Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wat zijn de afmetingen van een tekentafel? 80 x 120 cm? Dan heb je het wel gehad denk ik. Past net een kale startset op.  :-)

tekentafel

tafelblad L 1,50 m x B 1,00 m, met uitspringende voor- en achterkanten (zie foto gisteren) L 1,50 m x B 1,25 m
Overlap kan ook nog.
Het is wel een massief eiken tafelblad waarin best niet doorgeboord wordt.

Massief eiken? Op de MTS zetten we het papier altijd met punaises vast. Hoe doe je dat met massief eiken? Met een boor kom je er al amper doorheen laat staan met een punaise.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Ik weet niet anders dan dat de calques met crepetape (schilders plakband) werd vastgezet ... :roll:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 25 juni 2024, 12:52:09@citaat Ik weet niet anders dan dat de calques met crepetape (schilders plakband) werd vastgezet ... :roll:

Groeten,

Erik.
ik heb in 1978 op het houten blad een hard wit kunststofblad 1 mm dik gekleefd, daarop werk ik tape om iets te fixeren. 
spoorz
gast

Ik heb ook nooit met punaises gewerkt hoor, Scotch Magic Tape bestaat al lang 😉
Maar mangaten mogen dus niet...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 25 juni 2024, 11:38:18Wat zijn de afmetingen van een tekentafel? 80 x 120 cm? Dan heb je het wel gehad denk ik. Past net een kale startset op.  :-)
Tenzij we af zien van een "vlak baantje" en de hoogte in gaan. twee spriralen in elkaar op-en-neer met hier-en-daar tik-tak-koekoeksgaten waar de treintjes dan even tevoorschijn komen >:-D .

Inderdaad en dan kunnen we ook nog over de top, want tenslotte kan een tekentafel kantelen.

Een vlak baantje zou je opklapbaar tegen de muur kunnen maken...
En dan zo dat de tekentafel kan blijven staan als het baantje neergeklapt is.
Is dat geen optie, dan beginnen we aan een shelf layout, een boekenplankbaantje langs de wand. Met nog eens 400 posts kunnen we daar ook wel wat van bakken met elkaar!

Groet,

Peter

even geprobeerd wat mogelijk is op de tekentafel, dit wordt niks.
Te weinig lengtes mogelijk.

iets beter het blijft klooien, van links naar rechts blijf je rijden, van rechts naar links kan gekeerd worden via de groene sporen.
Rode zijn opstel.

beste van de 3

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het niveau daalt :? ...

Next step: baantje in een pizzadoos
spoorz
gast

Nog zonder achtergrond, met wat recuperatie van de vorige baantjes, niet veel over nagedacht, alles kan nog beter.

Dit wordt zeer krap en bijna niet te doen, bocht na bocht met te weinig rechte stukken.
Ten langen laatste heb ik eens gekeken wat maximaal op de tafel past wanneer ik ze plat zet.
De hoogte is dan 95 cm en de maten in bijlage.
Hierop zijn wss meer mogelijkheden denkbaar.

Daar past dan toch het ontwerp op waar we 400 posts mee bezig zijn geweest? Ik neem aan dat een en ander wel in het kamertje past waar de bewuste tekentafel staat. Als die weg ging, was er immers plaats voor de vlakke baan...
Bereikbaarheid is trouwens wel een issue. 150 cm is best breed. Je moet er aan twee kanten bij kunnen.

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat baantje was 2,70 * 1,50/1,65 meter en dat kan je dus op 1,05 meter hoogte opklapbaar aan de muur maken. als je de baan dan neerklapt kan hij mooi op de tekentafel rusten (paar 10cm dikke balkjes onder de baan schroeven ter ondersteuning op de tekentafel zodat de parallel-tekenmachine wordt ontzien). Eventueel de tekentafel 90 graden draaien.
Of je hangt 'm aan het plafond en laat 'm op de tekentafel zakken.
Waar een wil is, is een weg O:-D .

