Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
 @citaat herfstvakantie heb ik niet meer. Ook geen voorjaars vakantie. Dat is het nadeel van het studenten leven :(
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Dan is dat veranderd. Toen ik nog studeerde (hbo) had ik dat wel.

Maar succes met je studie. Hopelijk mag je snel fysiek in de collegebanken plaatsnemen.
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Hé Tim,

Je hebt het wel zwaar he:
Citaat van: marklintim op vrijdag 09 oktober 2020, 18:37:34
@citaat herfstvakantie heb ik niet meer. Ook geen voorjaars vakantie.

Citaat van: marklintim op maandag 05 oktober 2020, 21:35:25
Tenminste, naar school, ik moest vroeg opstaan om mijn computer aan te zetten >:-D

Oh ja, dat vergeet ik nog, in het weekend om tien uur naar bed.
Stappen is er niet meer bij.  >:-D

Maar, je hebt wel weer mooie aanwinsten gescoord.
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Hallo allemaal,

Het is inmiddels alweer een tijdje stil hier. Zo af en toe gebeuren er wat kleine dingetjes als ik tijd heb, maar ik kwam er ook achter dat ik nog wat zomer foto's heb staan die ik nog niet gedeeld had. Een kleine update, maar toch een update met wat leuke beelden.


om te beginnen nog een leuk plaatje van de turquoise 1101 met de bruine motorpost van maarsburg, die zijn van de zomer meerdere keren op bezoek geweest


al vrij snel nadat ik de BR 78 had gekocht is deze digitaal geworden en heeft deze een rookgenerator gekregen. In stoomlocomotieven vind ik een rookgenerator wel een must-have, brengt net wat meer leven in zo'n machine.


een dampende 01.10 met een 78 in opzending en een sleep bm's langs spoor 1 te getswoud centraal.


sfeerfoto, er worden nog snel de laatste zakken in de posttrein geladen die op het punt staat om te vertrekken.


uiteraard moest deze machine ook goed op de foto vast gelegd worden. wat een prachtige kleurstelling heeft de loc :)


2 1600'en, 2 totaal verschillende kleuren.


doorkijkje op de neus


sinds de loc in dienst is heeft deze veel olievloten gereden, maar naast de olievloot word de loc ook gebruikt voor aan en afvoer van werktreinen. de 6504 staat al klaar om de trein over te nemen en mee te nemen naar spanningloos gebied


2 pareltjes naast elkaar


de 1103 dendert met een korte buurtgoederen trein door getswoud centraal.


motorpost 3020 met een posttrein op getswoud centraal


kleine aanwinst, een artitec CSA1 bus. In mijn geval de versie van amsterdam. Dat is voor mij het dichste bij en ruim 20 jaar geleden ben ik daar geboren, dus die keuze was niet heel moeilijk >:-D


en nog een kleine aankoop gedaan, wisseldecoders van viessmann. Als deze allemaal gemonteerd en aangesloten zijn gebruik ik 4 schakeldecoders en 4 wisseldecoders. Daarmee zijn dan al mijn seinen, wissels en overige relais digitaal aan te sturen via mijn ms2. langzaam maar zeker worden er steeds meer functies van de ms2 gebruikt.


tja, de derde nieuwe aankoop alweer


maar samen met de 1223 en plan D's vormt het ook een heel mooi setje :)


en als laatste is de Bm stam van de stoomclub weer 1 rijtuig langer geworden. Ik blijf dit mooie rijtuigen vinden, al was 3 eigenlijk wel genoeg geweest. de reden van de uitbreiding was dat de eerste 2 bm's die ik kocht uit de startset 29010 kwamen. Dat is een set met een 01.10 stoomloc en 3 bm rijtuigen. Ik wilde graag het 3e startset rijtuig hebben zodat ik in ieder geval dan 3 verschillende nummers had. Als ik ooit nog zou besluiten de losse rijtuigen de kopen heb ik allemaal verschillende wagon nummers. Een tijdje geleden kwam ik het startset rijtuig wat ik nog zocht tegen en heb ik hem op de kop getikt. ik zal zelf meestel gebruik maken van een stam van 3, maar het 4e rijtuig zal zeker niet in de kast komen te liggen. soms kan ik met restauratie rijtuig rijden, soms zonder, soms alleen 2e klas etc. En bij uitstapjes naar grotere banen kan ik met 01 en bm's een stam van 1,40 meter meenemen, dat is natuurlijk altijd leuk.

Dit was hem weer voor nu. De kerstvakantie Begint wel dichtbij te komen nu dus binnenkort kan ik weereens met wat treinen gaan rijden :)
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Zoals altijd weer een prachtige update Tim met mooie foto's en leuke teksten bij de foto's. :thumbup:
Bedankt weer voor het kijkplezier. :P

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Graag gedaan michel :)

Hallo allemaal,
Ik heb ook nog wat (korte) filmpjes van de modelbaan van de afgelopen zomer.

Allereerst, de kruising van de raillogix 1619 met de 1223


Een stomende br 78 reed een rit met de bm's en het spoorwegmuseum ketelwagonnetje als waterwagen.


Dezelfde br 78 maar nu een museumdienstje over de museum lijn.


De geupdate 1650 met nieuwe seinbeelden.


De nieuwe ns 2210 van piko moest ook even getest worden


En ook alle digikeijs seinen zijn nu aangesloten


Als laatste nog een kort filmpje van 2 gasten die van de zomer op bezoek waren.
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
Mooie filmpjes Tim, heb er van genoten
Re: Modelbaan getswoud laatste zomer update
leuke filmpjes Tim! ga zo door.
Re: Modelbaan getswoud kerst 2020 + vervroegd kerstcadeau
Hallo allemaal,

Kerst komt er weer aan en dat betekent gezelligheid en veel sfeerverlichting en versiering. Elk jaar komt er in Getswoud voor kerst een speciale trein aan. De kerstexpress. Gisteren is de kerstexpress van 2020 aangekomen in Getswoud. Dat betekend standaard dat er weer veel rangeerbewegingen te zien zijn en dat spoor 1 tijdelijk bezet is. Dit jaar schijnt er trouwens naast de kerstexpress nog een andere bijzondere trein onderweg te zijn. Laten we maar snel beginnen. :D


een mooie winterse avond op Getswoud. Naast een stationair draaiende 2200 is het vrij rustig en het lijkt dan ook alsof er vrij weinig staat te gebeuren. maar niets blijkt minder waar.


gelukkig duurde het niet lang. de 1223 komt rustig getswoud centraal binnen rollen. De loc heeft een aardige sleep wagens aan de haak.


kerstbomen, een versierde kerstloc en in de verte zien we zelfs nog de coco cola kerst vrachtwagen.


nadat de 1200 met de stalen D zijn afgekoppeld kan de 2210 aan de slag. Allereerst worden de rongenwagens met kerstbomen weg gerangeerd.


vervolgens haalde de 2210 de kerstloc, wijnwagens en kersttruck van de trein. ook deze werden netjes aan de kant gerangeerd.


zo, spoor 1 kan bijna weer vrijgegeven worden. nog even de stukgoederenwagens weg rangeren, de stalen D leeg halen en dan kan het spoor weer vrij gemaakt worden.


ondertussen komt de raillogix 1619 binnen rollen met een olievloot. maar het lijkt wel alsof er nog wat extra aan de haak zit.


het blijkt een stoomloc te zijn. waar komt deze vandaan en wat doet die hier?


