Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
doe mij maar een capiucino.

ziet er zeer mooi uit.
je bent goed bezig martijn.

en dat met het foto rolentje super.

ga zo door.

groetjes bas
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
Heel erg leuk om dit zo letterlijk te kunnen volgen, je proeft gewoon het plezier om dit "oude" stukje nostalgisch aan te kleden.
Heel mooi, dat na een dag lekker bouwen, je nog even (nou ja, even!) de tijd neemt om ons van je vorderingen verslag te doen.
Gezien het tijdstip van posten was dit weer een hele dag "best besteed".
Veel plezier met de verdere bouw, wij genieten met jou mee! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hoi Acido,

Prachtig om zo te kunnen volgen hoe een stukje mdf so'n mooi aangekleed perron kan worden. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die de kriebels heeft om snel ook (een variant op) zo'n perronnetje te maken!!  :D

Veel plezier verder.



Shark.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Acido op zondag 20 mei 2007, 01:15:49
Hallo allemaal,

Hallo Martijn 8)

CiteerIets geheel anders dan de vorige update dit keer! Gisteren en vandaag heb ik besteed aan het opleuken van mijn perronnetje.
Naast lantaarns zijn er nu ook bankjes, prullenbakken, een kiosk, een terras, een telefooncel en zo nog wat details. En oh ja: Preisertjes :-)

Lekker allerlei verschillende aspecten van de hobby door elkaar heen doen, that's nice :)

CiteerDat ding rechts is de binnenverlichting van de kiosk. Het is een lampje in een drievoets lamphoudertje met daarop een stuk van een "filmblik" gelijmd, een kokertje waarin een fotorolletje heeft gezeten. Dat om de lamp uit het zicht te houden en meteen het licht wat diffuus te maken. Overigens moet er ook nog een weerstandje tussen, want ik vind 'm nog te fel.

Dat is een goeie tip, zo'n half fotorol-houdertje :!: Bij mijn kioskje heb ik lang zitten pielen om het lampje een beetje onder de toonbank weg te werken :?

CiteerAnyway, om te beginnen heb ik de klok verplaatst. Die staat nu meer waar-ie hoort: tussen de sporen ipv op het perron.

Deffinitely an improvement ! (maarruh, ken ik die klok niet ergens van ? ;))

CiteerDe ronde gele prullebakken zijn in feite tonnen uit setje laadgoed (vaten en tonnen) van Conrad. Ik heb daar een 4mm gat in geboord (uiteraard niet helemaal erdoorheen), de binnenkant matzwart en de buitenkant frisgeel gemaakt. Je moet wat als je nergens geschikte losse prullenbakken kunt vinden! :-P

Nicely done, altijd leuk om zelf iets te 'fabrieken' en jij hebt dat wel in de vingers.

CiteerVerder: Alles is geschilderd, ik ben echt allergisch voor ongeschilderd gekleurd plastic! Ook de Viessmann lantaarns zijn in een mooi donkergroen jasje gestoken.

Kan ik me helemaal in vinden ! Kaal plastiek glimt te veel. Doe je dat gewoon met een kwassie ? Of verkeer jij in de gelukkige positie een airbrush te bezitten :?:

CiteerAan de andere zijde van de kiosk wordt ingangscontrole gehouden :-P

Love those kind of details :mrgreen:

CiteerEn dan natuurlijk nog wat sfeerplaatjes, altijd leuk :-)

Ziet er heel erg leuk uit zo in de schemering. Wat is verlichting op de baan toch van groot belang.

Citeer(Kiosk lekt nog wat licht, daar moet ik nog even wat aan doen...)

Irritant is dat altijd :x Hoe ga jij dat oplossen ?

Anyway...zoals reeds eerder aangegeven: een genoegen om jouw bouwverslagen te volgen :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
^^ Dat lekkend licht, ik denk dat het gewoon het best op te lossen is met hard zwart papier?
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citeerdoe mij maar een capiucino
Prima, blieft U er ook een broodje bij? ;-)

CiteerHeel erg leuk om dit zo letterlijk te kunnen volgen
Ik neem aan dat dit wat minder abracadabra was, AlbertJan? ;-) :)

CiteerGezien het tijdstip van posten was dit weer een hele dag "best besteed".
Euh, klopt ja hihi. Als je het netjes wil doen kost dat tijd.... en dan nog was ik vaak met drie dingen tegelijk bezig. Zo van: terwijl de lijm droogt van de home-made plantenbakken, kan ik mooi de tafelbladen nog een keer schilderen en wat solderingen onder de tafel maken :-P En dan na het werk nog foto's maken, bewerken en een verslagje kloppen voor jullie ;-)



Vergis je trouwens ook niet in de kosten zeg... Elk onderdeeltje kost op zich niet zoveel, zo tussen de 6 en 16 Euro, maar het gaat wel aantikken!

  • kiosk
  • setje perronmeubilair (waarvan gebruikt: bankjes, hekjes, drinkfontein, prullenbakken)
  • lichtmast
  • telefooncel
  • twee doosjes Preisertjes (die ook meer dan een Euro per poppetje kosten!)
  • Tamiya verf (geweldig spul!) in div. kleuren, kwastjes
  • heggen voor in de plantenbakken
  • lampjes + voetjes voor binnenverlichting (ook voor andere gebouwen)
  • strooisel, houtlijm, pipetjes (dat komt nog!)
  • seinhuisje (staat voor vandaag op het programma)

Kortom: dat loopt hard op als je er echt iets leuks van wil maken. Dus: zoveel mogelijk creatief zijn met luciferhoutjes en home-made prullenbakken! :mrgreen:

Vandaar ook dat ik de doos met oude huisjes maar eens heb "omgekeerd". De meeste komen van de baan van wijlen mijn Opa maar zijn beroerd in elkaar gezet en (yikes) ongeschilderd. Vijftien jaar in dozen inclusief een paar verhuizingen heeft het spul ook geen goed gedaan...  :( Het enige echt bruikbare wat eruit kwam voor het perronnetje waren de parasols en het hutje wat nu aan het eind van het perron staat.

CiteerIk vermoed dat ik niet de enige ben die de kriebels heeft om snel ook (een variant op) zo'n perronnetje te maken!!
Wellicht moeten we dan maar gauw een hoekje maken voor Bouwverslagen op het forum! Want eigenlijk hoort dit topic niet echt meer bij de baanontwerpen thuis. Hij staat echter hier en bewust niet in de Foto/Video-hoek omdat ik nu gewoon de link naar iemand kan sturen en diegene dan niet hoef in te loggen om dit te kunnen bekijken. (dus moderators: niet verplaatsten svp! :?)

CiteerLekker allerlei verschillende aspecten van de hobby door elkaar heen doen, that's nice
Eén van de redenen waarom ik blij ben dat het Speeltuin-idee geboren is. Ook voor mijzelf is het een speeltuin. Niet alleen qua scenery zoals nu, maar ook als het gaat om de bedrading was dit een mooie oefening. Nou dat strooisel nog, want daarvoor fungeert dit emplacementje ook als pilot.

