Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

St. Martin, update 3 april 2024,

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 30 november 2018, 16:53:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Waarom liepen de herten op de weg? Word vervolgd, later op de dag.
Re: St. Martin, update 9 oktober 2022
Hetgeen we ongetwijfeld in de avond editie van de St. Martin's lokal Zeitung zullen lezen.
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Het is rustig in het bos.....
foto 1. De bewoners hebben hun middagdutje,
foto 2. Sommigen vertrouwen de stilte niet,
foto 3. En opeens klinken er schoten en rennen de herten voor hun leven .......Jagers.


Dus wie zijn eigenlijk de schuldigen van het auto ongeluk?


De plaatjes onder de jagersvoeten leveren toch wel 1 WOSA punt op?
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Mooie scenes Maarten  :thumbup:

Topper blijft voor mij het seinhuis, dat is echt een juweeltje  :favorite: en het staat uitstekend op de toebedachte plek !

Grtz Tony
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Maar even eerder.........bij het hotel.
Foto 1.  Baas, vanavond hebben we gasten en een barbecue maar we hebben niks in huis. Er is hier geen slager in de buurt. Oh jee, ik weet het al, ik ga even naar de jagers toe om te kijken of die wat wild voor ons hebben. Dan ga ik met mijn gloednieuwe Porsche er heen, kan ik die ook meteen even uitproberen.
Foto 2. Er is genoeg wild in het bos.
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Het worden weer drukke dagen voor de poelier. Zouden we soms weer langzaam richting december-feestdagen gaan?  ;)
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 13 oktober 2022, 13:03:32

Dus wie zijn eigenlijk de schuldigen van het auto ongeluk?


Kan zijn, maar de "BBQ haler annex Porsche coureur) heeft volgens onderzoek van Preiser Polizei Beambte de Bock (met Bee Oo Cee Ka) te hard gereden.
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Citaat van: Freek op donderdag 13 oktober 2022, 18:06:51
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 13 oktober 2022, 13:03:32

Dus wie zijn eigenlijk de schuldigen van het auto ongeluk?


Kan zijn, maar de "BBQ haler annex Porsche coureur) heeft volgens onderzoek van Preiser Polizei Beambte de Bock (met Bee Oo Cee Ka) te hard gereden.
In Duitsland is het op dat soort wegen 100kmh. Maar te hard of niet, door de jagers op wild te laten jagen heeft de porsche bestuurder zichzelf de das om gedaan.😂
Nou klopt het verhaal niet want hij was onderweg naar de jagers maar die waren wel al bezig. Nou schijnt de kok, geen cee oo cee kaa, gebeld te hebben met de jagers terwijl zijn baas onderweg was.
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Maarten, kan zijn maar op een kleine afstand van het noodlottig ongeval staat een bord einde bebouwde kom en aangezien ook in Duitsland de max. snelheid aldaar bepaald is op 50 km/u ..........
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 13 oktober 2022
Freek, hij was er net voorbij en trapte zijn gaspedaal in.  :D
De voorgaande module word met spachtelmass bewerkt, het is nu op en ik zal een nieuwe zak moeten kopen. Het zal de laatste zak zijn want verder maak ik geen bergen meer of het zal op een nieuwe module moeten zijn.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
De aansluitende module met het nog om te dopen bahnhof Nieder Ramstadt Traisa heb ik nu onder handen genomen.
Het kopspoortje heb ik verlengd. Dat heeft een functie, hier kan ik namelijk materieel makkelijk op de baan plaatsen met het speciale hulpstuk. Misschien kan ik er ooit Trainsafe op aansluiten.
Voor het stukje groen naast het bahnhof heb ik een aantal mogelijkheden:


1. Bebouwing, loodsje wat bij het bahnhof hoort of huis
2. Een aantal heel mooie blikvangende bomen neer zetten.
3. Omrasteren en vee er op zetten.
4...................
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Ziet er goed uit Maarten. Die afrastering is natuurlijk wel noodzaak anders sneuvelt er straks een koe en ligt er weer een porsche op zijn kop.

