Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

zonder fantasie ook geen creativiteit

@Degeluidsman:
Hallo Peter, nog weinig. Afgelopen weken/maanden druk bezig geweest met werken. En wat 'men' ook moge denken over gemeenteambtenaren, houten bureaux zijn er allang niet meer die het werk doen. Ik heb het drukker dan ooit, ook vanwege het parkeerbeleid binnen de gemeente waar ik werkzaam ben.
Deze week werkt mijn echtgenote voor het laatst, na 46 jaar werkzaam te zijn geweest in de gehandicaptenzorg (en dat is pas ècht Werken!) en gaat zij al haar verlofdagen opnemen om dan begin september met AOW te gaan en een welverdiend ouderdomspensioen. Volgende week gaat haar verlof dus in en ik heb die week ook verlof genomen om samen met haar te kunnen zijn.

@Hanzi:
Bij mijn weten heb ik het in een eerdere posting nooit gehad over het vervangen van de houten beplating. Wat jij schrijft, had ik ook al in gedachten. Ik kan de twee platen ook niet vervangen door 1 plaat van 220 x 130 cm. omdat die plaat niet door het trapgat van de begane grond naar de eerste verdieping kan komen.
In plaats daarvan kan wel de twee platen onderling met elkaar te verbinden met houten latten of balken, steeds aan weerszijden van alle vijf de bokken. Je hebt het zeker niet verkeerd begrepen en op zich lijkt het ook simpel maar ik heb - misschien ten onrechte - toch wat koudwatervrees. Echtgenote heeft al aangeboden het samen uit te voeren. Wel wil ik van de achterste plaat een strip van ca. 14 cm. afzagen met een decoupeerzaag over de gehele lengte. De strook die dan ontstaat permanent met schroeven bevestigen aan de bokken. Ik hou dan een (samengestelde) plaat over van 220 x 116 cm die dan omhoog kan worden gezet met schuine latten zodat ik ook bij de elektrische bedrading kan komen.
Waarom een strook afzagen van de achterste plaat. Dit om te voorkomen dat het deel wat omhoog kan, tegen de achterwand aan duwt. Denk dat het beter is dat de plaat van 116 cm. dan tegen de strook van 14 cm aanduwt zodat op de achterwand geen duwkracht (juiste woord?) ontstaat.
Dat is dus het idee, eerder heb ik het idee ook al voorgelegd aan @Bert1955 en ik hoop dat echtgenote en ik dit volgende week kunnen uitvoeren.

@Wico:
Ik heb de constructie van iTom ook bekeken en wat ik wil lijkt er dus enigszins op. Alleen zie ik niet of het aanbrengen van scharnieren op mijn tafel ook goed gaat uitpakken. Bevestig ik de scharnieren aan de bovenzijde van de twee platen, zijn ze zichtbaar. En bevestigen aan de rand van de platen lijkt mij niet mogelijk, de platen zijn immers 9 mm. dik.
Speciale Gast

Citaat van: FransW op maandag 07 april 2025, 21:13:10Bevestig ik de scharnieren aan de bovenzijde van de twee platen, zijn ze zichtbaar.
Ik heb het eventuele totaalplaatje niet voor ogen, dus weet niet waar de scharnieren dan precies komen maar zijn die niet te camoufleren?
Met bijvoorbeeld verf, groene begroeing, muurplaatje, bebouwing of iets in die trant.

