Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
zeer mooi
leuke spel mogelijk heden
en de foto's zijn super kon ik dat maar
mvg ronnie
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Citaat van: roerijzer op maandag 12 november 2007, 19:55:02
en de foto's zijn super kon ik dat maar

Goed gereedschap is het halve werk, Ronnie ;-)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Citaat van: Acido op maandag 12 november 2007, 20:02:54
Citaat van: roerijzer op maandag 12 november 2007, 19:55:02
en de foto's zijn super kon ik dat maar

Goed gereedschap is het halve werk, Ronnie ;-)



Ach ja, dat kost "maar" 652.50 euries, kan iedereen makkelijk missen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Goed gereedschap is duur, Mark, dat weet iedereen :-P

Overigens... ik heb in 2004 al eens gekeken naar een digitale spiegelreflex body van Pentax (voor bij mijn Pentax lenzen) maar die moest toen ?1800 kosten....  :shock: :shock:

Toen heb ik maar een kleintje gekocht waarmee ik alle geposte foto's tot nu toe gemaakt heb. Kleintje begint echter een beetje gaar geworden, dus heb ik mezelf deze voor Kerst gegeven ;-)

En... ik vind het héérlijk om weer een echte camera in mijn handen te hebben, waar je weer ouderwets door de zoeker en - want spiegelreflex - door de lens kijkt :-D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
In 1 woord: TOF VERSLAG (sorry, toch 2 woorden :D)

Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Woodymark, Een canon powershot S3 IS, is veule goedkoper die heb je al voor +/- 300 eurotjes een locje minder kopen en je heb hem deed ik ook.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Citaat van: Acido op maandag 12 november 2007, 20:24:26
Goed gereedschap is duur, Mark, dat weet iedereen :-P

Overigens... ik heb in 2004 al eens gekeken naar een digitale spiegelreflex body van Pentax (voor bij mijn Pentax lenzen) maar die moest toen ?1800 kosten....  :shock: :shock:

Toen heb ik maar een kleintje gekocht waarmee ik alle geposte foto's tot nu toe gemaakt heb. Kleintje begint echter een beetje gaar geworden, dus heb ik mezelf deze voor Kerst gegeven ;-)

En... ik vind het héérlijk om weer een echte camera in mijn handen te hebben, waar je weer ouderwets door de zoeker en - want spiegelreflex - door de lens kijkt :-D

Citaat van: Johnnytrein op maandag 12 november 2007, 21:16:19
Woodymark, Een canon powershot S3 IS, is veule goedkoper die heb je al voor +/- 300 eurotjes een locje minder kopen en je heb hem deed ik ook.

Ik zit maar te geinen joh, maaruhhhhhhh wij hebben een digitaal camratje die het niet super meer doet, ik wach gwwn tot mijn moeder het zat is en voor haar en mijn pa een nieuwe koopt, dan raadt ik een goeie aan en ik mag die dan toevallig gebruiken als ze hem niet nodig hebben  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Is lekker goedkoop  :P :P :P.

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
fantastische repotage over de vervanging van een wissel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Martijn,

Wat een SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRR verslag en foto reportage.

Wacht met spanning op het volgende verslag.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Tijd voor een kleine update :-)

Ik heb Preisertjes beschilderd voor in m'n TEE (die hier) en een aantal daarvan zijn ook buiten de trein terecht gekomen.

Zo zitten er nu ook wat mensjes in het bushokje:





...en op het bankje bij de kiosk:


(z'n pet is inmiddels weer helemaal bruin)


Daarna heb ik weer eens een klein stukje scenery gedaan. Een 'project' wil ik het niet noemen, maar hier is een verslagje van de werkzaamheden aan het uiterste puntje van de baan...




Dit is het stukje wat 'aangekleed' gaat worden. Om de benodigde hoeveelheid strooisel (en lijm) enigszins te beperken, ben ik begonnen de ruimte tussen rails en muur op te hogen met twee lagen van het welbekende IKEA-kurk.




Ook op de moeilijke plaatsen zoals achter de loods...




Daarna bij wijze van proef eerst maar eens één kant voorzien van een laagje strooisel, bedruppeld met Busch strooisellijm.




