Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Project TEE bij het NTM

Gestart door marklintim donderdag 11 november 2021, 18:13:03

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi werk weer, Tim. Ik zie dat je gehoorbescherming draagt maar ik hoop dat je ook een goede  adembescherming (nee, geen Corona-maskertje) draagt als je de oude verf eraf haalt met staalborstel, schuurpapier of wat dan ook. Die oude verf wil nog wel eens ongezonde troep bevatten. Ik neem aan dat de verf getest is op chroom-VI; als dat er in zit mag je er als vrijwillige leek sowieso niet aankomen lijkt me.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hans,
Er word zeker aan de nodige veiligheidsmaatregelen gedacht, tijdens het slijpen had ik een m3 stofmasker, veiligheidsbril en gehoorbescherming op. Aardig bepakt. De verf van de draaistellen is niet getest. Op de draaistellen zat namelijk een dikke laag van remstof en olieresten en aarde. Daaronder was het vooral roest en dus weinig verf te bekennen. De compostplakaten zijn eraf gebikt en daarna is het stel kort met een staalborstel behandeld, schoongemaakt met wasbenzine en voorzien van een verse verflaag.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Remstof, ook zo'n lekker goedje mogelijk met asbest. Maar oké, je neemt de nodige bescherming in acht :thumbup:.
Ik ga kijken of ik t NTM rond de feestdagen eens kan bezoeken en de TEE in "levende lijve" kan aanschouwen :).
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2008

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Bij mijn weten zit er in gietijzeren remblokken geen asbest.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
En dan te weten hoe mooi ie was toen die naar Amsterdam kwam.
Sommige mensen zien kans om werkelijk alles te verramschen
(zolang het in Amsterdam blijft staan).
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Hanzi op vrijdag 17 december 2021, 21:20:53
Ik ga kijken of ik t NTM rond de feestdagen eens kan bezoeken en de TEE in "levende lijve" kan aanschouwen :).
Helaas, weer een lockdown :?
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Jan22 op zaterdag 18 december 2021, 22:47:59
En dan te weten hoe mooi ie was toen die naar Amsterdam kwam.
Sommige mensen zien kans om werkelijk alles te verramschen
(zolang het in Amsterdam blijft staan).
Als je alle hekken open laat staan. Meerdere keren melding gemaakt, bij NS, Prorail etc. Boeit ze geen ene fluit. Ik heb hem de afgelopen 4 jaar zien aftakelen.
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Blijft natuurlijk overeind staan dat je zelfs met open hekken van andermans spullen moet afblijven. Op de één of andere manier schijnt het heel normaal te zijn dingen uit te vreten "gewoon omdat het kan". Het lijkt een beetje op 80km/u in een woonwijk rijden want "dan hadden ze maar drempels moeten aanleggen" of fiets gegapt want "dan hadden ze 'm maar op slot moeten zetten", niet? Normen en waarden zijn een beetje 1980 lijkt het wel :?
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Was het maar 1980...
Re: Project TEE bij het NTM
 @citaat Ja, 1980. Dat was een jaar waar ik mooie herinneringen aan heb. Amsterdam werd afgebroken......



Maar goed, dat volspuiten van zo'n treinstel lijkt nergens op natuurlijk, daar is een ieder het wel over eens. Maar me dunkt dat we wel wat anders aan ons hoofd hebben wat betreft de openbare orde de komende weken......

Gr, Ben.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Verdorie, 't is net alsof ze niets geleerd hebben in 40 jaar.  :thumbup:

Als je de beelden ziet anno 2021 van Urk, Rotterdam, Amersfoort, etc, etc, dan valt toch alleen maar op dat het nieuws van de nieuwscommentators verbeterd is, niet de acties van de actievoerders zelf. Die doen nog steeds precies het zelfde.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Er is, wat dat betreft, helemaal niets veranderd...
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hans,
Het is allemaal geen fijn spul wat er in, op en rond de TEE zit maar met de nodige beschermings en veiligheidsmaatregelen kunnen we er toch heel wat van maken.