En erg leuk voor je vrouw dat ze (eindelijk) met pensioen kan. :) :thumbup: Nou jij nog, wanneer kan/mag je er mee stoppen?
De reeds lang ingeburgerde  grappen over ambtenaren zijn inderdaad al een tijd achterhaald,
met al die gemeentelijke beleidsnota's over zo ongeveer van alles is menig ambtenaar drukker dan ooit. O:-D
 :o) Ik als zijnde semi ambtenaar kan me daar gelukkig vaak afzijdig van houden. :D 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: FransW op maandag 07 april 2025, 21:13:10@Hanzi:
Bij mijn weten heb ik het in een eerdere posting nooit gehad over het vervangen van de houten beplating.
Ik haalde die "wijsheid" hier vandaan:
Citaat van: FransW op zondag 22 december 2024, 08:30:42Voor mijn bezoek aan DTS had ik mij voorbereid door tekeningen en foto's mee te nemen. De suggestie die Martin deed door de twee brede planken van 65 x 220 te vervangen door twee rechthoekige planken van 130 x 110 (naast elkaar liggend) en die dan door een soort van scharnier-constructie schuin omhoog te brengen is misschien een betere optie dan wat ik had bedacht. Want als ik die twee planken van 220 breed naar voren moet schuiven om bij de bedrading etc. te komen, is best wel lastig. Ik was niet op het idee gekomen, op dergelijke momenten merk je hoe weinig/geen technisch inzicht je dan hebt.

En wat die scharnieren betreft... heb je die überhaupt nodig? Als je toch een strook afzaagt die je vast monteert dan rust de rest daar toch tegenaan, ook als hij bv 45 graden open staat?
En anders zoiets als een pianoscharnier, maar dan zal je je 9mm platen ook weer wat dikker moeten maken met een lat aan de onderzijde. Vervolgens eerst het pianoscharnier bevestigen aan beide delen (14cm strook en de rest van de plaat) en pas dan de 14cm strook op de bokken bevestigen; anders kom je er niet meer (of iig lastig)  bij ;) .

Ik neem aan dat je voor je baanplan die 14cm niet nodig hebt.
Als je de achterste rails (nagenoeg) tegen dat pianoscharnier aan legt dan is dat scharnier ook gelijk voor het grootste deel uit het zicht.

@Dirk-Jan:
Ik mag in augustus 2028 ook stoppen met werken, dat is pas over 3,5 jaar. En eerlijk gezegd vind ik mijn werk veels te leuk, ik heb daar veel vrijheid in en ook de vele contacten binnen het ambtenarenapparaat geeft mij steeds weer werkplezier. Maar ja, mijn werk is minder zwaar dan het werk van mijn eega.
 :offtopic: Wat mij betreft mogen werknemers met zware beroepen (ik reken daar ook de gehandicaptenzorg onder) al met 65 jaar stoppen. Jan en Truus Politiek hebben dat lekker overgelaten aan de marktpartijen (werkgevers- en werknemersorganisaties) om dat klusje te klaren, zodat zij verder hun handen in onschuld kunnen wassen.  :offtopic:

@Hanzi:
Ik denk niet dat ik ga werken met een piano-scharnier. Dat zou altijd nog kunnen. Die strook van 14 cm is bedoeld voor het stationsgebouwtje met perron. Op die strook komt geen rails

Zaterdag ga ik de nodige latten bestellen en volgende week met frisse moed weer verder.

De afgelopen week heb ik weer wat kunnen werken aan mijn modelspoortafel. Vorige week zaterdag 4 latten geschaafd vurenhout gekocht van een lengte van 2,10 mtr. en die gelijk maar op maat laten zagen waardoor ik met 8 latten van 1,05 mtr. weer naar huis ben gegaan.

Maandag en dinsdag ben ik bezig geweest om de twee platen van 65 x 220 cm. met een decoupeerzaag te bewerken. Van de achterste plaat is over de gehele breedte een strook van 12 cm. gezaagd. Dat deel komt helemaal achteraan tegen de valbescherming en wordt permanent vastgeschroefd op de 5 bokken. Op die strook komt te zijner tijd een klein stationsgebouwtje met perron. Het resterende deel van die plaat (53 x 220 cm.) moet nu met de voorste plaat van 65 x 220 cm. worden verbonden met die 8 latten.
Voordat ik dit doe, heb ik eerst met de decoupeerzaag aan beide zijden van de twee platen een strook van 1 cm. afgezaagd om op die manier meer ruimte te krijgen aan de zijkanten. Die zaten strak tegen de valbescherming links en rechts aan. Ik wist niet eens dat we een decoupeerzaag in huis hadden maar mijn echtgenote had die ooit begin jaren negentig gekocht voor haar eigen appartement nog voordat wij elkaar leerde kennen.
Maar het werken met een decoupeerzaag ging mij niet lekker af. Ook al had ik een contra-lat op de plaat vastgezet waartegen de zaagtafel van de decoupeerzaag langs moest worden bewogen, ik week daar steeds van af. Werken met een decoupeerzaag had ik nooit eerder gedaan en tot overmaat kreeg ik in mijn linkerhand last van een tremor. Zie dan maar zo'n apparaat in bedwang te houden. Dus ik ben er maar mee gestopt en de volgende dag maar een handzaag genomen en rustig die stroken van 1 cm. er afgezaagd. Ben er wel een paar uur zoet mee geweest. Ik kan onvoldoende kracht zetten met die hand en als ik die te zwaar belast, komt die tremor weer terug.  Het is te zien dat er niet een mooie rechte strook is gezaagd maar bovenop de houten platen komt er toch een laag van 3 mm. rubberkurk ondervloer, dus je ziet er niets meer van.