Vervolgens de andere kant opgevuld met kurk. Ook bovenop heb ik een laag hobbylijm gesmeerd om te voorkomen dat het kurk zich volzuigt met lijm en water. Of het iets uitmaakt, weet ik niet, dat kan ik niet meer zien :-P




Hier is alles van strooisel voorzien. Het grijs rondom de loods moet een looppaadje voorstellen, maar eigenlijk is het spul daar te grof voor. De oplettende lezer zal nu wellicht opmerken dat ik daar al eerder tegenaan gelopen ben, en inderdaad: bij De Losweg... ;-)




Drie velletjes natuursteenmotief van Faller en wat kort en lang gras van Heki (bekend van De Veldweg) maken het op eenvoudige wijze verder af :-)




Het voorlopige resultaat :-D

Het enige wat er eigenlijk nog ontbreekt, is verlichting. Stom, dat had ik eerder moeten bedenken, want een lichtmast plaatsen is nu vrijwel niet meer te doen :?
Misschien dat ik iets aan de zijkant van de loods monteer... moet ik nog eens over nadenken!




Tot slot nog even twee nieuwe aanwinsten: twee schuifwandwagens (00756-21 en 22) die mooi staan op de losweg :mrgreen:

Tot zover weer,

Martijn 8)


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
hele toppe foto's weer
wederom complimenten het blijft super mooi om naar je bouwverslag en foto's te kkijken
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Toffe foto's weer Martijn.

Over dat licht, kan je er geen stootblok met verlichting plaatsen ?

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Hoi Martijn, het ziet er picobello uit.

Citaat van: Acido op woensdag 28 november 2007, 00:40:44


Het voorlopige resultaat :-D

Het enige wat er eigenlijk nog ontbreekt, is verlichting. Stom, dat had ik eerder moeten bedenken, want een lichtmast plaatsen is nu vrijwel niet meer te doen :?
Misschien dat ik iets aan de zijkant van de loods monteer... moet ik nog eens over nadenken!

:idea: Misschien kun je een spoormannetje plaatsen met een lamp ... bijvoorbeeld bezig aan een inspectieronde of op zoek naar iets.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Woh je hebt al een super mooie baan Acido:D
Geweldig en Succes verder
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Citaat van: v200marklin op woensdag 28 november 2007, 03:59:45
Over dat licht, kan je er geen stootblok met verlichting plaatsen ?

Nee, het stootblok wat er nu in zit zit al helemaal ingeklemd en vastgeplakt door al het strooisel... Bovendien is het een old skool stootblok met omhooggebogen railstaven in plaats van een plastic juk wat je nog zou kunnen vervangen...

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Het is weer mooi geworden Martijn  :)

succes verder  8)

groetjes Fulco
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Hallo Martijn


ziet er erg leuk uit weer zeg
Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen met de verlichting
Maar daar zal je iets leuks op vinden


even een vraagje :
Dat bushokje,  is die toevallig van Faller ?


mvg Frans

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Heey Martijn,

Erg mooi gedaan zeg!
Leuk om zo'n klein hoekje met scenery te bekleden!
En gefeliciteerd met de 2 aanwinsten!
Ze zijn erg mooi.

groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Hallo Martijn.
Leuk om weer wat nieuwe foto's van je baan te zien.
Het ziet er weer erg goed uit, de Preisertjes maken het ook weer wat verder af.
Waarom heb je de staande Preisertjes op een plastic plaatje geplakt, worden deze nog verplaatst of heb je hier een andere bedoeling mee?
Is het misschien mogelijk om voor de verlichting gewoon een gaatje te boren en daar zo'n ouderwetse gaslantaarn (b.v. van Märklin) in te plaatsen?
Veel succes met de verdere bouw van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
@ Frans: Inderdaad, het bushokje komt uit Faller 180553. Er zit nog een tweede glazen abri in, plus twee fietsenrekken met fietsjes :-)

@ AlbertJan: Ik heb dat gedaan omdat het me de makkelijkste manier leek om ze neer te zetten. Je hoeft ze namelijk niet vast te houden terwijl de lijm droogt...

