Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Martijn

Hartelijk dank voor je heldere uitleg aan mij als niet techneut.

Nu kom ik toch nog met een vraagje:
Heb je verschillende blusdioden qua capaciteit en vorm?

Welke is het beste geschikt in combinatie met reedcontacten en
hulprelais? Te koop bij ??

Bij voorbaat bedankt voor je reactie.

Met stoomgroet

Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Jan,

Ik heb gewoon standaarddiodes gebruikt die ik ook voor andere toepassingen gebruik. Het betreft 1N4005 diodes, te koop bij o.a. Conrad.

Zie HIER.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie.

Met stoomgroet
Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Graag gedaan, Jan :-)

Meteen maar even een update, want het toeval wil dat ik na een pauze van een paar weken vandaag de draad weer op heb gepakt moet de bouw.

Ik was niet tevreden over de rechterkant van de tafel, het deel waar straks één van de twee hellingen moet beginnen. Het bleek bovendien dat het buitenste spoor precies boven de balk kwam te liggen. Op dat punt moet een reedcontact komen en het boortje wat ik gebruik voor de gaatjes is niet lang genoeg om door 12 mm MDF en 5 cm balk heen te boren.

De balk moest dus verkassen, zodat-ie min of meer tussen de beide sporen in komt te liggen.

Nou ja... dan begin je dus met de boel maar eens los te halen...



De steun in de muur moest met de balk mee verplaatst worden, dus ook een centimeter of vijf naar links.

Hier is de steun verplaatst en is de balk weer gemonteerd. Op de onderste foto zijn de oude boorgaten van de steun te zien. Tussen het einde van de verplaatste balk en de muur is ruimte vrijgehouden voor een lange balk (die ik nog even moet halen) die langs de muur komt te lopen. Ook is er een plaatje MDF gemonteerd; dat is het gedeelte wat vlak zal blijven liggen. Voor de helling zal ik dunner plaatmateriaal moeten gaan gebruiken omdat 12mm MDF nou niet bijster buigzaam is :-P



Vervolgens kurk erop, sporen vastleggen en gaatjes voor de draadjes maken. Tevens is de (tijdelijke) brug weer aangesloten, maar nu op het binnenste spoor. De volgende stap is namelijk het completeren en testen van de tweede helft van de schaduwstation-schakeling, die voor de "binnenbaan". En daartoe moet ik wel weer rondjes kunnen rijden... alleen gaan we nu de andere kant op ;-)



De schakeling is vrijwel compleet. Alles wat ik al kon aanleggen zit er al in, inclusief de hele electronicawinkel (zie eerdere updates). Het enige wat ontbreekt is het reedcontact + hulprelais (daar is-ie weer) voor het aansturen van de wissels, en de verbindingen van dat contact en van de wissels naar de electronica.

Als dat erin zit mogen alle locs, die nu opgesteld staan in de Analoge Speeltuin, weer hun testrondjes gaan rijden :-)


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 september: De Veldweg)
Citaat van: Acido op zondag 28 oktober 2007, 16:26:10
Hallo Willy,

Dat heb ik gedaan met PrintScreen.


Bedank voor de tip, zoals je in mijn topic kunt zien werkt het.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
ziet er goed uit
had het draadje al een beetje gemist  :D
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Ha die Martijn.
Zo, dus de model bouwvak vakantie zit erop?
Goed uitgerust en er weer vol frisse moed tegenaan?
Jammer dat je eerst weer wat af moest breken maar ongetwijfeld leidt dit zeker weer tot een beter resultaat.
Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Hoi Albert Jan,

De bouw heeft na de Veldweg even stilgelegen inderdaad, op wat kleinigheidjes, zoals een tweede lichtmast bij de Losweg, na.

Wel ben ik druk geweest met andere dingen als het schilderen van Preisertjes voor m'n TEE en het rijvaardig maken van mijn ex-HAMO 1135. Ook heb ik in de tussentijd dat graafmachientje in elkaar gezet en afgewerkt. Dat zijn dingen die ik wel gepost heb, maar niet in dit topic thuishoren. Vandaar de relatief lange stilte... ;-)

Martijn :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Martijn,
Ik bouw momenteel een C-rail baantje.Mijn schaduwstionnetje (komt straks uit de schaduw) is uitgevoerd in M-rail inclusief de oude draaischijf 7186, vanwege het nostalgische uiterlijk.
Ik heb nog weinig M-ervaring maar hoe isoleer je normaal deze M-rail (op een marklin manier). Og moet ik een kunsstof raillasjes kopen van een ander treinen merk?