CiteerDat is een goeie tip, zo'n half fotorol-houdertje  Bij mijn kioskje heb ik lang zitten pielen om het lampje een beetje onder de toonbank weg te werken
Ook dit is een probeersel. Het resultaat is redelijk, je zit niet tegen een enorme vuurtorenlamp aan te kijken die midden in het kioskje staat, maar zoals gezegd vind ik m'n nog te fel.
Twee opties:
- weerstandje van 150 á 200 Ohm ertussen zoals Viessmann ook doet met diens lichtmastjes
- in serie zetten met de verlichting in het (aanstaande) seinhuis.

CiteerKan ik me helemaal in vinden ! Kaal plastiek glimt te veel. Doe je dat gewoon met een kwassie ? Of verkeer jij in de gelukkige positie een airbrush te bezitten?
Airbrush?? Neehoor - alles met het kwastje! :mrgreen:

Kwastjes maatjes 1 en 3, en zoals gezegd Tamiya Color verf. Superspul, schildert heerlijk makkelijk en droogt als een tierelier. Bovendien op waterbasis, dus met een glas water op tafel kun je je kwastje razendsnel schoonmaken en met het volgende kleurtje verder. Omdat het snel droogt kun je ook lekker vaart maken. Na een minuut of tien kan de tweede laag erop (bijna alles is twee keer geschilderd, behalve het donkergroen, dat dekt enorm).

Tamiya is wel nogal militair georienteerd, dus relatief veel matte bruin, grijs- en groentinten (het dak van de kiosk is German Grey hihi). Desondanks heb ik tot nu toe ik alleen voor roestkleur uit moeten wijken naar Revell verf, overigens ook acryl en dus waterbasis.
Ik gebruik het meest matte verf, omdat in werkelijkheid ook niet alles glimt ;-)

Zie deze link voor een overzicht van Tamiya "flat" (= mat) colors.
Zie deze link voor de niet-matte kleuren.

Met prachtige namen als Field Blue, Cockpit Green, Flat Earth en Gun Metal :mrgreen:

CiteerHoe ga jij dat oplossen ?
CiteerDat lekkend licht, ik denk dat het gewoon het best op te lossen is met hard zwart papier?
De lichtlekkage wil ik te lijf gaan met eenvoudige aluminiumfolie. Makkelijk plooibaar, makkelijk op maat te maken, verlijmbaar, dun en absoluut licht ondoorlatend. Overigens heb ik de wit plastic wanden van de kiosk aan de binnenkant matzwart geschilderd tegen doorschijnen, te zien op de eerste foto.

Martijn 8)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn 8)

Citaat van: Acido op zondag 20 mei 2007, 12:13:09
Vergis je trouwens ook niet in de kosten zeg... Elk onderdeeltje kost op zich niet zoveel, zo tussen de 6 en 16 Euro, maar het gaat wel aantikken!

Dat kan ik me voorstellen, alle kleine beetjes helpen. Ik heb ook eerst een voorraadje bij elkaar moeten sparen om uit te kunnen kiezen.

CiteerDus: zoveel mogelijk creatief zijn met luciferhoutjes en home-made prullenbakken! :mrgreen:

Leuk leuk leuk :D

CiteerEén van de redenen waarom ik blij ben dat het Speeltuin-idee geboren is. Ook voor mijzelf is het een speeltuin. Niet alleen qua scenery zoals nu, maar ook als het gaat om de bedrading was dit een mooie oefening. Nou dat strooisel nog, want daarvoor fungeert dit emplacementje ook als pilot.

Heel erg handig, een testcase voor alles...maar het resultaat mag er meteen wezen hoor. Test geslaagd :!:

Citeerje zit niet tegen een enorme vuurtorenlamp aan te kijken die midden in het kioskje staat, maar zoals gezegd vind ik m'n nog te fel.

Zelf gebruik ik weerstandjes en een regelbare trafo om af te kunnen stellen.

Citeeren zoals gezegd Tamiya Color verf. Superspul, schildert heerlijk makkelijk en droogt als een tierelier. Bovendien op waterbasis, dus met een glas water op tafel kun je je kwastje razendsnel schoonmaken en met het volgende kleurtje verder. Omdat het snel droogt kun je ook lekker vaart maken. Na een minuut of tien kan de tweede laag erop (bijna alles is twee keer geschilderd, behalve het donkergroen, dat dekt enorm).

Revell hier, alles in matte tinten. Waterbasis lijkt me wel een voordeel :)

CiteerDe lichtlekkage wil ik te lijf gaan met eenvoudige aluminiumfolie. Makkelijk plooibaar, makkelijk op maat te maken, verlijmbaar, dun en absoluut licht ondoorlatend. Overigens heb ik de wit plastic wanden van de kiosk aan de binnenkant matzwart geschilderd tegen doorschijnen, te zien op de eerste foto.

Dat schilderen van de wanden doe ik ook als er geen lichtmasker in zit, verder heb ik alleen nog maar met bodemplaatjes gewerkt en smeer ik de kieren met houtlijm dicht. Over die folie heb ik Gerard dacht ik ook al eens gehoord. Dat schijnt wel een goed effect te kunnen geven :)

't Was me weer een genoegen, erg leuk om je te volgen !!!

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Dank, dank :-)

Meteen maar de volgende aflevering: Het Project Seinhuis :mrgreen:

Zoals ik al ergens heb opgemerkt is het de bedoeling dat er voor het in slechte staat verkerende oude grijze seinhuisje een vervanger komt.

Ik kon alleen nergens een geschikt seinhuisje vinden :-(

Totdat ik ergens onderin de wand met Faller dozen nog een handjevol Pola doosjes vond. Met daartussen, jawel.... precies datzelfde seinhuisje!
Aangezien dat het meest geschikte was wat ik ben tegengekomen, is dat 'm dus ook maar geworden...

Ik sla het schilderwerk voor 't gemak even over:



Ik kwam er al snel achter dat het oude seinhuisje een onderdeel mist, namelijk de vloer van de bovenverdieping en het bedieningspaneel. Dat plaatste me voor een uitdaging, want hoe krijg ik er nou verlichting in als er halverwege een vloer in zit? Kan moeilijk een lamp in het midden van de seinzaal zetten, achter een wand van glas :?

Na wat denkwerk heb ik een sjieke oplossing gevonden: ik ga de seinzaal indirect verlichten!



Door de vloer wat in te korten, kwam er wat ruimte vrij tussen de achterwand en de bovenrand van wat het bedieningspaneel moet voorstellen.

De hele zaak is vervolgens met aluminiumfolie bekleed, tegen het doorschijnen maar ook als reflector. Het idee is dat het licht van de twee lampen halverwege het gebouw via het plafond gelijkmatig de seinzaal ingeloodsd wordt.

Op dat moment besefte ik dat dit de enige kans was om nog iets aan inrichting in die straks hopelijk fraai verlichte seinzaal te zetten... Nou had ik bij graafwerk in de oude rommeldoos nog drie poppetjes gevonden. Een ietwat Gestapo-achtige spoorbeambte en twee reizigers :-P

Samen met wat overgebleven terrasmeubilair (je moet wat!) kon ik daarmee in no-time toch nog een interieurtje fabrieken:



Het dak, ook voorzien van folie, zit er inmiddels op en de lampen zijn aan. Kijken of het werkt...



En jawel! Het folie doet zijn werk en kaatst het licht via de achterwand en het plafond de seinzaal in :mrgreen:

Zijwand erin, huisje afgewerkt en oud en nieuw even naast elkaar gezet:



N.B. Dat fietsje hè... dat is wel zoooo klein!  :?



