Even een update voordat ik naar de dodenherdenking ga...
Ik experimenteer op de railspiraal met twee typen bovenleiding, namelijk die van Viessmann en die van Sommerfeldt. De laatste omdat die toch wel als de Rolls Royce onder de bovenleidingen wordt gezien en erg robuust is. Als ik echter de beschrijving lees, en de verschillende draadjes op fora volg, is het nog best bewerkelijk. Ook een uitgaven van de Modellbahn Schule gaat erover en beschrijft de verschillende stappen om tot een mooie bovenleiding te komen. De resultaten zijn inderdaad prachtig moet ik zeggen. Voor de standaard opstellingen zijn er min of meer kant-en-klare masten verkrijgbaar. Moeten meerdere sporen worden overspant wordt het knutselgehalte toch wel aanmerkelijk groter. Van Viessmann had ik gewoon heel goede recensies gelezen en heb dat dus ook gekocht. Het mooie van de Viessmann bovenleiding is dat het demontabel blijft. En dat heb ik nodig voor al die moduulovergangen. Dus beide systemen gekocht om te zien of en zo ja hoe goed ze combineerbaar zijn.
Eerst maar eens de beide masten.
Ik vind beide mooi! En de uitstraling verschilt niet heel erg. Die kan je best door elkaar gebruiken; in het grootbedrijf staan ook geregeld verschillende type masten in hetzelfde traject naast elkaar.
De mast van Sommerfeldt
De mast van Viessman
Voor de mast van Sommerfeldt is het voldoende om met behulp van de sjabloon de afstand ten opzichte van de rails te bepalen. Je markeert dat punt dan door het slaan van een markeringsgaatje (doe ik met een spijkertje) afhankelijk van de boogstraal. Hoe kleiner de boogstraal hoe verder de mast vanaf het spoor komt te staan. Dat in verband met de zij-uitslag die een grote wagon heeft in een scherpe bocht. Op het punt van het spijkergaatje moet dan een gat door en door geboord worden ten behoeve van de bevestiging van de mastvoet. Een prima en stabiele constructie.
Voor de Viessmann mast is het iets ander geregeld. Zij maken ook reclame met het feit dat je de mast altijd van bovenaf kan aanbrengen. Het mastvoetje is los van de mast zelf. Aan de mastvoet zit een afstandshouder die, afhankelijk van het type rails, ingekort kan worden op de juiste maat.
Wanneer dat gedaan is kan de mastvoet direct vastgeschroefd worden op de ondergrond.
Daarna kan de mast in positie geschoven worden. Dat gaat met een heel stabiele zwaluwstaart verbinding die stevig aanvoelt en de trekkrachten van de gespannen bovenleiding prima aankan.
Voor de bovenleiding van Viessmann geldt dat er een heel scala aan kant-en-klaar voorbereide bovenleiding delen zijn die per stuk geschikt te maken zijn voor een specifieke afstand. Omdat ik geen kans zag te werken met een standaard mastafstand en vanwege het feit dat de profi-draad van Viessmann slanker is, heb ik daarvoor gekozen. Ook om te monteren aan de Sommerfeldt masten. De bevestiging aan de Sommerfeldtmast wordt gesoldeerd; die aan de Viessmannmast wordt voorzien van een speciaal oog en blijft demontabel. Beiden werken erg goed. Zo kan ik dus aan de ene kant het oogje aanbrengen voor montage aan die Viessmannmast en aan de andere kant de bovenleiding gewoon solderen. Werkt uitstekend moet ik zeggen.
Hier een close-up van twee bovenleiding vakken samen op een uithouder van de Viessmannmast.
Hier de andere kant van zo?n bovenleiding stuk gesoldeerd op de Sommerfeldt draagarm:
Voor het solderen is het handig als je een goede ondersteuning hebt die gelijk ook een indicatie geeft van de speelruimte waarbinnen je moet solderen. Ik heb daarvoor (idee heb ik niet van mezelf hoor) een blokje hout pas gemaakt.
Hier nog een keer een gesoldeerde verbinding in detail:
Tot slot een overzicht van de verschillende gemonteerde bovenleidingvakken.
Conclusie:Aanbrengen van de bovenleiding is best veel werk en vraagt enig geduld. Soms is een keer extra passen en uitmeten de enige oplossing om goede keuzes te maken. Zo heb ik drie keer de mastafstanden opnieuw bepaald om niet al te veel verschil direct achter elkaar te krijgen in die mastafstand.
De masten van Sommerfeldt en Viessmann zijn prima te combineren en het werkt eigenlijk prima. De gesoldeerde verbindingen zijn misschien mooier, de snelle montage van Viessmann moet ik blijven gebruiken op de moduulovergangen. Ik blijf denk ik beide typen gebruiken.