Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

vlakke baan

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Ik bedoel de vier wissels die in de rijrichting de mogelijkheid bieden om af te buigen.
Wissels die alleen maar "rechtdoor" gepasseerd kunnen worden laat ik buiten beschouwing.
Het maakt niet uit of je linksonder of rechtsonder begint, er zijn twee keerlussen !

Cees
spoorz
gast

Ja, dat is zeker, maar ze doen alle 2 hetzelfde, keren van een trein die aankomt in tegenwijzerzin  ;)
Kleur maar eens in hoe jij een trein ziet keren die in wijzerzin rijdt, ik ben benieuwd.
spoorz
gast

Voor wie nog volgt, de baan ontdaan van alle kopsporen en alleen het essentiële overgehouden.
En dan zie je 2 keerlussen, alle 2 in te rijden in tegenwijzerzijn en uit te rijden in wijzerzin.
Wie een keerlus kan inkleuren die bruikbaar is in wijzerzin wint de hoofdprijs  ;)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja Fem, dat was al bekend. En vanwege de geweldige hoeveelheid rails opde baan is er geen plaats om het wel te maken. De enige mogelijkheid is daarom een fly-over of een down-under. De keerlus andersom ondergronds aanleggen is natuurlijk ook een mogelijkheid zonder nog meer rails in het zicht te leggen. Beide kunnen op de manier zoals ik al eerder heb ingetekend.

Ik heb een keerlus toegevoegd op hetzelfde plan wegens mijn (nog) niet zo grote capaciteiten in WT om op niveau iets uit te werken dmv een tweede plan.
Dit zal ik nog verder uitwerken en opdelen in 2 plans met als 2de plan de stijg- en daallijn.
Ik ben er nog niet uit of dit laatste onder of boven het basisplan komt maar ik vermoed eerder eronder, zeker minder werk.
Wss zal ik ook wat sporen op het basisplan elimineren om het zo wat rustiger te maken.
Het principe met 2 keerlussen op het basisplan vind ik goed en laat ik zo.

Is het mogelijk een niveau te stijgen of dalen te weten dat het hellend tracé start met:
-linksboven wissel 2241 en eindigt bij wissel 2262 centraal onder
-rechtsboven wissel 2241 en eindigt bij wissel 2266 centraal onder
Ik ben nog niet zo bedreven in niveau's uitrekenen hopelijk lukt dit.

Nog wat verbeterde koppelingen, onderaan rechts komen de bochten 1 op 1 uit.

Het berekenen van een helling is niet zo moeilijk hoor. Bij het gebruik van enkele stoom- en dieselloks is een hoogteverschil van 8cm nodig. Een helling van 3% betekent 3cm stijgen per meter lengte. Om dan 8cm hoogteverschil te overwinnen heb je een lenGte nodig van 8 gedeeld door 3 is bijna 3 meter. Maar dan heb je nog geen overgangen om van het vlakke naar de helling te gaan. Daarmee kom je dan op ruim 3 meter.

Kijkende dan naar jou tekening zie je meteen dat dat niet gaat lukken meet hellingen van nog geen twee meter lang. Ik had niet voor niets die rode lijn helemaal buitenom getekend.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En als je toch vasthoudt aan je wens van een vlakke baan dan is onderstaand ontwerp wellicht iets ter inspiratie. Kan desgewenst uitgerekt worden om passend te maken voor je beschikbare ruimte; verder natuurlijk uitbreidbaar met extra (opstel-)sporen en eventueel deels dubbelspoor bv aan de voorzijde om daar een station te maken.
Het is weliswaar een ontwerp voor M-rails maar dat is vast wel om te zetten naar C-rails.
IMG-20240529-WA0001.jpgIMG-20240529-WA0002.jpg 

Fantasietjes op de baan

@citaat Hanzi,dat was een van m'n eerste baantjes 😅

Een daal-stijglijn en keerlus in stippellijn op niveau -1 om in wijzerzin te kunnen keren.
Ik heb nog 10 stuks 2005 rails waarvan ik er van gebruik, mss teveel?
Daling is ruim 3 m lang (denk ik), moet het nog een juist berekenen hoeveel cm hoogteverschil het is.
Station moet gedraaid worden parallel de rails maar dit lukt mij (nog) niet.

Dat station draaien is een detail waar we even niet op zullen letten. Het sporenplan heb je nu aardig onder de knie en de rest leer je ook nog wel.  :thumbup:

Geen idee wat 2005 rails zijn. Maar je bedoelt waarschijnlijk 2205, dat zijn de flexrails. Daarvan heb je nooit teveel, ik gebruik bijna niets anders (van K-rail dan).

