Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan getswoud zomer update 3

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Leuke update's weer, Tim! En ook mooie foto's :thumbup:. Leuk ook dat je regelmatig bij andere banen welkom bent zodat je loc's ook eens ergens anders kunnen rijden. Je Preisermachinisten zullen je dankbaar zijn. :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Tim

Weer lekker genoten van je update en foto's, het is toch leuk om eens bij andere op visite te gaan dan kunnen je reizigers eens andere dingen zien.
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Mooie update weer Tim en wat leuk dat bij Laurent de treinen hun wielen konden strekken. :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Prachtige foto's Tim van zowel jouw baan en van de rij dag bij Laurent thuis. :) :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Weer een hele leuke update Tim!  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
hans,
bedankt.
nou regelmatig, dat valt ook wel weer mee. ik ben weleens bij remco met wat treinen en nu dus een keertje iets anders, ook leuk.
ja de preisermachinisten vinden dat ook leuk en ook de stoomstichting vrijwilligers vinden het leuk als ze een keertje kunnen draven met hun grote trots, de 012.

peter,
leuk om te lezen dat je er nog steeds van geniet peter. :thumbup: :thumbup:
het is zeker leuk om mede forumers te ontmoeten en met ze allen een dagje met modeltreinen te rijden (of het grote werk te platen)

cees,
dank je.
ja, mn loc's hebben aardig wat kilometers gemaakt daar over de vloerbaan.

michel,
bedankt michel, en natuurlijk niet te vergeten bij remco op zn schitterende baantje ;)

stijn,
bedankt.
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie

Er hoeft niet altijd gebouwd te worden (lees wie het schrijft  :D), Tim !

Uiteindelijk moet er ook gereden worden  :P
Je weet telkens fraaie foto's te maken  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud update voorjaarsvakantie
tony,
zeker niet, rijden blijft ook leuk en het bouwen komt er bij :P
bedankt. ik doe me best, soms probeer ik nieuwe plekjes of haal ik een huisje weg om me mobiel neer te zetten om een plaatje te schieten.

momenteel staat de 012 buiten dienst. ik zit eraan te denken om er een sound decoder in te maken, lijkt me wel erg leuk/mooi.
ook wil ik het drijfwerk van de loc gaan aanpassen aangezien het niet klopt en ik graag een beetje meer details van een 01.10 aan de loc wil.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
hallo allemaal,
tijdens pasen 2018 had ik weereens wat tijd om de treinen wat kilometers te laten maken.
ook hebben de stoomloc's van de gsm weer onder stoom gestaan tijdens pasen en is het stoomseizoen 2018 officieel geopend.
er is niet gebouwt, te weinig tijd om alles uit de kast te trekken. maar het rijden blijft ook leuk. wel heb ik verschillende plaatjes gemaakt, ook wat plaatjes van scenrey en details.

om te beginnen een plaatje van mijn blauwe 2404 met alles erop en eraan. blijft een prachtige loc.


2 grote duitse krachtpatsers zo een fotootje geschoten tussen 2 boompjes door.


2 kleine tenderlocjes bij de kolenbunker. deze locjes hebben vorig jaar een grote revisie gehad. de rechter (de antex) heeft nu nieuwe koolborstels gekregen, drupje olie erbij en het locje rijd weer vrolijk verder. deze oudjes blijven ook leuk om mee te spelen.


ook vanuit een andere hoek geprobeert. ja ik weet het, er komt heel veel licht van links boven uit de hoek, maar persoonlijk vind ik de foto wel iets hebben zo op deze manier.


de 2404 met L sein en cabine verlichting voor de VAM trein. de loc rijd erg soepel, stottert soms wat over wissels maar hij blijft prachtig rondjes rijden. en betrouwbaar. soms laat ik hem rijden en ga ik met iets anders bezig. draai ik me na 2 uur om naar de treintafel, oja de 2404 rijd nog.


en rangeerverlichting, trein gaat terug naar industrie terrein.


6504 op een opstelspoor. voor deze loc wil ik nog 6 railpro zelflossers en dan komt die samen met zijn sleepje op een spoor op het industrie terrein te staan.


en nog een plaat van het opstelterrein, links de motorpost, rechts de 2404 en daarachter de V200 060


foto van een hoekje met scenrey, hekje staat ook.


hekje, ballast, gras, modderpaden, lantaarnpaal, stukje stoep, bloemetje, autootje, poppetje.

en voordat we naar de stoomrijdagen met pasen gaan eerst nog even een filmpje.


