Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips en de Tips & Tricks
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omlaag

Auteur Topic: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019  (gelezen 177551 keer)

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1300 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 20:32:26 »

Hoi Tim

Weer genoten van je update, er zijn weer mooie foto's gemaakt  :thumbup:

Verder ben je lekker bezig, dus lekker verder gaan zal ik zeggen.
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1301 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 21:52:57 »

erwin,
graag gedaan. had eventjes zin een, voor mij redelijke lange, stam uit te laten met het nieuwe A4um rijtuig erbij
en als ik weer tijd heb (oktober vakantie) ga ik zeker weer wat verder.

cees,
nee eigenlijk nog niet over nagedacht. zal eens kijken wat voor effect dat gaat geven (komende vakantie). bedankt voor de tip :thumbup:

peter,
fijn dat je genoten hebt.
beetje bezig geweest en zodra er tijd is ga ik gewoon weer door :)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1302 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 22:13:57 »

 :) Mooie update, je bent lekker bezig geweest en je baan wordt mooier en mooier. :thumbup: B)
Helaas is de vakantie weer voorbij, maar ja, ergens in Oktober heb je al weer vrij, het is al bijna zover. :D
En B) mooi filmpje van die lange trein, wel jammer dat de wachtende Preisers blijkbaar nog langer moeten wachten, dit was blijkbaar een sneltrein. >:-D
Suc6 op school, doe je best en het is zo weer vakantie. O:-D

Dirk-Jan

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1303 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 05:29:33 »

Tim,

Zoals altijd weer genoten van je update en van het filmpje. :) :thumbup:
Succes op het nieuwe schooljaar en voor je het weet heb je weer lekker vakantie en wij weer een mooi update. ;)

Groet Michel
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1304 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 06:44:31 »

Over een paar weekjes is het alweer herfstvakantie 👍😉.
Het getuigt wel van discipline zoals jij school laat voorgaan op de hobby! Heel goed bij mij was dat vroeger wel eens nét omgekeerd.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1305 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 09:33:19 »

Dirk-Jan,
Bedankt.
Ja oktober is al bijna maar voor je het weet is het jaar ook alweer om. Dit jaar examen en als het goed gaat 3 maanden zomervakantie :)
Het filmpje is inderdaad van de sneltrein :D

Michel,
Fijn dat je genoten hebt. Ik geloof nog een week of 5/6 tot de herfstvakantie :D

Hans,
Naja, het is meer dat ik het dit jaar moet halen. 4 havo was ik blijven zitten dus heb nu in 5 havo niet veel meer opties dan examen halen. En als ik het gewoon in 1 keer haal wordt ik beloont met 3 maanden zomervakantie (en niet nog tussendoor moeten leren voor een herexamen ;) )
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1306 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 09:37:54 »

Extra aandacht voor de Nederlandse taal! Anders zak je wéér... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1307 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 10:29:00 »

 @citaat @citaat

Kwestie van alles op tijd klaar hebben dit jaar, Tim.
4 Havo is het lastigste leerjaar; als je dat hebt gehaald en je werkt gewoon door, valt 5 Havo reuze mee  :P

Dat heb ik de laatste 12 jaar met eigen ogen kunnen zien en meemaken op de school waar ik werkte.
De afvallers waren zowat altijd diegenen, die veel te laat aan hun opdrachten begonnen  :?

Succes en zet hem op  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1308 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 17:03:35 »

wim,
nederlands docent heeft gezegt wat extra hulp te bieden en wilt graag zien dat ik van een 6 een 7 weet te maken. wordt aan gewerkt. maar blijft toch lastig met al die spellingsregeltjes

tony,
ik denk ook wel dat ik het ga halen uiteindelijk. vorig jaar 4 havo over gedaan maar heb wel al het een en ander afgesloten op 5 havo niveau. dus extra tijd voor de overige vakken voor het centraal examen.
en dat veel te laat beginnen klinkt herkenbaar, kwam onder andere omdat de hobby bij mij een hogere prioriteit heeft/had :D
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1309 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 17:47:15 »

Net je update met veel plezier gelezen Tim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1310 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 18:26:28 »

@citaat @citaat
Modeltreintjes zijn dan wel leuk, het eindexamen halen is natuurlijk veel belangrijker. Maar dat weet je al. In mijn schooltijd heb ik ook een poos veel te veel tijd aan een hobby besteed, maar toen ik met slechte cijfers thuiskwam waren m'n ouders niet blij. Ik kon kiezen: beter m'n best doen op school, of ik mocht niet verder met m'n hobby. Je mag één keer raden wat ik koos. Een hint: mijn volgende rapport was véél beter.

Voor wat betreft de spelling: oefenen Tim, da's de enige manier. Kost tijd, maar je zult er nog vaak profijt van hebben als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijertijd op zoek gaat naar een baan en jouw sollicitaties hebben veel spelfouten, neemt de kans op een leuke baan enorm af.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1311 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 19:37:54 »

als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijnertijd op zoek gaat naar een
Shit happens ... :D
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1312 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 22:32:24 »

peter,
leuk om te lezen, bedankt.

rob,
examen halen is zeker belangrijk, al heb ik nog wel wat stappen te gaan om dat papiertje binnen te hengelen (onder andere met nederlands). hier zijn ook veel ingrepen geweest, de baan staat op mijn kamer. vroeger zonder problemen, tegenwoordig zitten tijdens de schoolweken alle treinen netjes in de doos en is de baan zelf afgedekt met kranten (is het moeilijker om tijdens het schoolwerk met treintjes te spelen), en zo zijn er nog wel een paar dingen verandert sinds het niet goed ging op school.
en ja, sollicitatie papieren zal ik inderdaad tig keer moeten doornemen voordat ik het papiertje zal versturen. want dat is me ondertussen wel bekend (vaak genoeg gehoord). wordt aan gewerkt.
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1313 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 22:56:19 »

@Jan Willem:  8o gelukkig heb ik m'n examen al gehaald.  :)
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1314 Gepost op: donderdag 15 november 2018, 17:21:16 »

hallo allemaal,

daar was ik weer een keer. ondertussen is er ook nog een week herfstvakantie overheen gegaan waarin wel met de treinen is gereden maar niet gebouwt aan de baan omdat er ook een pta week voor de deur stond. toch zijn er wel wat kleine dingetjes waaraan wat verder is gewerkt of een definitiefe plek heeft gekregen.