WAT een priegelwerk! Maar - ik ben tevreden met het fietsje :-)

Nog even een blik op de onderkant. De naden heb ik nabewerkt met matzwarte verf. De hoek bovenin, die tussen achterwand en plafond, heeft een extra stripje folie over de naad gekregen om de lichtgeleiding niet te verstoren ;-)



Op de achterwand zitten verder twee kleine raampjes. De bovenste, vlak bij de lamp, heb ik met folie donker gemaakt. In het trappenhuis is het licht uit.
Het raampje beneden en de deur heb ik (na het maken van deze foto) beplakt met een eenvoudig stukje papier uit een A4-tje. Dat geeft een prachtig melkeffect: In het halletje beneden is het licht aan ;-)

Het resultaat mag geslaagd genoemd worden: prachtig egaal licht in de seinzaal, net als bij een echt seinhuis :D



Ik moet het nog wat verder dimmen, met een weerstandje, door de lampjes in serie te zetten of door er eentje uit te schakelen (en als reserve erin te laten zitten). Alle vier de draden komen er aan de onderkant uit, dus ik kan alle kanten op wat dat betreft.


Nou, en dáár moet-ie komen...



Een kleine Sneak Preview van de een volgende aflevering, zeg maar ;-)

Martijn 8)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo?


... *)


Het publiek is inmiddels de zaal uitgelopen... :|

Dat begrijp ik wel, hoor :-P
Na de stortvloed van updates is het ineens erg stil in dit theater ;-)

Dat heeft enerzijds te maken met dat ik, na een week je vrij vol knutselvreugde, ook weer gewoon aan het werk ben :?

Maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt! :mrgreen:

Want anderzijds komt het doordat wat ik nu aan het doen ben allemaal niet zo snel gaat...
Dingen moeten steeds drogen en zo... :roll:



Echter: Weest niet bevreesd! Over niet al te lange tijd volgt er gegarandeerd weer een aflevering, en wel in de vorm van het verslag van een volgend deelproject:
De Losweg :D

Coming Soon....

Acido 8)




*) Het geluid van een oorverdovende stilte.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hey Martijn :!:

Citaat van: Acido op zondag 27 mei 2007, 00:45:02
Hallo?


... *)


Het publiek is inmiddels de zaal uitgelopen... :|
Citeer*) Het geluid van een oorverdovende stilte.

Another wizard with words :D

CiteerDat begrijp ik wel, hoor :-P
Na de stortvloed van updates is het ineens erg stil in dit theater ;-)

Heb echt elke dag gedacht: "Moet echt nog reageren op de laatste post van Acido" :!: :oops: Maar het komt er maar niet van :( Dan ben ik zo druk met m'n eigen dingen :oops:

Ga ik zo meteen ff doen...dussuh...

CiteerEchter: Weest niet bevreesd! Over niet al te lange tijd volgt er gegarandeerd weer een aflevering, en wel in de vorm van het verslag van een volgend deelproject:
De Losweg :D

Coming Soon....

...blijven komen met die updates van je, ik LEES ze zeker weten !

Vriendelijke groeten,

Rolf

(vind het echt cool zoals jij je op dit forum gedraagt)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hey Martijn,

Was ik weer...

Erg tof gedaan zo, die indirecte verlichting. Dat is in huis ook mooi dus werkt hier vast goed :) Verder zie ik gewone gloeilampjes, (nog) geen LED's in de huisjes voor jou kennelijk. Zelf twijfel ik nog, wil het wel eens proberen.

Hartstikke leuk ook, die nep-mof voor het raam ;) Het uiteindelijke belichtingsresultaat vind ik fraai hoor, erg fraai.

Helemaal goed, een before & after seinhuisje, een hele verbetering :!:

Die fietsjes zijn mij WELbekend, in het bouwpakket van mijn stationnetje zaten er een aantal voor de fietsenstalling. Een stuurtje daarop plakken is hartstikke makkelijk...NOT !

CiteerDe bovenste, vlak bij de lamp, heb ik met folie donker gemaakt. In het trappenhuis is het licht uit
.

Haha...precies, niet overal brand altijd licht. Het is dus hartstikke leuk om hier en daar wat ramen van bouwsels af te plakken, dat doet lang niet iedereen.

Heb alle foto's dus nog een keer goed bekeken en wederom tot de conclusie gekomen dat jij weet waar je mee bezig bent, je gaat gedetailleerd te werk en het resultaat is ernaar. Succes met the next one Martijn (en opschieten heh want je moet dalijk helpen met mijn tafel ;))

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hoi Martijn,

het ziet er errug goed uit. Ik ben benieuwd naar je volgende update.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
Geen reacties wil niet zeggen dat er geen aandachtige lezers zijn! :roll:
Ik sluit mij volledig aan bij Rolf, ik volg jouw bevindingen met grote interesse maar het komt er niet altijd van, zelf druk bezig met grote testbaan vanwege twijfels over definitieve keuze C-rails en/of K-rails :?. dat een reactie er wel eens bij in schiet.
Het seinhuis is heel erg mooi gedaan, de detaillering mooi en leuk gedaan, ik hou van de combinatie mooi en grappig, ben ook zeker weer benieuwd naar het volgende deel! 8)
En met deze druilerige Pinksterdagen is het goed vertoeven in de treinkamer.
Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Maar een reactie krijgen is natuurlijk wel zo leuk want ik weet dat het maken van zo'n (foto)post ook aardig wat (model)bouw tijd kost!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
hoi martijn.

hierzo is de zaal ook leeg gelopen.
maar iedereen zal wel druk met zijn hobby bezig zijn teminste dat denk ik met al die zeer mooie verslaagen hier op het forum.
dat geeft natuurlijk wel kriebels om zelf ook wat te gaan doen.

ik zal zegen ga lekker door zo want het is erg leuk en zeer mooi wat je maakt.
en je zult zien dat de zaal,en weer vol zullen loopen.

groetjes van bas
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Allemaal,

Wat gezellig dat jullie er weer zijn :D ;-)

First of all: ik klaag niet, hoor!
Want ook ik weet:
CiteerGeen reacties wil niet zeggen dat er geen aandachtige lezers zijn!

Enne...

Citeermaar iedereen zal wel druk met zijn hobby bezig zijn teminste dat denk ik met al die zeer mooie verslaagen hier op het forum.
Natuurlijk! Dat is het! Het werkt zó aanstekelijk dat iedereen nu met het tongetje uit de mond en zweetpareltjes op het voorhoofd in de hobbykamer aan het knutselen is! :lol:
Nou, daar kan ik prima mee leven hoor haha :-) Hop hop, aan het werk! :mrgreen:


@ AlbertJan:

Citeertwijfels over definitieve keuze C-rails en/of K-rails
Can I help? Ik gebruik beide, om diverse redenen (en een beetje M, zoals je weet).


@Rolf:

Citeer(nog) geen LED's in de huisjes voor jou kennelijk
Op de toonbank bij mijn Märklin dealer staat een grote wekpot vol met van die gele drievoetjes met een gloeilampje (?1,50 p.st.), daar heb ik er maar eens een stel van meegenomen, o.a. voor de kiosk.