Deze loc word van de trein gehaald en naar spoor 1 gerangeerd...


...om vervolgens achter de 1200 gehangen te worden.

het blijkt om een nieuwe aanwinst van de getswoudse stoomtrein te gaan. Het gaat hier om een locomotief van de baureihe 41 van de bundesbahn. met neubau ketel en olietook installatie. Deze machine stond jarenlang hoog op het wenslijstje van de GSM en mag aan het einde van het 10 jarig bestaan van deze stoomclub dan toch aan de collectie worden toegevoegd.


de loc werd door de 1200 naar getswoud opstel gebracht. Hier werd de generator van de loc aangeslingerd en zo konden de frontlichten ontstoken worden. De machine is de afgelopen jaren helemaal opgeknapt. Helaas kom de eigenaar de kosten van de loc niet meer betalen en zo doende kon de GSM deze machine over kopen. In november werd de loc voor het eerst bezichtigd. De loc bleek net gekeurd te zijn en de loc zag er goed uit. De loc bezit zelfs al pzb en kon zodoende op eigen kracht naar bad bentheim rijden. Daar werd de loc voor de olievloot van getswoud gezet welke vervolgens werd opgehaald door de raillogix 1619. De prioriteit zal nu zijn het inbouwen van ATB-E zodat deze prachtige machine snel op de hoofdlijn van getswoud is te bewonderen.
Re: Modelbaan getswoud kerst 2020 + vervroegd kerstcadeau
Leuke foto`s en een leuk verhaal weer, ga zo door!
Re: Modelbaan getswoud kerst 2020
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud kerst 2020
Hallo allemaal,

Om te beginnen iedereen de beste wensen voor 2021. Laten we hopen dat we in 2021 langzaam maar zeker weer terug kunnen naar het oude normaal om in 2022 door te kunnen gaan waar we gebleven waren. Met het vaccin in aantocht ziet het er in ieder geval goed uit.
Tijdens de kerstvakantie heb ik vooral veel gereden met mijn treinen. Er is eigenlijk niet heel veel gebouwd. Dit kwam omdat er nog een paar kleine klusjes waren die afgemaakt moesten worden en omdat de bouw materialen een beetje op waren. Maar wat is er dan wel aan de baan gedaan?

om te beginnen heb ik een asput van faller in elkaar geknutseld.


en vervolgens gemonteerd in de baan.


en zoals jullie zien, de put doet het goed.


ook heb ik een armsein laten verzakken in de baan. nu ligt het blokje van de spoel iets lager dan de rails en kunnen wagons en locomotieven er niet meer tegenaan botsen.


op deze foto zien we 2 klusjes in 1 foto. allereerst werd de trafo tafel flink opgeruimd en schoongemaakt. de grote knoppenkasten zijn verwijderd want alle wissels en seinen kan ik inmiddels digitaal sturen via mijn ms2. als 2e zien we dat het witte seinhuisje rechts naar perron 1 is verdwenen. deze is naar de andere kant van het perron verhuist zodat het spoor 1 perron een kleine 15 cm verlengt kon worden.


de perronverlenging in aanbouw


de opgeruimde trafo tafel. de ruimte rechts word nu gebruikt om losse rijtuigen of locomotieven appart te houden. zo blijft de vensterbank leeg :D
ik heb op de tafel ook een telefoondoosje geplakt. deze gebruik ik voor kleine gereedschapjes en benodigdheden. dit slingert dan ook niet meer los rond over het tafeltje.


en als laatste van de bouw werkzaamheden het verplaatste seinhuis. Hier stond ooit een goederenloods maar die stond eigenlijk in de weg. de windleiplaten van mijn stomers raakte net de dakrand van de loods aan. dus die moest weg. daar kon mooi dit seinhuis zodat het perron wat langer kon worden.

goed, naast de klusjes was er dus ook veel gereden en daar heb ik ook af en toe een fotootje van gemaakt.

zo mocht de 2210 voor het eerst uitgelaten worden over eigen baan.


en ook de 1223 mocht de stalen D en plan D's weer rondtrekken over de baan. Naast de 1223 de nieuwe 41 356. ook deze heeft erg veel gereden.


een sfeerplaatje van de 41 356.

Kerst 2020 was een kerst anders dan alle andere jaren. Toch is het mogelijk geweest om de modelspoor traditie met neef Remco tijdens een van de twee kerstdagen in stand te houden. Het enigste verschil is dat de rijdag nu gehouden werd op 24/12. De dag van kerstavond.

een van de locjes die remco mee had genomen was deze kleine zweed.


en ook de turquoise stam moest natuurlijk weer mee. de trein staat hier mooi opgesteld naast de 1619 met olievloot :D


de trein heeft uiteraard niet de hele dag opgesteld gestaan :)


het is wel een hele mooie loc zo'n turquoise 1100


de 6409 was ook mee en heeft vooral veel rangeerwerk uitgevoerd.


en uiteraard is ook de 41 356 veel actief geweest die dag.


en wanneer de 1101 rond reed stond het zweedse locje opgesteld naast de 1619 :D


de 1101 met zijn laatste stop in getswoud voordat deze weer naar maarsburg vertrok.


nadat de 1101 was vertrokken dook de 1103 op met een buurtgoederentrein.

