Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zoek je een leuke treinbouwruimte?

Gestart door jakeman zondag 18 juli 2010, 15:47:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoek je een leuke treinbouwruimte?
Beste forummers,

Met veel interesse heb ik de laatste maanden op dit forum gelezen en geweldig mooie impressies opgedaan. Na lang bestuderen en de verschillende mogelijkheden onderzocht te hebben en minstens 40 ontwerpen gemaakt te hebben ben ik er uit wat ik zou willen gaan bouwen. Ik ben een herstarter, verkocht 15 jaar geleden mijn Minitrix en Fleischmann Piccolo materiaal en wilde nu voor eens en voor altijd beginnen met het meest bedrijfszekere, grote H0 formaat, aangezien ik nu de ruimte ervoor heb. Ik hield altijd erg van de romantiek van de 'oude' modelspoorbanen en kon als kind urenlang in de dioramahal in de efteling blijven kijken naar de hoge bergen en treinen die verdwenen in de tunnels en dan ineens onverwacht ergens anders weer uitkwamen.

Ik wil nu een vitrine gaan bouwen die ik demontabel maak zodat ik hem van tijd tot tijd eens kan plaatsen in een leuk restaurant of het horecagedeelte van een spa van onszelf en vrienden. Uiteraard zal ik lange tijd eerst zelf thuis moeten gaan bouwen. De afgelopen maanden heb ik al heel veel leuke reacties en tips gehad van velen op dit forum.
Ook heb ik al het een en ander aangeschaft (zie foto's), waaronder in Eindhoven bij Willies modelbouw een leuke startset met BR86 telex(mobile station1) met direct een ander leuk koopje; de BR74 die heerlijk gentle over de baan rijdt. Een week daarna kocht ik in 1 dag van twee handelaar/verzamelaars in Dordrecht en Hengelo de dubbele Krokodil set E94 en de voorserie van de 103 en wat tweedehands K rails.
In Den Bosch bij de nieuwe Marklin Store kocht ik voor 100 euro aan extra K rails, en in Meerssen kwam ik de hele mooie zesassige SBB AE 6/6 tegen, die digitaal was gemaakt met een Esu decoder. Ook daar kocht ik een paar leuke K railwissels en de start voor de bovenleiding, zodat ik meteen kan testen qua tunnels en hoogten.
Ik kocht bij de Spoorzoeker in Borkel wat voorbereiding voor de scenery en zag dat men daar ook hele mooie tramrails heeft. Ik pimpte direct de BR86 zoals ik gezien had bij een ander lid op dit forum, zodat ie nu veel mooier is, met meer rode nieuwe ogende onderdelen. Het dak van 1 van de twee uit de set van de E94's vond ik lelijk donkergroen en verfde die onzichtbaar met een mooie Aluminiumkleur van Revell, zodat die er nu top uitziet.

Ik stelde mezelf haast onmogelijk eisen aan de bouw van mijn nieuwe baan, het ontwerp heb ik bijgevoegd;
Ik wilde er graag in verwerkt zien:

-Tijdperk III tot IV
-Het romantische en nostalgische landschap van ergens in Zuid Europa, dus veel bergen, bruggen en tunnels.
-Weinig tot geen scherpe bogen in beeld
-Een middelgroot station met enigzins een mooi stadje erachter
-Een leuk oud trammetje rijdend door de stad
-Het Faller car system rijdend door de stad en langs een stukje landschap
-Een hoge boogbrug, de allermooiste (60 cm breed) (die ze verkopen bij de Spoorzoeker in Borkel ;-)
-De draaischijf met Locloods
-Een leuk bergstationnetje voor de zijlijn
-Veel afwisseling in het treinbedrijf qua rollend materieel
-Bedoeld voor een vitrine die geheel automatisch urenlang romantisch treinplezier laat zien.


Ik houd jullie op de hoogte van de bouw en de voortgang van alle plannen!

Groeten Jake


:)
Re:De bouw van mijn baan
Nu kan ik alleen niet vinden hoe ik mijn foto's en railplan moet uploaden bij mijn topic :-(
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:De bouw van mijn baan
via tinypic je bestand uploaden en verkleinen naar 800x600 :wink:
www.tinypic.com.

Groetjes Daniël
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dag Jake.

Dat klinkt allemaal veelbelovend, ik ben dus erg benieuwd.
Ik ben trouwens ook een enorme fan van het Diorama.

