Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

Re:De Schappenbaan
Alpen Bassie
gast

ernst de beste wensen voor 2012.

dat is een mooie op lossing die je bedacht heeft.

groetjes bas

Hoi Ernst,

netjes gemaakt allemaal en het lijkt mij inderdaad slim om de modules zo met elkaar te vergrendelen :thumbup:

Groetjes en de beste wensen, John
De Schappenbaan, update 5/1/2012

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

De Schappenbaan, update 5/1/2012
De eerste update voor dit jaar  :D de elektrische koppeling van de twee delen van de railspiraal.

Ik maak de koppelingskabel zelf: op die manier kan ik ervoor zorgen dat de aderdoosnede van met name de voedingskabel van voldoende doorsnee is. De kleuren zijn niet echt belangrijk; ik ben wel van plan daar weinig variatie in te maken  O:-D . Ik heb nu gebruikt:
- bruin voor de LocoNet doorverbinding
- rood (0,14 mm2) voor alle overige contacten
- bruin (2x) rood (2x) geel (2x) blauw (2x) 0,75 mm2 voor de voeding (zowel digitale spanning als gelijkstroomvoeding).

Hier de "onderste laag" gesoldeerd: pen 25-14

Om het goed voor elkaar te krijgen heb ik maar een soort soldeerhulp in elkaar gezet: blijft de boel tenminste liggen  :D

En dan de koppeling maken:

Spanning erop en ja...

...de leds branden keurig. Koppeling geslaagd.

En dan is dit het eindresultaat van de besturing onder beide helften van de railspiraal:

Hopelijk kan ik morgen de nieuwe computer aan de besturing hangen en dan verder met programmeren van TC.

Zin in!  :-)

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Ernst, je gaat ook maar door, het wordt een indrukwekkend geheel . Solide gebouwd en een macht aan electronica, vr gr Arie
Jessendelft
gast

Prachtig. Ik zou alleen krimpkousjes gebruiken om kortsluiting (ook in de toekomst) te voorkomen. Ook zorgt dit ervoor dat je soldering wordt beschermt tegen bijv metaalmoeheid. Minder kabelbreuken dus! :)

Ernst, het ziet er wederom fantastisch uit en met name die moduleconnector met loconet bus vind ik zeer handig. Denk dat ik die echt ook ga maken tzt.

groet,
Michiel

Citaat van: dolphin op donderdag 05 januari 2012, 23:14:08
...en een macht aan electronica...

Dank je! tja, als je eenmaal begint met een besturing dan komt er best veel voor kijken. Maar ik denk dat dit bij iedereen wel zo is. Of voor de besturing van de seinen, een schaduwstation, keerlussen (voor de tweerailers onder ons... :-)), wissels etc. Als je dat optelt komt er ook heel wat spul op de baan... O:-D

Citaat van: Golfer op vrijdag 06 januari 2012, 19:35:39
...moduleconnector met loconet bus vind ik zeer handig...

Werkt inderdaad super makkelijk Michiel!

Citaat van: Jessendelft op donderdag 05 januari 2012, 23:34:54
...Ik zou alleen krimpkousjes gebruiken om kortsluiting te voorkomen...

Ik heb daar wel aan zitten denken, alleen leek me het niet zo nodig...nog...
Ik ben niet van plan de verbindingen heel vaak los te halen. En tegenaan komen zal ook niet zo gauw gebeuren, alhoewel ik wel onder de baan moet... :?
Ik ontdekte net dat ik een heel stuk van de aangesloten rails nog niet aan de bruine draad heb gekoppeld. Bij het proefrijden bleef mijn loc telkens staan, terwijl er toch echt spanning op de baan stond... :-( nou, maar dan wel zonder bruine draad eraan...
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je zou ook de connector van een kap kunnen voorzien, hier zit ook de trek-ontlasting in.