Dit was het weer voor nu. Binnenkort meer want oud en nieuw is nog niet behandeld :D
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
hallo allemaal,

zoals ik in het vorige bericht al aangaf is er ook rond oud en nieuw een rijdag gehouden met oud en nieuw. helaas wel anders dan alle andere jaren maar het is even niet anders. Op 30 december ben ik daar geweest met wat treinen. Dit jaar dus geen tweedaagse oliebollenrit maar wel een hele andere mooie rit met stoom gereden door het mooie heuvel landschap in maarsburg. uiteraard mocht het nieuwe paradepaardje op pad met een excursietrein. Dus op woensdag 30 december vertrok de 41 356 met een sleepje bm's en luide fluitsignalen naar maarsburg, maar voor het zover was moest de loc natuurlijk worden warm gestookt. :P

-dinsdag 29 december 2020-

het opstoken van een oliestoker kost wat meer moeite. De 81 002 was eerder al opgestookt zodat deze loc kon helpen om de 41 356 op te stoken. De 41 356 heeft eerder al het ATB-E systeem ingebouwd gekregen en is voor de eerste 9 maanden goedgekeurd. Kortom, ook deze machine mag op de hoofdbaan rond stomen.


de 81 002 is lekker aan het stomen en ook uit de schoorsteen van de 41'er verschijnen de eerste rookpluimen.

-woensdag 30 december-

woensdag ochtend om 8.15 rolt de machine rustig het station van getswoud binnen.


om net voorbij het wissel tot stilstand te komen. in de achtergrond zien we al de 2210 aan het rangeren met rijtuigen.


nadat de 2200 de rijtuigen goed heeft gepositioneerd kan de diesel worden los gekoppelt


en vervolgens kan de 41 356 aangehaakt worden aan de bm rijtuigen.


nadat alles en iedereen was ingestapt en een plekje had gevonden klonk om 8.45 een lange fluittoon om vervolgens met flink wat stoom en stampende cilinders uit het station van getwoud te trekken. voor de laatste keer in 2020 met stoom.


en daar is de trein voor het eerst in maarsburg gespot tegen een uurtje of 11. Een mooie lange binnenlandse stoomrit.


hier werd nog een fotostop gehouden met de trein, zodat geintresseerde een mooi plaatje konden schieten van het nieuwe paradepaardje.


wat een mooie machine is het toch.


ondertussen komt de 1200 met zijn D-trein nog even langs denderen.


deze komt niet veel later aan op spoor 2 in maarsburg. naast de 1145 van maarsburg.


en ook de 2210 is inmiddels in maarburg aangekomen. op de foto is de loc aan het rangeren met wat goederenwagens.


het maarburgse industrie terrein. gevult met goederentreintjes.


de 41 356 komt weer in beweging


en dendert hier over de brug van maarsburg.


om vervolgens koers te zetten maar maarsburg station.


en niet veel later komt de trein tot stilstand langs spoor 2 in het station van maarsburg.


de 41 word afgwisseld door de 1223.


de 41 gaat vervolgens een goederentrein uithalen.


om vervolgens een mooie rit te rijden met een goederentrein


een mooi plaatje van de 1145 tussendoor.


tijd voor een einde, de 2210 komt de rijtuigen weer het station in brengen, dit keer op spoor 1


want op spoor 2 stond de 1101 met zijn turquoise stam


nadat de 1101 vertrokken was maakte ook de 1200 zijn D-trein gereed voor vertrek naar getswoud. de 41'er zal als eerste vertrekken maar zal onderweg aan de kant gaan om de 1200 laten passeren.


tegen het einde werd de 41'er weer in getswoud gespot. het begon al te schemeren maar dat geeft ook wel weer een mooi sfeertje.

Dit was het weer voor de kertvakantie, en tevens was dit het laatste van het jaar 2020. Hopelijk heeft iedereen er toch een mooi jaar van kunnen maken. Gelukkig zijn ze inmiddels begonnen met vaccineren dus langzaam maar zeker kunnen we kleine stapjes gaan zetten terug naar het oude normaal. We gaan er in ieder geval weer een mooi jaar van maken. :)
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Hallo Tim,

Dank voor weer een mooi verslag van een rijdag.
Helaas zijn niet alle foto's zichtbaar.
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
 @citaat inmiddels wel zichtbaar? Ik kan ze via verschillende browsers en apparaten wel gewoon zien. zowel ingelogd als uitgelogd op het forum.
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Ik zie de plaatjes :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
weer een mooi verslag tim!
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Tim,
Ze zijn nu allemaal zichtbaar
:thumbup:
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Prachtige update weer Tim. :thumbup:
Heb genoten van de vele mooie foto's.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
bas en erik, mooi dat de plaatjes nu zichtbaar zijn.

nathan,
bedankt. ik doe mijn best.

michel,
dank je. fijn dat je genoten hebt. :)
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Mooi uitstapje naar Maarsburg weer, Tim  :thumbup:

Moet nog steeds een feest zijn, om die treinen over de blikken bruggen te zien en vooral te horen denderen  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Heeeel erg mooi!!
Re: Modelbaan getswoud oud en nieuw 2020/21
Mag ik vragen waarmee jij dat mooie perron met die blindegeleidelijnen hebt gemaakt incl. de betonnen wanden?

MvG,

Timaximus
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
Tony,
Op excursie naar Maarsburg zijn altijd mooie en leuke uitstapjes.
De brug is zeker erg mooi, en word tegenwoordig meer gebruikt. We hebben allebei inmiddels een ms2 dus wanneer we bij elkaar over de vloer zijn gaat altijd de ms2 mee. Inpluggen in de box en zo kunnen we allebei met onze eigentrein rijden. Zeker op het enkelsporige lijntje van Maarsburg is dat handig want je houd je eigen trein in de gaten en dan is het een kwestie van goed kijken waar je elkaar gaat passeren.

de set-up. De grijze ms2 is van mij, de zwarte ms2 van remco. zo kunnen we ze ook mooi uit elkaar houden. :D

Robert,
Bedankt.

Timaximus.
Als je dit perron bedoelt:

Dat is het perron op de baan van neef remco.


Als je dit perron van mijn baan bedoelt, ik heb deze gemaakt van hout, papier en karton. De basis is een plank hout van 21 mm. Daarbovenop heb ik nederlandse perron tegels geplakt welke als pdf op het internet te vinden zijn. (Ik kan ze eventueel naar je mailen als je in een pb je email even stuurt). De randen heb ik gemaakt van fotokarton van bruna. Hier heb ik stroken met een hoogte van 21 mm van gesneden. Vervolgens heb ik wat zwart en wit action acryl verf gemengd tot een lichtgrijze kleur wat zoveel mogelijk overeenkomt met de tegels en dit als rand om het perron geplakt. Achteraf gezien had ik voor de mooi ook nog met potlood lijntjes kunnen tekenen maar dat ben ik vergeten.