Omdat ik inschatte dat ik voor de indirecte verlichting in het seinhuis waarschijnlijk een behoorlijke bak licht nodig ging hebben, heb ik er zelfs twee ingestopt en zijn LEDs (eerlijk gezegd) niet eens in me opgekomen. Overigens had het achteraf gezien, door al dat folie, ook met één lamp gekund. Maar ja: beter teveel dan te weinig in dit geval. Dimmen kan altijd nog.

CiteerHet uiteindelijke belichtingsresultaat vind ik fraai hoor, erg fraai.
Zijn er eigenlijk LEDjes waar licht uit komt wat de indruk geeft van gedimde gloeilampen? Ik ken ze niet! Geel is te geel, wit is (veel) te wit... Ik zou ze kunnen gaan combineren om de goeie kleur licht te krijgen... Pfff...

Neehoor, ook al valt heel Den Haag nu over mij heen, ik gebruik lekker ouderwetse milieuverslindende gloeilampen! Ha! Krijgen de Preisertjes het ook niet koud... :mrgreen:

Nadeel van de gele driepootjes: het is een raar soort plastic. Het is vrij zacht en flexibel en Uhu plasticlijm heeft er absoluut geen grip op  :shock:
Ik heb ze dus maar vastgelijmd met gewone Bison Alleslijm (niet met houtlijm, nee) en veel geduld (vasthouden... :roll:). En dan nog is de verbinding niet helemaal top want één van de twee is naderhand weer losgekomen toen diens draadje ergens achter bleef haken terwijl ik het seinhuis optilde.

CiteerDie fietsjes zijn mij WELbekend, in het bouwpakket van mijn stationnetje zaten er een aantal voor de fietsenstalling.
Wat de fietsjes betreft: Ik had bijna een Faller bouwpakketje gekocht met twee bushaltes/abri's en twee fietsenrekken met fietsjes, voor bij het reizigersperron. Toen ik met dat ene fietsje van het seinhuis aan het pielen was, was ik blij dat ik daar niet aan begonnen ben!
Aan de andere kant, in de hoek waar ik nu bezig ben, heb ik een geschikt stukje over waar prachtig een bushalte zou kunnen komen. Dus wie weet ga ik er toch nog aan geloven... ;-)

CiteerHet is dus hartstikke leuk om hier en daar wat ramen van bouwsels af te plakken, dat doet lang niet iedereen.
Die simpele ingreep (stukje folie plakken) geeft een verrassend realistisch effect!
Absolute aanrader voor alle huisjesbouwers onder ons.

Citeer(en opschieten heh want je moet dalijk helpen met mijn tafel )
Hahahahaha :lol: ...en ik dacht al dat je daar overheen gelezen had - niet dus :mrgreen:


Martijn  8)


P.S.
CiteerP.s. Maar een reactie krijgen is natuurlijk wel zo leuk want ik weet dat het maken van zo'n (foto)post ook aardig wat (model)bouw tijd kost!
Right you are, Sir!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn,


Inderdaad allemaal erg mooi en netjes gemaakt.
Lezen / volgen doe ik het zeker allemaal wel hoor
en die verlichting is erg mooi gedaan, je hebt inderdaad niet dat erg felle nu

ga zo door, wacht op de volgende update.................


gr. Frans
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Acido,

Volg sinds zaterdag deze topic, ben zelf pas begonnen met modelbouw (mijn eerste baan is in voorbereiding), kan dus veel van jouw tips gebruiken.
De foto's zijn wat dat betreft erg duidelijk.

Zelf ben ik ook met C-rails bezig en weet dat dit een erg kostbaare aangelegenheid is, dus eerst veel sparen en met en met kopen.
Heb zelf nog geen oude rommeldoos met modelspoorspullen en moet dus veel kopen of zelf bouwen.

Blijf veel update's maken zodat iedereen jouw werkzaamheden kan volgen.

Piwie :P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citeer(mijn eerste baan is in voorbereiding), kan dus veel van jouw tips gebruiken
Kijk, daar doen we het voor :-) Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!

De volgende update laat, zoals gemeld, even op zich wachten. Morgen vertrek ik voor een paar dagen voor m'n werk naar het buitenland. Het plan is om daarna het sceneryprojectje De Losweg af te ronden en een verslagje te plaatsen.

Tegen die tijd is er ook weer een doosje van Conrad binnen en kan het werk aan de printplaten afgerond worden. Met een beetje mazzel kan ik ze dan onder de tafel monteren en testen met echte hardware in plaats van de testbank.

Houtwerk komt er ook nog aan want de rechterkant van de benedenverdieping is wat dat betreft nog niet klaar en dan zal ik toch echt eens goed moeten gaan nadenken over de hellingen.... Maar tegen die tijd zijn we wel een paar weken verder ;-)

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
Jammer voor de modelbouw maar nu dan wel tijd om (theoretisch) over je modelbouwplannen na te denken! :wink:
Fijne werkperiode toegewenst,
tot horens en ziens,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo,

Je kunt het ook eens proberen met dat blauwe isolatiemateriaal wat onder laminatvloeren wordt gebruikt. Is maar een paar mm dik. Ik heb gezien dat het wel vaker wordt gebruikt in de modelspoorwereld.

Groetjes,

Minto :D
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hahahahaha...die stootblokjes van jou heh...hahaha....8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hoi Acido,

Fantastisch project !!  :lol: :lol:

Ben aktijd weer benieuwd naar de vorderingen.

Vraagje: waar heb je die soldeerlipjes gehaald?
Dit is echt een ideale oplossing.

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Beste kaleb,

de soldeer oogjes die Acido gebruikt kun je bestellen bij conrad bestelnr. 531928.

Piwie.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Ik wordt er stil van Martijn  :shock:

Zoals andere al gezegt hebben jij weet echt waar je mee bezig ben daar kunnen andere waaronder ik nog veel van leren ga zo door

Erik.


Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Piwie op donderdag 31 mei 2007, 12:31:17
Beste kaleb,

de soldeer oogjes die Acido gebruikt kun je bestellen bij conrad bestelnr. 531928.

Piwie.

Dank je wel. Ik kon ze niet vinden bij Conrad.  :lol:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Ha die Ronald.
Lees nog eens even opnieuw!


Citaat van: Rloop op donderdag 31 mei 2007, 12:38:22

kijk toch eens dat is tenminste afwerking, die baan heeft het, hier zit werk en fantasie in, meerdere stoorblokkies

Je sprak niet over stootblokjes maar over stoorblokkies! :roll: :wink:
Je zou er gestoord van worden. :shock:
Maar ja, je moet toch wat zolang Martijn in het buitenland zit en zijn eigen draadje niet van de nodige informatie kan voorzien.  :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Maar ik moet toegeven dat het een prachtige line-up van stootblokjes is.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Rloop op donderdag 31 mei 2007, 20:02:37
Citaat van: AlbertJan op donderdag 31 mei 2007, 19:49:47
Ha die Ronald.
Lees nog eens even opnieuw!


