Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste Frans,

O.a. Valleitrein levert de MTB wisselaandrijvingen, die zijn ook te gebruiken met een eenvoudige drukknop, maar als je toch al een MS2 gebruikt is het maar een klein stapje verder om digitaal te gaan, wat een eventueel toekomstig probleem met de eindschakelaars niet zal voorkomen.

Groet, Anne W
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste allen,

Met de postings van gisteren en vandaag heb ik weer wat feedback van jullie ontvangen, waarvoor mijn dank. Ik ga daar komende dagen eens verder op studeren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 24 januari 2023, 20:11:26Een Märklin 72710:



Dat lijkt me de goedkoopste oplossing en bovendien het eenvoudigst te bedienen, zeker in vergelijking met een MS2.


@1200Blauw: zo'n 72710 kost €28,99 lees ik en Frans heeft er tenminste twee nodig. Jij noemt dat goedkoop?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Nee, maar een YD8008 kost dik over de €60,-. Dat is nog minder goedkoop.
Wisseldecoders van Märklin zijn tegenwoordig over de €30,- (per wissel wel te verstaan). Dat is nòg minder goedkoop.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Eenvoudige en goedkope oplossing:
Plaatje triplex of iets dergelijks.
Baanplan erop tekenen.
Toggle schakelaars (eerste wat ik bij tante Ali tegenkwam maar ook prima in NL te koop: https://a.aliexpress.com/_EHp0ULb ) op de positie van de wissels, klaar voor een paar euro.
Tevens dan nog mooi plek voor meer schakelaars, bijvoorbeeld voor verlichting.

Edit:de link betreft terugverende schakelaars, was alleen voor het idee.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 25 januari 2023, 09:41:30Wisseldecoders van Märklin zijn tegenwoordig over de €30,- (per wissel wel te verstaan). Dat is nòg minder goedkoop.


Dat zijn de inbouwdecoders, wie dat koopt is een dief van z'n eigen portemonnee.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, de NL handleiding waar je om vroeg in ons PB overlegje is online: KLIKKEN.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dankjewel Ben, ik ga die gauw lezen!  :thumbup:
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
In de afgelopen weekenden druk bezig geweest met het schilderen van het houtwerk. Eerst het binnenwerk van de bokken wit geschilderd (zijdeglans), gedeeltelijk met kwast maar voornamelijk met de roller. Daarna de twee platen die in de bokken zijn bevestigd. Wilde die lichtgrijs (eveneens zijdeglans) hebben maar de lokale bouwmarkt had een blik Winter Grey in de aanbieding. Bij het openen van het blik zag de verf er inderdaad wintergrijs uit. Zo'n deprimerende grijze kleur als je naar de lucht kijkt. Ik had nog wat wit over, dus een kwak wit bij het grijs gedaan en het werd inderdaad de kleur die ik voor ogen had.
Afgelopen vrijdag was de buitenzijde van de valbescherming aan de beurt en de voorzijden van de voorste bokken, die kregen een crème kleur. Gisteren een tweede laag aangebracht. Dit alles eveneens met een kwast en de grote oppervlakken met een roller. Dat laatste vereist toch een bepaalde techniek. Ben niet helemaal tevreden over het resultaat, een echte huisschilder weet ongetwijfeld een mooier resultaat te bereiken. Voor nu laat ik het zo, zal blij zijn als de geur van het pasgeverfde helemaal weg is. Voor het resultaat: zie hieronder.

