Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik kon het niet laten om even wat rails te leggen, even een beeld van hoe het spoor gaat lopen. Er zullen nog wat rechte railstukken bij moeten komen, ik zit toch te denken om een links- en een rechtsleidend wissel aan de achterzijde te maken om een klein inhaalspoortje aan te leggen. Ik heb geen ontwerp software om een baan te ontwerpen, dus ik ga ouderwets met papier en potlood aan de slag om op die manier te kijken wat ik nog aan rails moet aanschaffen. Maar zover is het nog niet.
Nu Sijmen Schuurpapier zijn werk heeft gedaan, is het aan Peter Plamuur om de onevenheden en loze gaten in het hout te plamuren. En wanneer alles er weer strak uitziet mag Simon Schilderkwast gaan gronden en daarna netjes alles gaan verven.

Nog bedankt voor jullie tips en adviezen, dat heeft deze werk in uitvoering voor mij toch aanmerkelijk lichter gemaakt. Ik begon er zowaar plezier in te krijgen de afgelopen dagen!IMG-2458.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Mooi dat het gelukt is en de hulp op afstand is graag gedaan.
Leuk dat je er plezier in kreeg want daar gaat het toch om, het is een hobby hè!
En zelf gemaakt geeft toch extra voldoening lijkt me!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Klein vraagje nog, ben je de onderplank niet vergeten erin te schuiven?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Inderdaad Hanzi, zelf doen geeft inderdaad meer voldoening maar bij mij ook wat meer zelfvertrouwen ook al heb ik daar hulp bij gehad in de vorm van jullie adviezen. Die waardeer ik zeer!

Wat de plank betreft: die is te lang, dus daar moet een stukje van af. Maar zonder zaag gaat dat lastig en een zaag heb ik nog niet. Ik denk er nu over om die plank doormidden te zagen. De twee grote planken van 65 x 220 cm. zijn niet bevestigd op de bokken. De voorste plank kan ik makkelijk oplichten en op de achterste plank schuiven. Op die manier kan ik de plank die nog niet is gemonteerd in twee delen op de onderste latten van de bokken bevestigen. Daar moet t.z.t. een ringleiding op komen en ook de railaansluitbox en een aparte voeding voor de scenery (verlichting). Dat die plank dan doormidden wordt gezaagd, ziet verder niemand wat van en mij hindert het ook niet echt.   ;)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Duidelijke uitleg van het hoe maar niet het waarom. Waarom zou je die plank doormidden zagen? In één geheel geeft het een stevigere constructie en het is toch geen enkel probleem om die plank er in zijn geheel in te schuiven. Dat gaat naar mijn mening zelfs zonder de bovenplaat op te lichten. Plank rechtop en diagonaal eronder schuiven dan tegen de voorste bokken aantrekken en plat kantelen. Om hem vast te schroeven is het waarschijnlijk wel handig om de bovenplaat iets op te tillen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 21 november 2022, 10:40:15Duidelijke uitleg van het hoe maar niet het waarom. Waarom zou je die plank doormidden zagen? In één geheel geeft het een stevigere constructie en het is toch geen enkel probleem om die plank er in zijn geheel in te schuiven. Dat gaat naar mijn mening zelfs zonder de bovenplaat op te lichten. Plank rechtop en diagonaal eronder schuiven dan tegen de voorste bokken aantrekken en plat kantelen. Om hem vast te schroeven is het waarschijnlijk wel handig om de bovenplaat iets op te tillen.

Je hebt helemaal gelijk Henk. Gisteravond zat ik nog eens de situatie te overdenken en vanmorgen riep ik "Eureka!". Na mijn ontbijt Workmate en plank in de achtertuin gezet, reepje van enkele centimeters afgezaagd want de plank was iets te lang (222,5 cm.). De breedte van de bovenplanken zijn immers 220 cm. Dacht dat ik geen zaag had maar mijn echtgenote vond een ietwat roestig ding. Daar maar mee geprobeerd en zowaar: de zaag deed het. Vervolgens alle vier de zijkanten geschuurd.
Het in zijn geheel er in schuiven zoals jij voorstelde lukt niet. De plank was 26,5 cm. hoog en de bruikbare hoogte van de bokken (dus van onderlat naar bovenlat) zo'n 22 cm. Wat ik ook probeerde, de plank ging er in zijn geheel niet in.
IMG-2459.jpg

"Wat nu!, riep Pichegru" en uiteindelijk maar de linker valbescherming losgemaakt. Toen de plank er in geschoven (in het achterste gedeelte) en vervolgens de valbescherming weer bevestigd. Zie het resultaat hieronder.
IMG-2460.jpg

Het vastschroeven komt binnenkort aan de orde.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans,

Hoewel voor jou een kleine worsteling, volg ik toch met veel plezier je topic. En fouten maken we allemaal, dus daar leer je alleen maar van (leve het forum met vaak nuttige adviezen).