Het ziet er goed uit Ernst  :thumbup:.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dank je Peter! ook daar heb ik naar gekeken, maar omdat ik juist wat dikkere adres gebruik was ik bang dat door het opzetten van zo'n kap de solderingen dus onder (mechanische... >:-D) spanning komen te staan.
De opening in zo'n kapje is ook niet zo erg groot... 8)
Forum Moderator

Hallo ernst,

De kapjes zijn meestal van kunstof en makelijk wat groter te vijlen.

Voor mijn werk maak ik dagelijks gebruik van dit soort connectoren en als je de draden goed gesoldeerd hebt gebeurd er niets mee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan: gaat even niet zo hard....

De Schappenbaan: gaat even niet zo hard....
Tja, heb je net lekker kunnen klussen zo rond de jaarwisseling ben je een week later ineens ziek. en als je denkt dat je dan wel wat kan doen... 8o ech nie... :-( :-(

Dus eerst maar eens even bijkomen, en weer aan het werk gaan. Dat is ook belangrijk  O:-D

Vandaag begonnen met de nieuwe PC te installeren bij de baan. En dat is nog een hele klus. Als het klaar is zet ik er wel een paar foto's van op de site.
Forum Moderator

Hoi Ernst,

Dat zijn geen leuke dingen om het nieuwe jaar mee te beginnen  :?

Gelukkig is dit maar hobby en als je helemaal hersteld bent kun je de draad weer oppakken.

Succes met je pc.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
caponordtraveller
gast

Hoi Ernst,

hopelijk al weer aan de beter hand ?

Je geheel even vanavond doorgenomen en kan alleen maar positief het geheel verder blijven volgen !

verzorg je hé  ;)

groeten
Caponordtraveller - Steven
De Schappenbaan, update 24/1/2012

De Schappenbaan, update 24/1/2012
@Steven en @Peter: Dank jullie voor de beterschapswensen. Inmiddels weer lekker aan het werk, maar even toch wat minder tijd voor de baan.  :(

Maar zoals ik eerder schreef wel de computer kunnen installeren bij de baan. En dat is weer een mooie volgende stap in de ontwikkeling en mogelijkheden om de baan echt aan de praat te krijgen.
Zoals ik eerder heb aangegeven in de beschrijvingen van de besturingskast ben ik ervan uitgegaan van het inbouwen van deze computer, en de mogelijkheid van het aansluiten van meerdere schermen. Daarvoor is een aparte videokaart aangebracht en daar is het bestaande scherm dat ik had aan gekoppeld en ik heb een aanraakscherm aangeschaft. Voor het werken met een programma als TrainController lijkt dat een prachtige oplossing omdat je snel via het scherm de bediening kan uitvoeren.

Op de eerste foto is te zien hoe de de hele installatie aan de achterkant van de besturingskast is aangebracht. De voeding voor alles wat met de computer en de beeldschermen nodig is zit ook aan de achterkant onderin de besturingskast. En wordt geschakeld aan de voorzijde.

Hier de zijkant waar je de opstelling van de computer, toegankelijk vanaf de zijkant, is aangebracht. En de beide schermen bovenop de besturingskast.

Onder het centrale bedieningspaneel is een lade met een uitschuifbaar toetsenbord aangebracht en ruimte voor de muis. Wanneer ik alleen de besturing hoef te bedienen kan het via het aanraakscherm en kan het toetsenbord even opgeborgen worden.

Hier het beeld van de voorzijde van de besturingskast. Duidelijk is de opstelling van de schermen en de bediening, net onder het centrale schakeltableau. Het ?kleine? scherm gebruik ik vooral om de directory structuur in beeld te hebben, eventueel documentatie op te kunnen roepen, etc. Op het grote scherm loopt dan in principe het besturingsprogramma, in mijn geval dus TrainController.

De intellibox moet in deze opstelling nog wel even een goede plek krijgen, maar ik denk dat daar wel ruimte voor is in het onderste gedeelte van de besturingskast.
Wordt vervolgd dus? :D
destrikjes
gast

Beste Ernst,

Dit ziet er erg goed uit man.
Kun je weer trots op zijn.

Gr. Arno en suc6 met de verdere bouw.
De Schappenbaan - gas terug

De Schappenbaan - gas terug
De komende tijd zal ik echt minder tijd aan de baan kunnen besteden.
De reden? een nieuwe baan...

