Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Vindt trouwens die paaltjes er ook erg goed uit zien.

Knap Martijn en zeker niet met de franse slag gedaan  :D

MVG Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
He dit is een knap stukje werk heel mooi die veldweg, mijn komplimenten daarvoor.

Groeten

Fred Vonk
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Hey Martijn 8)

Dit ziet er echt waanzinnig uit :shock: Heel erg mooi !

Ook ik ben benieuwd welke grassoorten jij gebruikt hebt. Die paaltjes komen me erg bekend voor, heb ik ook in bestelling staan. Zie nu al dat ik daar goed aan gedaan heb, looks very nice en dan zitten de draadjes er nog niet eens doorheen. Het spul dat je voor het wandelpaadje gebruikt hebt is ook in mijn bezit.

Het landweggetje is goed gelukt. Iets dergelijks maak ik ook maar dan moet het midden-stuk wat platter want er moet een slepertje van de traktor overheen kunnen glijden.

Nogmaals: looks fantastic, jij snapt het wel 8) Niet te lang wegblijven ajb, je fans wachten ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
@ AlbertJan: flauw hè :-P maar ik moet het toch ook een beetje spannend houden ;-)

@ Frans: hekje is van Faller en heb ik al eerder gebruikt op de losweg (zie deze update, op de tiende en elfde foto). Ook het hekje is nog niet af: het zijn alleen nog maar paaltjes :-P

@ Rolf: ik denk en hoop dat je wel wat gaat hebben aan de uiteindelijke update... enne: paaltjes wel even betongrijs schilderen voor je ze gaat poten ;-)

Ik hoop komend weekend verslag te doen, tussen het schilderen van de reizigers voor in mijn TEE (zaterdag) en de Formule 1 GP op Monza (zondag) door!

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Citaat van: Acido op maandag 03 september 2007, 16:35:31
enne: paaltjes wel even betongrijs schilderen voor je ze gaat poten ;-)

Nope, not necessarily. Waarschijnlijk bruin en dan eventueel ondersteboven plaatsen :mrgreen:

Bekijk even je PB's ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
CiteerWaarschijnlijk bruin en dan eventueel ondersteboven plaatsen

Ah, je wil ze eruit laten zien als in de grond gepootte dwarsliggers? Dan moet je wel de pinnetjes aan wat officieel de onderkant is eraf knippen en een naar verhouding fors gat boren om de vierkante (!) bovenkant de "grond" in te krijgen... :-P

Ik hoop voor je dat daarmee het bovenste onderste draadgat niet te laag komt te zitten trouwens. Dat weet ik wel zeker eigenlijk... Ik zou zeker een proefopstelling maken! Of een hek met één draad natuurlijk.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Citaat van: Acido op maandag 03 september 2007, 16:55:04
Dan moet je wel de pinnetjes aan wat officieel de onderkant is eraf knippen en een naar verhouding fors gat boren om de vierkante (!) bovenkant de "grond" in te krijgen... :-P

Daarover lees ik wel vaker, gaten boren voor bijvoorbeeld bomen en in dit geval hekjes. Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal snap en ook zeker niet van plan ben :| Alles kan gewoon op de baan geplakt worden :)

CiteerIk hoop voor je dat daarmee het bovenste onderste draadgat niet te laag komt te zitten trouwens. Dat weet ik wel zeker eigenlijk... Ik zou zeker een proefopstelling maken! Of een hek met één draad natuurlijk.

Ja, dat zag ik al maar een gaatje is eventueel zo geboord. Zijn gewoon ideetjes waarmee ik speel, afwisseling heh ;) Proefjes ga ik natuurlijk zeker doen, gaat helemaal goedkomen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
CiteerDaarover lees ik wel vaker, gaten boren voor bijvoorbeeld bomen en in dit geval hekjes. Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal snap en ook zeker niet van plan ben  Alles kan gewoon op de baan geplakt worden

Tuurlijk, al moet ik zeggen dat dat hekje, als je het right side up gebruikt, echt staat als een huis zonder dat er lijm aan te pas komt. Als je gaatjes van 1.5mm gebruikt zitten ze er zelfs zo vast in dat je ze er niet heelhuids weer uit krijgt.