Heb je verder nog plannen met dat kopspoor of houdt je het "kaal" als opstel spoor?
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Nog wat probeersels, de melkfabriek of keuze uit twee verschillende alpenhuizen.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Citaat van: Freek op maandag 17 oktober 2022, 13:13:40
Ziet er goed uit Maarten. Die afrastering is natuurlijk wel noodzaak anders sneuvelt er straks een koe en ligt er weer een porsche op zijn kop.

Heb je verder nog plannen met dat kopspoor of houdt je het "kaal" als opstel spoor?
Het opstelspoor is noodzakelijk voor opstellen locomotieven ivm rangeerterrein wat verderop ligt. Maar dus ook voor het makkelijk materieel op de baan plaatsen.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Maarten, mijn voorkeur gaat uit naar foto 1. De andere vind ik "overladen". Maar "de gustibus et coloribus non disputandem est" zoals de Romeinen zeiden. Dus jouw voorkeur is de belangrijkste in dit geval...

Luc
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Citaat van: lucdiels op maandag 17 oktober 2022, 14:05:38
Maarten, mijn voorkeur gaat uit naar foto 1. De andere vind ik "overladen". Maar "de gustibus et coloribus non disputandem est" zoals de Romeinen zeiden. Dus jouw voorkeur is de belangrijkste in dit geval...

Luc
foto 1, welke mogelijkheid is dat?
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Mijn keuze is foto 2, het wat grotere huisje. In ieder geval geen fabriek naast het  station.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Mijn voorkeur gaat uit naar het 1ste huisje, maar het 2de huisje zou ook een optie zijn, wat ik dan wel zou doen is ook hier het wit breken. Let wel, zou ik doen.
De melkfabriek vind ik daar te bombastisch.

Wat dat kopspoortje betreft, je moet natuurlijk de ruimte hebben om met je poezelige vingers aldaar het materieel te plaatsen. Fragiele toestanden er rond omheen is niet alles.
Daarom vroeg ik het ook.
Dan zou ik er een "rampe" naast liggen. Een heftruck en een auto kun je zo verplaatsen.
Het is maar een idee ..................
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Ik vind het 1e huis er ook beter in de omgeving passen.
Nou heb ik nog een ideetje om een lange smalle module te maken die ik aan de achterwand van een module kan klikken. Op die smalle module zouden dan wat huizen kunnen staan met eventueel een straat. Ik heb nog zoveel huisjes liggen.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Van een module? Deze module? Als het deze module betreft ........ zou kunnen maar je heuvellandschap zorgt er voor dat je niet zoveel kwijt kan.
Ik zou dan liever voor wat diepgang gaan met een fraaie achtergrond.

Maar misschien iets voor je andere modules? Misschien heb je zelfs nog wat in de rommelbox zitten om half relief te bouwen??
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
Dan gaat het zoiets als op onderstaande fotoos worden. Er komen dan nog wel een paar mooie bomen bij en meer groen.
Re: St. Martin, update 17 oktober 2022
 @citaat
Dat bedoelde ik met foto 1, namelijk het eerste alpenhuis.

Luc
Re: St. Martin, update 21 oktober 2022 Rangeermodule
De 1e stappen gemaakt richting een rangeermodule. Een flink gepuzzel om de keerlus a-symmetrisch neer te leggen maar is gelukt. Mooi programma dat Anyrail!
Nou zit ik nog te twijfelen of ik het als één module of dat ik die uit twee modules ga bouwen. Ik gebruik populieren multiplex 9 mm en die heeft de afmeting 60x120, lengte rangeerterrein is 140. voor de constructie zou het makkelijker zijn om de module te delen, echter heb ik wel twee extra endplates nodig van 18 mm.
Het rangeerterrein bestaat uit vijf sporen die bereikt kunnen worden via een drieweg wissel en een wisselpaar.
De keerlus is a-symmetrisch omdat ik aan de rechterkant meer ruimte heb dan aan de linkerkant. Het scheelt zo´n 7 cm wat ik in de breedte win.
Op de rangeersporen kunnen maximaal 6 twee-assige goederenwagens staan. Het middelste spoor is het aankomstspoor.


