Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

St. Martin, update 3 april 2024,

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Maarten, Lindental heb ik als kind ook nog gehad maar dat ooit verkocht aan een vriend toen ik 15 was en dus geld voor mijn andere hobby, voetbal, nodig had.
Het roept direct nostalgie op naar vervlogen jeugdjaren, maar dat is voor de meesten van ons, grijze mannen zegt mijn vrouw op beurzen, zo.

Jouw baan is trouwens mooi om volgen.

Luc
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Tja, Lindental stond volgens mij ook op mijn eerste baantje. Wat WOSA aangaat hou ik het liever bij het laatste station. Dat is pure nostalgie en ook nog eens romantisch. Het eerst afgebeelde is ook een beeldje maar weer een heel andere uitstraling. Dus het is maar net wat jij het mooist vind.
Hintertupfingen is geen station, dat is een halte.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
doe mij maar Lindental, een beetje apart kwa uitzicht;


mvg,
Michel
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Ik zou ook voor Lindental gaan. :)

Groet Michel
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Ik zou ook voor Lindental gaan, maar het is wel afhankelijk van wat je er rondom heen bouwt. Die meergezinswoningen zouden er wel eens bij kunnen passen ............ denk ik.
En WOSA ................. Ik weet niet wanneer Lindental op de markt kwam, maar dat is volgens mij ook al weer heel wat jaartjes geleden.

Freek
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Lindental is een Fallermodel uit de jaren zestig. Frappant dat de meesten gaan voor Lindental. Ik heb al gezegd dat ik iets heb met dit fraaie nostalgische model. In mijn jeugd was ik al gefascineerd door de moderne vorm en kleur. Echter ik denk niet dat het in de sfeer van de modulebaan past, misschien maak ik nog eens een module waar het wel op past. In 1e instantie wilde ik Hintertupfingen er op plaatsen maar ik begin over te hellen naar Nieder Ramstadt-Traisa, maar dan wel zonder de extra goederenloods. Die zet ik dan aan de overkant zonder de bodemplaat/perron. Mogelijk kan ik de module zo aanpassen dat ik de stations/haltes af en toe  kan wisselen.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Als ik zo de achtergrond in ogenschouw neem -die te zien is op de foto van Lindental- dan vind ik persoonlijk Bergheim daar het beste bij passen. Én... een houten Faller model scoort sowieso de meeste WOSA-punten en wellicht zelfs een plaatsje op de WOSA-kalender. En dat is gelijk je laatste kans, las ik elders op het forum!
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Hoewel ik dat WOSA punten gedoe heel leuk vind is dat niet bepalend voor mijn keuze. 😂 Ik vind Bergheim als verzamelobject een leuk model maar toch wat te grof. Het perron is uitermate hoog en grof. Het staat leuk bovenop de vitrine.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Uiteindelijk is het jouw baan Maarten, WOSA of geen WOSA. Ik vond Hintertupfingen aan zo'n lijn eigenlijk niet passen of het zou uit een vervallen niet meer gebruikte halte moeten gaan. Als je als motivatie de sfeer van de baan kiest lijkt me Nieder Ramstadt-Traisa een goede keuze. Uiteindelijk past Bergheim daar ook weer minder bij.
Moet je wel bedenken wat je met de omgeving doet.

Groet,

Freek
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Freek@ Het is inderdaad mijn baan maar ik luister wel naar wat de forumleden er van vinden, vind ik leuk. Goede raad altijd welkom hoor, graag zelfs.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Maarten, zelf heb je iets in gedachten. Zet eens station neer en maak een omgeving. Wat huisjes wat bomen whatever you want. Bekijk het geheel en doe er inspiratie aan op.

Ik zal je ook vertellen waarom ik Lindental gekozen heb, maar daar heb je het al ik leef me op jou baan in terwijl hij niet van mij is.
Ik stel me zo voor dat er gebouwd moest worden, uiteraard niet in St. Martin, want dat is beschermd erfgoed. Er wordt een nieuwe bescheiden wijk gebouwd en een nieuw station, en er komt emplacements uitbreiding, vandaar dus station Lindental.