Bomen met een voet lijm ik ook gewoon op het hout vast, dat staat stevig genoeg.

CiteerJa, dat zag ik al maar een gaatje is eventueel zo geboord.
Dat zijn wel heeel kleine gaatjes hoor, 0.7 mm denk ik...

Heb je het al geprobeerd met dikke lucifers (zie m'n plantenbakken)? Dan hebben ze nog een houtstructuur ook :-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Citaat van: Acido op maandag 03 september 2007, 17:37:51
Bomen met een voet lijm ik ook gewoon op het hout vast, dat staat stevig genoeg.

Ik lijm alles, dus ook dunne boompjes :mrgreen: Waar denk je dat mijn liefde voor houtlijm vandaan komt ;)

CiteerDat zijn wel heeel kleine gaatjes hoor, 0.7 mm denk ik...

Eén mm zal dan ook wel kunnen.

CiteerHeb je het al geprobeerd met dikke lucifers (zie m'n plantenbakken)? Dan hebben ze nog een houtstructuur ook :-)

Met lucifers werk ik ook en met hele dunne Styrene Strips. Maar nogmaals, vind het hek er bij jou gewoon erg goed uitzien dus misschien houd ik het wel origineel 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Of je gebruikt gewoon echte (modelspoor) dwarsliggers!
Even goedkoop railsje slopen en je kunt voorlopig vooruit! :roll: :wink:
Succes,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Hallo allemaal,

Ik heb een gedetailleerd verslag van mijn laatste projectje beloofd en met 29 foto's gaat het dat ook zeker worden! We maken er dit keer bijna een fotostripverhaal van... ;-)

Kortom: tijd voor De Veldweg

Om te beginnen, het projectje heet zo omdat de aanleiding de Busch Feldweg is (7084). Er is namelijk helemaal geen sprake van een veld want het speelt zich af op het randje van de tafel, bij de "Analoge Speeltuin" :-P

Dit is ongeveer de bedoeling:



Zoals je ziet kom ik hier en daar wat hout tekort om de veldweg fatsoenlijk kwijt te kunnen. Stap één was dan ook het opvullen van de ontbrekende hoekjes. Ze zitten aan de onderzijde met ijzerwerk vast; de houtlijm is alleen om het kiertje een beetje te dichten zodat er geen verf of strooiselsap in loopt...



Op het breedste stuk, bij het handwissel komt een golfplaten hutje. Zoals het treinpersoneel een hutje heeft aan het eind van het perronnetje, zo krijgt het rangeerpersoneel een eigen "kot" aan de rand van het emplacement :-)

Het hutje is afkomstig uit hetzelfde Faller pakketje als waar het hutje op het perron vandaan komt: 120133.



Het roest-effect was een experiment. In een bakje heb ik een beetje Revell 91 (de zilverkleur) en een beetje Revell Aqua 38 (Roest) gedaan. Door dat te mengen, maar niet helemaal, krijg je een mooi streperig effect. Met een beetje extra roestkleurige verf kun je mooie accentjes maken. Ondanks dat de metaalkleur op terpentinebasis is en de roestkleur op acrylbasis, ging dit perfect en is het resultaat verrassend realistisch: echt roestende golfplaten! :mrgreen:



Omdat ook hier een lampje in komt, wordt het hutje van binnen bekleed met aluminiumfolie, net als de kiosk en het seinhuis. De naden zijn behandeld met mat zwarte verf.



Voor het hutje heb ik een verhoginkje gemaakt van twee lagen roerhoutjes, die je wellicht nog kent van het trottoir bij de bushalte. Het lampje staat er al op, met ingekorte pootjes omdat het hutje vrij laag is.

Het bruine spul is kneedbaar hout, wat ik eerder heb gebruikt voor de losweg, maar dit keer met een kleurtje. Ik heb het gebruikt om een taludje te maken van de hoggelegen rails naar de laaggelegen veldweg. De rails ligt namelijk ook nog op kurk, wat ik ter plaatse van de veldweg heb weggesneden om direct op het hout te kunnen werken.