Laurent,
Helaas is het bij de vorige stichting op vele vlakken fout gegaan. Gelukkig is het stel nu veilig en word het langzaam maar zeker een stapje beter. Al zal het wel iets langer duren dan 4 jaar voordat het hele stel weer toonbaar is van binnen en buiten.

Goed, om maar weer even terug te gaan naar het onderwerp van dit topic (project TEE)
Deze was ik in de vorige post vergeten mee te nemen maar wil ik jullie niet onthouden. Een tijdje terug is de camera ploeg van spoorwegen tv langs geweest (een online platform) dit een reportage heeft gemaakt over de TEE en overige spoorobjecten die in het museum te vinden zijn.



vanaf 7.50 gaat het over de TEE. Verder worden de 162, zilvermeeuw en utrechtse sneltram uitgelicht en word er even gesproken over de toekomst van het museum.

Als laatste wilde ik ook nog even mededelen dat de ''revisie'' van het stel ook op facebook is te volgen voor de liefhebbers. In het laatste bericht word nog even een gofund linkje aangehaald waar gedoneerd kan worden voor de TEE. Wij willen 4 van de 5 rijtuigen graag enigsinds beschut gaan zetten tegen weer en wind (en vandalen) en daarvoor een grote tent aan schaffen van in totaal 3 delen. Het eerste deel is inmiddels besteld, voor de andere twee delen was het geld er nog niet.

Voor nu was dit hem weer. Binnenkort nog een laatste update van dit jaar want voorlopig houd het voor de vrijwilligers ook even op helaas :(
Hopelijk mogen we in het nieuwe jaar weer snel aan de slag :)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo allemaal

Het is alweer anderhalve maand geleden dat ik hier wat gepost heb. Dit heeft er vooral mee te maken dat het transport museum een maand volledig gesloten is geweest, ook voor vrijwilligers, vanwege de lockdown. Balen natuurlijk, zo komt de TEE nooit af :D
Maar, we mogen weer aan het werk en om te beginnen begin ik bij de beloofde foto's die ik vorig jaar nog zou plaatsen, tot ik erachter kwam dat het eigenlijk te weinig was voor een update.

Goed beginnend bij het begin, vlak voor de lockdown hadden we nog 1 werkdag waarbij we verrassend genoeg met een relatief grote groep aan het werk waren. Verdeeld over binnen en buitenwerk en over de 5 rijtuigen. Zo werd 1 rijtuig uitgemest, werden er rijtuigen aan de buitenkant 'schoon' gespoten met een hogedruk reiniger, het scheelt al een heel stuk als de groene aanslag van de trein is, werd het dak van Ak1003 ontroest en slechte plekken behandeld zodat deze op termijn ook geschilderd kan worden en werden de goten van de resto. Ikzelf had mij voorgenomen om nog een draaistel onder handen


na een bakkie maar meteen aan de slag, zo'n draaistel schoonmaken neemt aardig wat tijd in beslag. Vooral ook omdat er vele hoeken en plekken op zitten die wel in het zicht liggen maar lastig te bereiken zijn. Dan kan je zeggen, dan sla je die plekken toch over, ja dat kan, maar als er verse verf op het draaistel zit, zie je die onbehandelde plekken helemaal overduidelijk zitten. Dus dan maar mijn lenigheid testen.


alleen het borstelen levert al een wereld van verschil op. vergelijk de linker aspotdop maar eens met de rechter.


en wanneer het hele draaistel schoongeborsteld is, is het tijd voor een vers laage RAL7016 grijze verf. Dat knapt er aardig van op zeg. Zoals ik al zei word alles wat in het zicht ligt zoveel mogelijk meegenomen, zo is het wiel zo goed als mogelijk grijs gekwast, de remklauwen, veren etc etc.


een ietwat ongemakkelijke houding, tja, je moet wat over hebben voor je hobby. :D


maar uiteindelijk staat er dan wel weer iets waar we trots op kunnen zijn.


en zo sloten we het jaar af, in een lockdown maar wel met een voldaan gevoel.

