Hallo Allemaal!

Het heeft even geduurd voordat ik weer een update klaar had, maar ik wilde graag eerst een bepaalde mijlpaal halen - en dat is vanavond gelukt :-D
Los daarvan heb ik weinig tijd gehad om te bouwen de afgelopen weken. Deze update strekt zich dan ook uit over iets meer dan een maand...
Anyway - waar waren we gebleven?

Oh ja:

Ik had de rails neergelegd om een indruk te krijgen van hoe het er uit zou gaan zien. De volgende stap was er één waar ik wat tegenop zag, namelijk het aanleggen van de hellingen. Uiteindelijk bleek het allemaal best mee te vallen, als je maar rustig nadenkt bij wat je doet

Eerst maar eens de twee bogen maken, bovenaan en onderaan de helling, die zijn bepalend. Het stuk daartussen knoop ik wel aan elkaar met flexrails, dus daar maak ik me niet zo druk om. Dit is het aftekenen van de boog bovenaan de helling, die moet gaan aansluiten op het eerste stukje bovenverdieping (het "bruggenhoofd") wat ik al had gemaakt.

Na het zagen past-ie er mooi in

Alles ligt hier nog los.

Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan aan de lage kant van de helling: aftekenen...

...en uitzagen. Deze is al vastgezet. Zoals je ziet is dat gedaan met dikke schroeven (netjes verzonken uiteraard) omdat de plank onder spanning staat. Op de foto is te zien dat de plank enigszins getordeerd is. Dat is precies het effect wat ik wilde hebben en ook de reden waarom ik hier 8mm MDF voor heb gebruikt ipv. 12mm

Toen ik daarna de twee bogen met elkaar verbond middels twee stroken MDF, bleek dat over een afstand van een meter 8mm MDF toch behoorlijk doorzakt

Aldus: extra steuntjes gemaakt

Deze dikte kan zonder problemen een halve meter overbruggen als er verder geen gewicht op rust.

Snel even rails erop gelegd en het begint ergens op te lijken! :-D

Hier is de plaat inmiddels vastgezet en zoals je ziet is-ie nu wél mooi recht

De heling is verder mooi constant; kwestie van uitrekenen hoe hoog elk pootje moet zijn

Voordat ik de boog bovenaan de helling vast kon zetten, moest eerst het "bruggenhoofd" vastgezet worden. Voordat ik dát kon doen, moest er eerst nog een stukje aangelegd worden op de benedenverdieping, namelijk de laaggelegen boog van de tweede helling. Je ziet hier dezelfde constructie als aan de andere kant: stevig vastgezet en ietwat getordeerd.

Kurk erop en rails erop, de bovenplaat ligt nog los. Voordat ik die vast ging zetten heb ik eerst de rails en de puntcontacten die eronder komen te liggen zeer grondig schoongemaakt. Daana heb ik zorgvuldig gestofzuigd en toen een rijtest gehouden. Met mijn Roco
Bakkie heb ik op kruipsnelheid alle wissels, die onder het bruggenhoofd komen te liggen, bereden. Probleemloos :-D

Je kunt je baan zo luxe maken als je zelf wil

En ik heb besloten mijn schaduwstation van verlichting te voorzien zodat ik niet met een zaklampje onder de tafel hoef als er wat is
Ik heb daartoe bij Conrad E5 fittinkjes en E5 lampjes gekocht en de eerste drie gemonteerd op het plafond van het schaduwstation. Bij de twee lampjes onderin zitten makkelijk bereikbare aansluitingen voor de rest, als later de rest van de bovenplaat erop komt.

En er was
Licht in het schaduwstation!

Goed... de bovenplaat - mét verlichting - zit inmiddels echt vast (moeilijk moment) en ook de bovenste boog is nu bevestigd. Ook deze is getordeerd, maar minder zichtbaar omdat-ie een stuk langer is.

Nou ja... toen was het een kwestie van de eindjes aan elkaar knopen...
Dus kurk erop (dat nu op is

moet ervoor naar de IKEA

)...

...en flex rail erop! Tevens heb ik de stop- en bezetmeldsectie voor bij het inrijsein (rechter spoor) gemaakt en diverse extra stroom- en massa-aansluitingen, zo ongeveer om de meter.

Testuuuhh!! :-D

En daar is mijn mijlpaal: Mijn trouwe 3075 heeft de eer om de allereerste loc te zijn die
op eigen kracht de bovenverdieping van mijn baan bereikt! :-D

Volgende stap is het afmaken van de bedrading voor de helling, het doortrekken van de hoofdleidingen en en het erop aansluiten van alle loshangende draadjes die ik voor de test simpelweg aan elkaar heb geknoopt

Martijn