De knoedeltjes kneedprut die her en der op de plank gesmeerd zijn, dienen om hobbels in de veldweg te krijgen. Het was me opgevallen dat je oneffenheden goed ziet door de plakbestrating heen. Bij de losweg was ik daar niet blij mee, maar hier heb ik er juist gebruik van gemaakt. En de veldweg is inderdaad mooi hobbelig geworden :-)



Toen het spul eenmaal droog was ging er een laag bruine verf overheen, waarbij ik meteen de tafelrand heb meegenomen. Staat wel zo netjes... De verf is overigens Histor muurverf ;-)



Daarna kon de veldweg van Busch erop. Dat moet wel met beleid: het spul plakt enorm. Trek dus niet enthousiast de hele strip van de achterkant af, want dan heb je een probleem... Haal een klein stukje los (5 cm) en plak dit op zijn plek. Van daaruit werk je verder, steeds een stukje beschermstrip lostrekkend. Op deze manier kun je ook prima bochten maken.

Tip voor het maken van bochten: druk eerst de rand die aan de buitenkant van de bocht zit vast terwijl je de bocht vorm geeft. Rek daarbij de buitenkant een beetje op. De binnenkant zal gaan golven, maar het spul is zo flexibel dat je dat, als de buitenbocht eenmaal vast zit, zo plat kunt drukken.



Hutje op zijn plek voor een kleine impressie :mrgreen:




Next: balast op het taludje om een mooi verloop tussen ballast en groen te krijgen.

Ik gebruik daarvoor een Preiser doosje waar ik het strooisel in voormeng. Beetje van elke kleur (v.l.n.r. Heki 3154, 3308 en 3155) erin in de verhouding waarvan je denkt dat het goed is, dekseltje erop, even schudden en klaar...



... om aangebracht te worden :-)

Ook hier: lijm aanbrengen, strooisel erop en hier en daar nog een extra druppel lijm erin laten vloeien, als de strooisellaag wat dikker is.



En zo is de hele rand van ballast voorzien:




Volgorde van werken blijkt belangrijk in een project als dit. De volgende stap was het aftekenen van de paaltjes voor het hek. Precies vijftig paaltjes in totaal! :mrgreen:

Daarna: 50 keer een gaatje tikken met een spijker. Dit om te voorkomen dat op de schuin gelegen delen de boor aan de wandel gaat bij het maken van de gaatjes voor de paaltjes.



Vervolgens vijftig gaatjes van 1.5 mm boren... :?



...en evenzovele paatjes schilderen, betongrijs (Tamiya XF-54), net als op de losweg, waar ik dit hek (Faller 180518) ook heb gebruikt.



En daarna vijftig paaltjes poten :-P

Daar is wel wat kracht én beleid voor nodig, want ze passen maar net in de 1.5mm gaatjes. Het staat daarna echter wel als een huis!




Even een overzichtsfoto met de stand van zaken; alle 50 paaltjes zitten erin :mrgreen:



Ook is te zien dat ik een deel van de ondergrond groen heb geschilderd. Dit naar aanleiding van een bericht in het Boerderijtopic van Rolf, waarin stond dat de bruine verf in het gras zou trekken, waarna het vaal zou worden. Dat moeten we niet hebben natuurlijk, en ik was nog nét niet begonnen met.....


GRAS !

Nog nooit mee gewerkt, dus eerst weer een paar proefstukjes.

Een laagje Busch 7593 (speciale strooisel- en grasvezellijm) op het hout en dan Heki 3365 grasvezels (middelgroen) eroverheen strooien, lekker ruim :-)

Na het drogen blaas of stofzuig je de overtollige vezels weg. Ongeveer de helft blijft zitten, maar dat zit dan wel écht vast en ziet eruit als echt gras. Cool! :mrgreen:

Testje gedaan op blank hout, bruin geverfd hout en een stukje veldweg.



