Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Dit soort details maken het leuk Ernst  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De Schappenbaan
 :) Ernst , ik had de led van iets kleiner formaat gekozen ... verder zeer leuk project ....

mvg Freddy
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank Fred!
Ze zijn 3 mm.
Plas je nog kleiner wilt, moet je denk ik naar SMD, en daar durfde ik nog niet aan te beginnen... ;)
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst.
Leuk om te zien dat dit soort kleine projectjes jou ook uitstekend af gaat! :thumbup:
Mooi gebouwd en de details en lampjes zien er erg leuk uit.

Succes met de verdere bouwerij.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Schappenbaan

Mooi sfeertje met dat licht, als je zo naar binnen kijkt, Ernst  :thumbup:
Je zou er zo naar binnen willen lopen en wat bestellen....

Grtz Tony
De Schappenbaan: twee nieuwe aanwinsten!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: twee nieuwe aanwinsten!
Van de week via *MP een Motorpost gescoord van Märklin. Digitale uitvoering, mooi ding.



Ik vond via internet de brochure van Roco ter gelegenheid van 150 jaar spoor. en daarin stonden ook de postwagens die met deze wel mee vervoerd werden. Met de opmerking dat Post NL natuurlijk nooit zonder het spoor zou kunnen. maar ja, dat was 25 jaar geleden...  :O

Maar daarnaast kregen we vorige week natuurlijk te horen dat de Kroningstrein binnen was.  :-)  :-)
En ja hoor: vandaag kwam de post een pakketje bezorgen.







Ik vind hem er geweldig uitzien, en als aandenken is het me trouwens ook wat waard. Leuke aanwinst dus.
Waarschijnlijk wel een beetje "pimpen". Het lijkt erop dat in de motorwagen niet alles even strak zit ingebouwd, ik wil er wel graag verlichting in hebben en wat passagiers natuurlijk.

Wat ook opvalt is dat de koppelingen niet geschikt zijn om meerdere treinen te koppelen. Terwijl die in het echt wel gekoppeld heeft gereden... vind ik wel een merkwaardige keuze...

Maar verder: mooi ding.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Schappenbaan
Mooie aanwinsten Ernst veel rij plezier toegewenst. :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst.
Bijzonder leuk om zo'n nieuwe en zo'n "oude" nieuwe aanwinst te zien! :D
Natuurlijk moeten er achter de MP wel wat extra post wagons, vroeger vaan genoeg gezien met 1 of 2 extra postwagons.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Pjedro
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Ik heb nog even een opmerking over het gebruik van flex-rails.
Als je de flexrail eerst netjes voor buigt, dan heb je helemaal geen last dat de rail weer rechtuit wil gaan staan.
Ik heb een aantal flexrails gebuikt om de missende bocht tussen een 2231 en een 2241 te maken.
Ligt bijvoorbeeld in het schaduwstation. Echt ligt al een anderhalf jaar op zijn plek, nog niet vast gelegd in ballast, lijm of met schroefjes.
Ligt nog steeds keurig in dezelfde positie, ook totaal geen spanning erop.

Leuke projectjes doe je en wat een prachtige aanwinsten heb je er weer bij.
Ik vind de koningstrein wel leuk, maar hij komt er bij mij niet, heb niets met het koningshuis en ik rijd hoofdzakelijk Duits.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Jij hebt weer iets mooi aangeschaft voor de baan.
Beiden lekker Nerderlands  :thumbup: :thumbup:

Heel veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: AlbertJan op woensdag 17 september 2014, 16:03:23
...achter de MP wel wat extra post wagons, ...

Dank je Albert-Jan. Moet ik doe ook nog ff op de kop zien te tikken. Of heb jij er nog een paar liggen  ;)

Citaat van: Pjedro op woensdag 17 september 2014, 16:31:46
...Als je de flexrail eerst netjes voor buigt, dan heb je helemaal geen last dat de rail weer rechtuit wil gaan staan...