Groeten,

Erik
Re:De bouw van mijn baan
Ziehier mijn foto's deel 1 :-)

M'n Rollend materiel tot nu toe (gespaard in de laatste anderhalve maand):




M'n Baanplan / wat ik wil gaan bouwen:


Het schaduwstation:


Enkele 3d impressies van de te bouwen vitrine:








Edit Herman05: Fotoformaat verkleind naar 800*600px.
Re:De bouw van mijn baan
hallo jake

je heb een mooi plan gemaakt
ik hoop wel dat je bij de bouw overal bij kan en dat je veel updat`s en foto`s zal plaatsen ik blijf het in iedergeval volgen.


gr.  arno
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dat ziet er imposant uit, ik kan niet wachten om de eerste foto's van de bouw te gaan bekijken
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi,

Kan je wel overal goed bijkomen? Verder mooi plan.

Olaf
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
Ziet er goed uit. Ambitieus plan. Veel rijlengte en ruimte voor treinen.
Ik neem aan dat je het onderste niveau in "open" bouwwijze uitvoert en dat je wel ergens een opening (met deksel) kan maken indien zich problemen voordoen op de hogere niveau's.
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:De bouw van mijn baan
Mooi baanplan,
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden!

Veel succes daarmee!

Groetjes Daniël
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De bouw van mijn baan
zeer mooi plan :D
Re:De bouw van mijn baan
Fantastisch...
Re:De bouw van mijn baan
hallo

mooie plan 8) 8) 8)


Re:De bouw van mijn baan
Martijn Hendriks
gast

Re:De bouw van mijn baan
Mooi baanplan Jake, ben benieuwd

Gr Martijn
Re:De bouw van mijn baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Mooi banenplan heb je! Lekker groot :D
Maar net zoals Olaf al zei: Kan je overal bij(vooral in het midden) of maak je luiken enzo?

Groet, Lesley
Re:De bouw van mijn baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:De bouw van mijn baan
Heel ambitieus, ik ben bijzonder benieuwd!

Ik zie wel een paar beren op de weg, die je misschien allang hebt opgelost: waar laat je de pilaren van de bruggen? Een aantal staan precies op de sporen eronder, of zie ik het verkeerd?
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:De bouw van mijn baan
Wauw mooi baanplan ik ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet!
Dit draadje ga ik zeker volgen!


Gr, Maarten
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Mooi idee van een driehoekige baan.

Ik zou zelf alleen de bergen aan de linkerkant iets hoger optrekken, want nu lijken het echt tunnels om de sporen in onder te brengen. In het echt worden tunnels alleen maar gemaakt als het niet anders kan, dus zo laat mogelijk en zo diep mogelijk in de berg.

Verder heel mooi.

Groet,
Bert
Re:De bouw van mijn baan
peterke33
gast

Re:De bouw van mijn baan
hallo jake,

ik vind het een supper mooi plan,ben benieuwd naar de eerste foto's van je bouw werken.


groeten peter(ke33)
Re:De bouw van mijn baan
wat een fantastisch baanplan ik ben heel benieuwd naar de bouw ervan.
ik blijf het volgen.

grtz Wilfred
Re:De bouw van mijn baan
hoolsema
gast

Re:De bouw van mijn baan
ziet er leuk uit alleen dat locdepot ligt er compleet nutteloos in het echt kom je dat nooit op zoon plek tegen. Probeer het lokdepot aan het eind van het station te plaatsen zodat je vanuit het lokdepot alle perron sporen kunt bereiken. Dan pas krijgt het depot funtie

mvg
Reinder
Re:De bouw van mijn baan
hallo
bij me ligt mijn locloods ook niet aan mijn station
men kan ook denken dat er daar vroeger een station in de buurt was maar met de vernieuwing
alles is afgebroken, en enkel het musea met lokloods overblijft

vriendelijke groeten
benny
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Het plan ziet er heel indrukwekkend uit. 8)
Succes met de bouw.

Gr.
René
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:De bouw van mijn baan
wauw, wat een mooie baan  :D
succes met bouwen
Re:De bouw van mijn baan
EKdesign
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hallo Jake,

Flinke plannen, ben benieuwd naar de eerste bouwfoto`s.
Ik heb alleen 1 vraagje, dat spoor aan de achterzijde van je station snap ik niet helemaal, kun je dit niet combineren met de 2 hoofdsporen door middel van wissels?
Veel suc6 met de bouw.
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
Ik vermoed dat dat spoortje voor het station een trambaan gaat worden (maar dat is een gok)
Re:De bouw van mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De bouw van mijn baan
Mooi baanontwerp Jake, het ziet er iig heel afwisseld uit.
Ik ben benieuwd naar de eerste foto's van de opbouw.
Re:De bouw van mijn baan
wat een ontwerp, ziet er zeer goed uit. Lekker veel rails, maar niet saai. Mooi met de hoogte gewerkt. Succes met de bouw, ik ga het volgen

groetjes,
Remie
Re:De bouw van mijn baan
Bedankt allemaal voor alle goeie reacties!