Citaat van: Hanzi op woensdag 26 juni 2024, 08:49:31Dat baantje was 2,70 * 1,50/1,65 meter en dat kan je dus op 1,05 meter hoogte opklapbaar aan de muur maken. als je de baan dan neerklapt kan hij mooi op de tekentafel rusten (paar 10cm dikke balkjes onder de baan schroeven ter ondersteuning op de tekentafel zodat de parallel-tekenmachine wordt ontzien). Eventueel de tekentafel 90 graden draaien.
Of je hangt 'm aan het plafond en laat 'm op de tekentafel zakken.
Waar een wil is, is een weg O:-D .

Tafel 90° draaien kan niet, daarvoor is de kamer niet breed genoeg.
Het tekenapparaat komt bijna 20 cm boven het tafelblad maar kan er af gevezen worden.
Aan het plafond of opklapbaar met al die elektrische bedrading?
Ik ga nu mijn grondbaan eens inventariseren en die op WT zetten, deze is grosso modo 2 m x 1,70, ik zal eens kijken wat op een blad van 2 m x 1,50 m mogelijk is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En net als het topic een beetje lijkt uit te doven, wordt er weer nieuw hout (nee, niet de tekentafel >:-D ) op het vuur gegooid :D .
Maar wat is nu het plan precies? Een plank van 2,00 * 1,70 meter op de tekentafel leggen?
Op naar een volgend baanplan!
Citaat van: yves op woensdag 26 juni 2024, 09:48:05Aan het plafond of opklapbaar met al die elektrische bedrading?
Why not? er zijn er genoeg die dat doen! En bovendien, als je digitaal gaat heb je toch maar 2 draadjes nodig :P ?

Jaren geleden heb ik een N-baan gebouwd van 4 x 1,5 meter. Die hing aan katrollen boven het echtelijk bed. Werkte perfect. Zolang je alle controle en bedienpanelen in de baan verwerkt heb je er alleen maar een aansluitsnoer aanhangen.
De baan waar ik nu mee bezig ben was oorspronkelijk bedoeld om ook opgetakeld te kunnen worden met een formaat van 7 bij 3,8 meter. En ook dat was te doen en heeft gewerkt tot ik ging verhuizen. Toen was de noodzaak van takelen niet meer aanwezig.

Ik wil maar zeggen, het kan best. Geen enkel probleem zolang je in oplossingen denkt en niet in problemen.

nog een worp naar een tweerichting baan met keerlussen in elke richting (wel een met kruising maar dat is onvermijdelijk), het staat nog niet op punt en het past ook niet op 1,50 m x 2,00 m, mss 2O cm groter in de lengte maar dit zou nog moeten lukken.

keerlus meer verstopt

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik wel je feestje niet verpesten maar je keerlussen liggen dezelfde kant op :| .
spoorz
gast

Van bochten gesproken... en ze lopen nergens naar...
Eerlijk gezegd vind ik het kleine baantje dan toch een heel stuk beter...

Citaat van: Hanzi op woensdag 26 juni 2024, 17:52:27Ik wel je feestje niet verpesten maar je keerlussen liggen dezelfde kant op :| .

de groene lijn vertrekt van boven naar onder en via de keerlus van onder naar boven.
de rode lijn vertrekt van onder naar boven en via de keerlus van boven naar onder.
Beide richtingen gaan toch?

het gaat verder wordt nog verfijnd

doe maar een treintje

misschien leuk om de kleinst mogelijke baan te maken en deze zelfs te bouwen.
Dit baanplan is weliswaar in C-rail gemaakt met behulp van anyrail, maar het idee blijft hetzelfde.
afmetingen zijn 107 x 125 cm met een paradebaan en wat opstelsporen.
Helaas past een station er niet echt op. :P

gr. Ruud

Sjonge. Het wordt wel een soort nieuwe truttigheid, zoals ooit in de bouwsector (jaren 80 en 90 van de vorige eeuw). Kleine huizen, knussige vormpjes en rare hoekjes. Geen doel, geen statement.
Ik kijk en verwonder mij...

doe maar een treintje

@citaat  :| oh je vind dit niet leuk :D dus voor jou truttig  :O 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op woensdag 26 juni 2024, 20:53:21
Citaat van: Hanzi op woensdag 26 juni 2024, 17:52:27Ik wel je feestje niet verpesten maar je keerlussen liggen dezelfde kant op :| .

de groene lijn vertrekt van boven naar onder en via de keerlus van onder naar boven.
de rode lijn vertrekt van onder naar boven en via de keerlus van boven naar onder.
Beide richtingen gaan toch?

