In de afgelopen twee weken heb ik inderdaad wat kunnen doen. Op zich niet veel, had ook nog een andere en emotionele klus voor te bereiden en die klus heb ik afgelopen donderdag kunnen uitvoeren. Gisteren daar van nog uit moeten rusten want ik was helemaal op en leeg. En dan heb je je modelbaan waar je je weer geestelijk mee kan opladen, al dan niet met behulp van dit forum.
En wat heb ik dan zoal gedaan? De foto's hieronder laten het nodige zien: de aanleg van een centrale toevoerleiding, ook wel ringleiding voor de stroomvoorziening. In het draadje van Henk (Lobomotion69) van zijn Baanbouw Rehausen zag ik in posting #904 mooie terminal blocks. Dat leek mij wel wat. Gezocht op het internet bij Conrad, die had ze niet, gezocht bij een webshop in NL, kostten mij daar bijna € 6,00 per stuk. Dan toch maar naar Ali om te bestellen. Op hun website heten ze trouwens Dual Row Barrier Schroefkroonsteen Strip Wire Connector 600V 15A en je hebt ze in de versies van 3/4/6/8/10/12/15/20 posities. Ik ben gegaan voor die met 10 posities en heb daarvan 12 besteld. Ik had zo uitgerekend dat ik er in totaal 10 nodig had, altijd rekening houden dat er onverhoopt eentje kapot gaat, dus prettig om wat in reserve te hebben. Besteld op 20 februari en met een paar weekjes had ik ze al binnen.
Na ontvangst heb ik ze meteen neergelegd op de plaatsen waar ik ze wilde hebben (ter hoogte van de bokken) om te kijken of ze daar ook op de juiste plek zitten en vervolgens met schroeven gemonteerd op de grijze platen.
Maar toen: voor mij stond al vast dat ik de toevoerleiding wilde maken van VD-draad 2,5 mm2 dik. Aangezien ik de Märklin-kleuren van de bedrading wilde hanteren, viel de keuze op bruin (massa). De kleur voor de baanspanning is rood, maar massieve VD-draad in een rood jasje is niet verkrijgbaar. En als de berg niet naar Mohamed wil komen, moet Mohamed maar naar de berg toe lopen. Ik heb daarom ook maar bruine VD-draad gebruikt voor de baanspanning. Met hulp van Humbrol rood, ga ik die draadlengtes de komende dagen een ander kleurtje geven.
En dan: hoe ga ik die bedrading monteren in die terminal blocks? Op Henk zijn draadje had ik ook al adereindhulzen gezien. Die heb je in verschillende soorten en maten, bleek mij al snel. Ik heb uiteindeljik gekozen voor zogeheten vork adereindhulzen. Ik naar mijn lokale bouwmarkt (geen filiaal van die landelijke bouwketens als Ga*, Ho*, Ka*, Pr* of hoe ze ook heten mogen) maar in mijn woonplaats (op 10 minuten loopafstand) zit er een fijne winkel waar voldoende mensen werken met verstand van zaken en die je ook nog een goed advies kunnen geven. En daar vond ik ze: zogeheten vork adereindhulzen. Toch wel benieuwd of ze zouden passen. Voor nog geen twee euro een pakje aangeschaft met 10 stuks, en inderdaad: ze passen! Heel fijn, scheelt weer een hoop zoekwerk naar het juiste. Het was het laatste pakje dat ze op voorraad hadden, via de mail gelijk 9 pakjes besteld en die kon ik na 3 dagen al weer ophalen.
Nu is het de bedoeling dat er vanaf de rails draadjes gaan lopen die aangesloten worden op de ringleiding. Maar wanneer ik een 0,75 mm2 draad laat lopen naar de ringleiding, wil ik niet het risico nemen dat ik zo'n terminal block niet meer kan dichtschroeven. Daarom heb ik er voor gekozen om dan de draad die naar de ringleiding moet, er naast te monteren. Alleen: hoe krijgen die twee draden naast elkaar ook een elektrische verbinding? Daarvoor had ik al zogeheten 'jumpers'gezien, die verbinding maken met twee naast elkaar gelegen ingangen van zo'n terminal block. Maar zouden die er ook op passen? Daarom maar bij een webwinkel voorlopig even 10 stuks besteld om uit te proberen. Kosten wel duur, één euro per stuk, maar goed – 'tis niet anders. En ja hoor, ook die bleken bruikbaar.
Als de toevoerleiding voor de baanspanning klaar is, ga ik werken aan de leiding voor verlichting en de wisselaandrijvingen. Maar dat zal wel in mei gaan worden.

Een terminal block vanaf de zijkant gezien

'drone-view' van de centrale toevoerleiding

een draadlengte voorzien van vork adereindhulzen, gemonteerd tussen 2 terminal blocks

de bruine draden van de ringleiding zijn d.m.v. jumpers verbonden met een bruine en een rode draad van de Gleisbox
de bruine VD-draad links is bedoeld voor de baanspanning en krijgt straks een rood kleurtje