Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]

Gestart door Roy woensdag 08 september 2010, 19:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-08-´12´»achterwand geplaatst«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-08-´12´»achterwand geplaatst«
Hoi,

ik heb afgelopen week de achterwanden van peard geplaatst. Het uitzoeken en bestellen hiervan heeft heel wat hoofdbrekens gekost, maar het is de moeite waard geweest. Ed (eigenaar van peard) heeft veel moeite gedaan, om de overgangen tussen enkele achtergronden naar mijn wensen aan te passen Er zitten nu maar 2 overgangen in, die niet mooi aansluiten bij elkaar. Maar dat kan ik straks prima maskeren met bomen/gebouwen. Die 2 zitten precies op een plek, waar ik hogere bebouwing geplant had.



Rechts in de hoek komt industrie, met een haven.



In het middenstuk, achter het stationsemplacement, een stadsaanzicht


De linker- en onderzijde worden landelijk, met een boerderij, enkele huizen en water. ook heb ik hier nog een heel uniek idee, maar dat komt later.

Roy

Re: Baan Meerlingsbeek»update 09-07-´12´»Bedieningspaneel binnen«
Dat zijn mooie achtergronden zeg. Heb de site even aan favo's toegevoegd.

grt Martin
Re: Baan Meerlingsbeek»update 09-07-´12´»Bedieningspaneel binnen«
Hallo Roy,

Dat is erg mooi geworden, goede service van Peard.

Gr.
Piwie.
Re: Baan Meerlingsbeek»update 6-8-´12´»achterwand geplaatst«
Zo! dat ziet er fraai uit.
Ook het schakel paneel vind ik echt top.
Ik zou dit zelf ook graag maken. 1 klein vraagje, hoe heb je je bezet melding aangesloten als je de baan  met een mobile station bestuurd? ( althans ik dacht dit gelezen te hebben)
ga zo door zou ik zeggen !

groet rene
Re: Baan Meerlingsbeek»update 6-8-´12´»achterwand geplaatst«
Ben te lui om het na te zoeken.
Hoe hoog zijn je achtergronden? 40 cm of hoger ?

Ze zien er goed uit. Ik vind ze alleen wat aan de lage kant.
Eens zien hoe dat er straks uitziet met de bebouwing ervoor.
Of had je plannen die muur in de kleur van die achtergronden te sausen? :D

Robin
Re: Baan Meerlingsbeek»update 6-8-´12´»achterwand geplaatst«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 6-8-´12´»achterwand geplaatst«
Ik ga niks sausen. Saus is voor over de aardappelen!

Ze zijn 20cm hoog. Niet veel, maar genoeg.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek»update 6-8-´12´»achterwand geplaatst«
Wauw 20 cm maar. Ik had het idee dat ze echt wel hoger waren. Desalnietemin ziet het er erg goed uit :thumbup:

grt Martin
Re: Baan Meerlingsbeek»update 27-9-´12´»onderframe klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 27-9-´12´»onderframe klaar«
Zo, een korte update. Vandaag de laatste hand gelegd aan het houten onderframe. Dit is nu helemaal klaar. Nu eerst wat rails bestellen, en daarna verder met het uitzagen van de rijbanen en spanten. Wat een houtwerk zeg.....

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek»update 15-10-´12´»rails leggen«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 15-10-´12´»rails leggen«
<update 15-10-'12>

Zo, ben nu bezig met het plaatsen van de rails. Rails monteren, ondergrond zagen, dempingsmateriaal snijden en aanbrengen...

Ik heb de tip van o.a. forumlid Johan (blausee mitholz) ter harte genomen, en ben de koperen lipjes gaan doorsolderen aan de onderkant van de rails. Op die manier is de verbinding van de rails onderling steviger, en is de stroomgeleiding ook verzekerd. Wellicht was dit in het schaduwstation ook verstandig geweest. Maar hopen dat het gewoon goed blijft werken allemaal.



Om een vloeiende overgang tussen de helling van de spiraal, en het vlakke emplacement te krijgen, heb ik de multiplex op een paar plaatsen tot 2/3e van de dikte ingezaagd. Zo krijg je een vloeiende overgang, ipv een knik.



Nu maar snel wat verf bestellen, zodat ik meteen de rails roestkleurig kan spuiten. Nu de stukken nog los zijn, kan ik ze makkelijker spuiten, dan als ze straks op de baan vastliggen.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
[update 06-12-'12]

ben nog steeds bezig met het leggen van rails, zagen onderbouw, aanbrengen isolatie, plaatsen flexrails, etc etc. Ik heb de rails wel al vastgeschroefd op de plaatdelen. Maar deze plaatdelen liggen nog los. Zo kan ik straks alvast de servo's monteren, en ook de rails roestig maken. Zo is alles nog lekker bereikbaar. Daarna komt alles definitief te liggen.

