Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Er heeft een artikel in de Märkllin Magazin gestaan over een V200-ombouw naar 2 motoren.  Ik kan het artikel zo gauw niet vinden, hier iemand die het ook gedaan heeft :

Tischbahn

Zelf ben ik er ook ooit aan begonnen, maar dat project ligt (net zoals veel andere projecten) te verstoffen...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Als toevoeging op bijzondere V200-uitvoeringen: oud 3Rail-topic V200 met dubbele motoren
Maar ook op het Duitse Stummiforum staan meerdere topics over speciale ombouwen van de geliefde V200: #1, #2 en #3

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Leuk al deze zijsprongen op basis van de V200!
Ik heb inderdaad ook wel eens over ombouw naar een 2-motorige versie gedacht, maar dat vergt nog best wel ingrijpende aanpassingen aan de bodemplaat. En ook zal je een deel van de wielen moeten wisselen want met 8 antislipbandjes heb je geheid een massaprobleem. Die gelede V200 is helemaal spannend >:-D.
Die ouwe V200's zijn voor een habbekrats te koop en daardoor kennelijk erg leuk om mee te experimenteren!

Ik kreeg net van het thuisfront trouwens bericht dat er een pakket uit dunkles Deutschland arriviert worden ist :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 mei 2021, 16:30:34
Ik kreeg net van het thuisfront trouwens bericht dat er een pakket uit dunkles Deutschland arriviert worden ist :D.
Nou, hop hop, naar huis dan als je dat al niet bent, uitpakken, foto kieke en hier plaatsen. B)
Eten en uitbuiken doe je daarna maar. :D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Jaja, rustägh, Horst eist een officiële onthulling voor deze -en ik citeer Horst- laatst overgebleven exponent van deze unieke loc ooit uitgebracht door de WOSA.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
En dan nu de officiële onthulling van de WOSA V200!!!
Horst had wat meer belangstelling verwacht, maar ja... dat mag anno 2021 nog steeds niet...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
 B) B) B) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die moet op het schutblad van de WOSA kalenders 2022 en alle jaren daaropvolgend tot het einde der tijden.

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 mei 2021, 21:04:46
Horst had wat meer belangstelling verwacht, maar ja... dat mag anno 2021 nog steeds niet...
Horst? Echt? Dat meen je niet!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Dirk-Jan is me voor, Hans !

Die loc is het WOSA-hoogtepunt van 2021 en dat al begin mei  :thumbup:
Hoort zeker op alle komende kalenders.!
Daar moet je aardig wat flappen voor neergeteld hebben, maar dan heb je ook een uniek exemplaar dat ook nog eens als een zonnetje rijdt  :P
Herbert vroeg zich hiero al verwonderd en enigszins ontzet af, waarom ik die loc niet opgespoord en aangeschaft heb  :?

Het promotiefilmpje was dan wel wat kort, maar ook weer net lang genoeg, want de opwinding werd ons al bijna teveel.
Ik neem aan, dat de statiefoto's nog volgen, zodat iedere WOSA-adept hem uit kan printen en als screensaver gebruiken.

Grtz en U is een bofkont  :thumbup:

Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Wat een schoonheid van een loc Hans is er bij je binnen gereden. :favorite:
Ook de onthulling door Horst is erg leuk gedaan.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Dank voor de enthousiaste reacties; ik ben zelf ook blij verrast met het eindresultaat! Hij is mooi bewaard gebleven, zal ik maar zeggen ;).
Rekening houdend met het opwindingsniveau van Tony und Herbert volgt hier één foto:

Staatsiefoto 1 WOSA-V200:

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Het is een bijzonder exemplaar, en dat is het :P. Ik snap dat vele WOSA adepten nu met kwijl (van bewondering) en tranen (van jaloezie) naar dit unieke exemplaar zitten te kijken. Hopelijk volgen er nog meer fraaie statiefoto's :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Okee dan, staatsiefoto 2 WOSA-V200:

IMG-20210504-WA0003.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Prachtig stuk hoor, veel plezier er mee
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Staatsiefoto 3a & 3b:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Pure nostalgie.
Veel plezier er mee. en wees er zuinig op.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Het was het wachten meer dan waard Hans, jammer dat er bij de onthulling zo weinig publiek was maar via de sociale media zal hij toch de nodige aandacht krijgen.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
 :roll: Hans, je hebt er een hele bijzondere lok bij maar heb je wat details over deze uitvoering?
Is dit een V200 met originele kleuren af fabriek en zo ja wat is het artikel nummer (of hou je dat liever geheim :D)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Het is een 3021 in de originele WOSA-kleuren, Dirk-Jan. Uit welke fabriek afkomstig is zeer raadselachtig en wordt door de WOSA zwaar geheim gehouden. Er gaan geruchten dat een illustere afscheidingsbeweging van M in een schamel fabrieksloodsje nabij Göppingen verantwoordelijk zou zijn voor de zeer beperkte oplage van deze unieke loc die nu helemaal uniek is omdat het waarschijnlijk de laatst overgeblevene is. De zinkpersgietwerkhalfproducten zouden door medeplichtige medewerkers van M de fabriek uitgesmokkeld zijn. Volgens Horst wordt er in de boeken van '72 "toevallig" melding gemaakt dat er toen sprake was van een verhoogde afkeur van V200's door de kwaliteitsfunctionarissen.

Tijd voor staatsiefoto 4:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Net bekomen van de opwinding van de statiefoto's, Hans  :O

Wat een smashing kleurstelling en uiterlijk  :thumbup:
Komt zó uit de sixties op het netvlies binnen rijden, om daar niet meer te verdwijnen  O:-D

Op mijn vraag om meer informatie aan Herbert antwoordde die; "Kan je goed geheimen bewaren, Tony ?" en toen ik daar volmondig "jazeker" op zei, was het antwoord "Ik ook !"
En daarmee was de kous af..........al meende ik wel een vleug van weemoed en trots waar te nemen.

Ik neem aan, dat je de loc goed verzekerd hebt én opgenomen in je testament.
Het nageslacht heeft daar wel recht op !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Hoi,

Ben benieuwd of deze ook geleverd gaat worden in de nieuwere versie V200.  :D
Ziet er wel goed uit deze kleuren. En blijft leuk om het te volgen.

M.vr.gr. Erwin
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... V200 in WOSA-livrei 1972
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 mei 2021, 10:42:01
Als toevoeging op bijzondere V200-uitvoeringen: oud 3Rail-topic V200 met dubbele motoren
Maar ook op het Duitse Stummiforum staan meerdere topics over speciale ombouwen van de geliefde V200: #1, #2 en #3

In aanvulling hierop, vond ik nog deze links naar een zogenaamde V400: twee V200's met elkaar verbonden middels een Jacobs-draaistel:


Bron: https://www.stummiforum.de/ van het topic Aus Opa's Werkstatt

En een topic wat ook daarover ging: https://www.stummiforum.de/t12843f27-V-mit-Jakobsdrehgestell.html


Ik heb zelfs een V600 (3x V200) kunnen vinden:


Bron: https://www.stummiforum.de/t101046f27-BR-T-rkis-und-andere-304.html#msg2034174

Of een V300 uit dit topic:




Bron: https://www.stummiforum.de/

Maar ook het Alte Modellbahnen-forum bevat enkele verwijzingen:


in dit topic, welke ook op het Franse 3rail forum wordt vermeld: klik


Of deze Trix-uitvoering uit dit topic.

Aanvullend interessant topic: klik

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Bedankt Erik! Erg leuk om deze creatieve uitspattingen o.b.v. V200's te zien; een aantal kende ik al maar er zitten toch ook weer een paar nieuwe tussen :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
 @citaat @citaat Die laatste twee moeten voor jou een eitje zijn, Hans  :P