om te beginnen de vam overslag. deze is al redelijk gevordert maar ik kwam erachter dat ik in het bocht stukje in de knoop kwam met de trein door de poort te laten rijden. heel lang over na moeten denken, maar de oplossing was vrij simpel, de complete trein 180 graden draaien. de loc staat niet meer tegen het stootjuk, waardoor de 3 wagons op het rechte gedeelte van het spoor uitkomen, de overslag installatie iets naar achter opgeschoven kan worden en ik geen probleem meer heb met het bocht railstuk. kan weer opgelucht ademhalen. nu verder af gaan bouwen.


foto vanaf het industrie terrein, zo ziet het er dan uit.


en zonder trein. tot nu toe ben ik er erg tevreden mee.


klein detail, beetje inrichting in het overslag loodsje. paar kratten die in de wagon geladen moeten worden.


ook hier even zonder trein, wat beter uitzicht erop. dit hok was 1 van de allereerste zelfbouwprojecten. niet het allermooiste maar oefening baart kunst, paar keer over geschildert en later de binnenkant met muren beplakt. nog steeds tevreden mee.


een nachtelijk plaatje van de activiteiten op het industrie terrein. een vam trein die geladen word en een rangerende 6504.


een foto van de achterkant van het industrie terrein. zo ziet het er nu uit.


een sfeerfoto waar ik eigenlijk best wel trots op ben. de foto is geklikt op puur geluk en naar mijn idee zeer goed gelukt :)


aan de andere kant van het kruiswissel hebben we nog een heel klein opstelspoortje waar ook de kolenbunker staat. een plaatje waarvan ik er niet veel eerder gemaakt heb.


en ook tussen het spoor en boompjes door een fotootje op de kolenbunker en het kleine stoomlocje.


langs het spoor naar het industrie terrein toe en rondom de kolenbunker wat bomen geplant.

goed, gaan we verder. het industrie terrein hebben we nu wel gehad. ook het station heeft nog een kleine behandeling gehad. het stationsgebouw is op een plaat vastgezet.

op de werktafel ziet dat er zo uit. de zwarte rand moet hier nog geschildert worden.


op de baan ziet dat er zo uit.


totaal overzicht van het station zover het gevordert is, samen met de 012 081-6 en V200 060 op de foto.


en na een verfbeurt. ik was vergeten hier een duidelijke foto van te maken, maar zoals je links op de foto kan zien is de rand nu lichtgrijs geschildert. het spoor 2 perron heeft ook nog een verflaagje gehad.


aan de achterkant ziet het station er zo uit. moet nog afgewerkt worden met trapjes.

op het hoekje bij de brandweerkazerne. de weg langs het garage deel van de kazerne wat afgewerkt, grasjes etc. de randjes van de weg zijn zo niet meer te zien.


het garage deel is het verste gevordert tot nu toe. het kantine gedeelte moet eigenlijk nog helemaal gebouwt worden. de kazerne is wel met schroefjes vastgezet zo kunnen de randjes eromheen afgewerkt worden, en is het gat voor de draadjes van de verlichting geboort. nu weet ik ongeveer waar de hele kazerne gaat komen.


een fotootje vanaf de sloot rechts achter op de baan. de sloot is afgewerkt met een stenen rand en dat geeft dit soort plaatjes.


of de andere kant uit dit soort plaatjes.


vanaf het terrein van de getswoudse stoomtrein ook een sfeerfotootje gemaakt. de houtopslag onder de waterkraan, hout voor het opstoken van de stoomlocomotieven.


de stelconplaten langs het opstelterrein van de gsm, en een randje ballast langs het museumspoor.


aan de achterkant ziet dat er zo uit. in het gat tussen de bomen en de tunnel stond ooit station getswoud noord. aangezien dit perron amper 25 cm lang was en er dus amper 1 rijtuig langs geplaatst kon worden is besloten dit stukje op te doeken en vol te gaan storten met ballast, de ballast ligt op voorraad maar is nog niet gestord omdat er eerst nog een mast voor de bovenleiding moet komen voordat dit gat dicht gemaakt kan worden.


nog 1 sfeerfoto midden vanuit getswoud centrum.


en een foto langs de boerderij en het benzine station vlak voordat men getswoud centrum binnen rijd. op de weg moet nog de belijning worden aangelegt.


als laatste een foto van een voorbij rijdende motorpost, pantograaf tegen de draad en 2 postrijtuigen aan de haak

dit was hem weer voor nu. hopelijk hebben jullie er weer van genoten. :)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1315 Gepost op: donderdag 15 november 2018, 17:44:35 »

Een hoop lol en rijplezier op je baantje Tim. :thumbup:  :)
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1316 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 09:24:13 »

Ben,
Dank je. Doe me best. Voor scenrey bouw haal ik overal tips en tricks vandaan, veel van het forum maar ook van luke towan (scenreybouwer op youtube), bij spoorinmodel en heb ook weleens wat uit uw post in het draadje waar zijn we momenteel mee bezig opgepikt. En dan een beetje prutsen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Zo wil ik ook ooit nog de rubberen plak wegen, zoals te zien op de laatste foto, vervangen voor de zelfgemaakte kartonnen wegen.
En inderdaad veel rijdag verslagen, verhalen met een realistisch tintje, die vind ik gewoon leuk om te maken :)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1317 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 09:31:48 »

 @citaat Die verhalen van jou zijn ook altijd erg leuk om te lezen, Tim  :thumbup:
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1318 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 09:31:59 »

Tim,

Heb weer met veel plezier je update gelezen maar vooral gekeken genoten van je foto's. :)
Wat een leuke baan met veel leuke details erin zoals de kratten die staan te wachten om ingeladen te worden.

Groet Michel
Gelogd

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1319 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 09:38:14 »

 :) Leuk, leuk en leuk.
Je hebt er weer een mooie update van gemaakt. B) :thumbup:
Met elk klein of groot stapje word je baan mooier en mooier.