Dank je Peter voor je opmerking. Ik ben wel benieuwd hoe je dat "buigen" dan doet, want één van de kenmerken van die flexrails is dat het zo weer terugfloept    :?  Ik heb een keer zo'n rail gebogen, maar daar zat toen ook echt een "knak" in. Die bleef ook zo liggen, maar mooi reed het niet. Dus ik ben benieuwd.
Re: De Schappenbaan
Pjedro
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Gewoon 1 kant vast zetten met die railbinders en dan goed en voorzichtig de rails buigen. Steeds ietsje verder.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst.
Flex-rails kun je uitstekend buigen maar je moet ze wel goed vastzetten.
Wel goed opletten dat de railstaven niet "knikken" want dan is de flexibiliteit er wel enigszins af.

Ook heb ik inderdaad nog wel wat postwagons voor eventuele verkoop.

Je hebt dus ook een PB! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Afgelopen weken druk geweest met de bouw (en inmiddels ook al het gebruik) van een mobile werkplek. Kan ik ook lekker makkelijk beneden in de woonkamer aan de slag. Hier wat foto's:







Zie verder voor het hele verslag op mijn blog over De Schappenbaan
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Handig meeneem tafeltje Ernst  :thumbup: :thumbup:
Ruimte is bij de meeste een probleem en op deze manier kun je toch makkelijk en snel verder met de hobby.


Mvg,

peter Degeluidsman.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De Schappenbaan
Hallo Ernst, petje af hoor, voor deze uitstekende oplossing als mobiele werkplek.
Brengt een stukje gezelligheid doordat je beneden zit en ja voor buitenshuis is het ook erg handig.
Daarom citeer ik nog even je linkje.
Citaat van: ernstcramer op zondag 28 september 2014, 20:42:09
Zie verder voor het hele verslag op mijn blog over De Schappenbaan
Succes verder. :arrow: :thumbup:
De Schappenbaan: verlichtingsprintje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: verlichtingsprintje
In de afgelopen weken bezig geweest om het "probleem" van de erg warme weerstanden in de ledverlichting voor de huisjes op te lossen. Na de experimenten met verschillende weerstandwaardes heb ik een moduletje bij Conrad gekocht om de beschikbare spanning (15V=) terug te brengen. Ik heb gekozen voor een Spanningsregelaar die 7,5V/2A levert.

En dat ziet er in elkaar gezet zo uit:


Vandaag de tijd gevonden om zowel de kapel als het natuurcentrum eens aan te sluiten op de voeding en te zien hoe het staat.






Dat ziet er wat mij betreft dus prima uit. Ik heb het een poosje laten branden om te zien of het erg heet wordt en dat valt best mee. Wel goed om een koelrib op de spanningsregelaar te zetten, het geheel wordt wel warm.
En om het helemaal netjes te krijgen en geen weerwar van losse ledjes onder de baan te krijgen even de moeite genomen per aansluiting een printje te solderen.



Kleine moeite, maar hopelijk straks daar veel plezier van.
Het wordt weer tijd om eens verder met de module te gaan.
Binnenkort hoop ik daar wat over te kunnen posten.
De Schappenbaan: module- en LocoNet connector en een ouwetje...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: module- en LocoNet connector en een ouwetje...
Ik ben inmiddels ook wel weer wat verder gekomen met de eerste module, maar heb daar nog niet echt foto's van. En eigenlijk moet ik ook eerst verder met het elektrisch, want dan kan je de boel ook gaan aansluiten. En dus, om dat voor elkaar te krijgen, een avondje aan het solderen geweest met module connectoren van Huib Maaskant en zijn LocoHub om de module aan te kunnen sluiten.



De LocoHubs liggen aan de bovenkant op de foto.
De moduleconnector is een slim ding, maar inmiddels aangepast door Huib.
De oorspronkelijke versie (op de foto diegene waar de zwarte RJ45 connector op gesoldeerd zit) voorzag erin om de naast bijvoorbeeld doorverbinden van de ringleiding voor rijspanning en licht, ook LocoNet door te koppelen. Ik vond dat reuze slim. Maar volgens Huib kon er toch storing in het LocoNet signaal optreden wanneer deze kabel te dicht naast andere kabels lagen waar een signaal op stond. Ik vind het best jammer want het was gewoon een erg mooie oplossing. en omdat ik niet met een standaard DIN-25 kabel aansluit, maar deze zelf samenstel, had ik het idee dat je dan ook al een betere bescherming zou hebben tegen die stoorstromen. Maar goed, het blijven wel mooie printjes.

