Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

St. Martin, update 23 maart 2024. De modules.

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
bedankt !
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Maarten,

Hoe gaat de voorgang van je mooie modules ?
Het is helaas al een tijdje stil in je topic.

Groet Michel
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Michel, uit mijn laatste contact met Maarten krijg ik het sterke vermoeden dat hij helaas andere prioriteiten heeft.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Oke dank je wel Freek voor het doorgeven.

Groet Michel
Re: St. Martin, update 11 april 2023 Rangeermodule
Tussen alle drukte door toch de rangeer-keerlus module (module 9) kunnen maken. Het is een keerlus geworden met daar tussen 8 opstel-rangeer sporen. De sporen hebben voldoende lengte om er wat mee te kunnen doen.
Van module 3b is de scenery gewijzigd, de stadshuizen zijn weggehaald en er staan nu een aantal bomen die mooi over gaan in de achtergrond.
Re: St. Martin, update 11 april 2023 Rangeermodule
Ziet er goed uit. Ik weet niet of dit je definitieve keuze is voor 3B of dat je nog wat gaat experimenteren. Dat het groen op de achtergrond nu beter tot zijn recht komt is niet verkeerd.

Maar nog een vraag. Waarom sluit je de keerlus aan op spoor 1 en niet op spoor 2? 
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Hoi, spoor 2 is nou eenmaal een opstelspoortje voor locs, en in het plan ook noodzakelijk. Overigens word module 8 toch anders vanwege de beschikbare ruimte.
De opstelspoortjes op module 8 zijn voor korte keertreinen zoals Railbus maar ook voor locs op te stellen. Ik kan ook op deze module mijn CS3 plaatsen, daar waar nu de tekst module 8 staat ongeveer.
Re: St. Martin, update 11 april 2023 Rangeermodule
In dat geval had spoor 1 kunnen dienen als opstelspoor.
Jammer dat je in die hoek niet wat meer ruimte hebt. Koblenz is niet echt ideaal voor goederentreinen. Heb je nog ruimte om een inhaalspoor te maken in de lus?
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Freek, ik ben het niet met je eens. Module 3b is zo ontworpen om te kunnen rangeren. Spoor 1 is hoofdspoor, spoor 2(eigenlijk 32) is omloopspoor voor locs van getrokken `nahverkehr`. Station st Martin is bedoeld als kopstation met een aftakking naar een zijlijn, de zijlijn gaat naar de keerlus en wat korte opstelsporen.
Ik kan wel spoor 2 door laten lopen maar wat win ik er mee? In dat geval komt de keerlus nog meer naar het midden van de zolder te liggen en word het wel erg krap om er langs te lopen. De keerlus moet zoveel mogelijk naar achteren richting schuine dak. Ik vind het best wel goed zo.
Goederentreinenbestaan bij mij hooguit uit 8 bakken. Korte buurttreinen zie je hier vooral en een enkele keer komt er een VT11.5 op doorreis langs, en dan nog wel zonder de ergänzungsset.
Hieronder een variant module 8 met extra kopspoor maar dat gaat hem ook niet worden vanwege de ruimte.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Ik wist niet dat St Martin als "kopfbahnhof" bedoeld was. De keerlus is dus de zijlijn ......... alleen ligt het in het verlengde van St Martin. Daarbij komt nog dat ik de "andere kant" als zijlijn zag, met voornamelijk goederentreinen, verkeer voor het loodsje en wat personen vervoer. U snapt hopelijk dat ik op het verkeerde been ben gezet. En ach ja vroeger dacht ik wel eens meer contra, ahum.

Dat veranderd de zaak. Ik neem dus nu aan dat er wat beperkt goederen verkeer over de lus gaat of een enkel getrokken boemeltje die begint en eindigt in St Martin. De vraag is dan, is dat i.v.m. ruimte het wel handig om een keerlus neer te leggen? Sporen met een omloop vraagt misschien wat minder ruimte ........
 


 
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Ik vind dit een leuk project. Ik zie dat je probeert zoveel mogelijk realistisch treinverkeer te krijgen op een druk bereden zijlijntje. En dat is interessant en leuk.
Een kopstation is het alleen niet. Het stationsgebouw staat immers niet haaks op de kop van de sporen.
Een eindstation met (verborgen) fabrieksaansluiting is volgens mij een juistere kwalificatie voor het station.