...maar dan niet in model, maar in het echt.
En aangezien dat weer een volle werkweek gaat betekenen met ook geregeld bezoek aan het buitenland zal er minder tijd over blijven om op zolder te zitten.

Dus voor nu ook ff geen update. Ik hoop volgende week weer eens een dagje op zolder te kunnen zitten...
Forum Moderator

Dat is toch super goed nieuws Ernst  :thumbup: :thumbup:

In deze moeilijke tijd weer een baan te krijgen is bijna een lot uit de loterij.
Veel succes en je modelbaan even op de 2e plaats.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan, vandaag ff op zolder geweest...

De Schappenbaan, vandaag ff op zolder geweest...
Nou, vandaag toch even op zolder bezig geweest. Na de intensieve klussen van de weken rondom oud en nieuw was de werkbank een zwijnestal. Nu nog wel  O:-D, maar het ziet er toch wat opgeruimder uit: ik kan weer wat nieuw spul neerleggen om te solderen of zo.

Ik ben bezig met de voorbereidingen om de lagen van de railspiraal aan te gaan brengen en daarvoor moeten de modules voor de besturing gemonteerd zijn.

Kan ik zo de rails en de wissels aansluiten. De modules komen op een verticale strook hout. De LocoIO zit al onder het laagste nivo gemonteerd.

Toch een beetje opgeschoten dus...
Alpen Bassie
gast

Hoi ernst.

Succes met je nieuwe baan.
En natuurlijk met je model aan.

Groetjes bas

Hoi Ernst

Dat word een mooie baan.
Indrukwekkende bekabelling zeg.
Dat zou niks voor mij zijn.

Tony
Speciale Gast

Hoi Ernst.
Dat zijn toch wel weer erg verschillende "updates"! 8o
Eerst die mooie update van het aansluiten elektronica, daarna een periode ziek en nu ook nog een nieuwe baan! :roll:
Hopelijk brengt je nieuwe baan weer zoveel nieuwe uitdagingen met zich mee dat je in je (spaarzame) vrije tijd je toch weer op de baanbouw kunt gaan storten.

Veel plezier en succes met je nieuwe job enn op de treinbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Wat een hoop bekabeling zeg.

Tony
De Schappenbaan, korte update

De Schappenbaan, korte update
Citaat van: blauweengel op donderdag 01 maart 2012, 10:20:26
Wat een hoop bekabeling zeg

Tja, voor een goede besturing moet je weloverwogen te werk gaan. Heb je geen besturing dan valt het allemaal wel mee. Maar voor mij is de hobby juist ook een goede besturing. En begin je daar eenmaal aan, ja, dan zijn kabeltjes en verbindingen nodig...

Citaat van: AlbertJan op donderdag 01 maart 2012, 07:16:02
...Eerst die mooie update van het aansluiten elektronica, daarna een periode ziek en nu ook nog een nieuwe baan!...Veel plezier en succes met je nieuwe job enn op de treinbaan...

Dank je! Aan de modelbaan wordt inderdaad even wat minder besteed. Maar tussendoor gaat het vast wel lukken.

Citaat van: Alpen Bassie op zaterdag 11 februari 2012, 23:45:18
...Succes met je nieuwe baan.
En natuurlijk met je modelbaan...

DANK!!
De Schappenbaan: hulp gevraagd

De Schappenbaan: hulp gevraagd
Ik ben vanavond weer even bezig geweest met de baan. Ik wilde wat nieuwe modules aansluiten in de railspiraal, maar kreeg dat niet voor elkaar. Er zit iets niet goed in of de modules van Hans Deloof, of in de IB, of in Railroad...