Dat werkt als volgt: Je knipt een stukje doorzichtig plastic uit, doet wat plasticlijm op de voetjes van het Preisertje en plaatst hem op het plastic. Dan til je 'm op, het plastic blijft plakken, en je kunt 'm ergens op leggen (met voetjes en plaatje over de rand) zodat de lijm rustig kan drogen zonder dat je het poppetje rechtop hoeft te houden. Het plaatje is zo licht dat 't gewoon blijft zitten.
Daarna kun je ze neerzetten op de baan en net zo lang verplaatsen tot ze goed staan. Een drupje hobbylijm doet de rest ;-)

Verder is een gaatje boren lastig omdat ik niet tussen de loods en de muur kan komen met de boormachine. De loods weghalen kan wel maar zou de nodige schade aan het strooisel én de veldweg opleveren (en kan dus eigenlijk niet ;-)).

Wat wel zou kunnen is een emplacements-lichtmast (zoals ook bij de losweg staan) plaatsen op dat stukje vlak voor de loods, ter hoogte van de wissellantaarn. Als ik daar dan een dubbele lichtmast neerzet, heb ik licht vlak voor de loods en ernaast. Een andere optie is, zoals gezegd, iets monteren aan de zijkant van de loods.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Hallo Martijn,



Meteen even gekeken op de site van Faller
en die andere ziet er ook goed uit,ook die fietsjes zijn leuk erbij


zeker een idee om deze toe te passen bij me busbaan


bedankt voor de info


mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
acido
goed tip met die preisertjes
en natuurlijk nogmaals mooi foto's
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Latje...



...nog een latje...



...wanddedoratie! :-D




Dit zijn echte pictogrammen, 50x50 cm, afkomsting van station Naarden-Bussum; het vuil van jaren zit er (bewust) nog op :mrgreen:

Op een dag, ruim 15 jaar geleden, liep ik over het middenperron met mijn camera en toen waren een paar mannen de pictogrammen aan het verwijderen die boven de trap naar de stationshal hingen. Ze werden op een grote hoop gesmeten en de meeste lagen in stukken :-( Het is een hard maar breekbaar soort kunststof namelijk. De middelste is zo wit omdat die kort te voren was vervangen, de anderen hebben vele jaren daar gehangen :-P

Netjes gevraagd wat ermee ging gebeuren en of ik er een paar mocht hebben en ze bleken de container in te gaan, dus... Uiteindelijk met wat moeite een aantal intacte exemplaren uit de hoop gevist en zorgvuldig bewaard. En nu mogen ze eindelijk weer hangen! :-D

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
heey martijn,

das best wel geinig.

groetjes, mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Hoi Martijn,

Wat SUPERMOOI allemaal. Ik wou dat ik zo ver was met mijn modelbaan. Je laat het zo makkelijk lijken allemaal. Mijn complimenten!!!!

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Citaat van: madmenno op zaterdag 01 december 2007, 16:39:49
Hoi Martijn,

Wat SUPERMOOI allemaal. Ik wou dat ik zo ver was met mijn modelbaan. Je laat het zo makkelijk lijken allemaal. Mijn complimenten!!!!

Groetjes,
Menno

Hoi Menno,

Op bepaalde punten ben jij verder dan ik hoor... jij hebt al hellingen en zo, bij mij het het nog zo plat als een duppie - al heb ik vandaag wel al wat hout in huis gehaald voor de hellingen ;-)

Verder heb ik een klein hoekje waar ik wat experimenteer met scenery... en dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt, ben ik achter gekomen! Met een beetje creativiteit en wat strooisel en andere leuke spulletjes die in de handel zijn, kun je vrij makkelijk iets moois maken :-)

By the way: ik heb mijn 'verlichtingsprobleem' (het nogal donkere spoortje naast de loods) ook opgelost :-D

Ik heb twee Viessmann wandlantaarns aan de buitenzijde van de loods gemonteerd. Ze zijn van hetzelfde model als de perron- en straatlantaarns, met zo'n hoedje. Deze zijn alleen niet donkergoen geworden, maar grijs met roestvlekken, net als de lichtmasten bij de losweg.