Dubbele voldoening als je dan een mooie basis voor je baan hebt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Wico op maandag 21 november 2022, 13:23:15Frans,

Hoewel voor jou een kleine worsteling, volg ik toch met veel plezier je topic. En fouten maken we allemaal, dus daar leer je alleen maar van (leve het forum met vaak nuttige adviezen).

Dubbele voldoening als je dan een mooie basis voor je baan hebt :thumbup:.

Groeten,
Wico

Ik ben het helemaal met jou eens Wico. Kijk waar ik nu sta. Het hout is twee maanden geleden bezorgd en zat ik er tegenaan te hikken hoe alles te monteren. En zeker met de adviezen die ik hier heb ontvangen, heb ik naar mijn bescheiden mening toch wel iets gepresteerd waar ik tot voor kort enkel maar van kon dromen. Ik ben er natuurlijk nog lang niet maar met wat ik tot nu toe heb gedaan, zal het mij zeker wat lichter vallen om aan een volgende stap te beginnen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hij zit er tussen :thumbup:.
Alleen had ik het idee dat hij aan de voorkant zou komen zodat je er trafo's en verdere besturing op kwijt kon. Verkeerde aanname dus.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Hanzi op maandag 21 november 2022, 18:23:34Hij zit er tussen :thumbup:.
Alleen had ik het idee dat hij aan de voorkant zou komen zodat je er trafo's en verdere besturing op kwijt kon. Verkeerde aanname dus.

Vooraan in de bokken komt binnenkort ook een dergelijke plank, Hanzi.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Mooie vorderingen Frans! En leuk dat je er lol aan hebt gekregen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De constructie van je baan ziet er goed uit Frans, de aanhouder wint zo zie je maar  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bedankt Bert en Peter. Straks nog even naar de timmerwinkel voor een laatste plaat populieren multiplex. Misschien dit weekend er al in en dan zijn we voorlopig klaar met al het houtwerk.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Vrijdag is het er niet meer van gekomen om die laatste plaat op te halen, dat wordt morgenochtend.

Gisteren en deze morgen tijd besteed aan het maken van een sporenplan. "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten" en dat gezegde ging hier dus zeker op. Aan de eettafel een tekening gemaakt van het sporenplan om te kijken wat ik aan rails allemaal nodig heb (zie foto hieronder). Tekening van niets dus maar ik beschik niet over ontwerp-software om een mooie plantekening op het beeldscherm te maken. Mocht iemand dit voor mij kunnen doen, ik hou mij beslist aanbevolen. Het sporenplan is gebaseerd op een tafeloppervlakte van 2,20 x 1,30 mtr.
IMG-2464.jpg

Het betreft een uitvoering in C-rails. Op elk van de vier hoeken drie gebogen rails 24230. Aan de voorzijde twee wissels en een parallelspoor, daar heb ik een klein haltegebouwtje in gedachten. Op het recht doorgaande spoor tussen de twee wissels komt een ontkoppelrail 20997 zodat ik makkelijk de lok van de trein kan afkoppelen.   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans,
Je vraagt en wij draaien. Hierbij een Anyrail ontwerpje van iets op jouw tafelgrootte. Tip: Van Anyrail kun je een gratis demoversie downloaden en gebruiken met (bijna) alle mogelijkheden. De enige beperking is dat je maar 50 railstukken kan leggen. Dat is voor jouw baan voorlopig meer dan voldoende, dus gauw downloaden en installeren. Alweer een leuk tijdverdrijf gevonden.

In onderstaand ontwerp heb ik veel gebruik gemaakt van de 24360. Dat is in principe een 188 plus een 172 rail aan elkaar. Een ontkoppelrail is een halve 188 dan nog een halve 188 (24094) erbij en je bent weer klaar. FransW.jpg