Foto's zeggen meer....


Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Zo Roy 

dat is n aardige update, ik ben nog lang niet zover.

ga zo door.
gr.ton
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Ik zag, dat ik mijn uiteindelijke baanplan nog niet gepost had. bij deze dus alsnog:


Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
He Roy,

Mooi plan Roy, baan op papier lijkt veel kleiner, als op de 1:1 foto's.
Vind je afwerking wel erg mooi worden, dat is iets wat er bij nog wel eens aan schort  ;)
Je bent goed bezig in ieder geval, als straks je haven is aan gelegd kan dat mooie scheepje ook laden of lossen.... :D

Doorgaan Roy.

Gr Ruud
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Beste Roy,

Het ziet er mooi en strak afgewerkt uit! Meld het maar als er proef gereden gaat worden!

Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Bedankt voor de complimenten. hoop dat ik er komende week nog wat aan kan doen.

Roy
Baan Meerlingsbeek--> {update 21-01-´13´:rails verroesten.}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Baan Meerlingsbeek--> {update 21-01-´13´:rails verroesten.}
{update 21-01-'13}

Zo, het was alweer even geleden;mijn laatste update.

Inmiddels ligt de laatste rails op het hout bevestigd, en isolatie is aangebracht.





Nu begonnen met het roestig maken van de rails. Eerst een plaatje gemaakt met verschillende mengverhoudingen, om te bekijken wat het mooiste op roest lijkt. En daarna beginnen:







1 plaat is gedaan. Na het spuiten, bovenvlak mooi schoonmaken met airbrushcleaner van tamiya.

Het is veel werk, maar het maakt het al een heel stuk mooier.

Roy


Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Laat dat weatheren maar aan Roy over...... ziet er erg mooi uit....... Wat heb je gebruikt onder de rails?
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Hoi Roy,

Zoooooo dat ziet er toch weer mooi uit die roestige rails, al heb ik wel het idee dat het op een of andere manier toch veel mooier staat op jou baan, als dat ik dat bij mij zou doen.... :thumbup:
En steeds verwonder ik me over de foto's waar je baan in volle lengte op staat, die mooie sierlijke bochten komen dan mooi tot hun recht, waaruit maar weer blijkt dat K rail toch soms ook grote voordelen heeft.
Oh ja, en die rechte 2 brugdelen zijn dat die waar je het over had? Is wel veel mooier als de standaard M bruggen, ben benieuwd naar de foto's wanneer deze in de baan zijn opgenomen.
Moet je veel aan passen als je die samen met een M boog gaat plaatsen?

Door gaan Roy!!!

Gr Ruud
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek»update 06-12-´12´»nog steeds rails leggen«
Ruud,

nou, zou ze niet samen met een m-boogbrug plaatsen. Ziet vreemd uit denk ik.

Inderdaad is dat de brug waar ik het over had. Na het weatheren van de rails, en aansluiten van de servo's, komen de platen definitief te liggen. Daarna wordt het eerste echte scenery project het bouwen van die brug.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 21-1-'13-->rails verroesten}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 21-1-'13-->rails verroesten}
Inmiddels is alle rails voorzien van een roestlaagje. Vandaag de hele boel eens flink stofgezogen ( :help: ). Ook meteen een deel van de kabelhouders vastgezet met een schroefje. De dubbelzijdige tape die hieraan zit, laat na een tijd los. Dus in iedere houder een gaatje geboord, en met een klein schroefje vastzetten.

daarnaast heb ik zo goed als het nog gaat, de puko-verbindingen tussen de rails onderling, alsnog gesoldeerd in het schaduwstation. Rails lag al vast, dus ging wat lastig. Maar denk dat de meeste verbindingen goed gegaan zijn.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 21-1-'13-->rails verroesten}
fraai die roest, wat voor kleur heb je gebruikt? En begrijp ik nu goed dat je dat met een airbrush hebt gedaan? Dan heb je 't zaakje goed afgedekt/ afgetaped zeker? En na het schoonmaken: ik heb wel eens gehad dat na het schilderen mijn treinen wat minder goed contact maakten, vooral de wat gevoeliger modellen. Heb jij dat ook?
Re: Baan Meerlingsbeek {update 21-1-'13-->rails verroesten}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 21-1-'13-->rails verroesten}
Hoi,

ja, met de airbrush ja. Het is een mengsel van tamiya bruin, rood en geel. Voor de juiste kleur heb ik eerst diverse mengproeven gedaan.