Groet,

Peter
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Een kopstation heeft kopsporen waarbij het niet noodzakelijkerwijs zo is dat het stationsgebouw haaks op die sporen staat.
En ondanks dat een trein niet in dezelfde richting door kan rijden hoeft het ook niet per definitie het eindstation van die trein te zijn.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Ik moet mijn strikte interpretatie van kopstation inderdaad loslaten. Ik zie dat op het internet heel veel serieuze sites elk station waar het spoor eindigt, als kopstation definiëren.
Vaak wordt ook nog gerefereerd aan het kop maken om de andere kant uit te kunnen rijden.
De plaats waar het stationsgebouw staat, doet er kennelijk niet zo toe.
Ik dacht dat alleen stations als Kings Cross, Gare du Nord, Stuttgart e.d. kopstations genoemd mochten worden en de stations waar het ontvangstgebouw en/of eindperron niet op de kop van de sporen staat, eindstation genoemd moest worden.
Het is wel altijd het eind van een of meer lijnen (geweest), hoewel niet steeds een eindbestemming van de trein, laat staan van de reiziger.


Groet,

Peter
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Maar er zijn ook combinaties van zowel kop als doorgangstations in Nederland althans... Hengelo bijvoorbeeld. Ze zijn ongetwijfeld ook in Duitsland te vinden. Duitsers hebben daar een naam voor, maar ik weet niet meer hoe ze dat noemen.
Daarbij komt bij dat er een verschil is tussen Kopf- en Endbahnhof. Maar dat is niet wat Maarten hier schetst.

Dit is een situatie zoals je nog tegenkomt in bijvoorbeeld Enschede. De treinen naar het westen zijn gescheiden van het lijntje richting Gronau. Uit overwegingen is er wel een harde scheiding middels een stootblok. Dat is dus bij Maarten niet het geval. Maar vroeger was dat stootblok er niet, maar ook toen maakten de treinen naar zowel het westen als naar het oosten kop in Enschede. In Nederlands zou dat dubbel eindstation genoemd worden.

In het geval van St. Martin (en de bedoeling van Maarten) zou de benaming die daar bij hoort Anslussbahnhof kunnen zijn. Waarbij module 8 om het geloofwaardig te maken een private maatschappij rijdt, waarbij dan wel gezamelijk gebruik wordt gemaakt van het hele emplacement van St. Martin.

Een kritische noot daarbij is dat planning is dat er een doorgaande verbinding Zwolle - Munster komt. Dat zou in dit geval ook het geval kunnen zijn in St. Martin, althans men is met de voorbereiding begonnen. In de treinen dienst is daar nog geen sprake van. Of deels sprake van. Een goederenwagen achter de Schienenbus was destijds niets ongewoons in Duitsland.

De uiteindelijke invulling is aan Maarten want het is zijn baan en zijn hersenspinsel.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Citaat van: Hanzi op zondag 16 april 2023, 09:45:14Een kopstation heeft kopsporen waarbij het niet noodzakelijkerwijs zo is dat het stationsgebouw haaks op die sporen staat.
Een goed Nederlands voorbeeld: Den Haag SS.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Toen ik met de modulebaan begon was het plan om een kopstation te maken met een enkelsporig hoofdspoor en verderop een station met een inhaalspoor. In st Martin zou er kop gemaakt gaan worden en konden er wat goederenwagens geladen en gelost worden op het emplacement. Kleine treinen met oa Umbauwagens en silberlingen getrokken door stoomlocs en diesellocs. Er kan veel minder rijden dan mijn verzameling groot is dus af en toe rijdt er eens een langere trein.
E.e.a. zou in Duitsland in de 70 er jaren afspelen. Later zijn de plannen er voor module 8 en 9 bij gekomen. Bij een modulebaan kun je overigens zo een nieuwe module er tussen of er aan bouwen met weer een heel ander thema. Ik ben van plan dat als deze baan klaar is nog wat modules te gaan bouwen die ik bij mooi weer in de tuin kan gebruiken of mee kan nemen naar de stamtafel maar dat zien we dan wel weer.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Duidelijk Maarten. Maar Hamburg Altena voor de ene module vind ik wat overdreven, Neustad a/d Weinstrasse lijkt me aannemelijker. De huidige te bouwen module zou je de "Weilerbahn" kunnen noemen. Burrweiler, Freekkwei eh Frankweiler, Albersweiler, Birkweiler en Annweiler (am Trifels). Baan heeft natuurlijk nooit bestaan maar zonder fantasie vaart niemand wel. Het is maar een idee ...........
Er waren trouwens in die buurt wel meer vergessene bahne. Zie:
http://www.vergessene-bahnen.de/Streckenliste.htm#rlp