Dirk-Jan
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1320 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 17:25:01 »

tony,
bedankt. zoals ik al zei, ik vind het ook leuk om ze te maken, dus leuk te horen dat je ze leuk vind om te lezen :D :)

michel,
fijn dat je genoten hebt.
ik doe me best, en als er genoeg tijd is wordt er stapje voor stapje doorgebouwt. ik heb van preiser ook nog zakken liggen, welke ik eventueel ook zou kunnen gebruiken als vuilniszakken voor bij de vam overslag. (weer detailwerk :P )

dirk-jan,
bedankt :)
dank je, doe me best.
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1321 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 18:18:54 »

Hoi Tim

Weer lekker genoten van je update's, ik vind het altijd erg leuk dat er zo iemand zeker zoals jij zoveel plezier beleefd in de hobby.  :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1322 Gepost op: zaterdag 17 november 2018, 06:51:26 »

Heerlijk om dit allemaal te lezen op de vroege ochtend Tim, het plezier spat van het scherm af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1323 Gepost op: zaterdag 17 november 2018, 09:07:53 »

Goed dat je school voorrang geeft boven je treinbaan! En fijn dat je ondanks dat toch tijd had om wat mooie foto's van je leuke baan te plaatsen.
Zijn je neef en opa ook nog actief op treinengebied?
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Alex 0850

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1324 Gepost op: zaterdag 17 november 2018, 14:05:53 »

Tim

Weer een leuke update jou verhaaltjes zijn altijd leuk om te lezen  :thumbup:

Gr Alex 0850
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
« Reactie #1325 Gepost op: zaterdag 17 november 2018, 17:40:15 »

Voor wat betreft de spelling: oefenen Tim, da's de enige manier. Kost tijd, maar je zult er nog vaak profijt van hebben als je de spelling goed beheerst. Als je bijvoorbeeld tezijertijd op zoek gaat naar een baan en jouw sollicitaties hebben veel spelfouten, neemt de kans op een leuke baan enorm af.

Helemaal mee eens!
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen totdat je er een punthoofd van krijgt.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1326 Gepost op: zondag 18 november 2018, 03:12:09 »

@citaat dat is bij Tim bekend, Henk. En op wat d, t, dt kwesties na, valt t allemaal best mee! Bovendien is dit geen taalforum maar een treintjesforum.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Martijn

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1327 Gepost op: zondag 18 november 2018, 10:16:08 »

Met plezier weer je update gelezen. Je hebt een leuke en mooie baan. De verhalen bij de foto's maakt het fotoverslag helemaal af!
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update herfstvakantie
« Reactie #1328 Gepost op: maandag 19 november 2018, 16:56:05 »

peter(ke33),
fijn dat je weer genoten hebt.
ik beleef zeker veel plezier aan de hobby. en zo af en toe eens een uitstapje in de grootspoor wereld, maar das wat anders dan het modelsporen he :D

peter (degeluidsman),
leuk te horen, ik doe me best.

hans,
tja, moet het wel gaan halen dit jaar. soms moet je keuzes maken. en als ik tijd heb vind ik het wel leuk eens wat treintjes uit te laten over de baan. conditierit houden :P

alex,
bedankt. leuk te horen :)

henk,
dat oefenen komt wel goed. krijgen ook nog examentraining en weet ik veel wat allemaal.

martijn,
fijn dat je hem met plezier gelezen hebt.
bedankt, werk er hard aan met tips van onder andere het forum.
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1329 Gepost op: zondag 30 december 2018, 17:37:30 »

Hallo allemaal,

Het is weer kerstvakantie en dat betekent dat we weer kunnen spelen met de treintjes :D . Afgelopen maand is er veel gebeurt dus laten we snel bij het begin beginnen.

Zaterdag 8 December werd er wel een hele speciale posttrein samenstelling gespot op getswoud centraal.


getswoud is weer een rijtuig rijker, namelijk een plan D restauratie rijtuig, de RD 7654. Deze is op 8 december uit houten naar getswoud toe gekomen. Hiermee komt de plan D stam uit op 4 rijtuigen, waarmee deze voorlopig compleet is.


diezelfde middag kwam er nog een bijzonder transport binnen. namelijk locomotief 1650 met het stadswapen van Den Haag. Ook deze loc werd gekocht in houten.


en het laatste bijzondere transport van deze 8 december. na het afleveren van de posttrein en de plan D wagen moest de motorpost nog even op een neer naar steemwiek, om deze drie intercity rijtuigen op te halen. 4 rijtuigen en 1 loc rijker op 1 dag. Stuk voor stuk blij met de aanwinsten.


Nu er een stam plan D rijtuigen en een stam ICR's in mijn bezit zijn schept dit gelijk wel een Nederlands beeld. Stukje bij beetje krijgt de baan een steeds groter nederlands sfeertje.


op de beurs in houten had ik bij de stand van wijbe en rauke een aantal printjes meegenomen, want er zijn nu wel een aantal rijtuigen die van verlichting voorzien mogen worden. ook heb ik in houten massa veren, een sleper en stroomvoerende koppelingen gekocht. de eerste klus in de vakantie was dan ook om de ICR's te voorzien van verlichting. het is een klusje van niks eigenlijk want zie hier het eindresultaat, een stam rijtuigen volledig verlicht, inclusief sluitlicht.


gelijk maar even rondjes gaan rijden, helaas staat de 1601 met een ernstig defect buiten dienst, maar gelukkig is hier sinds kort de 1650 die met plezier deze trein wel wilde trekken. kon de loc ook gelijk gestest worden :P . oohja, de 1631 is er natuurlijk ook nog maar ik gunde dat verrote hok deze mooie stam niet >:-D


even een nachtelijk plaatje geschoten in het station. 2 stammen volledig verlicht. wat ben ik hier blij mee :) :)


filmpje van de 1e rijtest van de 1650 en van de verlichte ICR's


ook de RD wagen is voorzien van verlichting. nu de andere 3 nog maar daar moet ik nog stroomvoerende koppelingen voor aanschaffen.


dit is ook wel uniek, 3 1600'en met verschillende nummers in getswoud. de 1631 is plukloc geworden om de 1601 weer rijvaardig te herstellen en de 1650 gaat dan de 1631 vervangen.


neusjes naast elkaar, ziet er wel leuk uit.

hieronder zal ik verder gaan met de verhalende rijverslagen van de kerstdagen
om te beginnen een filmpje van de aankomst van de kersttrein, enkele dagen voor kerst. deze speciale zending met als tractie de railpro 6504 zit vol met kerstproducten. versieringen voor getswoud, zoals een kerstman pop met rendieren, kerstbomen, coca cola vrachtwagen, goederenwagons met wijnen en koekjes, en andere etenswaar


en een foto van de aankomst van deze trein in getswoud centraal. loc 2404 staat al klaar om te assisteren met het rangeerwerk.


op 22 december werd de 01 1081 van de GSM door locomotief 2404 overgebracht van depot naar getswoud opstel. de loc zou op 24 december de kerstexpress gaan rijden.


hier is de trein net aangekomen op getswoud opstel hier zal de loc volledig naglopen worden en zal de olie in de tender en het water in de ketel voorverwarmt worden.


daar staat de locomotief dan, nog koud en nog ongecontrolleerd voor de kerstexpress.


een dag later staat de loc warm, met genoeg druk in de ketel klaar om te gaan vertrekken.


en een uur later werd de trein gespot na vertrek uit getswoud centraal, met 4 plan D's en een kerstkrans op de rookkastdeur denderde de trein over het spoor.