Klopt helemaal, niet goed gekeken!
spoorz
gast

Op het kleine baantje dat ik laat zien kan toch heel wat meer dan de meesten waarschijnlijk denken...
Onderaan, volledig vlak wordt een dubbelsporige  hoofdlijn voorgesteld, met zo ruim mogelijke bochten. Daar kan zelfs best lang materiaal op ingezet worden. Er kan heen en weer verkeer op uitgebeeld worden, op het ene ovaal bijvoorbeeld een geladen kolentrein, op het andere ovaal in tegenrichting een lege kolentrein. En op beide ovalen een gelijksoortige reizigerstrein, ook in tegenrichting. Dan heb je helemaal geen keerlussen nodig om een (geautomatiseerd) realistisch treinverkeer uit te beelden en dat allemaal zonder omkijken, altijd iets te zien op de baan. En dat allemaal met materiaal dat op een lokaal lijntje niet moet/mag komen.
Daarboven een eveneens volledig vlak landelijk baantje met vrij veel rangeermogelijkheden voor rondrijdende treinen die niet op een dubbelsporige hoofdlijn mogen komen en veel pendelmogelijkheden voor railbusjes. En met klein schaduwstation voor de rondrijdende treinen.
En dan de bovenkant voor een groot deel afdekken met landschap of zelfs bebouwing.
Dan krijg je een mooi theatertje op heel kleine oppervlakte waar meer op te zien en te doen is dan op het gros van vele keren grotere banen met stijgende, draaiende en dalende sporen waar een rollercoaster bij verbleekt 😉
Jammer dat de misvatting dat alle treinen allemaal moeten kunnen keren en allemaal overal moeten kunnen komen hier zo overweegt, er is daar echt niets realistisch aan...

Ik vind je ontwerp mooi maar nog aan de krappe kant wat gezien de oppervlakte logisch is, veel bochten.
Ik weet het, ik deed een gooi op die kleine oppervlakte.
Met iets meer oppervlakte (ong. 20 cm breder) kunnen langere rechte stukken hetgeen ik mooier vind.
Ik houd dan ook nog het linker beneden hoekje vrij voor een PC of zo.
Ontwerp van gisteren nog wat gefinetuned.
spoorz
gast

Op kleine oppervlaktes kun je maar beter (lange) rechte stukken en de daar onvermijdelijk op volgende veel te krappe bochten vermijden, zeker als je een hoofdlijn wil voorstellen waar met lange rijtuigen of lange treinen op gereden wordt. Ik probeer de voorkant zelfs bij voorkeur zonder rechte stukken te leggen, dan zijn wijde bogen op een piepklein baantje mogelijk. Ik werk zelfs met R9 en R5 in het zichtbare gedeelte.
Op het landelijk gedeelte valt dat allemaal veel minder op, daar wordt met kort materiaal op gereden.
Een baan waar alles overal komt ziet er wat je ook doet altijd speelgoedachtig uit en is mossel noch vis.
Jouw ontwerp vind ik dan ook een draak 😉
spoorz
gast

Ik wil toch nog eens aantonen waarom ik je ontwerp een 'draak' noem  ;)
Op de groene sporen kunnen inderdaad vrij lange treinen staan.
Maar daar houdt het dan ook op...
Alles moet door die gekke rode S, geen ontkomen aan, meer bochten na elkaar kun je er echt niet meer insteken, hoe kun je daar een beetje geloofwaardig lang materiaal laten door rijden? En alles rijdt eerst van het station weg, keert direct 270° gedraaid terug om dan met een 180° bocht weer naar achter te verdwijnen... Wow, hoe bedenk je het  ;)
Ik zie echt geen mogelijkheid daar iets aan te verbeteren, maar ja, het is dan ook al gefinetuned...
spoorz
gast

