Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)

Gestart door Jan22 dinsdag 08 oktober 2013, 09:32:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Mooie foto's, heb deze zomer ook die autotrein door de Simplon genomen.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Het is altijd een beetje de vraag wat wel en wat niet te delen.

Het viel me op dat alle Simplon-autotreinen het zelfde zijn qua opzet vanuit Brig:
een loc uit de 420 serie, een 2e klas rijtuig, een platte oprij-bak (met kantelbare zijkanten), dan een verloopbak, dan een stel bakken met huif (4 assers), dan weer een verloopbak, een afrijbak, en een BDt.

achteraan: de richting Simplon duwende 420 loc

dan een 2e klas rijtuig, b.v.


dan de oprij/afrijbak:


dan de overloopbak:


dan een rij huifkarren:


dan de overloopbak:


dan de oprij/afrijbak:


en tenslotte de BDt op frontpositie richting Simplon.

Die BDt trok me. Er stonden meerdere sets klaar, maar niet allemaal op volgorde, en gedeeltelijk achter
elkaar, waardoor ik geen vrij zicht erop had. En de nummers waren niet allemaal even leesbaar.
Wat wel opviel was het verschil tussen de BDt's bij het front (wel of niet een bagagedeur, wel of niet een fiets embleem, wel of niet een zwart raamfront bij de rode neus). Gele deur, blauwe deur, blauw-witte deur, allemaal anders.

82 33 933-1


82 34 906-6



82 34 907-4

Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (spoor 8,9)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (spoor 8,9)
Er is van alles veranderd in 2017, maar je ziet het pas als je terug kijkt in de tijd.


3 foto's 2017:

de meest linkse BLS deur heeft geen spoor meer, en links daarvan ontbreekt het stootblok
(wissellantaarns ontbreken op het hoofdspoor), en het spoor van de reddingstrein is weg:


In 2022 is er nog meer veranderd aan de loods (deurkleur, blauw logo) en directe omgeving
Er staat een hek voorlangs de loodsdeuren (er kunnen auto's parkeren), en er stond toevallig (?) een bruine BLS loc 185 in 2022:


In 2023 trouwens weer. Die BLS 185 is een zwervende loc: ik trof 'm aan in 2023 in Freiburg im B., Domodossola en in Brig, alle meldingen uit oktober 2023. Dit in tegenstelling tot de autozug locs in Kandersteg/Goppenstein (172,174,192,193), Brig/Iselle(182,183); dat zijn locs die heen en weer pendelen met vaste stuurstanden, en een vast aantal rijtuigen ertussen. Voor de liefhebber: 4-assige wagons (geen 2-assers).

De oversteekplaats voor het personeel is verplaatst
(aan het eind van het perron staat een nieuw type sein):


Let op de kruising na het 4e wissel, zichtrichting spoor 90
(kruisend spoor verdwijnt achter geluidscherm):


detail (het geluidscherm was hier nog niet klaar in 2013):


In oktober 2022 toch maar eens gekeken hoe het zit met dat spoor:

Het kopspoor heeft geen bovenleiding, en is dus alleen voor diesel-locs bedoeld.

De reden voor het stootblok is de onderdoorgang die er vroeger niet was.
Want voor die tijd kwam dit spoor uit achter de BLS-loods.

In 2023 opnieuw gekeken: ditmaal zit er een wielklem op het dieselloc opstelspoor, en er staat ook een werkend dwergsein bij.
De kruising (halve Hosenträger) zit precies bij een nooduitgang.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Hallo Jan Willem,

Dank dat je zoveel detail foto's van station Brig en omgeving deelt. Wordt zeer gewaardeerd door de liefhebbers.
Leuk om nog een stuurstand te zien.

Groet, Erik
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Ik heb me over die kruising (en dat spoor achter de geluidsmuur) lopen verbazen tot ik in Luzern een soortgelijk iets tegen kwam (kostte me veel opnames omdat er bovenleiding balken in de weg zaten);


Maar dat komt tezijnertijd wel in het draadje over Bahnhof Luzern.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Een echte "spotters"  :arrow: :thumbup:vakantie trip.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Bedankt voor het delen (en maken ;) )
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
In 2013 schreef ik in een draadje van keeszondag iets over een mast met aan beide zijden een uithanger.
Kees had dat op z'n baan, en in Delémont zag ik dat in het echt.