Je kunt ook een 172 vervangen door een ontkoppelrail plus een 077.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hallo Henk, dank voor jouw ontwerp. Ja, dit is wat ik in gedachten had en ik begrijp jouw uitleg over het gebruik van 24360. Ik heb ffies op het web gekeken naar Anyrail en ik zie dat deze software draait op het OS van Microsoft. Mijn pc draait op Linux en werk ik met Open Office. Prettiger en stabieler dan Microsoft. Ik zal eens kijken of er toch nog iets is te vinden van modelspoorsoftware dat ook op andere systemen dan Windows kan draaien.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
linux ken ik ook wel. Vroegah, toen ik mijn winkeltje nog had, werkte ik daar ook mee. Maar je kunt onder Linux toch een virtuele Windows sessie draaien.
Ontwerpsoftware heb je verder nog één program voor IOS, verder is er naar mijn weten niets.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Gisteren een populierhouten plaat (220 x 50 cm en 9 mm dik) gehaald bij de timmerwinkel. Had die vorige week al besteld en bij aankomst stond die al klaar en op mij te wachten. Dat noem ik nog eens service!
Vanmorgen de plaat met houtschroeven bevestigd op de onderste latten van de 5 bokken. Schroeven goed in het hout verzonken zodat ik straks niet mijn vingers kan open halen aan de rand van een schroefkop. Et voila, hier het resultaat. Straks kan ik daar op een ringleiding aanleggen en daarop ook de Gleisbox en een randgeaarde wandcontactdoos bevestigen.
Aanvankelijk was het wel de bedoeling om de zijkant van de plaat tegen de klossen aan te zetten maar ik merkte dat de plaat ietsje naar achteren schoof toen ik met mijn buikje iets naar voren boog. Links van de plaat en tussen de midden klossen zit express een ruimte, bedoeld om daar een led-slang verlichting aan te brengen. Altijd handig als je daar aan het werk bent en wat licht nodig hebt.
IMG-2465.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Zou je die ledslang niet bovenin monteren? Lijk mij effectiever en minder verblindend.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat Goede suggestie Hanzi, die neem ik graag over, ik laat dan die led-verlichting wel langs de bokken lopen want ik wil die bovenplaten aan de onderzijde vrij laten. Die verlichting zal niet op alle bokken hoeven, ik ga daar eens mee experimenteren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Ik heb de rails een beetje anders gelegd; dat geeft wat meer mogelijkheden voor de scenery en een schuin zicht op de rijdende trein.
Is allebei mooier  :)

* Anders heb je je stad/dorp of wat dan ook allemaal binnen het ovaal liggen.
* Een trein op een spoor evenwijdig aan de treintafel is saaier om te zien.

Je kunt het zonder extra rails (en met wat extra fantasie) zo uitproberen.
Grofweg neerleggen, treintje erop en kijken hoe dat eruit ziet en of je dat wat vindt.

Grtz Tony   

(als je wil, teken ik er wel wat mogelijke scenery bij)


FransW.jpg

 
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Tony, bedankt voor deze suggestie. Ik kan mij wel vinden in jouw motivatie. Toch vrees ik dat de boog links vooraan wel heel erg krap wordt wanneer het spoor van links voor naar rechts achter gaat, zeker gelet op de afmetingen van mijn treintafel. Maar op zich wel een leuk plan, ik kan het eens uitproberen met losse railstukken.

Overigens komt het ontwerp dat Henk heeft gemaakt niet geheel overeen met mijn schets. Tussen de drie railstukken 24230 vooraan en achteraan (zowel links als rechts) had ik op mijn schets met potlood geen railstuk 24360 (lengte 360 mm) maar een railstuk 24236 (lengte 236 mm) getekend. Hieronder twee foto's. De bovenste met een afstand tussen de beide boogdelen van 236 mm, de onderste foto met een afstand van 360 mm tussen de boogdelen. Ik vrees dat 24360 het daarom niet zal worden.

Ook bij het spoor vooraan tussen de wissels 24611 en 24612 klopt het niet helemaal: ik heb getekend tussen de wissels 24611 en 24612: 4x 24172 + 1x 20997 + 1x 24094 + 1x 24172 = een raillengte (tussen de beide wissels) van 1048 mm.
De tekening van Henk gaat echter uit van: 2x 24172 + 1x 24360 + 1x 24172. Dat levert mij tussen de beide wissels een lengte op van 876 mm. Dat is een stukje korter.
 
IMG-2466.jpg
Het lijkt in de bovenste foto dat de drie gebogen railsstukken korter zijn dan die vooraan. Dit komt door vertekening van de cameralens (iPhone SE). Op beide foto's heb ik 2x 3 railstukken 24230 gelegd. Bij de bovenste foto dus rekening gehouden met het tussen plaatsen van railstuk 24236.

IMG-2467.jpg
En bij deze foto dus het tussen plaatsen van railstuk 24360.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
zou je sowieso niet naar een iets spannender baanplan gaan? ondanks dat je oppervlakte niet groot is, is er toch echt wel meer mogelijk dan een ovaaltje.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik ben bang dat mijn fantasie mij op dit punt even in de steek laat maar voor goede suggesties sta ik altijd open. Ik wilde ook niet met teveel wissels gaan werken. 2 tot 4 vind ik wel genoeg.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans,

Kijk eens bij deze (eenvoudige) railplannen van Märklin. Wellicht helpen ze om wat meer variatie in je baanplan te krijgen.