Maar zoals ik ook al schreef kan ik jou gedachte ook wel volgen. Alleen wat ik me daarmee moet bedenken is wat voor functie heeft dat station? Er moet wel een reden zijn om passagiers/goederen te vervoeren, anders gaat je spoorweg maatschappij failliet  :-(

Groet,

Freek
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
Freek@ interessante kijk erop van jou. Hoe ik er over denk? Het is 1970, het spoorverkeer bestaat nog uit gemengde goederentreinen en er word daarom nog druk gerangeerd. De omgeving is landelijk. Wijnbouw, veeteelt en bosbouw zijn de belangrijkste bezigheden. De vierde is toerisme. Er is dus veel te zien aan historische gebouwen in st Martin. Ook een kurpark is natuurlijk aanwezig. Buiten st Martin is de wijngaard met de burcht Neu Scharfeneck. Toeristen kunnen met de trein naar het gelijknamige bahnhof Scharfeneck om van daaruit naar de burcht en wijngaard te wandelen. Ook is er een mogelijkheid om een lange wandeltocht door de bergen achter bahnhof en burcht te ondernemen. Na bahnhof Scharfeneck, achter de stenen brug, is het rangeerterrein. Locomotieven die er rijden zijn stoomlocs BR 44 en br50, v100, br 64, br65. Treinen bestaan uit silberlingen, donderbussen, umbauwagens zowel als keertrein alswel getrokken trein. Gläsenerzug word speciaal voor de toeristen ingezet en er rijden ook twee types railbus tussen st Martin en Scharfeneck.
Re: St. Martin, update 30 september 2022 welke keuze voor station?
En wat ik vergeet is dat er ook veel goederenverkeer is. Wijnwagens, levensmiddelen en houtvervoer is het voornaamste al hoewel er ook wat doorgaand verkeer is met erts-en kolentreinen.
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 welke keuze voor station?
Ik heb even Lindental neer gezet en de mehrfamilienhäuser erbij om te kijken of het kan. Je moet tenslotte alle opties uitproberen niet waar. De bedoeling hierbij is dat de huizen langs een helling staan. Dus trapsgewijs. Op of aflopend naar links of rechts zou ook een mogelijkheid zijn. Eventueel kunnen ze ook veel lager staan maar ik had het piepschuim al vastgeplakt dus dat moet eerst los.
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 en het gaat worden......
Naar mate ik ouder word komen er toch meer romantische gevoelens bij mij boven en dat gevoel heb ik niet bij Lindental.


Lindental: Nostalgisch, jeugdherinneringen. Modern station
Hintertupfingen: idem Lindental maar dan sobere halte.
Nieder Ramstadt Traisa: dit vind ik nou een romantische uitstraling hebben waarbij ik me ook een mooie omgeving bij kan bedenken.
Bergheim: Zwitserse architectuur, hier zie ik grote chalets bij in de omgeving. Mooi station maar vanwege de ouderdom en gebruikte materialen te grof. Wie het mooi vind mag een bod doen.


Nou, jullie raden het al.......Nieder Ramstadt Traisa gaat omgedoopt worden in Scharfeneck.
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
CiteerNaar mate ik ouder word komen er toch meer romantische gevoelens bij mij boven en dat gevoel heb ik niet bij Lindental.

Nee, en dat is maar goed ook. Dat moet je alleen bij je vrouw hebben, man.

Maar je mijmeringen kan ik best in meekomen en ik zeg goede conclusie.  :thumbup:
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
Je hebt gelijk Maarten. Als je Lindental en die hoogbouw gebruikt mis ik iets. Het heeft geen uitstraling en is wat eentonig. Je moet dan zoveel gaan doen om daar sfeer in te brengen ........... het is nog net geen DDR wijk als je begrijpt wat ik bedoel.
Nieder Ramstadt-Traisa daarentegen heeft dat wel, je zet het er neer en het staat.
Maar nu heb je dat goederenloodsje aan de andere kant neergezet en dat moet natuurlijk wel bereikbaar zijn.

Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
Freek@ jij hebt er hetzelfde gevoel bij als ik. Het loodsje aan de overkant is een opslagplek voor een of andere ondernemer en is natuurlijk goed bereikbaar, de toegangsweg zal wel buiten de module gaan vallen denk ik.
Re: St. Martin, update 4 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
Maarten, dat kan goed met die weg. Uiteindelijk verdwijnt je treinverkeer ook naar de 1 of andere niet zichtbare steden/dorpen.

Ooit eens een prachtige fotoserie gezien van Dietfurt a/d Altmuhl. Anders gezegd, een dag aldaar. Hooguit 2,5 meter lang en iets van 0,4 meter breed. Er zat een Drgl bij. Je verwacht daar niet zoveel van maar  het uitrangeren van een koersrijtuig (eind van de middag weer inrangeren), het splitsen van een avond spitstrein in twee delen, het kolen en water innemen, het behandelen van een ochtend en avond goederentrein maakte het levendig en geloofwaardig.
Jammer dat het forum om zeep is, en daarmee ook de fotoserie.

Jouw baan, alhoewel een stuk groter, doet me daaraan een beetje denken. Mooi ontwerp wat met vallen en opstaan kleur krijgt, vandaar dat ik je ook op de voet volg, althans op het forum.


Re: St. Martin, update 7 oktober 2022 probeeroptie Lindental.
Weer even een stapje verder gekomen. Deze week niet veel tijd voor de hobby gehad vanwege mantelzorgtaken.
De module met het hotel, stenen brug en seinhuis bekleed met Noch spachtelmasse. Dit is wel prijzig maar werkt prettig en droogt snel en goed, ik heb op de overige modules hetzelfde spul gebruikt.

Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Tijd voor de scenery. De spachtelmass is hard geworden en vandaag begonnen met begroenen. Allemaal dennenbomen plaatsen zou te makkelijk zijn en saai, ik heb er wel 300 liggen denk ik. Ik had nog een Faller weinreben doosje liggen. Die zijn er op gegaan. Vanmorgen op de beurs in Houten bij Anita Decor langs geweest en een mooie heg gekocht. Ook de muzikanten en dansgroep kan ik er kwijt. Voor de biergarten word het dringen, misschien alleen statafeltjes. Vers van de pers want de lijm is nog nat.
Re: St. Martin, update 78 oktober 2022
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin, update 78 oktober 2022
Ik kan hier erg van genieten Maarten, de scheiding tussen de twee muur delen mooi weggewerkt achter een stukje groen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Nog eentje, met boom links naast het hotel. Boom staat nog los.
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Dan zet hem maar gauw vast voor het begint te waaien. Boom staat daar prima.
Leuk stukje scenery maar waar die Biergarten dan moet gaan komen is mij een vraagteken. Dat wacht ik dan maar af.
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 8 oktober 2022
De biergarten, twee tafels geplaatst, er komt meer.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Nu is het stukje tussen de stenen brug en het hotel aan de beurt.
- of een seinhuis,
- of een loodsje,
- of een recreatiegebied met fontein.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Ik heb nu eenmaal een zwak voor dat seinhuis; staat daar erg mooi wat mij betreft. Of het er ook logisch staat -dus met een reden, bv station in de nabijheid- kan ik vanaf deze foto's niet beoordelen.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Hans, ik heb ook een zwak voor het seinhuis, het zal zeker een plaats hebben op de baan. Waar het nu zou komen te staan is waar veel gerangeerd gaat worden en een wisselstraat ligt. Dus nut heeft het daar wel.
Er zijn vele mogelijkheden voor dit stukje, zoals dit.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
De opslagloods straalt een enorme rust uit en past goed in zijn omgeving.
Het fonteintje is vooral gezellig en er is daar veel groen en bloemen te plaatsen. Ik vind dat wel wat drukker.
Het seinhuis heeft een functie maar ik zal de omgeving wat aan moeten passen met misschien heel veel wild groen er omheen of een groentetuintje voor de seinhuiswachter, dat hadden ze vaak. Ook bij NS.
Het boerenbedrijfje kan ook maar past daar niet helemaal in de omgeving, vind ik.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
@citaat ah, de klassieke Faller schuur; ook mooi :favorite:.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Maarten, dat seinhuis is mooi .................. maar het is erg wit en misschien ook wat te modern. De vraag is als je het geheel beziet of je het daadwerkelijk vind passen. Het is ook waarom je vind dat die opslagloods een enorme rust uit straalt, denk ik.
Anderzijds een seinhuis is daar wel op zijn plaats, dat dan wel weer. Maar het zou wat gemoedelijker moeten zijn, zoals je al schreef met een tuintje erbij.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Freek, het seinhuis is in 1949 gebouwd. Dat het wit is vind ik juist heel mooi net als de ronde vormen. Jaren geleden heb ik naast dit seinhuis gestaan en was nog aardig wit, ondanks dat het gesloten en verlaten was. 
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Weet ik Maarten, destijds een revolutionaire vormgeving. Ik vind het ook een prachtig seinhuis.
Maar daar gaat het niet om, het gaat erom als het volgens jou in de omgeving past. Zo ja, dan zou ik toch de voet van het seinhuis "bekleden" met klimplanten.

Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Nou, hier is het seinhuis weer. Een hobbyist heeft er pompoenpitten gezaaid.
Het seinhuis en het hotel staan misschien wel dicht bij elkaar maar het hotel staat ook langs het spoor. Ik denk dat heel veel spoorgezinde Preisergasten dit hotel gaan bezoeken. Ik weet het zeker want welke Preiser houdt er niet van het Spoor? Zonder Spoor geen Preiser zeg ik maar.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Dat bedoel ik dus, is het wit wat minder storend en gaat het beter in de omgeving op.
Dat het hotel er zo dicht bij staat ............... ik vind het nog wel meevallen.
Het seinhuis is trouwens groot genoeg om nog wat meer te herbergen.
Een rangeerders/machinisten verblijf? Of misschien wel iets van de toenmalige "weg en werken?
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Nog wat fotoos, ook de stenen brug.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Ziet er fantastisch leuk uit, Maarten!
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
Als deze module helemaal geballast is dan ga ik door met de scenery van de aansluitende module, dat is die met het bahnhof.
De elektrische aansluitingen en ringleiding komt later. En dan nadenken hoe ik de onderbouw construeer van de rangeeermodule. (module8)
En daarna de stationsmodule nakijken omdat daar niet alle bezetmelders het doen.
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
De module is geballast en moet nog drogen, misschien moet er nog een tweede keer verdunde houtlijm op de ballast.
foto 1. Wat groen bij de brug, als ik wat poedertjes heb gekocht zal ik de brug licht weatheren.
foto 2. En ja hoor, de weg is net vrijgegeven en ze maken er weer een zooitje van.
foto 3. Seinwachter is even een luchtje aan het scheppen en bekijkt de Eisenbahnmuseumtrein die daar net stil staat.
foto 4. de  modelspoor enthousiasten zijn op stap.
foto 5. Nogmaals de Porsche tegen de vangrail. (Ik zoek nog een ander autootje wat echt stuk mag.)
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 10 oktober 2022
En omdat fotoos nou eenmaal leuk zijn, nog een paar.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Achuttekus een auto ongelukje gebeurd. Kan beuren nietwaar.
Ja foto's zijn leuk maar video is leuker. Neem nou deze in de link. Het eerste halfuur alleen maar Thailand, het tweede deel Filipijnen. Het enige verschil tussen de twee is dat men in Thailand links rijdt en in de Filipijnen rechts. Verder is het precies dezelfde chaos. Geen geduld, geen discipline en nog veel minder verantwoordelijkheids besef. Kijk en geniet, ik heb me bescheurd. En denk nu niet dat dit uitzonderingen zijn, nee. Het is het dagelijks leven, business as usual. Iedere dag weer.
https://www.youtube.com/watch?v=kcVZJFvu26k

Oh en het aantal verkeersdoden in Thailand? Ieder uur minstens twee stuks. Vorig jaar circa 17,500. Is wel goed tegen de overbevolking.  >:-D
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Zonde van die Porsche .................... en niet eens remsporen!
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Freek, dat komt allemaal nog wel, de poppetjes staan ook nog los.😀
Vaak zet ik het eerst ff neer om te kijken hoe het staat eer ik naar definitief over ga.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Deed me een beetje aan vroeger denken en de gevleugelde uitspraak: "Maatje hij remt niet .........."