Ik ga nog even door met het kleine baantje (voor de liefhebbers) want er kan nog veel meer, zelfs een etalage (draaischijf) voor je locs is mogelijk.
Op het onderbaantje kun je 4 lange treinen kwijt waarvan er altijd 2 tegelijk kunnen rijden.
Op het bovenbaantje kun je ook 4 treinen kwijt waarvan er altijd 2 kunnen rijden, 1 rondrijden en 1 pendelen.
En tegelijk kun je nog rangeren met een 9de loc.
Tel daar nog bij wat rond de draaischijf kan.
Niet slecht hé voor zo een piepklein baantje, wie kan dat op zijn veel grotere baan?  ;)
Veel rij en rangeer plezier verzekerd. En nog mooi aan te kleden ook.

Je ontwerp doet me een beetje aan een taartje (pièce montée) denken, ik mis de interactie tussen de 2 plateaus maar dit is ook fysisch onmogelijk.
Het is voor de liefhebbers.
Ook ik ben verdergegaan met mijn (niet zo) kleine baantje.
Je sprak van de moeilijke doorrit van langere treinen door de S keerlus maar dat was in het vorige ontwerp van 2,75 m x 1,50 m toch ook zo en daarbij bleek dat niet echt een probleem te zijn.
Desalniettemin toch de keerlussen wat uitgezuiverd.
Rode lijn is een by-pass om de S keerlus niet te moeten gebruiken wijzerzin.
Is nu een simpele baan zonder veel poespas maar met toch wat langere tracées zoals ik het graag heb.
In tegenwijzerzin moet de S genomen worden.
Opstel- en rangeerzone kan nog beter uitgewerkt worden weliswaar.
spoorz
gast

Ik heb het helemaal niet over een 'moeilijke doorgang', ik merk gewoon op dat het absoluut geen zicht is en zeer laag scoort op de schaal van geloofwaardigheid en zeer hoog op de schaal van speelgoedgehalte, en dat was op het vorige baantje helemaal anders, maar het kan dat je dat niet ziet en het je dus ook niet ergert, maar ik kan daarin niet meer volgen en hou er mijn handen af, voor mij kan dit echt niet...
Meer dan 1 trein tegelijk zie ik op jouw baantje niet direct rijden, zelfs met 1 trein zul je al heel attent moeten zijn denk ik...en ondertussen rangeren wordt ook een hele opgave, ik zie geen rangeerterrein dat een beetje afgebakend is van het doorgaand verkeer.
Op mijn baantje is het juist de bedoeling dat er geen interactie is tussen onder en boven, er passeert iets lager dan het landelijk stationnetje een drukke hoofdlijn, ik zie geen andere mogelijkheid om met lang en kort materiaal enigszins op zo een klein baantje te rijden, maar zo kan het. En zonder buiten de lijntjes te kleuren...
En ja, het lijkt op een taartje als dat er in ziet, ik hou het bij een theatertje 😉
spoorz
gast

De draaischijf was uiteraard maar een grapje, maar de plaats is er wel, maar kan beter benut worden, want zoals al gezegd op dit kleine baantje kunnen genoeg treinen tegelijk op de baan zijn, 't is niet nodig de locomotieven op te stellen in een draaiende showroom.
Met wat schaven, trekken en duwen kom ik tot dit. Voor wie echt heel weinig plaats heeft kan dit een uitkomst zijn om toch veel te doen te hebben op een baantje.

Het is weer een klein juweeltje, Fem!

Ik zie in dit draadje een soort Socratische dialoog... Er is altijd iemand die de oude filosoof uitdaagt of andersom en dan volgt een uitwisseling van spitsvondigheden, wijsheden en pure scherts.