Ik heb niks afgeplakt of afgedekt. Gewoon goed richten met de airbrush, en evt de airbrush geleiden met je linkerhand.

Nou, ik heb het nog niet getest. denk dat ik de rails nog een keer goed schoonmaak, voordat ik ga rijden straks.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
{update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}

Zo, even een korte update. Inmiddels is alle rails roestig gemaakt, en zijn 80% van de wissels voorzien van de servo-mechaniekjes. De platen die al voorzien zijn van servo's, konden daardoor ook definitief geplaatst worden. Dit ziet er dan zo uit:





En hoe zit zo'n plaat er dan aan de onderkant uit?



nu kunnen we alle draden gaan aansluiten. ringleiding voor baanspanning, switchpilot-servo's, ontkoppelrails.... En daarna kunnen we eindelijk, na een jaar of 20, met treinen gaan rijden!!!!!

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Hoi Roy,

Pfuuuu wat een hoop werk is er weer gedaan he... maar resultaat is er dan ook naar  :thumbup: En langzaam maar zeker komt dan het kick moment in zicht Roy, dat je op je eigen baan, al je mooie materieel wat er in de loop der jaren verzameld is kan laten rijden. (je moet wel veel uithoudingsvermogen hebben om zo lang (20jaar) te moeten wachten, ik had allang eens met een klein treintje heen en weer gereden hoor  :P
Ik denk dat je je rug nu extra moet gaan sparen Roy  ;) omdat dat boven de macht werken nog wel wat voeten in aarde zal hebben...

Maar ga zo door, komt allemaal goed, blijf je volgen.

Gr Ruud
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Hoi Roy, prachtig sporenplan en keurig voorzien van roest, dat belooft wat voor de afwerking ;) vr gr Arie
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Ik vind het er draad-arm uitzien. Ik begrijp dat je die nog gaat aanleggen. Veel mensen leggen de ringleiding al vroegtijdig aan. Hier is vrijwel geen draad in beeld. Hoe krijg je dat voor elkaar ?
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
het schaduwstation is al voorzien van een ringleiding. Maar snap niet wat je bedoelt. Een ringleiding voor de baan zijn toch maar 2 draden? deze zitten allen onder het frame, of onder de platen weggewerkt.

Voor de hoofdbaan moet ik dit nog gaan aanleggen. De draden vanaf de rail-aansluitingen hangen nu nog los. Deze worden straks op de ringleiding gesoldeerd.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 25-2-'13-->groot deel rails ligt definitief}
Je snapt het wel, want je geeft het antwoord al: onder de platen of onder het frame weggewerkt.
Het oogt daardoor ongelooflijk strak, doordacht en verzorgd. Dat zal het dan ook wel zijn.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
{update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}

Zo, vandaag was de heugelijke dag, dat de trein voor het eerst 98% van de baan kan rijden. En dit ging redelijk/best goed. Ik had de rails zelf opgepoetst met een conrad railgumblokje. Maar ik denk dat hier en daar de puntcontacten ook wat smerig zijn. En in de spiraal kun je er slecht bij, om de rails te poetsen.

Maar het is mooi te zien, dat alle aansluitingen iig werken.

de 2% die nog niet te berijden zijn, is de brug van 72cm, die ik nog moet gaan maken. Dit wordt het eerste scenery project straks. Nu gaan we eerst verder met elektra. Aansluiten servo's met switchpilots, alle ontkoppelrails aansluiten, etc etc.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Hoi Roy

Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal, met name dat je aansluitingen het doen zoals je verwacht had, ik ken het gevoel had hetzelfde met mijn eerste schaduwstation en het spiraal.
Je hebt een mooie baan met lekkere lange rijlengtes, blijf je volgen, succes met bouwen
Mvg
Koos
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Ook ik heb zojuist een inhoudsopgave gemaakt. Zie hier.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Nice tracks Roy  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Morgen komt forumlid Jan22 op de koffie. Straks even een paar rondjes rijden, om te kijken of echt ieder spoor het doet. Wil geen flater slaan morgen, als er "publiek" bij is!