Toen ik er eenmaal vertrouwen in had dat het goed ging komen ben ik er toch maar aan begonnen... ;-)



Door op de groene delen van de veldweg een spoortje lijm te trekken en snel grasvezels erop te strooien (voordat de lijm in de weg trekt!) wordt de weg minder plat en gaat er een stuk realistischer uit zien :D

Na de eerste behandeling en het wegblazen/zuigen van het overtollige gras, is dit het resultaat:



Na de basislaag gras heb ik Heki wildgras 1576 gebruikt om woekerend onkruid te maken rondom de paaltjes. Het spul komt als een soort mat uit de verpakking, maar zonder echte onderlaag. Je kunt het knippen of scheuren.

Flink lijm erop (er zit namelijk al gras, waar de lijm een beetje in wegzakt) en dan een reepje wildgras over de paaltjes prikken. Terwijl je dat doet kun je een klein gaatje maken in het wildgras om daar het paaltje doorheen te steken, zoals bij de rechter paaltjes op de foto al gedaan is.



De dikke laag lijm droogt transparant op, daar zie je later niks meer van, terwijl het lange gras dan echt goed vast zit :D


Pas als al het wildgras erop zit komen de draden van het hekje aan de beurt. Dat is gewoon een kwestie van rijgen... De onderste draad heb ik letterlijk door het lange gras heen moeten prikken, maar dat was ook de bedoeling: alleen zo krijg je het gras goed rondom de draad heen zodat het hekje erdoor overwoekerd lijkt.



De lijm is nog niet eens helemaal droog, kon niet wachten... ;-)

De bochten in het hek zorgden wel voor veel weerstand. Gelukkig zit er bij het hutje een opening, zodat het hek in twee delen "geregen" kon worden. Als het in één stuk (bijna 90 cm) had gemoeten, had ik de draden er waarschijnlijk niet doorheen gekregen... :?



Het hutje is voorzien van twee vergeten oliedrums, geschilderd met dezelfde techniek als het hutje zelf, maar dan met geel + roest. Ook is er met strooisel een paadje gemaakt. Dit strooisel was over van de ballast. Ik heb het door een theezeefje gehaald om het wat fijner te maken.

Tot slot: een beetje roestverf op de draden en dan is dit het resultaat: een overwoekerd hek :mrgreen:



In het stukje onkruid hieronder liggen drie (eveneens vergeten) dwarsliggers verscholen, die je alleen kunt zien als je goed kijkt. Het zijn overigens echte Märklin dwarsliggers, afkomstig van K flexrails van het schaduwstation...



Het hutje is van licht voorzien met een stevige weerstand ertussen. Er brandt daardoor een fraai zwak lichtje, alsof ze een olielamp aan hebben binnen :-)



Als finishing touch heb ik een spotter toegevoegd, die op zijn fietsje de veldweg op is gereden...



...om op de foto te zetten wat er voor de loods staat :-P




Tot zover deze update... de directie van dit theater hoopt dat U zich wederom vermaakt heeft ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Wow Martijn, dat ziet er goed uit!

Ook een prachtige reportage.
Leuke details, en het lijkt kinderlijk eenvoudig.....
Denk dat ik er toch heel wat meer moeite mee zal hebben. :(

Ik blijf je vorderingen met grote intersse volgen!
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hey Martijn :D

Deze gast heeft zich in ieder geval zeer goed vermaakt :roll: Je omschrijft het allemaal weer helemaal top en het resultaat mag er zeker wezen 8)

Vroeg me al af hoe je bochten in die Busch-weggetjes kan maken, dat weet ik nu dus :idea: Te gek ! Verder valt me op dat de draden die door het hekje lopen best dik zijn zeg :shock: Had ik niet verwacht, zo lekker dat ik bij jou kan afkijken :mrgreen: ;) Haha...

De details als 't verroeste hutje met zwakke verlichting en de spotter die zijn fiets achteloos tegen het hek heeft gesmeten...echt heel erg leuk

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Heey Martijn,

Knap staaltje werk zeg!
Eerst vond ik die weg niet bijzonder tot je hem met gras behandelde en er net een echt weggetje van hebt gemaakt!
Het ziet er erg netjes uit en de kleine details als olievaten en dwarsliggers zijn erg leuk gedaan.
Ook die spotter vind ik erg gaaf en voegt er toch iets levends aan naast de treinbaan. :D
Erg netjes gedaan mijn complimenten voor dit meesterwerkje!