Bijvoorbeeld het plan op pagina 24. Misschien iets teveel wissels naar je smaak, maar je kunt het plan eventueel wat vereenvoudigen.

Groeten
Wico
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,
Met een (mini)boormachine met doorslijpschijfje, babyzaagje en lijmpistool maak je ieder rialstuk op maat.
hier ligt een baan waarbij zelfs de C wissels op de geometrie van M wissels zijn aangepast. Ik wilde niet de hele Mrail baan opnieuw bouwen.
Wissels zijn wat lastiger maar rechte en bochten zijn een fluitje van een cent.

digibert
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De Märklin baanplannen geven mij doorgaans niet zo'n blij gevoel. Het ligt nogal vol met rails, de hellingen zijn te steil en de bereikbaarheid laat vaak te wensen over.
Kijk eens naar de banenplannen in de uitgaven van MiBa.
Daar staan vaak veel leukere ontwerpen in. Wel moet je zelf aan de slag om de ontwerpen in C-rail om te zetten, omdat er soms helemaal geen merk met vaste geometrie gekozen is. Maar het gaat om de inspiratie niet waar?


Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bedankt Wico,Bert en Peter voor jullie reacties.

@Wico, ik ga die baanplannen van Märklin bekijken.
Overigens heb ik al eens wat baanplannen die in boekvorm zijn verschenen, goed bekeken: de oude baanplan-uitgaven van M, gebaseerd op de klassieke M-rails maar ook "Het railplanboek voor modelbanen in HO vanaf 3 m lengte" (Eckert/Hornung/Müller). De in dit boek getoonde plannen en tekeningen voor grote modelbanen zijn met het Win-Track railplansoftware gemaakt. Eerder is ook railplanboek verschenen voor modelbanen waarvan de lengte goeddeels minder dan 3 meter is. Dat boek is Duitstalig en heet Das Gleisplanbuch met daarin 29 spoorplannen voor C-rails en 28 spoorplannen voor K-rails. Auteurs van dit boek worden niet genoemd maar dat zal ongetwijfeld ook Klaus Eckert zijn geweest want het boek is uitgegeven door EuropMedia Verlag GmbH uit Irsee. En die uitgeverij is van Eckert en zijn vrouw. Eerst gezocht waar ik dit boek kon kopen, uiteindelijk per e-mail contact met Eckert gezocht, hij bleek nog enkele exemplaren in voorraad te hebben en de aankoop was snel gedaan.

Maar zoals Peter ook al aangaf in zijn posting: de ontwerpen zijn inderdaad met veel rails en ook de bereikbaarheid van de sporen (bijv. bij deraillementen) is soms wel eens lastig. De decembermaand is goed voor het aanschaffen van een paar tijdschriften. Gelukkig ben ik de Duitse taal redelijk machtig (heb in de jaren '90 nog een paar jaar Deutsch als Fremdsprache gestudeerd aan het Goethe Institut in Rotterdam). Dus ik ga eens kijken of ik een paar Miba-edities kan bemachtigen. Goede tip Peter!

Mijn opzet is een bescheiden modelbaan gereden met een stoomloc. Niet alleen bescheiden qua afmeting maar ook wat het railplan betreft. Bogen in radius 2, geen dubbelspoor maar enkelspoor, misschien een kleine halte met een uitwijkspoor gevormd door 2 wissels. Geen 'paradestrecke' voor sneltreinen of lange goederentreinen maar meer een Länderbahn waar een BR 78 met een paar Abteilwagen van DRG uit tijdperk II rijdt. Of een BR85 met een keur aan goederenwagons. Geen schaduwstations, hellingen of helixen of niveauverschillen. Geen meertreinenbedrijf met een bloksysteem voorzien van allerlei toeters en bellen. Wel een door de trein bediend armsein die op 'Stop' gaat zodra de lok en het eerste rijtuig/goederenwagon het sein hebben gepasseerd en een paar meter verderop weer van 'Stop' naar 'Rijden'gaat zodat de trein straks hetzelfde sein weer passeert. Geen totaal computergestuurde baan, maar enkel met de MS2 uit M*29000. Op dit forum zie ik prachtige en grote banen, al dan niet in aanbouw waarbij heel veel gedigitaliseerd is. Voor mij een tikkie te gecompliceerd want als er een storing optreedt dan weet ik die niet op te lossen. Van dergelijke banen kan ik eigenlijk alleen maar dromen. Ik wilde juist een eenvoudig ontwerp. De hier genoemde wensen heb ik geprobeerd te verwerken in mijn railplan. Zodoende. 