Verder druk bezig met het aansluiten van de esu switchpilot servo's. bezig met de 3e van de hoofdbaan. Daarna nog 4 te gaan. Veel werk, maar gelukkig vind ik solderen leuk om te doen. Zal later eens een beschrijving plaatsen, van hoe ik dit doe.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Hallo Roy ik heb je topic gelezen. Mooi dat het allemaal rijdt zoals gepland. Extra leuk dat ik de baan (als eerste buiten mijn eigen bouwsels) heb gezien. Succes de komende tijd, ik ben benieuwd welke methode voor de scenery bouw je gaat gebruiken.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Geweldig gedaan allemaal roy.

Tony
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Citaat van: Roy op vrijdag 08 maart 2013, 08:57:59
Morgen komt forumlid Jan22 op de koffie.
Zaterdag langs gewest. Meerlingsbeek is echt zo mooi als op de foto's. En nu heb ik ook meteen de verborgen draadjes gezien. Bedankt voor je gastvrijheid, Roy en family.
Broodjes bij de lunch had ik al helemaal niet verwacht. De lunch zelf ook niet, trouwens. Top.

Die tips over de servo aansturing, daar ga ik iets aan hebben. Deze week bouw ik ze in, en dan maar kijken of ik het begrepen heb. Zo heel erg potentiaalvrij zijn ze dus toch ook weer niet, die ESU switch pilot servo drukknoppen (analoog), als alle vier de knopjes aan te sluiten zijn op een gemeenschappelijke massadraad. Ik moet nog maar eens kijken wat er nog meer mee kan.

En je hebt gelijk. Ik heb nog geen eigen bouwdraadje. Daar moet ik binnenkort eens aan beginnen.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Jan,

bedankt voor het compliment! Wij vonden het ook gezellig.

Bij diverse testritten op de baan, ging het veel met horten en stoten. De rails had ik goed gereinigd, dus het moesten de puntcontacten wel zijn. Gisteren na een poosje rijden/horten/stoten/stilstaan/aanduwen/ergeren eens aan het denken gegaan over een oplossing.

Vanmorgen eens geprobeerd om van een bestaande sleper, een pukoschuurder te maken. En dit is gelukt. Stelt niet zoveel voor. Ik heb schuurpapier korrel 1200 genomen. (lijkt op de foto's veel grover). Het schuurpapier en de sleper heb ik voorzien van een laagje bison lijmspray. Dit even 10 minuten laten aandrogen, en dan samendrukken. Ook een beetje om de ronding van de sleper heen doen. Zorg ervoor, dat de sleper wel nog vrij kan bewegen.

En hoe zit dat er dan uit, na 1 rondje? Nou, zo dus:

Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Roy,
Ik heb ook wel eens gemerkt dat het helpt om de binnenkant van de kop, of in elk geval de ronding naar de binnenkant, van de railstaven ook schoon te maken en te ontdoen van verf. Gek genoeg heb ik dat nog nergens gelezen...

Walter
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Hi Roy,
ben je niet bang dat dit van kwaad tot erger gaat?
Met andere woorden dat je móét blijven slijpen!
Want je maakt in principe minuscule krassen in de puntcontacten die vervolgens weer vol lopen, enz enz.
Ik heb er al eens over gedacht om de kop van een tandenborstel onder een wagon te bevestigen en die mee rond te laten rijden.
Maar het is er tot nu toe nog nooit van gekomen, om dat te experimenteren.

grt Piet.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Piet

nee, daar ben ik niet zo bang voor. Hoe wil je het anders oplossen? Er zit gewoon een laagje "troep" op de puko's. (sommige rails hebben 10 of meer jaren in dozen gezeten).

als het eenmaal schoon is, denk ik dat bij het normaal rijden, de slepers het al schoon houden.

Nu zie je ook duidelijk de niveauverschillen in de puko's. de ene is al iets schoongeschuurt, en de andere is nog gewoon zwart bovenop.

Wasmi,

ik zou moeten kijken, of daar bij mij nog verf zit. Zal nooit veel zijn. heb de railstaven met de vingers, met een doekje afgedaan. Dus dan druk je het doekje vanzelf iets om de ronding heen.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Roy, kan je geen dun viltje op de sleper plakken, met daar enkele druppels wasbenzine op ?

Alternatief dat ik ook al es durf gebruiken is een drumstick met aan het uiteinde zo een rond viltje er aan bevestigd en dat gedoopt in wasbenzine.
Als ex-drummer heb ik nog wel wat "stokjes" maar een gewoon houten latje of stokje zal het ook wel doen.   Je koop in de Action van die "stoelviltjes" met een nageltje en klopt dat voorzichtig vast aan het stokje.
Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat je liever niet te veel met wasbenzine gaat werken als je met verf aan de slag geweest bent om te weatheren... misschien enkel het "blote" viltje dan ?
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Ik denk dat ik dit gewoon eens ga testen. Na een paar rondjes, was er duidelijk verschil merkbaar aan de trekkende loc. Veel punten die eerder slecht gingen, gingen steeds beter nu. En het is echt niet zo, dat na 5 rondjes, je puntcontacten weggeschuurd zijn hoor. Het gaat maar heel zacht. De druk van de sleper is immers te verwaarlozen.