GSM tijdens pasen 2018
zoals gebruikelijk opent de gsm haar stoomseizoen elk jaar tijdens de pasen. met de 2 grootste machines op de hoofdlijn en nog een tenderlocje op de museumlijn. dit jaar reed de 01.10 met de plan D trein en de 44 met de paaseitrein over de hoofdlijn en de 81 met museumtrein over de museumlijn.

op goede vrijdag werd de 01.10 naar het opstelspoor gesleept door de 6504 en daar werd de olie in tender en het water in de ketel voorverwarmt en zo werd uiteindelijk de loc langzaam opgestookt.


vanaf de achterkant. de tender met verlichting en olielijding.


en tijdens pasen zelf, hier staat de 44 690 met de paaseierentrein en op de achtergrond tuft net de 012 081-6 weg met de plan D trein. 2018 is goed begonnen. voor het stoomseizoen is de 01.10 al 3 keer uitgeweest en ergens in deze maand mag de loc nog een keer kilometers maken. de loc gaat een dagje uit met de plan D trein naar nieuw gebied

en om af te sluiten heb ik nog een filmpje

dit was hem weer voor nu. deze maand dus de 01.10 op pad en over 3 weken is het ook meivakantie en zullen de treinen ook weer gaan rijden.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Tim: Bedankt voor de mooie foto's en de video :important: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Hoi Tim,

Ik liep een beetje achter maar ben weer helemaal bij  :) ik heb weer genoten van de vele foto's filmpjes en leuke verslagen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
wim,
graag gedaan.
peter,
maakt niet uit, fijn dat je genoten hebt.
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018

Hoi Tim,

De eerste cargofilm was smullen; wat een heerlijke sleep oude goederenwagens  :thumbup:
De V200 er opeens tussen was verrassend !

Bij de Paasexpress had ik verwacht, dat er na ieder rondje wat minder eitjes op de wagens zouden liggen  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud pasen 2018
tony,
bedankt. ik was een beetje aan het spelen met wat goederenwagons en wat langere cargo's over mijn baantje. en dan staat zo'n dampende 44'er er wel leuk voor :D en ja die V200 ertussen. ik kwam er perongeluk achter dat ze op matige snelheid ongeveer gelijk aan elkaar rijden (stroomschakelaar voor opstelspoor niet uitgezet waardoor de V200 mee reed met de 44) dus dacht nah voor 1 rondje voor de video kan die er wel achter :) vind het wel een mooie combi zo, bijde maar snel ombouwen en motorwaardes aan elkaar gelijk stellen zodat ze vaker in dubbeltractie kunnen rijden :) :) :)

hahaha, ja had gekunt, maar trein stopte niet voor een rondje, rustig doortuffen. liggen mega (zware) paaseieren op die wagentjes voor de preisertjes :P
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
hallo allemaal,
ik zat er laatst over na te denken wat ik wil gaan doen met de 2 opstelsporen die verbonden zitten aan de buitenbaan. ik had tussen de 2 sporen een plankje hout gemaakt waarvan ik een soort combinatie perron voor de ptt en voor machinisten te maken. ik heb namelijk weleens een soort perron gezien bij opstelplaatsen als hoofddorp en watergraafsmeer. achteraf blijkt die niet zo heel goed uit te komen, omdat er nogal weinig ruimte is zijn er 2 5120 bogen (krappe bogen) gebruikt. onder andere mijn motorpost zwenkt heel erg uit daarin, maar ook mijn V200 komt maar net aan langs het perron door de bogen. nou kan ik er nog een stuk afzagen maar dan wordt het totaal niet beter.
nou zat ik er aan te denken om er een plaat karton tussen de railzen te leggen, op dezelfde manier als bij het industrie terrein, en die dan eventueel weer te beplakken met stelcon platen. maar dan heb je weer een heftruck nodig om de post wagons te laden, omdat je bij een grond op dezelfde hoogte als de bielzen eerst nog tegen de assen van de wagons aankijkt, of het personeel moet de zakken met een boog in de wagon werpen.
heeft iemand tips/voorbeelden hoe ik het zou kunnen maken?

zo ziet het er nu uit, links staat de posttrein en rechts kunnen 3 a 4 losse loc's staan. in het midden ligt de plank hout die dus eigenlijk in de weg ligt.
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Hallo Tim,

Kun je niet iets bedenken met een verplaatsbare hellingbaan? Dus een helling in dezelfde richting als de trein en dan een rechthoekig horizontaal vlak bij de laaddeur. Beetje vergelijkbaar met die dingen die ze op stations gebruiken voor gebruikers van rolstoelen.
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
 @citaat
Wat je dan zou moeten maken lijkt een op een
KLIK: heftafel