En verder kwam ik nog een oude "verlichtingscomputer" tegen. Ik heb deze prints denk ik al wel 10 jaar geleden of zo bij Conrad gekocht. Ze zelf zo gemodificeerd dat ze in een 19" rack konden. Inmiddels blijkt dat ze niet meer leverbaar zijn. gelukkig heb ik de beschrijving nog...


Oud Conrad nummer: 191884 (bouwpakket) of 191906 (kant en klaar).
Als ik het vergelijk met de huidige verlichtingsmodules zoals verkrijgbaar bij Conrad of Tams moet ik zeggen dat het een bijzonder slim ding was destijds. En meer kan als sommige bouwsteentjes vandaag de dag.
Zou dat nog na te bouwen zijn?
Re: De Schappenbaan: module- en LocoNet connector en een ouwetje...
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 05 december 2014, 12:50:09

Zou dat nog na te bouwen zijn?


Geen idee. Maar tegenwoordig is er de OC32 als LichtOrgel:

* Het aansturen van de verlichting in huizen en flatgebouwen, zodat lampen niet permanent branden, maar met bepaalde intervallen of in min of meer willekeurige patronen aan of uit gaan. Met name in dat laatste geval ontstaat een zeer levendige miniatuurwereld;
* Verkeerslichten, knipperlichten;
* Looplichten, voor bv wegafzettingen, etc;
* Reclameverlichting;
* Discotheekverlichting;
* Imitatie zwaailichten (en dan mooier dan gewoon knipperen);
* Imitatie van specifiek verlichting, zoals gaslantaarns of een TL-balk. Een grapje wat simpel te realiseren is is een defecte TL balk;
* Vlamboog imitatie;

Gr, Ben.
Re: De Schappenbaan: module- en LocoNet connector en een ouwetje...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan: module- en LocoNet connector en een ouwetje...
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 december 2014, 15:52:14
...Maar tegenwoordig is er de OC32 als LichtOrgel...

Dank je Ben voor je reactie. ik heb daar al een keer naar zitten kijken, maar omdat ik met modules werk en dus per module niet eens zo heel veel acties heb, moet ik veel draad gaan zitten doorverbinden.  8o daar heb ik natuurlijke weer de moduleconnector voor beschikbaar, maar toch...

Maar laat ik eerlijk zijn: die oude module kon ook veel meer aansturen dan wat ik op een enkele modulebak nodig heb... :?

toch dank voor de reminder!
Re: De Schappenbaan
Wasmi
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst,

ik heb nog zo'n Conrad ding liggen en ga zelf aan de gang met DMX voor m'n verlichting. Heb je evt interesse? PB maar ff

Walter
Re: De Schappenbaan
Als je wat verstand hebt van programmeren is zo'n lichtorgel makkelijk zelf te maken met een µC en wat transistoren... Maar ik snap dat niet iedereen het ziet zitten om daar aan te beginnen.
Zo is die print ook opgebouwd die je daar hebt van Conrad met een Motorola µC.

groeten Dylan
De Schappenbaan: flakkerende leds...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: flakkerende leds...
Om een openhaard, een laspit, of een Tv-scherm te kunnen simuleren wil je een flakkerend lichtje hebben. Elders op dit forum werd gewezen op het gebruik van die waxinelichtjes. Gisteren eens even wezen kijken bij de Action en jawel: een setje van 8 kaarsjes voor een tientje.