IMG-2507.jpg

IMG-2508.jpg

IMG-2509.jpg

Gisteren ook een wisselplan gemaakt waarbij de geplande wissels een nummer krijgen. Tekening volgt.   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
de buitenkant ziet er netjes schildert uit.

gr. Ruud
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Rudi, toch zie je de plekken waar de roller is geweest en waar het kennelijk minder goed dekt. Maar heb geen zin om er een derde laag aan te brengen (al dan niet met een kwast). Eer ik het verfrollen goed onder de knie heb, zijn we 12 verflagen verder...  :-)  Moet maar niet zo wezen!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Keurig Frans. En maak het niet te mooi he, het gaat om de baan die er straks op komt!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Inderdaad, je zou bijna denken dat ik ben vergeten waar het hier om gaat. Maar het oog wil ook wat ;-)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Klopt, maar ik gun me nooit tijd voor dit soort dingen, vind baantje bouwen veel leuker.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hieronder het wisselplan, bestaande uit 6 wissels, genummerd W1 t/m W6:

- W1, W3, W5 en W6 zijn linksleidende wissels (M*24611);
- W2 is een Engels wissel (M*24624);
- W4 is een rechtsleidend wissel (M*24612).

Aansturing door een YD8008 van YaMoRC, gevoed door een transformator https://www.weiss-trafo.de/shop/sicherheitstransformator-50-va-16-v.html

Op de tekening zijn ook twee ontkoppelrails te zien (geheel onderaan op de twee rechte sporen) maar die ga ik met de hand bedienen. Ik kan zo makkelijk de ontkoppelrail 'hoog' houden om twee voertuigen van elkaar los te koppelen.

IMG-2511.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ontkoppelrails zijn voor de speelbeleving nou juist zo leuk om op afstand te bedienen!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ontkoppelrails met de hand bedienen en toch op afstand gaat prima. Gewoon een paar draadjes aansluiten op de transformator en ergens een drukknopje plaatsen om de stroom even in te schakelen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hans en Rob,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ja, het elektrisch ontkoppelen zal best leuk zijn maar gaan de elektro-magnetische spoelen van de ontkoppelrails dan niet defect wanneer ik de drukknop te lang ingedrukt houd? Want als dat het geval is, denk ik dat handmatig ontkoppelen zeker geen defecten zal opleveren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Spoel is daar speciaal voor gemaakt. En mocht hij toch kapot gaan dan kan je altijd nog met de hand bedienen :D.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Je zult de knopjes voor de ontkoppelrails echt niet te lang indrukken. Los is los.
Ik zou me er geen zorgen om maken. Zouden er kleine kinderen mee gaan spelen, dan is het misschien wat anders.
En natuurlijk is aansturing via een wisseldecoder ook een optie. Dan kun je de lengte van de schakelpuls instellen. Twee ontkoppelrails kunnen op één wisselaansluiting!

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De spoel van een ontkoppelrail kan echt seconden lang bekrachtigd worden. Drie seconden is al bijna een eeuwigheid voor een dergelijke actie.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hans, Peter, Henk: bedankt voor jullie reacties.  :thumbup: Dan toch maar eens proberen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De afbouw (schuren, plamuren, gronden en aflakken) van mijn treintafel is nu klaar. Tijd voor een nieuwe fase. Vorige week heb ik al een plan gemaakt voor de nummering van de wissels. Vandaag aan de tekentafel een eerste ontwerp gemaakt voor een centrale voedingsleiding (zie hieronder). Op diverse punten heb ik met kleurpotlood rode en bruine lijnen getrokken. De bedoeling is dat vanaf de Gleisbox M*60116 (gevoed door netvoeding M*66360) een ringleiding of een aanvoerleiding over de achterste grijze plank en een aanvoerleiding over de voorste grijze plank loopt, van waaruit de rails de nodige spanning geleverd krijgen. De voedingsleiding leg ik aan met 2,5 mm2 VD schakeldraad, een draad in bruin (0 = de massa), een andere draad (B = baanspanning) verf ik dan rood.

Maar nu kom ik even op een punt waar ik even niet meer weet hoe nu verder en aangezien op dit forum goede raad zeker niet altijd duur is, daarom maar even 'mijn probleem' hier op het forum voorgelegd.