Woensdag even een rustdagje gehouden, ook tijd voor leuke dingen met de hond. Donderdag heb ik aan de bovenzijde van de twee grote platen 4 latten  vastgeschroefd en daarna met behulp van vrouwlief de gehele beplating omgedraaid zodat de onderzijde naar boven lag. Dat gaf aanvankelijk een probleem, ik bleek te korte schroeven te hebben gebruikt. Snel de platen weer terug gekanteld en langere schroeven gebruikt. Daarna weer kantelen zodat de bovenzijde naar onderen ging en dat gaf gelukkig geen problemen..

De resterende vier latten heb ik vanmorgen vastgeschroefd aan de onderzijde van de platen (die nu dus tijdelijk naar boven liggen). Eerst een contra-lat bevestigd waartegen de 4 latten haaks werden opgesteld en toen met de accuschroefboor de platen met de latten verbinden. Dat ging gelukkig zonder verdere problemen en daarna het geheel weer gekanteld zodat de bovenzijde van de platen weer boven komen te liggen. De 4 latten aan de bovenzijde verwijderd, vervolgens de beplating weer gekanteld en die laatste latten weer vastgezet aan de onderkant van de beplating.

contralat.jpg
Je kijkt nu  tegen de onderzijde van de beplating aan. Op de bovenste foto is de smalle contra-lat te zien. Die zal straks worden verwijderd en dan moet ik een manier bedenken om, wanneer de bovenbeplating schuin omhoog moet komen, te zorgen voor een goede ondersteuning zodat ik bij de bedrading kan komen. Komt tijd komt raad dus dat zal ook wel goed komen. En uiteraard zijn goede tips van jullie nooit weg...

De onderste foto toont dan de onderzijde van de beplating. De acht latten vormen niet alleen een verbinding tussen de voorste en achterste plaat, de positie van die latten is steeds aan weerszijden van de 5 bokken. Echtgenote en ik hebben nog even getest of die latten niet te strak tegen de latten van de bokken aankomen, gelukkig geeft dat geen problemen.

onderkant 2.jpg
Speciale Gast

:) Nou, ik vind het er erg netjes uitzien.
En dat heb je toch maar mooi gefixt, ondanks dat het gepaard ging met de bijkomende problemen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het had wat voeten in de aarde Frans, maar dit ziet er toch super uit  :thumbup: :thumbup:
Leuk dat je dit samen met je vrouw doet.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Frans,

Mooi opgelost zo! De decoupeerzaag is ook niet echt mijn beste vriend, met de hand zagen bevalt mij veel beter :P.

Groeten,
Wico

Dat is een flinke tafel geworden Frans. Eengoed begin is het halve gewin zegt het spreekwoord.

Luc
Met vallen en opstaan toch mooie stappen gemaakt Frans :thumbup:

Voor zichtwerk gebruik ik zelden een decoupeerzaag, 100% strak lukt nooit. Dan gaat het met een handzaag een stuk beter en normaal gesproken redelijk moeiteloos indien de zaag mooi scherp is. Eens in de paar jaar koop ik een nieuwe.

Er bestaan ook compacte inval cirkelzagen, daar moet het makkelijk mee gaan.

