Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen en meet & greets op beurzen : 3railforum shop

Zwitserland - Bahnhof Kerzers

Gestart door Jan22 zondag 30 oktober 2022, 00:33:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Op dit forum valt de plaatsnaam Kerzers minder vaak dan op andere forums. Hoe zou dat nou toch komen?

Kerzers is bekend om uiteenlopende redenen, maar vooral omdat twee spoorlijnen elkaar daar gelijkvloers kruisen: de Broye spoorlijn (Palézieux-Lyss, of wat ruimer gesteld Freiburg-Murten-Soloturm) en de spoorlijn Bern-Ins-Neuchatel.

Er zijn ook aparte draadjes in de wikipedia, zoals Kerzers-Lyss.

Van Kerzers circuleren veel foto's, omdat het een speciaal type station is, en omdat de oude handmatige besturing in museumvorm bewaard is gebleven (historisch stellwerk Kerzers). Dat wil zeggen dat er een vereniging is die rondleidingen verzorgt.

Hoe kom je er als het vrouwvolk niet wil? Neuchatel (Neuenburg), Bienne (Biel) en Bern hebben toplokaties om te shoppen. En Kerzers ligt daar tussen in. Dat was mijn argument, en dat pakte goed uit. Zo had ik na een shopping day toch nog een uurtje Kerzers over. Want we kwamen er "bij toeval" toch langs.

Stellwerke (in Zwitserland) zijn verzameld op een website: Stellwerke Info, en die website werkt met een interactieve kaart van Stellwerken. Je kunt op de kaart klikken, en dan alle bekende info vinden, zoals spoorplan, seintableaus, foto's van het stellwerk (zoals van de handbediening van wissels en seinen).

Er bestaat ook een blogspot over stellwerke: Zwitsers Stellwerk Kerzers.

Eerder gaf ik in een draadje al een verwijzing naar foto's van Max Hintermann (van Kerzers). Toeval, natuurlijk.

Er zijn al zoveel foto's online geplaatst van dit station. Heeft het dan toch nog zin?
Oordeel zelf. Dit is het huidige spoorplan anno 2022:




In 2022 staan er 4 spoorklokken bij het Stellwerk, in 1988 stonden er maar twee.



Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers

Het station heeft vele gezichten, maar dit beeld ontbreekt meestal.
Er is een voetgangersbrug. De meeste foto's in omloop zijn gemaakt vanaf die brug.


Vanaf de voetgangersbrug richting Lyss. Je ziet het blauwe handsein en het wissel voor het Stellwerk.
Dat zijn de twee enige objecten die tijdens een excursie kunnen worden geschakeld.
Omdat ze de treinenloop (van de dienstregeling) niet kunnen beïnvloeden.


Vanaf de voetgangersbrug richting Bern.


Vanaf de voetgangersbrug richting Ins en Neuchatel.


Vanaf de voetgangersbrug richting Murten en Freiburg.


Er is een Ländi ....


En die is nog in gebruik.


Er is een stationsplein.


Soms met bus.




De snoeptrommel ontbreekt niet.


Er is een Stellwerk ...


Met als bijzonderheid een sein en een wissel die handmatig zijn om te zetten
(als enige voorbeelden van hoe het vroeger werkte)


Er zijn excursies mits er 5 of meer gasten zijn.


Zo'n excursie begint altijd bij het begin, op spoor 1.



Daarna moet je de gang onder het spoor door, en een trap op om bij het Stellwerk te komen.



Elk andere aanlooproute is verboden.

De trap naar de bovenverdieping is een patatrooster, net als de voetgangersbrug.
Er staan dan ook waarschuwingen bij: betreding op eigen risico.


Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Wat zijn die drie zwarte palen op de één na laatste foto en waar dienen die precies voor?
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Frans op andere foto's (nr.10) heel goed te zien. Het zijn vier zwarte palen en het zijn bellen. Je weet wel van die rinkel herrie dingen.
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
 @citaat Dank voor je reactie Henk. Ik lees nu bij de allereerste foto dat het gaat om spoorklokken. Maar wat is hun functie precies en hoe worden zij bediend. Dat is mij nog even duidelijk.
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Citaat van: FransW op zondag 30 oktober 2022, 12:06:09
spoorklokken
Veel Zwitserse stations hebben of hadden een soort "bellen" staan bij het hoofdperron (meestal perron 1), altijd meerdere. Elke bel (spoorklok) kan 2 klanken maken. Elke bel is gekoppeld geweest aan het INTEGRA systeem (relaisgestuurd besturingssysteem van stations en baanvakken), en maakte dus onderdeel uit van de blokbewaking.

Uit die klanken kun je opmaken of de trein daalt of stijgt, en of hij stopt of door rijdt.
Er staan dus altijd minimaal 2 van die dingen langs de rails op een doorgangsstation.

Twee, zoals in Poschiavo:


Als een station sporen in 3 richtingen heeft, zoals Filisur, dan staan er ook 3 klokken.

Bij Kerzers is sprake van sporen in 4 richtingen, dus horen er 4 klokken te staan, elk met 2 eigen, dus onderscheidbare, geluiden.
Toch stonden er in 1988 maar 2 (foto site van blogger Harald M. Müller).

Blijft de vraag hoe ze werken (bij de huidige afstandbediening werken ze nog steeds).
Blijft de vraag wat de zin ervan is want ze verdwijnen uit steeds meer stations, en kunnen dus gemist worden.
En blijft de vraag hoe ze heten: spoorklok, stationsbel?

Het is in ieder geval geen Bahnhofsuhr,
want dat is een klok met tijdwijzers.
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
JW,

Bedankt voor het lees en kijkplezier van bahnhof Kerzers.

Groet Michel
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Interessant station.
Eens zien of ik bij mijn eerstvolgende bezoek aan Bern een uitje kan plannen naar Kerzers.

Groeten,
Jelmer
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Kerzers
Dan is het misschien een idee om via Ins te reizen.
In Ins loopt in het dorp de lijn Bern-Neuchatel parallel aan de lijn de  Aare Seeland mobil (ASm) die tot 1999 bekend stond als Biel-Täuffelen-Ins-Bahn (BTI).
Er is ook een afslag naar Romont en Freiburg (TPF).