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Met een sleper is in ieder geval makkelijker dan met de elektrische tandenborstel.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Korte termijn oplossing. Eenmaal begonnen met schuren = voor altijd schuren. :important:

Het duurt effe maar uiteindelijk word je 2railer. O:-D

Gr, Ben.

Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Overdrijven is ook een kunst hè. Er hangt geen slijpschijf onder de trein hoor.

Maar kom eens met een goede oplossing dan?

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Je zit snel op de kast Roy. ;)

Poetsen zonder beschadigen. Lees wat Piet (Bossie) schrijft.

Gr, Ben.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Ik ziet niet snel op de kast (nou ja, misschien een beetje dan). maar iedereen weet heel goed hoe het níet moet, maar hoe het wel moet, dat weet niemand.

Met alleen borstelen haal je een laagje vuil niet van die puntcontacten af. Hooguit wat stof wat erop ligt, maar dat zuig je met een lux ook wel weg denk ik. (of stofzuiger)

Roy
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Citaat van: bossie op dinsdag 12 maart 2013, 10:50:13
Want je maakt in principe minuscule krassen in de puntcontacten die vervolgens weer vol lopen, enz enz.

Metaal op metaal (sleper op puko's) maakt toch ook krassen . . . ?

Wellicht dat Scotch Brite een alternatief is voor het hier toegepaste schuurpapier?

Groeten,

Erik.
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
dat gaat pluizen.....
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan Meerlingsbeek {update 03-3-'13-->trein rijd!!!!!}
{update 29-3-'13-->handleiding aansluiten esu switchpilot servo. Alle wissels werken!}

Hoi,

inmiddels zijn alle wissels aangesloten dmv Esu switchpilot servo's (ESS). Dit is even werk, maar het werkt daarna super. Wel jitteren sommige servo's nog, maar het lijkt dat dit langzaamaan minder wordt. En anders de eindstanden iets aanpassen, helpt ook.

Bij deze een kleine handleiding, over hoe ik ze aangesloten heb.

Zo uit de doos, zie de ESS er zo uit:



rechtsboven het groene blokje is voor het aansluiten van de voedingsdraden. Ik gebruik alleen de 2 rechter aansluitingen. Deze gaan bij mij rechtstreeks naar een 12V voeding toe. Linksboven zie je de 3 druktoetsen, en 5 led's, die dienen voor het afstellen van de servo's. (beide eindstanden, en snelheid). Linksonder zie je de aansluitingen naar je bedieningsschakelaars, en midden-onder de 4 aansluitingen voor je servo-kabels.

Hier zijn de 4 stekkers van de servo's aangebracht:


In mijn schakelbord plaats ik 4-1 polige (on)-off-(on) schakelaars. (die dus telkens terugspringen naar de middenstand):


De middenaansluitingen van de 4 schakelaars komen samen op 1 draad. ik heb daarvoor bruin genomen:


Op de schakelcontacten soldeer je 8 draden. Samen met de bruine draad gaan deze naar je ESS:


De bruine draad gaat naar alle 8 contacten op je ESS. Ik deed dit, door de draad over een stuk aan de strippen, vertinnen, en aan de pootjes van de tussenstekker (conrad) te solderen:


Vervolgens soldeer je de 8 schakeldraden aan de andere pennetjes. Let op, dat je de schakeldraden van de schakelaar neemt, die bij de betreffende servo horen:


En zo ziet het eruit, als alles aangesloten is:


De pech wil, dat ik er 1 ESS tussen had zitten, die niet werkte. Had toch alles goed aangesloten, dus de ESS moest stuk zijn. Na het openen van de behuizing, zag ik snel genoeg dat er een pootje van een weerstand gebroken was. In de rommeldoos vond ik een print, met dezelfde weerstand erop. Die werkt dus ook weer.

De 2 schakeldraden van de schakelaar naar de pootjes op de ESS, mag je gerust verwisselen. Mocht de servo net de verkeerde kant op draaien, kun je gewoon beide eindstanden verwisselen.

Het goed programmeren is een klusje op zich. Voor het monteren had ik de servo's al met een servotester in de middelste stand gezet, zodat ik in beide richtingen genoeg stelruimte heb.

Roy