Gelijk uit elkaar gehaald en dan zie je een wel heel eenvoudig stukje elektronica:



En ik ben dus even verbaasd hoe dit werkt. Je ziet een aan/uit schakelaartje, een ledje, een acu-setje. een een intelligent lijkend zwart dingetje. Aan de onderkant gaat daar de lader in. Maar is dit dan ook de intelligentie voor het knipperen???  8)
Er staat naast: DC 003. verder kan ik niks ontdekken op het printje wat het flikkeren regelt. Of is het een speciaal ledje...?
Iemand een idee?
De Schappenbaan: ff de vrije dagen lekker gebruiken...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: ff de vrije dagen lekker gebruiken...
In de afgelopen tijd weer wat aan de baan kunnen doen. Als eerste heb ik een aantal moduleconnectoren gesoldeerd van Huib Maaskant. Die zijn inmiddels aangepast: daar waar de eerste versie de LocoNet kabel ook doorkoppelde, doet de nieuwe versie dat niet meer.




Volgens Huib was het risico op storingen toch aanwezig en daarom is de LocoNet eruit gehaald. Jammer, want ik vond dat super aan die print. En ik vraag mij af of ik daar ook last van gehad zou hebben omdat ik geen standaardkabels gebruik, maar deze zelf soldeer...

Ik had al een hele poos geleden het Gasthaus zur Eisenbahn gebouwd van Vollmer.

Om dat wat te verlevendigen ben ik begonnen aan een inrichting voor het restaurant. Best leuk gelukt al zeg ik het zelf...








En tot slot is er ook voortgang op de eerste module zelf. Ik ben begonnen met het aanbrengen van een overweg: een model van Auhagen. Ik moet die straks nog voorzien van een servo aansturing, maar eerst maar eens het wegdek maken.

Nog best een precies werkje om dat allemaal goed aan te laten sluiten. Je bent geneigd om zo'n weg veel breder te maken, maar dit is op deze module geen snelweg, maar echt een landelijke weg. En dus volstaat een smallere strook met een soort kasseien.
Nu ligt de module op zijn kop: ik ga eerst de elektrische aansluitingen in orde maken.

Voor nu: ik hoop dat iedereen geniet van deze Kerstdagen en wens jullie alvast een goed 2015!
Re: De Schappenbaan: flakkerende leds...
Citaat van: ernstcramer op donderdag 11 december 2014, 23:14:53
En ik ben dus even verbaasd hoe dit werkt. Je ziet een aan/uit schakelaartje, een ledje, een acu-setje. een een intelligent lijkend zwart dingetje. Aan de onderkant gaat daar de lader in. Maar is dit dan ook de intelligentie voor het knipperen???  8)
Er staat naast: DC 003. verder kan ik niks ontdekken op het printje wat het flikkeren regelt. Of is het een speciaal ledje...?
Iemand een idee?
Ja, al weet ik natuurlijk niet of ze allemaal op hetzelfde principe werken.
Ik heb er ooit eens een luidsprekertje aangehangen ipv een LED en het speelde 'Stille nacht', 't was gewoon een soundchip uit een elektronische wenskaart, in combinatie met een LED gebruikt als 'lichtorgel'.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Schappenbaan
Gezellig sfeertje hangt erin het Gasthaus Ernst.
Jammer dat alle stoeltjes bezet zijn anders was ik ook langs gekomen. ;)
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 27 december 2014, 18:10:14
...anders was ik ook langs gekomen. ;)

:-) zag je die staanplaatsen niet...  ;)
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Schappenbaan

[/quote]

:-) zag je die staanplaatsen niet...  ;)
[/quote]

Als je hangtafels maakt kom ik graag langs in dit sfeervolle embellissement. :thumbup:
De Schappenbaan: flakkerled...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: flakkerled...
In één van de gastenkamers wil ik een TV simuleren. Eerst dus twee van die kaarslampjes gedemonteerd en de flakkerleds eruit gesloopt.
In een "kamertje gemonteerd" en vervolgens aangesloten. Met dit als resultaat:



Het is veel feller als dat ik verwacht had, ik heb twee leds gebruikt en had gehoopt dat ze elk een ander ritme zouden kennen. Zodat er verschil zou zijn te zien voor de beide ramen...
En verder lijkt het meer of de open haard te hard doorfikt dan een TV. Ik ben inmiddels aan het experimenteren met kleuren, maar dat wil nog niet zo  8o
Nog even doortesten...
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Het zou meer een blauwe gloed moeten hebben, kun je dit niet simuleren met een oc32 of zo!