Ik heb ook nog wat gras toegevoegd. Fotootjes volgen morgen, als de lijm van het gras droog is want dat is nu geen gezicht :-P

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
zo martijn
dat is best gaaf zo voor boven je modelbaan  :shock: :shock:
echt leuk
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Zoals beloofd wat foto's van de aangebrachte verlichting.

Viessmann 6013 wandlantaarns (eigenlijk zijn het gaslampen), die vanzelfsprekend worden geschilderd vóór montage:



Montage in/aan de loods:



De draadjes zijn naderhand met zwarte verf bewerkt zodat ze niet opvallen als je de loods in kijkt. Ik heb voor de bedrading van onderaf twee gaten geboord, dwars door de bodem van de loods heen, waardoor de loods niet van zijn plaats hoefde.

Verder heb ik twee railstaven (restjes van K flexrail) roestbruin geschilderd en naast het spoor gelegd, met wat losse grasvezels van de bodem van de Heki wildgrasverpakking erover.

Het resultaat:



Tot slot heb ik de "goepenindeling" van de verlichting aangepast. Ik heb vijf schakelaars waarmee ik de verlichting op dit emplacement in groepen kan schakelen. De kiosk, die een eigen groep had, is bij de perronverlichting gevoegd, de emplacementsklok, het golfplaten hutje en de nieuwe verlichting aan de loods zijn samen een nieuwe groep geworden.

De indeling is nu als volgt:


  • perronverlichting: perronlantaarns + lichtmast + kiosk + telefooncel
  • emplacementsverlichting: buitenzijde loods + klok + golfplaten hutje
  • losweg (twee hoge lichtmasten)
  • seinhuis (interieurverlichting)
  • straatverlichting (twee lantaarns) welke tevens het bedieningspaneel verlicht
Behalve de wissellantaarns is alleen de binnenverlichting van de loods niet schakelbaar: die brandt altijd.

Martijn :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Leuk acido
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Hallo Acido,

Heel mooi en sfeervol gedaan die ruimte voor en naast de loods.
Prachtig gewoon. Dat is het, de techniek van het rijden met treinen en daarnaast de scenery zo natuurgetrouw mogelijk nabootsen, geweldig. Complimenten.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Ha die Martijn!
Weer een prachtige oplossing zo met deze wand gaslantaarns!
Deze zien er, zeker na het verven, geweldig natuurgetrouw uit.
Het geeft dit hoekje echt een ouderwetse en nostalgische uitstraling.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
echt top hoor maakt het toch net dat beetje meer af
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 november)
Dan nu iets geheel anders: De werkzaamheden aan de hoofdbaan zijn hervat, dus dat betekent: houtbouw (Rolf's favoriet ;-))

Ik zal voorlopig geen rondjes kunnen rijden, want de tijdelijke brug moest eruit... :-(



Na de ontmanteling van de brug blijft een gapend gat achter...



Op die plek moeten de hellingen komen die toegang verschaffen tot het schaduwstation. Dan moet je wel een basis hebben waarop je dat kunt bouwen... Eerst maar eens wat balkjes erin:



en dwarsverbinding erin met een pootje eronder om het allemaal lekker stevig te maken. Geloof mij: het staat als een huis, je kunt er zonder problemen op staan :mrgreen: Het laatste wat je wil is dat je een keer op je tafel leunt en er doorheen gaat... ;-)



Na dit stukje houtwerk volgt er een nadenkmoment... Hoe nu verder?

Om dat te kunnen bepalen heb ik een deel de rails van de bovenverdieping even uitgelegd om een goed beeld te krijgen van waar de sporen komen te lopen.



C-rails = boven, K-rails = beneden. Het ontbrekende stukje buitenbocht moet je er even bijdenken, dat bleek ik nog niet in huis te hebben ;-)

Ik denk dat ik op deze plek eerst een soort "bruggenhoofd" ga maken. Dat wordt dan de hoge kant van de helling in de buitenbaan. Als dat er is, kan ik de achterste helling aanleggen (op de foto de linker twee sporen). Daarna pas ik hetzelfde toe op de voorste helling. Op die manier kan ik het plaatsen van het bovenblad nog even uitstellen... ;-)

Kortom: wordt vervolgd!