Dank voor alle reacties op mijn laatste posting. Dat geeft de burger weer moed. In het laatste weekend van april heb ik alle latten vastgeschroefd aan de onderzijde van de twee platen. Niet alle latten waren volledig geschroefd, ik kwam schroeven tekort. Zal je altijd zien, dus die zaterdagochtend vroeg eerst maar even weer schroeven gehaald. En als ik zo terugkijk zitten er aardig wat schroeven in. Rekent u maar mee: per lat 2 schroeven om de 10 cm., kom ik uit op 22 schroeven. En er zijn 8 latten. Maar het geheel zit goed vast aan elkaar.

20250505  01  latten geschroefd.jpg

Afgelopen woensdag maar weer naar de houtwinkel om zo'n zelfde lat in 4 stukken te zagen die aan de voorzijde van de tafel onder de voorste plaat ook zijn vastgeschroefd. Deze 4 delen zitten netjes voor de 8 latten, zoals op de tweede foto te zien is:

20250505  02  voorzijde ondersteboven.jpg

De derde foto toont dat sommige van die latten niet geheel vlak onder de beplating zijn vastgeschroefd. Hout werkt (net als een gemeente-ambtenaar... :-)  ) en dan krijg je dit soort situaties:
20250505  03 sommige latten niet vlak onder de platen.jpg

De voorlaatste foto toont de beplating weer op zijn plek, te zien zijn die vier latjes die aan de onderzijde van de voorste plaat tussen de bokken zijn vastgeschroefd.
20250505  04  de beplating ligt weer goed.jpg

En de laatste foto geeft wat beter beeld van die latjes tussen de bokken 20250505  05  de latjes tussen de bokken.jpg

Aan de bovenzijde van de beplating steken er wat punten uit van de schroeven, die ga ik straks netjes verwijderen zodat ik mijn handen niet open haal. Vrouwlief wees mij er op en vroeg mij of ik soms een spijkerbed aan het bouwen was. Ze zag mij al er op zitten, benen gekruisd in een lendendoek met een blokfluit en voor mij een mand met een dansende cobra (een slang, wel te verstaan).

En nu nog iets bedenken wat er voor zorgt dat de plaat schuin omhoog kan staan zodat ik 'onder de motorkap' kan werken. En dan is er ook nog de valbescherming die verhoogd moet worden ten behoeve van de gefotografeerde achtergrond (zie posting #409 van 19-10-2024).

Als het maar Zwitsers is.

Strak houtwerk Frans. :thumbup:

Groet Michel

Voor een beginneling en op eigen kracht ben ik zeker niet ontevreden Michel. Maar een prof timmerman zou het zeker anders hebben aangepakt. Maar die heeft er dan ook de vaardigheden voor.
 @citaat een beginneling?
Wow... prachtig gedaan. Als ik dan mijn "gekoefel" zie....
Forum Moderator

Netjes Frans  :thumbup: :thumbup:
Je moet jezelf niet onderschatten dit is gewoon vakwerk  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Heb je prima gedaan Frans, dat zit mooi stevig in elkaar.

2 opmerkingen voor een volgende keer, je weet maar nooit:

Je had zelf al gezien dat de latten niet helemaal aansluiten. Heb je de latten voorgeboord op maat van de schroef? Lijkt van niet.
Indien je bijvoorbeeld een 4mm schroef gebruikt en voor boort met ook 4 mm trekt de lat zich vast op de plaat.
Je kon er ook voor kiezen om veel minder schroeven te gebruiken, bijvoorbeeld maar 1 rij ipv 2 en dan om de 30cm in combinatie met houtlijm. Na uitharden van de lijm doen de schroeven zelfs niet veel meer, de lijm is sterker dan het hout. Wel met nadeel dat het nooit meer uit elkaar kan.

Maar prima gedaan!

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Frans,

Ziet er goed en stevig uit.

groet
Harald

Swiss rail .. what else?

