Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Alphen a/d Rhyme

Gestart door Techlite dinsdag 20 augustus 2024, 20:32:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2022

offline
Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Goedenavond allemaal,

Ik wil hier gaan beginnen met mijn draadje over de bouw van mijn baan. De ruimte die ik hiervoor heb is max 1.20 bij 3.00 meter. Ik wil de baan uit 3 delen gaan maken die kunnen verrijden ivm ruimte, ook makkelijk om achter de baan te komen. De baan moet uit in ieder geval 2 levels bestaan, de bovenbaan en het schaduwstation.
Waar ik nu een beetje tegenaan loop is fantasie en creativiteit. Ik ben de hele week al een beetje aan het stoeien met wintrack om het passend te krijgen maar het lukt niet echt. Aangezien het een demo van wintrack is heb ik nu even geen screenshot, die volgt dus nog. Ik wil een schaduwstation die past in de afmetingen met een keerlus/ omloopmogelijkheid. het lukt me dus nu niet om een ruim schaduwstation met tenminste 4 opstelsporen te maken. wie o wie kan me helpen.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Hier de opzet van het schaduwstation. Redelijk simpel.  Maar ik krijg dus bij de R2 naar beneden van de gleiswendel de overgang niet passend.

Schermafbeelding 2024-08-20 211422.png
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Ben benieuwd Techlite.
Gaat het lijken op het originele sporenplan in het "echte" Alphen a/d Rijn?
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
 @citaat Daar heb ik helaas de ruimte niet voor. Ik heb wel zitten kijken naar mogelijkheden. Wat ik wil gaan proberen is in ieder geval het oude stationsgebouw na te maken. Het nieuwe gebouw met fietsappel is foeilelijk.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Over het niet-passen van de R2 onderaan zou ik me maar niet al te druk maken.
Het gaat zo te zien slechts om enkele millimeters.
In de praktijk kun dat makkelijk naar elkaar toe schuiven.

Cees
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Hoi Daniël,

Leuk dat je ook gaat beginnen. Om je op weg te helpen heb ik een opzetje gemaakt dat je verder kunt uitwerken en finetunen. Zoals het nu is past het niet perfect maar bij het bouwen zul je merken dat er met de toleranties van C-rails best te sjoemelen valt. En wanneer je, net als ik, de zaag in een rail durft te zetten kun je alles passend maken
Voordeel van deze layout is dat je langere opstelsporen krijgt. Nadeel is het gebruik van bochtwissels R1. Dat hoeft geen groot probleem te zijn wanner je je weet te beperken in de keuze van je rollend materieel. De problemen doen zich dan alleen voor bij de grotere (langere) modellen. Maar op een baan van 3meter moet je helemaal geen lange modellen willen.
Aangezien ik in Anyrail werk en niet in Wintrack kan ik je geen werkbestand sturen. Dat zul je zelf nieuw op moeten zetten. Succes!
DanielSS.jpg
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Ja oude stationsgebouw was veel mooier.
Sporenplan kun je inkorten.
Decennia geleden stond er een sporenplan gebaseerd op Alphen ad R. in Railhobby.
Enkelspoor lijkt een beperking maar maakt het "bedrijf" juist razend interessant.
Je kunt van alles inzetten!
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2024

Liever ontspoord dan gestoord

offline
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Enkelspoor is op deze oppervlakte zeker geen beperking, ik zie het eerder omgekeerd, dubbelspoor laat al gauw enkel toe zinloze rondjes te rijden. Ideaal als je zonder omkijken 2 treinen wil laten rondrijden, maar met een goede beveiliging en eventueel zelfs (deels) automatische besturing kun je op enkelspoor zoveel meer.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Citeer@Lobomotion. Aangezien ik in Anyrail werk en niet in Wintrack kan ik je geen werkbestand sturen.

Goedemorgen, Bedankt voor je input. Heb jij toevallig wel een tekening met de juiste railnummers erbij?
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Nee, heb ik niet meer want ik bewaar dergelijke frutsels niet. Maar ik maak het zo meteen nog wel een keer.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Bij deze voor de tweede keer.
DanielSS.jpg
Weet toch zeker dat ik dit plaatje een paar uur terug ook had geplaatst. Maar is weer eens spoorloos verdwenen.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
 @citaat Thnx. Hier word ik blij van!

Even snel bekeken en er is weinig tot geen zaagwerk nodig.

Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Na een kleine revisie van het sporenplan van het schaduwstation graag jullie mening. Ik heb het neergaande spoor iets aangepast waardoor het strakker doorloopt te aanzien van het vorige plan. Ook heb ik 2 rangeersporen toegevoegd waar ik misschien nog wagons of andere locs kwijt kan die niet in het programma zitten.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Je bent nogal scheutig met kleine passtukjes terwijl dat niet nodig is:
172 + 064 = 236
077 + 094 = 172
094 + 094 = 188
Kijk eens in de wiki naar de geometrie van C-rail
Soms is het inkorten van een 188 of 172 of ander rechte rail simpel en goedkoper dan 3 passtukjes
zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Inkorten_van_C-rails

Cees
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Hoi Daniel,
Op deze manier raak je een heel opstelspoor kwijt. Met die twee wissels middenin kun je met de rest niets meer doen en je wint er slechts twee korte spoortjes mee terug. Wanneer je de aftakking direct na of in de bocht legt hou je nog een redelijk opstelspoor over en je wint twee lange sporen. Ik heb het even simpel op tekening gezet. Dat kun je zelf prima uitwerken heb ik gezien. Hou daarbij wel de adviezen van Cees in gedachten.
DanielSS.jpg
Tevens heb ik getracht om een terug rij mogelijkheid te creeëren met een DKW. Daar is de aansluiting met de R3 bocht een klein probleempje en zul je zelf een passtukje moeten maken. Als je die mogelijkheid wilt hebben natuurlijk. Je kan ook uit die kopspoortjes achteruit terug op de baan en dan weer vooruit naar boven. Maar deze variatie is gemakkelijker voor pendeltreinen die geen duidelijke voor of achterkant hebben.
Apropos naar boven. Je treinen vinden het fijner als de weg naar boven minder steil is als de weg naar beneden. Probeer daarom zoveel mogelijk de weg naar boven aan de buitenkant te houden en naar beneden in de binnenbocht. Dat kun je hier bereiken door de hele zaak te spiegelen, mits dat uitkomt met het plan op het maaiveld.

De combinaties van passtukjes zoals Cees die voorstelt kun je het makkelijkst in een tabel van Exel plaatsen. dan heb je een snel overzicht van alle mogelijkheden.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Thnx @Pt2/3 . Zo scherp ben ik het moment even niet. Ik ga ze aanpassen.

@Lobomotion69 Als ik de ruimte had, had ik dat gedaan. Helaas kan de diepte van de tafel maar maximaal 110cm zijn. Het was sowieso het plan om het buitenste spoor te gebruiken als het opgaande spoor en het binnenste spoor als neergaand spoor. De wissels had ik op die positie geplaatst om er een "parkeerspoor" van te maken. De lengte die nodig is om achteruit de sporen in te rijden is er aan de achterzijde van de wissels.

Het plan op het maaiveld moet ik nog aan beginnen.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Ah, nu snap ik het. Je wilt bij het rangeren niet op de hoofdbaan terecht komen.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Eindelijk dan begonnen met de bouw.

Ik had besloten om de tafel uit 2 gedeeltes te maken. Zodat het geheel (mocht het nodig zijn) geheel demontabel is. Sowieso wil ik het verplaatsbaar maken omdat er onder de tafel mijn gereedschapsopslag moet komen. (ik heb nergens anders ruimte)
Bij de bouwmarkt maar eens gekeken wat voor hout ik wilde gebruiken. Vuren is tegenwoordig dus niet meer te betalen. Dan maar anders en een grote plaat tot latten laten zagen.
Thuis op maat gezaagd en de frames in elkaar geschroefd. even testen of het stevig is en ik kan er met vol gewicht op staan, dat moet dus voldoende zijn. ook omdat er in verschillende latten nog geboord moet worden om de kabels weg te werken.

Nu de poten er nog onder. Omdat ik het frame wil kunnen stellen een plaatje hout met een M8 bout erin met een zwenkwiel erop geschroefd. aan 2 poten komt een zwenkwiel met een rem zodat ik het frame vast kan zetten. Ik weet dat er ook wielen beschikbaar zijn met daar direct een schroefdraad op. Die waren bij de reguliere bouwmarkten nergens te vinden. Dan maar zo.

modelbaan frame 1 web.jpg
Het 1e frame in elkaar.

modelbaan frame 2 web.jpg
Beide frames af.

modelbaan wiel web.jpg
knutsel stelbaar zwenkwiel