Van de overige werkzaamheden heb ik zelf helaas weinig foto's, hiervoor wil ik jullie dan ook doorverwijzen naar de TEE facebookpagina

We maken even een sprong in de tijd, naar 21 januari om precies te zijn. Dat was namelijk weer de eerste werkdag dat ik ook weer aanwezig was bij de TEE.


en in het nieuwe jaar ben ik begonnen waar ik in het oude jaar ge-eindigd ben en heb ik een 3e draaistel deel onder handen genomen.


weg te bikken bagger


schoon


en verven maar


opperste concentratie


en klaar, dat was deel 3 van Ak1003, ik had eigenlijk gehoopt inmiddels klaar te zijn met de draaistellen van dit rijtuig maar helaas begon het weer erg vervelend te doen en is het laatste deel van dit rijtuig nog altijd aan het wachten op zijn behandeling.


maar al met al mogen we niet klagen met wat we in een half jaartje al hebben neergezet.


vanuit deze hoek is te zien welk draaistel kantje nog behandeld moet worden, maar dat mag de pret niet bederven. Het rijtuig staat er weer mooi bij. :)

goed, op naar de volgende werkdag. Dit was een werkdag waarbij er een koude relatief harde wind stond en er af en toe ook een spatje regen viel. niet heel lekker buitenspeel weer maar gelukkig valt er in de trein ook nog genoeg te doen.


zoals een cabine een beetje provesorisch opknappen. Deze cabine is flink toegetakeld door junks en zwervers, ze hebben er helaas weinig van heel gelaten. Waarschijnlijk zullen we veel van de spullen wel hebben, we zijn in ieder geval al een aantal spullen van de cabine tegekomen in andere rijtuigen, zoals een snelheidsmeter en daarnaast zijn er ook nog een paar containers vol met onderdelen van de TEE. Dit moet ooit nog eens uitgezocht worden en dus hebben we voor een tijdelijke oplossing gekozen voor een ietwat beter aanzicht en daarvoor mocht ik de werkplaats even in.


om een paar plankjes op maat te zagen.


en na wat schoonmaken in de cabine konden de plankjes op hun plek gelegd worden.


en met behulp van m6 boutjes en bestaande schroefgaatjes vast gezet worden in de cabine

goed, dat was weer een werkdag. voor het laatste deel van deze update heb ik nog een paar foto's van de werkdag van gisteren en daarmee zijn jullie dan weer helemaal up to date.


ook gister gooide het weer roet in het eten omtrent mijn plannen om het laatste draaistel aan te pakken. zodoende heb ik mij opgehouden in stuurrijtuig Ak1003 om de ramen en delen tussen de ramen eens schoon te maken. Een redelijk smerige klus maar wel een klus die gedaan moest worden. Want tussen de ramen zijn via de bovenkant vogeltjes terecht gekomen die daarna niet meer geweten hebben hoe ze daar weg moesten komen


de binnenruiten kunnen met een aantal schroeven losgehaald worden. zo kan ik de kozijnen en de binnenkant van de buitenramen schoonmaken. en als de binnenramen dan toch los staan doen we ook gelijk de buitenkant van de binnenruiten


de ramen en kozijnen worden grondig gereinigd.




een gevalletje een beetje door de regendruppels heen kijken, maar de doffe waas is van de ruiten verdwenen.


before


tijdens


after


en hetzelfde voor de ruit, before


en after


en een sfeerplaatje om mee af te sluiten, jullie zijn weer helemaal up to date :)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi gedaan Tim!

Mvg
Marcel
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wederom weer een mooi verslag Tim. :thumbup:
Bedankt hiervoor.

Groet Michel
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hi Tim,

Hartstikke mooi is het geworden en wat een werk en doorzettingsvermogen.

groet
Harald
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2016

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi werk!
:thumbup:
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Marcel,
Bedankt, we doen ons best :)

Michel,
Graag gedaan.