Citaat van: Rloop op donderdag 31 mei 2007, 12:38:22

kijk toch eens dat is tenminste afwerking, die baan heeft het, hier zit werk en fantasie in, meerdere stoorblokkies

Je sprak niet over stootblokjes maar over stoorblokkies! :roll: :wink:
Je zou er gestoord van worden. :shock:
Maar ja, je moet toch wat zolang Martijn in het buitenland zit en zijn eigen draadje niet van de nodige informatie kan voorzien.  :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Maar ik moet toegeven dat het een prachtige line-up van stootblokjes is.

ja stootblokkIES net als apies lampies kussies etc, beetje verbastering van jes

Uhhhhh.... het ging in 1e instantie over "stooRblokkies" Dat is wat Albert Jan bedoelde  :shock: :shock: :shock:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Wil ni lastig doen maar wat heb jij om mee te schudden  :shock:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 31 mei 2007, 21:21:17
Wil ni lastig doen maar wat heb jij om mee te schudden  :shock:

Johnny toch!! Stootblokkies natuurlijk, daar zit zijn hoofd vol mee :mrgreen:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo allemaal,

Ben er weer :-P

Gezellig hier :-) al gaat het niet echt ergens over :lol:

Ik zie dat de soldeeroogjesvraag ook hier terugkomt, ik kreeg 'm ook al per mail...
CiteerDank je wel. Ik kon ze niet vinden bij Conrad
Je moet maar net even weten dat ze zoiets een "soldeer oog 2 polig" noemen. Door die spatie tussen "soldeer" en "oog" vind je ze zelfs niet als je zoekt op "soldeeroog"...
Ik had ze ook nooit gevonden als ik het artikelnummer niet op de M-Track site gevonden had.

Verder: vanavond koopavond en ik denk dat ik een bushalte ga kopen ;-)

Tot slot: Verzoekje aan Rloop: als je citeert, zou je dan niet complete updates inclusief alle foto's willen citeren? Daar wordt het topic zo onoverzichtelijk van...  :?  -Thanx!-

Martijn 8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
CiteerKrijg nou wat... Een link naar de Soldeer oogjes. :-P :lol:
Nou kan het niet meer mis gaan! ;-)

Ik heb er trouwens vandaag weer een paar ontvangen:



:-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Acido op vrijdag 01 juni 2007, 21:10:53
Ik heb er trouwens vandaag weer een paar ontvangen:

Een paar, noemt ie dat, het zijn er 200!!
Zijn trouwens de lange strips met aan beide zijden soldeer oogjes niet handig?
AlbertJan.
P.s. Fijn dat je er weer bent, we hebben je echt wel gemist! :|
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
CiteerZijn trouwens de lange strips met aan beide zijden soldeer oogjes niet handig?

Hoi AlbertJan,

Wat bedoel je precies? Een soort kroonsteenstrips maar dan met soldeerlipjes?

Martijn

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
Ik heb ze hier op het Forum ook al eens gezien maar heb ze zelf ook nog ergens liggen.
Het zijn platte printachtige plaatjes met aan beide zijden schuin omhoog stekende soldeer oogjes.
Ik plaats wel een foto, wel eerst nog even zoeken hoor!
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Ha die Martijn.
Helaas geen strip gevonden maar wel een stukje wat er wat op lijkt! :?




De strips die ik bedoel zijn een stuk langer en de soldeer oogjes/lipjes steken links en rechts schuin omhoog.
Zodra ik deze gevonden heb plaats ik ze hier opnieuw!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo AlbertJan,

Dat zou best eens handig kunnen zijn. Die losse oogjes moet je er één voor één inschroeven, met de hand ook nog in de meeste gavallen. En als ik kijk hoeveel er alleen al in dat kleine emplacementje (de Speeltuin) zitten.... vandaar dat ik er maar vast een stel heb bijbesteld.

Martijn ;-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Jawel, tijd voor een flinke update met lekker veel foto's :-P

Het project De Losweg is nog niet helemaal af maar het schrijven van een update staat voor vandaag op de planning en anders duurt het nog langer...

Effe kijken.... waar waren we ook al weer?

Oh ja:


Hoe maak je hier nou een beetje leuke losweg van? Het is natuurlijk wel leuk als er een stukje straatspoor in komt te liggen :-)

En dus: Straatspoor maken met M-rails for Dummies gekocht... ;-) :lol: :mrgreen:

Zoals je op de foto hierboven al ziet is ook hier MDF mijn vriend, met de hand gezaagd want de decoupeerzaag is tijdelijk terug naar zijn eigenaar (guess who that might be).

Het blijkt dat 12mm MDF ongeveer even hoog is als het ballastbed van M-rails die op een placemat van IKEA liggen. Daar moet toch wat mee te doen zijn...  :?

Eerst maar eens een haalbaarheidsonderzoek in de vorm van een proefopstelling:



Mijn lieftallige (doch op leeftijd zijnde) assistente 89 028 demonstreert hier dat het met wat MDF, een blisterverpakking, asfalt op de rol, kneedbaar hout en een beetje handigheid best mogelijk moet zijn om werkend straatspoor te maken met M-rails.

Blisterverpakking?

Jawel: mijn hele leven heb ik ze vervloekt, die verpakkingen van hard doorzichtig plastic die je soms alleen met grof geweld en gevaar voor eigen leven open kunt maken :evil:

Maar nu weet ik waartoe ze op aarde zijn! Je kunt dat plastic namelijk voor vanalles en nog wat gebruiken in de scenerybouw! :D

- raampjes in de huisjes
- voetjes voor de Preisertjes (knip stukje uit, drupje lijm erop, Preisertje lijmvoetenbad geven en optillen, plaatje blijft plakken, Preisertje wegleggen zodat het kan drogen zonder dat je 'm rechtop hoeft te houden)
- bodem voor plantenbakken (zie verderop)
- basis voor straatspoorasfalt...



Het recept:

1. Snij of knip een strook uit het plastic van de verpakking. In mijn geval was de verpakking niet lang genoeg, dus heb ik twee stroken gesneden en die met een stukkie isolatietape aan elkaar geplakt
2. Plak er Busch plakasfalt (of een andere bestrating) op
3. Snij er twee stroken uit van 7 mm breed
4. Knip de stroken op lengte
5. Lijm ze later met hobbylijm tussen de rails en de puntcontacten

Iesse siempel :mrgreen:




Twee redenen waarom ik het plakasfalt niet direct op de rails plak maar met dat plastic ertussen:
- je ziet de hobbels van de dwarsliggers niet
- het is bijna niet te doen om 7 mm plakasfalt strak en recht tussen de rails te krijgen

Let op: lijm ze niet meteen vast!

Volgende stap is namelijk het vullen van de kieren tussen hout en rails. Ik heb getwijfeld wat ik hiervoor zou gebruiken. Kit? Stopverf? Plamuur? Een plastic afdekplaatje?

Uiteindelijk is het kneedbaar hout geworden. Dat zit in een tube en is in een aantal houtkleuren en in het wit verkrijgbaar. Het lijkt qua structuur verdacht veel op van dat spul waar je gaten in muren mee stopt, het hardt wel een stuk sneller uit.



Ermee werken geeft een aardige kliederboel. Doordat het snel droogt, heeft het de neiging een soort koek te vormen op je vingertop terwijl je het in model aan het brengen bent. Ook hecht het niet direct aan andere oppervlakken, je moet het als het ware een beetje op zijn plaats "masseren", lekker kleien dus :-P

Zorg dat je wat vingertoppen op voorraad hebt (die kun je verzamelen tijdens de houtbouwfase) want met een nog schone vingertop (zonder kneedbaar hout erop) kun je het redelijk vlak krijgen als het een beetje begint te drogen.

