Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan
spoorz
gast

Verwijderd wegens te hoog 'modelbaangehalte'  ;)

Citaat van: spoorz op dinsdag 04 juni 2024, 10:21:01k kan het niet laten  ;)
Dat wordt gewaardeerd :thumbup:  :)

Een plan zonder niveaus met de mogelijkheid te keren in 2 richtingen zonder kruising.
Het uiterst rechterdeel kan evt.in een tunnel verdwijnen met een berg/rots erboven.
Mogelijks roteer ik het plan links-rechts.
Waar plaats ik (hoofd)seinen?

passeerspoor gemaximaliseerd boven

passeerspoor onderaan verder van doorrijspoor

if we don't try we will never know

Het passeerspoor onderin bevat 2 geheel overbodige wissels. Het passeerspoor is links via het meegebogen wissel al toegankelijk.

groet, Wim

Idd Wim aangepast en wissel gebruikt voor opstelspoor
Het kan zijn dat ik het station parallel de schuine sporen plaats zodat het een doorrijstation wordt, nu is het een kopstation (voor te korte treinen).
Ik weet echter nog steeds niet hoe ik een gebouw kan hoekverdraaien in WT.

station vooraan aan de doorrijsporen, langere treinen en meer open ruimte erachter

3d

nog wat logischer gemaakt

Dit zal het worden denk ik, veel opstel- en rangeersporen.
Het plan ziet er druk uit maar in 3D valt het mee.

rare wisselkronkel rechtsonder opgeschoond

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja, wanneer dir voor jou het ultieme extraplus ultra is in een modelbaan dan zou ik zeggen laat de bouw maar beginnen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het lukt zeker niet om de keerkronkel in 2 richtingen aan te sluiten op het diagonale station? Daar waar er nu al een soort deuk zit om de kronkel ruimte te geven, zeg maar.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dan is het geen keerlus meer maar een keerdriehoek.  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ook Henk, maar ook nog steeds een keerlus.
spoorz
gast

Ik kan mij het treinverkeer al levendig voorstellen, een rollercoaster oogt waarschijnlijk nog rustiger ;)
Tijd om mijn bijdragen eens af te splitsen in een apart draadje denk ik.

keerlus beter afgestemd met rangeerspoor

Henk,

Je tip zal ik even proberen

Henk,

bedoelde je dit?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeg maar Hans tegen Henk :D .

Ja dat bedoelde ik; geeft wel weer extra speelmogelijkheden.
Of je het wat vindt laat ik verder aan jou over.

De kronkel zou ik persoonlijk verder verstoppen onder een "berg" met 2 tunnelingangen bij het diagonale station.
spoorz
gast

En verstop niet alleen de kronkel maar probeer het keren overal uit het zicht te doen, zichtbaar keren doet je hele ontwerp de mist in gaan, dat staat echt niet.
Je hebt dan ook veel meer plaats voor scenery en kunt op die manier voor wat afwisseling in het rollend materiaal zorgen.
Alles zichtbaar is meer iets voor slotcars maar een afknapper voor een treinbaan. Tenzij je 'retro' gaat natuurlijk, dan kan het juist wel leuk zijn, maar dat vraagt dan aangepast materiaal.

wat herwerkt en rechterdeel verstopt met tunnels.

wat meer verstopt

stationsbereikbaarheid beter
spoorz
gast

Beste Yves, neem mij niet kwalijk maar ik blijf je manier van ontwerpen zeer chaotisch en zeer onlogisch vinden, ik vind aan al wat je tekent niet echt een zinvolle bedoeling, 't lijkt allemaal meer op een toevalsgenerator.
Onderaan rechts combineer je in 1 bocht een tegenboog slank wissel 2274 (R=902mm) en een industrieboog 2210 (R=295mm!), wat is de zin daar van?
En dan het korte uitwijkspoor rechts boven, wat kun je daar mee?
Los van de rest van je tekening waar ik niets van begrijp wil ik toch eens tonen hoe je de rechterkant van de baan wat zinvoller kunt aanleggen met nauwelijks meer materiaal en met een bruikbaar opstelspoor.
En het kan allemaal nog veel beter, maar ik heb het laten aansluiten op de rest van de baan.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Fem,

thx voor de tips, ik heb ze toegepast.
Bovenaan voor de wissel eindig je met 2 x een 2209, bij mij lukt dit niet is een 2009 en een 2200 + een 2002.
Wat kan allemaal nog veel beter?

grt,

Yves

Fem,

sporen rechts bovenaan lagen naar mijn gevoel te dicht tegen elkaar, ik heb dat zo opgelost.

Fantasietjes op de baan

Ik volg dit hier nu vanaf «  den beginne » ...... wordt wel n beetje n soap-serie hè .....😏

Fem,
beter opgelost zonder industrieboog.

Citaat van: wimpietje op donderdag 06 juni 2024, 20:48:42Ik volg dit hier nu vanaf «  den beginne » ...... wordt wel n beetje n soap-serie hè .....😏

Wim,

een beetje zoals Thuis dan.

Fantasietjes op de baan

@citaat Indeed

Wat kan nog verbeterd worden?
Voor mij volstaat dit.
Waar seinen?

er was nogal veel onbenutte en onbruikbare ruimte tussen de bovenste doorrijsporen nog een opstelspoor achteraan.

beetje vereenvoudigd, beter?