Harald,
Hij word langzaam maar zeker steeds een beetje mooier.

Victor,
Bedankt.

Voor de liefhebbers heb ik nog een leuk nieuwtje,
In ieder geval de kop van Ak1002 (het andere stuurrijtuig) word weer in ONR kleuren geschilderd. Dit omdat deze bak nog voorzien is van de canadese details zoals nummer en remlichtbakken en versmalde frontseinen. Hiermee willen wij fysiek het canadese avontuur van dit type TEE weergeven
Re: Project TEE bij het NTM
Wat een prachtig project.
Het is verreweg de mooiste trein die in Nederland ontworpen is. Ik weet dat ik toen ik 18 of 19 was in Utrecht van het perron ben gelopen om foto's te maken van het treinstel/ Helaas in zwart/wit. Jammer dat er zo weinig video materiaal van dit stel is. Maar Von Ortlof heeft voor Eisenbahn Romantic een mooie videoband gemaakt van de overbrenging van het stel uit Canada.
Ik ben blij dat ik nu jullie facebook pagina ken en ga ook doneren (niet al te veel: aow en klein niet geïndexeerd  pensioentje)
De foto's zijn prachtig!
Wim
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wim,
Zeker een mooi project en vind het ook een gaaf dat ik er zelf aan mee kan werken. Toch leuk zo'n museum om de hoek :)
Ik ben wel erg benieuwd naar uw foto's. Zou u die willen/kunnen delen in dit topic?
De documentaire van Hagen von Ortloff is bekend en inderdaad erg mooi.
Alvast bedankt van de donatie, ook kleine beetjes helpen ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooie verslagen Tim!
Zo te zien goed bezig met z'n allen om de bakken te behouden.  :D
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hoe zit het eigenlijk met het dak?

Twee foto's van een Prorail blog:
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wouter,
Wij doen ons best. Bedankt.

Jan,
Goeie vraag. Hieronder een kleine update ;)

Hallo allemaal,
Het is al even stil hier, dat betekent zeker niet dat wij stil zitten. Ik had zelf een drukke schoolperiode waardoor ik wat minder aanwezig was bij het museum. maar in de tussentijd hebben mijn collega vrijwilligers flink doorgewerkt. Ik moet zelf nog even wat foto's sorteren en in het juiste mapje plaatsen voordat ik weer een update kan schrijven, maar bij deze beloof ik dat er snel weer een update aan komt.
Om nu nog even in te gaan op de vraag van Jan over het dak begin ik met een foto:

het dak van de Ak1003 is inmiddels behandeld en voorzien van een verse laklaag waardoor dit het eerste rijtuig is wat van draaistel tot dak een verse laklaag is voorzien. De daken zijn, net vele andere plekken, erg aangetast. Op het moment zijn de werkzaamheden dan ook vooral conserverende werkzaamheden. Schoonmaken, ontroesten en lakken om verder verval tegen te gaan. Voordeel van het lakken is dat de rijtuigen er gelijk een stuk frisser uitzien wat hopelijk voor het revisie potje zijn vruchten afwerpt.
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 april 2022, 15:44:10
Hoe zit het eigenlijk met het dak?

Gewoon een keertje er naar toe gaan, NTM is in Nieuw Vennep in de voormalige Bols gebouwen.