of:
KLIK: pompwagen

of:
KLIK: heftruck

Als je het beweegbaar wilt maken wordt dat best lastig maar wel een mooie uitdaging.
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
gerrit,
sow, die gaat wel heel ver, dan moet ik dus een uitschuifbaar gedeelte hebben met een scharnier van maximaal 2 cm breed en ook nog iets dat er geen gat ontstaat. het is een leuk idee maar wordt kwa uitvoering in miniatuur wat lastig denk ik.
henk,
een heftruck had ik ook al over lopen denken, die heb ik hier wel maar is wel onhandig om met een heftruck de post trein te laden. ik wil het wel een beetje realistisch houden.
ik heb weleens gezocht naar de ptt treinen en zag dat de postzakken vaak in rolcontainers zitten. die dingen liften met heftruck en dan in de trein laden, mwa, ik weet het niet. maarja, zoals het nu ligt gaat het ook niet werken.
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Als het hele stuk verlaagd is kan er gemakkelijk een vrachtauto van PTT post op rijden, dan kan het via de laadklep van de vrachtauto zo de trein in (mbv pompwagens) of met de vorkheftruck. Ik zou me daar niet te druk om maken, in werkelijkheid moest men ook we eens vindingrijk zijn!
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud wat te doen met getswoud opstel?
frank,
bedankt voor je antwoord.
ik ben zelf ook nog wat zoekende geweest. hier een voorbeeld zoals ik in gedachten had dat de posttreinen geladen en gelost werden. via een postperron zo de wagen in.
na wat verder zoeken kwam ik bij de volgende foto zo kan het dus ook
ik ga nog wat verder zoeken naar voorbeelden en maar eens bedenken hoe ik het ga maken op dit hoekje.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
hallo allemaal,

De zomer (vakantie) zit er weer aan te komen en dat houd in dat er weer volgas gewerkt gaat worden aan de treinbaan. Laatste tijd ben ik bezig geweest met enkele projectjes af te maken, en heb voordat de grote zomer update's komen nog 1 kleine update voor jullie liggen.

als eerst heb ik mijn motorpost voorzien van wat postzakken als lading. een beetje vulling erin vond ik wel mooi, anders heb je zo'n lege plank in je trein. de postzakken zijn van preiser


zo ziet dat er dan uit met de kap erop en de lichten aan.


en nog een keer.
wat zien we rechts in beeld nou?!?!?!


jawel, getswoud heeft er weer een digitale loc bij, dit keer de 1601 amsterdam die tevens is voorzien van sluitverlichting en cabine lichten.



F0 = frontlicht, F1 = sluitlicht, F2 = cablicht wisselend met frontlicht. ik moet alleen nog even wat doen aan de lichtlekage van de leds, bij de frontlichten zie je de sluitlichten ook oplichten. maar de loc is af en weer in dienst gesteld. ik ben er erg blij mee. ooit wil ik er een stam artitec DDM1 rijtuigen voor hebben als trek/duwtrein.


ook aan de brandweerkazerne is flink gewerkt. de binnenkant is helemaal geschildert en de eerste lichten zijn aangesloten. de boel moet nog wat ingericht worden, links kapstokken en een laarzen rek, links achterin een klein hoekje waar in het echt de jeugdbrandweer spullen opgeborgen zijn en een trap naar het zoldertje.


de hele garage is verlicht, voor de sier even op de baan gezet met de ladderwagen erin.

als laatste heb ik nog enkele sfeer plaatjes voor jullie

line-up'je van digitale locomotieven (op de 1631 rechtsachter na). we zien hier de V200 060, BR 012 081-6, NS 1601, MP 3020, NS 2404, railpro 6504 en de NS 1631


de 012 met de plan D trein toen getswoud nog een personentrein loc tekort kwam. momenteel staat de 1601 voor de plan D's maar uiteindelijk zou ik hier heel graag de roco 1207 voor willen hebben (de 1200 die voor dit jaar staat aangekondigt, zonder logo's)


en nog een keer, vanuit een iets ander punt.


stoom, diesel en electrische locomotieven, alles bij elkaar.


als laatste een foto van de 012 op station met een oud DSG rijtuig aan de haak. dit rijtuig is ook weer dienstvaardig. na wat schoonmaakwerk aan 1 draaistel en het in elkaar zetten van een koppeling (beugel miste) kon deze weer gebruikt worden. ik had nog enkele lampjes en een sleper liggen dus gelijk maar even verlichting ingebouwt. ziet er toch wel weer leuk uit zo.

dit was hem weer voor nu. momenteel moet ik nog 2 weken hard aan de bak voor school, en daarna kan ik weer hard aan het werk voor de modelspoorbaan. er staan nog wel enkele klusjes op het programma.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Mooie update en dito projectjes, Tim   :P

En zoals we van jou gewend zijn, weer mooie op de gevoelige pixels vastgelegd  :thumbup:
Ben trouwens nog steeds jaloers op jouw fraaie seinhuis  O:-D

Grtz Tony

( geen echt studieweer nu trouwens, sterkte en ff volhouden  :-( )
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Tim

Weer lekker genoten van je update, weer mooi in woorden en foto gebracht  :thumbup: :thumbup:

Wens je alvast succes met het studeren, daarna lekker rusten en genieten  :warning: :warning:
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Klein maar fijn Tim, leuk idee om postzakken in de motorpost te plaatsen.
Je hebt er weer een schitterende loc bij, veel plezier ermee en ik kijk uit naar de grote update.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Tim,

Leuke update weer van je mooie baan. :)
Gefeliciteerd met de 1601 is een hele fraaie loc die zich goed thuis zal voelen in Getswoud. :thumbup:

Nog eventjes volhouden tot de vakantie en dan heerlijk aan je baan werken/ rijden.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
tony,
bedankt
haha, neem aan dat je die grote bedoelt die 2 sporen overbrugt? die vind ik zelf ook erg mooi. heb hem ooit gekregen, geen idee welk werk en artikelnummer, anders had ik ze nu genoemt.
en tja, tis inderdaad lekker warm weer. eerste 2 zitten erop, nog 5 te gaan maar ik red het wel. daarna vakantie tijd, beetje klooien met wat vrienden, en weer volgas aan de baan werken/rijden.
peter(ke33),
fijn dat je genoten hebt.
dank je. gaat goed komen.
peter (degeluidsman),
interieur was stap 1, maar vond hem zo leeg. heb weleens zitten kijken naar karren (zoals het hoort) maar de vloer ligt nogal hoog in de motorpost. de zakken zijn ingekort, dat betekent dat karren ook ingekort hadden moeten worden, maarja, waar kort je ze in dan? onderste helft ervan? heb je een kar zonder wielen op de vloer (en ja, dat ga je zien, vind ik niet mooi), bovenste helft eraf dan, ook niet mooi, zie je de wielen op raam hoogte. dan maar postzakken.
ben ook blij met mijn 1601, loc had ik al eventjes maar is nu flink geupgrade, sluitlichten op laten boren en leds geplaatst.
michel,
dank je.
de 1601 voelt zich zeker goed thuis hier. loc wordt ook intensief gebruikt.
ja nog een soort van 2 weken en dan is het klaar :)
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
 @citaat

Ik bedoelde deze, Tim  :P (zie foto)

Op iedere beurs hoop ik hem tegen te komen, maar nog geen geluk gehad.
Ik spaar seinhuizen, namelijk  :D

Blijft wel leuk, om dingen op je lijstje te hebben waar je naar zoekt.
Ik wil die alleen maar "per ongeluk" op beurzen of zo tegen komen/vinden. Extra spannend !

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update
ooh dat gebouw. ik dacht meer dat dat een soort verkeerstoren was voor vliegtuigen.
heb geen idee eigenlijk, vond hem daar wel leuk staan. en ja, ik vind dat ook wel een leuk gebouwtje. wederom geen idee welk merk en artikelnummer deze heeft.
Re: Modelbaan getswoud kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan getswoud kleine update

@citaat Staat daar ook erg mooi, Tim  :P

Merk en nummer maken niet uit, als ik het maar ooit voor een leuk prijsje op een beurs tegen kom  O:-D

Grtz Tony
Re: Modelbaan getswoud kleine update filmpje 1601 en getswoud van vroeger
 @citaat tony, succes met je zoektocht dan ;)

hallo allemaal,
ik had ook nog twee filmpjes staan die ik was vergeten bij te voegen bij de vorige update. 1 van de filmpjes is van de 1601. rondje over de baan en de lichtfuncties.


filmpje 2 is een filmpje wat ik toevallig tegenkwam. een filmpje wat ik lang geleden ooit eens als oefen project met app op mijn telefoon heb geprobeert te maken. als ik er nu zo naar terugkijk vind ik hem toch wel aardig gelukt en weet ik eigenlijk niet waarom ik hem nooit online heb gezet. dus toen ik hem tegenkwam heb ik direct besloten om hem online te zetten. het is een filmpje wat ik zo rond 2013 heb gemaakt. er zitten ook nog een paar hele oude beelden in, 2010/2011, een van de eerste beelden die ooit zijn gemaakt van de treinbaan.
ik vond het leuk om zo terug te zien welke treinen vroeger vooral dienst deden op de baan en om nu te zien welk verhaal zich erachter ontwikkelt heeft. volgend jaar bestaat de baan 10 jaar en dan is het leuk om zo te ontwikkelingen te zien.


veel kijkplezier
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
hallo allemaal,
voor mij is de grote zomervakantie nu ook begonnen. even rust van school en dan in september eindelijk het examen jaar in. het heeft voor mij een jaar langer geduurt namelijk, ik was afgelopen jaar blijven zitten maar heb na 2 keer 4havo dan toch eindelijk de 5e bereikt.
de vakantie is goed begonnen, dinsdag 17 juli had ik 's ochtends eerst nog 2 herkansingen, toetsen die meetellen voor het examen volgend jaar, daarna was het jaar klaar. 's avonds was ik aanwezig bij de forum stamtafel van noord holland in het hotel de rijper eilanden. erg leuk weer een paar nieuwe forum gezichten te hebben leren kennen, ook weer zeker voor herhaling vatbaar. in het praattopic van stamtafel noord holland heb ik een reeks filmpjes gezet, voor hier heb ik enkele plaatjes van deze geslaagde avond.

captrain raillogix 1619 van frank-103 (wat een pracht loc), en mijn gele ns 1601


frank had ook zijn DBC 1615 zandvoort mee, dat moest natuurlijk als line-up op de foto gezet worden


ook maar even mijn 2 locjes naast elkaar bij de stamtafel geplaat.