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
HA Peter
Dank voor je reactie.
Iemand anders noemde die OC32 ook al. Je kent mijn baan: de modules kennen maar enkele functies. De OC32 lijkt mij veel te uitgebreid voor een enkele module. En als ik alle aansluitingen moet doorverbinden ben ik nog niet jarig...
Daarnaast: ik wil alles via LocoNet besturen. Ik wil niet nog een aparte aansluiting van de modules naar de computer hebben. En de OC32 kan volgens mij niet via LocoNet aangestuurd worden. Dus probeerde ik wat andere oplossingen te bedenken.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 03 januari 2015, 16:55:25
...Het zou meer een blauwe gloed moeten hebben...
Ben ik dus met je eens. Ik heb nu de leds blauw geverfd, moet ik nog eens rustig naar kijken. En anders heb ik inmiddels wat blauw plastic op de kop getikt, misschien helpt dat...
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De Schappenbaan
Erg leuk zo Ernst met die inrichting
Sucsez verder
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Met de OC32 heb je 32 uitgangen die je kunt inzetten voor verlichting, seinen, servo,s ontkoppel rails enz.
Met een zo,n print kun je misschien een module vullen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Ha die Ernst.
Het Gasthaus zur Eisenbahn is prachtig geslaagd en de inrichting ziet er zeer uitnodigend uit! :thumbup:
Mooi dat je met de elektronica bijzondere dingen kan doen, soms denk je dat alles mogelijk is. (en dat is soms ook nog zo! 8o)

Natuurlijk ook nog de beste wensen voor een gezond, gelukkig en goed sporend 2015.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: ceess op zaterdag 03 januari 2015, 19:28:30
...Sucsez verder
Dank je!

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 03 januari 2015, 19:56:08
...Met een zo,n print kun je misschien een module vullen...
Ha,  :P is een leuke gedachte inderdaad, maar de OC32 werkt niet met LocoNet, en dat is voor mij wel voorwaarde. Ik wil niet allerlei verschillende systemen onder elke bak doorhalen. dus...  :O

Citaat van: AlbertJan op zondag 04 januari 2015, 08:03:27
...soms denk je dat alles mogelijk is...
...en dat is voor mij ook precies de uitdaging, ook al ben ik eigenlijk een leek op electronicagebied. Maar wat die decoders tegenwoordig kunnen fascineert zeer en dat was de voornaamste reden om van mijn vorige systeem (MpC) af te stappen.

Maar deze week is gelijk weer een slechte: 3 avonden van huis voor allerlei vergaderwerk...  :-(
De Schappenbaan: verder met de eerste module
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: verder met de eerste module
Een hele poos terug heb ik van Erbert allerlei uitrustingsonderdelen gekocht voor het Duitse beveiligingssysteem. Daar horen ook de aansluitingen bij met die bekende gele kop. Ik heb de gekocht omdat het leuk staat langs de baan, maar ook functioneel: waar een railscheiding is moet in werkelijkheid ook zo'n paaltje staan. En nu heb ik dus gelijk goed zicht als ik er bovenop kijk waar precies de scheidingen zitten.





In de afgelopen weken best druk geweest met de eerste module. Begonnen aan de overweg, maar toen bedacht ik dat het nu nog makkelijk was om de bak op zijn kop te leggen en eerst het elektrisch te doen. Het is wel goed opletten waar ik het aanbreng, omdat er straks van boven af natuurlijk nog gaten geboord moeten worden voor de servoaansluitingen, verlichting etc.
Maar dit is nu de stand van zaken:



En daarna was het weer aan de slag met het landschap. Het moet aan de voorzijde een moerassig stuk worden. De achterkant van de module wordt bos of zo iets, naar voren toe wordt het dan lager en dus met moeras. Dit is nu de opstelling tot nu toe:





Ik heb een Auhagen overweg gekocht die je kan uitrusten met servo's voor de bediening. Op zich past het en vind ik het knap gemaakt, maar ik vraag mij werkelijk af of de constructie van kunststof een lang leven is beschoren. Het lijkt mij er kwetsbaar. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dit is het overzicht waarbij te zien is dat er door het moeras een weggetje loopt. Ik heb al wel een idee waar dat moet uitkomen, maar dat is op de aangrenzende module.