Frans,

Zoals Bert al aangaf kan voorboren helpen om een betere verbinding te krijgen (al boor ik altijd voor met een kleinere diameter dan de schroef). Wat nu nog kan helpen is simpelweg de schroeven ter plaatste weer los te draaien en opnieuw vast te zetten. Je hebt nu immers al "voorgeboord" en dus zullen de schroeven zich nu iets dieper vastzetten (heb je wel meer puntjes door je hout aan de bovenkant). Maar je gaat ook nog kurk leggen toch, dan werk je die puntjes mogelijk vanzelf weer weg (afhankelijk hoe ver ze uitsteken). Verder is het natuurlijk een mooie stevige constructie geworden.

Tip: weleens gekeken hoe het deksel van een piano/vleugel wordt vastgezet? Simpel een houten lat met scharnier plus een blokje hout op het deksel om de lat te blokkeren. Voor de stevigheid zou ik er links en rechts één monteren.

Groeten,
Wico   

Citaat van: Bert1955 op maandag 05 mei 2025, 20:43:26Heb je prima gedaan Frans, dat zit mooi stevig in elkaar.

2 opmerkingen voor een volgende keer, je weet maar nooit:

Je had zelf al gezien dat de latten niet helemaal aansluiten. Heb je de latten voorgeboord op maat van de schroef? Lijkt van niet.
Indien je bijvoorbeeld een 4mm schroef gebruikt en voor boort met ook 4 mm trekt de lat zich vast op de plaat.
Je kon er ook voor kiezen om veel minder schroeven te gebruiken, bijvoorbeeld maar 1 rij ipv 2 en dan om de 30cm in combinatie met houtlijm. Na uitharden van de lijm doen de schroeven zelfs niet veel meer, de lijm is sterker dan het hout. Wel met nadeel dat het nooit meer uit elkaar kan.

Maar prima gedaan!

@Bert1955, bedankt voor je reactie. De latten heb ik eerst vastgeschroefd met rvs spaanplaatschroeven van 4 x 25 mm in een zig-zag patroon. Maar toen ik de beplating wilde omkeren merkte ik dat de schroeven te kort waren. Er zat behoorlijk beweging in de beide platen dus de kans was groot dat het zaakje zou gaan breken. Snel dus teruggelegd, de schroeven verwijderd en vervangen door schroeven van 4 x 30 mm. De bestaande schroefgaten gebruikt. Bij sommige schroeven bemerkte ik dat ze met de kop niet in het hout gingen. De mogelijkheid je vingers of je hand open te halen was groot en toen heb ik een 5mm houtboor genomen om een dikte van ca. 1,5 mm voor te boren zodat ook de kop van de schroef in het hout zat. Vervolgens lat voor lat weer opnieuw inschroeven met de accuboor en daarna heb op de zelfde hoogte van waar de schroeven in het hout zitten ook weer in een zig-zag patroon per lat de rest van de schroeven ingedraaid. Bij sommige schroefgaten heb ik ietsje te diep voorgeboord waardoor de punten van de schroeven wat meer uit de platen steken. Houtlijm heb ik voor de lange latten wel gebruikt maar meer aan de uiteinden van de lat, niet waar er naden zitten tussen lat en plaat doordat de lat licht kromgetrokken is.

@Haradigi, bedankt voor het compliment.

Citaat van: Wico op maandag 05 mei 2025, 22:00:21Frans,

Zoals Bert al aangaf kan voorboren helpen om een betere verbinding te krijgen (al boor ik altijd voor met een kleinere diameter dan de schroef). Wat nu nog kan helpen is simpelweg de schroeven ter plaatste weer los te draaien en opnieuw vast te zetten. Je hebt nu immers al "voorgeboord" en dus zullen de schroeven zich nu iets dieper vastzetten (heb je wel meer puntjes door je hout aan de bovenkant). Maar je gaat ook nog kurk leggen toch, dan werk je die puntjes mogelijk vanzelf weer weg (afhankelijk hoe ver ze uitsteken). Verder is het natuurlijk een mooie stevige constructie geworden.

Tip: weleens gekeken hoe het deksel van een piano/vleugel wordt vastgezet? Simpel een houten lat met scharnier plus een blokje hout op het deksel om de lat te blokkeren. Voor de stevigheid zou ik er links en rechts één monteren.