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Dit heb je bijzonder leuk gedaan en echt goed uitgelegt. zo heb ik als beginnen ook er wat aan. Mooi hoor!
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Ha die Martijn.
Wat heb je weer een pracht van een omgeving voor je analoge speelhoekje gecreëerd, niet alleen het maken hiervan maar ook de reportage is werkelijk geweldig!
Het is (bijna) niet te geloven dat jij veel van deze dingen voor het eerst doet, maar dat geeft hoop voor al jouw lezers om dit ook eens zelf te gaan proberen. (waaronder ikzelf :wink:)
Heb ik het trouwens goed gezien dat het draad voor de betonpaaltjes gevlochten staaldraad is?
Bedankt voor het plaatsen van deze prachtige reportage! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Misschien de eindjes van de staaldraad nog iets korter afknippen, het zou erg jammer zijn wanneer de preisertjes zich hieraan zouden verwonden.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Weer een klein meesterwerkje hoor Martijn.

Ik blijf je volgen.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Zeker vermaakt Martijn :D

Het is wederom een kunstwerkje geworden leuk om te lezen en naar te (af)kijken

groetjes Fulco
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:.

Volgens mij hebben we hier iemand voor een workshop te pakken :!:. Machtig wat mooi :shock:. En niet te vergeten wat een werk hierin zit.. Maar als alles klaar is geeft dit wel erg veel voldoening volgens mij.
Martijn, je hebt het zeer mooi verteld en uitgelegt en ook zeker door de foto's,dat ik bijna zelf zin krijg om dat te gaan doen.
Volgens mij moet ik maar even een bezoekje plannen richting Bussum...

Ga zo door :!:.

Marcel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Ja Martijn is het niks voor jou om een workshopje ervoor te geven? :D
En anders los van de gastendag? :D
Ik wil niet brutaal over komen maar vind je werkjes fantastisch!!

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Martijn, zou het een idee zijn om de donkere sporen in de veldweg te vullen met schelpenzand? Dat kun je kopen in de dierenwinkel (wordt gebruikt in vogelkooitjes en volières).
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Ik ben zeker niet van plan om workshops te gaan geven! :-P Dat is toch ook niet nodig? Iedereen zegt dat ik het zo duidelijk uitleg... :mrgreen:

Bovendien, wat je in die update ziet, is gemaakt gedurende een periode van een paar weken, waarbij ik er zo af en toe een uurtje of een paar uurtjes in heb gestoken.

Citeerdat ik bijna zelf zin krijg om dat te gaan doen.
"bijna"?? :shock: Dan doe ik toch nog iets niet goed :-P

@ AlbertJan:
Het is inderdaad ijzerdraad, maar hoe kom je er bij dat het gevlochten is?

@Gerard:
Schelpenzand? Dat is toch wit? Bovendien, als ik die sporen vul, dan raak ik het sporen-effect kwijt wat nu ontstaan is door het gras naast de sporen (dat het in ieder geval lijkt alsof de sporen wat dieper liggen, bedoel ik).

Martijn


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Dag Martijn,

Schitterend mooi gemaakt, verteld en gefotografeerd.  :!:

Gelukkig ben je zo vriendelijk om overal de bestel/artikelnummers bij te vermelden.
Ik ga voortaan gewoon wachten op al jouw bouwverslagen en ga die op m'n eigen baantje schaamteloos toepassen (Onder het motto: beter goed gekopieerd dan zelf gecomponeerd :-þ)

Weet je al wat je volgende projectje gaat worden? :-þ

Met vriendelijke groet,

Tom

Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 23 aug (2x!))