Hallo allemaal,
Na wat kleine werkzaamheden en twee rijdagen met neef remco is er vooral veel gereden op eigenbaan. Zo heeft ook weer de skitrein zijn rondjes gereden. Ook is er veel gespeeld op het industrie terrein met rangerende diesels. De 2200 en 2400 hebben zich hierbij prima vermaakt. Zo af en toe heb ik nog wat foto's gemaakt en deze wilde ik toch even met jullie delen.


te beginnen met de skitrein. hiervoor gebruik ik mijn Bm's met als trekkracht de 1103 of 1650. Op de foto zien we de 2210 rangeren met de bm's


de rijtuigen worden naar spoor 2 gerangeerd


Daar komt de 1650 aan. Rangeerpit brand.


nadat de rijtuigen zijn aangehaakt is het wachten op het vertreksignaal.


een dag later komt de skitrein met wintersporters die alweer uit de alpen weggingen weer aan in getswoud


nadat de trein leeg is werd deze teruggeduwt tot het wissel.


de 1650 werd afgerangeerd en de 1601 moest even wachten op een rangerende 2210.


de 2210 rangeert de rijtuigen weer af. Deze zullen weer klaargemaakt worden voor een volgende skitrein.


de ptt had het, zoals gewoonlijk rond de kerst, erg druk. Naast de motorpost staat ook nog de 81 002 te stomen. Er werd wat gerangeerd met het materiaal van de stoomclub want de 41 356 moest klaargezet worden voor de oudejaarsrit.


de ptt had het zo druk dat er zelf overdag een posttrein reed :D


ook op het industrie terrein was het redelijk druk. op de foto staan de 2404 en 2210 gebroederlijk naast elkaar met draaiende motoren.


de 1103 staat in het station te wachten tot de 2210 zijn goederentrein komt brengen.


uiteraard is het geen vakantie geweest als er geen stoomrit op eigen baan is geweest :D de 01 1081 komt op spoor 2 binnenrollen met een stam bm rijtuigen.


er staat een kleine excursie op het programma met de snelloper onder de stomers en de nieuwe aanwinst van de stoomclub.


de eerste ontmoeting met de 41 olie, de trein komt langs denderen met een fotogoederentrein.


uiteraard is deze passage ook op film vast gelegt


na passage werd de goederentrein teruggeduwt naar spoor 1.


vervolgens vertrok de sneltrein als eerste zodat de goederentrein een drive by kon doen


maar dat werd een parrellelrit waarbij soms de 01 zich terug liet zakken en soms de 41


het was toch een leuke rit.

Dit waren mijn kerstvakantie avonturen. Hopelijk hebben jullie ervan genoten want het gaat wel weer even duren voordat er nieuwe avonturen komen.
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
... Dat is het perron op de baan van neef remco.

Die bedoel ik inderdaad.

Zijn dat deco foamplaatjes/-stroken die je kan kopen?

MvG,

Timaximus
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
 @citaat
Volgens mij is dat ook een pdf geweest. Heb wel vaker gezien dat er een bestandje zou zijn van Nederlandsen perrons met perronranden. Ik heb ze in ieder geval niet en dus zelf geknutseld.
hier is in ieder geval het kale en beklede perron van de baan van mn neef te zien.
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
Bedankt Tim,

Dat had ik niet verwacht dat het gewoon geprinte stroken papier zijn op een houten ondergrond.

Mooi gedaan in ieder geval.

MvG,

Timaximus
Re: Modelbaan getswoud treinen over de modelbaan
weer een leuk verslag Tim, ga zo door
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Hallo allemaal,

Al een tijdje had ik de wens om te experimenteren met een computer als centrale. In eerste instantie wilde ik dit gaan doen met een 2e hands cs2. Dit omdat ik ook mijn ms2 nog wilde kunnen blijven gebruiken. Een nieuwe cs2 of cs3 is voor mij nog steeds veel te duur dus was ik zo af en toe eens aan het kijken naar 2e handsjes, maar die zijn nog aardig lastig te vinden. Rond kerst kwam ik op youtube een video tegen waarbij iemand een arduino gebruikte om een computer met een gleisbox te laten communiceren. Na wat rondzoeken op het internet kwam ik uit bij de website desktop station waar iemand met wat software en een arduino een leuk programma in elkaar geknutseld had wat in combinatie met een ms2 te gebruiken is. Dat zag er goedkoop en intressant uit. Intressant genoeg om te kijken of ik dat zelf kan produceren. Dus een winkelwagentje volgegooid bij ali-express en afwachten maar.

de spullen kwamen vrij snel binnen. Dus kon het bouwen beginnen.

Het kon niet heel moeilijk zijn. Het can bus shield kan maar op 1 manier op de arduino geprikt worden en alle software is te downloaden op desktopstation.net en op arduino.cc
De verloopkabel (van een D-sub stekker naar een mini din 10 pin) heb ik zelf gemaakt. Losse stekkertjes besteld en dan kijken welke ader aan welke pin moet. Alles gereed en wel tijd voor test 1. Helaas, geen effect. Al snel kwamen we erachter dat er een klein foutje zat in de software welke op de arduino was ingeladen. Deze kon ik zelf herstellen maar dat was niet de volledige oplossing.
De chinees had iets vreemds gedaan bij mijn can bus shield. op de D-sub stekker moest de aansluiting voor can-L op pin 5 zitten volgens de beschrijving. Bij mij was dat niet het geval, can L zat aan pin 1 en pin 5 was een loze aansluiting. omdat ik geen zin had om de stekker te slopen heb ik voor een andere oplossing gekozen. Op het shield een draadbrug solderen tussen pin 1 en 5. Goed, ook dat gefixt, nog maar eens testen dan. Het systeem starte netjes op en ik kon vanaf dat moment dan mn treinen besturen met de computer. probleem opgelost.

https://www.youtube.com/watch?v=2b9EYSTyTK4&feature=youtu.be

Nadat de basis gemaakt was kon ik het programma desktop station gaan ontdekken. Het is een redelijk simpel maar toch nog wel mooi programma


Ik heb van alle loc's een foto gemaakt en deze ingevoerd in het programma. Ook alle functietoetsen kunnen van de nodige symbooltjes worden voorzien.


het programma word nog steeds bijgewerkt. Met de shift toets kan je bij de functies F16 tot F28 komen.


nadat ik alle wissels en seinen ingevoerd had kon ik ook mijn baanplan schematisch tekenen en de wissels en seinen invoeren. De seinen zien er een beetje gek uit op sommige punten. Dat komt omdat ik Gebruik maak van nederlandse 3 licht seinen welke geschakelt worden door viessmann impuls decoder. Per sein gebruik ik op zo'n decoder al 2 uitgangen. Daarnaast kent het programma de 3 licht seinen niet. Wat het programma jammer genoeg ook niet kent zijn kruiswissels.