's avonds laat komt de trein terug op getswoud centraal. nadat de kerstkrans is verwijdert werd nog deze foto gemaakt. links vertrekt nog de intercity.

op 2e kerstdag kreeg Getswoud nog bezoek van Maarsburg. Maarburg kwam langs met de BR 24 en de 3029 van de SSM en met de bruine motorpost 3001

als eerste kwam de motorpost 3001 aan in getswoud


niet veel later kwam de 3001 aan op getswoud centraal.


hier werd de post vanuit maarsburg voor getswoud uitgeladen


daar is dan de motorpost 3020 van getswoud. de post werd overgeladen, de trein maakte kop en de motorpost 3020 vertrok weer.


ondertussen kwam de stoomtrein aan op getswoud, met de 3029 als opdruk loc. rechts staat de mp 3001 klaar voor vertrek, maar deze moest nog even wachten tot het blok werd vrijgegeven.


aan de voorkant hing de BR 24 van de SSM, rechts zien we de 3029, de tramloc, van de GSM.


een klein kwartiertje later kwam de grote 01.10 van de GSM binnen op spoor 1 te getswoud centraal. de loc zal de reizigers van de ssm op tour nemen door getswoud terwijl de BR 24 en 3029 kolen gaan halen, water gaan tanken en gesmeerd zullen worden. driehoeken hoeft niet want dat is op de heenreis al gedaan. omdat de BR 24 sneller rijd dan de 3029 werd de trein getrokken door de 24 058 van de SSM. De trein vertrok met de 24 058 op kop uit Maarsburg via Venlo, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam, Haarlem naar Getswoud. Daar kwam de trein binnen op spoor 2 en staat de 24 058 met schoorsteen voor klaar om vanuit Getswoud via Utrecht, Eindhoven en Venlo terug te gaan naar Maarsburg. De 3029 reed op smeerstoom mee.


eerst maar even kolen halen. de 3029 staat bij de kolenkraan terwijl de BR 24 de wagons weg zet. de 3029 krijgt een paar karren fijne kolen


en na de 3029 ging de BR 24 ook kolen halen, deze machine krijgt wat grovere kolen in zijn tender.


na het kolen halen gaan we door naar depot, waar de 24 058 als eerste water kon gaan tanken


de 24 058 schoof door naar achter zodat ook de 3029 water kon gaan tanken


en nadat ook de 3029 voorzien was van water werden beide locomotieven gecontrolleerd en werden alle smeerpunten weer ingevet, zodat de loc's klaar zijn voor de terugreis.


en daar ging de trein weer. rond half 7 's avonds vertrok de SSM uit getswoud terug naar Maarsburg. de 24 op kop en de 3029 achterop op smeerstoom.


na de postklus kon de 3001 naar getswoud opstel. daar kon de machinist even rust nemen en wachten op de lading post die mee terug moest naar maarsburg.


in de boog vlak voor het wissel om te wisselen naar getswoud opstel.


daar staat die dan, maar wat zien we nou op de achtergrond?


kijk nou, 2 motorposten gebroederlijk naast elkaar. leuk gezicht zo.
nadat de post voor maarsburg was ingeladen vertrok de motorpost 3001 alweer naar maarsburg toe.

Zondag 30 december 2018 is begonnen met het voorverwarmen van de 01 1081. de 01 gaat morgen weer de traditionele oliebollen express rijden. de trein was aan het begin van deze maand al stampvol uitverkocht. nadat deze rit vorig jaar op het laatste moment toch niet door heeft kunnen gaan zijn we nu weer terug en de liefhebbers waren er snel bij. we gaan er met zijn allen weer een mooie trip van maken.

de tramloc staat onder stoom en helpt de 01 met het opwarmen van de olie en de ketel.


het is een goed jaar geweest voor deze machine, de 01 heeft letterlijk vele kilometers afgelegt, de loc heeft gereden op een vloerbaan, tijdens de stamtafel rijdag in almere en ook nog een dag in maarsburg.

als laatste wil ik vast melden dat in 2019 de baan Getswoud 10 jaar bestaat, reden genoeg voor een feestje. in 2019 zullen er verschillende evenementen plaats vinden en hoopt de GSM ook weer flink kilometers te kunnen gaan maken met de schitterende 01 1081.
dit was hem voor nu en voor dit jaar. ik hoop dat iedereen een leuk kerstfeest gehad heeft en nu een goede jaarwisseling tegemoet gaat.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 januari 2019, 16:00:12 door marklintim »
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1330 Gepost op: zondag 30 december 2018, 22:23:40 »

Hi Tim,
Dat is weer een zeer uitgebreide update  :thumbup:
Er is veel te zien op de foto's dus je gaat even wat beter kijken.
Daarom nog 2 puntjes van opbouwende kritiek: staat je andreaskruis niet aan de verkeerde kant van de weg?
Ga je nog iets doen aan de binnenkant van het seinhuis?  De verlichting is mooi, maar het geel schijnt nu wel erg door.