Groet,

Peter

spoorz
gast

Nog een heel klein beetje veranderd, 't is nooit af hé...
Ik vind de contrasten tussen de deelnemers aan dit draadje wel leuk, zo zie je maar dat iedereen een heel andere visie heeft op wat een leuk baantje is of kan zijn.
En vooral: ga nooit over 1 nacht ijs!  ;) Teveel baantjes zijn gebouwd met een slecht doordacht of ronduit slecht plan, de teleurstellingen zijn dan ook talrijk, in veel gevallen weet men nauwelijks wat men op het baantje zal kunnen doen, zowel wat rijden en rangeren betreft als aankleding.
Vroeger moesten we 1/10 schaalmodelletje bouwen, goede tekenaars maakten een 3D schets, nu kunnen we al iets zien in een 3D tekenprogramma, maar voor velen blijft het gewoon een sprong in het duister aan de hand van een of ander obscuur tekeningentje... 
Moest ik niet veel plaats hebben dan zou ik mij met dit baantje volledig kunnen uitleven.
spoorz
gast

Misschien nog het vermelden waard, en sommigen misschien nog niet opgevallen, maar hoe klein het baantje ook is, een verdwijnende trein kan altijd en overal vervangen worden door een andere die te voorschijn komt, dat geeft veel afwisseling maar vooral de illusie dat het baantje veel groter is. Niets ergerlijker dan een trein die verdwijnt en een paar seconden nadien 90° of zelfs 180° gekeerd weer te voorschijn komt...

Citaat van: spoorz op vrijdag 28 juni 2024, 15:35:17Nog een heel klein beetje veranderd, 't is nooit af hé...
[...]
iedereen een heel andere visie heeft op wat een leuk baantje is of kan zijn.
[...]
En vooral: ga nooit over 1 nacht ijs!  ;) Teveel baantjes zijn gebouwd met een slecht doordacht of ronduit slecht plan, de teleurstellingen zijn dan ook talrijk, in veel gevallen weet men nauwelijks wat men op het baantje zal kunnen doen, zowel wat rijden en rangeren betreft als aankleding.
Om op je laatste paragraaf te antwoorden: dat is 100% ikzelf, met in mindere mate de teleurstellingen.

Na 40 jaar bouwde ik gewoon een baan, zonder veel nadenken. Gewoon het ene spoor na het andere leggen en inderdaad: het rijden was niet echt je dat...
Dus: (en dat noem ik dan ook deel van modelsporen) alles netjes afbreken, en gewoon opnieuw opbouwen... ook deze keer, met als enig "plan" twee ovalen...
Dan nadien, die opdelen in telkens vier blokken en nu ben ik nog geen stap verder op mijn baan, omdat ik met relais mijn treinen aanstuur.
Op de ene ovaal, die "af" is, kan ik 3 treinen samen laten rijden... ik maak bij gelegenheid wel een videootje.

De tweede ovaal is wat meer werk....  maar zo houd ik mij bezig.  :wink:

De aankleding was nooit een punt, totdat ik dan in een "blok aankoop" een heel pak huisjes erbij kreeg. Dus nooit gepland, maar nu toch een uitdaging...

Mijn $0.02..
Herman

doe maar een treintje

@citaat en als het mag een aanvulling hierop; ik denk dat de meest modelspoorders meer als 2 hersencellen hebben en dat de slechte baanplannen een zeer kleine minderheid zijn, maar dat terzijde.
spoorz
gast

Voel jij je aangesproken misschien? Want dit behoort inderdaad tot de minderheid: baanplaan?
spoorz
gast

Ik heb toch nog eens bekeken wat de mogelijkheden zijn van het laatste baantje van Yves en kan met eenvoudigere middelen toch hetzelfde bereiken, maar dan zonder de zeer storende S.
Eerst een versie volledig binnen de lijntjes maar uiteraard met kortere perronsporen.
En dan een versie buiten de lijntjes met even lange sporen maar toch veel eenvoudiger van opzet.
spoorz
gast

Dit zou ik allemaal afdekken, daar kun je nog iets leuks bovenop doen:
spoorz
gast

Met een beetje rangeermogelijkheden:28-06-2024 18-47-13.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja, en als je dan het buitenste "ovaal" links ook nog even dubbelsporig maakt, is het feestje weer compleet :o) .

Ik had dit gevonden lijkt erop, ik bestudeer het even.