 
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op woensdag 30 november 2022, 22:03:23Dus ik ga eens kijken of ik een paar Miba-edities kan bemachtigen. Goede tip Peter!
Kijk hier eens: VGBahn. Ongeveer een week na bestelling heb je het in je brievenbus.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat Misschien zijn dit leuke boekjes waar je inspiratie voor kleine banen kan op doen:

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Deze is anders ook heel leuk bedacht door Franky  :thumbup:   :) : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90416.new#new
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Inmiddels heb ik een baanontwerp gemaakt op een demo-versie van WinTrack waar ik blij mee ben. Op het kopspoor onderaan kan ik een trein naar keuze samenstellen (klein lokaaltreintje met een paar rijtuigjes, een goederentrein of een sneltrein). Achteraan twee wissels met een doorgaand spoor en een parallelspoor. Daar heb ik een kleine spoorhalte in gedachten. Zo'n boemeltje kan dan binnenkomen op het parallelspoor, halteren en dan weer vertrekken. Naar gelieven kan ik dat treintje dan het railovaal laten bereiden, of het wissel in de linksleidende stand in laten rijden om weer terug te keren naar het railovaal en dan zo naar de spoorhalte. Het hoeft voor mij niet allemaal zo ingewikkeld. Op die manier kan ik ook de sneltrein of goederentrein lekker laten rijden.

In januari ga ik eerst mijn ringleiding onder de baan aanleggen. Ik heb wat info hierover gelezen op https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Ringleiding 
Ik concludeer dat ik hiervoor niet onderbrekingen hoef te maken in de stroomkring van de rails.

Eind januari ga ik mijn bestelling doen voor alle rails. Voor een vrij simpele baan als de mijne denk ik niet dat het gebruik van treinsoftware voor mij echt een toegevoegde waarde heeft. Voor het rijden wil ik gebruik maken van mijn MS 2.
Ik denk ook nog niet aan een meertreinen-bedrijf al zou dat misschien wel kunnen met dit sporenplan, dus verwacht ook geen blokstelsel te maken. Maar wie weet: niet is zo veranderlijk als de mens dus op dit punt zou ik best van gedachten kunnen veranderen.

Voor dit moment zit ik met de volgende vragen waar ik nog altijd niet uit ben:
- hoe ga ik straks de wissels bedienen? Elektromagnetisch met een elektrische wisselaandrijving via een aparte trafo of digitaal met een wisseldecoder dat aangestuurd wordt via de MS? Wel even van belang om een keuze te hebben gemaakt voordat ik mijn bestelling ga doen want dan kunnen de aandrijvingen/decoders gelijk meebesteld worden.
- hoe moet een eventueel seinenplan er uit komen te zien? Ik heb geen kennis van het Duitse seinstelsel. Plaats ik alleen uitrijseinen bij wissels? Weet iemand misschien hoe ik een seinenplan kan opzetten? Dan zal er om - botsingen te voorkomen - ook spoorgedeeltes stroomloos worden als gevolg van de seinenstand.
- hoe beveilig ik het kopspoor zodat een locomotief op tijd tot stilstand komt en niet het stootjuk ramt? Ik heb daar (nog) geen weet van. Op mijn oude Fleischmann 2-rail gelijkstroom baan maakte ik gebruik van een zogeheten baanvakblokgelijkrichter 519 of diodes 1N4004. Maar kent het Märklin-systeem ook iets dergelijks?

Vragen dus, waar ik nu het antwoord niet op weet. Maar misschien dat jullie wel antwoorden of suggesties hebben. Altijd welkom, evenals kritische opmerkingen. Tenslotte pretendeer ik geenszins alleswetend te zijn...  :D

20220512  sporenplan Frans WinTrack.JPG



 
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans,

Met jouw bescheiden baan is een ringleiding echt niet niet nodig. Gewoon met twee draadjes aansluiten op de baan is meer dan voldoende. Natuurlijk geeft een ringleiding meer bedrijfszekerheid, maar ik zou het eerst maar eens gewoon zo proberen. Waarom extra doen werk als het niet noodzakelijk is.

Groeten,
Wico   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat Helemaal mee eens; of hooguit aan de voor- en achterkant van het ovaal een voedingsdraadje.
Wissels zou ik persoonlijk gewoon met de witte M-drukknopjes bedienen; je hebt toch niet de intentie om alles te gaan automatiseren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Eens met voorgaande reacties over een ringleiding. Schroef twee verdeelplaatjes onder je baan en leid er een bruine en een rode draad heen. En maak dan drie of vier aansluitpunten bij de rails. Het is geen overbodige luxe, je stroomvoorziening is dan echt op orde.