Op het voorste rechte spoor wil ik een trein samenstellen. Dat kan een kleine lokaaltrein zijn, bestaande uit een paar rijtuigjes achter een lok. De trein vertrekt van het voorste spoor via wissels 1 en 2 op weg naar wissel 3. Wissel 3 staat in de recht doorgaande stand, de trein rijdt wissel 3 in en de trein komt uit langs het perron van een kleine halte, gelegen tussen wissels 3 en 4. Daar stopt de lokaalboemel voor het uit- en instappen van passagiers. Na het geven van een vertreksignaal, rijdt de trein wissel 4 uit en vervolgt zo haar route via wissels 5 en 2, en zo verder. Natuurlijk kan ik wissel 5 omzetten zodat de trein via wissel 5 naar wissel 6 rijdt en op die manier te keren via wissels 3 en 2 terug naar wissel 5. Op die manier kan ik de route variëren.
Op het spoor tussen wissels 4 en 6 wil ik enkel een goederen- of een sneltrein de kleine halte laten passeren.

Maar hoe krijg ik de trein op tijd gestopt op het spoor langs het perron? Ik kan natuurlijk de rode snelheidsregelknop van mijn MS2 rustig naar links draaien zodat de trein langzamer rijdt en op het door mij gewenste punt stopt. Ik begrijp dat het ook anders kan, waarbij ik gebruik moet maken van onderbrekingen in de stroomkring. Ik moet de stroomkring ergens onderbreken op een zodanig punt dat de lok stopt vóór rail 24224 (rechts van wissel 4) maar hoe lang moet het gedeelte zijn waar de lok begint met af te remmen?
Ik weet dus eigenlijk niet op welke punten in mijn sporenplan ik dergelijke onderbrekingen in de stroomkring kan aanbrengen en hoe lang die spoorgedeeltes moeten zijn. Iemand suggesties voor mij?

IMG-2515.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik vrees dat je nu moet gaan studeren in de Wiki en dan bepalen wat je wilt, er zijn een heleboel wegen die naar Rome leiden.

Groet, Anne W
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zaterdag 18 februari 2023, 15:22:24Ik moet de stroomkring ergens onderbreken op een zodanig punt dat de lok stopt vóór rail 24224 (rechts van wissel 4) maar hoe lang moet het gedeelte zijn waar de lok begint met af te remmen?
Wat Anne ook al zegt, vele wegen. Ik noem er een paar.

Een stroomonderbreking in de rail betekent dat de trein daar geen spanning meer krijgt. Dan stopt ze abrupt en staat meteen stil.

Een remmodule zorgt er voor dat de trein afremt en netjes op tijd stopt. Hiervoor zul je de verschillende modules moeten opzoeken en de specificaties raadplegen. Een remmodule wordt op de rails aangesloten in het gedeelte waar de trein moet stoppen en dat gedeelte moet ook geïsoleerd zijn van de rest van de baan. Lees de wiki.

Een MS2 kan niet de lok besturen zoals een CS2 of 3 dat kan en je kan er ook geen PC op aan sluiten. Dat beperkt je mogelijkheden.

De makkelijkste manier is zelf aan de knoppen zitten en de trein mooi op tijd laten stoppen. Zoals je zelf ook al zei.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Maak het je vooral niet te moeilijk. Het is maar een klein en erg overzichtelijk baantje.
Wat Henk hierboven ook al aangeeft; gewoon lekker zelf aan de knoppen zitten en zelf machinistje spelen  :)
Geeft het meeste speelplezier! Doe ik zelf al vele jaren op al mijn banen en naar volle tevredenheid.
En ja, ook ik vergeet dan weleens een wissel om te zetten en moet dan snel ingrijpen. So what ! Dat maakt het extra spannend.

Stel je eens voor, dat je hele baantje automatisch draait en rijdt. Dan ben je na 10 minuten wel uitgekeken........

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Anne W, Henk en Tony, bedankt voor jullie reacties.

@Anne W: ik ga verder met de Wiki aan de slag om te lezen welke wegen er allemaal naar Rome kunnen leiden. Daar was ik overigens al mee bezig maar misschien heb ik niet de juiste trefwoorden gebruikt om in de Wiki te vinden wat ik zoek. Voorbeeld: gebruikt trefwoord 'Rem- en optrekvertraging' en dan lees ik een stukje over een schakeling dat is bedoeld voor analoge banen. Kennelijk heb ik tot nu toe niet op de juiste manier gezocht.

@Henk en Tony: zelf aan de regelknop zitten is ook het liefst wat ik doe. Voor mij hoeft niet alles automatisch te gaan, want na 10 minuten alleen maar kijken hoe de trein rijdt, zou ik het al snel zat zijn. En ach, als er een keertje een wissel verkeerd ligt, hoeft dat ook niet meteen het eind van de wereld te zijn. Met het sporenplan heb ik qua routes voldoende alternatieven voorhanden om de trein diverse richtingen op te laten rijden.

Maar waar het mij ook meer om ging is dat als de rails eenmaal gelegd zijn en alles aangesloten is, ik dan niet weer bepaalde railgedeeltes moet gaan openbreken om ergens een isolatie aan te brengen en nieuwe bedrading. Liever alles in één keer achter elkaar aansluiten en dat alles werkt zoals het moet, dan dat je straks weer het nodige moet gaan overdoen. Dat geeft ook weer zo'n gedoe.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Zolang je met een Mobile Station maar met 1 trein rijdt, heb je helemaal geen isolaties nodig, Frans.
Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, zoals al gezegd, maak je daar nu nog niet druk om. Voor zover ik weet moeten remmodules in de middenleider worden opgenomen en terugmelders middels massadetectie in één van beide spoorstaven. Dat zijn dus twee tegenstrijdige dingen. Komt tijd komt raad. Ga eerst lekker met het handje alles bedienen dat verhoogt je speelplezier aanmerkelijk. Ondertussen leer je een heleboel over andere technieken en mogelijkheden waar je dan misschien een voorkeur of keus uit maakt. Dan ben je met zekerheid een paar jaar verder en misschien ook wel aan een nieuwe, iets grotere, baan toe. Nu eerst bouwen en rijden. Spoor vrij!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik wil het vooral niet moeilijk maken, maar stel dat je ooit iets met automatische besturing wilt, dan zou je nu alvast meldrails kunnen inplannen. Door je baan in blokken te verdelen met een meldsectie aan het begin en het eind van elk blok, heb je een structuur liggen.
Je hoeft het niet te gebruiken en je kunt de meldsecties gewoon met de massa verbinden, totdat je een proefbaan voor computerbesturing wilt beginnen.
Je hoeft daarvoor dan niet alles op te breken. En stroomloze stukken met afremsecties heb je niet nodig, wel te zijner tijd een centrale, maar dat hoeft geen dure CS3 te zijn, zeker niet als je erop let dat alles wat je koopt (ook) op DCC werkt.
Maar niks hoeft uiteraard. Het is maar een idee.

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De laatste weken weinig tijd gehad om mij aan de modelspoorhobby te kwijten. De verkiezingen komen er aan en daar ben ik voor een van de grootste gemeenten in NL druk mee bezig. In april is er wat meer vrije tijd (hopelijk!  8)  ) en dan ga ik een ringleiding aanleggen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
In de afgelopen twee weken heb ik inderdaad wat kunnen doen. Op zich niet veel, had ook nog een andere en emotionele klus voor te bereiden en die klus heb ik afgelopen donderdag kunnen uitvoeren. Gisteren daar van nog uit moeten rusten want ik was helemaal op en leeg. En dan heb je je modelbaan waar je je weer geestelijk mee kan opladen, al dan niet met behulp van dit forum.

En wat heb ik dan zoal gedaan? De foto's hieronder laten het nodige zien: de aanleg van een centrale toevoerleiding, ook wel ringleiding voor de stroomvoorziening. In het draadje van Henk (Lobomotion69) van zijn Baanbouw Rehausen zag ik in posting #904 mooie terminal blocks. Dat leek mij wel wat. Gezocht op het internet bij Conrad, die had ze niet, gezocht bij een webshop in NL, kostten mij daar bijna € 6,00 per stuk. Dan toch maar naar Ali om te bestellen. Op hun website heten ze trouwens Dual Row Barrier Schroefkroonsteen Strip Wire Connector 600V 15A en je hebt ze in de versies van  3/4/6/8/10/12/15/20 posities. Ik ben gegaan voor die met 10 posities en heb daarvan 12 besteld. Ik had zo uitgerekend dat ik er in totaal 10 nodig had, altijd rekening houden dat er onverhoopt eentje kapot gaat, dus prettig om wat in reserve te hebben. Besteld op 20 februari en met een paar weekjes had ik ze al binnen.

Na ontvangst heb ik ze meteen neergelegd op de plaatsen waar ik ze wilde hebben (ter hoogte van de bokken) om te kijken of ze daar ook op de juiste plek zitten en vervolgens met schroeven gemonteerd op de grijze platen.

Maar toen: voor mij stond al vast dat ik de toevoerleiding wilde maken van VD-draad 2,5 mm2 dik. Aangezien ik de Märklin-kleuren van de bedrading wilde hanteren, viel de keuze op bruin (massa). De kleur voor de baanspanning is rood, maar massieve VD-draad in een rood jasje is niet verkrijgbaar. En als de berg niet naar Mohamed wil komen, moet Mohamed maar naar de berg toe lopen. Ik heb daarom ook maar bruine VD-draad gebruikt voor de baanspanning. Met hulp van Humbrol rood, ga ik die draadlengtes de komende dagen een ander kleurtje geven.

En dan: hoe ga ik die bedrading monteren in die terminal blocks? Op Henk zijn draadje had ik ook al adereindhulzen gezien. Die heb je in verschillende soorten en maten, bleek mij al snel. Ik heb uiteindeljik gekozen voor zogeheten vork adereindhulzen. Ik naar mijn lokale bouwmarkt (geen filiaal van die landelijke bouwketens als Ga*, Ho*, Ka*, Pr* of hoe ze ook heten mogen) maar in mijn woonplaats (op 10 minuten loopafstand) zit er een fijne winkel waar voldoende mensen werken met verstand van zaken en die je ook nog een goed advies kunnen geven. En daar vond ik ze: zogeheten vork adereindhulzen. Toch wel benieuwd of ze zouden passen. Voor nog geen twee euro een pakje aangeschaft met 10 stuks, en inderdaad: ze passen! Heel fijn, scheelt weer een hoop zoekwerk naar het juiste. Het was het laatste pakje dat ze op voorraad hadden, via de mail gelijk 9 pakjes besteld en die kon ik na 3 dagen al weer ophalen.

Nu is het de bedoeling dat er vanaf de rails draadjes gaan lopen die aangesloten worden op de ringleiding. Maar wanneer ik een 0,75 mm2 draad laat lopen naar de ringleiding, wil ik niet het risico nemen dat ik zo'n terminal block niet meer kan dichtschroeven. Daarom heb ik er voor gekozen om dan de draad die naar de ringleiding moet, er naast te monteren. Alleen: hoe krijgen die twee draden naast elkaar ook een elektrische verbinding? Daarvoor had ik al zogeheten 'jumpers'gezien, die verbinding maken met twee naast elkaar gelegen ingangen van zo'n terminal block. Maar zouden die er ook op passen? Daarom maar bij een webwinkel voorlopig even 10 stuks besteld om uit te proberen. Kosten wel duur, één euro per stuk, maar goed – 'tis niet anders. En ja hoor, ook die bleken bruikbaar.

Als de toevoerleiding voor de baanspanning klaar is, ga ik werken aan de leiding voor verlichting en de wisselaandrijvingen. Maar dat zal wel in mei gaan worden.

