er een spookmelding kwam.
Vervolgens heb ik een goede collega op het werk benaderd en hem gevraagd of het mogelijk is iets te maken waarbij de communicatie met de HSI direct online uit te lezen is en zichtbaar gemaakt kon worden. Dit heeft mjn collega Paul(harstikke bedankt) heel mooi gemaakt en zag er zo uit:

Rechts een venster met alle modules(1 t/m 22) en alle uitgangen(16 t/m 1) met daarin allemaal ééntjes en nulletjes die precies aangeven welke secties bezet(1) of niet bezet(0) zijn.
Aan de linkerzijde is een logscherm waarop zichtbaar wordt wanneer er een statusverandering plaatsvond en hoelang die duurde. Iedere logging wordt ook mooi in een tekstbestandje wegggeschreven en dat zag er zo uit:

Knap gemaakt maar achteraf kwam ik er achter dat het met Koploper ook gewoon allemaal kan. Alle voorgaande inspanningen zijn dus eigenlijk voor niets geweest want het uitlezen van ?spookmeldingen? kan ook gewoon via Koploper en dit gaat als volgt:
- Start Koploper op
- Bedien in Koploper het groene spiegelei
- schakel de centrale en alle boosters in(normaal gesproken gaat dit automatisch)
- Zet in koploper detectie spooktreinen uit
- Roep in Koploper het loggingscherm op en stel dit als volgt in:

Laat alles nu onder spanning staan maar in rust(geen rijdende treinen). Als het goed is gebeurd er niets en blijft het logscherm leeg, gaat het niet goed dan zie je bv dit:

Ik weet niet meer precies hoelang deze logging geduurd heeft maar te zien is dat hier uitgang 5.14 2x onbedoeld hoog gezet is met een duur van 78ms. Nu had ik laatst contact met Paul Haagsma en hem dit probleem voorgelegd met de vraag:
Is het mogelijk om ergens in Koploper iets in te stellen waardoor Koploper alleen maar reageert op meldingen die langer duren dan bv 100ms? Ik weet dat dit geen bronaanpak is maar toch....Dit was zijn antwoord:
De optie die jij zou willen zit er niet in. Wordt al jaren gevraagd, echter ik vind dat het bij de bron aangepakt moet worden en niet via de achterkant.Helaas dus, ik zal dus echt naar de oorzaak op zoek moeten.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Modules uitgewisseld: geen verschil
- FTP kabels uitgewisseld: geen verschil
- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
- Alle 8 secties compleet losgemaakt, nagekeken en opnieuw gemonteerd: geen verschil
- Alle kabels van de betreffende 8 probleem secties vernieuwd: geen verschil
- Met/zonder diodetruck: geen verschil
- Extra diodes in de toevoerleidingen: geen verschil
Ik kan dus doen en laten wat ik wil maar blijf spookmeldingen krijgen bij melders 5.10, 5.12, 5.14, 5.16, 6.02, 6.04, 6.06 en 6.08.
Nu komt er soms een spookmelding op één van deze secties als deze belegd is en soms als deze niet belegd is. Ik heb toen 10 loggingen uitgevoerd van 40 min om te kijken of er een relatie zit tussen belegd en onbelegd en daarvan is dit het resultaat:

Ook hier kan ik niet echt een relatie uit halen en ben nu een beetje aan het einde van mijn latijn. Heeft er iemand nog suggesties?
Mijn collega Paul had het er trouwens over dat dit probleem ontstaat door zogenaamd ?floating? en eventueel te verhelpen is door het inbouwen van een zogenaamde pull-down weerstand. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Groetjes, John