Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan
spoorz
gast

Ook mooi, voor de liefhebbers  ;)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Whoeaa, vooral die kleurtjes doen het hem. Koppelt ook zo lekker in die bochten nietwaar.
spoorz
gast

En deze vind ik ook wel mooi, uiteraard ook weer voor de liefhebbers  ;)
En er zit geen enkele cirkel en geen enkel ovaal in, maar je kunt er lekker op rond rijden.
Niet onbelangrijk: alles past!

Carpe diem

Yves rails neerleggen is leuk maar ................... als je een stuk spoor legt moet je bedenken waar het voor dient en van daar uit eens bedenken hoe lang zo'n spoor moet worden.

Dat geldt bijvoorbeeld voor die slinger tussen linker en rechter rangeersporen. Ik neem aan dat je via die slinger een opgesloten lokje links vrij wil maken. Dat is leuk maar dat beperkt dan weer het ene rechter rangeerspoor.

En zeker niet vergeten dat je ook nog een stationsgebouw wil plaatsen.

doe maar een treintje

je zou het ook "prutsen met rails" kunnen noemen; hoe gekker hoe beter  :P

Citaat van: spoorz op maandag 01 juli 2024, 18:42:33En deze vind ik ook wel mooi, uiteraard ook weer voor de liefhebbers  ;)
En er zit geen enkele cirkel en geen enkel ovaal in, maar je kunt er lekker op rond rijden.
Niet onbelangrijk: alles past!

Als ik eens 5 minuten tijd heb, ga ik dat eens proberen.... no kidding.. :thumbup:

nu toch wel rangeermogelijkheid?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nu wel, in ieder geval meer dan in de vorige ontwerpen :thumbup: .
spoorz
gast

Tot later!

Bedankt FEM,

Ik heb van jouw ontwerpen genoten en heel veel goede ideeën opgedaan!

Mvg Stephan

Carpe diem

Inderdaad Yves dat is al een stuk beter.

wat herwerkt met nog minder oppervlakte voor wie het nog interesseert.
Tips nog steeds welkom :-)
Wiki Redactie

Citaat van: spoorz op maandag 01 juli 2024, 21:24:22Tot later!
Dat houd jij nog geen week vol :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inmiddels is het baanplan uitgegroeid tot circa 220x180cm; gaat dat nog passen op je tekentafel?
En qua bereikbaarheid zal je die dan midden in de ruimte moeten plaatsen om overal nog zonder het oplopen van een hernia bij te kunnen.
Verder een leuk speelbaantje (volgens sommigen een speelgoedbaantje, maar so what?) met zat rij- en rangeermogelijkheden :thumbup: .

Carpe diem

Hmm, Hans er was iemand die dubbelspoor vroeg voor het buitenste ovaal  >:-D  >:-D
In elk geval staat er nu ook een station. Hoe je daar moet komen geeft dan weer enige hoofdbrekens.
Resterend: Rechts bovenin zitten 2 kopspoortjes met een bocht en het benodigde koppelwerk wordt daar dus problematisch.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Freek op dinsdag 02 juli 2024, 18:07:29Hmm, Hans er was iemand die dubbelspoor vroeg voor het buitenste ovaal  >:-D  >:-D
Ja klopt Freek, omdat Yves dat in eerdere ontwerpen ook nogal belangrijk vond. En ach, het baantje was volgens mij toch al te groot om op die tekentafel te leggen.
En dat geeft niet, want ook dit baantje gaat 't volgens mij niet worden.

Citaat van: Freek op dinsdag 02 juli 2024, 18:07:29In elk geval staat er nu ook een station. Hoe je daar moet komen geeft dan weer enige hoofdbrekens.
Met de trein natuurlijk :-) !

Boven nog wat bijgeschaafd

Carpe diem

Tja Hans met de trein, maar je begrijpt uiteraard wel wat ik bedoel. Dus ik wil in dat "landschap" naar de trein en dat geeft wat problemen. Het kan uiteraard wel, maar dan moet met een brug over de 3 sporen heen en dat vraagt dan weer om een speciaal stationsgebouw.
Een andere oplossing is dat kopspoor met bocht rechts onderin laten vallen en van daaruit het station bereikbaar maken.
Rechtsonder in de bocht komt dan een overweg.

FEM had ergens ook nog zo'n mooi ontwerp. Als je uit het station kwam moest je uitkijken dat je niet in de kuil van de draaischijf donderde.
spoorz
gast

De balustrade stond er nog niet hé  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat net als een eiland-perron bestaat er ook nog zoiets als een eiland-station.
Een goed voorbeeld hiervan is het -met uitzondering van met de trein- compleet onbereikbare HauptBahnHof van Lilleby-Altenstein:

IMG-20240703-WA0000.jpg

Met 11 sporen naast elkaar blijft er nou eenmaal geen ruimte over voor zaken van ondergeschikt belang zoals wegen >:-D .

ik zou het dan als volgt oplossen,smal langgerekt station (of halte)

of zo

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat & @citaat @citaat beide zijn nog steeds goede voorbeelden van een eilandstation >:-D .

dit lijkt me het beste voor een breder station

beste

kunnen deze seinen gebruikt worden op dit plan?
spoorz
gast

zeker

roze: keercirkel
groen: rangeren
blauw: station

spoorz
gast

daarvoor moeten we weten welke sporen in welke richting bereden worden

Citaat van: spoorz op woensdag 03 juli 2024, 12:24:00daarvoor moeten we weten welke sporen in welke richting bereden worden

ik denk de binnenovaal met de klok mee en de buitenovaal tegen de klok of is dat onlogisch?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Yves, Geef in Google eens de volgende zoekterm op : "Modellbahn Signale richtig aufstellen".