En dan moet er straks dus het landschap gemaakt worden. Dit weggetje zal een echt landweggetje moeten worden. Dus eens even zien hoe dat precies moet.



Dat was het voor nu. Komende week zal er weinig gebeuren omdat ik 3 dagen in Brussel zit.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Dat setje van Erbert heb je daar ook een artikelnr van en eventueel adresje waar gekocht?
Ben zelf ook nog op zoek naar dit soort toebehoren.

Groeten,
Ton.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Bij Schnug: http://www.schnug-modellbahn.de

42301 Erbert-04 2301: 10 Indusimagnete
42310 Erbert-04 2310: 20 Gleisanschlussgehäuse Gleisstromkr.
42311 Erbert-04 2311: 20 Gleisanschlussgehäuse Tonfrequenz
42324 Erbert-04 2324: Isolierzeichen farbig

Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Bedankt, Ernst.
Schrijf ze meteen ff op.

Groeten,
Ton.
De Schappenbaan: groen...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: groen...
Om het landschap te maken maak ik gebruik van stroken karton die met hotglue kruislings over elkaar gelijmd de ondergrond vormen. Daaroverheen doe ik in gips gedrenkte lapjes stof. Twee lagen blijkt voldoende houvast te bieden voor bomen en struiken en zo.









Dan de verhogingen waar de bebouwing op moet komen:





En dan is dit een proefopstelling om te zien hoe het wordt:



Volgende stap is al het groen dat aangebracht moet worden. Veel gespiekt natuurlijk in de diverse draadjes voor inspiratie. Dit is de stand van zaken tot nu:








Je ziet in deze foto het eerste water dat ik heb gebruikt. Het is van Woodland Scenics. Ik werd ervoor gewaarschuwd dat gebruik van houtlijm een wittige uitslag kon veroorzaken. Hoewel dat verder niet op de verpakking wordt genoemd lijkt dat inderdaad een klein beetje het geval te zijn. Eens zien wat ik daar aan kan doen...



Het wordt nog wel wat.
Wat echt heel moeilijk is, is dat riet. Ik gebruik daarvoor materiaal uit het "huis van Hornby" wat op zich prachtig spul is. En ik heb een blokkwast gekocht (ook een tip van het forum) waar ik plukken uit knip. Maar grote oppervlakken voorzien met dit spul is nog een heel karwei. Eens zoeken naar een goede methode...
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Ha die Ernst.
Erg leuk om te zien dat de "Schappenbaan" van steeds meer scenery voorzien gaat worden! :thumbup:
Nu nog veel als proef maar aanhet resultaat te zien gaat dit snel op de baan! :D
Leuk om te jouw methode van heuvelbouw te zien, met strookjes is weer eens wat anders en het resultaat is uitstekend.

Veel plezier en succes met de scenery.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi,

Ik zie die spoorovergang.

Ik was benieuwd hoe je zorgt dat de sleper stroom krijgt bij het wegstukje?
Heb zelf ook overgangen gemaakt en heb een draadje eroverheen gelegd. Heb je iets mooiers misschien?

Groeten,

Robert
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: rvooyen op dinsdag 03 februari 2015, 21:09:40
...hoe je zorgt dat de sleper stroom krijgt bij het wegstukje?...