Het is ook mogelijk om 8 loc's in een overzicht naast elkaar te hebben zodat je ze ongeveer tegelijk kan bedienen. Niet dat ik er 8 nodig heb want daar is mijn baantje net te klein voor.

Ik ben er zelf tevreden mee voor nu. Uiteraard is dit niet het einddoel maar om wat meer kennis op te doen en te testen is dit een heel fijn goedkoop alternatief. Zelf wil ik nog gaan kijken of het mogelijk is om de marklin CS2 pc app te koppelen aan de arduino. Dan is het vooral de bedoeling om de smartphone app te laten communiceren met de pc welke als cs2 moet gaan functioneren om de baan aan te sturen.
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Verrassende ontwikkelingen Tim, leuk om te zien dat dit ook betaalbaar kan :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Ha Tim!

U Bent goed bezig zo  :thumbup:  :thumbup:  :) Dit zijn altijd leuke dingen om zelf te proberen. Eigenlijk is het nog redelijk simpel als ik de uitleg zo lees. Leuk!

Citaat van: marklintim op donderdag 04 maart 2021, 23:25:54
Ik ben er zelf tevreden mee voor nu. Uiteraard is dit niet het einddoel maar om wat meer kennis op te doen en te testen is dit een heel fijn goedkoop alternatief.

Dat is een goede instelling. Door te proberen kan je meer en meer kennis op doen.  :)

Groet Ronald.
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
hallo tim,

het ziet er goed uit en goed bezig geweest, veel plezier van je eigen werk

groetjes Nathan
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Hoi Tim
Je bent goed bezig zie ik. Ik heb zelf helemaal geen verstand van Arduino maar zo als ik lees hoe jij er bezig bent vind ik het heel knap dat je de verbinding met de ms2 hebt kunnen fixen. Ik vind het nog steeds erg jammer dat Koploper niet kan communiceren met de ms2. Ik blijf jouw ontwikkelingen volgen. Zeer interessant.
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Hallo Tim,
Wanneer ik het goed begrepen heb is "desktop station" een Arduino Uno met een CAN shield, right?
Die can shield wordt dan aangesloten op een vrije mini DIN 10 pin connector van een gleisbox, right again?
In de andere mini DIN plug van je gleisbox steek je dan je MS2.

Ik ben even naar de "Desktop Station" site gaan kijken en heb vééééél, héééééél véééél DCC gelezen en ook "Marklin digital locomotives".
Zijn dat dan mfx locs, die "Marklin digital locomotives" ?
Kan je mfx locs laten rijden met die hardware??

Bedankt voor je antwoord!
Alain
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Hans,
Voor mij is dit ideaal. Een wens in vervulling laten gaan op een zeer betaalbare manier. Er zullen vast meer hobbyisten zijn die het niet heel breed hebben en hier wat mee kunnen.

Ronald,
Het systeem is inderdaad niet erg ingewikkeld. Mijn uitleg is misschien wat compact en incompleet maar daarom heb ik de linkjes erbij gezet.
Voor mij is het concept aapje doet truucje een goede manier om te leren. Ondanks dat je iets nadoet ga je wel begrijpen hoe iets in elkaar zit en hoe het werkt.

Nathan,
Bedankt. Met het plezier zit het wel goed en ik knutsel gewoon rustig door :)

Maarten,
Mijn kennis van arduino was ook nihiel toen ik aan dit project begon, aldoende leert men.
De ms2 is van zichzelf een simpele centrale. Ik heb ook wel voorbij zien komen dat mensen van de gleisbox een centrale hebben gemaakt. Dit vond ik ook wel intressant maar nog net iets te ingewikkeld en op het moment heb ik maar 1 gb. Als ik die verniel heb ik niks meer. Als ik nog eens een 2e aanschaf is dat wel een leuk vervolg.

Alain,
Je aannamens zijn correct.
De hoofdpagina van desktop station staat vooral vol met DSair. Dit is weer een andere ontwikkeling van desktop station.
Wat er bedoeld word met marklin digital locomotives weet ik niet precies. Desktop station is ontwikkeld door een japanner en het engels is soms een beetje lastig te volgen.
Het computer programma herkent de mfx loc's in ieder geval wel. Mijn mfx 6504, 1619 en 41 356 kan ik via de computer gewoon aansturen. Ook delta loc's en andere mm loc's zijn te besturen via desktop station
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Dank u voor de feed-back Tim  :thumbup:
Is dus eigenlijk een Japanse CCSchnitte KLIK met (ook gratis) Rocrail software.
Voordeel van de CCSchnitte is dat het forum in een leesbare taal is  >:-D
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
 @citaat2   er is nergens sprake van Rocrail, en of de boel overweg kan met terugmeldingen is ook niet duidelijk, volgens zijn filmpjes wel maar hoe je dat moet bewerkstelligen wordt niet vermeldt;
ik kende de site al van 10 jaar geleden, maar veel Engelse uitleg en veel ontwikkeling buiten die DSair 2 (een z21 kloon) is er niet bijgekomen;
als je goed bent in Japans of veel wilt hobbyen is het interessant;



mvg,
Michel
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Ik bedoelde:

CCSchnitte (HW) + Rocrail (SW)
is gelijk aan
Arduino met CAN shield (HW) + Desktop Station (SW)

Er is toch sprake van S88 op zijn site, maar heb er niet meer aandacht aan gegeven.
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Hey! Wat leuk om nog iemand op het Forum te hebben die DesktopStation gebruikt. Ik heb zelf een script geschreven om het geheel naadloos aan Rocrail te hangen als 'centrale'. Dit betekend dat je dus ook de Rocrail app kan gebruiken op je telefoon om de treinen te besturen. Wellicht heb je hier interesse in? Stuur me gerust een PB.
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Modelbaan getswoud computer als centrale
Michel,
Het is inderdaad best een oud systeem maar nog steeds een leuk knutselproject en een goed betaalbaar systeem om te experimenteren ;)

Tom,
Dat klikt intressant. PB gestuurd.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Hallo allemaal,

Nadat ik van de week een paar honderd foto's heb toegevoegd aan het google images modelbaan album leek het mij wel weereens tijd om een update te schrijven. Dit word dus een redelijk vorse update waarin veel verschillende onderwerpen aan bod zullen komen. Het word zo'n grote update dat het nieteens in 1 bericht past. Dus laten we maar snel beginnen :P


om te beginnen ben ik begonnen met het maken van de overdekte overslag loods voor de stukgoederentrein. De basis ga ik maken van een oud actie bord van albert heijn. Deze heb ik een keer meegenomen uit de winkel nadat ik zelf dit bord had omgewisseld voor een ander bord van de nieuwe weekactie, altijd handig zo'n baantje :D


aan de andere kant zijn 3 grote deuren uitgesneden. Dit moeten grote schuifdeuren worden waar eventueel een heftruckje doorheen zou kunnen rijden. Tegen de witte rand gaat een horizontale plank komen zodat er een gelijkvloers losperron ontstaat voor een vrachtwegen. Dan kunnen de goederen zo uit de vrachtwagen de trein in gereden worden en andersom.
uiteindelijk zullen de wanden bekleed worden met tegelstructuur platen. Er zijn nu een aantal kleine dingen die even goed uitgedacht moeten worden. Ik denk dat ik daarbij gebruik ga maken van een 3D printer, word vervolgd dus.