@ Basjuh: Een opmerkelijk voorbeeld van een stationsgebouw parallel aan de sporen. Maar het was met voorbedachte rade. De bedoeling was ooit om een aansluiting te maken naar Scheveningen. Dan was Den Haag SS geen kopstation meer geweest.
Dat ging dus niet door. Elders reeds besproken.
Heden ten dage zouden we dat anders doen. Gewoon een (Snel)tram van de Haag SS naar Scheveningen laten  rijden. Dan had je dus ongeveer een soort situatie als in St. Martin gehad.

Naschrift. Ik moet mezelf corrigeren. (voordat een ander het doet) Weliswaar bestaat/bestond er geen "Weilerbahn" maar wel de bestaande Schwarzbachtalbahn, waarbij een aantal "weilers" met elkaar zijn verbonden.
Re: St. Martin, update 14 april 2023 Rangeermodule
Whats in a name? Bij́ Ikea ziet de ladenkast Bjørn er ook niet uit als Bjørn. Overigens heb ik die module allang omgedoopt.
Re: St. Martin, update 25 april 2023 keerlusmodule
Ik ben bezig met module nummer 8. Hier was eerst een fiddle yard maar ik heb nu gekozen voor een keerlus met een paar opstelspoortjes voor korte treinen.
Op deze module komt ook mijn CS3 en MS1 en 2. Bovenop de keerlus komen nog wat huizen, een hulpdienstenkazerne en een brouwerij. Ook is het plan om de Magnorail hier tussen te maken.

De module heeft nu nog 1 etage, waar de CS3 op staat maar voor de rails komt er nog eens 9,4 cm bovenop en daarbovenop de huizen. Dus nog wel wat te doen maar zal even richting Karwei moeten gaan.
Re: St. Martin, update 27 april 2023 keerlusmodule
Ik heb van module 8 de rails provisorisch neer gelegd en de 1e trein een complete ronde over de baan laten rijden. Daarna heb ik proefgereden met twee treinen. De CS3 staat nu ook opgesteld op de goede hoogte zodat ik die nu goed kan bedienen. Ik moet nog wel de beide keerlussen, module 8 en 9, nog toevoegen aan het sporenplan. Zodra ik weer wat multiplex in huis heb kan ik de rails definitief aan gaan leggen. Fotoos volgen nog.
Re: St. Martin, update 27 april 2023 testrit filmpje
Ik ben wat aan het testrijden over de provisorisch aangelegde keerlus 8. Nu een rondrit met een BR 44 494 over de gehele modulebaan. Af en toe bibber ik met de camera maar ik breek dan ook bijna mijn nek over de troep op de grond. Maar er is hoop, nu de modules staan kan ik veel opruimen. Niet alles want het sceneryspul heb ik nog nodig.


Re: St. Martin, update 27 april 2023 testrit over alle modules
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin, update 27 april 2023 testrit over alle modules
Hoi Maarten, 
Ik denk dat jou keerlussen nog wel even blijven liggen, want dit is genieten van de bovenste plank  :)
Mooie baan ben je aan het bouwen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: St. Martin, update 27 april 2023 testrit over alle modules
Mooi filmpje Maarten, mooie sleep ook. En je keerlussen zijn geslaagd.
Ga je nog een cam onder de bebouwing van Module 8 zetten?
Re: St. Martin, update 27 april 2023 testrit over alle modules
Dat kan wel Freek want ik heb nog 1 cam liggen. 👍
Re: St. Martin, update 1 mei 2023 testrit
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 1 mei 2023 testrit
Hier een ritje met een goederentrein over de modules.
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Filmpje is niet zo best geworden, zeker het geluid niet. Ik maak wel een nieuw filmpje met een camera ipv telefoon 
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Mooi filmpje Maarten. Ik hoop dat je wel inmiddels wat rommel opgeruimd hebt, want die geluiden deden mij iets anders vermoeden. Doet voor mij niets af aan het filmpje.

