Nieuws:

Hou 26 oktober 2025 vrij in je agenda voor de Stichting 3rail Gastendag in Leeuwarden!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3085 BR03 digitaliseren

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3085 BR03 digitaliseren
Ik zie dat permanentmagneten van M 2x zo duur zijn dan die van ESU. Zit er kwaliteitsverschil in, of maakt dat weinig uit?

Märklin fahren-ärger sparen

Dat van die magneten weet ik niet, Hans, maar je Roter Pfeil heeft wel alvast een  :thumbup:  en zoen van de juffrouw verdiend ! O:-D

Grtz en goed je best blijven doen !
Tony

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

Verschil in afmetingen?

Groet, Anne W
Hans,

Citaat van: Hanzi op vrijdag 13 juni 2025, 20:01:10Dank je Henk. Maar begrijp ik dan goed dat je een ESU decoder niet kan instellen met een MS2?

Zoals Digibert ook schrijft, dan kan heel goed.
Het kan in principe met elk apparaat dat CV's kan veranderen.
Dus ook een Central Station, Ecos, Intellibox, etc.
Alleen de lokprogrammer koppel jeaan een computer en je hoeft weinig van CV's te weten.
Dat doet de software van de lokprogrammer voor je en je kunt dan weinig fouten maken.

25-06-13 schermafdruk lokprogrammer.JPG

Mocht je hier naartoe willen, je kunt ook eerst alleen de software bij ESU downloaden en er een beetje mee gaan spelen en kijken.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 13 juni 2025, 21:08:24Ik zie dat permanentmagneten van M 2x zo duur zijn dan die van ESU. Zit er kwaliteitsverschil in, of maakt dat weinig uit?

Ik ga dan voor de veilige weg en kies voor de zekerheid dat ze goed passen.
Kwalitatief zal er verder geen verschil in zitten.

Als ik ga digitaliseren, en dat doe ik  :D , dan wil ik dat de om te bouwen lok goed functioneert.
Bij het ombouwen gebruik ik dan spullen die voor mijn gevoel het beste zijn; ook al zijn deze duurder.
Zijn andere merken dan slecht(er); nee, maar hier heb ik een goed gevoel bij.

Henk

De Esu magneet heb ik inmiddels gekocht en zit al in de loc. De juiste decoder had de plaatselijke snoepwinkel helaas niet op voorraad.
Maar wat een hoop verschillende types :O ; klopt het dat ik de ESU 59610 moet hebben?
Ja dat is een bruikbare decoder.

Citaat van: Anne W op vrijdag 13 juni 2025, 22:26:37@citaat  @citaat

Verschil in afmetingen?

Groet, Anne W
Dat zou niet best zijn :? .
Hans,

Citaat van: Hanzi op zondag 15 juni 2025, 09:11:58Maar wat een hoop verschillende types :O ; klopt het dat ik de ESU 59610 moet hebben?

Ja, dat is de goede.
Je moet er op letten dat er MM en M4 bij staat.
MM staat voor Motorola en M4 staat voor MFX.

Henk

@citaat

Ook de spleet tussen magneet/weekijzer en anker hetzelfde?

Groet, Anne W
Vanwaar die twijfel, Anne?
Ik neem toch aan dat als ESU iets fabriceert voor een M-loc dat dan de maten kloppen?
Citaat van: Trainhenk op zondag 15 juni 2025, 15:07:22Hans,

Citaat van: Hanzi op zondag 15 juni 2025, 09:11:58Maar wat een hoop verschillende types :O ; klopt het dat ik de ESU 59610 moet hebben?

Ja, dat is de goede.
Je moet er op letten dat er MM en M4 bij staat.
MM staat voor Motorola en M4 staat voor MFX.

Henk
En dan moet hij ook nog op AC analoog kunnen tijden.

@citaat  @citaat

De spleet zal zodanig zijn dat het anker er in past maar een te grote spleet geeft verlies aan magnetisme richting anker

Groet, Anne W
Oké, je suggereert nu dat de maat niet correct is en dat er daardoor een te grote spleet aanwezig is. Het halve forum rijdt volgens mij met die dingen, vanwaar je aanhoudende argwaan?

Ik suggereer niets, meten is weten is een wet voor elke logisch denkende techneut, einde discussie.