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Ik wikkel zelf schilders tape om de midden ral.
Je kunt ook een stukje krimpkaus gebruiken.
Waarschijnlijk heeft marklin ook wel isolatoren.
Maar die zijn waarschijnlijk wat duurder.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Stephan,
Zoiets had ik zelf ook bedacht, maar is het gebruikelijk bij M-rail om de middenleider (plus) te isoleren?

Grt. Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Als je een baanvak stroomloos wilt zetten kun je het beste de middenrail isoleren.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Schilderstape is een drama om er na een aantal jaar weer af te krijgen, zou ik niet gebruiken.

Een los papiertje of kartonnetje, ongeveer 1,5 bij 3 cm, één keer dubbelvouwen en over één van de twee middengeleider-contactlippen schuiven. Dan de rails met elkaar verbinden, papiertje ertussen klemmen en het gaat nergens meer heen.

Het is inderdaad het handigste om de middenleider te isoleren, dat is ook gebruikelijk bij stopsecties. Sterker nog, bij M-rails moet je wel omdat de hele metalen bedding geleidt. Deze maakt dus niet alleen bij de raillassen contact.

Succes!

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Dan zal ik de papier methode morgen nog maar eens proberen.
Bij de eerste poging bleef er stroom opstaan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Dag Willem-Jan/W67,

'Vroegah' verkocht Marklin zelfs strookjes papier om hiermee de metalen lipjes van de middengeleiders tussen twee rails mee te isoleren.
Zoiets kun je dus echt zelf wel maken.

Heb je echter meer dan genoeg rails, dan is het misschien nog niet eens zo'n heel maf idee om het lipje van 1 rail gewoon af te breken :-)
(Omdat je zei dat er na isolatie nog steeds spanning op de rail stond).

En ik wil zeer zeker niet (onnodig) beledigend zijn, maar had je het betreffende baanvak wel aan twee kanten geisoleerd? ;-)

Maar ff zonder flauwekul: Ik heb 'vroegah' ook M-rails gehad en een stukje papier tussen de metalen lipjes is afdoende.
Wel goed opletten dat het niet verschuift als je de rails aan elkaar klikt.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Ik ga toch maar voor het papier ,Tom. De boel afbreken doen we wel als we boos zijn....Ha,ha
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Zeer mooie baan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Is papier niet een beetje te dun (kans opscheuren)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 03 november 2007, 21:06:46
Is papier niet een beetje te dun (kans opscheuren)

Niet als je dik papier gebruikt... zoals dat van een pakje vloeitjes, of een visitekaartje.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
wanneer komt er weer een update? :D
kan niet wachten ook al is er net een geweest :P

Groetjes

Maurice
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Citaat van: Ricejuh op zaterdag 03 november 2007, 21:59:53
wanneer komt er weer een update? :D
kan niet wachten ook al is er net een geweest :P

Groetjes

Maurice

Zie: Antwoord #362 Gepost op: zondag 28 oktober 2007, 18:17:13

Misschien dat ik morgen nog een paar foto's plaats. Ik ben nu niet met een scenery project bezig maar weer aan de gang met de hoofdbaan. Dat betreft voornamelijk het testen van de tweede schaduwstation schakeling, en daar valt nou eenmaal niet zoveel aan te zien ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 28 oktober)
Zoals beloofd een paar foto's van de laatste ontwikkelingen.

Na het plaatsen van dat stukje hout aan de rechterkant, en het plaatsen van kurk, rails en reedcontacten, was het tijd om onder de tafel verder te gaan. Het is nog verrassend hoeveel bedrading er uiteindelijk onder dat kleine stukje hout kwam te zitten...



Er liggen twee wissels (blauwe schakeldraden) en twee belangrijke reedcontacten (witte en zwarte schakeldraden) op. Ook heb ik de vier hoofdleidingen doorgetrokken tot dit punt; de blauwe is de tweede rijstroomkring, voor de 'binnenbaan'.

Voor het aansturen van de wissels is ook aan deze kant een hulprelais geplaatst, op dezelfde manier als ter linkerzijde van de tafel voor de 'buitenbaan' is gemonteerd.
Het reedcontact zelf is nu provisorisch gemonteerd, omdat dit uiteindelijk op de helling komt te liggen en ik het houtwerk voor de helling nog moet doen.