Als ik zo vrij mag zijn Yves, bedoeld als opbouwende kritiek.
Pluspunt: Veel rij en rangeermogelijkheden.
Minpunten: gecompliceerde bedrijfsvoering, veel wissels nodig,
Veel treinen moeten de wissels nemen in "afbuigende" stand, in het grootbedrijf is de snelheid dan beperkt.
Beveiligingstechnisch wel interessant maar niet zo werkelijkheidsgetrouw.
Heb je er aan gedacht dat je verdekte sporen goed toegankelijk blijven, zodat
je erbij kan als er wat "mis gaat" onder de "berg"?
Het opstelspoor vanuit de berg vind ik ook niet zo logisch.

Verbeterpunten:
Maak routes voor doorgaande treinen "rechter" zodat deze treinen minder wissels in afbuigende stand hoeven te nemen.
Is een spoortje naar "boven" op de berg niets voor je? Deze brengt/haalt dan toeristen, forensen en wat goederen naar het dorpje of stadje daar.

Kun je er wat mee?

Citaat van: Baanloos op vrijdag 07 juni 2024, 21:23:07Als ik zo vrij mag zijn Yves, bedoeld als opbouwende kritiek.
Pluspunt: Veel rij en rangeermogelijkheden.
Minpunten: gecompliceerde bedrijfsvoering, veel wissels nodig,
Veel treinen moeten de wissels nemen in "afbuigende" stand, in het grootbedrijf is de snelheid dan beperkt.
Beveiligingstechnisch wel interessant maar niet zo werkelijkheidsgetrouw.
Heb je er aan gedacht dat je verdekte sporen goed toegankelijk blijven, zodat
je erbij kan als er wat "mis gaat" onder de "berg"?
Het opstelspoor vanuit de berg vind ik ook niet zo logisch.

Verbeterpunten:
Maak routes voor doorgaande treinen "rechter" zodat deze treinen minder wissels in afbuigende stand hoeven te nemen.
Is een spoortje naar "boven" op de berg niets voor je? Deze brengt/haalt dan toeristen, forensen en wat goederen naar het dorpje of stadje daar.

Kun je er wat mee?

Over die berg maak ik me niet veel zorgen, die kan voor de bereikbaarheid zo hoog gemaakt worden als nodig, nu is dat in 3D eerder een platte taart.
Hoe kan ik de routes rechter maken dat zie ik niet in, het laatste plan was reeds op weg naar rechtere routes.
Een spoor naar boven?
Ik denk dat ik niet genoeg stijgruimte heb om 1 niveau te stijgen en trouwens dan blijft het geen "vlakke baan".
Waar zou je beginnen stijgen dan?

Wat meer rangeermogelijkheid boven.

rechtere routes boven

wissels onderaan vereenvoudigd

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heb je nu onderaan nog ruimte voor een perron tussen de rails?

En bij het vorige plan waren de stations visueel wat meer gescheiden dan nu met de gecombineerde "wisselstraat".

Nog een korte reactie, ben tussendoor aan het inpakken voor vakantie, wel leuk is dat je keerlussen in je plan hebt. Ik zou de kleine keerlus aan de rechterkant, die gedeeltelijk verdekt is niet meer rechtsaf laten buigen, het is een overbodig rondje en je kunt middenin boven ook de boel "recht trekken". Zoals het nu is kun je nauwelijks 2 treinen tegelijk laten rijden! Als je bv. een trein vanaf de opstelsporen middenin of vanaf het rangeerterreintje links boven in kun je eigenlijk geen doorgaande trein uit het station laten vertrekken. Ik weet niet wat voor "exploitatiemodel" je in gedachten hebt...? Ook een D-trein of sneltrein? Maar efficiënt denken deden zelfs de spoorwegmaatschappij en al. Rangeerterrein en opstelsporen scheiden van doorgaand verkeer, dat mis ik erg in dit plan.

Citaat van: Baanloos op zaterdag 08 juni 2024, 15:50:12Nog een korte reactie, ben tussendoor aan het inpakken voor vakantie, wel leuk is dat je keerlussen in je plan hebt. Ik zou de kleine keerlus aan de rechterkant, die gedeeltelijk verdekt is niet meer rechtsaf laten buigen, het is een overbodig rondje en je kunt middenin boven ook de boel "recht trekken". Zoals het nu is kun je nauwelijks 2 treinen tegelijk laten rijden! Als je bv. een trein vanaf de opstelsporen middenin of vanaf het rangeerterreintje links boven in kun je eigenlijk geen doorgaande trein uit het station laten vertrekken. Ik weet niet wat voor "exploitatiemodel" je in gedachten hebt...? Ook een D-trein of sneltrein? Maar efficiënt denken deden zelfs de spoorwegmaatschappij en al. Rangeerterrein en opstelsporen scheiden van doorgaand verkeer, dat mis ik erg in dit plan.
Er is terug wat evolutie in het plan, rechtere stukken en mindere wissels linksonder.
Baanloos: kan je wat meer specifiëren of beter nog visualiseren wat je bedoelt ik begrijp het niet 100%
spoorz
gast

Toch opletten dat het Tik Tak gehalte niet te groot wordt...

perron breder

Fem,

wat bedoel je met de foto?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik kan merken dat je aan vakantie toe bent, Baanloos ;) . Die kronkelkeerlus heb je volledig nodig, anders kom je nooit meer de andere kant op en blijf je voor eeuwig linksom rijden.
Fijne vakantie B) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zaterdag 08 juni 2024, 18:07:49Fem,
wat bedoel je met de foto?
Fem herkent waarschijnlijk de openingscene van zijn favoriete TV-programma in jouw keerlus met die 2 tunneltjes >:-D .

ik dacht dat Fem een vrouw was, van Femke of zo.
spoorz
gast

Er is tegenwoordig veel meer dan man of vrouw, je loopt achter  ;)
Vandaag voel ik mij een zeepaardje.
Ik zal een tipje van de sluier oplichten: