De afgelopen week heb ik weer wat kunnen werken aan mijn modelspoortafel. Vorige week zaterdag 4 latten geschaafd vurenhout gekocht van een lengte van 2,10 mtr. en die gelijk maar op maat laten zagen waardoor ik met 8 latten van 1,05 mtr. weer naar huis ben gegaan.
Maandag en dinsdag ben ik bezig geweest om de twee platen van 65 x 220 cm. met een decoupeerzaag te bewerken. Van de achterste plaat is over de gehele breedte een strook van 12 cm. gezaagd. Dat deel komt helemaal achteraan tegen de valbescherming en wordt permanent vastgeschroefd op de 5 bokken. Op die strook komt te zijner tijd een klein stationsgebouwtje met perron. Het resterende deel van die plaat (53 x 220 cm.) moet nu met de voorste plaat van 65 x 220 cm. worden verbonden met die 8 latten.
Voordat ik dit doe, heb ik eerst met de decoupeerzaag aan beide zijden van de twee platen een strook van 1 cm. afgezaagd om op die manier meer ruimte te krijgen aan de zijkanten. Die zaten strak tegen de valbescherming links en rechts aan. Ik wist niet eens dat we een decoupeerzaag in huis hadden maar mijn echtgenote had die ooit begin jaren negentig gekocht voor haar eigen appartement nog voordat wij elkaar leerde kennen.
Maar het werken met een decoupeerzaag ging mij niet lekker af. Ook al had ik een contra-lat op de plaat vastgezet waartegen de zaagtafel van de decoupeerzaag langs moest worden bewogen, ik week daar steeds van af. Werken met een decoupeerzaag had ik nooit eerder gedaan en tot overmaat kreeg ik in mijn linkerhand last van een tremor. Zie dan maar zo'n apparaat in bedwang te houden. Dus ik ben er maar mee gestopt en de volgende dag maar een handzaag genomen en rustig die stroken van 1 cm. er afgezaagd. Ben er wel een paar uur zoet mee geweest. Ik kan onvoldoende kracht zetten met die hand en als ik die te zwaar belast, komt die tremor weer terug. Het is te zien dat er niet een mooie rechte strook is gezaagd maar bovenop de houten platen komt er toch een laag van 3 mm. rubberkurk ondervloer, dus je ziet er niets meer van.
Woensdag even een rustdagje gehouden, ook tijd voor leuke dingen met de hond. Donderdag heb ik aan de bovenzijde van de twee grote platen 4 latten vastgeschroefd en daarna met behulp van vrouwlief de gehele beplating omgedraaid zodat de onderzijde naar boven lag. Dat gaf aanvankelijk een probleem, ik bleek te korte schroeven te hebben gebruikt. Snel de platen weer terug gekanteld en langere schroeven gebruikt. Daarna weer kantelen zodat de bovenzijde naar onderen ging en dat gaf gelukkig geen problemen..
De resterende vier latten heb ik vanmorgen vastgeschroefd aan de onderzijde van de platen (die nu dus tijdelijk naar boven liggen). Eerst een contra-lat bevestigd waartegen de 4 latten haaks werden opgesteld en toen met de accuschroefboor de platen met de latten verbinden. Dat ging gelukkig zonder verdere problemen en daarna het geheel weer gekanteld zodat de bovenzijde van de platen weer boven komen te liggen. De 4 latten aan de bovenzijde verwijderd, vervolgens de beplating weer gekanteld en die laatste latten weer vastgezet aan de onderkant van de beplating.

Je kijkt nu tegen de onderzijde van de beplating aan. Op de bovenste foto is de smalle contra-lat te zien. Die zal straks worden verwijderd en dan moet ik een manier bedenken om, wanneer de bovenbeplating schuin omhoog moet komen, te zorgen voor een goede ondersteuning zodat ik bij de bedrading kan komen. Komt tijd komt raad dus dat zal ook wel goed komen. En uiteraard zijn goede tips van jullie nooit weg...
De onderste foto toont dan de onderzijde van de beplating. De acht latten vormen niet alleen een verbinding tussen de voorste en achterste plaat, de positie van die latten is steeds aan weerszijden van de 5 bokken. Echtgenote en ik hebben nog even getest of die latten niet te strak tegen de latten van de bokken aankomen, gelukkig geeft dat geen problemen.