Of kneedbaar hout de ideale keuze is geweest weet ik niet. Het is even prutsen maar uiteindelijk zou het zijn nut nog twee keer bewijzen in dit projectje en het resultaat is voldoende naar tevredenheid. Tubetje van 75 gram is nu leeg :-)

Als het eenmaal droog is kun je het schuren of zelfs vijlen. Ook kun je nog vrij eenvoudig stukjes verwijderen met een mesje of schroevendraaier omdat het een beetje elastisch blijft. Uiteindelijk krijg je dan zoiets als dit:



Het had nog vlakker gekund, maar ik vond het wel best zo :-P

Hop, asfalteren die hap! :mrgreen:



Nu het geklieder voorbij is kunnen ook de stroken tussen de rails op hun plaats gelijmd worden. Druk ze goed aan om er zeker van te zijn dat de puntcontacten er overal voldoende bovenuit steken. Let er ook op dat de rails wat dat betreft okee is.
Je kunt de contacten eventueel met een tang iets naar boven trekken zonder dat je direct sluiting krijgt. Een opvulstukje in het straatspoor zorgde wat dat betreft voor problemen (te lage puco's), die had ik er achteraf beter buiten kunnen houden. Opgelost met een klein bruggetje van dun, zwart ijzerdraad (van het Faller hek verderop).

Het resultaat:



De rails steken vrij ver boven het wegdek uit (oncomfortabel ver zelfs ;-)) maar het ging mij erom dat al het asfalt op één hoogte kwam te liggen, en dat is gelukt. Vanwege de puntcontacten kan dat niet te hoog zijn.

Ondertussen kwam het moment dat het seinhuis uit de vorige aflevering naar zijn definitieve plek moest steeds dichterbij. Omdat ik last had van massive lichtlekkage aan de onderkant, heb ik besloten hem toch maar op zijn grondplaat te zetten. Die was echter behoorlijk krom dus er moest nogal wat overredingskracht aan te pas komen om die twee lichtdicht te verenigen.... :?



Na het asfalteren kon de afwerking beginnen. Lichtmastje geplaatst en de eerste boom staat er al, van een setje van drie populieren van Heki.



Op de voorgrond een leuk en makkelijk aan te leggen hek van Faller. Super simpel: 80 plastic paatjes en een rolletje ijzerdraad. Aan het stof op de verpakking te zien lag het al een tijdje in de winkel en ik verwachtte een soort springveer toen ik dat rolletje ijzerdraad losmaakte. Niets van dat al: zelfs na lange tijd opgerold gezeten te hebben is het draad werkelijk kaarsrecht als je het losmaakt! Amazing stuff :D

Gaatje boren 1,5 mm, betongrijs geschilderd paaltje voorzichtig maar met kracht erin drukken (gaatje van 2mm kan ook, maar dan moet je lijmen) en als de paaltjes staan rijg je simpelweg het ijzerdraad erdoor. Aan de uiteinden direct achter het paaltje afknippen met een kniptang en je hoeft het niet eens vast te lijmen. Zelfs bij een hekje wat maar uit drie paaltjes bestaat blijft het keurig zitten. Beetje roestkleurige verf erop en je hebt een realistisch en verrassend stevig hek wat in zo ongeveer elk landschap te gebruiken is :)



De populieren staan op hun plek en de plek van het seinhuis is bepaald zodat ik weet tot waar het stooisel rondom de bomen moet komen. Dat moet namelijk eerst want als het seinhuis er eenmaal staat kan ik er niet meer fatsoenlijk bij... Ook heb ik een nutteloos hoekje opgevuld met een hellinkje van kneedbaar hout.

Ondertussen is er weer een plantenbak in de maak. Ik heb ze al eerder gebruikt bij de kiosk en ik had bij het seinhuis een stukje over waar eigenlijk een hek je of iets dergelijks moest komen. Om de zaak wat op te fleuren en om niet twee verschillende hekken naast elkaar te hebben heb ik er een plantenbakje op maat voor gemaakt:



Duidelijk is te zien dat de basis gevormd wordt door een stukje verpakking, in dit geval van een Viessmann lantaarn. De luciferhoutjes lijm je erop met hobbylijm en kun je daarna verven terwijl je het geheel aan het stukje verpakking vast houdt. Is alles droog en zit de heg erin dan snij je het teveel weg en ziedaar :-)

Op deze foto staat-ie al op zijn plek:



Ook te zien op deze foto is mijn eerste (thuis)ervaring met strooisel en verdunde houtlijm... Wat een gedoe is dat en wat komt er akelig veel water bij kijken zeg... :?

Na wat experimenteren op een proefplank ben ik uiteindelijk tot de volgende methode gekomen:

1. stort het strooisel en breng het in model met een kwastje oid
2. bevochtig het met water met een flinke scheut afwasmiddel erin om de oppervlaktespanning te breken, anders vormt het nare balletjes water waar allemaal nare strooiseldeeltjes aan de buitenkant aan gaan plakken. Omdat het oppervlak klein is en er M-rails in de buurt ligt, heb ik dit bevochtigen met een druppelaar (pipet) gedaan en niet met bv een plantenspuit.
3. maak een lekker papje van houtlijm en water, ongeveer 1:1
4. druppel dit op het natgemaakte strooisel. Het water van de eerste ronde heeft de weg gebaand voor de lijmoplossing die nu makkelijk het strooisel in vloeit



Het resultaat is een vreselijke natte bende die wit is uitgeslagen van de houtlijm en waarvan je denkt dat het nooit meer goed komt.
De volgende ochtend echter ontdek je dat de witte waas van de lijm weg is. Er is zelfs geen spoor meer te zien van de lijm en toch zitten vrijwel alle korreltjes vast. Een hele opluchting! :D

Het stukje grijs op de bovenstaande foto, voor het seinhuis, had een stukje grint moeten worden waarop je bijvoorbeeld een auto zou kunnen parkeren. Het strooisel bleek daar echter te grof voor te zijn dus heb ik gezoch naar een andere bestemming voor dat strookje. Maar wat? Wat tref je nou aan op zo'n plek?? Lading? Een olietank? Een fietsenhok? Nog een plantenbak?

De gelijkenis met ballastgrint bracht me op een idee :mrgreen:

Uiteindelijk is dit 'm geworden:



Gemaakt van een stukje plastic spoor wat bij een 1:87 bouwpakket van een P8 zat, met een overtollige as erop gelijmd :-P
Bielsjes bruin en de rest roest geschilderd en in 10 minuten had ik een ...eh... ja wat eigenlijk :mrgreen:

Ook is er een paadje gekomen omdat je op dat grove spul niet fatsoenlijk kunt lopen. Daarvoor moest ik wel eerst met een smalle beitel het strooisel wegschrapen :?

Afijn, met het strooisel tussen de bomen is het uiteindelijk wel goed gekomen. Wat struikjes (eigenlijk: de resten van een boom) maken het af.



Volgende en laatste fase van het Losweg project is de straat, te beginnen met de stoep. Die maken we van....