Even een paar dingen over de baan;

Ik ben hard aan het twijfelen geweest over waar de draaischijf moest komen, maar inderdaad zoals iemand al zei had ik dezelfde conclusie dat de draaischijf het restant is van een oud station en wat nu slechts dient voor voornamelijk de stoomlocs.
De sporen achter het station zijn inderdaad tramsporen, maar die kreeg ik zo 123 niet anders uit Wintrack. Als ik ze ga leggen zijn het uiteraard die hele mooie tramrails die in de bestrating zijn verzonken.

Voor de bereikbaarheid heb ik onder de tafel in alle tunnels voldoende armruimte aangezien de tafel aan de onderkant zoveel mogelijk open is met veel gaten.

Aan de bovenkant is de spanwijdte ook aanzienlijk en dat zal ik moeten oplossen door de tafel zo stevig te maken dat ik op het straatgedeelte in de stad zal kunnen staan in geval ik bij de verste baan moet als daar een trein is ontspoort. Een luik vind ik niet echt een optie want dan haal ik het met 1 luik ook niet. Ik heb wel even zitten twijfelen om een luik te maken precies onder de locloods en draaischijf maar dan heb ik die maar aan 1 kant vd baan.

Ik houd   jullie op de hoogte!

groeten
Re:De bouw van mijn baan
peterke33
gast

Re:De bouw van mijn baan
hallo jake,

wat een baanplan heb je daar gemaakt,ik hoop dat het kan waarmaken.en zoja wil ik graag alles volgen,lijkt me een supper baan om dat te maken.

groeten en succes;peter(ke33)
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De bouw van mijn baan
ik maak verschillende luiken op mijn baan.BV mijn locloods en draaischijf zijn een uitneembaar deel.Zelfs op mijn tafel die 1,20 m breed is maak ik een uitneembaar deel.Verscholen onder een bierbrouwerij.Je zal er later geen spijt van hebben.We blijven tenslotte geen 20 j en even lenig.
Re:De bouw van mijn baan
Ziet er veel belovend uit, toppie :wink:

Gr Eddie
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
ik kan niet wachten tot er aan de bouw begonnen gaat worden, hoe vaker ik naar je plan kijk des te nieuwschierigger word ik
Re:De bouw van mijn baan
hoolsema
gast

Re:De bouw van mijn baan
hmm ik geloof nooit dat ze dan het depot laten staan maargoed das mijn idee hoor. Want het is dan onpractisch om ergens langs de lijn te moeten keren en dan weer terug te rijden naar het station. Dat zou veel te veel tijd kosten.

mvg
Reinder


Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:De bouw van mijn baan
Mooi plan.Kan niet wachten hier foto's van te zien.
Ik snap alleen het schaduwstation niet.
Wat is het nut van die dubbele verbinding links onder?

Vr Groeten, Robin
Re:De bouw van mijn baan
daanknoben
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Succes met het maken van dit toch wel ambitieuze plan. Erg gevarieerde treinenloop en veel rij mogelijkheden.

Groeten,

Daan
Re:De bouw van mijn baan
Wat een vitrine volgens het plan
groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van mijn baan
Een paar dagen geleden kwam de extra CD-rom van Wintrack binnen met veel leuke extra 3D zaken zoals huizen, stations, bruggen, Arcaden en wat treinmodellen. Ik heb me nog even uitgeleefd op het ontwerp van de vitrine die ik zou willen gaan bouwen en heb nu de locloods 1 verdieping later gezet en het trace in plaats van ervoor, erachterlangs laten lopen. Nu heb ik het mezelf een heel klein beetje ingewikkelder gemaakt aangezien er bijna 2 bruggen over elkaar lopen. Ook heb ik nu een nieuw klein stationnetje voor de zijlijn erbij gedaan, ik kon het niet laten! (zie de nieuwe plaatjes!) Nu kunnen de kleine zijlijn treinen van station Schwarzburg aan de linkerkant door de berg rijden naar de "oude stad", naast de grote brug, en kunnen ze ook verdwijnen aangezien er ook 2 opstelsporen in de berg zijn weggewerkt, waardoor er zo'n 5 zijlijn treinen zouden kunnen pendelen.