Na het trekken van de draden en het voltooien van het soldeerwerk was het tijd om weer testronden te gaan rijden, dit keer de andere kant op, met de klok mee.

De in Houten op de kop getikte 1117 is voorzien van de 6080 decoder die ik nog had en rijdt nu mooier dan mijn andere twee 1100-en. De voormalige probleemloc 1135, ex-HAMO, doet ook mee omdat die nog wat metertjes moet maken. Hier zit een 3-polige veldspoelmotor in met een Uhlenbrock 76200 decoder.

De 1126, die is uitgerust met een 5* motor en een Uhlenbrock 76320, is overigens opnieuw buiten dienst gesteld met tandwielproblemen. Door de sterk wisselende weerstand van de aandrijving raakt de lastregeling/vertragingsregeling in de war en gaat de loc er af en toe oncontroleerbaar op volle snelheid vandoor :shock: Ik ben nu op zoek naar een analoge 1139, die zijn motorblok gaat afstaan aan de 1126 en zelf dummy zal worden.



De derde 'testrijder' is een 3029, waar ik de Delta-decoder uit de 1117 in heb gestopt :mrgreen:  Het ding heeft toch geen licht, dus dat kan prima. Nieuw slepertje eronder en hij rijdt dapper zijn rondjes tussen de grote jongens ;-)

De tweede 3029 die erachter hangt is mijn handbediende testlocje. Hij heeft geen motor, maar wél een magneet. Aangezien ik die onder de gemotoriseerde 3029 niet kwijt kan, is dit een mooi voorbeeld van 'de blinde helpt de lamme': alleen samen kunnen ze meedoen in de testritten :-P

De tests zijn overigens geslaagd! :-D

Ook de tweede schakeling werkt probleemloos. Ik had zelfs de mazzel dat ik beide wissels in één keer goed had aangesloten. Ik had twee keer 50% kans dat ik het verkeerdom aangesloten zou hebben...



Dit zijn overigens de eerste bouwverslagfoto's die gemaakt zijn met mijn nieuwe camera, die ik sinds vrijdag heb.



De volgende stap is het wederom laten rijden van alle tractievoertuigen om te zien of ze allemaal goed door het schaduwstation lopen. Ze staan nog altijd in slagorde opgesteld in het analoge speeltuintje...

Daarnaast is het de bedoeling om in de ansturing van de wissels een timerschakelingetje in te bouwen, zodat de wissels in plaats van enkele korte pulsen iets van een halve of een hele seconde 'signaal' krijgen. Dit om er zeker van te zijn dat ze altijd in de eindstand terecht komen. Electronicaheld Wijnand zal hier weer een bijdrage aan gaan leveren ;-)

Als dat gedaan is, volgt er een moeilijk moment. Dan moet namelijk de brug eruit om het houtwerk voor de hellingen te kunnen doen. Niet alleen weet ik nog (steeds) niet precies hoe ik dat ga doen, het betekent ook dat ik voor langere tijd niet meer rond zal kunnen rijden. De locs kunnen dan weer opgeborgen worden, op een enkele testloc na.

Het betekent ook dat ik ombouw- en onderhoudsacties die nog op stapel staan voor locomotieven, eigenlijk voor die tijd moet doen, zodat ze nog testrondjes kunnen rijden zonder dat ik daar een baantje voor moet aanleggen.

Tot zover weer,

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Hallo Martijn.
Gelukkig ben je weer in de opbouwfase beland.
Het is altijd jammer om een stuk(je) te moeten afbreken maar daarna wordt het natuurlijk alleen maar weer beter.
Mooie duidelijke foto's met je nieuwe camera.
Ik ben benieuwd hoe je nu verder gaat, eerst de brug eruit en dan?
Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Petje af ik verbaas me er elke keer weer over hoe netjes jij je bedrading legt op de een of andere manier word het bij mij al gauw een warboel..

Bas
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
ziet er top uit
leuk om weer ffoto's van je te zien
ssucces
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
@ AlbertJan: Voor wat er na het verwijderen van de brug gaat gebeuren, moet ik nog een plan de campagne bedenken :-P

Voornaamste vraagstukken:
- hoe krijg ik een soepele helling terwijl deze in een boog ligt?
- hoe regel ik de ondersteuning van de hellingen?
- hoe maak ik de aansluiting op het -nog niet bestaande- bovenblad?
- wat wordt de uiteindelijke tussentuimte tussen boven- en onderblad?