Maar verder: ga lekker door. Ik wens je een goed treinenjaar toe voor 2019 en zie uit naar de festiviteiten.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1331 Gepost op: zondag 30 december 2018, 23:34:26 »

Gertjan,
2 puntjes opbouwende kritiek, 2 antwoorden.
1. Het andreaskruis staat aan de juiste kant van de weg, het was een setje met 4 palen, in het echt staat er dan links 1 en rechts een, zo heb ik ze ook gemonteerd, gaat links het rode lampje aan, is het lampje rechts uit en zo knipperen ze om en om. Wat overigens niet klopt is het enkele kruis bij dubbelspoor :D . Het is ook een duits knipperlicht installatie, maarja, 1 deel van de spoorlijn is van de getswoudse stoomtrein, die met duitse stoomlocomotieven rijden. Het andere spoor leid naar het industrie terrein.
2. Dat is mij ook opgevallen, zeker met nachtelijke plaatjes. Ik wil hier wel wat aan gaan doen, binnenkant een likje cementgrijze verf geven en wil het koud witte licht ooit nog vervangen door warm wit.
Overigens, wat ik ook erg vel vond was de interieurverlichting in mijn motorpost, deze heb ik wel even snel gedimt door de cv's aan te passen.
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1332 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 20:52:20 »

Hoi Tim,

Jij hebt je vakantie goed doorgebracht kerel!
Leuk om met bezoek samen op je baan te kunnen rijden, en jij hebt ook op FB wel iets van mijn kunsten of treinen gezien denk ik dan ;)

Goed 2019 en succes met de treinen :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1333 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 21:26:39 »

Tim,

Zoals altijd genoten van je update. :) :thumbup:
Nu het hier lekker gaat rijden kan ik mooi wat van je scenery leren nu ik langzaam hier aan ga beginnen.
Leuk om te zien dat je pantografen tegen de bovenleiding aanrijd dat ha ik ook straks doen als de bovenleiding hier klaar is.

Ik kijk uit naar je volgende update.

Groet Michel
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1334 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 23:26:44 »

Hey Tim, mooie verhalen en dito foto's weer! En ook je Nederlands wordt steeds beter :thumbup: (mag ook wel eens gezegd worden na de negatieve kritieken uit t verleden).
Maak er een mooi 2019 van!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1335 Gepost op: woensdag 02 januari 2019, 09:32:05 »

Wederom een mooi en boeiend verslag, Tim  :thumbup:

En een nieuwe loc is altijd feest, komt ook de dienstregeling ten goede  ;)
Gelukkig is de vakantie nog niet voorbij, dus je hebt nog alle tijd voor je baan.

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud update kerstvakantie en laatste 2018 update
« Reactie #1336 Gepost op: woensdag 02 januari 2019, 16:26:09 »

Hans (V200.0),
Bedankt, en de vakantie is nog niet voorbij ;)
Samen rijden is altijd leuk. Heb inderdaad wat van jouw kunsten en treinen voorbij zien komen op facebook. Zag er ook goed uit :thumbup:

Michel,
Fijn dat je genoten hebt :thumbup:
Leuk te lezen dat je wat scenrey tips uit mijn draadje kan halen, al moet ik wel bekennen dat ik ook veel tips en truckjes online heb geleerd :P , maar dat maakt niet uit, zo leren we van elkaar en helpen we elkaar de baan mooi te maken :)
De pantograven stonden nu vooral omhoog voor de foto, op plekken waar dat kan, want nog niet de hele baan is voorzien van draad. Ik mag van iemand een serie bovenleiding overnemen om de baan zo goed als onder de draad te krijgen, maar ik moet me nu ook fokussen op school en in de vakantie wordt daarom alleen een beetje gereden en niet echt gebouwt. Dat komt van de zomer wel weer na de examens, als het meezit heb ik toch drie maanden zomervakantie :D
De volgende update zal niet lang meer op zich laten wachten, dat is namelijk het grote verslag van de oliebollenexpress 2018/19 naar Maarsburg en terug. Momenteel ben ik bezig alle foto's online te zetten.

Hans (Hanzi),
Bedankt. Fijn te horen dat het met mijn Nederlands ook steeds beter gaat :) :)

Tony,
Bedankt.
Een nieuwe loc is zeker leuk, maar het is ook leuk als de al aanwezige loc's het ook blijven doen.
De vakantie is nog niet voorbij maar ik heb ook niet alle tijd voor de baan hoor. Na de vakantie heb ik weer een belangrijke toetsweek dus moet me ook weer voorbereiden voor de toetsweek :|
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1337 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 16:39:38 »

Hallo allemaal,

Nadat vorig jaar de grote bekende oliebollenexpress, gereden met stoomtractie, naar Maarsburg bij de jaarwisseling van 2017/18 niet heeft kunnen rijden, werd er door vele vrijwilligers keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat koste wat kost de oliebollenexpress met de jaarwisseling van 2018/19 wel kon rijden. En dat is gelukt. De oliebollenexpress is terug. In een nieuw jasja! Nadat in 2016 de oude 2 cilinder 01 werd verkocht, kwam er datzelfde jaar een grote zware oliegestookte 3 cilinder 01.10, die met de jaarwisseling 2016/17 de oliebollenexpress heeft gereden. Wat is er nu dan anders? De trein werd dit jaar gereden met andere, zeer fraaie rijtuigen type plan D. De trein bestond uit 4 rijtuigen, waaronder 1 restauratie wagen. Met deze vernieuwende rijtuigenstam kwamen er ook verschillende tickets op de markt voor deze 2 daagse reis.
-1e klas + hotel overnachting a €196,- per ticket (48 plaatsen beschikbaar)
-2e klas + hotel overnachting a €179,- per ticket (60 plaatsen beschikbaar)
-3e klas + hotel overnachting a €163,- per ticket (72 plaatsen beschikbaar)
In totaal konden er dus 180 reizigers mee. De trein was stampvol uitverkocht en er zaten dus ook letterlijk 180 reizigers aan boord. Nu vragen sommigen zich af, wie rijd er nou in godsnaam nog in de 3e klas? In de 3e klas zaten vooral spotters en treinliefhebbers. Deze 'vreemde' soort mensen gebruiken de zitplaats meer om hun tas te dumpen en hun jas op te hangen. Deze mensen hangen voor het overgrote deel uit het raampje van de trein, of eten even een broodje hamburger in het restauratie rijtuig :D
Op de heenreis reed de trein vanuit Getswoud via Haarlem, Amsterdam, Utrecht, 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Maarsburg. Terug ging de trein vanuit Maasburg via Venlo, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Leiden terug naar Getswoud zodat de locomotief met schoorsteen naar voren op spoor 1 weer zou aankomen.