Verdeel mogelijkheden zijn de volgende bestemmingen:
a. kolen voor de kolenboer in Sankt Martin, spoor 37
b. naar de goederensporen in Sankt Martin, spoor 31, 33 en 30
c. doorgaande trein (naar fiddle yard),
d. enkel wagentje naar Scharfeneck.

In Sankt Martin zal ook gerangeerd gaan worden.


Re: St. Martin, update 21 oktober 2022 Rangeermodule
Mocht deze module me gaan bevallen dan overweeg ik om de fiddle yard te vervangen door nog zo'n module te bouwen. Maar dat is even toekomst muziek, eerst maar eens eentje maken.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
In mijn puzzel naar de juiste keerlus met rangeermogelijkheden kwam ik op een nieuw idee. In dat nieuwe ontwerp kan de keerlus op een kleiner oppervlak en heb ik ipv vijf rangeersporen er nu zeven! De bovenste drie sporen zijn mogelijk nog te verlengen.
Ik moet nog wel wat rails bij kopen, namelijk de 24912 (een flauw gebogen rail), een kruiswissel en twee stootjukken.
Op de foto is de ontbrekende rail waar te nemen en is voorlopig ipv een kruiswissel een normale wissel genomen. Op het tweede plaatje is het Anyrail ontwerp zichtbaar.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Hier het nieuwe idee ingepast in het module plan.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
en nog een paar fotoos laatste veranderingen
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Maarten, wel een leuk alternatief sporenplan. Er zitten echter wel een paar beperkingen in. Met rangeren breken/samenstellen van treinen zit je met 2 sporen die op je hoofdbaan/keerlus uitkomen. Of dat bezwaarlijk is ........... dat is aan jou.

Je kunt ook in je eerste ontwerp nog wel 2 sporen kwijt, al worden die dan wel korter. Het zouden dan laad/los sporen kunnen worden.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Freek@ In het 1e ontwerp moest ik alles over het hoofdspoor rangeren. Ik kan twee spoortjes in het midden voor opstellen locs gebruiken. De bovenste drie sporen kunnen nu onafhankelijk van de hoofdsporen gebruikt worden. Het is dus zeker een verbetering.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Maarten in het eerste ontwerp was je vrij van de hoofdbaan tot de engelsman. Weliswaar geen lang stuk maar toch ............

Bij je tweede ontwerp zijn wat dat betreft de drie buitenste sporen aanzienlijk meer ruimte om te rangeren.
Een behoorlijke verbetering. Maar ik blijf kritisch over de sporen in je keerlus.
Nogmaals als jij daar geen probleem mee hebt prima toch?



Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Beter kijken Freek, tot aan de engels man wel vrij maar om te rangeren moet je er wel overheen. In het 1e ontwerp kruiste ik met rangeren altijd het hoofdspoor. De lus uitkomen werd dan geblokkeerd.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Dat heeft niet zoveel met beter kijken te maken maar met de lengte van je rangeer loc  en wat je achter de haak hebt. Ik ben namelijk niet helderziend.

Neemt niet weg dat je met twee sporen de keerlus kruist, maar nogmaals als dat voor jou geen probleem is ........... het is jouw baan.


Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Ach ja, beter kijken had ik niet moeten zeggen, je hebt gelijk. En die sporen naar binnen toe die het hoofdspoor kruisen is niet erg, mogelijk worden er locs opgesteld en het zou zomaar kunnen dat de bovenste sporen langer worden en mogelijk een spoortje erbij.


Hier onder een nieuw overzicht.  spoor 40 t/m 42 en 44 zijn rangeersporen. 43, 45 en 46 opstellen locs en keertreinen zoals railbus.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Ik maak de bovenste rangeersporen wel wat langer maar niet gebogen. Ik bedacht dat het aankoppelen van goedrrenwagens problemen gaat geven in bogen.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Aha, spoor 43, 45 en 46 zijn dus als opstelsporen bedoeld. Dat is andere koek. Dan moet je mijn opmerking over het kruisen vergeten.