Ik zie er al naar uit  :D

Grtzzzzzzzzzzzzzzzzz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
 B) Erik, dat zijn hele mooie varianten op de V200. :thumbup: B)
Die V600 is helemaal gaaf, mooie verbouwd. B)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Tja, ik heb er nóg 2 liggen... Maar ééntje daarvan is emotioneel belast dus daar gaat de zaag zeker niet in!
Bovendien momenteel druk met ballast aan het strooien op t HBF (eindelijk, Tony O:-D) én op zoek naar een kortsluiting (groep wissels etc) waardoor één van de trafo's continue uitschakelt :?...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... De Onthulling V200 in WOSA-livrei
Met storingzoeken kwam ik uit bij een oeroud Trix rangeersein. Tenminste dat dácht ik (en, had eerder ook al eens staan vonken). Uiteindelijk was het het ernaast gelegen -eveneens oeroud- stootblok. De kartonnen isolatieringetjes tussen de schroefjes van de lampfittinkjes vragen na 50 jaar om moeilijkheden. Het rangeersein had ik toch al losgeknipt dus gelijk allebei maar van ledlampjes voorzien.
Nog even wat krimpkous en een laagje zwarte "camouflageverf" en t kan weer teruggeplaatst worden.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Net alles op een tropische zolder teruggebouwd. Het wissel van dat spoortje staat parallel geschakeld met het sein, waarmee gelijk de rijspanning wordt in- en uitgeschakeld.



Tevens een paar plaatjes van de onlangs aangebrachte ballast tussen de M-sporen.
Ik zie nu trouwens een flink kleurverschil op de foto's terwijl alles toch echt met hetzelfde mengsel gedaan is. Foto 2 en 3 komen het meest overeen met de werkelijkheid.
Op foto 4 het oude sein met geel ledje en het stootblok met witte led.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Hallo Hans,

de meest logische aanname is dat je rangeersein (Sperrsignal) bij het opstelspoortje met stootjuk hoort.
In dat geval staat het verkeerd om:
het signaalbeeld moet dan natuurlijk zichtbaar voor de machinist van je lok op dat opstelspoor om te kunnen zien of hij het spoor mag verlaten of niet.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Dat klopt helemaal Eric-Paul. Mijn baan is verre van realistisch en bovendien ben ík de machinist en vanuit mijn bedienpositie kan ik hem prima zien ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
 :D Ja, dan staat hij zo zeker goed  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Nou Hans,

Met dat (werkend) sein stromen de WOSA-punten meteen binnen  :thumbup:
En de ballast met de toefjes groen ziet er ook goed uit !
Je weet trouwens de foto's telkens zó te maken, dat steeds weer "nieuwe" hoekjes van je baan te ontdekken zijn  :P

Grtz Tony

Ps. als ik het goed las, hoef je maar één ouwe V200 ( motor kapot geen probleem, want gaat er toch uit ) aan te schaffen, om een mooie V400 te maken  O:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Hoezo één motor als er ook 2 of zelfs 4 inpassen??? >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Met slechts één motor trekt een V400 alsnog een enorme sleep, Hans............
Zie het als een hommage aan de kwaliteit van het oldskool spul  O:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ballastplaatjes en kort fillumpie
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 juni 2021, 22:00:10
Ik zie nu trouwens een flink kleurverschil op de foto's terwijl alles toch echt met hetzelfde mengsel gedaan is.
8) Foto's vertellen nooit helemaal het ware verhaal, kleuren ogen in het echt vaak net effe anders. :roll:
Ballast ziet er prima uit en met inderdaad wat toefjes groen helemaal goed. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Jaaaaaren geleden had ik mij het doel gesteld om alle bierwagons uit de 46** reeks bijeen te sparen. Was altijd leuk om beurzen af te struinen om de biertrein compleet te maken en tot slot ook die laatste op de kop te tikken!
Deze koelwagons zijn een maatje langer dan de wagonnetjes waar ontelbare reclameversies van zijn. Bijkomend  voordeel is dat de mooie lange koelwagons uit de 46** serie wél telbaar zijn: 11 stuks inclusief één blanco; de Transfesa is er in het wit en in het blauw met hetzelfde Märklin-nummer :mrgreen:.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Heerlijk Old Skool, Hans   :thumbup:

Staat het huis, achter de dubbele spoorbrug, in brand 🔥? :eek:

Groeten,

Erik
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
 B) Mooie sleep achter een mooie lok. :thumbup:
En al die wagons vol is voor je Preisertjes veel bier, dat geeft vast veel plezier. :D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Leuk maar helaas te kort filmpje Hans. :) :thumbup:
De loc blijft een prachtige verschijning en een plezier om naar te kijken. :P