Groet, Anne W
@citaat Hop, en de volgende suggestieve opmerking is een feit :? ...
Ik heb toch bij oa mijn Marklin nohab de Esu permanent magneet vervangen door een marklin exemplaar, waarna de lok wel goed rijdt. De pasvorm van de Esu liet behoorlijk te wensen over (het anker liep aan) en hem goed buigen lukte ook niet erg. Dus wat mij betreft heeft Anne wel een punt!
Tja oké. Alleen ging Anne er van uit dat de spleet te groot zou zijn en bij jou was hij dus net te klein. In ieder geval iets met pasvorm dus.
Ik heb 'm in mijn 03 gezet, paste prima  en de DCM draait keurig op DC :o) .
Het wachten is nu op decoder.
To be continued!
Nou, die decoder zit er in: LoPi5 multiptotocol.
Rijdt nog niet best.
MFX uitgezet zodat ik de CV waarden kan instellen.
Max snelheid eerst maar van 255 naar 30 gezet; wat rijdt dat ding achterlijk snel :O !
En de motor-CV's ingesteld voor 5*-Hochleistungsmotor. Loc rijdt niet mooi met constante snelheid en als ik de snelheid naar 0 draai zakt de snelheid om bij bijna stilstand nog een soort bokkesprong te maken.
Verlichting werkte met MFX maar doet het nu met DCC niet meer.
Analoog rijdt de loc zeer langzaam en futloos vooruit en bijna niet achteruit.
Automatische motorinstelling geeft geen verbetering...
Hans,

Helaas nog geen heel vrolijke berichten ...

Groeten,
Wico
Jammer Hans dat de loc niet lekker rijd en dat de verlichting het niet meer doet met DCC.

Hopelijk weet iemand een oplossing voor je.

Groet Michel
Hans,

een deels gelijke ervaring had ik met de HEG V31 loc. Ik heb toen wat gespeeld met de motor instellingen (CV's) die in het ESU boekje staan boven de regel die de  instellingen voor de hoogvermogensmotor beschrijft. Zo kwam ik op een beter resultaat.

ik heb ze even in de appgroep gezet.

groeten,
Jeroen
Rijdt wel beter zo maar stopt abrupt. Als ik cv 4 verhoog rijdt hij langer door om vervolgens alsnog abrupt te stoppen.
Zal dus een andere instelling zijn; en zo tobben we voort.
Ik neem m wel ff mee naar de stamtafel maandag 7-7.
Tjonge jonge wat een gedoe met dat ding, daar wordt je echt niet vrolijk van. Hopen dat op de 7de van de 7de een eureka dag wordt.
zeker, loc heeft nooit lekker gereden, altijd veel te hard; dusdanig hard dat hij letterlijk en figuurlijk uit de bocht vloog :O !
van alles geprobeerd, van diodes antiparallel in serie met de motor, tot 5 sterren aandrijving met instelbare potmetertjes voor optrekken en snelheid.
met het terugschroeven van de snelheid ging echter ook de kracht verloren waardoor er een futloos geheel overbleef.
nu dan een permanentmagneet erin en een ESU LoPi5 multiprotocol.
dit is de laatste kans voor de 03; als hij zich niet gaat gedragen dan...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  :O

Citaat van: Hanzi op donderdag 26 juni 2025, 13:28:26dit is de laatste kans voor de 03; als hij zich niet gaat gedragen dan...

Uit dienst nemen en een dankbaar plekje geven bij het depot?

Groeten,

Erik.
Er is geen reden tot enige dankbaarheid Erik :| , ding heeft nooit lekker gereden.
:roll: Theoretisch gezien zou de lok natuurlijk op een bepaald moment (redelijk) goed moeten kunnen rijden na allerlei ingrepen en al wat meer nodig is.
:o) Maar ja, je hebt natuurlijk een W.O.S.A. spoorbaan, het zou kunnen dat bolle Klaus 's nachts de boel keer op keer weer loopt te saboteren omdat hij dat te moderne spul zat is.
Herr inspector Otto leest hier bij mij regelmatig mee, het kan zo maar zijn dat hij allerlei code berichten via de telex naar Klaus stuurt over wat hij leest in jouw topic.
:o) Aan deze bijdrage heb je waarschijnlijk helemaal niks, maar ik wilde dit toch even kwijt. :D

Herr Otto.jpg
Hoi,
Wat ik in alle raadgevingen mis; zijn de CV instellingen zoals in afbeelding 24 (gebruiksaanwijzing) aangegeven staan ook gemaakt?
Ik heb vele loks omgebouwd met Lopis en Märklin. Nog nooit de hier beschreven problemen meegemaakt.
PS; Ik programmeer met enkel een MS2 en dat gaat prima.
succes
Daar begin ik in post 4668 mee Bert:
Citaat van: Hanzi op woensdag 25 juni 2025, 11:11:32En de motor-CV's ingesteld voor 5*-Hochleistungsmotor.

Wat ik wel vreemd vind is dat de loc zo idioot hard rijdt. Zelfs met een andere motor; daar ligt het dus niet aan.
Hebben alle BR03's (3085-2) daar dan last van?

Én natuurlijk het feit dat hij analoog nagenoeg niet meer wil rijden met de ESU.

Bokkesprong vlak voor stilstaan is een instelling van de decoder, staat in de gebruiksaanwijzing van Esu.

Groet, Anne W
Én natuurlijk het feit dat hij analoog nagenoeg niet meer wil rijden met de ESU :  verkeerde instelling dan want dat zou wel moeten werken.