...roerhoutjes! :-P

Ook moest er nog een afritje komen vanaf de losweg. Daarvoor heb ik een eenvoudig hellinkje in elkaar gezet uit een plaat bouwplastic (van Busch). Bij nader inzien werd de bocht wat te scherp en de helling wel erg strak en hoekig, dus daar kwam andermaal het kneedbaar hout van pas:



Na het maken van de foto heb ik nog wat meer geknepen en na het inmiddels bekende masseren, vingertoppenwerk, schuren en vijlen, lag er zowaar een redelijk vloeiende afrit:



Wederom: Hop, asfalteren die hap! :mrgreen:



De straat is belegd met plakstraat met kleine klinkertjes van een weg die eigenlijk voor N bedoeld is. Ik had dat voor het trottoir in gedachten, maar het bleek nogal wat donkerder te zijn dan ik dacht, dus heb ik het voor de straat gebruikt, in plaats van asfalt. Het aardige is dat er een rand aan zit, die nu de indruk wekt van een goot langs de stoep.

INTERMEZZO!

Die bureaulamp die ik op het bedieningstafeltje geschroefd heb had kuren (slecht contact ergens) en werd bovendien loeiheet; in de korte tijd dat hij daar stond heb ik al meerdere keren de onderkant van mijn arm eraan gebrand. Dat moest dus anders.

Een andere wens was dat ik die verlichting (en ook andere verlichting op het emplacementje) wilde kunnen schakelen.

Om al dat "geel" te kunnen schakelen heb ik uit een stukje bouwplastic The Yellow Panel gemaakt:



Simpel maar doeltreffend :D

Ik heb nu vijf groepen:

- straatverlichting die nu tevens dienst doet als "bureaulamp"
- seinhuis
- verlichting losweg
- perronverlichting + telefooncel
- kiosk

(einde intermezzo)



Op de foto is te zien dat het trottoir inmiddels een bestrating in de juiste kleur heeft gekregen. Helaas kon ik zo snel nergens de klassieke Nederlandse stoeptegels vinden. Soms is het jammer dat Faller en Busch zo vreselijk Duits georienteerd zijn :-(

Er zijn twee van die leuke lichtmasten met "hoedjes" bij gekomen (Viessmann 6012, in stijl met de lampen op het perron) die inderdaad voldoende licht geven om ook het bedieningstafeltje te verlichten. Uiteraard zijn ze donkergroen geschilderd.

Tot slot heb ik nog een bushokje toegevoegd; de reden waarom de stoep relatief breed is uitgevoerd.



Dat bushokje... dat was één van de lastigste dingen die ik tot nu toe in elkaar heb gezet. Het blijkt bijna niet te doen te zijn om die ruiten in de flinterdunne stijlen te lijmen zonder dat de lijm uitloopt op het glas. En ik heb echt m'n best gedaan om zo min mogelijk lijm te gebruiken... :?

Fijn was wel dat er bruikbare prullenbakjes bij zaten! Die zijn weer frisgeel geworden :-)

Overigens staat het hokje op de foto nog los. Er hoort eigenlijk een grondplaat onder maar dat vind ik niet mooi: ik heb al een betegelde stoep. De bank, die eigenlijk in de grondplaat geprikt moet worden, zit aan de achterwand vastgelijmd. De pootjes moet ik nog even bewerken zodat ze allemaal op de grond komen.


Tijd voor een totaalshotje van het project:



Zoals gezegd is het nog niet helemaal af. De hoekjes bij de oprit moeten nog gevuld worden met strooisel. Ik denk erover om aan het eind van de stoep een boom te plaatsen. Verder kan de stoep nog wat verder aangekleed worden, o.a. met wat Preisertjes. En misschien moet ik eens op zoek naar een wat modernere bus.... :mrgreen:



Zo... dat was een heel verhaal, ik hoop dat jullie je vermaakt hebben en er --wie weet-- ook nog wat aan hebben! :D

Martijn (die nu fijn gaat slaaaapen) 8)



Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
ziet er echt heel erg gaaf uit !
weet ik gelijk wat mij allemaal nog te doen staat .
COMPLIMENTEN !!!!!! alleen nu al en dan is het nog niet eens allemaal af,erg indrukwekkend .

groeten robert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Goedemorgen Martijn,

Goed geslapen? :lol: Na zo'n verslag met dito dag  moet je toch heerlijk hebben gedroomd over al het werk wat die Preisertjes van jou nu kunnen gaan doen op die prachtige oprit. Daar op die losweg kan nu flink gewerkt gaan worden. Wat is het mooi geworden!!! INSPIRATIE INPISRATIE INSPIRATIE (het lijkt zo makkelijk.......... :?)

Ik kan het niet nalaten te vragen: wat wordt het volgende project? Ga zo door! Succes!!

Groeten,   



Shark.

ps: jammer he van die Nederlandse stoeptegels? Ik heb ze ook nog nergens kunnen vinden; ook niet die typische Nederlandse perrontegels.... Als iemand, dan..... THANKS!!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hee Martijn!!

Ziet er echt heel inspirerend uit! Echt heel leuk om dit allemaal te lezen en te zien!! Geeft stof tot nadenken hoe e.e.a. uit te voeren.

groet, Frank
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
we hebben ons zeker vermaakt Martijn :D

Ik vind het heel mooi en knap gemaakt.

groetjes Fulco.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Martijn, een geweldig stukje werk. Fantastisch gemaakt en beschreven.
Shark schreef:
Citeerps: jammer he van die Nederlandse stoeptegels? Ik heb ze ook nog nergens kunnen vinden; ook niet die typische Nederlandse perrontegels.... Als iemand, dan..... THANKS!!
Voor stoeptegels moet je eens bij Auhagen gaan kijken. Zij maken het als muurtegels, maar ze zijn zeer geschikt als stoeptegels, met stoeprand zelfs. Omgerekend naar schaal 1:1 komen de tegels uit op een afmeting van 30 x 30 cm.
Een catalogusnummer kan ik je helaas niet geven, dat weet ik niet. Ik heb ze in de winkels van Kuijpers (Utrecht), Wentink (Arnhem) en Conrad (webwinkel) gezien.
Ook zou je eens moeten kijken bij Godfather Models & Supply in Haarlem (staan ook altijd op "Houten").
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Das raar stoeptegels die op houten staan  :? als ze daar nou zouden liggen  :D
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Johnny, je bent dus niet in slaap gevallen na je frisse pint in de tuin :wink:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4066.msg48655#msg48655
Blij dat je weer meedoet. Zonder jouw humoristische inbreng zou het een stuk saaier zijn hier :wink: :mrgreen:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Halloooo...Martijn :shock:

Citaat van: Acido op maandag 04 juni 2007, 01:22:40
Jawel, tijd voor een flinke update met lekker veel foto's :-P

Dat kun je wel zeggen man...allejemig...wat een geweldig leuk verslag in zowel beeld als tekst :!: Echt pure entertainment taken to the max !

Het verslag is veel te uitgebreid om overal op te reageren maar een paar dingetjes, die mij persoonlijk in 't bijzonder bevielen, wil ik toch nog ff aanhalen:

CiteerMijn lieftallige (doch op leeftijd zijnde) assistente 89 028

Prachtig omschreven...ennuh...die van jou is vast minder high maintenance ;)

CiteerBlisterverpakking?