Bahnhof Delémont


Laat ik nou toevallig in 2017 bij de ingang van de Simplontunnel het zelfde verschijnsel tegen komen ...


Niet toevallig gaat het in beide gevallen om doodlopende sporen.

Net als bij perron 90 in Brig in 2023:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Brig, Simplon, 2017, driedubbele tractie (3x Re 4/4):




Het bijzonder van deze tractie (je zou het Re 12/12 kunnen noemen) is de belasting van de koppelingen.

In de wikipedia staat bij de Re 6/6, indien in dubbeltractie gebruikt (dus als Re 10/10):

CiteerDie zugelassene Zughakenlast beträgt bei 26 Promille eigentlich nur 1300 Tonnen
.

Er staat uitgelegd dat als op de Gotthardt een trein zwaarder was, b.v. 1400 of 1700 ton, er geen 3e trekloc in tractie bij kon vanwege de beperkingen van de koppelingen. Er kon wel een duwloc achter de trein toegevoegd worden om te voorkomen dat de koppelingen konden breken.

In een latere revisie heeft men de koppelingen verbeterd omdat men met die beperking niet kon leven.
Dat doet vermoeden dat ook bij de Re 12/12 combinatie de koppelingen inmiddels verbeterd zijn.
Dat zal dan ook moeten gelden voor de koppelingen van de containerrijtuigen die hier meegesleurd worden richting Domodossola.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Als je bij spoor 90 een stukje doorloopt), dan loop je op een asfalt strip tussen de sporen.
en daar vallen de details na verloop van tijd vanzelf op:

In 2017 stond er een roestige Ee 3/3, nr 16460, in een loods met plastic golfplaat tegen weer en wind beschut
(maar ook weer niet zo heel erg goed want de remblokken zien knap roestig van dichtbij):






Deze foto laat zien dat de beide buffers ongelijk van vorm zijn:


In 2022 staat deze loc er niet meer. Blij dat ik toen die foto's heb gemaakt.


Een voorraadje overbodig geworden waarschuwingsborden
(met de bekende vierkante poten):

Die stonden daar in 2017, maar niet in 2022.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (dubbeltractie)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (dubbeltractie)
Rood is niet mijn lievelingskleur, bij locs. Groene locs nemen snel af in aantal.
Trends, tijdperken, maatschappijen en logo's veranderen.
Deze locs zijn ook al weer oud, voor vrachtvervoer, zelfs in tractie.
Toch zag ik er diverse in Brig (op 15 09 2017).

Het gaat op deze foto's om 11340 en 11672 in dubbeltractie (oftewel als zogenaamde Re 10/10).
Beide loc hebben wielen met spaken (dat viel op), en de locfluit op het dak heeft dezelfde kleur als het dak (dus niet messingkleurig zoals bij veel modellen op schaal).

De 11340: De Zwitserse Re 4/4 II staat  tegenwoordig bekend als Re 420. Dat 420 staat voorop de loc tussen de buffers.
Van de Re 4/4-II zijn meerdere series gebouwd. Deze loc stamt uit de 2e serie:  11156?11349 en 11371?11397. Kenmerk van die serie is dat iedere loc 2 Einholm pantografen heeft, een halve meter langer is, en een iets sterker gebogen neus heeft dan locs uit de 1e serie. Die tweede serie is besteld in een 5-tal fasen, en de serienummers 11305?11349, waarin deze loc valt, dateert van 1979 (1980).
De locs 11313-11349 rijden tegenwoordig uitsluitend voor SBB-Cargo, maar deze loc is (nog) niet omgespoten in de Cargo huisstijl. 