Als ik een locomotief probeer aan te sturen met Traincontroller dan gaat er iets niet goed: soms blijft de locomotief doorlopen terwijl ik toch al de controller op het scherm op nul heb staan. Om duistere redenen staat dan de IB ineens weer op stand 1... 8o

Kortom: ik snap er soms niets meer van.
Nou mijn vraag: zijn er mensen in de buurt van Zeewolde met ervaring met Traincontroller, LocoNet, modules van Hans Deloof, of die gewoon eens mee willen denken al puzzelend bij de baan. Je bent van harte uitgenodigd...
Speciale Gast

Hoi Ernst.
Altijd bijzonder vervelend wanneer je weer eens tijd voor de baan hebt dat er dan ineens problemen zijn met de aansturing! 8o
Helaas heb ik van jouw combinatie te weinig verstand om te helpen, anders was een bezoekje zo gepland.

Hopelijk is er een forumlid die jou hiermee verder kan helpen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
De Schappenbaan: gaat het er dan toch van komen...

De Schappenbaan: gaat het er dan toch van komen...
 8)  :|
Ik open mijn eigen topic en krijg als eerste het bericht dat er al 120 dagen geen bericht meer is geplaatst en of ik niet liever een nieuw topic wil beginnen...
... Dat dacht ik dus niet  :D :D
Zoals ik al eerder schreef ben ik verschrikkelijk druk met mijn nieuwe baan bij de NS. Ik ben daarvoor geregeld in het buitenland en met alle voorbereidingen erbij komt het er gewoon niet van 's avonds een paar uurtjes vrij te maken. Bovendien moet ik echt even rust hebben om de besturing goed optie pakken, want zolang de het niet doet kan ik niet proefdraaien op de railspiraal. En dat moet ik nu wel eerst in orde hebben voordat ik verder kan met opbouwen naar boven toe, anders kan ik er straks niet meer bij als er fouten in zitten.

Daarnaast is er de afgelopen weken een nieuwe CV ketel geplaatst, waardoor de halve zolder op zijn kop staat. Dat moet nu eerst wer worden opgeruimd. Bijkomend voordeeltje is dat ik de werkbank een andere plek kan geven zodat er straks meer ruimte is om de Schappenbaan een plek te geven.

Nu is de wat rustige tijd aangebroken, dus wie weet kan ik komende week al weer eens wat aan de baan doen.
Vandaag eerst maar de Märklin-uitvoering van de schiebewandwagen opgehaald bij MTE in Vlaardingen. Wat een leuke zaak zeg. En als je daar dan door de winkel loopt, ja dan begint het wel weer ontzettend te kriebelen om zelf ook weer aan de slag te gaan. Dus wie weet, komende week(en)... O:-D  :D
De Schappenbaan: langzaam aan...

De Schappenbaan: langzaam aan...
Nee ik heb nog geen concreet nieuwe resultaten te laten zien.
Maar ik kan weer verder op zolder (nadat er een nieuwe ketel geplaatst moest worden) en kan de spullen die nu rondom de baan zijn opgestald weer wegzetten. En als er dan weer ruimte rondom de baan is, verder met de railspiraal. planning? tja...
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator

Hallo Ernst,

Dat kriebelen gaat nooit meer over, eens met treinen bezig geweest en je komt er niet meer vanaf.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan bij de NS, misschien heb ik het niet goed gelezen maar wat doe je daar.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Citaat van: degeluidsman op donderdag 16 augustus 2012, 17:56:51
Dat kriebelen gaat nooit meer over, eens met treinen bezig geweest en je komt er niet meer vanaf.
:thumbup:  :-)

Dank je, dat gevoel had ik al.

Ik ben 1 maart gestart als Manager European Affairs bij de NS en heb dus veel te maken met alle buitenlandse regelgeving, Oftwel: wat Brussel ons allemaal oplegt  :? ;)
Een erg leuke baan, maar wel eentje die de nodige tijd kost. Tel daarbij op het werk wat ik in onze kerkelijk gemeente doe en nog een paar andere dingetjes, zoals een lokalen modelspoorgroep, dan snap je dat er voor de eigen baan (te) weinig tijd over blijft... :-(

maar goed, het forum volgen en zo het virus in leven houden kan ook 's avonds laat nog wel even, met een glaasje water  O:-D op de bank...
Speciale Gast

Hoi Ernst.
Wat leuk dat je nu niet alleen modelspoor maar ook nog het grootspoor als werkterrein hebt! B)
Veel plezier in en met je nieuwe baan en natuurlijk, al is het dan maar af en toe, op de modelbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dank je @AlbertJan!
De Schappenbaan: bijna...

