Beste Yves,
Het lijkt erop dat Wintrack dan maar zelf gaat interpreteren als je geen hoogtes invoert.
Ik zou het zo laten en er geen moeite insteken om alles opnieuw te tekenen. Het gaat erom of het past en dat is vermoedelijk wel het geval met een stijgingspercentage van gemiddeld 4 tot 5%.
En wat ik van het plan vind... Kijk eens goed naar wat Fem (Spoorz) heeft getekend. Dat is een mooi modelbaantje met een leuke thematiek (kleine zijlijn) en de mogelijkheid die sfeer in de scenery te vertalen. Plus: het biedt een vrij realistisch treinbedrijf zonder ingewikkelde fratsen.
Ik zie gewoon niet zo wat jij met je sporenplan wilt. Waar sommigen (jij misschien ook) het hebben over 'lekker veel rijmogelijkheden' haak ik af. Dat betekent dat alle sporen in alle richtingen bereden kunnen worden of zo. Maar dat is niet nodig. Het gaat om: passagiers ophalen, grondstoffen brengen, producten ophalen. Pas als een treinbaantje daar iets mee doet, iets te vertellen heeft, vind ik het leuk worden.
Engelse modelspoorders lijken daar veel meer mee bezig te zijn dan wij. Hun banenplannen zitten niet vol met keerlussen, helices en wat nog meer. Vaak is een kale plank met wat sporen het vertrekpunt (de fiddle yard waar treinen soms handmatig worden klaargezet). De treinen rijden 10 seconden of zo naar de (helemaal fraai vormgegeven) plaats van bestemming waar gerangeerd moet worden en dan gaat het weer terug naar de fiddle yard. Ik vind het doorgaans vele malen leuker, zeker als de scenery er goed uitziet. Helaas heb je dan geen voorbij razende treinen, maar ja, dat heeft alleen zin als je flink wat meters in de lengte tot je beschikking hebt.
Maar ieder kijkt er op zijn eigen manier naar.
Groet,
Peter