Daarna wordt het nóg interessanter: dan moet er iets van een bovenblad gaan komen :mrgreen: Als ik dat bijvoorbeeld deels uitneembaar wil maken, moet ik er vantevoren over nadenken hoe ik dat ga bouwen... Komt tijd, komt raad, eerst maar eens die hellingen. Komt eindelijk mijn waterpaswagen van (water)pas :-P


@ Bas: Mijn geheim voor nette bekabeling:

1. denk van te voren na over waar de bedrading komt te lopen en hoeveel bedrading er komt te lopen, probeer zoveel mogelijk te bundelen
2. hou je aan de kleurcodes!
3. maak de eindpunten met soldeerlipjes
4. plaats de kabelstripjes volgens de route die je bedacht hebt. Elke strip kan 12 draden hebben en het is fijn als je één of twee posities vrij kunt houden voor later toe te voegen verbindingen
5. trek de draden van soldeerlipje naar soldeerlipje, druk ze onderweg in de strips en trek de draad een beetje strak voordat je 'm aansoldeert.

Succes! :-D


Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Laatst dit stukje ook ontdekt en genoten van alle mooie fotos en verslagen :)
Krijg de kriebels om ook een baan te bouwen, maar mn vader heeft nog geen zin in een grote verbouwing van de baan ;)

En veel plezier met je DSLR, heb zelf ook zown mooie Pentax K10D, erg fijn toestel!

Nu maar afwachten hoe dit project verder gaat.


Stefan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Wat een prachtig verslag weer van je baan (je hebt ons wel lang laten wachten, het is wel de moeite waard geweest :lol: :lol: :lol:), prachtige foto's en weer een duidelijke uitleg.

Wacht weer met spanning op de volgende verslagen en foto's.


Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Ik bewonder jou bouw wijze, en volg dit topic om ideen op te doen voor mijn eigen baan.

Nu zie ik dat jij voor het plaatsen van de bedrading van die witte kabelschoentjes gebruikt waarin je een aantal kabels kunt vastprikken.

Ik ben hier na al op zoek geweest maar helaas zonder resutaat, je weet nu wat ik je wil vragen !!

Waar kan ik ze krijgen, sorry kopen    8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Het ziet er weer perfect uit.

Interresant die schaduw station schakelingen  8) 8) 8)

Groetjes,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Citaat van: wdevaal op dinsdag 06 november 2007, 22:28:43
Ik bewonder jou bouw wijze, en volg dit topic om ideen op te doen voor mijn eigen baan.

Nu zie ik dat jij voor het plaatsen van de bedrading van die witte kabelschoentjes gebruikt waarin je een aantal kabels kunt vastprikken.

Ik ben hier na al op zoek geweest maar helaas zonder resutaat, je weet nu wat ik je wil vragen !!

Waar kan ik ze krijgen, sorry kopen    8)


Hallo Willy,

Ze heten kabelhouders en je kunt ze kopen bij Conrad: 211035-89.

Succes!

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Citaat van: Acido op maandag 05 november 2007, 09:26:11
Voornaamste vraagstukken:
- hoe krijg ik een soepele helling terwijl deze in een boog ligt?
- hoe regel ik de ondersteuning van de hellingen?
Je kunt met vertikale spanten werken die je uit 9of 12mm multiplex maakt en aan het frame bevestigd.
Zet deze om de 30 a 40 cm en maak deze steeds iets hoger.
Hier leg je dan weer multiplex plaat op, in de vorm van het trace, totat je de gewenste hoogte hebt bereikt.

Citaat van: Acido op maandag 05 november 2007, 09:26:11
- hoe maak ik de aansluiting op het -nog niet bestaande- bovenblad?
- wat wordt de uiteindelijke tussentuimte tussen boven- en onderblad?

Beste is natuurlijk om al een plan te hebben, voordat je begint.
Ik heb in Wintrack mijn baan ontworpen en dan kun je alle hoogten bepalen en eventueel aanpassen, want in de 3D mode zit een functie die de kritische punten aangeeft.
Doorrij hoogten kleiner dan 90mm worden als kritisch beschouwd.
Ik heb zelf 120mm als tussenruimte genomen.