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 07 juni 2021, 20:26:30
Heerlijk Old Skool, Hans   :thumbup:

Staat het huis, achter de dubbele spoorbrug, in brand 🔥? :eek:

Groeten,

Erik
Oei, tja, nu je t zegt :O Gelijk met een emmer water naar zolder gerend om te checken 8o. Maar gelukkig niks aan de hand, kwestie van ledverlichting op wisselspanning in combinatie met een gsm die daar overgevoelig voor is. In het middendeel van het station aan het eind van het filmpje is dit ook te zien. In werkelijkheid zie je het niet knipperen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Hopelijk stopt de Paarse Knoop-trein ook nog ergens, want die perronpreisers zullen er flink dorst van krijgen.......
Loc loopt heerlijk soepel, Hans  ;)

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Zeker weten Tony, en beresterk!
En voor wie het filmpje te snel ging nog even wat stilstaande plaatjes van deze bierkarren:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
En de rest:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... WOSA-loc met bierkarren
Doe mij maar een wit Kühlwagen biertje, Hans  :P
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
De woonruimte was voor Horst altijd een beetje een lastig iets, in eerste instantie was hij na de schermutselingen binnen de WOSA eigenlijk nergens welkom. Tijdje onder de spoorbrug gewoond, daarna in t Faller-hotel en een tijdje binnen de deuren van Club Rose... Allemaal niet ideaal en prijzig; de Marken stromen niet bij je binnen als simpele WOSA-inspektør.
Maar nu heeft Horst dé oplossing op de kop getikt denkt hij: slaapplaats en vervoermiddel verenigd in een heuse Apfelsinoranien Wartburg 311 Camper!
Hij is er beretrots op en ging zich te buiten aan 3 hotdogs mét extra gebakken uitjes van Hans Pølser!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Die kleur heb ik nu ook altijd willen hebben. Gaaf man!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Wat een blits karretje voor Horst, Hans  :thumbup:
Ziet er nog uit als nieuw  ;)

Ik had zo'n wagen nog nooit gezien en ben eens gaan goegelen; ook erg geschikt, om naar de drive-in bioscoop te gaan !
Straks slaat hij opeens nog een vriendin aan de haak.........zou mooi zijn.......

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
 B) Mooie automobiel heeft Horst, echt wel een blikvangertje. :thumbup:
(eigenlijk hoort ie in een Canta, maar die waren er toen nog niet >:-D)
En van blijdschap ging Horst nog aan de worst, nou ja, misschien toch wel leuk voor die snuiter na al zijn rondzwervingen. O:-D
Heeft ie een beetje rust gevonden en hopelijk laat ie jou ook wat meer met rust. :)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
Hans,
Fraai onderkomen heeft Horst gevonden. :thumbup:
En dat de hotdogs met extra gebakken uitjes hem hebben mogen smaken. :P

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Horst is trots op nieuwe slaapplek!
En... mogelijk hebben jullie t al gezien in de topics nieuwe aanwinsten of onze klassiekertjes, er is hier een klassieke groene Fransoos gearriveerd in het HauptBahnHof van Lilleby-Altenstein! Bouwjaar 1977; en ja de rode Capitol-versie is natuurlijk ook erg mooi maar ook onredelijk duur (circa 4x deze groene).
Maar zo'n loc alleen is natuurlijk wat kaal, wat hang je er achter? Is volgens mij een sneltreinloc en ik heb een stammetje Eurofima rijtuigen rijden, tot op heden getrokken door een oranje Oostenrijkse kroko.
Die heeft z'n sleep nu even afgestaan aan de BB9200. Volgens mij een redelijk geloofwaardige combi zo, of horen er totaal andere rijtuigen (nieuwer/ouder?) achter.
Aan het eind een autotransportwagon en Horst reiste graag een rondje mee mét zijn nieuwe aanwinst (die toevalligerwijs erg mooi matcht met de rest van de trein) en kon het weer niet nalaten om de weg te wijzen. Hopelijk bukt hij op tijd want de tunnel onder Altenstein-dorf is verraderlijk laag!