Goed, laten we het verslag vervolgen met foto's. Als ik u was zou ik er maar even goed voor gaan zitten want het wordt een groot verslag, met begeleidende tekst natuurlijk >:-D
-Zondag 30 december 2018-


Op zondag 30 december 2018 werd begonnen met het opstoken van de 01 1081. Het opstoken van een oliestoker kost wat meer moeite, omdat je een tweede locomotief nodig hebt bij het opstoken. Gelukkig stond de 3029, de tramloc, al onder stoom en zo kon dit kleine locje assisteren bij het opstoken van de grote 01.10. Eerst de olie voorverwarmen tot zo'n 60 graden, anders is deze te stroperig, en daarna nog eens het water in de ketel een beetje voorverwarmen. Hierna werd de olie vanuit de tender naar de zware oliebranders gepompt, eerst werd slechts 1 oliebrander ontstoken zodat op een rustig tempo de ketel helemaal kon opwarmen, tot een keteldruk van ongeveer 7 a 8 bar.

-Maandag 31 december 2018-


In de nacht van zondag op maandag is er hard doorgewerkt, en ook 's ochtends vroeg werd er nog keihard gewerkt om de machine klaar te maken voor de reis. Rond 2 uur 's nachts werd de 2e oliebrander ontstoken, en werd de druk verder opgevoerd naar de gewenste 15 bar bedrijfsdruk. Terwijl de ketel onder druk komt nemen stoker en machinist de tijd om de machine van voor tot achter volledig te smeren, je wilt natuurlijk niet met een warmloper stranden.


Rond een uur of 8 maakt de locomotief een korte proef pendelrit. De machinist melt zich bij de treindienstleider om even een klein stukje te rijden als proef voor de grote rit, en om de tender volledig bij te vullen. De treindienstleider gaat akkoord en geeft spoor 2 vrij voor de stoomtrein.


De tender wordt gevult met water


en tegelijkertijd volgetankt met verse warme stookolie. De GSM wilt in de toekomst een 2e tender hebben voor deze locomotief voor extra voorraden, of een waterwagen, want stel dat de GSM met de 44 op pad gaat, dan hebben ze genoeg aan een extra watervoorraad aangezien de 44 een kolenstoker is en geen olie loc.


Rond half 11 komt locomotief 2404 spoor 1 van Getswoud centraal binnen rollen met de 4 plan D rijtuigen. De rijtuigen zijn helemaal gepoetst voor de rit. Loc 2404 gaat ook mee, als paniekloc. Mocht de 01 onverwachts defect gaan is het een kwestie van afkoppelen, omlopen, aankoppelen en de reis kan voort gezet worden.


De rijtuigen worden door de 2404 een stuk voorbij het wissel getrokken, zodat de 01 over het dichtsbijzijnde wissel naar spoor 1 kan rangeren.


Daar komt de grote locomotief al aan.


en voor men het in de gaten heeft zit de 01 vastgekoppelt aan de kop van de trein.


de 2404 is inmiddels ook omgebouwt. Rijrichting omschakelen, rangeerlicht uitschakelen en de rode sluitseinen inschakelen. Met een draaiende motor staat de locomotief ongeduldig het vertrek af te wachten.


Eindelijk is het dan zo ver. Om 11.17 blaast de conducteur op zijn fluitje als teken dat de passagiers aan boord zijn, de deuren gesloten en de trein kan vertrekken. Met een lange haal aan de stoomfluit, galmende oliebranders in de vuurkist en de naald van de manometer tegen de rooie vertrekt de trein met flink veel stoom en een loeiharde cilinder beat die in heel Getswoud te horen is.


En we rijden. Wat geweldig, schitterend om met zo'n stoomros op pad te gaan. Wat een pracht van een machine.


Op het station waren nog enkele fanatieke treinspotters die achterbleven. Een van hen maakte deze indrukwekkende foto net na vertrek. De 01 in de boog na Getswoud centraal. Wat een prachtig gezicht.


De 2404 hing aan het andere uiteinde van de trein. Toeterend en brullend, met een mooie rookpluim verliet ook deze machine Getswoud centraal voor de laatste keer in 2018. Op naar Maarsburg.


In Maarsburg nog even snel een kijkje wezen nemen op het inudstrie terrein voordat we gaan verplaatsen naar de spotplek om de stoomtrein op te wachten. Hier zien we de motorpost 3001 langs het postperron. Aan het frontsein is te zien dat ook deze postwagen net is aangekomen op zijn eindbestemming.


Snel door naar de spotplek. Bij het opwachten van de stoomtrein in Maarsburg werd deze mooie railbus nog gespot bij de brug in Maarsburg.


Midden op de brug werd dit treinstel ook op de foto vast gelegd.


en ging zo de brug af en toen was de trein alweer voorbij.


Het wachten wordt beloont. Om 16.38 uur werd dan eindelijk de stoomtrein vastgelegt op de foto voor de laatste kilometers


En uiteraard hangt achterop nog steeds de 2404.


klokslag 17.00 uur reed de trein de tunnel uit, de laatste meters voor het eindstation Maarsburg.


Na enige minuten van gegalm in de tunnel kwam deze neus tevoorschijn, met een gangetje van slechts 40 km/h rolt de 01 1081 binnen te Maarsburg centraal.


en nog altijd als opdrukloc diesel locomotief 2404.


Met piepende remmen en een hoop gesis komt de trein dan tot stilstand langs spoor 2 van Maarsburg centraal om 17.02 uur.


Een van de bewoners kwam af op het geluid van fluiten en sissen en wilde weleens weten wat er nou in zijn mooie dorp aan de hand was. Deze bewoner maakte deze doorkijk foto. We zien een stukje van de loc en van de rijtuigen.


De 01 wordt los gemaakt van de trein en zal rangeren naar een zeispoor waar de loc even rust krijgt en een controlebeurt krijgt. Ook zullen stoker en machinist het stokje overdragen aan het nachterpersoneel die ervoor zorgen dat de locomotief warm blijft en morgen klaar zal zijn voor de terug reis.


De 2404 heeft kop gemaakt en zal met de rijtuigen door de keerlus gaan. Waarom? De trein heeft een vaste samenstelling, 1e klas, restauratie, 3e klas, 2e klas. De 1e klasse hangt achter de 01 en de 2e klasse staat voor de 2400, zo staat het ook in de bijgeleverde schets bij het ticket. De rijtuigen kunnen wel los van elkaar en een voor een omgerangeerd worden, maar in dit geval is het vele malen makkelijker om alles in 1 keer door de keerlus te trekken.


Daar gaan we dan. Hop terug naar de brug en zo omkeren. Helaas voor de fotograaf draaide de locomotief direct de brug op, en dat pakte niet goed uit voor de foto.


de 01 rijd hier het industrie terrein op, met 30 km/h over de wissels heen naar een zeispoor om even uit te rusten.