De Schappenbaan: bijna...
 :)
Nou, de zolder schiet al op. Nadat de nieuwe ketel geplaatst is, de lekkage verholpen, wordt maandag nog wat installatiewerk vervangen. En ik hoop dan, als ik een avondje vrij heb... 8)  :D, weer eens met de baan verder te kunnen gaan...
Ik heb er wel weer erg veel zin in...
Alpen Bassie
gast

Hoi ernst.

Fijn dat de ketel het weer doet.
En dat je weer verder kunt met je schapen baan.

Groetjes Bas

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

Hoi Ernst,

Ik heb even naar jou baan gekeken.
Mooi is dat altijd hoe mensen de bedrading weg werken.
Als je op het einde de weg nog maar terug weet, zo zeg ik altijd maar.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.

Mvg,
Falco

Ha Falco, dank voor je reactie.
Op zich valt dat wel mee met de bedrading. Omdat mijn terugmeldbus voor de bedrading LocoNet is hoef ik niet verder dan zo'n verzamelpunt die ik van @HansDeloof heb. De rest gaat dan naar de centrale via LocoNet. Ik probeer per modulebak de bedrading af te werken, en heb dus minimale doorverbindingen nodig naar de "buurbak"...
Op de railspiraal is het wel wat ingewikkelder, maar ja, dat komt omdat ik die ook op een aparte manier uit elkaar moet kunnen halen.
De Schappenbaan, heel voorzichtig...

De Schappenbaan, heel voorzichtig...
YES!  :D

De zolder is weer opgeruimd. Ik heb nu een apart hok waar ik met het soldeerwerk aan de slag kan, en een goede tafel om aan te zitten. En vanavond was het dan zover om te zien waar ik met de railspiraal gebleven was. Als je er echt een paar maand niets aan gedaan hebt, moet je gewoon al je laatste aantekeningen langs lopen om te zien waar je bent met aansluiten. En voor welk draadje ik de soldeerbout ga aanzetten.

Betekent niet dat ik weer zeeen van tijd heb. integendeel, maar ik kan in ieder geval weer een paar stappen zetten.
Eerst maar eens zien bij welke module ik precies gebleven was. Wat helpt is dat ik de soldeerbout er nog vlak naast had staan... ;)
Forum Moderator

Hoi Ernst,

Dat lijkt mij heerlijk om een plaats te hebben waar je lekker kunt solderen en als je geen zin meer hebt gewoon de boel laten liggen voor de volgende keer.

Soldeerse  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan: alweer aan de klus...

De Schappenbaan: alweer aan de klus...
Jaja, de tweede avond op rij op zolder om verder te gaan waar ik pakweg 3 maand geleden gebleven was... 8)
En dat val dus niet mee.
Maar eerst even een foto van de plek waar ik nu rustig met alle soldeerspullen aan de slag kan:

En met het opruimen van de zolder gelijk al het materieel bij elkaar gezocht en gezorgd dat ik weer een beetje een beeld heb van alles wat er op de baan gezet kan worden. En dat is eigenlijk best veel...later komen er wel foto's van als het op de baan staat. Ik heb al wel gezien dat ik wel een brouwerij MOET plaatsen  :D  :D als ik naar de hoeveelheid bierwagens kijk...

En hier ben ik dan weer verder met de Schappenbaan aan de gang. De Railspiraal moet nu eerst af, anders kan ik de rest er niet aan vast gaan zetten. En dat is nog best een geweldig werk.

Want ik merk dat ik toch wel weer ff naar boven moet halen waar ik precies gebleven was, hoe ik de aansluitingen ook al weer maakte, en bij het eerste stukje proefrijden gisteravond (jawel: dut lukte ook al weer) liep ik gelijk tegen valsmeldingen aan van het systeem. Ik ben bang dat ik ergens iets niet helemaal goed gedaan heb in het aansluiten van een paar wissels, maar die heb ik al wel in de ballast liggen... 8o  :oops:

Tijd om ff een bakkie te doen, en dan nog even op zoek waar ik verder kan...