Stel jezelf op de hoogte, koop een kaartje voor een goed doel en laat je daar informeren.
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wat is het toch mooi dat dit treinstel zo goed onderhandel genomen wordt, hij kracht zijn prachtige uitstraling weer terug  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo allemaal,

Zoals belooft zou er nog een updaTEE komen. Nou, bij deze dan. Laten we maar snel beginnen want er valt een hoop in te halen :)


Om te beginnen bij het begin, het dak. Nadat ikzelf de taak had gekregen om de draaistellen te behandelen en in verse grijze verf te zetten bij het stuurstand rijtuig van stel 1003 was het enige wat er nog niet mooi uitzag het dak. Dus ook het dak moest maar geschilderd worden voor het complete plaatje. Het dak van dit rijtuig was al eerder ontroest en ingesmeerd met owatrol.


kwastje, blikje en aan de slag dan maar


dat ziet er weer lekker strak uit.


met als resultaat aan het einde van de dag, van draaistel tot dak strak in de lak. De TEE heeft er in jaren niet zo mooi bijgestaan, wat een likje verf al niet kan doen :)


de werkzaamheden aan de Ak1003 komen langzaam (tijdelijk) tot een einde, het rijtuig is volledig voorzien van verse lak, er zit weer wat werkende electronica in en van binnen is het rijtuig flink schoongemaakt. Natuurlijk zijn wij er hiermee niet maar er zijn nog vier rijtuigen die aardig wat aandacht nodig hebben. Te beginnen met de Ak1002, deze gaat deels weer in de ONR kleuren geschilderd worden. Op de foto is te zien dat de ONR remlichtbak alweer is geplaatst op de kop van het rijtuig.


en ook in dit rijtuig zijn er weer wat electrische componenten hersteld zodat de frontlichten ook op de Ak1002 ontstoken kunnen worden.


vervolgens was het een kwestie van schuren


schuren


en nog meer schuren


omdat het nog wel even duurt voordat de schilder komt is het rijtuig lichtjes voorzien van wat rode en creme verf ter bescherming van het rijtuig.


tevens is het kleine raampje naast de cabine deur ook vervangen voor een heel exemplaar


en ook het coupe rijtuig is aan 1 zeide volledig ontdaan van graffiti zodat deze ook weer mooi in de TEE kleuren geschilderd kan worden.


voor mij betekende dat dat er weer genoeg draaistellen te behandelen zijn.


wat een troep kan er in zo'n draaistel achterblijven.


helaas was het deze dag erg koud en winderig waarbij ik vaker achter mijn spullen aan rende dan dat ik bezig was met het draaistel te behandelen. Dus die dag helaas alleen het middenstuk kunnen doen.


het restauratie rijtuig word vooral van binnen gereinigd. Alle stoelen zijn grondig gewassen.


net als de rest van het interieur


en de keuken is door de schoonmaakploeg ook al flink onder handen genomen.


de laatste foto's voor deze keer, ook aan de details word gedacht....


....zo worden de raamrubbers ook zoveel mogelijk ontdaan van graffiti

en om af te sluiten nog een plaatje van het mooiste rijtuig:

stuurrijtuig Ak1003 in een lekker middag zonnetje

voor nu was dit het weer, jullie zijn weer helemaal bij
Re: Project TEE bij het NTM
Jullie doen goed werk Tim, hulde aan alle vrijwillers.

Vrgr,
Wilko
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Ze staat er steeds mooier bij Tim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooie update weer Tim! :thumbup:

30 april komen we met de stamtafel Noord Holland jullie harde werken aanschouwen.  :D
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wilko,
Bedankt. We zijn ook erg tevreden met de vooruitgang.

Peter,
Dat is wel de bedoeling. Mag ook wel na al die jaren ;)

Henk,
Er word druk gewerkt om de TEE stamtafel proof te maken :D
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb. Kortom, weer tijd voor een update, want er word nog altijd elke week minimaal twee dagen geklust aan de RAm. Dus laten we maar weer snel beginnen.


om te beginnen stuurbak Ak1003. Deze was ooit helemaal leeg gehaald. Afgelopen weken is er hier binnen veel schoongemaakt.


vervolgens zijn er vloertegels in het rijtuig gelegd


en zijn de gaten dicht gemaakt met witte  latjes.