en de belangrijkste locomotief ook nog even op de foto, deze schitterende BR 39, want ja, ik en geen stoomlocomotief, dat kan natuurlijk niet. helaas staat mijn 012 buiten dienst anders was die uiteraard mee gegaan :D

goed, terug naar huis, want ook aan de baan ben ik al wat bezig geweest. met die hitte heb ik nog niet heel veel gedaan. maar genoeg voor een paar foto's en een vraagje. de werktreinen zijn in ieder geval weer volop te vinden op de baan. :)

de 1601 rijd een trein platte wagens met hoogspannings draden weg. dit jaar gaat spoor 2 in het hoofdstation aangepakt worden.


de hoogspanningsdraden, daarachter hangt de kraantrein. die wordt ook weer volop gebruikt


en ook de railpro 6504 staat er weer helemaal klaar voor.


het spoor 2 perron, deze ligt al een tijdje klaar, maar er moesten nog 2 hoekjes uitgezaagt worden zodat deze om de wissels paste. met dit warme weer koste dat wel wat liters zweet, maar het past, het moet alleen nog een beetje bijgewerkt worden. de BR44 is nogal breed maar die moet ook overal langs kunnen.


we gaan eventjes wat treinen passen


BR81 met museumtrein, net wat langer, maar goedgekeurt. overigens is dit perron niet voor opstap bedoelt, aan de andere kant ligt een klein museum perron met een waterkraan en wat oudere tegels. ook dit perron gaat nog onder handen genomen worden.


De TEE trein, past er mooi langs, reizigers kunnen via alle deuren uitstappen. V200 ervoor, steekt uit, maar de machinist kan er via de achterste cabine uit als het nodig is en staat dan op het perron.


ook maar eventjes mijn langste wagens en met de deuren helemaal op de kop. deze stam past netaan helemaal langs het nieuwe spoor 2 perron en ik ben dus tevreden. loc mag iets uitsteken. heb dat weleens in het echt gezien, zolang de reizigers maar kunnen uitstappen.

omdat het spoor 2 perron nog wat bijgewerkt moet worden, maar ik daar nu geen zin in heb omdat ik merkte dat het zagen al heel wat zweet koste, ben ik maar verder gegaan een hoekje wat op te knappen. ik verwacht wel deze vakantie het spoor 2 perron ook zijn vaste plek te kunnen geven, alleen duurt het wat langer.


een poosje geleden heb ik het hoekje links boven zo goed als afgewerkt, nu maar verder gegaan met het hoekje rechts boven. hier ben ik bezig met grasjes


nog een stukje hek als ingang van het vakantiepark. het volgende hoekje wat aan de beurt is. het vakantie park is netjes gemaaid, daarbuiten is het aardig verwildert. binnenkort maar weer wat bloemen in elkaar zetten en plaatsen.


grindpad naar de oude goederenloods, waar deze trailer nog staat. trailer moet nog aangepakt worden, moet een beetje verlaten en vergaan zijn rond de loods met een vergeten trailer.


de kerk links heeft net een opknapbeurt gehad, rechts worden er nieuwe huizen gebouwt. alleen de oude goederenloods zijn geen plannen mee in het nieuwe gemeente plan.


hekken om de bouwput, en nog een plekje rechts na de kerk. ik zat nog een beetje te kijken of ik daar nog iets leuks mee kan doen. misschien iets van een paar begraafplaatsen ernaast en nog een stukje heg erbij. maar er staan ook heel dichtbij huizen in aanbouw, dus ja, ideeën en tips zijn welkom. :)


werktreinen spotten in de nacht, links railpro 6504 met de kraantrein, rechts de 2404 met wat rongenwagens met wat af te voeren spoor materieel.


lading rongenwagens 2404, oud railmaterieel. wordt afgevoert


overzicht werk terrein


ook maar eens de rand onder de brug aan de sloot opgevult en deze buis erin gemonteerd. scheelt al heel wat, misschien hier en daar nog een plukje gras plaatsen??


en ja, dat kleine plekje gras tussen de bouwplaats en de sloot. ik heb geen idee wat ik daarmee moet. er staat een momenteel een huis maar ik vind hem daar echt niet leuk staan. maar ik heb verder ook even geen idee wat ik met dit hoekje kan. iemand die misschien leuk, passend idee heeft voor dit kleine stukje?


zo ziet het er nu uit, maar nee, dat moet duidelijk aangepast worden. voor dat huisje vind ik wel een andere plek. maar dan blijft dat hoekje dus 'leeg' iemand een leuk idee om dat op te vullen?

dit was hem voor nu. over enkele dagen zal ik wel weer een reeks foto's hebben en die worden hier dan natuurlijk ook geplaatst.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
Leuke update weer Tim! Het op de foto zetten van rijdende treinen valt nog niet mee met een telefoon! Daar moeten we eens een stamtafel aan besteden (als je geslaagd bent voor de soldeercursus).  :)
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
Tim,