Martijn, ik meende op deze foto heel duidelijk te kunnen zien dat het gevlochten is?
Maar nu jij zo verbaasd reageert zal het wel gezichtsbedrog zijn! :shock:
Ook nog even extra gekeken naar je roestende golfplaten, dit is bijzonder mooi gelukt en dat met zelf mengen van 2 verschillende soorten verf! :?
Heb van jouw foto reportages al vele ideeën opgedaan en zal hier ook zeker wat dingen van gaan (proberen) namaken!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Heb je nog naar de afgeknipte eindjes gekeken? :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Citeer@Gerard:
Schelpenzand? Dat is toch wit? Bovendien, als ik die sporen vul, dan raak ik het sporen-effect kwijt wat nu ontstaan is door het gras naast de sporen (dat het in ieder geval lijkt alsof de sporen wat dieper liggen, bedoel ik).
Martijn, ik zei het ook verkeerd, zie ik nu :oops:. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: dun strooien en goed aandrukken (bijvoorbeeld met een autootje heen en weer rijden over het spoor, heb je meteen een mooi bandenspoor) zodat de donkere ondergrond er doorheen blijft schijnen en op die manier de sporen zichtbaar aanwezig blijven.
Schelpenzand is inderdaad een soort van wit / creme-kleurig.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hallo Gerard,

Hoe duur is dit in de pet shop?
En het zijn waarschijnlijk grote zakken?

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Nee hoor,

Kijk ook even in de plaatselijke supermarkt. Verkopen ze dat ook en in verschillende grootten !!

Marcel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Antal, ik dacht dat het zakjes van 1 kilo zijn. Maar er zijn ook grotere van 5 of meer kilo.
Dus zoek maar uit wat je nodig denkt te hebben :mrgreen:.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Even kijken bij de plaatselijke shop.
Aangezien ik die man wel ken even kijken wat er te halen valt. :D

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Mijn complimenten wederom een perfect stukje werk, daar kun je met recht trots op zijn. Het maakt dit stukje baan af.

Groet
Fred Vonk.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
AlbertJan,

ik zie nu wat je bedoelt. Wat het doet lijken op gevlochten draad is echter een gevolg van het verkleinen van de foto.

Hier zie je een onverkleinde uitsnede uit de originele foto:



Dat maakt 't wel duidelijk denk ik ;-)

CiteerP.s. Heb je nog naar de afgeknipte eindjes gekeken?

Ja: ik heb ze nog ietsje strakker af weten te knippen, al was dat niet makkelijk. En ik heb een deurtje gemaakt :-)




Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hallo Martijn.
Niet te geloven dat jij bij al jouw ongetwijfeld drukke werkzaamheden nog tijd vind om ook nog dit soort vragen te beantwoorden!
Deze foto geeft het draad heel goed weer en de foto met afrastering, hekje
en loodsje is echt prachtig! (was al mijn favoriet)
Bedankt voor je antwoord en nog heel veel succes met het vervolg van de bouw!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Martijn,

wat ziet dat weggetje met omgeving er prachtig uit!
mooi hoor, mijn complimenten.

groeten
Joram
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hoi Martijn,

Het ziet er allemaal weer super uit. :D

Gr.
René
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
ziet der egt  super goed uit.  En dat is maar n baantje  naast de hoofdbaan.   benieuwd wat dat dan gaat worden :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hoi Martijn,


erg leuk om te lezen hoe je te werk gaat
ok voor anderen dus erg makkelijk om mee tenemen naar hun eigen baan zeg maar

ook weer een leuk detail bij de laatste foto
een "deurtje" hoe verzin of kom je er op.........

je hebt in ieder geval oog voor detail, net zo als Rolf


mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hoi Martijn,

Ik heb met verbazing gekeken en gelezen over je werkelijk geweldige beschrijving/presentatie van dat stukje scenery. Ik vind het geweldig. Hier kan ik weer een hoop van opsteken. Inderdaad zoals jij het verteld is het ook net een theater. Volgende keer weer graag eerste rang.
Bedankt. Effe reserveren?? :D

Groet Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
He Martijn,

Ziet er weer super uit hoor! Ik heb gelijk even op de site van Busch gekeken voor de veldweg omdat ik dit zelf ook wel wil gaan toepassen: ze kunnen beter jouw foto's gebruiken om dit product te promoten!! Check maar hier. Het hek vind ik trouwens ook echt gaaf.