Nu is dit rijtuig ook weer toonbaar en zo kan dit rijtuig gebruikt worden als presentatie rijtuig.


plaatje van dit stuurrijtuig vanuit de flat op het terrein van het ntm.

naast de Ak1003 hebben wij nog een tweede stuurrijtuig staan, de Ak1002. Ook daar is de afgelopen weken/maanden flink aan gewerkt


de laatste tussenstand van de Ak1002 nog even weergegeven op deze foto.


aan dit rijtuig is vooral veel geschilderd. De blauwe vlek op de neus geeft al aan welke kleur dit rijtuig gaat worden. De schilders hebben van te voren eerst een zandgele onderlaag aangebracht.


en zo ziet een zandgele onr kleurstelling eruit


en toen ging het eerste geel op de bak.


en aan het einde van de dag is de bak mooi geel


en de volgende klusdag werd het blauwe vlak geschilderd


en om het af te maken heb ik het draaistel in de bijbehorende zwarte kleur geschilderd


ook de spatplaten die voor de onr onder de bakken zijn gelast zijn weer keurig zwart gekwast.


tussenstand van de onr bak. wat nu nog echt ontbreekt in het mee gekleurde dak.


maar ook daar is aan gewerkt. de gele band erop


en de lichtblauwe band erop


en natuurlijk de donkerblauwe band.


en zo staat de ONR 1984 (ofwel, NS DE4 1002) er nu bij.

en om nog even bij het schilderwerk te blijven gaan we nog eventjes terug naar de Ak1003


want dit stuurrijtuig heeft zijn eerste opschriften weer gekregen. zoals klasse aanduiding.


zo word het beeld steeds completer. de oplettende kijker ziet trouwens dat onder dit rijtuig de spatschermen bij de draaistellen verwijderd zijn. want op de ns/sbb TEE stellen horen deze niet.


tevens is de Ak1003 weer gedoopt tot NS DE 1003


en zo word het rijtuig steeds mooier.


recentelijk was er een zwitserse delegatie op bezoek geweest bij de RAm, een mooie reden om de Ak1003 te versieren, te voorzien van frontplaat en een mooie gelegenheid om het rijtuig te testen als presentatie/restauratie rijtuig. Helaas was ik daar zelf niet bij maar het schijnt een erg geslaagde dag geweest te zijn.

naast al het schilder, schoonmaak en inricht werk is er nog veel ontroest, geconserveerd, daken, goten en draaistellen behandeld etc etc. zelf had ik ook nog een mooi klusje gekregen, alle afdekplaten bij de ventilatie roosters weer verwijderen. De rijtuigen hebben namelijk veel last van vocht en de platen horen er bij de TEE toch niet op.


rechts zit nog een plaat, links is die weg.


en dit zijn dan de platen.


beide platen weg, ventilatie kanaal weer open.


en deze ventilatie roosters zitten boven de instap deuren.

het openwerken van deze ventilatieroosters heeft gelukkig wel zijn vruchten afgeworpen. Die vieze vochtlucht trekt in ieder geval uit de rijtuigen en er blijft ook minder vocht zitten. Zo maken we mooie stappen de goede richting uit.

Voor nu laat ik het hier even bij. Binnenkort meer
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2016

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi werk weer, helemaal top  :thumbup:
De Ak1002 met beide kleurcombinaties is ongeveer zoals ik had verwacht, en is zeker mooi geworden!
En vloertegels in de Ak1003... ik stel me voor dat dat onmiddellijk een andere beleving geeft als je erin loopt, zit, praat - door de geluiddemping  :)
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Bedankt weer voor de uitgebreide update Tim, jullie doen geweldig werk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Ik herinner me nog de kritische geluiden toen jullie aan dit project begonnen, maar inmiddels mag je toch wel spreken van een succesvolle start. Ook al ligt er nog veel werk in de toekomst!

Groeten,
Wico
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Victor,
Dank je wel, wij doen ons best.
De kop van de Ak1002 is nu geschilderd, de rest ontdaan van graffiti en behandeld, maar nog niet geschilderd. Dat gaat nog wel gebeuren.
Ja, de vloertegels in de Ak1003 zorgen wel voor een andere beleving inderdaad :)

Peter,
Dank je wel en graag gedaan.

Wico,
Er waren wat kritische geluiden maar over het algemeen veel blije geluiden want er kwam weer leven in de vijf overgebleven TEE wagens.
Wij zijn in ieder geval goed van start gegaan en hebben inderdaad al aardig wat neergezet. Ook al is het nu vooral conserveren (pap en nat houden zoals de baas zegt). Het echte restaureren gaat in de toekomst plaats vinden.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo allemaal,

Het is eventjes stil geweest hier maar ik heb weer wat mooie foto's voor jullie verzameld.
Er zijn weer een aantal mooie stappen verzet afgelopen periode. Dus laten we maar gauw beginnen met wat beeld materiaal.


om te beginnen heeft stuurrijtuig Ak1003 zijn nummer weer terug gekregen. Op de kop is in witte letters netjes te lezen NS DE 1003. Tevens is het rijtuig voorzien van een replica fabrieksplaat, wat ook weer een leuk detail is welke lang niet op de rijtuigen aanwezig zijn geweest.


en dat kan natuurlijk alleen maar mooie beelden opleveren. Voor de foto is zelfs even de frontplaat op de neus gezet en de karakteristieke TEE BH op de koppeling geplaatst. Wauw, wat een plaatje.


van de nederlands zwitserse TEE bakruiten hebben we er genoeg van op voorraad, van de Canadese ruiten helaas niet. De kapotte ruiten in de Canadese bak zijn inmiddels vervangen voor een zwart geschilderde plaat. Van buiten krijg je dan het zelfde effect maar van binnen kan je niet naar buiten kijken. Voorlopig voldoet het, in de verre toekomst zullen er toch weer Nederlands Zwitserse ramen in moeten komen. Echter, van deze gebogen glaasjes in de deuren hebben we er geen liggen, maar we kunnen ook niet voor eeuwig zo'n doek ervoor blijven houden.


zodoende werd aan mij gevraagd of ik een goed exemplaar kon verwijderen zodat aan de hand van dat exemplaar een plexiglas replica gemaakt zou kunnen worden.


dat had wat meer voet in de aarde dan verwacht (het zal ook weereens niet). De ruit zat tussen twee lijsten geschroefd, in de deur gelijmd, vervolgens is de ruimte tussen deur en glas afgekit en is rondom het glas tussen de lijsten en deur volgepropt met rubber. Maar uiteindelijk is het gelukt deze ruit uit het deurtje te krijgen.


ook enkele kleine foutjes zijn hersteld, zoals deze onderste boven gemonteerde asbakjes.


deze zitten nu weer op de juiste manier gemonteerd in het rijtuig.


en ik had als taak gekregen om alle sloten na te kijken en weer functionerend te maken. Hier en daar zijn er nieuwe paspennen in het mechanisme gezet, andere waren dus danig vastgerot dat deze vooralsnog niet functionerend zijn. maar langzaam maar zeker maken we voorwaartse stappen.


er is ook nog een hoop geverft. alleen deze foto's moet ik nog even opzoeken, die houden jullie nog te goed ;)


bij speciale evenementen en gelegenheden word de kop van de Ak1003 versierd met de Nederlandse vlag aan de ene kant en de Zwitserse vlag aan de andere kant.


in dit geval ging het om het lego event, bricks in transport, waarbij verschillende lego TEE modellen te bewonderen waren in ons eigen stuurrijtuig.


ook de TEE rheingold was aanwezig.


de lego treinen trokken aardig wat bekijks. de oplettende kijker ziet dat er op de tafel ook nog een TEE VT11.5 aanwezig is.


in het museum was er ook genoeg te zien, zoals hier de 3737.


of deze mooie 01 1075, helemaal ontworpen in lego


de 1211 mocht er ook zeker wel wezen. zelf met functionerende lichten.


tegen het einde van de dag werden de TEE stellen ook nog even uitgelaten op de lego modelbaan.


het was een zeer geslaagd evenement.



nog wat bewegende beelden van het lego event met dank aan de mannen van LLMTC
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Project TEE bij het NTM
 B) Mooi en leuke fotoreportage. :thumbup:
En het blijft een indrukwekkend gezicht om RAm TEE kop weer in zijn volle glorie terug te zien, erg mooi. B) :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Project TEE bij het NTM
Hoi Tim,

Leuk weer deze foto's.
Wete jullie al wat meer over de aanstaande verhuizing?