Leuke update met veel foto's. :) :thumbup:
Geniet lekker van je welverdiende vakantie. :thumbup:

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 1
frank,
bedankt. met telefoon is het inderdaad wat meer moeite maar hier heb ik ook nog het probleem dat me telefoon aangeeft voor 98% vol te zitten (maar met wat? :? ) en bagger traag is. als ik druk op platen is het enkele seconde later pas klik. moet veel gedult hebben, maarja, de trein komt er ook aan en die is dan soms al voorbij wanneer die opeens afdrukt, hop  foto verpest. vandaar dat er van de 25 foto's maar 6 geselecteerd zijn, de rest is bagger.

michel,
bedankt, en ik ga er zeker van genieten.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
hallo allemaal,
na wat erug warme dagen ben ik weer terug. met de warmte had ik niet heel veel zin om met de baan bezig te zijn, het was ook gewoon niet uit te houden op mijn kamer.
maar ik ben weer bezig en er is weer het een en ander gebouwt.

als eerste heb ik wat ballast gelegt.



ook ben ik weereens eventjes bij harlaar wezen kijken en toevallig hadden ze deze keer weer wat oude M-rail bovenleiding liggen. nu nog een paar portaalmasten zien te scoren voor in het station en dan heb ik driekwart van de baan onder de draad. 1e doel is nu om de cirkels onder de draad te krijgen en dan kijk ik later wel met steekstukjes voor de wisselstraten.


ook heb ik nog een stootblok gescoort. met dit stootblok is het opstel terrein nu voorzien van de railzen en kan er geballast worden en verder afgebouwt. hier ligt al een deel van het ballast


ook hier heb ik nog wat geballast, in het midden ligt nog een blokje hout, hier moet nog een digikeijs dwergsein op komen. links tussen de 2 sporen moet voor het linker spoor ook nog zo'n dwergseintje komen en dan wil ik ze gaan aansluiten aan mijn ms2.


en nog een randje ballast, en wat grasjes. hier staat de 1631 bij, deze heeft laatst weer motorschroeven gekregen. die had ze namelijk afgestaan aan de 012, daar zaten lange schroefen in en dat gaf problemen bij digitaal gebruik.


ook hier nog wat met grasjes bezig geweest.


en het laatste stuk weg op de baan gemaakt. de weg gaat hier na de overweg met een bocht naar links richting de snelweg

bovenstaande foto's zijn wat donkerder, maar 's middags stond de brandende zon op raam, en als ik dan de luiken open zou hebben zou het gloeiend heet worden en 's avonds helemaal niet uit te houden zijn.



ik heb het al aanwezige dwergseintje tijdelijk aangesloten op een 2 standen schakelaar. ik kan nu rood en groen schakelen. deze moet er ook bij komen aan de ms2. het blok sein erachter wil ik vervangen door een ns hoofdsein. maar die heeft digikeijs nog niet uitgebracht.


ook dit hoekje begint vorm te krijgen. binnenkort ga ik maar weereens wat doen aan de kazerne.


links is het blok hout perron weggehaald, de grond is nu op dezelfde hoogte als het spoor en heeft een oprit vanaf de weg. een hele verbetering en ik ben er nu tevreden mee.


van bovenaf ziet dat er dan zo uit, het is nog niet helemaal af. er moet nog het een en ander aangekleed worden. maar de basis is er


het stuk weg maar even geschildert, binnenkort de belijning eraan maken

goed, dat waren de bouwupdate foto's. voor nu heb ik nog wat sfeerplaatjes.


railpro 6504 komt door centraal station langs spoor 1 met de kraantrein


na lange tijd stilgestaan te hebben was de 1631 ook gerepareert, 1e rit, een overbrenging van de gsm oostenrijkers van de werkplaats terug naar de gsm. deze wagentjes hebben laatst een onderhoudsbeurt gehad.


de 2404 is met de vam trein aangekomen op getswoud industrie terrein.


ook de gsm goederenwagentjes hebben een verse schilderbeurt gehad. de 2404 kreeg de eer om deze over te brengen terug naar de gsm. wat weer een leuk, nostalgies plaatje opleverde


leuke line up, van oud naar nieuw, links de gsm 012 081-6, midden de 2404 en rechts de 1601 amsterdam


ik zie dat de front lichtjes van de 1601 nog wel een tandje gedimt mogen worden. zal ik van de week ook eens naar kijken

vandaag kwam er nog wat bezoek uit maarsburg, de maarsburgse 1631 en 6409 kwamen langs. daarvan moesten natuurlijk wat line-up foto's gemaakt worden.

links de getswoudse 1631, midden de maarsburgse 1631 en rechts de getswoudse 1601


neusjes bij elkaar. blijven mooie loc's die 1600'en


line-up ns diesels, links 2404, midden 6409 van maarsburg en rechts de railpro 6504 van getswoud.