Maar ik bedoel maar, meneer heeft net Max zien racen op TV en dat kan die porsche ook wel en toen .......... "vrouwtje hij remt niet ................."
Tenslotte volgt nog een gevleugelde uitspraak van het vrouwtje: "Is je pak nog heel"?

Beide uitspraken zijn aan de werkelijkheid, zij het in andere omstandigheden, ontleent.  :D :D
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Ach ja, jaren geleden voor mijn werk in Milaan geweest maar dat was daar ook gekkenwerk wat ze daar in het verkeer uitspookten. Toen we weer naar het vliegveld moesten hadden we ruim op tijd een taxi gebeld. Die kwam uiteindelijk op zn dooie akkertje, nadat we ingestapt waren reed hij rustig naar een tankstation en goot zijn tank vol. De tijd begon te dringen voor ons. Eenmaal op de snelweg kwam het beest los in de taxichauffeur. Via vluchtstroken helemaal naar links en dan weer helemaal naar rechts over vijf banen heen met duizelingwekkende vaart. Dit was echt een dodenrit maar het vliegtuig hebben we gehaald. Dat was Milaan, in de stad reden ze als gekken. Parijs valt daarbij in het niet, die kunnen wel slechter in parkeren, dat dan weer wel.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
De oorzaak van het ongeluk?
Er staat een waarschuwingsbord mbt overstekende herten. En net aan het eind van de dorpsgrens waar je het gaspedaal lekker kan intrappen met je nieuwe Schuco Porsche......gebeurt het. En natuurlijk ontspringen de herten de dans, maar gaan nu wel richting spoor......... Maar Preiser herten zijn het spoor natuurlijk gewend.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Altijd leuk zo'n detail met een achterliggend verhaal. Benieuwd hoe de volgende module er uit gaat zien.

Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Wat een hert op de baan al kan aanrichten....

Die dieren horen thuis in een bos verdorie  :P. Hier moet dringend ingegrepen worden om de heilige koe (Auto) te beschermen tegen zulke aanvallen.  ;)

Groetjes

Luc
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Of ze waren ontsnapt uit het plaatselijke hertenkamp vanwege slechte afrastering. Dat klopt natuurlijk ook weer niet, want dan zou dat bewuste waarchuwingsbord daar niet staan.  :error:
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
 @citaat @citaat
Oeoeoei dat is ecologisch en biologisch maar vooral eco-biologisch helemaal verkeerd hé. Zo een hert is ook een schepping van de natuur en heeft net zoveel recht op zijn vrijheid als de mens. De mens, dat aanmatigende egocentrisch wezen, moet niet gaan denken dat deze aardkloot enkel en alleen voor hem is. Dat hij/zij nu toevallig kan denken is een mooie bijkomstigheid maar gebruik die eigenschap dan op de juiste wijze, in unisono met de natuur. Want dat is je schepper. En dan ook nog een PP-hert wat helemaal niet kan denken moet ontzien worden. De beheerder heeft niet voor niets waarschuwingsbordjes langs de dreef laten plaatsen. Daarbij telt een gewaarschuwd mens voor twee, dus dubbel denkvermogen zou je denken. Maar nee, ikke ikke ikke en verder komt men niet (nou ja, mijn auto dan ergens ook nog)

Maar wel toevallig, ik kijk regelmatig op de MS nieuwssite en zie daar al een paar dagen een bericht over een verkreukelde Porsche. Dat is dan verkneukelen.