Dan vind je onder andere dit: KLIK

Rangeerzone wat herschikt
spoorz
gast

Al bij al was dit nog zo slecht niet, en bovenal, de seinen stonden al ingetekend!
Ik zou er toch nog eens goed over nadenken, heel dikwijls blijkt je eerste idee het beste  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat alleen is dit ontwerp regelrecht gejat van het www en dus allerminst het eerste idee van Yves...

dit www ontwerp was de aanzet van het volledige vervolg tot nu, remember ik miste een keerlus
Het zijn c rails,ik zie ook geen afmetingen maar dit gaat zeker mijn maatvoering te buiten.
spoorz
gast

Citaat van: yves op woensdag 03 juli 2024, 12:33:13ik denk de binnenovaal met de klok mee en de buitenovaal tegen de klok of is dat onlogisch?
Op je laatste ontwerp is dat inderdaad de beste keuze.

waarom nu ineens teruggrijpen naar de allereerste post?
Kan je er iets mee betreffende de seinen (die ik bezit)?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waarom uitgaan van de seinen die je bezit, Yves? Ik ga bijna denken dat je serieus van plan bent om dit baantje te gaan bouwen(?). Want als het je alleen gaat om de fun van het ontwerpen kan je het helemaal vol zetten met seinen toch?

Buitenbaan linksom en binnenbaan rechtsom klinkt inderdaad logisch maar is niet 100% vol te houden ivm keerlus en verkeer van/naar goederensporen... Daar zal je toch rekening mee moeten houden als je seinen gaat plaatsen.
spoorz
gast

Om het simpel te houden, zet een sein waar je een trein wil laten stoppen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Da's een fijne pragmatische oplossing :thumbup: !

Laatste is van antwoord van Fem is het beste.
Over hoeveel seinen beschik je dan en heb je verschillende soorten Yves?
In dit monstertopic al ondoenlijk om dit terug te vinden.
Bovendien is je al diverse lectuur over seinen aangeraden maar jij vraagt waar plaats ik de seinen.
Plaats ze zelf in het plan en dan komen de medeforumleden wel in de lucht over de (non)logica hiervan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat zie #548...

Dank Hans, dat was nog niet zo ver weg. :P
8 stuks hoofdseinen is nog geen vetpot bij deze baan.
Er is nogal wat te beveiligen.
Nu kun je ook vooral de rangeersporen spanningsloos maken met schakelaars.
Misschien lukt het dan wel.
spoorz
gast

Je hebt 8 hoofdseinen en 4 voorseinen die elk aan 1 hoofdsein kunnen gekoppeld worden.
Op de station sporen zou je overal in 2 richtingen kunnen rijden, dan komen er aan de 2 doorlopende sporen langs weerskanten hoofdseinen (S3 tot S6) elk met een voorsein (V3 tot V6).
Aan de 2 kopsporen elk 1 hoofdsein (S1 en S2).
De 2 overblijvende hoofdseinen zou ik op het dubbel ovaal plaatsen bij het binnenrijden van het station (S7 en S8).
Met pijltjes heb ik de rijrichtingen aangeduid.
Perfect is het zo zeker niet maar wel bruikbaar en passend voor wat je al hebt.

Carpe diem

Zo werkt het natuurlijk niet Yves, was het maar zo gemakkelijk. In principe is het zo dat elke wisselstraat beveiligd wordt. Op een rangeerterrein is dat noodzakelijk voor het in en uitrijden. Een rangeerterrein zelf zou eventueel zonder kunnen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Yves heeft slechts 12 seinen beschikbaar, Freek.

Citaat van: Hanzi op donderdag 04 juli 2024, 06:19:43Yves heeft slechts 12 seinen beschikbaar, Freek.
Eigenlijk zijn het 13 seinen maar het 5de kleine voorsein zit wat verstopt achter het hoofdsein rechts op de foto.
Op het voorgestelde seinplan kan ik ze dus grotendeels kwijt  :)
Het afgesneden spoor onderaan naar de rangeerzone kan mss voorzien worden van dat voorsein V7 (zonder hoofdsein)?
spoorz
gast

Het afgesneden spoor is naar de rangeersporen, daar past een ander sein dat je niet hebt. Bovendien heeft een voorsein zonder hoofdsein geen zin.
De enige plaats waar je nog zinnig een hoofdsein kunt plaatsen is een eindje voor S8. Laat het ons dan V8 noemen.

Citaat van: spoorz op donderdag 04 juli 2024, 08:31:40Het afgesneden spoor is naar de rangeersporen, daar past een ander sein dat je niet hebt. Bovendien heeft een voorsein zonder hoofdsein geen zin.
De enige plaats waar je nog zinnig een hoofdsein kunt plaatsen is een eindje voor S8. Laat het ons dan V8 noemen.

Een voorsein V8 zul je bedoelen?