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Hallo Martijn.
Fijn dat er weer beweging zit in de baanbouw!
Dat is natuurlijk het mooie in deze feestdagen periode, de één is extra veel vrij en de ander moet extra veel werken! :?
Hopelijk behoor jij tot de 1e categorie en kun jij jouw toeschouwers binnenkort weer wat moois voorschotelen! :wink:
Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Ben inderdaad vrij en links en rechts een beetje aan het knutselen ;-)

Aanvulling op mijn vorige post: Dit geeft een wat beter beeld van wat de bedoeling is...









Martijn



Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
He Martijn,

Lees al vanaf het begin je postings, erg leuk. Ik heb wel heel veel treinspul en ruimte, maar geen tijd........
Geniet vooral van het M-spoor (da's 'mijn' type rails) op je baan. Hoe staan de zaken daar?

Heel veel succes, ik blijf je volgen....

groeten,

Jan-Willem
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Hallo Martijn,

Leuk om te zien dat je de bouw weer hervat hebt, dacht al waar blijf die nouw.
Het ziet er weer veel belovend uit, mooie foto's.

Wacht met spanning op de volgende update.

Groeten Piwie. :D :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 27 december)
Even wat plaatjes van de werkzaamheden van vanmiddag...

Pootjes gemaakt voor het 'bruggenhoofd'...



Daarna de plaat op maat gezaagd (ik heb sinds gisteren weer een decoupeerzaag tot mijn beschikking :-)) en een soort uitsparing gemaakt waar de plaat die de helling gaar vormen aan bevestigd gaat worden...



De (dummy) 1139 wordt ingezet voor profielmeetritten... ruimte genoeg gelukkig :-D



En dan weer even de rails erop voor het complete plaatje ;-)



Morgen verder!

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Gaat al goed zie ik!

ga zo door :wink:

Dennis(volg met spanning.........)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Gaaf man 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Wat je met een decouperzaag al kan doen, prachtig :lol: :lol:.


Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
ziet er allemaal erg goed uit
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 december)
Hallo allemaal! :-D

Welkom bij Acido's Knutselklas :mrgreen:

Vandaag gaan wij seintjes maken!

Ik heb namelijk bedacht dat het toch wel handig is dat ik, als ik onder de tafel bezig ben, kan zien welk spoor van het schaduwstation veilig staat, zonder dat ik onder de tafel vandaan moet kruipen om op het tableau te kijken.

Het doel is dus in totaal acht eenvoudige seintjes te maken, zes voor de sporen en twee voor de inrijseinen. Aangezien ze onder de tafel terecht komen, moeten ze eenvoudig en functioneel worden, en dus niet mooi of realistisch ;-)

Aanvankelijk was ik van plan om Preiser-doosjes te verzagen, maar dat plastic blijkt zo hard te zijn dat er makkelijk stukken afbreken tijdens het zagen.

Eerder heb ik voor de losweg een hellinkje gemaakt van Busch plastic bouwplaat, grijs. Dat ging erg makkelijk dus heb ik besloten datzelfde spul voor m'n seintjes te gebruiken.



Hier heb ik een reepje van dat spul voorzien van inkervingen door er één keer met een Stanleymes overheen te gaan zonder het helemaal door te snijden.

De grote stukjes worden de frontjes, de kleine rechthoekjes de bodemplaatjes en de driehoekjes worden verstevigingshoekjes, die ik bij het hellinkje ook heb toegepast.

Twee potloodlijnen geven de hoogte aan waar de LEDs in de frontjes komen. Ook de bodemplaatjes krijgen een gat, voor de schroef. Als je ze op de plaat gaat lijmen of dubbelzijdig kleefspul gaat gebruiken, kun je die gaten uiteraard achterwege laten ;-)

Op de plaatsen waar de gaten moeten komen tik je dan een putje met een spijker, om te voorkomen dat de boor aan de wandel gaat.



De gaatjes boor je met een stukje afvalhout eronder, waar je een paar millimeter in boort. Alle gaten zijn geboord met een 3 mm boor. Doordat de plastic plaat nog aan één stuk is, kun je 'm goed vasthouden. Als je de plaat eerst breekt, wordt boren een lastige klus!