150 jaar station Roosendaal

Hoi Ernst, wat nou opruimen deze zolder ziet er toch prachtig schoon en netjes uit  :thumbup: je kunt zo weer aan de slag. Leuk om straks weer eens wat vooruitgang te mogen zien.

Groet, Ronald
De Schappenbaan: aansluiting naar schaduwstation gemaakt...

De Schappenbaan: aansluiting naar schaduwstation gemaakt...
Vanavond de aansluiting naar een toekomstig schaduwstation gemaakt. Ik wil daar eigenlijk een loklift maken, maar ik denk dat ik wat eenvoudiger begin: gewoon een simpel schaduwstation met drie sporen.

Daarna natuurlijk de aansluiting getest, en dat was na al die maanden dat ik weinig aam de aan gedaan heb, een hele uitzoekerij. En onder de railspiraal liggen en kijken welke verklikkerleds oplichten en tegelijk achter de computer zitten om de meldingen te kunnen zien blijkt toch een erg lastig karwij... :?  8)

Want hier moet je dan onder kruipen om te zien wat er gebeurt....

Blijkt dat één probleempje in zit: de wissel die je op de bovenste foto links ziet liggen wil niet om. Als ik hem los van de aan test gaat ie prima, maar via de besturing wil die niet... :( mooi uitzoekklusje voor de volgende keer...
Re: De Schappenbaan: aansluiting naar schaduwstation gemaakt...

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 09 november 2012, 23:58:50
Blijkt dat één probleempje in zit: de wissel die je op de bovenste foto links ziet liggen wil niet om. Als ik hem los van de aan test gaat ie prima, maar via de besturing wil die niet... :( mooi uitzoekklusje voor de volgende keer...

Doet hij wel met de hand, en met normaal stroom erop?
Grote kans: als hij is vastgeschroefd, ietsjes losser schroeven.

Citaat van: Jan22 op woensdag 14 november 2012, 00:10:47
...Grote kans: als hij is vastgeschroefd, ietsjes losser schroeven...

Ja hij doet het "los" prima.
Ik zal er eens naar kijken, maar had zelf de indruk dat ie behoorlijk "glad" lag. Want dat probleem heb ik wel eerder gehad en ben daar wel secuur op. maar je weet het nooit...  8)
De Schappenbaan, wisselprobleem nog niet opgelost, maar...

De Schappenbaan, wisselprobleem nog niet opgelost, maar...
In de vorige post had ik het over het wisselprobleem. Ik heb de wissel vervangen, maar krijg het nog niet goed. "los" aan een trafo gekoppeld gaat het prima, maar ingebouwd - ook de nieuwe  8o - wil die niet voldoende reageren op de signalen. Ik denk er nu over om de wisselmodule uit te bouwen en eens apart te testen. Kijken wat dat wordt.

Maar eerst even genieten van een zending van Sinterklaas  :D vandaag...

Het stond natuurlijk al veel langer in bestelling, maar vandaag was de doos van MTE er dan. Zometeen even uitpakken.  :)
Genieten hoor...

En hier is ie dan even "uit het plastic"... ziet er toch echt leuk uit. Ik heb voor deze kleurstelling gekozen omdat ik daar vroeger zelf nog in gereden heb. Een gele is ook mooi, maar ja, je moet een eerste keuze maken he...

Goede avond Ernst,

Wat is die Sint toch een aardige kerel, veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik hoop dat de Sint nog wat eurootjes voor mijn verlanglijstje over heeft.
Ernst ben benieuwd wat het probleem is met je wissel.

groeten Martin.

Zo iets wil ik ook wel in mijn schoen.

Tony

Citaat van: oosterom op dinsdag 04 december 2012, 23:00:06
...ben benieuwd wat het probleem is met je wissel...