Groeten,

Merijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Citaat van: Merijnze kunnen beter jouw foto's gebruiken om dit product te promoten!!
Hahahaha, dat doe ik inderdaad beter! :mrgreen: Die veldweg van ze lijkt wel beschilderd beton op die foto... ;-)
Misschien komt het omdat Busch geen grasvezels verkoopt? Die zouden ze dan voor de foto moeten gaan lenen bij Heki :lol:

Citaat van: VarekampEffe reserveren??
Niet nodig! Plek zat :D

Citaat van: some oneeen "deurtje" hoe verzin of kom je er op.........
Da's toch niet zo vreemd? Het hek is bedoeld (of was ooit bedoeld ;-)) om te voorkomen dat mensen (zoals Vriend Fietsende Spotter) het spoor op wandelen. Dat heeft weinig zin als er grote gaten in het hek zitten...
Dus zit bij het hutje (en ook bij de locloods, aan het eind van het hek) een "deurtje" in het hekje, gewoon een soort tuinhek. Het tuinhek bij het golfplaten hutje staat echter al jaren open, is volledig verroest en kan waarschijnlijk niet eens meer dicht :-P ;-)


Tot slot nog even terugkomend op het schelpenzand: ik loop daar nog niet echt warm voor, hoor...
Als ik echt sporen had gewild (groeven dus) had ik denk ik eerder een wat dikkere laag kneedbaar hout gebruikt, om daar de spoen in te "kneden". Ik ben bang dat schelpenzand een enorme bende geeft. Bovendien heeft het totaal de verkeerde kleur. Je moet het dan gaan voorkleuren (?), schilderen, of wegstoppen onder de veldweg...

Al begrijp ik hieruit...
Citaat van: Gerardzodat de donkere ondergrond er doorheen blijft schijnen en op die manier de sporen zichtbaar aanwezig blijven.
...dat je het OP de veldweg wilt toepassen?

Persoonlijk lijkt het me meer iets voor de aanleg van een strand... 8)

Martijn ;-)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Dag Martijn/Acido,

Ik gok een beetje dat Gerard met z'n tip over schelpenzand bedoelde dat het misschien zodanig te strooien/verdelen is dat de groeven ook echt 'verzonken' lijken te zijn. (Zoals een trekkerspoor in de zachte grond).
Maar okee. Gerard mag daar zelf uitsluitsel over geven :-)

Ik heb zojuist trouwens de volgende artikelen besteld:
- FA180518, Merk: Faller, Omschrijving: EISENZAUN M BETONPF.
- FA120133, Merk: Faller, Omschrijving: LOKFUEHRER-WARTEHAUS
- RE32174, Merk: Revell, Omschrijving: gunship-grijs, mat
- RE32175, Merk: Revell, Omschrijving: steengrijs, mat,

Kortom: ik ga het gewoon schaamteloos nabouwen. (Een beter compliment is er niet, toch? :-þ)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
CiteerIk gok een beetje dat Gerard met z'n tip over schelpenzand bedoelde dat het misschien zodanig te strooien/verdelen is dat de groeven ook echt 'verzonken' lijken te zijn. (Zoals een trekkerspoor in de zachte grond).
Maar okee. Gerard mag daar zelf uitsluitsel over geven :)
Bij deze dan: dat was ook precies wat ik hiermee bedoelde te zeggen.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hoi Gerard,

Je bedoeling begreep ik wel hoor:

Citaat van: AcidoAls ik echt sporen had gewild (groeven dus)

Maar dan nog:

Citaat van: AcidoIk ben bang dat schelpenzand een enorme bende geeft. Bovendien heeft het totaal de verkeerde kleur. Je moet het dan gaan voorkleuren (?), schilderen, of wegstoppen onder de veldweg...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Maar hopen dat IKEA nog voldoende kurk weer heeft, nu iedereen weer aan de slag gaat.
Maar het ziet er goed uit hoor.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Na zeker een week of 10 heeft IKEA Breda weer kurk placemats (DUGA)
gister ook maar gelijk 8 pakken meegenomen..