Daar staat ze dan. Prachtige machine en heeft op deze oudjaarsdag goed haar best gedaan. Dat verdient een extra drupje olie van stoker en machinist.


Na het keren van de rijtuigen komt ook de 2404 als losse locomotief naar het Maarsburgse industrie terrein.


De loc sluit netjes aan achter de 01.


De railbus doet ook nog steeds netjes zijn dienst en rijd hier de heuvel af richting station Maarsburg.


Maarsburg centraal met op spoor 1 de railbus en op spoor 2 weer de plan D's. Moet deze trein geen ruimte maken? Jawel, maar eerst nog op tournee door Maarsburg, maar niet met de 01, want die krijgt nu rust.


Maarsburg haalde deze oude, maar nog steeds schitterende dieselloc van stal. Na een lange periode van stilstand is de loc terug op de baan. Gepoetst en met brullende motor staat de loc klaar voor vertrek.


We zijn weer vertrokken voor de laatste trip van het gezelschap uit Getswoud.


Even toeteren naar de 01


Luidbrullend komt de grote 216 de tunnel uit gereden om de heuvel op te gaan klimmen.


Met een zwaar dieselgebrom komt de 216 op de top van de heuvel aan, en keert zo de brug op.


en daar gaan we weer, terug naar Maarsburg centraal. Hierna werd alles uitgeladen en konden de reizgers naar het hotel om even bij te komen onder het genot van een borrel en een oliebol :P het is inmiddels ook al 20.00 uur.


Tja, dan moet er een lege trein weggesleept worden. Gelukkig schoot motorpost 3001 te hulp.


een dag vol verrassingen.


wat een appart gezicht zo.


Nadat de motorpost de plan D stam op een zeispoor heeft weggezet ging ook deze locomotief naar zijn opstel plekje.


De machinist denkt, zo laatste keer dit jaar.  :D


Rustig over de wissels naar het postperron.


de motorpost werd afgebouwt en zou voor het nieuwe jaar niet maar gaan rijden. Rechts zien we nog een stukje van de 2404.



De nacht valt, vuurwerk knalt. De treinen hebben rust en zo sluit het jaar 2018 zich af.


Het hotel in Maarsburg waar de reizigers uit Getswoud overnachten.




terwijl het stoomtrein personeel 's nachts keihard aan het werk is om de locomotief op temperatuur te houden. De gehele machine wordt opnieuw gesmeerd en ook de tender wordt tot de nok toe afgetankt met water en olie. Ook diesellocomotief 2404 wordt volledig afgetankt.

Hierbij beeindig ik ook het deel van 2018 omdat ik anders de maximale lengte van 20000 karakters ga overschreiden :oops: , direct hieronder gaan we door met het deel van 2019
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 januari 2019, 16:46:49 door marklintim »
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1338 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 16:41:34 »

Goed, deel 2 dan maar. We beginnen op 1 januari 2019 rond een uur of 6 's nachts.
-Dinsdag 1 januari 2019-

om 6 uur 's ochtends gaan locomotieven 2404 en 01 1081 gekeerd worden. De eerste rijdende treinen van 2019. Links zien we dat ook motorpost 3001 weer wordt opgebouwt voor zijn eerste postrit van 2019.


De 2404 maakt ruimte en als eerst gaat de grote 01.10 via het achter het station lopende spoor naar Maarsburg centraal, om vanuit Maarsburg centraal met tender voor weer richting het industrie terrein te gaan.


De loc staat nu met de schoorsteen al de goede kant uit, maar om ruimte te maken ging de loc nog een paar uur terug naar het industrie terrein.


Daar komt de locomotief alweer, dit keer met de tender voorop.


en voor je het weet staat de locomotief gekeerd en wel voor het stootblok.


Kort nadat de stoomloc weer gepakeert stond kwam ook de diesel locomotief weer aanzetten.


En daar staat het duo weer, op hetzelfde opstelspoor nog steeds maar nu gekeerd.


We gaan wat uren overslaan in de tijd, er gebeurt in die periode toch niet heel veel spannends en het is nog steeds schemerig. Rond 12 uur staat de 1145 met ICL rijtuigen gereed voor vertrek vanaf spoor 2 te Maarsburg.


De 1100 moet nog even wachten op de tegentrein die over enkele minuten binnen moet komen rollen op spoor 1


De tegentrein is binnen, de seinhuiswachter zet de wissels goed en het sein op groen en de machinist van de 1100 mag gaan vertrekken.


De tegentrein was in dit geval de 1631 met ICR's en staat hier op spoor 1.


Het begint weer druk te worden. Inmiddels is ook de cargo motorpost 3030 aangekomen op het industrie terrein.


Motopost 3001 doet zijn ronde en heeft nu ook een pastwagon aan de haak. De combinatie rijd hier de heuvel af.


links wordt de 01 gecontrolleerd en worden de laatste dingetjes gesmeerd, zoals het midden in het frame liggende 3e cilinder, dat is wat fijner smeren als er wat licht is. Rechts maakt de 3030 zich klaar om weer te vertrekken.


Motorpost 3001 is inmiddels ook weer binnen gekomen in het industrie terrein en staat opgesteld op het postspoor. De trein wordt hier leeggehaald.


Dat gaf de 3030 vrij baan en zo kon deze weer vertrekken.


Het wordt zo onderhand weereens tijd de rijtuigen te gaan halen. Locomotief 2404 vertrekt vanaf het inudstrie terrein om de Plan D stam op te halen.


Eenmaal aangekoppeld eerst een remproef, daarna locombouwen en wachten op toestemming om naar Maarsburg centraal te rijden.


Maarsburg centraal staat op dat moment nog vol. De 1100 moet met zijn trein eerst vertrekken voordat het blok vrijgegeven kan worden.


Ondertussen heeft de 01 1081 ook al wat rangeer bewegingen gemaakt en deze locomotief staat hier te wachten tot spoor 2 vrijgegeven wordt.


Nadat de 1145 met zijn trein vertrokken is kan de 01 snel rangeren naar de zijkant zodat de 2404 de wagons langs spoor 2 kan zetten.


Enkele minuten later staat de trein klaar langs spoor 2 en stroomt het station vol. De 2400 is alweer omgebouwt en voert het sluitlicht voor de trein.