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Citaat van: Hanzi op woensdag 25 juni 2025, 11:11:32Max snelheid eerst maar van 255 naar 30 gezet; wat rijdt dat ding achterlijk snel :O !
Als je de maximum snelheid decimeert wil dat zeggen dat je de PWM sturing zo instelt dat er nog nauwelijks lastregeling mogelijk is... Die verslecht dan ook 10x.
Ik denk dat je met de tandwielen aan de slag moet om een correcte snelheid te bekomen en die zal dan ook goed regelbaar zijn.
@citaat  @citaat  @citaat
@citaat  @citaat
Dank voor de tips dat het een kwestie van de (on)juiste instellingen is. Daar was ik nog niet opgekomen ;) .

@citaat
Ik heb ook al gedacht dat er in de afgelopen 40 jaar met de tandwielen is geknoeid, maar dat blijkt niet het geval te zijn. En de ruimte ontbreekt ook om tandwielen met een andere overbrengingsverhouding te plaatsen om zo de snelheid te verminderen.
Ik ga nog wel even experimenteren met een hogere max. snelheidsinstelling; ik snap je punt :thumbup: .
Nog even zitten puzzelen. Nogmaals CV54 op 0 en dan F1 voor auto instelling. Max speed naar 75 gezet. Toen weer met MFX zitten spelen en op een gegeven moment kwam ik "tacho" tegen. Stond op 0, deze ergens halverwege gezet (weet de waarde ff niet meer) et voilá, een hele verbetering. Nog niet 100% maar de 03 heeft nog nooit zo mooi gereden. To be continued.

Toen ik de tacho-waarde nog verder wilde veranderen kon ik 'm niet meer vinden...

Analoog nog steeds prut...
Hans,

Een F1 instelling voor je auto lijkt me dan weer minder geslaagd :o). Blij dat ik (beter) rij :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Kijk eens in het instructieboekje van de decoder onder motorinstellingen.

Groet, Anne W
Beste Anne, doe me een lol en laat je reacties achterwege hier zolang je niets concreets te melden hebt. Dankjewel.

Beste Hans,

Prima, dit was dan ook de allerallerallerlaatste reactie op een topic of vraag van jou. Succes verder

Groet, Anne W
20250627_202204.jpg
WOSA kalender plaat :thumbup:

Groeten,
Wico
@citaat

Zeker Wico een WOSA kalender plaat waardig deze prachtige foto van Hans, maar helaas wordt de WOSA kalender niet meer uitgegeven. :-(

Groet Michel
Een vreemd verhaal, om weer alles niet opnieuw te boven doorlezen, wat voor een motor zit er nu in, is dat een hoogvermogen motor set van marklin, of van alles bij elkaar geraapt met een Esu permanent magneet?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Het lijkt wel of Hans even klaar is met z'n Steampunk-TGV en plaatst daarom ter afleiding een belachelijk mooie Old Skool-plaat ... :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: flyerman op zaterdag 28 juni 2025, 14:06:22Een vreemd verhaal, om weer alles niet opnieuw te boven doorlezen, wat voor een motor zit er nu in, is dat een hoogvermogen motor set van marklin, of van alles bij elkaar geraapt met een Esu permanent magneet?
Loc rijdt nu eigenlijk best goed digitaal. Wellicht nog wat finetunen.
Als motor zit er een 5-polig trommelcollector-anker in met ESU permanentmagneet.
Max snelheid is oké, acceleratie en deceleratie gaat ook goed en bergop gaat net zo hard als bergaf. Eigenlijk best prima dus, met af en toe een hapering, maar dat kan ook aan vuile rails en/of wielen liggen.

Het enige wat nog niet lekker lukt is analoog rijden: heel langzaam vooruit en alleen brommen bij achteruit.
Heb al diverse CV's aangepast hiervoor, maar toch nog niet gelukt.
Ik zou er gewoon een marklin hoogvermogen ombouwset inzetten, denk dat je problemen dan opgelost zijn.
Denk het niet. Er heeft al een 5*-setje ingezeten. Of bedoelen we wat anders?
Hans,

@citaat

Maar was dat een Marklin setje?
Of een combinatie met ESU?

Henk
Als je Märklin set ervoor wilt gebruiken, is dat de 60941.

Compleet met alles wat je er voor nodig hebt.
Citaat van: Trainhenk op zondag 29 juni 2025, 00:17:30Hans,

@citaat

Maar was dat een Marklin setje?
Of een combinatie met ESU?

Henk
Dat was een Märklin setje uit een analoge loc van de 35** serie (jaren 80). Dus 5-polig anker met omschakelectronica (met 2 potmetertjes voor max.snelheid en acceleratie) maar nog wel met AC veldspoel.
Dát anker zit er nu in icm ESU magneet.
Zet de 60941 set er nu maar in, zal je zien, loopt het goed, ook analoog.

Er zit namelijk nogal wat verschil in allerlei ankers die Märklin over de jaren heeft gebruikt, en ze passen niet zo maar overal in. 

En die ESU magneet zou ik ook weglaten, heb ik slechte ervaringen mee. 

Gewoon een origineel setje inbouwen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.