Bas
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Vroegen ze zich niet af wat je met 48 placemats moet? :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
ik kreeg geen reacties bij de kassa.. er staat nu nog een bijna volle pallet dus ze hebben nog genoeg.

Bas
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Acido
naar aanleiding van de reedcontacten kwam ik terecht op je indrukwekkende bouwverslag waar al velen je mee hebben gecomplimenteerd.

De vastplakkende reedcontacten heb ik met belangstelling gelezen alsmede je hulprelais. Volgens wikipedia zijn relais in wezen al een soort reedcontacten omgeven door een spoel(en) die niet vast kunnen kleven, waardoor meerdere aansluitingen tegelijk zijn aan te sturen.
Waarom dan nog hulprelais? 

Vervolgens nog heel intrigerend te zien dat je voor en achter de reedcontacten  blusdiodes hebt gemonteerd.  Nu is het flauw om te vragen of er dan blusmannetjes met de brandweer aangereden komen,

maar als niet technisch nieuw lid (die reedcontacten/relais wil gaan gebruiken) ben ik wel degelijk geinteresseerd  in deze toepassing.
Wellicht kun je er iets meer van vertellen.

Met stoomgroet
Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Het ziet er weer is super uit allemaal..! :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Ik zelf maak ook gebruik van PC-Rail 4 om mijn baan uit te tekenen, maar om straks mijn baan voor te stellen aan de forum leden wilde ik het ontwerp ook hier kunnen plaatsen. Maar hoe krijg ik mijn banenplan zoals jij dat doet afgedrukt in een afbeelding !!

m.v.g. Willy...
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Hallo Willy,

Dat heb ik gedaan met PrintScreen.

Selecteer het PC-RAIL window, druk op Alt + PrintScreen. Nu staat er een screenshot van het PC-RAIL window op je clipboard (klembord).

Open een programma waarmee je afbeeldingten kunt bewerken, zoals Paint Shop Pro, en doe Paste (plakken). Je hebt 'm nu als afbeelding in PaintShop, maar nog wel met de schermrand van PC-RAIL eromheen. Selecteer het middelste deel van de afbeelding (je baanplan) en gooi de rest (de schermrand) weg mbv Crop To Selection.

Nu heb je het plaatje over zoals dat in de eerste post van dit topic staat.

Sla het op en zie dat je het op het forum gepost krijgt. Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt de afbeelding zelf ergens hosten, maar het makkelijkst is wellicht de afbeelding op te sturen naar DIT ADRES, met het vriendelijke verzioek aan ons beheer of ze de foto willen toevoegen aan je post. Wel even vermelden waar-ie moet komen te staan... ;-)


@ Jan:

CiteerDe vastplakkende reedcontacten heb ik met belangstelling gelezen alsmede je hulprelais. Volgens wikipedia zijn relais in wezen al een soort reedcontacten omgeven door een spoel(en) die niet vast kunnen kleven, waardoor meerdere aansluitingen tegelijk zijn aan te sturen.
Waarom dan nog hulprelais?
Een reedcontact is veel fragieler dan een relais en kan dus wél blijven plakken als er een te grote stroom doorheen gaat lopen als ze contact maken. De hulprelais, die daar wel tegen kunnen, vangen dit nu op. Het reedcontact schakelt alleen de stroom die het hulprelais strekt, en niet meer de (te grote) stroom die twee wisselaandrijvingen trekken.

CiteerVervolgens nog heel intrigerend te zien dat je voor en achter de reedcontacten  blusdiodes hebt gemonteerd.  Nu is het flauw om te vragen of er dan blusmannetjes met de brandweer aangereden komen

Het is niet zo dat de blusdiodes voor en achter de reedcontacten zitten. Een blusdiode zet je parallel aan een relais of schakelaar, om de storing te "blussen" (lees: te doen uitdoven) die ontstaat als een schakelaar of relais afschakelt. Dit levert in bepaalde gevallen een soort negatieve puls op in de gelijkstroom. Het blussen van derdelijke stoorstromen is bedoeld om kwetsbare electronica-componenten te beschermen. Ik weet eigenlijk niet of reedcontacten daar gevoelig voor zijn, maar kwaad kan het zeker niet.


Martijn