Ik stuur de wissel aan via LocoNet, met modules van Hans Deloof. Mijn configuratie is:

IB Basic - LocoIO - LocoDriver (wisselmodule) - wissel

Mijn wissel is dus op bovenbeschreven wijze aangesloten.
Ik heb 'm eerst aan een losse trafo aangesloten en dan schakelt de wissel top. Maar aangesloten aan de LocoDriver werkt het dus niet. Volgens mij komt er maar één signaal door, maar daar moet ik dus nog eens rustig voor gaan zitten.
Ik hoop dat dit weekend nog even te kunnen proberen.
Maar we gaan zaterdag ook rijden met de club in Zeewolde, dus ik ben bang dat het weer "tijdsprokkelen" gaat worden... :D
Forum Moderator

Hallo Ernst,

Sinterklaas heeft jou wel in de watten gelegd  :thumbup: :thumbup:

Misschien heb ik er overheen gelezen maar is hij met of zonder geluid ? ik wacht zelf op de gele uitvoering.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan: mogelijke aansluiting opstelsporen

De Schappenbaan: mogelijke aansluiting opstelsporen
Ben de afgelopen maanden met tussenpozen bezig geweest met het laagtse niveau op de railspiraal. Ik schreef daar een poosje geleden ook al over. Het lijkt me leuk om ooit een keer zelf een loklift te construeren, maar dan moet je die wel goed kunnen aansluiten. Gezien de constructie van De Schappenbaan is aansluiting op de railspiraal een goede mogelijkheid.

Vanuit het ontwerp van de ?omloop? op het laagste niveau is een aftakking bedacht die eindigt in de aansluitingsmogelijkheid van 3 opstelsporen.

Je kan aan de "harp-aansluiting" nu eenvoudige een module koppelen om gebruik te kunnen maken van deze opstelsporen.

Maar de bedoeling is om later hier een loklift op aan te sluiten. Later  :D :D

In de afgelopen maanden wel alvast op de railspiraal de wisselstraat aangelegd die de opstelsporen moet ontsluiten.

Dat betekent ook een stuk aansluiting maken, want je wilt er later niet nog een keer bij hoeven. Alles moet zover als kan voorbereid zijn, ook al gebruik ik het voorlopig nog niet. En dan merk je dat ik er al een poosje niet aan had zitten prutsen, want bij het inregelen van de LocoNetmodules voor de terugmeldingen kwam ik er dus niet gelijk uit. Volgende keer maar weer...  8) ;)

Verder gewerkt aan een testmodule om in een wat makkelijker houding te kunnen werken aan het testen van LocoNet modules en om als programmeerspoor te kunnen gebruiken.
Wordt de volgende update.
De Schappenbaan: testmodule

De Schappenbaan: testmodule
Ik ben dus bezig met een testmodule, en ja ik moet nodig wat foto's plaatsen.
Maar van de week had ik in een verloren uurtje even zitten puzzelen op de aansluiting van de testbak op het systeem en kreeg ik ineens de indruk dat ik grofstoffelijk verkeerd aan het aansluiten ben geweest...  8) :?

...gelukkig bleek dat vanavond mee te vallen... oef  :D
En kan ik nu verder met het frontpaneel waar ik wat schakelaars voor LocoNet wil inbouwen en een omschakelaar voor gewone digitale spanning / programmeerspoor.

Verder heb ik gisteren op Houten wat stootjukken voor de testmodule gescoord en die er vanavond even op gezet.
Toch weer even lekker bezig geweest...  :-)
De Schappenbaan: test an were wat vender...

De Schappenbaan: test an were wat vender...
Hehe,
De vakantieperiode heeft een paar extra avondjes vrij opgeleverd, waardoor ik wat verder ben gekomen met de testbak. In ieder geval een aansluitpaneeltje gemaakt, zodat ik multifunctioneel de verschillende trafo's kan aansluiten.

Alleen de eerste testresultaten zijn nog niet goed: op sommige stukjes stopt de loc telkens. Dat wordt weer een avondje trubbelshooten... 8)