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 31 mei 2024, 03:02:17Geen idee wat 2005 rails zijn. Maar je bedoelt waarschijnlijk 2205
Dat zal een typo zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En toch Yves, is het mogelijk op jouw beschikbare ruimte een vlakke baan te maken met 2 keerlussen. En het mooie is dat ieder baanvak een vaste rijrichting heeft zodat frontale botsingen worden voorkomen. Zolang je de Engelse kruiswissels maar rechtdoor laat staan; het zouden dus ook vaste kruisingen kunnen zijn, maar met kruiswissels heb je tóch de keuze om eens wat anders te doen. Bovendien is er nog best ruimte over voor wat scenery.
Dit baanontwerp is met een oldskool teken-sjabloon voor M-rails gemaakt, maar mocht je het wat vinden dan is het natuurlijk om te zetten naar C-rails.
Er is nog zat mogelijk qua aanpassingen en/of verplaatsen van bijvoorbeeld opstelsporen, het gaat om het basisprincipe; kijk er maar eens goed naar ;) :IMG-20240531-WA0003.jpg
spoorz
gast

Verwijderd wegens te hoog 'modelbaangehalte'  ;)

Het waren flexrails 2205 die ik bedoelde.
Daal/stijglijn vanaF wissel 2269 tot wissel 2232 is +3,70m m lang dus dit zou een 11-tal cm niveauverschil moeten geven.
Ik denk eraan het rechtse deel te verbergen zodat er tunnels kunnen zijn en het achterste deel mss een klein beetje (enkele cm) ophogen door de stijglijn te laten doorlopen over een eindje verder dan waar niveau nul bereikt wordt.
Iemand een idee waar ergens seinen (klaparmen) moeten staan?

Ik denk dat je een telfoutje maakt.
Van wissel tot wissel kan geen 3,70 meter zijn, mede al omdat lengte + breedte van de plaat slechts 4,25 meter is.
Uitgaande van een raster 10 x 10 is het maximaal 2,70 meter.
En dat is dan nog ruim geteld.
Met 3% daling wordt dat maximaal 8cm.
Overigens is die doorrijhoogte voor stoom- en dieselloks ruim voldoende.

Cees

Cees,

hoe kan je in WT de lengte van een traject visualiseren/berekenen, heb zitten zoeken maar vind het niet.
De totale materiaallijst vind ik ook niet.
Nog verbeteringstips voor het plan?

Mvg

Yves

nog een opstelspoor erbij

BLIJ dat ik analoog RIJ

Omgekeerde wereld om het punt waar je gaat zakken naar je ondergrondse keerlus juist hoger te plannen (Knipsel15) dan de rest van de baan...
Daarnaast schreef je eerder dat andere projecten mislukt waren ivm te ingewikkeld en dat je daardoor alles vlak wilde houden. Vervolgens ga je nu toch weer met verschillende niveaus werken.
Voorstellen voor vlakke banen worden schijnbaar genegeerd; mogelijk ben je té gefocust op je eigen ontwerp (?).
spoorz
gast

Citaat van: yves op zaterdag 01 juni 2024, 07:26:13Nog verbeteringstips voor het plan?
Ja, natuurlijk, zowat alles kan beter, maar het interesseert je blijkbaar niet...
spoorz
gast

Citaat van: yves op zaterdag 01 juni 2024, 07:26:13hoe kan je in WT de lengte van een traject visualiseren/berekenen, heb zitten zoeken maar vind het niet.
Daar moet je niks anders voor doen dan railstukken selecteren, de totale lengte wordt altijd onderaan rechts getoond:
spoorz
gast

Citaat van: yves op zaterdag 01 juni 2024, 07:26:13De totale materiaallijst vind ik ook niet.
In de menubalk onder 'datei' of in de 'vlottende' menus op het icoontje klikken dat je ook voor de menu optie 'Stückliste' ziet, maar dat kan overal staan, hangt af waar jij dat gezet hebt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 31 mei 2024, 21:09:48Iemand een idee waar ergens seinen (klaparmen) moeten staan?
Tja... dit baantje is inmiddels zo druk geworden dat je overal wel seinen neer kan zetten...

Ik zorg ervoor dat het punt waar ik start met dalen op niveau nul blijft, dan blijft dit toch hetzelfde naar rechts toe?
Links van dat punt stijg ik een beetje.
Over de haalbaarheid van dit plan zie ik me nog meester, de daallijn wordt niet "aangekleed".
Bedankt voor de raillengte tip, laat de verbeteringstips maar komen.