Naast de overslag loods zijn er ook ballast werkzaamheden geweest. De hoofdbaan was al volledig geballast maar de museumlijn en de industrie sporen nog niet. Op bovenstaande foto is te zien dat de rand tussen museumlijn en autoweg nu netjes ballast is. Niet heel realistisch maar ook met ruimte gebrek moet je er wat leuks van maken.


en ook het spoor naar het industrie terrein staat nu in het ballast bed.


en ook de volledige museumlijn zit netjes in het ballast.


ook aan dit uiteinde van de museumlijn is het dubbele armsein verzonken in de baan. Nu zie je dat grijze blok niet meer en kunnen er ook geen treinen meer tegenaan botsen. Met langere rijtuigen gebeurde dat nog weleens omdat het een vrij krappe boog is.


voor het laatste stuk heb ik nog een keer het de werkzaamheden stap voor stap gefotografeerd. Als eerste snij ik een stuk karton grofweg op maat. Dit karton is afkomstig van groente dozen van de supermarkt. Deze kunnen gratis meegenomen worden en zijn ideaal om de kier tussen twee stukken spoor op een bedding (zoals M of C rails) te dichten.


Vervolgens smeer ik dit karton in met goedkope bruine acrylverf van de action.


bij bredere stukken ballast schilder ik in het midden een lijntje groen. Dat zal later bedekt worden met gras en plukken onkruid. De bruine randen smeer ik in met houtlijm en plemp ik vol met ballast. Met mijn vingertoppen druk ik het ballast nog eens extra aan in de lijm.

Wanneer de lijm gedroogd is pak ik de stofzuiger erbij. Om de zuigmond van de stofzuiger hang ik een sok en vervolgens zuig ik het overschot ballast op. De ballast word dan opgevangen in de sok en deze berg grind kan dan hergebruikt worden.


Zoals een paar foto's hierboven al te zien was sluit het karton niet helemaal goed aan op de rails. Er ontstaan dus kieren tussen het ballast en de rails. Dat los ik op door wat ballast tussen de kieren te strooien. Dit breng ik in model met een droge kwast zodat er straks geen ballast bergjes of klonten ontstaan. Wanneer het ballast er goed in ligt druppel ik met een pippet verdunde houtlijm over het ballastbed heen. wanneer de lijm gedroogd is kan deze strook verder afgewerkt worden.


Daarnaast is de hele rechter strook van de modelbaan op de schop gegaan. Hier had ik een vakantieparkje maar met de huidige situatie ben ik nooit echt tevreden geweest. Het grindpad tussen het spoor en het huis links onder is wel heel smal en daarbij zag dat huis er ook niet echt meer uit. Er miste meerdere onderdelen en gebroken stukken zijn met een dikke klodder lijm weer aan elkaar gemaakt.


Daarnaast had ik ook al langere tijd wat moeite met de ruimte tussen de dokterspost en het grote huis. Ook wist ik niet zo goed wat ik wilde doen met dat strookje gras wat daar ligt. Ik vond het allemaal net niet mooi.


stap 1 was in ieder geval een fatsoenlijke afloop van de weg maken. Want ook daar was ik niet tevreden mee. Dit was snel opgelost nadat ik een plaatje had gemaakt wat vanaf de overweg recht de baan afliep. Vervolgens kreeg ik een ingeving. Wat nou als ik het kleine dokterspostje verplaats naar de plek van het lelijke huis. Dan kan het lelijke huis weg, ontstaat er meer ruimte tussen spoor en huis en ontstaat er op de oorspronkelijke plek van de dokterspost een gat waar ik wel een idee voor heb. Aan de slag dus.


het idee is als volgt, de dokterspost word een receptie met ehbo ruimte, het vakantiepark bezit een luxehuis met 1 parkeerplek, een comfort huis zonder parkeerplek en er kan een ruimte gehuurd worden in de oude mitropa slaapwagen. Daarnaast moet er een ge-asfalteerde weg lopen tot aan de dokterspost, daar komt een slagboom welke toegang geeft tot het vakantiepark. Daarachter loopt de asfalt weg over in een grindpad. Overigens moet er ook een vuilniswagen door de slagboom kunnen om zo de vuilnis van het park op te halen. Dat gaat in ieder geval passen.


naast het grindpad moest er ook een verhard voetpad over het park komen. Gelukkig had ik nog wat stukken straatmotief over dus deze heb ik op maat gesneden en opgeplakt. Daarnaast heb ik hier de lijmen getekend voor de loop van het grindpad zodat ik een beetje kon kijken hoeveel ruimte ik over hield voor een boompje, grasveld en vuilcontainers. Deze wilde ik in eerste instantie op het park zelf zetten maar al snel bleek daar iets te weinig ruimte voor over te blijven. Vervolgens bedacht ik mij dat ik de grote afval bakken op vakantieparken eigenlijk altijd met voor de slagboom heb gezien. Dus de bakken moeten naast de receptie voor de slagboom komen.


De weg is hier geschilderd. ook zijn de eerste stukken groen aangelegd en is er een grindpad gelegd. het begint al vorm te krijgen.


met dank aan deze verbouwing zijn er ook nog leuke fotostekkies ontstaan. Deze bestond al maar heeft nu een mooier en realistischer effect vind ik


maar dit doorkijkje bestond nog niet. Zelf vind ik dit wel een heel leuk hoekje om sfeerfoto's vanaf te maken.


overzicht van het vernieuwde vakantiepark. Het moet nog een keer afgewerkt worden met een tweede tint grasvezels en hier en daar wat lange plukken en bloemetjes maar dat heb ik nu niet op voorraad. Overigens moet er ook nog zand gestrooid worden tussen de lucifer houtjes. Dit moet een zandbak worden waarin een paar kleine speeltoestellen komen. Ook is nog net bovenaan de foto te zien dat het spoortje van de mitropa wagen iets dichterbij is gelegd.


verbouwing geslaagd.


