Hallo allemaal! :-D
Welkom bij Acido's Knutselklas
Vandaag gaan wij
seintjes maken!
Ik heb namelijk bedacht dat het toch wel handig is dat ik, als ik onder de tafel bezig ben, kan zien welk spoor van het schaduwstation veilig staat, zonder dat ik onder de tafel vandaan moet kruipen om op het tableau te kijken.
Het doel is dus in totaal acht eenvoudige seintjes te maken, zes voor de sporen en twee voor de inrijseinen. Aangezien ze onder de tafel terecht komen, moeten ze eenvoudig en functioneel worden, en dus niet mooi of realistisch
Aanvankelijk was ik van plan om Preiser-doosjes te verzagen, maar dat plastic blijkt zo hard te zijn dat er makkelijk stukken afbreken tijdens het zagen.
Eerder heb ik voor
de losweg een hellinkje gemaakt van Busch plastic bouwplaat, grijs. Dat ging erg makkelijk dus heb ik besloten datzelfde spul voor m'n seintjes te gebruiken.
Hier heb ik een reepje van dat spul voorzien van inkervingen door er één keer met een Stanleymes overheen te gaan zonder het helemaal door te snijden.
De grote stukjes worden de frontjes, de kleine rechthoekjes de bodemplaatjes en de driehoekjes worden verstevigingshoekjes, die ik bij het hellinkje ook heb toegepast.
Twee potloodlijnen geven de hoogte aan waar de LEDs in de frontjes komen. Ook de bodemplaatjes krijgen een gat, voor de schroef. Als je ze op de plaat gaat lijmen of dubbelzijdig kleefspul gaat gebruiken, kun je die gaten uiteraard achterwege laten
Op de plaatsen waar de gaten moeten komen tik je dan een putje met een spijker, om te voorkomen dat de boor aan de wandel gaat.
De gaatjes boor je met een stukje afvalhout eronder, waar je een paar millimeter in boort. Alle gaten zijn geboord met een 3 mm boor. Doordat de plastic plaat nog aan één stuk is, kun je 'm goed vasthouden. Als je de plaat eerst breekt, wordt boren een lastige klus!
Hier is de plaat in stukjes gebroken en kunnen we de seintjes in elkaar gaan zetten :-D
De combinatie van het Busch bouwplastic en de Revell plasticlijm is een combinatie die bijzonder goed werkt. Vaak kun je al na enkele seconden loslaten zonder dat het uit elkaar valt, erg prettig
Op de bovenstaande foto is duidelijk te zien hoe je ze in elkaar zet. Eenvoudig en functioneel, dus!
Volgende stap: een likje verf
Als de verf droog is, kunnen de LEDjes erin. Dit zijn 12V LEDs, dus geen gedoe met weerstandjes. Ik kan ze direct aansluiten op de uitgangen van mijn schaduwstationschakeling, die ik ook ga gebruiken voor de 12V LEDs op het tableau.
Catalogusnummers bij Conrad:
3mm LED 12V rood: 182456
3mm LED 12V groen: 182442
3mm LED 12V geel: 182429
Zet ze vast met een drupje hobbylijm, want de Revell plasticlijm bleek onvoldoende vat te hebben op het kunststof waarvan de LEDs gemaakt zijn...
Als de lijm droog is, kunnen de pootjes gebogen en geknipt worden. De korte is de min, dus die nemen we samen. Gebruik voor het buigen een puntbektangetje en voor het knippen... een kniptang
(Tip: Buig de pootjes een beetje uit elkaar als je een schroefgat in het bodemplaatje hebt gemaakt, anders kun je er niet meer bij met je schroevendraaier... Daar kwam ik ook pas achteraf achter, ik had beter de schroefgaten niet helemaal in het midden kunnen maken of zo. Maar goed, met een dunne schroevendraaier en een beetje wurmen is het uiteindelijk wel gelukt ze vast te zetten)Vervolgens heb ik 24 draadjes geknipt, gestript, vertind, aangesoldeerd en van krimpkousjes voorzien
Tot slot bij de kantoorboekhandel snel even plaknummertjes gehaald voor de spoornummers. Die twee zonder nummer zijn de inrijseinen. De achterkant is van nog wat zwarte verf voorzien om het doorschijnen naar achteren te voorkomen en de onbedekte delen van de pootjes van de LEDs weg te werken.
En dan zijn ze klaar om geplaatst te worden :-D
Plaatsen en aansluiten ga ik straks doen, fotootjes volgen later...
Martijn