Plan aangepast ifv de daallijn, deze is nu ong.4 m lang dus zou 12 cm hoogteverschil moeten geven, genoeg voor elektrische locs? (ik heb er enkele).
Ook wordt het zichtbare deel wordt wat minder "druk" hierdoor.
Dit blijft voor mij nog steeds een vlak plan.
Als het nog te druk is dan hoor ik graag hoe te versimpelen zonder het principe van de 2 keerlussen van links naar rechts te verlaten.

Op 3D vind ik de drukte nog meevallen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan zal ik je wel verkeerd begrepen hebben; ik had dit plaatje gezien en daar ligt de daal-aansluiting allesbehalve op nul-niveau, vandaar:

Het gebruik van 3-weg wissels wordt ontraden.
Je kunt beter na wissel 2262+02 railstuk 2232 vervangen door een rechts wissel.
De lengte voor stijgen/dalen blijft nagenoeg gelijk.
Steek je licht eens op in de encyclopedie van de buren.
Daar vindt ontzettend veel info, ook over doorrijhoogten.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/klimspiralen

Cees

Cees,

kan je eens op plan je bedoeling aanduiden ik zie het niet.

Je ziet het niet ?
Zo moeilijk is dat toch niet ?
Er zit maar één driewegwissel in het plan.
Op de rechtdooraansluiting volgt wissel 2263 en dan wissel 2262 met op het afbuigende spoor 02
Dan volgt 2232 en die wordt vervangen door een wissel 2263.
Duidelijk ?

Cees

doe maar een treintje

dus;
rood :  vervallen
groen : nieuw

Thx Cees is aangepast.
Verder nog wat geëlimineerd maar ook nog wat aangepast hier en daar.
Keerlus op -1 zou nu ook voor elektrische locs toegankelijk moeten zijn.
Qua drukte valt het in 3D nog mee vind ik zo.

was daalspoor vergeten aanduiden

BLIJ dat ik analoog RIJ

En weer gaat de aftakking naar je keerlus eerst omhoog om vervolgens te zakken :? .
WHY???

begrijp ik niet

@citaat Wat begrijp je niet? In de 3D weergave zit je het spoor omhoog gaan, de tunnel in en dan gaat het kennelijk pas dalen, maar dat is op zijn zachtst gezegd, opvallend en zeker onhandig.

Groet,

Peter

Peter, Hans,

het spoor daalt vanaf wissel 2263, al de rest is vlak.
Begrijp ook niet waarom dat in 3D zo voorgesteld wordt.

Ik kan helemaal niet uit de voeten met wintrack, maar het lijkt me wat stug dat de 3D-weergave niet klopt met wat je aan hoogtes hebt ingevoerd.
Ik zie ook rare bulten in het landschap waar je verborgen keerlus ligt. Die is echt niet laag genoeg getekend.

Kun je een 2D tekening afbeelden met vermelding van de hoogtes? Dan is misschien te zien wat er nog niet zo goed gaat.

Groet,

Peter

Peter,

ik had het plan getekend met de testversie van WT dwz dat ik niets kan opslaan.
Door een noodzakelijke update van Windows op mijn pc is het plan dus niet bewaard in WT.
Gelukkig heb ik een screenshot van de laatste planversie (hierboven knipsel 4) zodat ik het plan opnieuw kan reconstrueren in WT.
Dat zal wel wat tijd in beslag nemen maar van zodra het kan stuur ik het hier door met hoogtevermeldingen.
Ik weet wel dat alles behalve de daallijn vlak uitgetekend werd.
Ik heb nooit hoogtes ingegeven.
Mss plan ik de 4 sporen onder de daallijn iets hoger in (enkele cm).
Wat vind je van het plan op zich trouwens?

Groeten.

Beste Yves,

Het lijkt erop dat Wintrack dan maar zelf gaat interpreteren als je geen hoogtes invoert.
Ik zou het zo laten en er geen moeite insteken om alles opnieuw te tekenen. Het gaat erom of het past en dat is vermoedelijk wel het geval met een stijgingspercentage van gemiddeld 4 tot 5%.

En wat ik van het plan vind... Kijk eens goed naar wat Fem (Spoorz) heeft getekend. Dat is een mooi modelbaantje met een leuke thematiek (kleine zijlijn) en de mogelijkheid die sfeer in de scenery te vertalen. Plus: het biedt een vrij realistisch treinbedrijf zonder ingewikkelde fratsen.