Zie dat je inmiddels op plaatmateriaal rijdt, dus je kunt als de tijd je gegund is weer verder bouwen aan module 8.
Wat mij trouwens opvalt. In het eerste filmpje lijkt de boog van module 8 krapper dan in het tweede filmpje. Denkelijk een kwestie van de hoek van het filmen. Ik denk dat je bij de laatste iets door de knieen bent gegaan, als U begrijpt wat ik bedoel.
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Prima filmpje van een prachtbaan  :thumbup: .
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Dag Maarten.

Citaat van: Maarten Marklin op maandag 01 mei 2023, 23:05:53Filmpje is niet zo best geworden, zeker het geluid niet. Ik maak wel een nieuw filmpje met een camera ipv telefoon

Het kan natuurlijk altijd nog beter,
maar dit is prima te bekijken hoor!
Zeker een zeer vermakelijk filmpje  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin, update 1 mei 2023
Maarten, zoals menig ander heb ik ook genoten van het filmpje , en ik kan het niet beter hoor  :D
Re: St. Martin, update 7 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 7 juni 2023
Op de rangeer/keerlus module is nog een hoekje beschikbaar voor wat huisjes. Dat betekent schuiven, schuiven en schuiven tot er iets ontstaat waar ik tevreden over ben. Het wordt een afneembaar stuk 
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Dat wordt lekker druk daar , 👌
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Nog een variant waarbij de stadsmuur wat opgeschoven is.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
En nog een closeup
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Dag Maarten.

Indrukwekkend schuiven met huisjes is dat!
Ik vind de opstelling van de eerste foto het meest kloppen, maar toch ook weer het saaist overkomen :roll:
De stadsmuur en de fontein zou ik bij elkaar óf juist zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen.
Gewoon schuiven tot je zelf helemaal tevreden bent, Maarten  :thumbup: Succes daarmee!

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Eerste foto, anders staat eendeel van de vakwerkhuizen buiten de muren en dat klopt in de tijd dan niet. Ook is de fontein te strak.

Groet, Anne W
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Zo'n fontein stond vroegah (50 jr geleden) ook op mijn baan. deze werkte echt met een bijbehorende pomp.
Er was ook nog verlichting in aangebracht, onder het water en het (echte) water was met wat ecoline een beetje blauw gemaakt.
Ik mis hier alleen het standbeeld in het midden.
waarschijnlijk in ongenade gevallen vanwege een omstreden verleden, zullen we maar denken.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Maarten, je hebt natturlijk een beter overzicht over het geheel dan ik/ons. De aansluitende module is daarbij van belang.
Dan doel ik op de toegangsweg naar het stadje. In mijn gedachtegang zou die onder de stadsmuur door moeten gaan. En voor de rest ........... het is een kwestie van creatief omgaan met de plaatsing, schuiven dus. Die fontein is natuurlijk een blikvanger, die je uiteraard in zicht moet houden. Maar hij is vrij "rechthoekig" lijkt er op van een later tijdstip.
In principe is de stadsmuur ook een blikvanger, dus ik (maar wie ben ik) ze niet dicht bij elkaar zetten.
Maar uiteraard jou baan, dus schuiven maar. Daar kun je trouwens een tijd mee zoet zijn.
Succes en we zien de foto's wel weer verschijnen.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Ik ga ervan uit dat de stadsmuur uit 1400 en zoveel stamt en de huizen erom heen 1 a 200 jaar later zijn ontstaan. Daarom staan er ook vakwerkhuizen buiten de muur. Door branden en wo2 is het centrum ook wat veranderd, aan de rechterkant zijn later wat modernere huizen gebouwd. Als je naar Frankfurt centrum kijkt bij de Römische berg, waar het voorbeeld staat van de huizen aan de linkerkant, zie je aan de overzijde ook wat strakkere huizen staan. Het plein met de fontein rechts moet een gezellig plein worden met terrasjes, uitgaand en winkelend publiek. De toegang tot het stadje ligt uit het zicht aan de achterzijde.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Bezig met de bestrating. Ik heb gekozen voor Faller Decorflex.
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Mooi gedaan, heel zuiver ;misschien beetje natuurlijker/vuiler / gebruikt maken?
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Dat komt in een latere fase Wim :thumbup:
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Mooie achtergrond ook rechts naast het kasteel.