De 11672: De Zwitsere Re 6/6 staat sinds 1992  bekend als Re 620. Dat 620 staat voorop de loc tussen de buffers. Deze loc, 11672, heeft sinds 2005 het UIC-nummer 620 072-9, waarbij 9 het controle cijfer is. Maar omdat te kunnen zien, moeten we iets verder inzoomen in de 1e foto:

Detail 1e foto:


De Re 6/6 locs werden na 1972 gebouwd, als verbetering en uitbreiding op de Re 4/4-II series. Die verbeteringen betroffen enerzijds de trekkracht en specifiek het bochtenwerk bij de Gotthardt-lijn, anderzijds de mogelijkheid om zulke locs te combineren met Re 4/4-II, Re 4/4-III, Re 4/4-IV en RBe 4/4, en met de zogenaamde BDt en BDt NPZ stuur(stand)rijtuigen. De Re 6/6 locs dragen allemaal een Wapen boven het loc-nummer. ze zijn zogenaamd gedoopt ("getauft"). De 620 072-9 draagt het wapen van Balerna; en Balerna is dus de doopnaam van deze loc.

Afbeelding gemeentewapen Balerna:


Bij tractierijden kan een Re 4/4-II of Re 4/4-III gecombineerd worden met een Re 6/6. Zo'n combinatie heet dan "Re 10/10". Zulke tandems (met 10 aangedreven assen) deden en doen vooral dienst in het goederenvervoer bij Gotthardt en Lötschberg. Dit tandem (foto) kwam net uit de Simplon.

Foto 1:


Foto 2:


Foto 3:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (420 en 620 locs)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (420 en 620 locs)
In het vorige item zaten er al 2, ik heb andere, herkenbare, Brig bezoekers (locs 420's en 620's)
bij elkaar gezet, met de consistente UIC-nummering vanaf 2005:

11200 = 420 200-8
Deze loc stamt uit 1969, was toen groen, en droeg toen het nummer 11201;
hij is rood geverfd en hernummerd na een revisie in 2006
(tegenwoordig in gebruik voor personenvervoer):


11322 = 420 322-0
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


11336 = 420 336-0
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


detail: 11336


11342 = 420 342-8
Is afkomstig uit 1979 of later, en is sinds 1999 bij SBB Cargo in gebruik:


detail 1: 11342


detail 2: 11342


En locs 620 's:
11643 = 620 043-0
Serie 620 is gebouwd tussen 1975 en 1980.
Deze loc heeft de doopnaam Laufen.
Uitsluitend in gebruik voor goederenvervoer sinds 1999:


11684 = 620 084-4
Serie 620 is gebouwd tussen 1975 en 1980.
Deze loc heeft de doopnaam Uznach.
Uitsluitend in gebruik voor goederenvervoer sinds 1999:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Ha, ha, dit zijn mijn favoriete loks bij de SBB, bedankt Jan-Willem voor de foto's en het delen. :thumbup: :thumbup:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
ik heb hier en daar wat toevoegingen aangebracht
naar aanleiding van een bezoek aan Brig in oktober 2022.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Jan Willem,

Schitterende plaatjes zijn er geplaatst door je. :favorite:
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Citaat van: Jan22 op dinsdag 08 oktober 2013, 09:32:33Ik ging naar Brig om graanwagons te spotten
Zo begon ik dit draadje in 2013. Ik was er maar ze kwamen niet. Idem in 2017, en 2022.

Bij toeval zag ik ze 's avonds langs komen; de eerste keer duurde het tot de laatste wagon voordat ik de camera paraat had, want ik was er totaal niet op voorbereid. De tweede keer (15 oktober 2023), op exact dezelfde tijd (17:28), lukte het beter.

Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Citaat van: Jan22 op dinsdag 08 oktober 2013, 09:32:33De bomen op de helling lang het Erlebnispad zijn zo hoog dat je nu naar de Biela-strasse moet, bij de vuurplaats.
Dat schreef ik in 2022, maar in 2023 bereikte ik de vuurplaats niet, vanwege een zware knieontsteking.
En toen bleek dat niet Bielastrasse-oben, maar bushalte Bielastrasse-mitte de beste plaats voor foto's van het station (niet voor de draaischijf met halfronde loc loods, helaas). Zie bijlage (eigen foto 15-10-2023, 10:57).
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Er lijkt veel veranderd te zijn in station Brig; seinen en dwergseinen, spoorverloop, wisselstraten, opstelsporen en er staat een hek rondom de BLS-loods waardoor treinen er niet meer in kunnen. De loods zelf staat leeg. Dat was ook al zo in 2022, maar toen viel het me nog niet op.