Ik zie gewoon niet zo wat jij met je sporenplan wilt. Waar sommigen (jij misschien ook) het hebben over 'lekker veel rijmogelijkheden' haak ik af. Dat betekent dat alle sporen in alle richtingen bereden kunnen worden of zo. Maar dat is niet nodig. Het gaat om: passagiers ophalen, grondstoffen brengen, producten ophalen. Pas als een treinbaantje daar iets mee doet, iets te vertellen heeft, vind ik het leuk worden.

Engelse modelspoorders lijken daar veel meer mee bezig te zijn dan wij. Hun banenplannen zitten niet vol met keerlussen, helices en wat nog meer. Vaak is een kale plank met wat sporen het vertrekpunt (de fiddle yard waar treinen soms handmatig worden klaargezet). De treinen rijden 10 seconden of zo naar de (helemaal fraai vormgegeven) plaats van bestemming waar gerangeerd moet worden en dan gaat het weer terug naar de fiddle yard. Ik vind het doorgaans vele malen leuker, zeker als de scenery er goed uitziet. Helaas heb je dan geen voorbij razende treinen, maar ja, dat heeft alleen zin als je flink wat meters in de lengte tot je beschikking hebt.

Maar ieder kijkt er op zijn eigen manier naar.

Groet,

Peter
spoorz
gast

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Ik vind 'em prachtig, Fem :thumbup:

Een heel leuke modelbaan, waar je met meerdere, relatief korte treinen mooi kan rijden én rangeren. :cool:
Ook op de aankleding en scenery kunt je je hierbij helemaal uitleven met twee verschillende kanten en dus twee thema's mogelijk  :idea:
En dus ook twee 'bespeelbare' kanten van de baan: een voor de bouwer en de ander voor z'n (klein)zoon(s) ... 
Ik mijmer maar wat, het is aan de topicstarter  :roll:

Groeten,

Erik.
spoorz
gast

Misschien beter voor in een ander draadje, 'k heb mij misschien wat te veel laten gaan  ;) Maar ik vind klein, vlak en veel mogelijkheden altijd een leuke uitdaging.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het is inderdaad een uniek baantje geworden, Fem :thumbup: !
Maar dat vindt Yves ook van zijn ontwerp.
Het is maar net wat je in een baanontwerp zoekt, en iedereen mag daarin anders zijn.
Gelukkig maar, anders hadden we allemaal dezelfde baantjes hier ;) .
spoorz
gast

Ik hoop voor Yves dat hij echt vindt waar hij naar op zoek is, want zoeken doet hij blijkbaar nog, anders vraag je niet aan anderen wat er nog kan verbeterd worden aan je eigen ontwerp...
En laat dat nu net het grote voordeel zijn van een volledig vlakke baan, je moet niks op voorhand vast leggen, je kunt ten alle tijde herbeginnen en ervaring op doen, aanpassingen zijn gewoon kwestie van railtjes los maken en anders in elkaar steken. Daarom vind ik het geen goed idee om zo lang je zoekende bent al een constructie te maken met hoogtes en laagtes waar je aan vast zit en nog nauwelijks kan aangepast worden als je bij het rijden ontdekt dat het toch allemaal niet is wat je er van verwacht had...
Het verschil tussen een tekening van een baan en een baanplan is dat het plan een bedoeling heeft en dat vind ik, en blijkbaar niet alleen ik, niet terug in de tekening van Yves. Nog wat werk aan de winkel zou ik zeggen.

Ik heb Hans plan van 31 mei trachten in K-rail om te zetten in WT, volgens mij is het gewoon fysisch onmogelijk dit tracé op deze oppervlakte te krijgen, ik denk dat dit zeker 3,25 m x 1,50 m moet worden dus een halve meter langer.
Na enkele pogingen heb ik het opgegeven.

Dat zal veroorzaakt worden door het gebruik van wissels uit de 5100-serie, vermoed ik.
Die bestaan niet in K-rails, op de de meegebogen wissels na. Daar loop je vermoedelijk op vast.
Als je heel graag twee keerlussen wilt moet het spoor ergens kruisen in het midden (zoals Fem toont) of je moet naar verschillende niveaus, wat ook zijn problemen heeft.

Groet,

Peter

Peter,

plan van Fem is leuk gevonden, 2 keerlussen gelijkgronds impliceren ergens een kruising anders is het onmogelijk.
Ik zoek verder.

Grts
spoorz
gast