groet, Wim
Re: St. Martin, update 6 juni 2023
Daar heb je gelijk in WimFPU. Maar Maarten werkt nogal eens bij mooi weer buiten aan zijn modules dus ...........
St. Martin, update 8 februari 2024
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
St. Martin, update 8 februari 2024
Heel lang niets gepost hier maar ik heb ook weinig aan de baan gedaan. Ik ben wel bezig om diverse wissels uit te rusten met C-rail wisseldecoders. Daardoor heb ik minder draden onder de module. Ik ben er nog niet klaar mee maar doe ik rustig en gestaag. Ook scenery moet nog verder afgebouwd worden maar dat gaat na de modernisering van de wissels gebeuren.
Ik heb van alle modules fotoos gemaakt en zal die nu proberen te plaatsen. Vroeger kon je makkelijk per bericht vijf bijlagen bijvoegen maar dat schijnt niet meer te kunnen. Moet ik weer uitzoeken hoe dat moet, leve de vooruitgang.

Re: St. Martin, update 8 februari 2024
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 februari 2024






Keerlusmodule. Hier staat de CS3 op. Boven op de module komt nog Magnorail en brandweerkazerne met wat huizen en brouwerij.
Re: St. Martin, update 8 februari 2024
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 februari 2024




Keerlus module.
Re: St. Martin, update 8 februari 2024
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 februari 2024



Vanaf de keerlusmodule naar de stationsmodule st Martin. Deze bestaat uit drie modules, hier de meest rechtse.


Dit is de middelste stationsmodule met het station st Martin.




De meest linkse module van st Martin. de draaikraan word mogelijk nog naar een andere module verplaatst. Van de drie stationsmodules moeten de wissels nog een keer los om de decoders er in te monteren. Kerkje, Seinhuis, boerderij en Kolenhandel allemaal verlichting via K84 aangestuurd.



Hoekmodule met villa in Tessin, Hotel en boerenhuis.


Tussenmodule. Dit was de eerste module die ik gemaakt heb. Op de voorgrond een rivier waar de brandweer in oefent met werkende zwaailichten op de brandweerauto. Aan de overkant van het spoor het bos op de berg en een schaapskudde. Ook zijn er wilde zwijnen en herten waar te nemen.  Rechts zitten al een paar jagers op de loer.



Kleine hoekmodule met wijngaard. Foto is helaas wat onscherp geworden. 
 
Dit is de hoekmodule Scharfeneck met de tunnelingangen. Ik heb de Faller Loreley tunnelingangen gebruikt. boven op Kibri kasteel Branzoll met een wijngaard.


De linker tunneluitgang met dennenbos. Links onderin een roedel herten.


Hier het station Scharfeneck behorende bij de gemeente st Martin. Dit word gebruikt om treinen te laten passeren. en is natuurlijk een prachtige halte voor wandelaars die verder de bossen en bergen in willen trekken.


Ook een boeren bedrijf in de buurt van het station.



Module met seinhuis uit laserprint van Modellbundesbahnen in Brakel. Het is Ottbergen OW. Ook een hotel restaurant met biergarten, muziekgroep en hoornblazers. Onderin rennen een paar herten weg die een ongeluk hebben veroorzaakt. Deze module moet nog verder aangekleed worden.








Re: St. Martin, update 8 februari 2024
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 februari 2024


Keerlusmodule met rangeerterrein en stad.









Het bahnhof Baden Baden staat er omdat ik geen plaats heb om het ergens neer te zetten. Het hoort daar dus niet.
Re: St. Martin, update 8 februari 2024
Fijn om weer wat te lezen over St. Martin. U is dus druk in de weer zo te lezen (wisseldecoders) en te zien (CS3).
En ook nog iets over magnorail. Maar dan moet je dus de straat min of meer open breken, toch?? Of lag die er nog niet definitief? En verder heb je genoeg ruimte, dat i.v.m. de stadsmuur hoogte.
Maar goed zover ben je nog niet.

Wat betreft die andere keerlus, kijk uit dat de deuren van de Wpl er niet uitgereden worden anders wordt er weer een kleine Italiaan boos  :-)  :-)