Groeten,
Wico 

@Wico, bedankt voor je reactie. De schroeven zitten er nu goed in, heb al heel wat puntjes ontdekt van de schroeven. Daar ga ik met een ijzerzaagje of dremeltje mee aan de slag om die punten te verwijderen. Er komt inderdaad een kurkrubberen plaat er over maar je wilt natuurlijk je handen of vingers niet aan openhalen dus veiligheid voor alles. Bedankt ook voor de tip, ik kan mij er alleen nog geen voorstelling van maken hoe het er uitziet wat je bedoelt. Ik zie niet dagelijks een piano of een vleugel van dichtbij maar ik ga op internet eens kijken naar een goede foto die toont wat je bedoelt.
Je hebt weer een mooi stuk ervaring opgedaan Frans!
Ik verdiep gaten bij voorkeur niet met een boor om de kop te verzinken, je hebt er weinig controle over omdat de boor dan de neiging heeft om in het hout te boren.
Het gaat al een stuk beter indien je eerst een boor ter grootte van de schroefkop neemt en daarna pas het gat doorboren.
Met een verzinkboor gaat het nog mooier.

Vaak heb ik niet het geduld om te verzinken. Dan boor ik simpelweg voor met een maat net iets kleiner dan de schroefkop, de schroef trekt dan goed in het hout.

Voorboren zoals Wico doet, wat kleiner dan de schroefdiameter gaat natuurlijk ook wel. Ik werk vrij veel met hardhout, meestal eiken, dan doe ik dat zeker niet.
Speciale Gast

:) Al met al ziet het er prima uit en ook erg netjes. :thumbup:
Wat kleine puntjes, maar die los je wel op.

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat

En ik gebruik dan altijd weer wel een verzinkboor voor het beste resultaat :P.

Hardhout werkt inderdaad anders (door schade en schande wijs geworden nadat bij het schroeven de kop van de schroef gewoon afbrak), maar dat gebruik ik niet bij de baanbouw.

Groeten,
Wico   

Citaat van: Bert1955 op dinsdag 06 mei 2025, 09:11:30Je hebt weer een mooi stuk ervaring opgedaan Frans!
Ik verdiep gaten bij voorkeur niet met een boor om de kop te verzinken, je hebt er weinig controle over omdat de boor dan de neiging heeft om in het hout te boren.
Het gaat al een stuk beter indien je eerst een boor ter grootte van de schroefkop neemt en daarna pas het gat doorboren.
Met een verzinkboor gaat het nog mooier.

Vaak heb ik niet het geduld om te verzinken. Dan boor ik simpelweg voor met een maat net iets kleiner dan de schroefkop, de schroef trekt dan goed in het hout.

Voorboren zoals Wico doet, wat kleiner dan de schroefdiameter gaat natuurlijk ook wel. Ik werk vrij veel met hardhout, meestal eiken, dan doe ik dat zeker niet.

Een verzinkboor: weer wat geleerd. Wist niet dat zoiets ook bestond, dankjewel Bert. Zoals ik vanmorgen al aangaf heb ik een houtboor gebruikt en even kort in het hout laten draaien. Toen ging het schroeven een stuk makkelijker, gelukkig hoefde ik weinig kracht te zetten waardoor die tremor in mijn hand achterwege bleef.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Frans, met de punt van een "gewone" boor van 10mm kun je ook verzinken.
En aan adviezen en belangstelling geen gebrek, hiero  :thumbup:
Je bent zo wel op weg, om een volleerd timmerman te worden!  :)

Grtz Tony

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Schroeven even langs een oude kaars of een stukje zeep halen dan draaien ze er bijna vanzelf in, nou ja, bij wijze van spreken.
Maar ze gaan dan een stuk makkelijker het hout in.
Ik doe meestal de schroef even door mijn haardos halen, die is van nature ook meestal wat vettig en draaien de schroeven er ook makkelijk in en na afloop zit ook gelijk je haar goed. :)  :-)

Het ziet er verder heel degelijk uit, daar kan je straks lekker op gaan bouwen. :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Tom,

Zolang het de schroef is en niet de boor die je door je haar haalt, kan er niks mis gaan :D. Overigens zijn er ook schroeven waarvan het uiteinde een coating met smerende werking heeft :idea:.