Hier is de plaat in stukjes gebroken en kunnen we de seintjes in elkaar gaan zetten :-D



De combinatie van het Busch bouwplastic en de Revell plasticlijm is een combinatie die bijzonder goed werkt. Vaak kun je al na enkele seconden loslaten zonder dat het uit elkaar valt, erg prettig :-)



Op de bovenstaande foto is duidelijk te zien hoe je ze in elkaar zet. Eenvoudig en functioneel, dus! ;-)

Volgende stap: een likje verf :-)



Als de verf droog is, kunnen de LEDjes erin. Dit zijn 12V LEDs, dus geen gedoe met weerstandjes. Ik kan ze direct aansluiten op de uitgangen van mijn schaduwstationschakeling, die ik ook ga gebruiken voor de 12V LEDs op het tableau.

Catalogusnummers bij Conrad:

3mm LED 12V rood: 182456
3mm LED 12V groen: 182442
3mm LED 12V geel: 182429



Zet ze vast met een drupje hobbylijm, want de Revell plasticlijm bleek onvoldoende vat te hebben op het kunststof waarvan de LEDs gemaakt zijn... :?

Als de lijm droog is, kunnen de pootjes gebogen en geknipt worden. De korte is de min, dus die nemen we samen. Gebruik voor het buigen een puntbektangetje en voor het knippen... een kniptang :-P

(Tip: Buig de pootjes een beetje uit elkaar als je een schroefgat in het bodemplaatje hebt gemaakt, anders kun je er niet meer bij met je schroevendraaier... Daar kwam ik ook pas achteraf achter, ik had beter de schroefgaten niet helemaal in het midden kunnen maken of zo. Maar goed, met een dunne schroevendraaier en een beetje wurmen is het uiteindelijk wel gelukt ze vast te zetten)



Vervolgens heb ik 24 draadjes geknipt, gestript, vertind, aangesoldeerd en van krimpkousjes voorzien :-)



Tot slot bij de kantoorboekhandel snel even plaknummertjes gehaald voor de spoornummers. Die twee zonder nummer zijn de inrijseinen. De achterkant is van nog wat zwarte verf voorzien om het doorschijnen naar achteren te voorkomen en de onbedekte delen van de pootjes van de LEDs weg te werken.

En dan zijn ze klaar om geplaatst te worden :-D



Plaatsen en aansluiten ga ik straks doen, fotootjes volgen later...

Martijn 8)







Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Heey Martijn,

Ziet er netjes uit, wou dat ik zo creatief was !!!

Was al blij met dit soort seinen op de bovenbaan  :lol: :lol: :lol:

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Handig.. en goed te volgen. Daar hebben we wat aan!
Ben benieuwd naar de volgende serie foto's

Gr
Arjan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Citaat van: woodymax op zaterdag 05 januari 2008, 19:06:51
Heey Martijn,

Ziet er netjes uit, wou dat ik zo creatief was !!!

Was al blij met dit soort seinen op de bovenbaan  :lol: :lol: :lol:

Mvg,
Mark

Nou weet je hoe je ze eenvoudig zelf kunt maken :mrgreen:

Het creatieve denkwerk heb ik al voor je gedaan, de handleiding staat hierboven, dus eh... succes! ;-)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
De knutselklas wordt langzaam aan professoneel :lol: :lol:.

Het blijft goed te volgen en de foto's en tekst maken veel duidelijk, leuke seintjes.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Hoi Martijn,

Idd lekker bezig geweest ook vandaag zie ik :D. Hoewel je uitleg super is en het heel eenvoudig lijkt is dit toch wel heel knap hoor!! Petje af  :P

Succes en weer plezier verder!!

Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Hoi Martijn


erg mooi en duidelijk uitgelegd

ben benieuwd naar het geheel
dus kom maar op met een update.....


mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Hallo Martijn.
Weer een heel knap staaltje voor de hogere knutselkunst!
Zoals jij het doet lijkt het zo eenvoudig om dit even na te maken, de kunst is natuurlijk het bedenken hiervan, en ja, dat heb jij al voor ons gedaan.
Prachtig gemaakt en heel duidelijk in woord en beeld vastgelegd.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.