ook de neusjes bij elkaar


nog een keer de 1600'en, wat een stoere machines, en wat zie ik daar graag een raillogix 1619 bij staan >:-D


de laatste van vandaag. kontjes van de 1600'en :D zie het verschil tussen functionerende sluitlichten en de rode marklin stippen. dat werkende sluitlicht is vele malen mooier
line-up's blijven wel leuk om te schieten op mijn baantje vind ik. over in januari 2019 (over 5 maanden) bestaat mijn baantje 10 jaar. zou wel leuk zijn als het dan mogelijk is een paar andere line-up's te platen. een line up van 01.10's zou bijvoorbeeld heel erg gaaf zijn >:-D >:-D getswoud wilt in ieder geval groot gaan uitpakken met 10 jaar getswoud

dit was hem weer voor nu. nu moet ik weer foto's gaan sparen :P
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Tim,

Ik heb weer erg genoten van zowel je bouwplannen / vorderingen en de sfeerfoto's. :) :thumbup:
En nu lekker genieten van de vakantie en van je baan.

Groet Michel
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Tim

Zoals altijd weer een heel mooi verslag, mss moet je dat hier ook eens komen doen  :D
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Leuk verslagje Tim. Heb je 3 draadjes op je NS Seintje? Zoals je weet ben ik gek op Weichei's, die zou je er eventueel aan kunnen hangen. De standaard Weichei heeft 3 aansluitingen en een gemeenschappelijke +.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Citaat van: Laurent op woensdag 01 augustus 2018, 14:58:48
De standaard Weichei heeft 3 aansluitingen en een gemeenschappelijke +.


Wat zijn dit in godsnaam Laurent?? Nog nooit van gehoord.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Goedkope zelfbouwdecodertjes van Sven Brandt die je ook reeds gebouwd kan kopen voor iets meer dan een 10tje, als ik ze zelf bouw zit ik op de helft. Kan je zowel het wissel als de wissellantaarn mee schakelen. Of een sein, als je hem even voorziet van andere firmware.

Ja, als je alle ruimte hebt is een verzameldecoder vaak goedkoper, maar voor mensen met een niet-vaste opstelling die geen zin hebben in een spaghetti van bedrading (zoals ik dus) een prima oplossing. Ik heb er in mijn C rail wissels, ontkoppelrails en schakelrails 82 ingebouwd (ook allemaal zelf gesoldeerd). En in mijn driewegwissels heb ik 2 WeichZwei zitten, die kunnen beide spoelen aansturen. In mijn zelfbouw Engelsmannen zitten ook WeichZwei-ers, maar dat is een ander verhaal. Daar ben ik aan het modificeren geweest.



Viessmann seintjes kan je er, met behulp van een paar diodes, ook prima mee aansturen. Dan heb je even andere firmware nodig en moet je een diode overbruggen (anders blijft het sein nagloeien). Ik wil een setje railstukjes ombouwen met een decoder erin en een stukje voet eraan voor de seintjes, zoals ik dat ook bij de ontkoppelrails gedaan heb (stukje 077 of 094 van binnen kaal maken op de pukos na en daarin de decoder bouwen). Scheelt weer gepiel met draadjes, iets waar wij als teppich en tischbahner een hekel aan hebben. In de basis trekken wij 2 draden, alleen rijstroom. Komen daar wat loconetkabels bij en dan het zooitje bekabeling vanaf booster naar de voedingspunten, maar de basis blijft digitaal met 2 draden.

De Viessmann seintjes in de onderstaande video zijn ook met een Weichei aangestuurd.


Laurent
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
michel,
leuk om te lezen dat je nog steeds geniet van mijn update's.
en genieten van de baan en vakantie doe ik zeker.

peter,
dank je. ik zou best weleens willen komen kijken en dan een leuk verslagje schrijven hoor. zullen weleens kijken ;)

laurent,
bedankt voor de tip. ja het seintje heeft een rood, oranje en groen licht en een gemeenschappelijke +
ik heb weleens zitten kijken naar die DRC4018 decoders maar daar schijnen mensen nogal problemen mee te hebben, wat bij sommige weer is opgelost met het dcc protecol. nou heb ik daar allemaal geen verstand van maar ik heb de treinen allemaal rijden met dcc (behalve de mfx 6504) ook had ik ergens iets gelezen over een rosoft decoder. maar zo'n weichei is een leuk begin. ik heb nu 1 seintje die een decoder moet krijgen, in de toekomst zullen dat er voor dit baantje maximaal 4 worden. en misschien als proef een paar wissels in de buitenbaan. mijn duits is niet zo goed dus ik zal voor dat linkje eens rustig gaan zitten en er naar kijken met mn vader. kan je ze via je linkje ook bestellen?
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 2
Hier Tim: https://modellbahnshop.moba-digital.de/Weichei

Gewoon ff googlen op Weichei Decoder. Firmware kan ik veranderen indien nodig. Mocht het nodig zijn, dan heeft Sven Brandt ook nog een speciale seindecoder die ook de NS seinen behoorlijk kan sturen, 2 per decoder. https://www.digital-bahn.de/bau_led/led_signal_011.htm