Een beveiliging voor je stootjuk? Je kunt een stukje spoor ervoor stroomloos zetten. Zonder stroom stopt je treintje altijd.
Door een momentcontact in te schakelen, kun je weer rijden.

En verder simpel houden. De wissels kun je gewoon analoog schakelen.

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, een mooi ovaaltje om mee te beginnen en de wereld van het modelspoor te ontdekken. Voedingsdraden zou ik in de bochten links en rechts aansluiten, dat geeft een evenwichtige verdeling over het railplan. De wissels gewoon handmatig bedienen met het witte M kastje. Daar kunnen er precies vier op aangesloten worden. Dus wel de elektromagnetische aandrijvingen erbij bestellen. Voor de ontkoppelrail adviseer ik een gewone enkelvoudige tastenschalter.  Dus knopje indrukken contact gemaakt, knopje loslaten contact verbroken. Kost een paar duppies bij de elektronenboer. Een aparte trafo heb je voor die paar wissels ook niet echt nodig. Hoewel ik niet weet wat voor voedingstrafo er aan je MS hangt. Je kan er ook een simpele 15V 2A gelijkspannings apparaat aanhangen, kosten bij Ali ook niet de wereld.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Leuk ontwerp met genoeg speelmogelijkheden, Frans  :thumbup:
Meer dan je MS-2 heb je hier echt niet voor nodig en de goede adviezen hierboven hoef ik niet te herhalen.
Lekker handmatig (MS-2)-rijden en aan seinen voor zo'n simpel baantje zou ik niet eens beginnen.
Maar als je zoiets echt graag wil, vooral doen !

Als je straks alles hebt liggen, lekker rijden en spelen en wanneer dat goed bevalt, zou ik me lekker op de scenery werpen  :P
( Bevalt het railplan toch niet, dan kun je het alsnog aanpassen/veranderen )

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Inderdaad leuk start ontwerp! :thumbup:

Ik vraag me wel een beetje af wat de dwars over spoor voor je gaat doen. Het is een eenmalige keer-mogelijkheid, maar je kan daana niet meer terugkeren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat je kan er iig mooi een overweg in kwijt :). En ja, je kan maar één kant op keren, op deze oppervlakte en de beperking dat Frans alles "gelijkvloers" wil houden kan het ook niet anders (of je krijgt zo'n foeilelijk kruispunt midden op de baan). Wordt dus wat rangeren om de trein weer de andere kant op te krijgen.

Ontkoppelrail(s) kan je ook gewoon met die witte kastjes bedienen. Je hebt 6 wissels en per kastje kan je er 4 schakelen. Met 2 kastjes houdt je dan dus 4 knopjes (2× rood 2x groen) over om ontkoppelrails te schakelen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bij een klein oppervlak als dit lijkt me dit een prima baanplan. Twee keerlussen is een idee, maar zoals Hans al schreef krijg je dan een kruispunt midden op de baan. Of je dat lelijk vind, is een kwestie van smaak. Het wordt er wel vol van.
 
Tenzij het een oefenbaantje is, ter voorbereiding op een latere computergestuurde baan, zou ik het bij aandrijvingen laten, geen decoders. Schakelen van de wissels kan met drukknoppen van Märklin, een ander merk of je maakt zelf een schakelpaneel: een kastje waar je het railplan op tekent met drukknoppen en ledjes op de plaatsen van de wissels en ontkoppelrails. Met een MS 2 als besturing en dit baanplan zal er niet vaak meer dan één trein rijden. De enige uitzondering die nog zou kunnen is dat één trein rondjes rijdt terwijl je met een andere even bezig bent met (ont-)koppelen. Maar dat duurt maar heel even, daarna zal de trein die rondjes rijdt in het station moeten wachten als de andere het rondje wil gebruiken. Beveiliging vind ik daarom niet echt nodig, maar als je de baan er realistischer uit wilt laten zien, kun je uiteraard toch gewoon seinen plaatsen.
 