Nu de andere hoek nog. Hier word al het een en ander gepast en gemeten met huisjes en dergelijke. ook over deze hoek ben ik nooit echt tevreden geweest. 3 huisjes in aanbouw bij een overwoekerd stuk gras met daarnaast een kerk en een verlaten loods. Ergens halverwege dat grasveld een random lantaarnpaal en tussen de huisjes in aanbouw een de sloot een vlak grijze verf met een boom. dat moest ook anders. De loods moest daar sowiso weg en ik wilde eigenlijk het vierde aanbouw huisje ook plaatsen. Na wat passen en meten het volgende plan geschetst. naast de sloot komt een begraafplaats, daarnaast moet dus de kerk komen te staan. Vervolgens kunnen de 3 aanbouw huisjes op de oude plek van de kerk gezet worden. Daartussen hield ik een redelijk gat over, dus hoekje om en huisje 4.


inspiratie voor dit hoekje heb ik opgedaan toen ik een keer 's ochtends vroeg van huis naar station fietste om naar school te gaan. Rond de kerk werd een oude wijk platgegooid om vervolgens nieuwe moderne huizen uit de grond te stampen. Als eerste heb ik dus het stuk rond de kerk gebouwd, die moet namelijk bewaard blijven. ook hier weer een grindpad en wat stukken tegelwerk. Daarnaast moeten er dus huizen in aanbouw komen en hoeft het allemaal niet af te zijn. Stuk asfalt weg gelegd welke op een gegeven moment stopt en de oude grasvlakte zo goed als gestript. Dit moet nog een keer een flinke zanderige bende worden met brokken grofvuil en eigenlijk is dat hoekje dan ook al klaar. Het grindpad langs het spoor laat zien dat dit stuk word vernieuwd en dat er vroeger iets van een parkje gelegen moet hebben.

Naast deze verbouwingen is er ook nog wat nieuw spul binnengekomen afgelopen tijd


om te beginnen heeft de raillogix 1619 een tijd terug een mat 64 naar Getswoud gesleept. Deze groene plan V stond ook al een tijdje op het lijstje.


het stel loopt keurig zijn rondjes over de baan


het is een mooi compleet stel, er hoeft eigenlijk niets meer aan gedaan te worden. Zelfs interieur ligt zit er al in.
Het stel heb ik tweedehands gekocht voor een leuke prijs. op de foto was al te zien dat 1 van de 2 pantograven een beetje scheef zat, deze bleek iets meer schade te hebben dan verwacht. Een nieuwe is niet noodzakelijk maar zal er wel een keer komen. Ook mist hier de gekoppelde scharfenberg, ook jammer maar ik heb toch niks om mee te koppelen dus ook niet heel belangrijk. Ondanks dat de set incompleet was ben ik er toch erg blij mee.


er is ook nog een setje Gbs goederenwagons binnengekomen. Deze heb ik gekocht bij www.benontspoord.nl en vormen samen met de vier Gs'en die ik al had een leuke gesloten goederentrein.


met een 2200 al trekkracht is het helemaal een leuk setje. overigens, valt er iemand wat op op deze foto? >:-D


naast de 2210 rijd hier nu ook de 2275 rond. Vanaf het eerste moment dat piko 2200'en maakt hoopte ik al op deze uitvoering. dus toen die werd aangekondigd heb ik hem gelijk gepre-orderd. Dat ging samen met een leuke pre-order korting, de hobby is al duur genoeg.


de loc is weer een mooie aanwinst. maar hij gaat wel een beetje gepimpt worden. De frontseinen vond ik nogal wit en de cabine nogal grijs, dat kan mooier. Tevens heb ik wat cv wijzigingen gedaan. De zwaailampen gaan tegelijk aan en uit maar die horen om en om te gaan. Daarnaast heb ik mfx in de piko smartdecoder uitgezet. Naast het feit dat je dan niet bij alle functies kan gingen de frontseinen knipperen wanneer ik de loc liet vertrekken. Via het DCC protecol heb ik eigenlijk geen problemen met deze decoder.


eerder heb ik al een keer een stukje gele beschermfolie van dubbelzijdig tape onder de perforator gelegt, dus hier 4 stukjes uit gehaald om in de 2275 te maken.


dat ziet er al beter uit


cabine gekwast, extra wandje gemaakt van stukjes styreen en een cabine paneel opgeplakt


en ook dat ziet er al een stuk leuker uit


als laatste de slangetjes nog een klein beetje aangetipt en een stuk afgesneden. ook van de koppelhaak een stuk afgesneden. piko levert helaas geen onderdelen voor een open bufferbalk dus dan maar zelf aan de slag. Ooit nog maar een keer een nieuw zakje onderdelen bestellen zodat ik wel hele onderdelen heb voor als ik ooit besluit dat ik toch met een dichte bufferbalk wil rijden.

en wanneer je dan toch met onderdelen aan het priegelen bent en de verfjes op tafel staan ook maar een andere loc erbij gepakt.


de cabines van mijn 1600'en had ik ooit wit met zwart geschilderd. Een tijdje terug vertelde een kennis van mij dat de achterwand van de 1600 eigenlijk rood hoort te zijn. Dus lok uit elkaar gehaald en de wand rood geschilderd.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
hallo allemaal,

hierbij deel 2 van de update.


na drogen de loc weer in elkaar gezet. ja, dat is wel een ander gezicht


maar het schijnwerper effect van de nachtelijke plaatjes is wel verdwenen :)


ik had nog een paar zittende poppetjes over. Met een klein beetje verf voor haar en broek, anders zijn het allemaal chinezen in overal, zijn het prima poppetjes om in rijtuigen te plaatsen. Dit bm rijtuig is pas gekomen nadat de andere al voorzien waren van licht en volk. Nu is het een complete stam geworden.


en dan ben je lekker bezig en wil je ook gelijk alles doen, dus de 1200 voorzien van zijn neusvleugels, die zaten er nog niet op.


vervolgens mocht deze weer plaats nemen voor de D-trein


kort daarna kreeg ik een ongeluk met deze loc waarbij helaas 1 pantograaf sneuvelde. sindsdien ligt de loc in zijn doosje. helaas levert roco deze pantograaf niet meer en het lukt ook niet om er een te bemachtigen via andere wegen dus nu ben ik andere opties aan het afwegen.