Maar eh, misschien een locloodsje en wat bijbehorende zaken?
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Nog wat veranderingen. Om een kruiswissel uit te sparen is spoor 43 ook vervallen. Er kruist geen spoor meer met de keerlus. Wel is er vanaf de keerlus een aftakking met drie opstelsporen. En zo blljven we zoeken tot we het ideale plaatje hebben. Ik heb nu vier rangeersporen, meer kan niet want dan kom ik boven het trapgat uit en stoot ik mijn hoofd er tegen als ik boven aan de trap ben. Ook de keerlus zit aan zijn limiet want die loopt onder het schuine dak en dat kan net anders raakt de trein het dak daar. Een en ander zal ik nog uit gaan meten.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Kun je aan module 8b geen fiddleyard koppelen? Dan kun je eenvoudig locs om laten lopen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 23 oktober 2022, 10:10:58
Kun je aan module 8b geen fiddleyard koppelen? Dan kun je eenvoudig locs om laten lopen.

Met vriendelijke groet,
William
nee William, meer ruimte heb ik helaas niet.
Re: St. Martin, update 22 oktober 2022 Rangeermodule
Als je van rangeren houdt, is het denk ik niet zo'n punt. Zo'n rangeerterrein heeft zijn eigen rangeer loc, althans zo kan ik me voorstellen. Is een kwestie van de loc vrijmaken met de rangeer loc.
De rangeerloc stelt ook de vertrekkende trein weer samen.
Dat heeft op zich wel iets, alhoewel ik niet weet waar Maarten fan van is. De 1 kan uren kijken naar rondtuffend materieel, de ander stort zich in het rangeer proces en weer 1  laat af en toe de treinen rijden maar de favoriet is de scenery.
En dan zijn er ook nog mensen die regelmatig avonturen beschrijven op hun modelbaan, of ze hebben een complete dienstregeling al dan niet met een kaart systeem voor goederenwagens.
Combinaties zijn mogelijk.

De hobby is nu eenmaal veeeeeeeeeeeeeeelzijdig.
Re: St. Martin, update 23 oktober 2022 Rangeermodule
Ja Freek, ik ben van de scenery. Maar automatiseren is ook leuk. Zo was mijn vorige modelbaan werkzaam onder Koploper. Ook met iTrain heb ik geëxperimenteerd. Nu met de modules zal er veel gerangeerd moeten worden, ik heb altijd al een rangeer terrein willen maken. Vroeger, in mijn jeugd woonden we in een natuurgebied maar wel recht tegenover het rangeerterrein van station Zaandam. Dat was een buurtrangeerheuvel, voor Pieter Schoen, Houthandel, van Gendt & Loos, misschien zelfs voor Albert Heyn en Verkade en wat doorgaand goederenmaterieel. Daar heb ik al vroeg mijn spoortick opgelopen. Ons huis stond bij de entree van de houthandel  waar mijn vader de technische man was en daar lag een omvangrijk smalspoor emplacement met wissels, draaibruggen en draaischijven waar ik in de weekenden (stiekum) speelde.
Toen ik mijn modelbaan afbrak en modules wilde gaan maken heb ik veel afgekeken bij FREMO en het leek me leuk om het mogelijk te maken als FREMO te kunnen rijden. Met wagenkaarten etc. En dan is rangeren extra leuk. Maar ik kan ook genieten van alleen het kijken naar een mooie loc met sleep, dus een keerlus is daar weer goed voor. En inderdaad, modelspoor is een veelzijdige hobby.👍
Re: St. Martin, update 23 oktober 2022 Rangeermodule
Nou eerlijk gezegd ............... In mijn jeugd logeerde ik vaak bij mijn Opa & Oma in Bodegraven. Gebruikelijk ging ik daar vaak treinen kijken. Af en toe wat rangeerwerk maar dat kon me in mindere mate boeien.
Uiteraard wist ik nog niet wat me te wachten stond. Totdat je bij NS terecht komt. En daar heb ik wat hoeken en gaten gezien, uiteraard techniek maar ook een periode in de buitendienst. Daar werd uiteraard ook gerangeerd, maar weinig met goederen wagens, behalve dan het konvooi. Maar er werd wel gerangeerd met personenwagons en treinstellen. Ik ben er wel achter gekomen dat rangeren een vrij zware werkzaamheid is. Niet dat ik me daar nooit aan bezondigd heb (met de dreiging van een maand remblokken wat ik overigens geen straf vond). Maar wat wil je in het weekend wel een machinist stellen maar geen rangeerder. Eerst begon het onschuldig met buiten een oude trek-duw herstellen die niet meer te herstellen was en vervolgens horen dat er nog 2 defecte stammen onderweg waren.
Zo werden er van 3 stammen uiteindelijk 2 gemaakt. Een dag die me altijd bij zal blijven, van geleerd en genoten.
Waar ik ook graag naar keek was het samenstellen van de internationale treinen op de Dijksgracht. Nou heb ik heel wat filmpjes gezien met rangeerwerkzaamheden, meestal met goederenwagens maar zelden met rijtuigen.