Jawel: mijn hele leven heb ik ze vervloekt, die verpakkingen van hard doorzichtig plastic die je soms alleen met grof geweld en gevaar voor eigen leven open kunt maken :evil:

Maar nu weet ik waartoe ze op aarde zijn! Je kunt dat plastic namelijk voor vanalles en nog wat gebruiken in de scenerybouw! :D

Hahahahaha..."waartoe ze op aarde zijn"...I love it :mrgreen: Die verpakkingen en inderdaad allerlei andere soorten verpakkingen zijn voor vanalles en nogwat in te zetten. Dat heb jij met verve aan ons getoond. Ik bewaar nu ook al wel het 1 en ander maar durf nu eigenlijk helemaal niks meer weg te gooien.

(By the way...als er mensen zijn die wel eens met het openmaken van deze blisterverpakkingen stoeien... Gewoon een schaar pakken en helemaal rondom langs te 'plak'-rand losknippen. Da's de beste manier.)

CiteerZorg dat je wat vingertoppen op voorraad hebt (die kun je verzamelen tijdens de houtbouwfase) want met een nog schone vingertop (zonder kneedbaar hout erop) kun je het redelijk vlak krijgen als het een beetje begint te drogen.

Ik blijf maar lachen :mrgreen:..."vingertoppen te verzamelen tijdens de houtbouwfase"....geWELdig gesproken weer. (Voor eenieder: ik ga bijna zagen, u kunt via PB intekenen op 'zo goed als ongebruikte vingertoppen'.)

CiteerNu het geklieder voorbij is kunnen ook de stroken tussen de rails op hun plaats gelijmd worden. Druk ze goed aan om er zeker van te zijn dat de puntcontacten er overal voldoende bovenuit steken. Let er ook op dat de rails wat dat betreft okee is.

Iets dergelijks zou ook toepasbaar moeten zijn voor een overweg voor het Faller Car System. Ben erg benieuwd of dit bij rails met puco's haalbaar is.

CiteerOmdat ik last had van massive lichtlekkage aan de onderkant, heb ik besloten hem toch maar op zijn grondplaat te zetten.

"Lichtlekkage"...always a b......en dan zeker als het om de "massive" variant gaat ;)

CiteerOp de voorgrond een leuk en makkelijk aan te leggen hek van Faller.

Die hekjes had ik ook al eens langs zien komen. Nu ik lees dat het zo gemakkelijk werkt is dit een absolute must geworden. Zier er heel erg fraai uit en is inderdaad op allerlei plaatsen in te zetten.

CiteerOok te zien op deze foto is mijn eerste (thuis)ervaring met strooisel en verdunde houtlijm... Wat een gedoe is dat en wat komt er akelig veel water bij kijken zeg... :?

Het is in mijn ogen echt niet noodzakelijk om houtlijm te verdunnen bij het werken met strooisel. Ik heb voor het watermolentje gewoon onverdunde lijm gebruikt voor het strooisel en dit geeft een perfect resultaat. Dusss...voor diegenen die niet willen knoeien met water...hoeft niet perse hoor 8)

CiteerHet resultaat is een vreselijke natte bende die wit is uitgeslagen van de houtlijm en waarvan je denkt dat het nooit meer goed komt.

Natuurlijk komt het weer goed ! Het is houtlijm...en houtlijm is gewoon HEILIG ;)

CiteerDe gelijkenis met ballastgrint bracht me op een idee :mrgreen:

Een geweldig leuk detail, Martijn. Heeft 'ie toevallig weer een 1:87 bouwpakketje liggen met een stukkie rails erin. Super-gaaf :!:

CiteerDe straat is belegd met plakstraat met kleine klinkertjes van een weg die eigenlijk voor N bedoeld is.

Gaan we weer...ja ja...schaal N-artikelen...ook bij bouwen in H0 vaak erg de moeite waard.

Citeerin de korte tijd dat hij daar stond heb ik al meerdere keren de onderkant van mijn arm eraan gebrand.

Hahaha...waarom komt dat me zo bekend voor...

CiteerOm al dat "geel" te kunnen schakelen heb ik uit een stukje bouwplastic The Yellow Panel gemaakt:

Dit paneeltje is dus alleen voor dit gedeelte van de modelbaan ? Volgens mij ben je nu slechts met een heel klein stukje van het totaal bezig toch ? Dalijk dus zo'n 500 schakelaartjes op de volledige baan ?

CiteerDat bushokje... dat was één van de lastigste dingen die ik tot nu toe in elkaar heb gezet. Het blijkt bijna niet te doen te zijn om die ruiten in de flinterdunne stijlen te lijmen zonder dat de lijm uitloopt op het glas. En ik heb echt m'n best gedaan om zo min mogelijk lijm te gebruiken... :?

Fijn was wel dat er bruikbare prullenbakjes bij zaten! Die zijn weer frisgeel geworden :-)

Dat probleem met lijmen van raampjes komt me ook bekend voor. Het kleinste druppeltje wordt vaak al te groot als je de stukken op elkaar drukt :(

CiteerZo... dat was een heel verhaal, ik hoop dat jullie je vermaakt hebben en er --wie weet-- ook nog wat aan hebben! :D

Zonder enige twijfel een volmondig "jaaa" dus. Heb genoten van je verslag, ik vind dat je het echt heel erg leuk brengt en dat je erg toffe resultaten boekt 8)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Heey Martijn,

Wat heb jij me veel inspiratie gegeven!!!
Een werkelijk prachtig stukje gelezen wat zo in een modelbouwblad gestaan zou hebben.
IK vind vooral de treinwiel een erg origineel maar ook realistisch idee.
Ook het bushokje vind ik prachtig.
Ben erg benieuwd als je de preisers heb staan en het er helemaal afgewerkt uitziet.
Hartstikke bedankt voor het verslag je hebt me enorm veel ideén gegeven!

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
........................................ik ben spakeloos.

Fantastisch verslag met een zeer hoge educatieve inhoud. Het lijkt allemaal zo simpel met simpele materialen. Terwijl een simpele ziel als mij hier giga veel tegen op ziet om eraan te beginnen (moet gelukkig eerst nog rails leggen  :mrgreen:)

Ga vooral zo door opdat ook ik de nodige kennis ga opdoen  :mrgreen: :mrgreen:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Acido,


jonge, jonge wat een verslag en foto's.
het word met de dag mooier en mooier :P :P
wat zijn dit toch simpele oplossingen die je geeft, geeft de minder ervaren modelbouwer weer moed :lol: :lol: :lol:

Voor de rest wacht ik alweer op het volgende verslag en foto's,

GA ZO DOOR


Groeten Piwie
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
Wat een pracht van een verslag, wat een geweldige foto's en dan ook nog een fantastisch mooi resultaat! 8)
Zo, meer superlatieven kon ik even niet bedenken maar hierbij schieten mijn woorden nog tekort, of, zoals Antal al schreef, in een modelbouwtijdschrift zou dit een uitstekend artikel zijn. :lol:
Bijna had ik dit alles gemist, nou ja, op dit moment dan want mijn PC hefft 2 dagen lang allerlei kuren vertoont, na geheugenuitbreiding en een update van Windows XP zo traag als de langzaamste digitale kruiper van Märklin! :shock:
Vanmiddag alles in de computershop weer in orde laten brengen.
Wel tijd gehad om de soldeeroogstrippen op te zoeken en nog gevonden ook! :roll:



Ik hoop dat je er iets aan hebt, in ieder geval nog bedankt voor het werkelijk geweldige verslag! :D
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.