B) dat moet ik dus nog regelen...  B)
De Schappenbaan: uitdaging - aanleg moeras
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: uitdaging - aanleg moeras
De aanleg van het moeras is een hele uitdaging. Vlak naast de overweg ligt, wat ik voor het gemak maar even de vijver noem, een verdiept gedeelte wat een beetje een proefgebied is voor het moeras. Ik vind het behoorlijk geslaagd:





Bij uitharden van het water gebeurd waar ik voor gewaarschuwd ben: gebruik geen houtlijm want dat slaat wit uit.
Om alle losse onderdelen vast te zetten gebruik ik hetzelfde mengsel als voor de ballast: sterk verdunde houtlijm met een drupje sop om het beter te laten vloeien. Ik had stiekem gehoopt dat, wanneer dat goed droog was, en om dat het verdund is, dat het mee zou vallen. Maar nee:



Duidelijk is de witte uitslag te zien. Maar het lijkt erop dat na een paar dagen het toch weer wat wegtrekt... 8o even afwachten dus maar.
Om de wittige uitslag te voorkomen gebruik ik bij het grote gedeelte van het moeras helemaal geen houtlijm. Dit eerste gedeelte op heb ik gebruik gemaakt van een mal om het riet in te steken met als basis onverdunde acrylverf.


Hoewel de mal wel een beetje vastgeplakt zat blijft het riet goed staan en lijkt een goede basis om verder te gaan.

Tot slot: op de workshop bij Bentink Modelbouw twee maand geleden heb ik een "lucht" ge-airbrushed. Die mag nu dienen als achtergrond voor de scene waarbij je ook de eerste bomen kan zien.



Vandaag aan de rest van dit gedeelte van het moeras gewerkt, daar komen later wel weer foto's van.
Re: De Schappenbaan
Waterboy
gast

Re: De Schappenbaan
Hey Ernst,

Zeker geslaagd, mooie update  :thumbup:

Groeten Bert
Re: De Schappenbaan
Ernst

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Schappenbaan

Hoi Ernst !

Mooi avontuurtje ben je begonnen  :thumbup:
Klein stukje ruige natuur.....benieuwd hoe het totaalplaatje wordt...

Grtz Tony
De Schappenbaan: uitdaging - aanleg moeras
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: uitdaging - aanleg moeras
Het bomenexperiment moet ook nog verder groeien. Ik heb een aantal jaren geleden bomen gemaakt uit zo'n pakket van Anita Decor van Zeegras. Mooi spul, en ik was ook best tevreden met het resultaat. Nu kijk ik er nog steeds tevreden naar, maar... de stammetjes zijn wel errrug wit  8o en errug dun  8). Ik had daar een oplossing voor bedacht: van een gesnoeide boom heb ik een realistische dikte uitgekozen en daar "onderstammen" van geknipt.



Maar ja: de overgang is wel heel abrupt...    :o) Het staat er wel parmantig bij:

Nu nog even gaan schaven aan de overgang en daar een goede oplossing voor bedenken.

En dan twee plaatjes van het moeras gebied bijna af:





Ik was al lang van plan om iets met open water te doen (ik heb zo'n leuk setje van Merten met ganzen en zwanen) en ik wil een steigertje maken. Omdat ik geen heel dun hout heb aan de slag met karton homemade knifecut zullen we maar zeggen  :D



En dan de eerste bevolking erop en volgieten maar met Noch Modellwasser...



Vol verwachting vandaag naar boven en groot was dan ook de teleurstelling dat er een heleboel "witte alg" in het water zit. En zonder dat er ook maar een drup lijm bij de voorbereiding gebruikt is... 8o :-(



Ik baal daar echt van. nu hoop ik maar dat het nog langzaam wegtrekt, net als uit het andere gebiedje waar ik heb toegepast.
Weet iemand hier een oplossing voor? Kan het het gips wezen (waar ik het riet in heb gezet)? kan acrylverf hetzelfde effect hebben? Ik hoop op een oplossing!
Re: De Schappenbaan
Ernst

Ziet er al heel behoorlijk uit.
Komt wel goed met dat watertje.
Groeten uit Antwerpen.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Schappenbaan

Hoi Ernst !

Wanneer je een preiser bij een gewoon zeegras boompje zet, zal je zien dat het wel meevalt met de dikte van de stam.
Ga zelf maar eens buiten bij een stam staan. Wat ook werkt, is de stammen en takken die je ziet bruin/grijs verven.
Ziet meteen veel beter uit.

Vind je de stam dan nog te dun, kun je hem ook met boomschors-pasta of iets anders (plamuur) besmeren.

Grtz Tony