Dat je met iTrain en koploper verbaast me niets, maar is natuurlijk wel wat anders als kritische en niet kritische J relais.

Succes met deze module
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Toch weer aan het puzzelen geslagen. Nu een ontwerp zonder kruiswissels, de twee die ik nog heb zijn van het brokkelige type en kan ik niet gebruiken. Ik heb nu een ontwerp waarbij ik uit mijn eigen voorraad rails kan putten. Mogelijk dat er nog 1 spoor bij gaat komen voor een extra opstelspoor in de lus. Het gaat zo worden als op de foto, misschien nog een driewegwissel ipv het linkse wissel in de lus erbij als extra opstelspoor. De lus is 1,10mx1,30m. Misschien kunnen de sporen 40 t/m 43 langer gemaakt worden.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Ik kom nu tot het definitieve ontwerp voor de module nr 8, rangeerterrein met keerlus. Mogelijk zal hij in twee delen worden opgebouwd. De bovenste module nr.9 ligt nog niet vast maar daar buig ik mijn hoofd later over. Daar is nu een fiddle Yard.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Trainplayer en Anyrail
En nu iets nieuws ontdekt met Anyrail. Je kunt een bestand koppelen aan Trainplayer.





Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Anyrail en Trainplayer
Alleen rijdt de trein in trainplayer niet over rails die niet goed aansluiten in Anyrail terwijl die rails in de praktijk wel aansluiten.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Als er in Anyrail een iets te groot gaatje is tussen de niet goed aansluitende rails, kun je er een heel klein stukje flex tussen leggen. In het echt hoeft dat niet want het past al, maar ik vermoed dat trainplayer dat wel fijn vindt.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Het is nauwelijks een opening, sluit aan maar maakt net geen connect. Is niet erg want zo vaak zal ik trainplayer niet gebruiken. Ik laat het bij de demoversie.
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Maarten, ik heb je topic eens doorgelezen en ben van plan om iets soortgelijks te doen met segmenten- maar dan wel veel kleiner

Op je foto's lijkt het dat je de lipjes aan de C-rails laat tussen de segmenten.   Gaat dat goed?   Is er geen risico dat die afbreken?
En kort je dan ergens anders in de module de sporen in?

Meestal lijkt men K-rails te gebruiken tussen modules, die men dan gewoon afkort.  Maar ik zit liever bezig met c-rail.

alvast bedankt om dit even toe te lichten
Re: St. Martin, update 24 oktober 2022 Rangeermodule
Ik zorg dat de module net zolang is als de rails zodat ik ze niet hoef in te korten.  De rails blijven in tact en dat gaat prima. De modules worden heel weinig los gehaald. Ik heb dit zo gemaakt voor mocht ik eens verhuizen dat ik niks hoef te slopen. Ook als ik een module zat ben  er zo een nieuwe tussen kan zetten. Misschien dat ik het in een overmoedige bui eens bij mooi weer in de tuin zet. Ook een voordeel is dat ik de module in de serre of zelfs bij mooi weer lekker buiten kan bouwen. Het bouwt best lekker en snel zo.