IMG-2537.jpg
Een terminal block vanaf de zijkant gezien

IMG-2535.jpg
'drone-view' van de centrale toevoerleiding

IMG-2536.jpg
een draadlengte voorzien van vork adereindhulzen, gemonteerd tussen 2 terminal blocks

IMG-2538.jpg
de bruine draden van de ringleiding zijn d.m.v. jumpers verbonden met een bruine en een rode draad van de Gleisbox   
de bruine VD-draad links is bedoeld voor de baanspanning en krijgt straks een rood kleurtje
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lekker bezig Frans :thumbup: .
Opmerking: die vorkjes zijn op zich niet nodig als je massief VD gebruikt; die zijn eigenlijk bedoeld voor soepele bedrading.
Tip: het doorlussen had je ook met een stukje VD kunnen doen. De klemmen zijn per schroefje geschikt voor 2 draden en waarschijnlijk gaat dat met verschillende diameters ook nog wel goed omdat het aandrukplaatje dan in de juiste stand zal kantelen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
je kan misschien rode en bruine adereindhulzen gebruiken ipv de draad te verven;

mvg,
Michel
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Die ga je denk ik niet vinden, de kleurcodering van die vorkjes (AMP) is gebaseerd op de aderdiameter.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Wat Hans schrijft in posting #234 klopt, maar als ik de koperen kern van de gestripte VD-draad in het bekje schuif en vervolgens dichtdraai, zit dat klemmetje scheef. Ik wilde juist een wat nettere oplossing, daarom gebruikte ik de vork adereindhulzen. Dan zit dat klemmetje ook recht. Het oog wil ook wat! ;-)

Ramdani, wat Hans schrijft in posting #235, klopt. Er zijn drie kleuren (rood, blauw en geel). Maar blauwe en gele vork adereindhulzen passen niet in mijn terminal blocks omdat de vorken wat breder zijn. Rood is eigenlijk bedoeld voor 1,5 mm2 maar de hulzen passen wel op de koperen kern van een VD-draad van 2,5 mm2. Wel goed aanknijpen met een kabelschoentang, ik moest flink wat kracht zetten met mijn linker hand.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zaterdag 08 april 2023, 10:58:28............toevoerleiding wilde maken van VD-draad 2,5 mm2 dik.
..... voor de baanspanning is rood, maar massieve VD-draad in een rood jasje is niet verkrijgbaar.

Hi Frans,

Rood is gewoon op internet te koop (ook soepele).
Zelf heb ik het vis Houten door een kennis uit Belgie laten meebrengen.
Zie mijn draadje hoe ik mijn voedingen / bedrading heb gedaan.

groet
Harald
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat Bedankt voor je reactie Harald,
Ik heb wel rood draad gezien maar in lengten van 100 meters. Misschien niet goed genoeg gezocht, maar ik ben al een eind verder met het rood schilderen van de bruine VD-draden dus laat ik het maar zo.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Nog ff wat foto's
Bij mij zijn de railvoeding vanaf de booster in Oranje en zwart.
Daarna is de verdeling naar de rails in rood en bruin.
Alle draden en aansluitingen vastgelegd in een database.

groet
Harald
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Haradigi op zondag 09 april 2023, 10:59:43Nog ff wat foto's

Ga ik straks plaatsen. Ik zit nu op een rechte stoel in de woonkamer, loop nu al twee dagen met rugpijn dus ben niet zo snel mobiel. Foto's maken, resizen en dan uploaden en plaatsen neemt even wat tijd in beslag. Maar ze komen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik bedoelde mijn foto's.
En een linkje naar een echte Ringleiding   :-)  ;)

sterkte met je rug ook ik heb er ook zo eentje.  :(

groet
Harald
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat  Gevalletje 'verkeerd begrepen'!  :D  Dacht dat je er om vroeg. Er zijn mensen die om iets vragen maar de vraag dan in de gebiedende wijs stellen... ;-)

Bedankt voor de link en de foto's, ik ga ze zo bekijken. De verf op mijn draadjes is nog niet helemaal droog. Hieronder wat foto's die ik zonet heb gemaakt. Zoals ze er nu bij liggen, lijkt het op een chaotische toestand, ik weet gelukkig op welke locatie ik ze weer terug moet monteren.

Ik doe eerst een helft van een draadje, de andere helft als de eerste helft goed droog is.