Volgens mij heeft Riny op z'n site ook tips staan over het verbinden van de verschillende niveau's zonder knikken erin.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Citaat van: Kappa op donderdag 08 november 2007, 03:29:23
Citaat van: Acido op maandag 05 november 2007, 09:26:11
Voornaamste vraagstukken:
- hoe krijg ik een soepele helling terwijl deze in een boog ligt?
- hoe regel ik de ondersteuning van de hellingen?
Je kunt met vertikale spanten werken die je uit 9of 12mm multiplex maakt en aan het frame bevestigd.
Zet deze om de 30 a 40 cm en maak deze steeds iets hoger.
Hier leg je dan weer multiplex plaat op, in de vorm van het trace, totat je de gewenste hoogte hebt bereikt.

Dank voor de tip, dat idee ga ik zeker meenemen in mijn overpeinzingen! :-)


Citaat van: Kappa op donderdag 08 november 2007, 03:29:23
Citaat van: Acido op maandag 05 november 2007, 09:26:11
- hoe maak ik de aansluiting op het -nog niet bestaande- bovenblad?
- wat wordt de uiteindelijke tussentuimte tussen boven- en onderblad?

Beste is natuurlijk om al een plan te hebben, voordat je begint.
Ik heb in Wintrack mijn baan ontworpen en dan kun je alle hoogten bepalen en eventueel aanpassen, want in de 3D mode zit een functie die de kritische punten aangeeft.
Doorrij hoogten kleiner dan 90mm worden als kritisch beschouwd.
Ik heb zelf 120mm als tussenruimte genomen.

Volgens mij heeft Riny op z'n site ook tips staan over het verbinden van de verschillende niveau's zonder knikken erin.

Ik heb vanzelfsprekend een plan, in die zin dat ik precies weet van waar tot waar de helling moet gaan lopen en op welke punten de aansluitingen op het onder- en bovenblad moeten komen. Wat ik nog moet uitdokteren is hoe ik dat ga realiseren, dus hoe de balkjes en verbindingen en zo komen te zitten. Ik zal zeker even bij Riny gaan kijken voor inspiratie op dat gebied.

De ruimte tussen de platen wordt overigens bepaald door de lengte en hellingshoek van de hellingen en zal ergens rond de 110 mm uitkomen. Eigenlijk ligt dat dus al vast. Ik had liever iets meer gehad, maar de hellingen kunnen niet langer en ik wil ze niet steiler hebben dan 4%. Het kan dus allemaal net... ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
ik heb zelf gewoon een stuk 5,5mm multiplex genomen waarvan een deel gewoon vlak is en een deel hellend. Op deze manier vangt het hout de knik van vlak naar hellend op en krijg je een mooie gelijkmatige helling :P --> is mij tot nu toe zeer goed bevallen! :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 4 november)
Hallo allemaal,

omdat op de hoofdbaan het tweede deel van het schaduwstation druk getest wordt, is vrijwel al het materieel daar te vinden. Het is dus rustig in de Analoge Speeltuin.


Hoewel?


Volgens mij staat er iets te gebeuren... :mrgreen:



Er wordt werkmaterieel verzameld op de losweg. De graafmachine stond er al, en daar komt deze nu bij.

De stopmachine stond er ook al een tijdje, maar die is nu verplaatst en bij de werkplaats gestald...



...tot vreugde van onze spotter :mrgreen:

Op de losweg is het ondertussen een drukte van belang:



Als vervolgens een 236 komt aanrijden met een werktrein compleet met kraan, is wel duidelijk dat er gewerkt gaat worden op het emplacement!



Kort daarop arriveert een 216 met een tweede kraan...





Ook op de losweg is iedereen er klaar voor: het werk kan beginnen! :-)



De klus van vandaag: het vervangen van de slecht lopende Engelsman midden in het emplacement door een reserve-exemplaar :-P

Voordat-ie eruit kan, moeten eerst de spooraansluitingen losgemaakt worden:



Gelukkig zijn deze graafapparaten daar erg handig in :-P



Het wissel ligt nu helemaal los...



...nou ja, op de bedrading na, dan :-)



Dan is het tijd voor de kranen om in actie te komen:



Met vereende krachten wordt het onwillige kruiswissel uit het emplacement getild...



...en kan de rest van de ploeg aan het werk.



Het wissel wordt aan de kant gelegd waar het op miraculeuze wijze zal verdwijnen gedemonteerd en afgevoerd zal worden ;-)



Op de losweg wordt hard gewerkt...



...aan het plaatsen van de vervanger; de kraan assisteert:



Als het wissel er eenmaal in ligt en de sporen weer zijn aangesloten, komt de bij de loods geparkeerde stopmachine in actie.