Overigens vraag ik me af of dat ene kopspoor met de ontkoppelrail wel zo handig is. Het samenstellen van een trein gaat nogal lastig: je kunt een aantal wagons afkoppelen en de locomotief of een kortere trein weg laten rijden (naar het parallelspoor van het station bijvoorbeeld) en ze dan laten oppikken door een andere trein of loc. Als je iets meer wilt, kun je een loc met telex gebruiken die daarna één of meer wagons oppikt van het kopspoor om ze tijdelijk ergens te parkeren (ook op een stationsspoor of desnoods op het diagonale spoor). Voor meer rangeermogelijkheden heb je eigenlijk meer sporen nodig, of meer ontkoppelrails. Een rangeerloc met telex raad ik sowieso aan, om wagons te kunnen verplaatsen zonder afhankelijk te zijn van ontkoppelrails. En voor die loc zou ik ook een speciaal opstelspoortje willen. Met dat idee kom ik dan op het onderstaande baanplan. Het kopspoortje met de 236 is voor de rangeerloc, het korte spoortje met 3 x 172 is wat extra parkeerruimte. Het is wel wat omslachtig in het gebruik, maar dat geeft niet, dan heb je wat te doen. Tenslotte heb ik de bochten iets aangepast zodat ik het diagonale spoor strak kon trekken: linksvoor is de 077 tussen de wissel en bocht 224 niet meer nodig en de tegengestelde bochtjes 207 zijn weg.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste Wico, Hans, Peter, Henk, Tony, Donald en Rob (in volgorde van reacties):

Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties.

Ringleiding: misschien is een ringleiding niet nodig en anders inderdaad wat Hans schrijft, vooraan en achteraan. Hier kom ik wel uit!

Wissels bedienen gewoon met de hand vind ik eigenlijk wel zo leuk. Ik moet toch wat te doen hebben nietwaar? Alles automatiseren is iets waar ik geen kaas van heb gegeten. Mijzelf kennend, de lol is er voor mij gauw van af als automatiseren mij niet zou lukken. Dat moeten we natuurlijk niet hebben! Met het bestellen van de rails dus ook niet de elektro-magnetische aandrijvingen niet vergeten mee te nemen.

Beveiliging stootjuk: ja, ik dacht al om de laatste paar rechte railstukken voor het stootjuk te isoleren zodat de sleper van de lok van daaruit geen spanning meer krijgt. Natuurlijk moet, om de lok in de andere richting weer te laten rijden, er op dat spanningloze stuk weer spanning komen maar dat kan inderdaad door een momentschakelaar (verend drukknopje?) in te drukken die weer spanning zorgt. Eenzelfde soort drukknopje bedoelt Henk met de enkelvoudige tastenschalter voor het ontkoppelrail.

Henk: mijn MS2 is gekoppeld aan de Gleisbox van M*60116; aan de achterzijde staat vermeld: 'Max 18-19 Volt. Deze Gleisbox krijgt zijn voeding van M*66360 [primair 220-240V AC (wisselstroom), 50-60Hz, secundair 18 Volt DC (gelijkstroom), 36 Watt].

Donald merkt terecht op dat het een eenmalige keergelegenheid is, op zich heb ik daar vrede mee. Een kruising er in maken ten behoeve van een gespiegelde keergelegenheid, maakt het wel erg vol, wat Rob later terecht ook opmerkt.
Uitgangspunt is dat ik van het kopspoor vooraan een trein ga samenstellen, om het even wat voor trein. Wanneer ik de trein laat rijden, gaat hij door de rechter boog (tegen de wijzers van de klok) in naar het doorgaande spoor tussen de twee wissels in (of naar keuze: op het parallelspoor na het eerste wissel in te zijn gereden). Zodra het tweede wissel is uitgereden en de linker boog berijdt, kan ik naar keuze de trein rechtdoor laten rijden naar de rechterboog, of via wissel 24611 het diagonaal gelegen deel berijden. Een trein kan dus altijd linksom of rechtsom rijden.

Hans: een overweg gaat er zeker komen, maar dan wel een onbewaakte overweg. Ruimte zat om één of meerdere overwegen te creëren. In ieder geval een overweg op het diagonaal gelegen spoor. Dat heeft ook te maken met de scenery die ik in gedachte heb (een Duitse boerenhoeve met een stuk akkerland).

Rob: mijn baantje wordt beslist geen oefenbaantje in aanzet naar iets groters en ook computergestuurd. Ik heb toch een bepaalde digi-vrees. Ik lees veel postings over computergestuurde banen op dit forum en ook de storingen die zich voordoen of problemen met de software. En als ik dat al lees, denk ik bij mijzelf: "niets voor mij!". Zou ik nu een stuk jonger zijn, dan heb ik wat meer affiniteit met computers, applicaties, software, arduino's en wat dies meer zij. Wat niet weg neemt dat ik het wel leuk vindt om met de MS 2 de lichten van de loks te kunnen bedienen en de geluidsmodule in de loc te kunnen activeren. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het schitterend dat iemand wèl een mooie computergestuurde baan kan creëren en zelf storingen kan verhelpen. Dergelijke banen mag ik graag zien. Maar voor mij is het niet weggelegd, het is voor mij een stap te ver.