IMG-2539.jpg
IMG-2540.jpg
IMG-2541.jpg   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zondag 09 april 2023, 10:53:16Ik heb wel rood draad gezien maar in lengten van 100 meters. Misschien niet goed genoeg gezocht
Ik haal mijn draad bij Mecktronics. Dan kun je aangeven hoeveel meter je nodig hebt en in diverse kleuren en doorsnedes.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat
Hoi Bas, maar die zaak zit helemaal in Wieringermeer. Zelfs vanuit 070 lijkt mij dat een aardige afstand, maar je kan de draad natuurlijk ook bestellen en per post laten bezorgen.
Maar misschien heb ik het mis: die 2,5 mm2 die zij verkopen, lijkt mij geen VD-draad en mogelijk zelfs nog meer aderig; ik geef juist de voorkeur aan VD-draad met een harde koperen kern.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zondag 09 april 2023, 12:57:45Zelfs vanuit 070 lijkt mij dat een aardige afstand, maar je kan de draad natuurlijk ook bestellen en per post laten bezorgen.
Ik bestel het daar en laat het bezorgen ;)

Citaat van: FransW op zondag 09 april 2023, 12:57:45Maar misschien heb ik het mis: die 2,5 mm2 die zij verkopen, lijkt mij geen VD-draad en mogelijk zelfs nog meer aderig; ik geef juist de voorkeur aan VD-draad met een harde koperen kern.
Ze verkopen geen VD-draad. Voordeel daarvan is dat het lekker soepel blijft. Alleen de draadeinden na het strippen even vertinnen en dan soldeer ik het vast op een stripje. Dus voor jou waarschijnlijk niet het goede adresje.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Mijn teerbeminde herinnerde mij er vanmorgen fijntjes aan dat ik over een paar weekjes weer een jaartje ouder zal gaan worden. :O  Ik schrijf dit in de  onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd want je weet het tegenwoordig maar nooit of je de avond zal halen.  :?  Maar goed, mijn lief vroeg mij om eens na te denken wat of ik misschien voor mijn verjaardig wilde hebben. "Poep, daar vraag je mij wat!", was mijn gedachte. Wat is het budget? Ik heb natuurlijk al een lijstje van wat ik graag zou willen ontvangen voor mijn verjaardag en één van de dingen die ik graag wil hebben zijn van die platte stekkers die je schuift over de verbindinslipjes onder de C-rails. Op dit forum heb ik al de nodige info gezien, zoals van Vogt:

https://www.conrad.nl/p/vogt-verbindungstechnik-3760a67-huls-voor-platte-stekker-insteekbreedte-28-mm-insteekdikte-05-mm-180-ongeisoleer-1226352

De insteekbreedte van 28 mm komt overeen met de breedte van zo'n lipje (nagemeten met mijn digitale schuifmaat). Maar de insteekdikte, daar zit ik even mee: ik gebruik voor de baanspanning en massa tussen de centrale toevoerleiding en de C-rails, meeraderig montagedraad van 0,75 mm2 dikte. Die platte stekkers zijn verkrijgbaar in meerdere insteekdiktes, wie kan mij adviseren welke dikte ik dan het beste kan gebruiken?
En nu ik het toch over die Vogt-stekkers heb: wat is aan te raden: de koperen aders van het montagedraad eerst vertinnen alvorens zo'n stekker met een krimptang vast te zetten, of juist niet?

Ik lees jullie graag!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Niet vertinnen, of je moet de draden aan de stekers vast willen solderen.
Maar waarom niet de Märklin stekers gebruiken?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Omdat die Márklin stekers hemelschreiend duur zijn! Een betere vraag is, waarom stekers gebruiken? Gewoon alles solderen vind ik persoonlijk veel beter. Geen gesodemieter met slechte contacten of corrosie. Je moet natuurlijk wel kunnen solderen om een goede verbinding te leggen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Henk, daarom wil ik die M*-stekers ook niet gebruiken maar die van Vogt. Scheelt een slok op een borrel! 😉
En solderen ben ik nog niet handig genoeg in, vandaar!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Vandaar dus. OK. Tja een tijdje terug dacht ik ook dat ik het helemaal kwijt was, het solderen. Maar sinds ik die nieuwe Weller heb gaat het weer als vanouds. wat een opluchting.