Meest opvallende zijn de bovenleidingportalen. Maar die waren daar in 2013 ook al. En toen viel het nog niet zo op.
Er is dus kennelijk iets anders grondig veranderd waardoor nu het oog wel valt op zulke details.

Eigen foto uit 2013 ter vergelijking nogmaals:


De oude (tijdperk IV en hoger -eigenlijk vanaf halverwege tijdperk III- die Sommerfeldt verkoopt) hangen nog boven de goederenopstelsporen, maar boven de sporen met personenvervoer hangt een nieuw type, dat op 2 manieren opvalt: een beetje krom, en een andere ophanging bij de paal. Het type portaal lijkt ook in Nederland en in Duitsland in gebruik.

Ook bij andere stations viel me die 2 verschillen op.

Op de foto van Brig uit 2013 staan ze al: dat andere type bovenleidingsportaal.
Zo nieuw is het dus helemaal niet, het viel alleen niet eerder op.

In de bijlage de grote verschillen tussen 2013 en 2023: de weggehaalde seinhuizen, de rechtgetrokken sporen, en de geblokkeerde BLS-loods.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)


Ik heb ze even naast elkaar gezet met jouw goedvinden, zodat je de verschillen sneller kunt zien. Inderdaad wel boeiend te zien hoe het station efficiënter gemaakt is. Tegelijkertijd is het knusse er wel af nu. De loods op de voorgrond heeft ook plaats moeten maken voor een kleiner gebouw met een plat dak.
Stond je bij je laatste foto op een hogere locatie?
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 25 oktober 2023, 16:23:08Stond je bij je laatste foto op een hogere locatie?
Ja, de Bielastrasse ligt circa 80 meter hoger dan het SBB-Erlebnispad,
en de enige plek met goed uitzicht ligt ook iets dichter bij het station.

Daardoor verandert de kijkhoek, en vervalt ook het uitzicht op het stationsplein
(met postbussen en rode treintjes).
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
In 2013 maakte ik een foto op perron 1 van een Ee 922 rangeerloc.

Als je dat type opzoekt in de 3railwiki dan vind je alleen de Eem 923 rangeerloc, onder de vermelding dat er geen h0-model van bekend is (maar er zijn meerdere modellen geweest, van HAG (Mörschwil), zowel  SBB modellen van de 922 als van de 923, en zelfs een BLS-model), en er is ook een model van Lego.

Er zijn youtube filmpjes van modellen:
HAG 922 en 923


EE922 van HAG

EE922 HAG


Lego

Gelukkig loopt de wikipedia voor op de 3railwiki, en vermelden die zowel type 922 als type 923. En daarom is de technische info van le-rail.ch (© Theo Stolz ) meteen een stuk minder interessant. De foto's en typeschetsen zijn dat wel.

Wat al zoekende ook blijkt: de 922 heeft geen (diesel)motor, de 923 wel, dus de 922 is type Ee en de 923 is type Eem.

CiteerDe rangeerlocomotieven ((type Eem 923)) moesten de locomotieven van bouwserie Bm 4/4 gaan vervangen
En de rangeerlocomotieven (type Ee 922) moesten de locomotieven van de bouwseries Ee 3/3I, Ee 3/3II en Ee 3/3 IV gaan vervangen. In Brig klopt dat ook; de oude Ee 3/3 (met aandrijfstangen) verdwenen, om plaats te maken voor de nieuwe Ee 922 locs. Het vermoeden (bron niet helemaal duidelijk) bestaat dat de 922-024-5 niet in 2010 werd geleverd, maar op z'n vroegst in 2015 of 2016. De externe bronnen bij Stadler zijn inmiddels onvindbaar.