Ik heb lang op internet lopen zoeken naar goede ideeen voor mijn baanplan, waarbij ik zeer mooie indrukken heb opgedaan. Omdat ik zoveel in de baan wilde heb ik zelfs even getwijfeld of ik niet, vanwege de enorme plaats die de vitrine in beslag zou gaan nemen, in de schaal TT zou gaan werken. Maar uiteindelijk koos ik toch voor het meest bedrijfszekere. Ik heb heel veel inspiratie voor deze baan gehaald uit het baanplan van ASA-Bietschtal en de baan van Uwe Braun (http://modellbahn-altburg.de).

Op dit moment ben ik bezig met het ontwerpen van de onderbouw (ik denk dat ik een stalen constructie in delen ga laten lassen met 4 cm vierkant roestvrijstalen profiel. Verder ben ik me suf aan het denken waar ik de module overgangen zal gaan maken want dat wordt me nog een ingewikkelde boel, zeker omdat de baan zo de hoogte in gaat.
Elke tip voor het bouwen van banen in modules met hoogteverschillen zal ik zeker waarderen!! op dot forum kon ik zo 1-2-3 geen draadje vinden met foto's waarbij goed te zien is hoe modules in de hoogte gebouwd werden. Ik zal in elk geval iets met multistekkers moeten uitzoeken voor alle bedrading van de meldcontacten, baanstroom, verlichting, seinen en wissels. Maar..het goede begin is het halve werk!

Ik houd jullie op de hoogte!
Groeten Jake (zie mijn nieuwe plaatjes)

Het zojuist erbij bedachte extra kleine zijlijn station:



Ook nog even een plaatje om te laten zien dat de rails in de stad dus Tramrails worden :-):



Het aangepaste Baanplan met extra zijlijn station, en het trace achter de locloods en de locloods een verdieping lager. Je ziet op de plaatjes nu goed waar het Falles carsystem de bergen in gaat en er weer uit komt, net als de Tram die door de stad rijdt. Nu nog de moeilijke keuze van een mooi type tram (tijdperk III-IV)!
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De bouw van mijn baan
Heel leuk ontwerp Jake.
Re:De bouw van mijn baan
dat is een mooi plan!

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van mijn baan
Wat een prachtige 3D impressie van je baan. 8)
Ik ben heel benieuwd naar de realisatie van deze baan.

De website waar je naar verwijst is ook erg mooi, ik heb deze gelijk opgeslagen. :)

Gr.
René
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Mooi baan ontwerp. Ik zie dat je ook mijn baan ASA-Bietschtal goed bekeken hebt. Leuk om te lezen dat op Wintrack.de mijn baanontwerp gezien wordt.
Wat zijn de afmetingen van je baan, want die moet immens zijn?
Ik ben zelf met een nieuw ontwerp bezig en kijk graag naar ideeen van anderen.

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
Hallo

Dat zijn flinke plannen zo te zien, ben benieuwd hoe het werkelijk wordt veel succes ik blijf je draadje volgens

vr gr Michael
Re:De bouw van mijn baan
Tis ff werk, maar dan heb je ook wat!

Ben benieuwd naar de realisatie!

Groet, Patrick
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van mijn baan
Heel indrukwekkend. Veel succes bij de uitwerking.
Zijn er geen standaard metalen hoekprofielen te koop? Zie ze wel zo hier en daar opduiken.
Re:De bouw van mijn baan
hoolsema
gast

Re:De bouw van mijn baan
Het ziet er inderdaad erg mooi uit. maarja dat lokdepot blijf ik jammer vinden op die plek. maar voor de rest ziet het er prima uit Voora de vele bruggen maakt het erg mooi

mvg
Reinder
Re:De bouw van mijn baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:De bouw van mijn baan
Dat zijn grote ideeën maar nu nog de uitwerking :D
Ben erg benieuwd naar de echte baan

Groet, Lesley
Re:De bouw van mijn baan
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De bouw van mijn baan
Jake,

Wat zijn de afmetingen van jouw baan, want dat kan ik op de geplaatste plaatjes niet goed zien?
Heb je een website waar meer te zien is?

Groet, Andre
Re:De bouw van mijn baan
daanknoben
gast

Re:De bouw van mijn baan
Hoi Jake,

Ik ben benieuwd naar de opbouw van je baan hoor. Zoals anderen al zeiden, een grote driehoekvorm zie je niet vaak. Een hoop sporen en een hoop rijmogelijkheden dalijk.

Groeten,

Daan
Re:De bouw van mijn baan
Jake,
Het is idd indrukwekkend je ontwerp geeft mij absoluut weer nieuwe ideeën voor mijn eigen nog te bouwen baan.
Wat toch nog toe niet echt wil vlotten  ;-)
Hoe ga je het Faller gebeuren en de trambaan besturen?
Groetjes
Etienne