Vrgr,
Wilko
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wederom bedankt voor je update Tim. :thumbup:
Zoals altijd heb ik er weer van genoten van de foto's maar zeker ook de korte teksten zijn erg leuk om te lezen.

Groet Michel
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Trainspotter op donderdag 27 oktober 2022, 17:00:11
Hoi Tim,

Leuk weer deze foto's.
Wete jullie al wat meer over de aanstaande verhuizing?

Vrgr,
Wilko

Voor degene die het (nog) niet weten; het Nederlands Transport Museum moet de locatie in Nieuw Vennep verlaten.
Het gebouw, en de nodige daarom heen, worden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw.
De gemeente Haarlemmermeer heeft al aangegeven er geen brood in te zien.
Re: Project TEE bij het NTM
Prachtig die LEGO modellen! Zelf ook een grote LEGO fan!
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Dirk-Jan,
bedankt voor je compliment.
Inmiddels hebben we zelfs al 3,5 van de 5 rijtuigen van een verse verflaag voorzien. Inclussief kopwanden, daken en draaistellen.

Wilko,
Dank je. Er is mij niks meer bekend dan Henk aangeeft.
Laten we er in dit topic ook verder niet over ingaan en het bij de TEE werkzaamheden houden.

Michel,
Dankjewel.

Marc-lin,
De lego modellen waren zeker gaaf. Het was ook een geslaagd weekend.
Re: Project TEE bij het NTM
Ik vind die Lego treinen echt super mooi gemaakt, maar is de gebruikte ondergrond niet vlak of is het normaal dat het zo erg hobbelt dat het bijna de rails af stuiterd ?. :O

Mvg Gert
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Waar is het TEE-stel eigenlijk gebleven? Het staat natuurlijk ergens opgeslagen nu, maar waar?
Re: Project TEE bij het NTM
Nog gewoon bij het NTM toch? Zie ook de Facebook pagina. De restauratie gaat gewoon door

https://www.facebook.com/TEEtreinNTM/

Koen
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Ik heb geen FB helaas. Heeft het NTM dan inmiddels een nieuwe locatie? Heb ik iets gemist?
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 20 september 2023, 21:22:42Ik heb geen FB helaas. Heeft het NTM dan inmiddels een nieuwe locatie? Heb ik iets gemist?

Dat is een keus, geen Facebook. Helaas mis je daardoor, voor wat betreft de TEE in het NTM wel veel informatie over hoe de bakken opgeknapt zijn.
Hoewel alle reparaties niet definitief zijn, maar om verder verval tegen te gaan zien de bakken er werkelijk schitterend uit.
Overigens is een nieuwe locatie van het NTm nog niet bekend.

https://www.facebook.com/TEEtreinNTM
Re: Project TEE bij het NTM
Voor deze Facebook pagina hoef je geen account te hebben. Je krijg wel een vraag voor inloggen maar die kan je gewoon wegklikken.

Koen
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 20 september 2023, 21:22:42Heeft het NTM dan inmiddels een nieuwe locatie? Heb ik iets gemist?

Er kwam net een tweet binnen van het Nederlands Transport Museum: Als het goed gaat blijft het NTM in de Haarlemmermeer, vlakbij het Intercity Hotel in Hoofddorp. Businessplan moet nog goedgekeurd door de bank. Men hoopt over een jaar de deuren te openen (moeten wel op 1 juni uit het huidige locatie).

vrgr,
Wilko