Groeten,
Wico 
Citaat van: iTom op woensdag 07 mei 2025, 16:18:22Schroeven even langs een oude kaars of een stukje zeep halen dan draaien ze er bijna vanzelf in, nou ja, bij wijze van spreken.
Maar ze gaan dan een stuk makkelijker het hout in.
Een soort van glijmiddel dus >:-D

@citaat
:help:  8o
Citaat van: iTom op woensdag 07 mei 2025, 16:18:22Schroeven even langs een oude kaars of een stukje zeep halen
Ik zou geen zeep gebruiken. Kaars (parafine) of (zuurvrije) vaseline is beter. Zeep is alkalisch en kan dus roestvorming in de hand werken.

Beste allen, bedankt voor jullie tips. Ik weet wat mij in voorkomende gevallen te doen staat. Heb op internet gekeken naar hoe een verzinkboor er uit ziet, het heeft wel wat weg van een frees.

@Tony: op weg naar een volleerd timmerman worden, dan heb ik nog een hele lange weg te gaan vrees ik. Maar we gaan rustig lekker door. Dremeltje ligt al klaar om straks de uiteinden van een aantal schroeven met een slijpschijfje weg te slijpen.
Speciale Gast

@citaat
Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar een veiligheidsbril of bril opzetten tijdens het slijpen is wel aan te raden. O:-D

Dirk-Jan, uiteraard draag ik een veiligheidsbril bij het doorslijpen van rvs-schroefeinden. Eentje die mooi past voor mijn leesbril ('look-over'). Veiligheid boven alles nietwaar?

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 07 mei 2025, 23:44:45
Citaat van: iTom op woensdag 07 mei 2025, 16:18:22Schroeven even langs een oude kaars of een stukje zeep halen
Ik zou geen zeep gebruiken. Kaars (parafine) of (zuurvrije) vaseline is beter. Zeep is alkalisch en kan dus roestvorming in de hand werken.

Nog nooit last van roest gehad, gebruik altijd RVS.  :-)
Forum Moderator

Om te verzinken kun je een ook grotere boor gebruiken Frans.

Gefeliciteerd met je verjaardag  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: iTom op donderdag 08 mei 2025, 12:09:00gebruik altijd RVS.  :-)
Riet Vrij Staal zeker? :)

@citaat 
:help:  8o
Speciale Gast

:) Frans, nog van harte gefeliciteerd, hopelijk had je een leuke dag en is het wegslijpen gelukt. O:-D
Van mij ook nog van harte Frans!

Goedemorgen, dank voor alle felicitaties. Gistermorgen even met vrouwlief naar een regionaal tuincentrum geweest voor wat plantjes in de tuin en een nog wat andere dingen. Ook qua weer was het een lekker dagje, prima temperatuur en halfbewolkt. Kon het heel het jaar maar zo zijn. Voor mij is het voorjaar en de herfst ideaal qua weerbeeld. Maar goed, ik ben als lentekind geboren. Rond het middaguur aan de slag gegaan met Dremel en slijpschijven. Van de voorste plaat heb ik nu alle schroefeinden doorgeslepen, daar kan ik mij dus niet meer aan bezeren. Zaterdag is de achterste plaat aan de beurt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Frans, dagje te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!

Swiss rail .. what else?

Frans,

Ook ik heb je verjaardag gemist, maar alsnog de hartelijke felicitaties!

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

En lekker bezig met -de voorbereidingen van- je baantje. Voor iemand die weinig met hout heeft gedaan, gaat het je best goed af :thumbup: .
Zoals iTom altijd zegt: gewoon proberen en doen!
Wat een humor, ik lig dubbel :P

@basjuh1981: ik kan het mis hebben maar volgens mij gaat dit draadje niet over glijmiddel of over wat de naam van de echtgenote van iTom is...
Ik denk dat mijn reacties op jouw eerdere postings toch duidelijk zijn.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.