Rob: je hebt een hele mooie en leuke variant gemaakt op mijn ontwerp. En daarmee ook wat schoonheidsfoutjes uit mijn ontwerp weten te corrigeren, waarvoor dank! Met dat Engelse wissel er in ook nog een paar kleine kopspoortjes er bij, prima. Rangeren vind ik ook leuk. En laat ik nou vorige week een leuk rangeerlokje met telex-koppelingen heb weten te vinden (M*37043; een klein kittig dingetje). Het tweede ontkoppelrails (tussen wissel 24611 en het Engelse wissel is zeker een goed idee dat maakt het rangeer-element helemaal af. Ben zeker blij met jouw ontworp en ga dit ook zo uitvoeren.

Iedereen: dank nogmaals voor jullie reacties.  :)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op dinsdag 13 december 2022, 14:35:30Ik heb toch een bepaalde digi-vrees.

Zou ik nu een stuk jonger zijn, dan heb ik wat meer affiniteit met computers, applicaties, software, arduino's en wat dies meer zij.


Dat heeft niet zo veel met leeftijd te maken hoor. Je bent 61 lees ik en volgens de statistiek is je levensverwachting dat je sterft op je 85e en als je mazzel hebt hebt nog later. Je kunt je leven lang leren wat niet wil zeggen dat je nu ineens met een computer moet gaan rijden.......
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat
Ben geloof mij: ik leer nog elke dag. En dat is ook het probleem niet. Ik heb alleen geen technische- of computersoftware knobbel. Maar dat hindert mij zeker niet lekker bezig met de hobby te blijven.  ;)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat
Hoi Frans,

Dat geeft toch helemaal niets, als je er maar plezier aan beleefd en dat doe je volgens mij  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dat is zeker waar Peter! Iets waar ik 5 jaar geleden nog niet aan dacht om weer te gaan doen, is nu weer helemaal actueel. En met de hulp en adviezen op afstand via dit forum ben ik toch een aardig eindje gekomen tot nu toe.

Afgelopen woensdag heb ik een vurenhouten hoekprofieltje met houtlijm en 2 lijmklemmen bevestigd als afwerking op de rechterhoek van de valbescherming. Zag er vanmorgen goed uit en toen was de andere hoek aan de beurt voor eenzelfde behandeling. Met een vochtig vezeldoekje de lijmrestanten verwijderd. Helemaal onderaan de foto is nog iets van een wit bakje zichtbaar om gevallen lijmdruppels op te vangen ter bescherming van de vloer.

IMG-2485.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Alle 3rail-Forumleden langs deze weg de beste wensen voor 2023 en dat - ondanks alle ellende in de wereld - het maar een mooi modelspoorjaar mag worden!

Vaak komt zo op een eerste januari de vraag aan de orde: wat zijn je goede voornemens voor dit jaar? Goede voornemens maak ik eigenlijk nooit. Je kan je nog zoveel voornemen, als er iets onverwachts gebeurt, je zult altijd zien dat er dan weinig van die voornemens zullen komen. Niettemin maak ik voor deze hobby wel goede voornemens: dat ik eind maart mijn bestelling kan doen voor al het benodigde railmateriaal voor mijn sporenplan, zodat ik daar lekker in het voorjaar mee aan de slag kan. Maar eerst even wat houtwerk in de grondverf zetten en daarna aflakken.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lekker bezig Frans! Dat je wensen en voornemens maar mogen uitkomen!
Ik kom even terug op een onderwerp van alweer even geleden dat ik nu voor het eerst zie, nl over dat voorboren en verzinken.

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 17 november 2022, 14:24:04Ja eindelijk, Één waarschuwing wil ik je nog meegeven. wanneer jein een zachte houtsoort als populieren gaat verzinken met een gewone boor. Zet GEEN kracht, de boor tegen het materiaal en even laten draaien is meestal genoeg. Voor je het weet ben je er namelijk doorheen.

Daarom gebruiken timmerlieden over het algemeen een zgn verzinkboor. Het is een handig hulpmiddel bij zowel harde als zachte houtsoorten:


bouwkern.com

In dit geval is het een Piranha, zoals ik ook gebruik, maar je hebt ze van meer merken.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bedankt voor de tip voor die verzinkboor. Daar zal ik in de toekomst zeker wat aan hebben voor het maken van gaten.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zondag 01 januari 2023, 18:55:38Daar zal ik in de toekomst zeker wat aan hebben voor het maken van gaten.
Het is om je schroeven in het hout te laten verzinken. Niet om gaten mee te maken.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Okay, nu nieuwe schroeven hoef ik niet meer te laten verzinken in het hout. Dus is het advies een beetje aan de late kant. Maar misschien dat iemand anders wel iets heeft aan die tip. Ik ben klaar met het schroeven in het hout. Ik ga deze week het nodige in de grondverf zetten zoals ik eerder al aangaf.