BezeichnungEe 922Eem 923
Nummern001 - 024001 - 030
Inbetriebsetzung2009-20102011-2013
HerstellerStadlerStadler
Spurweite14351435 mm
Länge über Puffer8,809,10 m
Achsstand4,004,30 m
Raddurchmesser11001100 mm
Tara4045 t
Adhäsionsmasse4045 t
Anzahl Fahrmotoren22
Maximalleistung7501500 kW
Anfahrzugkraft120150 kN
Leistung im Dieselbetrieb---290 kW
Höchstgeschwindigkeit100120 km/h

Bij tosh-railways staan de nodige grootspoor foto's.
Ook bij het Elektrolok archief is heel wat info (en zijn heel wat foto's te vinden), maar nou net niet van de 922 024-5 (en die reed er ook in oktober 2023):
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
De voorbereiding vergt wat meer werk, maar om de aanzet alvast te geven:
Elke BLS Re 4/4 loc had een naam en een wapen, sinds 2010 ongeveer.

En alle BLS Re 4/4 locs die ik tegen kwam, zowel in 2022 als in 2023, zowel in Brig als elders (Kandersteg, Domodossola, Freiburg im B.) hadden geen wapen.

Daarom voeg ik alvast drie foto's uit Brig (oktober 2023) toe (van de locs 185, 192, en 193): (waar het wapen heeft gezeten, is nog zichtbaar, maar het is eraf). Zelfs van bovenaf (andere kant BLS loc Re 4/4 192 vanaf Bielastrasse-unten) is te zien dat het wapen ontbreekt.
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Twee van de drie BLS Re 4/4's waren in gebruik bij een autozug trein, en dus zaten er aan het andere einde
ook BLS Bt's aan ( stuurstand rijtuigen, 947 en 955).
De hoofdreden voor BLS-stuurstandrijtuigen is het benodigde type Vielfachsteuerung bij het BLS loc-type.

De 955 was zeer smerig (de ruiten waren ondoorzichtig, behalve bij de cabine), en bijna permanent in gebruik.
De 947 stond als onderdeel van een trein op een opstelspoor, en had schone ramen.

Opmerkelijk trouwens dat in 2017 dezelfde dienst (Brig-Iselle) altijd gereden werd door een rode SBB Ae 4/4-II met een SBB BDt stuurstand.
En nu weer met BLS materieel. De tussenliggende wagons zijn overigens nog altijd dezelfde 4-assige rollon-rollof wagons met huif (met standplaats Kandersteg).
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Van bovenaf (Bielastrasse mitte) was de gele ventilatortrein te zien, en inderdaad, bereikbaar vanaf spoor 90 (de autoverlad):
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
De BLS Re 4/4 192 en 193 deden dienst voor de autoverlad.
Even een paar van de wagons ertussen
(en een multifunctioneel detail, zie de deur van het wachthok):
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Er stonden ook wat wagons van Die Poste (achter perron 90),
en zo herinnerde ik me ze niet:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 25 oktober 2023, 16:23:08Inderdaad wel boeiend te zien hoe het station efficiënter gemaakt is.
Tegelijkertijd is het knusse er wel af nu

Ik zoek in het fotomateriaal naar voorbeelden van wijzigingen, en ze ogen kleiner dan het lijkt.
Neem b.v. de wielklem op de foto (er staat een dwergsein bij);
de locatie is ter hoogte van een halve Hosenträger en een nooduitgang:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
En voor iedereen die in de olie is nog wat wagons:
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
JW,

Bedankt voor de prachtige foto's en informatie. :thumbup:
Heel erg inspirerend dit voor een Zwitserland liefhebber als mijzelf.

Groet Michel
Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
 @citaat

Sluit ik mij geheel bij aan. Bedankt voor het plaatsen. Van enkele getoonde wagens op boven geplaatste mooie foto's heb ik het model....Leuk om zo een bevestiging te krijgen dat de modellen ook "in het echt" bestaan.

Super leuk!

Re: Zwitserland - Bahnhof Brig (kanton Wallis)
Prachtige foto's en beschrijvingen van de details Jan.