Terwijl de graafmannen hun boeltje pakken...



...loopt de stopmachine het hele kruiswissel langs om alles netjes vlak te krijgen.



Als de stopmachine gestopt is met stoppen, haalt de 236 de beide werktreinen bij elkaar.



De 216 wordt voor de trein geplaatst, welke even later zou vertrekken naar de hoofdbaan, voor de vele werkzaamheden die daar nog moeten gaan plaatsvinden :-P



's-Avonds is de rust wedergekeerd en is het alsof er niets gebeurd is..... :mrgreen:




Martijn 8)


Voor de geïnteresseerden:

De foto's zijn genomen met een Pentax K10D, ingesteld op 400 ISO. Er is geen flits gebruikt maar een statief en om een grote scherptediepte te verkrijgen is een hoog diafragmagetal gebruikt, tussen F/16 en F/32. Dit had lange sluitertijden tot gevolg, varierend van 1 tot 20 seconden. Diafragma en sluitertijd zijn met de hand ingesteld.
De lichtbron is gerichte halogeenverlichting aan het plafond en witbalans van de camera was ingesteld op kunstlicht (Tungsten). De foto's zijn niet gecorrigeerd op kleur, wel zijn er een paar iets lichter gemaakt.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
In een woord .......... schitterend :P
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
super gedaan hoor dat verslagje met die foto's
heel gaaf om naar te kijken

groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Geweldig hoe je van zoiets simpels als het vervangen van een wissel zo mooi verslag kunt maken, met zulke prachtige foto's. :)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Ha die Martijn.
Geweldig mooi om zo'n klus te kunnen volgen d.m.v. deze prachtige foto reportage!
Dit getuigt van veel inzicht en gevoel voor het inzetten van het (model) spoor materiëel en een geweldig oog voor detail! 8)
Heel erg mooi gedaan!

Citaat van: MichelNL op maandag 12 november 2007, 07:02:34
Geweldig hoe je van zoiets simpels als het vervangen van een wissel zo mooi verslag kunt maken, met zulke prachtige foto's. :)

Zoiets simpels? :shock:
Heb je wel gezien hoeveel materiëel hiervoor ingezet moest worden! :roll: :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
LEUK  :D

Heel erg leuk en mooi zo'n "foto" verslag over de werkzaamheden Martijn  8)

groetjes Fulco
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Heel mooi gemaakt dit werkverslag, en wat een prachtige foto's.
Een een woord fantastisch om dergelijke scene's te creeren en in beeld te brengen.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Erg mooi Martijn :)
vooral dat Kibri (?) ding is echt vet!
en de spotter heeft ook weer plezier :mrgreen:
ga zo door!
Groetjes

Maurice

die lekker op school zit te posten 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Hoi Martijn,

Ontzettend leuk verslag. :)

Gr.
René
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Heey Martijn,

Erg leuk verslag weer!
En ook leuk met foto's je ziet het nu echt!
Nu hebben de treinen geen vertraging hebben door een defect aan het spoor. :P ;)

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Erg leuk verslag, kan zo in de krant :D,

groeten,
Joram
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Leuk dat iedereen het zo leuk vindt, het is weer eens wat anders, nietwaar? :-D

Eigenlijk was het een test voor mijn nieuwe camera... :-P

Het vervangen van dat wissel had ook in een half uurtje gekund, nu ben ik een hele avond bezig geweest. Maar who cares! Ik ben fijn aan het spelen geweest... :mrgreen:

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Hoi Martijn



Schitterend foto verslag zeg
erg leuk gedaan
Houd ik wel van, van dit soort onderwerpen  :P



mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Citaat van: Acido op maandag 12 november 2007, 19:16:44
Eigenlijk was het een test voor mijn nieuwe camera... :-P

Ik wou al vragen... was het een test voor je nieuwe camera??  :P

HEEL ERG MOOI!

Topklasse!

Groetjes,
Kiezel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Geweldig weer Martijn, waar haal je het geduld vandaan :shock: :mrgreen:

Ik heb nog steeds de moeite niet genomen om de gebruiksaanwijzing van m'n nieuwe camere door te lezen, gebruik nog steeds mn'oude camera 8)

Moet er toch eens tijd aan gaan besteden, mooie foto's is ook wel wat, je ziet meer dan met het blote oog 8)

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 november: De Engelsman)
Ha die Martijn,

Geweldige foto's.

Mvg, Mark