Laurent
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
hallo allemaal,

de zomervakantie zit er weer op (helaas), maar ik heb toch nog een reeks foto's voor jullie, want ook de laatste weken heb ik niet stilgezeten en is er nog wel gewerkt aan de baan.

als eerste ben ik verder gegaan met het einde van de weg. ik heb er een schuine afloop van gemaakt. nu moet er nog wegbelijning op.


vanuit de andere hoek, gras gestrooid, randje ballast gelegt en de boom weer terug geplant op ze vertrouwde plekje.


als laatste een stukje vangrail erbij geplaatst. je moet er niet aan denken dat een automobilist daar het spoor op schiet 8o


sfeerfotootje vanuit het redelijk verbeterde hoekje. wegbelijning erop en dan is er weer een stukje klaar.


ook bij het benzine station heb ik de weg gemonteerd. deze had ik al een hele tijd klaar liggen maar zit nu vast op de baan. ook gelijk maar de randjes gras gestrooid.


na een nachtje drogen de overige grasjes weg gezogen (wel met een oude sok over de stofzuiger om de overige plukken gras nog te gebruiken) met dit als resultaat. ook hier moet de wegbelijning nog geplaatst worden.


en ook hier de railzen weer netjes afgewerkt met ballast. zelf ben ik er tot nu toe wel erg tevreden mee, beter dan het was.


ook hier heb ik een hoekje afgebroken om opnieuw op te bouwen. het perron is weg (kon amper 1 wagon langs staan) en het spoortje waar mijn allereerste rijdende locje staat heeft een langer spoor gekregen, en staat daar nu mooi te wezen met een wagon erachter.


de tunnel wat hoger gezet op een blokje hout zodat de toekomstige bovenleiding er netjes onderdoor kan lopen en wat afgewerkt met ballast. de rechter rand in volgende vakantie aan de beurt

van de week zal ik nog een paar foto's maken van wat er nog verandert is aan de baan (paar kleine dingetjes) voor nu heb ik nog wat sfeerfoto's


een foto van het GSM stoomtrein terrein.


getswoud opstel met de ns 1601, motorpost 3020 en de GSM 012 081-6


de 01.10 werd hier opgestookt voor een rijdag over de museumlijn.


na het voltanken van de olietender van de 01.10 begon deze aardig op temperatuur te komen. nog een uur of wat te gaan en de 01 kan vertrekken vanaf opstel, maar dan moet eerst de 1601 eventjes weg.


en anderhalve week later werd de 01 koud gespot op het terrein van de gsm. op de achtergrond wordt de 44 690 opgestookt


kijk nou, wat zien we hier. afgelopen zondag werd de 01.10 gespot met een rijtuig type A4um. deze wagon kwam ik toevallig tegen in de tent in loenen tijdens terug naar toen bij de vsm voor een mooi prijsje. die mocht dus mee. staat erg mooi zo achter mijn 01.10 nog een paar erbij en dan heb ik een mooie sneltrein stam voor achter de 01 :)


mooi rijtuig zo achter de 01


en als laatste het rijtuig zelf even in profiel op de foto. erg blij met deze aanwinst.

dit was hem voor nu. van de week dus nog even een paar detail foto's maken en die zal ik dan nog plaatsen. voorlopig was dit weer even de laatste update, want de grote zomervakantie is helaas weer voorbij. :(
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3

Zo kan het ook ....
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
 @citaat als je doelt op het hangen van de draden, het is inderdaad een optie. maar ben vooraf wat wezen passen en meten, en zonder dat blokje onder de baan zou de pantograaf aan de rechterkant tegen de tunnel opening schaven met kans op afbreken. dat is natuurlijk niet de boeling. met een blokje onder het tunneltje komt die net iets hoger en heb ik aan de rechterkant net iets meer speling en komt de pantograaf er wel netjes onder door. vandaar het blokje eronder.

had ook nog een filmpje met de nieuwe aanwinst erbij. gewoon omdat het kan eventjes de baan op gestuurd met een vijf tal plan D's. een leuk stammetje om een stamtafel avond of rijdag mee bij te wonen :D (want eigenlijk is dat veel te lang op mijn baantje)
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Hallo Tim,

Het was weer leuk je update te lezen.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Groet, Erik
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Zo met deze update moeten we het voorlopig weer doen, je bent lekker bezig geweest. :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
erik,
fijn te horen dat je het een leuke update vond om te lezen :)
bedankt, dat de wagen maar vele kilometers mag maken zullen we maar zeggen :)

ceess,
komt nog een kleintje achteraan binnenkort. ;) maar dat is dan wel voorlopig de laatste :(
heb zeker niet stilgezeten in de vakantie.
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Hallo Tim,

Mooie aanwinst, en bedankt voor het delen van je leuke filmpje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan getswoud zomer update 3
Hoi Tim,
kijk eens naar de 3e foto van je update.
:idea: Misschien was je het al van plan, maar een kwast met wat matzwarte verf, doet wonderen voor de "looks"van je baan.