gelukkig heb ik nog de blauwe 1103 die deze stam kan overnemen maar het zou fijn zijn als er weer een complete 1200 voor te staan komt. :)

om af te sluiten heb ik nog een aantal sfeer en line-up foto's voor jullie en een paar video's.


de raillogix 1619 staat hier met een olievloot te wachten voor rood sein. De intercity naar Maarsburg staat in de weg op spoor 2.


een line-upje van nederlandse diesels. Van links naar rechts de railpro 6504, ns 2210, ns 2404 en ns 2275


sinds de komst van de 2275 is de 2404 overgedragen aan de stoomclub. Lang geleden was er al afgesproken dat de 2404 van de stoomclub zou worden als de getswoudse industrieen goeie vervangende diesels hadden.


de 2275 hobbelt rond met de stukgoederentrein


en de 2210 rijd rond met de vam trein


passage van de 6504 met werktrein langs het vakantiepark. Altijd leuk een vakantiehuisje aan het spoor :P


de plan V als pendeltrein en de 1601 met de IC naar maarsburg


de 2275 heeft van de week heerlijk van het zonnetje staan genieten


en diezelfde dag heeft de 2404 zijn eerste meters als museumloc met de buurtgoederentrein van de GSM gemaakt.


dit paasweekend kwam neef remco ook nog even langs. een mooie gelegenheid om eens 4 verschillende 1600'en bij elkaar te zetten. op het linker spoor van voor naar achter de 1650 en 1601 van mij, op het rechter spoor van voor naar achter de 1619 van mij en de 1631 van remco


en wat is er nou leuker dan 4 neusjes? 6 neusjes, maar daar hadden we wel 1100'en voor nodig. De geelgrijze 1145 en 1631 zijn van remco, de andere 4 machines zijn in mijn bezit.


en als het dan toch over pasen gaat, ook dit jaar kon de paasei express niet ontbreken natuurlijk, maar daar zal ik binnenkort nog een apparte update over schrijven. Binnenkort dus weereens een verhaaltje :D

nu nog de video's van wat rijdend materiaal over mijn baan.











Zo, dat was het weer voor nu, binnenkort dus het paasverhaal van 2021 :P
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Hoi Tim,

Ik heb weer genoten van de foto's, de filmpjes nog niet eens bekeken.
Al met al een fraaie verzameling locs!
Zijn alle 1600en en 1100en van Märklin?
Heb jij ook Pikolocs en zo ja hoe bevallen die?
En.. rijd je op bovenleiding of is het alleen voor de sier?

grts, Leon
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Leuk !
Vooral die oliegestookte BR41 !  :D
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Goed bezig jongeman. :thumbup:

Citaat van: marklintim op maandag 05 april 2021, 16:12:45

overigens, valt er iemand wat op op deze foto? >:-D


Jazeker, je mist wat hang en luchtwerk, met name dan de slang op de neus. ;)

Als je de koppeling verwijdert kun je de rest ook aankleden maar dat is een keuze.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
mooi verhaal weer Tim, en leuke foto's weer, ga zo door, je baan wordt steeds mooier
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Leon,
Bedankt en fijn dat je genoten hebt.
Alle 1600'en zijn van marklin, beide 1100'en zijn roco modellen.
Ik heb nu twee piko loc's en beide zijn een 2200. De ene heeft nog een esu sound decoder en de ander een piko smart decoder. Beide rijden prima. De piko decoder heeft zo nu en dan zijn trekjes, het wilt weleens voorkomen dat de loc tijdens het rijden ineens een schakelgeluid maakt. Zoals ik in de update al schreef ging bij de 2200 met de smart decoder op het mfx protecol ook de frontverlichting knipperen tijdens de aanzet, maar met het DCC protecol heb ik hier geen last van.
Verder zijn het hele fijne modellen om mee te rijden.
Op de bovenleiding staat geen spanning maar de eloc's en ook de plan V rijden wel rond met een panto tegen de draad. Helaas gaat dat niet altijd goed want door mijn eigen onoplettendheid tijdens bovenleiding werkzaamheden is er bij de 1200 een pantograaf kapot gegaan.

Wim,
Bedankt, de oliestook 41 is een van de pareltjes uit de collectie.  :)

Ben,
Bedankt.
Ja op die foto was de loc net uit de doos gehaald. Altijd eerst even proefrijden voordat er aan een nieuwe aankoop gerommeld gaat worden ;)
Ik heb er nu voor gekozen om van de slangen en koppelhaken een stuk af te snijden zodat ze met open bufferbalk gemonteerd kunnen worden. Mede door de powerpack zijn het voor mij hele fijne loc's om mee te rangeren. M-rail digitaal is niet echt ideaal en zeker niet als er gewoon slechte rail stukken tussen zitten. Vandaar de keuze om vooralsnog aan twee kanten te kunnen koppelen.
Wel ga ik nog een keer een nieuw setje slangetjes bestellen zodat ik wel een dichte aangeklede bufferbalk kan maken mocht ik in de toekomst bij een eventuele nieuwe baan wel een dichte bufferbalk willen.

Nathan,
Bedankt. Doorgaan met bouwen doe ik zeker maar ik moet nu eerst maar eens wat grasjes en dergelijke in huis halen. De voorraad raakt flink op.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Wauw Tim! Wat veel en dat allemaal in één post. Mooie baan hoor met die M-rail prachtig in een passende bedding! Heb genoten.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
 @citaat bedankt. Stiekem zijn het wel twee berichten. Goed en wel getypt bleek dat ik het maximale aantal karakters had overschreden dus bericht met copy/paste jn tweeën gehakt.
Het ballast bed ben ik nu ook aardig tevreden mee.
Fijn om te horen dat je genoten hebt
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
Je hebt een indrukwekkende verzameling NS-materieel Tim, erg fraai!

Is de pantograaf van die 1200 echt aan stukken, of alleen het "vergrendellipje" afgebroken? Ik heb met een drupje lijm de panto gefixeerd in de neer-stand. Is dat wellicht ook een optie voor jou? Dan kun je er tenminste weer mee rijden. Die dingen zijn ook zo breekbaar... En niet meer na te bestellen.
Re: Modelbaan getswoud grote update van alles en nog wat
 @citaat bedankt, afgelopen jaar is de collectie flink uitgebreid. Gelukkig is er nog genoeg te wensen over :D
De pantograaf is wel echt stuk. Naast het feit dat die op meerdere punten gebroken is, is de panto ook scheef getrokken. De panto veert als een scheef en wankel object op maar is volledig onbruikbaar. Plat ziet deze er ook niet meer uit.