Aan de andere kant staat inmiddels weer de 01 1081. Nog even wachten, om 15.36 uur zal het vertreksignaal gegeven worden.
Ook dit vertrek was weer spectaculair, met een hoop stoomontwikkeling, en een lang fluitsignaal zette de oliebollenexpress weer koers richting huis.


om 15.45 uur denderde de trein de tunnel uit en begon met zo'n 85 km/h tegen de heuvel op te klimmen. Doeidoei Maarsburg, het was gezellig.


Met een luide cilinderbeat kwam de 01 aan op de top van de heuvel. Hierna mocht de trein de snelheid opvoeren tot maximaal 120 km/h. Zodat het enkelsporige baanvak Venlo - Maarsburg snel weer vrijgegeven kon worden. Na Venlo rijd de trein verder met 100 km/h naar huis.


De duwloc die de heuvel op niet heeft geduwt zodat de 01 zich even lekker kon uitsloven.  :D


Nog 1 allerlaaste foto vanuit Maarsburg. Op het spoor waar de 01 1081 en 2404 opgesteld hebben gestaan staat nu de 6409. De diesellocomotief zal zometeen goederenwagons gaan ophalen.

Wij gaan nu weer snel naar Getswoud om de stoomtrein op te wachten.

Daar is de trein dan, rond 8 uur 's avonds werd de stoomtrein voor het eerste gespot terug in Getswoud. Krijg er geen genoeg van, wat een schitterende machine.


Achterop nog altijd een brommende 2400


Om 20.11 uur rolt de trein Getswoud centraal binnen.


Na het tot stilstand komen werd de loc snel afgekoppelt en verplaatste zich naar spoor 2.


Nadat alle reizigers zijn uitgestapt rangeert de 2404 de rijtuigen weg. De rijtuigen zullen nu eerst schoongemaakt worden voordat ze weer in dienst komen.


Op spoor 2 kregen locomotief en personeel nog een groot applaus van de reizigers voor de fantastische rit. De locomotief antwoorde uiteraard met een langdurig fluitsignaal


Daar staat de locomotief, de laatste restjes tenderinhoud worden verbrand en verdampt en dan zal de locomotief afrangeren naar het GSM spoor.


Na een kort fluitsignaal vertrekt de machine. De loc zal worden geparkeert en afgebouwt. Daarna krijgt de machine een tijdje rust en een winteronderhoudsbeurt zodat de machine met pasen weer onder stoom kan komen te staan.


Daar staat de machine dan. De generator is al uitgeschakelt, de lichten zijn gedooft. Machinist en stoker lopen de machine nog 1 keer helemaal na. Het was weer een schitterende reis.

Dit was het einde van dit korte verhaaltje >:-D O:-D , ik hoop dat jullie het wel leuk vonden.
Bij deze wil ik iedereen nog wel even de beste wensen voor 2019 wensen. Dat 2019 een mooi (model)spoor jaar mag worden!
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1339 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 23:17:17 »

Leuk, zoveel als jij weet over het wel-en-wee van de stoomloc's; in een vorig leven meester -of desnoods stoker- op een stoomloc geweest?
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1340 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 23:39:16 »

Hoi Tim,

Leuke foto's van de loks :thumbup:

Jij bent het nieuwe jaar goed begonnen  :D

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1341 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 23:48:16 »

Nou Tim, je kan zo een tijdschrift beginnen  :thumbup:

De avondfoto's van Maarsburg springen er voor mij uit, deze keer !
Lijkt me ook heerlijk, om treinen over die metalen brug te laten denderen  :P

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1342 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 00:11:04 »

Tim: De nostalgische Simplontunnel is toppie. (Vind ik)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1343 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 05:14:20 »

Tim,

Bedankt voor het lees en kijkplezier van de goed georganiseerde oliebollenexpress 2018-2019. :) :thumbup:
Blij dat deze traditie weer hersteld is zodat we volgende jaar weer van een editie kunnen genieten.

Groet Michel
Gelogd

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1344 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 18:22:45 »

Hans (Hanzi),
haha, of ik in een vorig leven machinist of stoker (leerling machinist) ben geweest durf ik niet te zeggen. Stoomloc's hebben mij altijd al geintresseerd en niet alleen omdat ze zo groot en ongeloofelijk stoer zijn, maar ook de technieken die ze vroeger gebruikten, zoals hoe groter de wielen hoe meer snelheid, en ook het nut van een sleepas, namelijk een brede vuurkist onder de ketel. De afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in de stoomtrein en ook meerdere keren bij rijdagen en ook evenementen zoals terug naar toen geweest. Ook met SSN tripjes mee gegaan. Zo heb ik ook een aantal mensen leren kennen, donateurs, vrijwilligers en andere hobbyisten. Je leert van elkaar, en door vrijwilligers als vriend te hebben heb je soms een uniek kijkje achter de schermen te pakken. Ook online en in de opgebouwde film en boeken collectie wordt veel informatie gegeven. Het is dat ik momenteel veel bezig ben met school vanwege het examenjaar, maar ik zou me zeer graag willen aanmelden als vrijwilliger bij de stoom stichting nederland.

Hans (V200.0),
Bedankt.
Het nieuwe jaar beginnen we altijd goed (op vorig jaar na dan :D )

Tony,
Hahaha, zou kunnen. Dan mag ik wel iemand gaan inhuren voor spellingsfouten e.d.  >:-D
De avond foto's vond ik zelf ook erg mooi.
Een volgende keer zal ik wel weer eens een filmpje opnemen van treinen over de brug ;)

Wim,
Bedankt. Ik vind dat zelf vooral een leuk fotoplekje met het watertje, stukje brug en dat tunneltje. Nu dat hoekje een beetje afgewerkt is, begint het toch wel een van mijn favoriete fotoplekjes te worden.

Michel,
Graag gedaan. Ik blijf het leuk vinden om dit soort verslagen te maken.
Het is zeker de bedoeling dat er volgend dit jaar weer een editie komt. Een einde jubileumsjaar editie 2019/20. We gaan het zien :)
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Modelbaan getswoud oliebollenexpress 2018-2019
« Reactie #1345 Gepost op: zaterdag 05 januari 2019, 00:57:43 »

 @citaat Die spelfouten vallen reuze mee hoor, Tim !

Hinderlijk op school misschien, maar je schrijfstijl en vertelkunst zijn van grote klasse  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.247 seconden met 37 queries.